Tcz.pl logo

Szukaj

Związek Miast Polskich zabrał głos ws. poszerzenia granic Tczewa

Tczew, Bałdowska, granice miasta (fot. tcz.pl)
Związek Miast Polskich zabrał głos ws. poszerzenia granic Tczewa
Miasto Tczew otrzymało oficjalne wsparcie Związku Miast Polskich dla inicjatywy poszerzenia granic administracyjnych. "Zarząd Związku zadeklarował poparcie dla działań zmierzających do włączenia do Tczewa terenów podmiejskich, stanowiących naturalne przedłużenie tkanki miejskiej" - czytamy na stronie ratusza.

Miasto i gmina prowadzą dalsze działania związane z poszerzeniem granic Tczewa. Trwają spotkania urzędników z obu jednostek z mieszkańcami i parlamentarzystami. O prowadzonych przez oba samorządy konsultacjach informowaliśmy tutaj - Trwają konsultacje społeczne ws. zmiany granic administracyjnych Tczewa. Teraz ratusz opublikował na swojej stronie stanowisko Związku Miast Polskich:

Proponowane zmiany obejmują obszary, które w praktyce od lat funkcjonują jako część miejskiej przestrzeni. Celem planowanego poszerzenia granic jest uporządkowanie przestrzeni i zapewnienie spójnego, zrównoważonego rozwoju miasta. To naturalny etap w historii Tczewa, który od ponad wieku rozwija się poprzez stopniowe włączanie okolicznych miejscowości. Wsparcie Związku Miast Polskich stanowi ważny sygnał dla samorządu Tczewa w dalszych działaniach na rzecz przeprowadzenia tej procedury. Organizacja od lat wspiera miasta w działaniach dotyczących racjonalnego planowania przestrzennego i rozwoju lokalnego, a jej głos ma duże znaczenie w dialogu z instytucjami rządowymi oraz w kształtowaniu opinii publicznej na temat kierunków rozwoju samorządów. Związek Miast Polskich to najstarsza polska organizacja samorządowa, której tradycja sięga czasów II Rzeczpospolitej. Od 1990 roku współtworzy najnowszą historię odrodzonej samorządności w Polsce. Jest to również największa organizacja tego typu w kraju, skupiająca kilkaset miast, w których mieszka około 80% miejskiej ludności Polski. Dzięki wsparciu Związku Miast Polskich Tczew zyskuje cenne partnerstwo w procesie, który ma na celu zapewnienie dalszego, zrównoważonego rozwoju miasta i poprawę jakości życia jego mieszkańców. - czytamy na stronie Urzędu Miejskiego w Tczewie.

Przypomnijmy, że pod koniec listopada ub. roku władze Tczewa zasygnalizowały rozpoczęcie procesu poszerzenia granic miasta. Proponowana zmiana granic administracyjnych Tczewa polega na włączeniu do miasta przyległych obrębów gminy Tczew lub ich części o łącznej powierzchni 1871,19 ha. Procedura wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych, ale nie są one wiążące. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Rada Ministrów.

Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności! Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (40)
dodaj komentarz

  • -10

    k_gość

    19.02.2026, 09:12

    A Gmina Tczew dołącza do Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej! To znaczy więcej niż związek miast

    Odpowiedz
    IP: 45.84.xx7.xx6  #
  • +14

    Rafał_gość

    19.02.2026, 09:41

    3 m-ce i będzie lipa jak dawniej

    Dwa miesiące wystarczyły, by gmina przypomniała sobie o zarządzaniu.

    Cytuj
    IP: 185.243.xx8.xx6  #
    +4

    To ciekawe_gość

    19.02.2026, 09:55

    A gdzie jest więcej włodarzy spod znaku KO? Na wsiach czy w miastach? Nie musicie się już produkować

    Cytuj
    IP: 194.88.xxx.xxx  #
    +4

    Tom_gość

    19.02.2026, 10:14

    wójtowa ma asa

    Zaraz wyskoczy jeszcze z jakimś posłem albo ekspertem, który zasiada komisji do spraw monitorowania programu zwiększania wykorzystania polskiego białka roślinnego w paszach, albo przeciwdziałaniu pryszczycy. Ekspert bedzie zachwalał model rozwoju polski przez gminy wiejskie na wzór modelu Demokratycznej Republiki Konga

    Cytuj
    IP: 45.61.xx5.xx2  #
    +4

    Dikembe_Mutombo_gość_gość_gość_gość

    19.02.2026, 13:28

    do k_gość

    A ja znam Piaska i mam Paszport Polsatu.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx2.xx3  #
  • +2

    Kama_gość

    19.02.2026, 09:55

    Brawo

    To jest sensowne wsparcie!

    Odpowiedz
    IP: 109.70.xx0.xxx  #
  • -5

    a_gość_gość

    19.02.2026, 10:56

    Nie byłem za tym żeby wieśniaki przyłączyły się do miasta ,ale jak już korzystają z naszych dróg ,autobusów ,kin sklepów ,basenów itp. czyli korzystają z naszych obiektów to niech też się dokładają .Każdy wie że dzieci chodzą tu do szkół ,przedszkoli jeśli są tacy anty na miasto to niech nie wożą tu dzieci nie przyjeżdzają do w/w obiektów niech im wójt to wszystko wybuduje no ale szkoła na wsi to nie ten prestiż co tu w mieście czego się wstydzicie. Jak ktoś krzyczy że to złe to nie korzysta z tego złego, a wy pierwsi przywozicie tu do miasta swoje pociechy .Dziś jest artykuł jakie są korki do wjazdu już od Stanisławia Ci wszyscy co ostatnio protestowali w mieście pewnie już od rana stoją w korku żeby tu wjechać Dla mnie jak coś jest bebe to z tego nie korzystam no ale wy nie macie honoru .

    Odpowiedz
    IP: 88.156.xx8.xx3  #
  • +29

    mpp_gość

    19.02.2026, 11:47

    obiekty

    obiekty nie są wasze. Mam sklep w tczewie i on nie jest Wasz - tylko mój (właściciela). Płacę Wam (miastu) podatek więc to Wy mnie powinniście w dupę całować a nie ja Was. Szkoły, uczelnie wyższe, Przychodnie nie są Wasze tylko publiczne. Wyobrażasz sobie aby prezydent Gdańska wieśniakowi z Tczewa powiedział że jak chcesz studiować na UW to się przeprowadż ? Komunistyczne myślenie że ludzie służą instytucjom - otóż jest odwrotnie. może więzienia w danym mieście też są "nasze" co ? Akademie Medyczne tylko dla mieszkańców ? puknij się w głowęjeden z drugim. A produkty rolne , las i jeziora Państwowe tylko dla mieszkańców ? co za kretyn taką analogię wynalazł

    Cytuj
    IP: 147.161.xx9.xx2  #
    +9

    Dikembe_Mutombo_gość_gość_gość_gość

    19.02.2026, 13:26

    do mpp

    Jak masz sklep w Tczewie to jedyne co płacisz to grosze podatku od nieruchomości. Zarabiasz na mieszkańcach miasta a procent tego zarobku idzie w podatku dochodowym na gminę Twojego zameldowania. Tak to działa. Więc kto tu kogo ma w d... całować?

    Cytuj
    IP: 37.47.xx2.xx3  #
    +1

    do mpp_gość

    19.02.2026, 14:14

    Zgadzam się z przedmówcą i dodam jeszcze - gdyby nie Tczew, to czy ten legendarny sklep przynosiłby jakikolwiek zysk na terenie gminnym???

    Cytuj
    IP: 79.163.xx7.xx9  #
    +7

    Mieszkaniec _gość

    19.02.2026, 14:27

    Śmieszy mnie twój płacz, też się dokładasz jak jeździsz do Gdańska z tego zadłużonego Tczewa? Niech włodarze zajmą się miastem które nie działa, pełno pustych lokali, drogi w opłakanym stanie. Wszystko się zawija z tego Tczewa bo perspektyw żadnych. Miasto jest w stagnacji od lat i już to widzę, że udźwigną finansowo przejęcie nowych terenów. Do takiego Starogardu to przepaść, całe Pomorze się śmieje z Tczewa

    Cytuj
    IP: 31.175.xx2.xx3  #
    +7

    .... mieszkaniec gminy _gość

    19.02.2026, 15:19

    ...

    Pisząc to sam pokazujesz swoj poziom kultury i wieśniactwa, nie czyni ciebie lepszym ze mieszkasz w micie a inni poza. Poziom wychowania i kultury osobistej a przede wszytkim wiedzy , u ciebie brak chyba wszystkich tych rzeczy... Żadne miasto nie funkcjonowało by bez pobliskich mniejszych miejscowości... Ile ludzi dojeżdża z Tczewa do Gdańska?? Też w Gdańsku mówią wieśniaki... Gdyby rodzice nie dowozily by dzieci do szkoł w Tczewie... to by zamykali je bo za malo dzieci by bylo ... moje dzieci nie chodzą do Tczewa w mniejszych mieściłam szkoły podstawowe sa lepsze panuje bardziej rodzinna atmosfera jak skończy podstawówkę to niech dzieci sami wybierają szkole , czy to w Tczewie czy gdzies indziej... Gdyby nie dzieci z Gminy tczew , miasto miałby połowę szkoł co teraz ... im wiecej ludzi przyjeżdża do miasta i wydaje tutaj pieniądze to wiecej ich w nim zostaje ..skończ jakas szkole w Tczewie lub poza nią wtedy wypowiadaj sie na jakis temat ... Pozdrawiam Wszytkich pozytywnych ludzi

    Cytuj
    IP: 37.31.xx8.xx7  #
    -1

    Dikembe_Mutombo_gość_gość_gość_gość

    19.02.2026, 16:58

    Mnie za to śmieszą te Wasze argumenty o Gdańsku. Tczew nie jest przedmieściem Gdańska. Po drodze jest kilka gmin i to istotna różnica. Druga sprawa to fakt że mieszkańcy ościennych Tczewowi miejscowości nie tylko pracują w Tczewie, czy chodzą do tczewskich szkół, korepetytorów, klubów sportowych ale robią tu też zakupy, leczą się, chodzą na wydarzenia kulturalne. Ich aktywność w Mieście przybiera formę centrum życiowego. To znacznie różni się od sytuacji, w której w 5-dniowym tygodniu pracy jedziesz do Gdańska na 8 godzin. Co do tczewskich szkół to bym nie przesadzał. Poradzimy sobie bez Waszych dzieci bo subwencje i tak nie pokrywają kosztów.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx9.xx2  #
    -3

    Wiesiu_gość

    19.02.2026, 17:46

    Tczew

    Ale burak z ciebie .

    Cytuj
    IP: 185.167.xx3.xx0  #
    +4

    Gościna _gość

    19.02.2026, 18:20

    Tym tokiem myślenia idąc, to rozumiem że mieszkańcy nie korzystają z ciepła które jest dostarczane przez ZEC mieszczący się na terenie Gminy? Czyli wszyscy teraz w ramach protestu zakręcają grzejniki i nie korzystają z ciepłej wody bo ciepło "płynie" z Rokitek? Ha ha ha ???? i oczywiście wszyscy mieszkańcy miasta przestają pracować w firmach na terenie strefy ekonomicznej bo jest to teren Gminy a nie miasta? Cóż to w ogóle za podejście i jaki sens jest w takie analogii.

    Cytuj
    IP: 185.167.xx5.xx3  #
    +1

    Miastowy_gość

    19.02.2026, 22:52

    BEZ HEJTU?! GDZIE JEST ADMINISTRATOR!!!!!!!!!!!

    Cytuj
    IP: 37.109.xx8.xx9  #
    +2

    Pik_gość

    20.02.2026, 00:52

    Wieśniaczka

    Niedobrze mi się robi, jak to czytam. Nie po to wyprowadziłam się z okropnego Tczewa na wieś, by jakiś ktoś decydował teraz co jest dla mnie lepsze. Że mam mieszkać w mieście? Gdybym chciała mieszkać w mieście, bym sama o to zadbała. Bądźcie tacy dobrzy w czym innym.

    Cytuj
    IP: 31.175.xx0.xx8  #
    +2

    Dikembe_Mutombo_gość_gość_gość_gość

    20.02.2026, 10:43

    @Gościna - PSSE na Rokickiej tylko w połowie leży w Gminie Wiejskiej, poza tym to prywatna spółka w której Miasto ma udziały a Gmina nie. Tak samo prywatny jest GPEC. Z obu przedsiebiorstw Gmina dostaje wpływy z CIT, także ten... @PIK - jeśli jesteś mieszkanką miejscowości objętych procedurą to nawet bez wchłonięcia mam dla Ciebie złą wiadomość: wszyscy się kiedyś spotkamy na którymś z cmentarzy komunalnych w tym "okropnym Tczewie".

    Cytuj
    IP: 31.60.xx5.xx4  #

    a_gość_gość

    21.02.2026, 21:35

    Do Dikembe Masz rację dzis idąc widziałem jak pani która ma cukiernie na 1 maja ma na samochodzie naklejkę nie za przyłączeniem do miasta mieszkam na wsi ,jak jest taka anty to na wsi sprzedawaj swoje produkty a nie do miasta się pchasz oczywiście że możesz swoje zdanie mieć i wyklejać je na samochodzie ale ja już bojkotuję tą cukiernię juz tam nie zawitam , tak jak ty bojkotujesz przyłączenie do miasta już się poprzewracało w głowach tym ze wsi .Zrobić referendum bo znam bardzo dużo osób które kupiły ,mieszkania za miastem bo były tańsze ale nie chcą być w gminie tylko w mieście .Tak na marginesie to kiedyś te wyroby były smaczniejsze.

    Cytuj
    IP: 88.156.xx8.xx3  #
  • +7

    INFO_gość

    19.02.2026, 11:09

    INFORMACYJNIE Członkostwo w takich organizacjach nie jest darmowe. Przeważnie jest obliczane stawką za mieszkańca. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że dla każdej ze stron zyski przewyższają koszty (które są stosunkowo niewielkie), jednak warto wiedzieć, że: Miasto Tczew za członkostwo w Związku Miast Polskich - 17 000 - 22 000 zł rocznie Gmina Wiejska Tczew za członkostwo w Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej - 5 000 - 8 000 zł rocznie (oszacowane z pomocą AI)

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx5  #
  • +13

    Precz_gość

    19.02.2026, 13:10

    A koto to obchodzi za czym są ci których to nie dotyczy? Brządkowski do odwołania!

    Odpowiedz
    IP: 83.18.xx5.xx8  #
  • +7

    Nick_gość

    19.02.2026, 14:37

    Odwołanie

    Ludzie w Tczewie już mają tego człowieka dosyć, oprócz jego wiernego fana który się tak udziela na fb( nazwisko każdy zna) który jak się tylko koło prezydenta zapali to ucieknie w popłochu. Żeby zamiast konsultacji co do przyłączenia wsi do miasta nie pojawiły się konsultacje i referendum w sprawie odwołania tego pana ze stanowiska.

    Cytuj
    IP: 185.167.xx4.xx3  #
    +5

    Gościu_gość

    19.02.2026, 14:45

    Prezydent zaczął temat poszeżenia granic administracyjnych w sposób niegodny włodzarza, w sposób ignorujący część mieszkańców ściennych gmin. Tym samym nie daje gwarancji dobrego przywódcy... Poszerzenie jest niezbędne, ale nie z tym Prezydentem

    Cytuj
    IP: 185.167.xx2.xx9  #
  • sobol_gość_gość_gość

    19.02.2026, 13:38

    decyzje

    Dlaczego budynek gminy jest w Tczewie, niech przeniosą na wieś do Śliwin

    Odpowiedz
    IP: 195.128.xx0.xx4  #
  • +10

    Haha_gość

    19.02.2026, 14:41

    Tczew

    Tak jest Tczew dla tczewiaków, zabarykadujmy sie w mieście i nie wpuszczajmy nikogo ! Jesteśmy tacy elitarni ! No ludzie przecież to jest kpina,zachowujecie się jakby nikt nie miał prawa przebywać w Tczewie,dziwię się że jeszcze firm stąd nie przeganiacie, bo w końcu nie prowadzą ich rodowici tczewiacy z dziada pradziada. Ale wyjazdy na zakupy,na Gdański sor itp już wam nie śmierdzi.

    Cytuj
    IP: 185.167.xx4.xx3  #
    +7

    Jk_gość

    19.02.2026, 15:17

    To ja nie życzę sobie, żebyście przyjeżdżali do lasów, nad jeziora czy oddychania świeżym powietrzem na wsi. Siedźcie dobie w waszym nędznym miasteczku i zaśmiecajcie wasze dziury. Do Trójmiasta też nie jeździjcie, bo tylko siarę robicie w dużym mieście no i korzystacie z infrastruktury Trójmiasta.

    Cytuj
    IP: 188.47.xx5.xx2  #
  • -12

    Felipe_gość

    19.02.2026, 14:42

    Xx

    Wieśniaki do miasta mogą się przyłączyć i jeszcze kwilą jak prosiak że nie chcą. Takie to polskie, byleby status quo zachować, broń boże coś nowego! A potem narzeka że Tczew dziura

    Odpowiedz
    IP: 89.64.xx6.xx1  #
  • opty_gość_gość_gość_gość

    19.02.2026, 17:23

    ......

    wiekszośc mieszkajacych na terenach gminnych ma swoje biznesy miedzy innymi w Tczewie. Gdyby je zamkneli to zostały by ci budki z kebabami i patusy. Prezydent Tczewa to nie Trump,a Gmina to nie Grenlandia. Gmina nie chce do miasta i temat zamkniety.

    Cytuj
    IP: 185.167.xx4.xx8  #
    +4

    .._gość

    19.02.2026, 19:02

    xx

    najpierw niech Tczew zajmie sie swom miastem i rewitalizacją swoich terenów a nie bierze łapy za tereny gminy i do ludzi którzy tego nie chcą by tylko kase zabrać i podatki z dużych firm które wybrały tereny gminne. Tczew niech zadba najpierw o swoje

    Cytuj
    IP: 170.85.xx8.xx5  #
  • +8

    Robb_gość

    19.02.2026, 20:35

    Jestem mieszkańcem Rokitek i jestem ZA przyłączeniem do Tczewa . Władze gminy są przeciw to zrozumiałe ale niech każdy ma swój różom .

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx6.xx9  #
  • +3

    gosc_gość

    20.02.2026, 11:06

    zwiazek miast

    W TYM CZEWIE WSZYSTKO SIE ZWIJA ATAK PO ZATYM PRZYDALOBY SIE WIE CEJ POLOTU I FINEZJI W TYM SMUTNYM JAK P***A MIESCIE

    Odpowiedz
    IP: 88.156.xx2.xx2  #
  • -2

    Dikembe_Mutombo_gość_gość_gość_gość

    20.02.2026, 15:35

    A Tobie przydałby się słownik języka polskiego i wiedza jak wyłączyć Caps Lock'a.

    Cytuj
    IP: 31.60.xx5.xx4  #
  • +3

    Cierpliwy_gość

    20.02.2026, 18:11

    Czekam

    Przyłączyć Rożental do Pelplina

    Odpowiedz
    IP: 37.109.xx4.xx2  #
  • Patriota _gość_gość_gość

    21.02.2026, 12:15

    Głupoty i oszustwa

    Przyłączyć Warszawę, Kraków itd.do Tczewa, później USA i Chiny.... Globalizacja pt.Tczew, czy to się może udać... Wnoszę też postulat by zrobić za nasze pieniądze "Poczet Monarchów Tczewskich" - oczywiście z Bożej Łaski i partii też! Tczew jest godzien Króla. Konieczne basen na Rokitach i w Bałdowie "Chwycił Kozak Tatarzayna..."

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx4.xx4  #
  • +1

    Gość mk_gość

    21.02.2026, 12:44

    Ja jestem za rozwojem. Ludzie PRL boją się zmieniać cokolwiek... strach przed zmianą to dla mnie ograniczenia umysłowe.

    Odpowiedz
    IP: 185.241.xx8.xx1  #
  • +2

    lika_gość_gość

    21.02.2026, 14:12

    A może by tak Lisewo przyłączyć do Tczewa? Most by naprawili ,a miasto upodobniłoby się do stolicy. Byłoby na prawo most .na lewo most ...itd. Nową koncepcję miejską zrealizować ,nowatorską, autorską ?

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx1.xx1  #
  • Patriota _gość_gość_gość

    22.02.2026, 02:09

    Świetny pomysł

    Może Kałdowo plus Zamek na siedzibę "królów tczewskich" też przejąć/wykupić? Tczew od rzeki do rzeki po wieki! Trzeba się rozwijać. Król Europy ponoć pochodzi też z Polski i kocha "normalność" inaczej i lubi gadać po krzyżacku.

    Cytuj
    IP: 31.0.xx4.xx4  #
  • gonzo_gość

    21.02.2026, 21:44

    jaka wieś

    Jaka wieś? już dawno świnki krowy itp znikneły z np Rokitek.Siłą rzeczy jest powiększanie się miast od pradziejów, a więc o co ta histeria? to jest naturalny proces.

    Odpowiedz
    IP: 212.8.xx8.xx5  #
  • +2

    Jan_gość_gość_gość

    22.02.2026, 15:43

    do wieśniaczki

    Wyprowadziłaś się na wieś ale wieś ci śmierdzi , bo kogut pieje ,pies szczeka , krowa ryczy itd Ale to się niebawem zmieni rolnicy będą mieli większe prawa od miastowych którym słoma wychodzi z butów

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8  #
  • Ankieta_gość

    22.02.2026, 16:54

    straty i zyski

    Jestem mieszkańcem Tczewa i widze to tak Koszty utrzymania: - utrzymanie dróg, odśnieżanie i oświetlenie rozległych terenów wiejskich to ogromne obciążenie dla budżetu miasta. Rozmycie inwestycji: Pieniądze, które mogły iść na remonty w centrum, mogą zostać "wpompowane" w budowę podstawowej infrastruktury na nowo przyłączonych terenach. Dla Gminy : Połączenie oznacza likwidację dublujących się stanowisk (np. jeden Skarbnik zamiast dwóch, jeden Sekretarz). Dla pracowników oznacza to reorganizację, a dla kadry kierowniczej często utratę wpływów.

    Odpowiedz
    IP: 195.128.xx0.xx9  #
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.