Tcz.pl logo

Szukaj

Logowanie

Nie pamietasz hasła: przypomnij hasło
Nie masz konta: zarejestruj się
TCZ.PL w Twoim telefonie
Pobierz aplikację Tcz.pl z Google Play

Przetarg na komunikację. Konkurent Gryfa zabiera głos

Przystanek (fot. tcz.pl)
Przetarg na komunikację. Konkurent Gryfa zabiera głos
Dalszy ciąg zawirowań w sprawie przetargu, który ma wyłonić nowego przewoźnika, jaki ma wyjechać na ulice Tczewa od września br. Po tym jak Gryf wniósł sprawę do Krajowej Izby Odwoławczej i miasto zdecydowało się zmienić przedmiot zamówienia, poprzez obniżenie niektórych parametrów i wymagań, zastrzeżenia wnosi konkurent Gryfa - Relobus.

O zastrzeżeniach obecnego przewoźnika - Przedsiębiorstwa Autobusowego Gryf z Kartuz informowaliśmy tutaj - Gryf kontra miasto. Sprawa przetargu na komunikację trafiła do KIO.

Warunki przetargu zostały skonstruowane w sposób nieproporcjonalny i sprzeczny z ustawą Prawo zamówień publicznych, a ich łączny efekt ogranicza konkurencję do jednego, konkretnego wykonawcy - firmy Relobus z Warszawy, posiadającej flotę dokładnie spełniającą wymagania Tczewa. - pisał Gryf w odwołaniu wysłanym do KIO.

Ostatecznie miasto zdecydowało się zmienić przetargowe wymagania, a termin składania ofert został wydłużony - nowy to 9 czerwca 2025 r.

Wprowadzone zmiany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SWZ) obejmują m.in.: obniżenie wymagań dotyczących wieku taboru - dopuszczono autobusy z pierwszą rejestracją nie wcześniej niż w 2005 r. (wcześniej obowiązywał limit min. 2012), obniżenie wymagań w zakresie emisji spalin - obecnie co najmniej norma Euro 4 (pierwotnie Euro 5; odwołujący postulował dopuszczenie Euro 3), zmianę zasad punktacji ofert - punktacja za średni wiek taboru rozpoczyna się od rocznika 2008 (wcześniej 2013); nie uwzględniono wniosku o całkowite zniesienie tego kryterium, rezygnację z obowiązkowej klimatyzacji (z uwagi na okres świadczenia usługi przypadający na sezon jesienno-zimowy i wiosenny), dopuszczenie innego malowania autobusów, pod warunkiem jednolitej floty i spełnienia określonych wymogów, modyfikację wymagań technicznych, m.in. w zakresie ścianek działowych przy drzwiach i kabin kierowców (nie uwzględniono postulatów zmniejszenia liczby drzwi czy siedzeń). Zmiany są efektem częściowego uwzględnienia odwołania jednego z oferentów, przy jednoczesnym zastrzeżeniu, że standard usług komunikacyjnych w Tczewie - obecnie realizowanych przez firmę Gryf - nie może zostać obniżony. Miasto nadal będzie premiować oferty zakładające podniesienie jakości obsługi. Odwołujący wnosił o dopuszczenie niższego, niż obecnie standardu komunikacji miejskiej, na co po stronie Miasta, nie ma zgody. - wyjaśnia Grzegorz Pawlikowski, kierownik Biura Transportu i Mobilności Urzędu Miejskiego w Tczewie.


Zmiany wywołały tymczasem sprzeciw u konkurenta Gryfa.

Doszło do nieoczekiwanego zwrotu akcji. Miasto zmieniło warunki zamówienia, przy czym wprowadzone zmiany tak ograniczyły pole manewru, że obecnie działający przewoźnik Przewozy Autobusowe GRYF jest faworyzowany (ma autobusy, zajezdnie i kierowców). Pod hasłem otwarcia na konkurencję właśnie nastąpiło skuteczne jej zamknięcie na obecnego operatora. Praktycznie nikt inny poza PA Gryf nie jest w stanie włączyć się w uczciwą, wolnorynkową rywalizację. Czas przygotowania jest bardzo krótki, bo zwycięzca przetargu musi rozpocząć świadczenie usługi 1 września. Drugi ważny czynnik to punktacja za jakość. Wprawdzie jakość (czyli przede wszystkim wiek i stan techniczny pojazdów) podlega ocenie, jednak w praktyce oferent otrzyma taką samą liczbę punktów bez względu na to czy autobusy będą 154 letnie, czy 8 letnie, podczas gdy tabor nowy to oczywiście wyższa jakość, ale także wyższe koszty, co musi mieć odzwierciedlenie w ofercie. Nowe kryteria oceny ofert tylko z pozoru premiują lepszą jakość. W rzeczywistości za pojazd 14 letni wykonawca otrzyma tę samą liczbę punktów co za pojazd 5 czy 8 letni, podczas gdy chociażby różnica w cenie zakupu między autobusem 14 letnim a 8 letnim to przepaść. Start z taborem nowszym jest więc w tym przypadku doskonałym "przepisem" na przegraną, a taborem starym spełniającym warunki przetargu dysponuje tylko PA Gryf. Innymi słowy, prawdopodobieństwo wygranej z naprawdę starym taborem jest większe niż z nowszym. W ten sposób zamawiający z jednej strony w dość istotny sposób ogranicza pole manewru chcącym przystąpić do przetargu z "młodymi" rocznikami autobusów, a z drugiej pozbawia mieszkańców możliwości korzystania z wygodniejszych, bezpieczniejszych i bardziej komfortowych pojazdów. Zrozumiałym jest, że zamawiający oczekuje dobrej oferty finansowej, jednak w obecnie ogłoszonych warunkach inni oferenci nie mają żadnych możliwości, by np. proponując zdecydowanie lepszą jakość, skutecznie rywalizować z obecnym na rynku operatorem. W ten sposób nie tylko mieszkańcy pozbawieni są możliwości poprawy jakości transportu publicznego, ale jednocześnie, w przypadku przetargów na przewozy pojazdami używanymi tworzy klimat "układu zamkniętego". Kto raz wszedł na rynek, ten już pozostaje i pod hasłem obrony konkurencji w rzeczywistości ja ogranicza do 1- własnej oferty i dyktuje warunki. - informuje Dawid Marciniak PR Manager/Rzecznik Prasowy firmy Relobus - Paradoksalnie najwyższą "cenę" za niską jakość ostatecznie zapłaci miasto i mieszkańcy. Stary tabor trudno będzie utrzymać w pełnej sprawności, co może skutkować "wypadniętymi" kursami. Mieszkańcy Tczewa nie tylko będą korzystać z gorszych autobusów, ale także w dłuższej perspektywie zapłacą za to zdrowiem. Zamawiający obniżył wymóg norm emisji spalin do Euro 4, czyli wprowadzonej ponad 20 lat temu i czyli nawet poniżej tego, co teoretycznie wymaga od PA Gryf w aktualnie wykonywanej przez niego umowie. A hałas? To równie istotny czynnik wpływający na zdrowie mieszkańców (nie tylko pasażerów) miasta. Do tego dochodzą koszty pośrednie, jak np. sadze osiadające na budynkach miasta. Koszt renowacji budynków, to pieniądze, których nie widać przy zamawianiu usługi transportu, ale które będzie trzeba w przyszłości wydać. Chcielibyśmy jako odpowiedzialny przewoźnik zaoferować miastu i jego mieszkańcom najwyższą jakość i bezpieczeństwo. Mamy do tego odpowiednie środki i autobusy, które zapewnią podróżującym komfort. Chcielibyśmy jedynie mieć realną szansę stanąć do konkursu, który w obecnej formule jakość ocenia jedynie iluzorycznie.

Firma zastanawia się nad podjęciem działań ws. przetargu. Na razie skierowano do zamawiającego wniosek o wyjaśnienie zapisów SWZ. Dalsze kroki mają być uzależnione będą od uzyskanej odpowiedzi.

Przypomnijmy, że umowa z obecnym przewoźnikiem - Przedsiębiorstwem Autobusowym Gryf obowiązuje do końca wakacji. Od września nowa firma ma prowadzić obsługę komunikacji miejskiej w Tczewie. Od 1 września br. przez minimum 7 miesięcy (z możliwością przedłużenia do czerwca 2026 r.) operator będzie realizował przewozy w ramach lokalnego transportu zbiorowego. Przewoźnik musi dostarczyć 30 autobusów - 27 klasy Maxi i 3 Mega.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (27)
dodaj komentarz

  • +20

    Edek _gość

    28.05.2025, 09:20

    no tak

    Zarządzanie miastem to nie taka prosta sprawa panie Brządkowski. Tego "nieporozumienia" nie można zwalić na Pobłockiego. Mądrzy ludzie wyznają zasadę, że jak się na czymś nie znają, to idą do kogoś, kto się zna. Polecam! Życzę również sukcesywnego realizowania punktów programu wyborczego.

    Odpowiedz
    IP: 195.94.xx7.xx5 
  • Gosć_gość_gość

    29.05.2025, 14:42

    Tego tu juz sie nie doczekamy, czas na referendum.

    Cytuj
    IP: 178.235.xx6.xx6 
  • +19

    Roman_gość

    28.05.2025, 09:28

    Autobusy od czasów śmierdzącego Meteora, gdzie zaczęły się wałki i układy, zawsze pozostaną pośmiewiskiem tego miasta. Od 20 lat ta sama historia. Przetargi, odwołania, układy, łapówki, itp. Najlepiej się jeździło za czasów Veolii i ich fajnych, niebieskich Mercedesów. Niestety tamte czasy nie wrócą, zapowiada się znowu jazda 20-letnimi trupami bez klimy. W tym mieście pewnych kwestii nie da się naprawić, bez wątpienia należy do nich komunikacja miejsca i sposób, w jaki niektórzy wygrywają. Żal.

    Odpowiedz
    IP: 94.75.xx5.xx4 
  • +17

    Fan Bobera_gość

    28.05.2025, 09:30

    No niestety

    Żeby zarządzać skutecznie miastem nie wystarczy mieć białe zębiska, przystrzyżoną bródkę i dobry pr na fejsie. Trzeba jeszcze pomyślunku. Kolejna wpadka Brzdąca

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx4.xx8 
  • +4

    a_gość_gość

    28.05.2025, 16:32

    Sam na niego głosowałem ale już wytrzymamy czas szybko leci pogonimy go jak Rumcajsa ,miał szansę ludzie mu dali nie wykorzystał to był najgorzej oddany głos w moim życiu ,jedyne dobre że udało sie wywalić szkodnika niestety zastąpił go kolejny ,Byłem bardzo za nowym Prezydentem z poprzednikiem tak się nie zgadzałem że nawet spotkaliśmy się w sądzie w Malborku niestety podatnicy za to płacili ale satysfakcja została .Takie miasto wszystko zamknąć rozwalić ,zabronić i potem dziwko że miasto się wyludnia .

    Cytuj
    IP: 130.180.xx9.xx2 
    +1

    B._gość_gość_gość

    29.05.2025, 04:51

    Dobry PR?

    Przecież i on nie jest dobry. Prawdopodobnie podoba się tylko swoim, bo to ludzie lubiący popkulturę w najgorszym wydaniu.

    Cytuj
    IP: 5.173.xx2.xx3 
  • +6

    Michał_gość

    28.05.2025, 09:52

    Burza w szklance wody, na tak krótki okres czasu nie opłaca się przepłacać. Jeżeli chodzi o jakość taboru to miasto powinno nie dopuszczać do ruchu śmierdzieli co kopcą, nie raz widziałem jak autobus z uszkodzonym silnikiem wykonywał normalną obsługę linii, ciągnąć za sobą czarną chmurę sadzy... Miasto jest od tego, aby zapewnić odpowiednią kontrolę i wykonywanie usług

    Odpowiedz
    IP: 37.31.xx0.xx0 
  • +8

    Marcin_gość

    28.05.2025, 10:26

    Dno

    Czyli dalej będziemy jeździli złomem!

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx5.xx7 
  • +11

    Zxc_gość_gość

    28.05.2025, 11:05

    Kurcze jak czaem wspominam flotę Veoli

    zwłaszcza początki to wydaje się jak jakieś science fiction

    Odpowiedz
    IP: 93.159.xx2.xx0 
  • -7

    patrioci dbajmy o Pomorze ! _gość

    28.05.2025, 12:04

    to nasza mala Ojczyzna

    Pomorze powinno zadbac najpierw o swoje firmy na Wybrzezu, a nie jakies tam warszawskie i z innych regionow Polski. Patrioci dbajmy o nasza mala Ojczyzne Pomorze !

    Odpowiedz
    IP: 95.223.xx1.xx3 
  • :)_gość_gość_gość

    28.05.2025, 12:04

    Relobus

    Z perspektywu czasu najlepszym przewoźnikiem była Arriva czyli obecny Relobus. Moze miasto powinno dac im szanse? :)

    Odpowiedz
    IP: 83.1.xx0.xx8 
  • -4

    warszawscy cwianiacy !_gość

    28.05.2025, 12:05

    My nie chcemy warszawskich cwaniakow !

    Odpowiedz
    IP: 95.223.xx1.xx3 
  • Mąż Wrednej Baby _gość

    28.05.2025, 18:28

    Masło maślane. Warszawiak i cwaniak to to samo ????

    Cytuj
    IP: 185.167.xx2.xx2 
  • +2

    Tczewiak_gość

    28.05.2025, 12:11

    Elektryk

    A gdzie się podział cały temat odnośnie autobusów elektrycznych ?. Widocznie nasze miasto woli iść po taniości, ja bym był bardziej za elektrykiem którego można było zobaczyć ostatnio na ulicach miasta. Pozdrawiam :)

    Odpowiedz
    IP: 79.163.xx5.xx6 
  • +1

    MARCIN_gość

    28.05.2025, 23:06

    Umowa na 10 autobusów elektrycznych została podpisana z Solarisem który je dostarczy dla Tczewa do polowy roku 2026.Wystarczy przeczytać materiały o tym na tym portalu.

    Cytuj
    IP: 37.31.xx2.xx0 
  • +5

    Ja koko_gość

    28.05.2025, 12:28

    Arriva

    Mam nadzieję że jak przyjdzie Arriva to kierowcy będą mieli godne płace bo póki co czarno to widzę

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx0.xx7 
  • +3

    Tcz123_gość

    28.05.2025, 14:36

    Placa

    Raczej nie... Skoro większość kierowców z relobusa ucieka ... Na podstawie wypalty minimum 1500 mniej od gryfa... I dziwia się że nią mają kierowców ????

    Cytuj
    IP: 31.0.xxx.xx7 
  • +3

    Xyz_gość

    28.05.2025, 12:40

    Te warszawskie cwaniaki no nasza starą dobra komunikacja. A meteor i gryf to zemsta Rumcajsa za to że go z tej komunikacji wywalili. Prezydent się zmienił a zemsta trwa nadal. Bober dał się poprostu zastraszyć. Kiepsko dalej widzę tę prezydenturę.

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx7.xx1 
  • a_gość_gość_gość_gość

    28.05.2025, 16:39

    Wytrzymaj będzie nowy prezydent stary zrobił komunikacje za darmo bo myślał że durni ludzie go poprą i do emeryturki da radę siedzieć na posadce ,a tu zonk ten nie robi nic dobrego same głupie pomysły więc poleci po jednej kadencji jak nic i nikt nie będzie płakał i pamiętał go bo jest cieniutki jakieś foto w urzędzie że był taki gospodarz miasta nic więcej .Nie zapisze się niczym dobrym w historii miasta ewentualnie rudy da mu stanowisko za to że go nie wywalił i tyle będzie . Mam nadzieję że ludzie zrobią to co z Rumcajsem bo nie są idiotami .

    Cytuj
    IP: 130.180.xx9.xx2 
  • +4

    Tcz17_gość

    28.05.2025, 12:59

    Stan

    Hmnn nowsze... Rozchodzi się o 4 lata różnicy .. co nie znaczy że nowsze autobusy relobisa z Wawy będą w lepszym stanie technicznym... Jeździło się nimi nie dość że płacą gorzej o wiele to jeszcze stan techniczny w cale nie jest taki cacy nie dużo lepszy niż ten w gryfie ???? Więc nie ma co tu się kłócić o te kilka lat ... No ten warszawski skład też mocno wyeksploatowany

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xxx.xx7 
  • +6

    Posiadacz roweru_gość_gość

    28.05.2025, 13:25

    Relobus? Wysoki standard ?, można popatrzeć i przejechać się linią 50 do Gdańska. Klimatyzacja? naturalna cały rok, dużo siedzeń ? tylko problem wcisnąć nogi między siedzenia, no i ten piękny niebieski kolor który kiedyś był ale się "sprał". Ale jest Wi-Fi, nie widziałem by ktoś korzystał. Ostatnio by się nie otwierała tylna klapa, zostały naklejone nowe reklamy Wiadomości TVP. Dla przypomnienia: Veolia, a co się stało z byłą bazą po MPK? Dlaczego Arriva zwinęła sie przed czasem? Tak bardzo zalezało im na Tczewie, że zostaliśmy z Meteorem.

    Odpowiedz
    IP: 178.19.xx0.xxx 
  • Stefan_gość

    28.05.2025, 14:30

    Super

    20 lat temu veolia dysponowała młodszym taborem niż teraz gryf . 20 letni autobus miejski jest tak wyeksploatowany że nadaje się na zlom tylko a nie do wożenia ludzi . Słabo to wszystko wygląda , a tyle się mówi o ekologii. To co wytworzy i zostawi na drogach 20 letni autobus , elektryk nie nadrobi

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx3.xx7 
  • +2

    xyz_gość

    28.05.2025, 14:47

    śmieciowe to miasto niestety...

    przez nieudolność i pod namowami firmy ze starymi "trupami" dalej będziemy jeździć w śmierdzących i bez klimatyzacji autobusach, prezydent i cała świta do natychmiastowej wymiany...

    Odpowiedz
    IP: 81.18.xx3.xx3 
  • +3

    Ktos_gość

    28.05.2025, 15:33

    Nieudolność planowania

    Widać że w urzędzie nie ma odpowiedniej osoby która by potrafiła rozpisać porządnie przetarg... najpierw ogłaszają coś co idzie ku lepszemu i później przestraszą się podważenia i nagle rozpisują zmiany takie które są tak bezsensowne ze nikt z własnej woli prócz obecnego przewoźnika nie chciałby przystąpić do tego przetargu! Kogoś chyba tutaj lubimy bardziej i robimy specjalnie żeby wygrał.... Nic w tej wiosce nie idzie ku lepszemu

    Odpowiedz
    IP: 104.28.xx8.xx9 
  • +3

    AntyGryf_gość

    28.05.2025, 20:15

    Taktyka Gryfa

    Gryf zrobi dużo żeby jego strzelające z wydechów śmierdzące rzęchy dalej upiększały krajobraz miasta przez kolejne długie lata. Autobusów nie naprawią, bo zbliża się koniec umowy? To nie jest argumentacja. Jeździcie tu już spory kawał czasu. Rządził poprzedni prezydent to w kółko były przetargi ustawiane pod Gryfa. Lepiej żeby zapowiadana 10-letnia umowa na realizację komunikacji miejskiej wiązała się ze zmianą operatora, bo inaczej średni wiek autobusów w Tczewie przekroczy wkrótce 20 lat i oczywiście ich awaryjność będzie tylko rosła, razem z niezadowoleniem pasażerów.

    Odpowiedz
    IP: 89.187.xx0.xxx 
  • -1

    B._gość_gość_gość

    29.05.2025, 11:16

    Grzegorz Pawlikowski

    Ciekawi mnie i właściwie mieszkańcom należy się informacja, jakie wykształcenie, przygotowanie merytoryczne ma pan Grzegorz Pawlikowski. To chyba nie powinna być wiedza tajemna.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx2.xx3 
  • +1

    Malcolm_gość

    29.05.2025, 22:33

    Klimatyzacja nie będzie potrzebna bo usługi transportowe będą świadczone w okresie jesienno zimowym. Ten kto to wymyślił powinien dożywotnio odsunięty od tworzenia przetargów i od komunikacji miejskiej.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx3.xx1 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.