Kiedy wjechał na przejazd rowerowy, samochód ruszył... [WIDEO]

Kolejna niebezpieczna sytuacja na przejeździe rowerowym u zbiegu Zygmunta Starego i Jagiellońskiej. Rowerzysta wylądował pod kołami samochodu. Na szczęście ze względu na niewielką prędkość, nie doszło do poważniejszych obrażeń.

Kilkanaście dni temu informowaliśmy o nagannym zachowaniu kierowców w rejonie tego przejścia (wideo można zobaczyć tutaj ). We wtorek (25.10) doszło tam do kolejnego niebezpiecznego zdarzenia - wideo z samochodowej kamery przysłał jeden z naszych czytelników. W materiale widać jak, jadąc w stronę A1, samochody zbliżają się do przejścia - jedno z aut zatrzymuje się przed przejazdem (to z prawego pasa), rower wjeżdża na przejazd i wtedy rusza stojący na lewoskręcie pojazd - rowerzysta trafił prosto pod koła tego samochodu. Na szczęście prędkość samochodu była niewielka - także rowerzysta nie odniósł poważniejszych obrażeń.



Policjanci przypominają o zachowaniu ostrożności i zasadzie ograniczonego zaufania do wszystkich uczestników ruchu drogowego. Kierowcy, zbliżając się do przejścia dla pieszych, czy przejazdów dla rowerów powinni zdecydowanie zmniejszyć prędkość i dokładnie upewnić się, czy na przejściu nie znajdują się piesi, czy rowerzyści. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu lub przejeździe rowerowym, wyprzedzanie przed przejściem, czy też omijanie pojazdu, który zatrzymał się, aby ustąpić pierwszeństwa pieszemu, to najczęstsze sytuacje stwarzające zagrożenie dla spacerujących i cyklistów.




Co mówią przepisy?

Ustawa prawo o ruchu drogowym

Art. 27. ust.1
"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe."

Art. 27. ust.1a
"Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić."

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (47)
dodaj komentarz

  • Jgghhg_gość

    26.10.2022, 12:05

    Typowe rowerowe 9graniczone myslenie,co ja piszę, oni nie myślą- tylko kręcić na oślep do przodu. Kierujący pojazdem skupiał się kiedy rozpocząć jazdę, nie przewidział że to ci wjedzie jowerek

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx1.xx3 
  • cgh_gość

    26.10.2022, 12:53

    skąd mógł się spodziewać roweru na ścieżce, nie mówiąc o blokowaniu przejścia dla pieszych czy ruszeniu pustym łbem na boki, żeby się rozejrzeć. Mam tylko nadzieję, że nie możesz się rozmnażać tępaku!

    Cytuj
    IP: 109.197.xx7.xx7 

    grześ_gość

    26.10.2022, 13:14

    USTAWKA

    policja nie przyjechała

    Cytuj
    IP: 138.199.xx9.xx3 

    Odp_gość

    26.10.2022, 13:45

    Do cgh, ciasne gacie z decathlonu pewnie już kupione... Mały człowiek...

    Cytuj
    IP: 31.0.xx1.xx3 

    yhy_gość_gość_gość

    27.10.2022, 10:51

    do Jgghhg

    Mam nadzieję, że takim amebom umysłowym jak ty nie dają prawa jazdy, a nawet jeśli je masz to jesteś przykładem, że uprawnienia powinny być okresowo weryfikowane (w tym u psychiatry).

    Cytuj
    IP: 83.21.xx8.xx7 
  • Mil_gość

    26.10.2022, 12:07

    Pytanie co do ścieżek rowerowych...gdy jako pieszy przecinam ścieżkę rowerową w miejscu, gdzie wyznaczone są pasy na tejże ścieżce, to rowerzysta ma obowiązek mnie przepuścić? Czy przyśpieszyć, jak to mają w zwyczaju...nie zdarzyło się, by ktoś mnie przepuścił, dlatego pytam. To samo hulajngoiści.

    Odpowiedz
    IP: 83.14.xx6.xx0 
  • Roberzysta_gość

    26.10.2022, 13:49

    "Pytanie co do ścieżek rowerowych...gdy jako pieszy przecinam ścieżkę rowerową w miejscu, gdzie wyznaczone są pasy na tejże ścieżce, to rowerzysta ma obowiązek mnie przepuścić? Czy przyśpieszyć, jak to mają w zwyczaju...nie zdarzyło się, by ktoś mnie przepuścił, dlatego pytam. To samo hulajngoiści."

    Jako rowerzysta odpowiadam - masz pierwszeństwo, dokładnie takie samo jak na drogach. Przejście dla pieszych działa tak samo. Często zwalniam przepuszczając pieszych przez ścieżkę, bardzo często oni sami są w szoku że rowerzysta ustępuje...

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx3 

    Mil_gość

    26.10.2022, 14:31

    Dziękuję za odpowiedź i życzliwość na drodze. Wczoraj jechało 6 rowerzystów, gdy chciałem przejść przez przejście na ścieżce i zwróciłem uwagę, że takowe tu jest - popukali się w czoło :D

    Cytuj
    IP: 83.14.xx6.xx0 

    Stefan_gość

    29.10.2022, 13:26

    Rowerem po chodniku

    Szedlem po chodniku, po drugiej stronie drogi sciezka rowerowa. Za mna po chodniku jedzie rowerzysta, bez swiatel po zmroku, i dzwoni na mnie. Zwrocilem mu uwage, ze tu jest chodnik, a droga dla rowerow jest po drugiej stronie, a on na to: "zamknij p**de". Ot, kultura rowerzysty, nie pierwszy raz z reszta spotkalem sie z taka reakcja.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx4.xx0 

    jan_gość

    31.10.2022, 22:39

    Zawsze przepuszczam.

    Cytuj
    IP: 178.43.xx8.xx7 
  • xxx_gość

    26.10.2022, 12:11

    xxx

    rowerzysta powinien przechodzic a nie przejezdzac

    Odpowiedz
    IP: 91.224.xx9.xx6 
  • gfda_gość_gość_gość_gość_gość

    26.10.2022, 15:01

    a

    Na ścieżce dla rowerów ma przechodzić?

    Cytuj
    IP: 109.207.xx6.xx3 

    Art_gość

    27.10.2022, 07:49

    Fakt

    A kierowca na drodze powinien samochód pchać...

    Cytuj
    IP: 158.116.xx5.xx2 
  • Tomasz_gość

    26.10.2022, 12:17

    Pchają się na cmentarz

    Gdzie się pchał? Kierowca był zajęty obserwacją pasa przeciwległego ruchu, a nie co się na chodniku dzieje.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx0.xx6 
  • a_gość

    26.10.2022, 13:16

    Teoretycznie miał pierwszeństwo ( głupie przepisy) ale takich jest pełno na cmentarzu czy warto, ja nawet jak mam pierwszeństwo schodzę z roweru i czekam aż auta się zatrzymają to samo jak przechodzę przez pasy nie ufam mimo to że mogę wejść na pasy ale różnie to bywa .

    Cytuj
    IP: 93.200.xx2.xx3 
  • Elo23_gość

    26.10.2022, 12:20

    Remis

    Obaj zawinili, a rowerzysta niech założy jeszcze 3 kaptury na łeb to będzie lepiej widział

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx1.xx0 
  • Evans_gość

    26.10.2022, 12:27

    Dlaczego tekst z banera sugeruje zupełnie co innego niż jest we wspomnianym art. 27. ust.1a ustawy prawo o ruchu drogowym?

    Odpowiedz
    IP: 82.160.xx7.xx5 
  • Gość nvcgs_gość_gość

    26.10.2022, 12:28

    Zlikwidować to przejście i będzie po sprawie. Od razu usprawnił by się ruch na tym skrzyżowaniu. W niedalekiej odległości jest bardzo bezpieczne przejście z sygnalizacja świetlna.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx5.xx0 
  • Diablo_gość

    26.10.2022, 13:39

    Jestem od lat tego samego zdania!!

    Cytuj
    IP: 83.25.xx6.xx1 

    . _gość

    26.10.2022, 14:00

    Zlikwidować samochody! Ludziom się w głowach poprzewracało i chcą się zamykać w jakichś metalowych puszkach, a potem rozjeżdżają innych jak im się żywnie podoba.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx4.xx7 

    anka_gość

    27.10.2022, 08:48

    popieram w pełni!

    koniecznie to przejście i przejazd jest do likwidacji

    Cytuj
    IP: 91.149.xx6.xx4 
  • Obywatel _gość_gość

    26.10.2022, 12:43

    Zlikwidować rowery

    Najlepiej zlikwidować rowery to dziadostwo na dwóch kołach nie powinno jeździć po drogach publicznych tylko po lesie

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx6.xx8 
  • tfgn_gość

    26.10.2022, 13:26

    temat długi jak rzeka

    Każdy ma pierwszeństwo w takich miejscach, poza kierowcą auta. Kierowca dodatkowo ma bonus w postaci martwej strefy, czyli słupka karoserii zasłaniającego widoczność , no ale przecież ma zachować szczególną ostrożność - czyli ma widzieć wszystko, nawet przez blachę. Polskie prawo drogowe stworzył oderwany od rzeczywistości idiota i teraz mam tego efekty.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • Antek_gość

    26.10.2022, 14:34

    We wszystkich cywilizowanych krajach to piesi i rowerzyści mają pierwszeństwo przed samochodami. Ale nasi kierowcy umysłowo są ruskami. Dzicz za kierownicą.

    Cytuj
    IP: 83.18.xx5.xx8 

    _gość

    26.10.2022, 16:11

    do antek

    To ustawodawca wprowadzając zmiany w prawie o ruchy drogowym zmniejszył poziom bezpieczeństwa na przejściach. Rowerzyści i osoby na hulajnogach nie patrzą na to, co się dzieje na jezdni - bo przecież mają pierwszeństwo, jadą prosto ze słuchawkami na uszach. Kiedyś jakiś pojazd uprzywilejowany pewnie w nich wjedzie i wtedy będzie płacz. Pierwszeństwo nie zastąpi ostrożności i myślenia.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • Kierowca _gość

    26.10.2022, 13:55

    Przejście dla pieszych

    Ja jak tam jadę to zwalniam do minimum jestem na takie przejścia uczulony tylko nie bardzo rozumiem po co one tam się znajduje skoro kawałek dalej jest też i to wiele wygodniejsze bo ma sygnalizację ???? albo to usunąć albo wstawić sygnalizację na żądanie

    Odpowiedz
    IP: 95.40.xx4.xx6 
  • tczewianin_gość_gość

    26.10.2022, 14:19

    skręt w lewo

    ok. odnośnie tego przejścia, kiedy samochody czekają na skręt w lewo, na lewym pasie, przed i za pasami, to czy ja wyprzedzając je prawym wolnym pasem i jadąc do przodu, nie dostanę mandatu w myśl przepisów, że wyprzedzam na pasach ?

    Odpowiedz
    IP: 165.225.xx6.xx9 
  • Kierowca_ratraka_gość

    27.10.2022, 09:07

    Wg mnie powinieneś oddać prawo jazdy, albo pójść na jakiś kurs doszkalający. Nie da się wyprzedzić stojącego pojazu. Można go ominąć czy też wyminąć, czyli przejechać obok STOJĄCEGO, NIEUCHOMEGO pojazdu. O ile nie zatrzymał się by przepuścić innych uczestników ruchu, np pieszych na pasach, a zatrzymanie wynika z warunków na drodze, czyli niemożności kontynuowania jazdy przez inne pojazdy stojące przed nim, to możesz jechać.

    Cytuj
    IP: 94.254.xx4.xx6 
  • Antek_gość

    26.10.2022, 14:32

    Król szos zatrzymuje się na środku przejścia następnie nie rozglądając się rusza i potrąca prawidłowo przejeżdżającego rowerzystę. I oczywiście znajduję się tacy którzy jeszcze go bronią. Powinni takim bezmózgom zabierać prawo jazdy.

    Odpowiedz
    IP: 83.18.xx5.xx8 
  • Ppppp_gość

    26.10.2022, 17:40

    Tobie zabrać rower, Zanim zrobisz sobie krzywdę

    Cytuj
    IP: 78.31.xx7.xx0 
  • Job_gość_gość

    26.10.2022, 15:08

    Nadgorliwi

    Na szczęście nic się nie stało Ale P.. nadgorliwy musiał udostępnić film

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx2.xx5 
  • qq_gość

    26.10.2022, 15:13

    Zlikwidować to przejście! Obok jest ze światłami.

    Odpowiedz
    IP: 46.175.xx6.xx8 
  • Kierowca_śmigłowca_gość

    27.10.2022, 08:52

    Obok jest przejazd ze światłami, które jednak do nikąd nie prowadzi, zauważyłeś może? Przejedziesz i trafiasz na chodnik, którym nie wolno jechać rowerem! Przeciskać się na nielegalu po wąskich chodniku, między barierkami, obok przystanku? Czy jechać przez maka, od razu kupując frytki? Gdyby połączyć przejazd ze ścieżką na Braci Grimm, to spoko, ale na razie się nie da.

    Cytuj
    IP: 94.254.xx4.xx6 

    qq_gość

    27.10.2022, 12:02

    to zejdź z jowejka i przejdź kawałek. Czy ciasne gacie ci nie pozwalają? i odcinają dopływ krwi do mózgu?/

    Cytuj
    IP: 46.175.xx6.xx8 
  • Rgvf_gość

    26.10.2022, 18:12

    Oświetlenie rowerowe

    A ja mam taką prośbę do rowerzystów i prośbę do policji/straży miejskiej Rowerzyści - zainwestujcie/wlaczcie oświetlenie w rowerach jest szaro i szybko zapada zmrok naprawdę kierowcy nie mają w autach noktowizji.... Policja/Straż Miejska zwróćcie uwagę na to i uświadamianie rowerzystów, wiem że łatwiej i przyjemniej jest Wam wlepiać kierowcą aut mandaty...

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx9.xx6 
  • Gwajer_gość

    26.10.2022, 20:14

    Cały czas mówi się tylko o sytuacjach, w których kierowcy są sprawcami wykroczeń wobec rowerzystów. A co z sytuacjami powodowanymi przez rowerzystów? O sprawie rowerzysty, który przy Fleksie wjechał w bagażnik samochodu cisza. Wyjechał z zakładu wyjazdem pod prąd, bez wymaganego po zmroku oświetlenia. Uszkodził samochód na kilka tysięcy złotych (pogięta klapa, zbita szyba, uszkodzona wycieraczka i zderzak) i nie poczuwa się do odpowiedzialności za wyrządzone szkody, natomiast posunął się do bezpodstawnego szantażu. Jakim trzeba być szują, żeby zrobić coś takiego? Sprawa oczywiście znajdzie swój finał w sądzie, bo sprawca nie przyznał się do winy. Jeśli ktoś mu doradzał, to teraz powinien go poinformować, że koszty tej sprawy w wyniku procesu wyniosą wielokrotnie więcej. Natomiast o tej sprawie nie piszą żadne redakcje pomimo tego, że w wyniku tego wypadku, rowerzysta trafił do szpitala, z własnej winy. Taka to hipokryzja. Albo rowerzysta ma plecy pozwalające "załatwić" sprawę pozytywnie dla siebie, jednak mam nadzieję, że nie...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx0 
  • Gwajer_gość

    27.10.2022, 23:30

    Kolarz został przez Sąd uznany za winnego i skazany na grzywnę.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx0 
  • Ja_gość

    26.10.2022, 20:42

    Pedalarze i skuterowcy powinni mieć uprawnienia typu karta rowerowa ,motorowerową. Głąby na znakach się znają i nic im nie zrobia z braku wiedzy.A przepisy i mandaty są dla tych co mają prawo jazdy. Jaki idiota wadl na pomysł aby ścieżka rowerowa przecinała ruchliwa drogę? Córeczkę czy innego tępego synka polityka ktoś potrącił?

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx3.xx6 
  • Miro_gość

    27.10.2022, 07:12

    Dobry pomysł, ale poza dzieciakami na rowerach, to z tego co się orientuję większość rowerzystów w tcz ma prawko. Pewnie ich tylko pomroczność dopada jakna rower wsiadają. Ja np. od 10lat mam prawko, a od tego czasu ani samochodem nie jechałem ani rowerem. Tylko pieszo chodzę.

    Cytuj
    IP: 83.8.xx4.xx0 
  • Elwis_gość_gość

    26.10.2022, 21:14

    Maly dodatek

    "To ustawodawca wprowadzając zmiany w prawie o ruchy drogowym zmniejszył poziom bezpieczeństwa na przejściach. Rowerzyści i osoby na hulajnogach nie patrzą na to, co się dzieje na jezdni - bo przecież mają pierwszeństwo, jadą prosto ze słuchawkami na uszach. Kiedyś jakiś pojazd uprzywilejowany pewnie w nich wjedzie i wtedy będzie płacz. Pierwszeństwo nie zastąpi ostrożności i myślenia."

    Zgadzam się z przedmówcą. Dodam tylko z ustawodawca wg mojej opinii to totalny kmiot bez elementarnych podstaw fizyki. Stwierdził ten wytwór sejmowej wyobraźni , że pojazd mechaniczny o wadze średnio od tony w góre ma się zatrzymać praktycznie na żądanie przed ludkiem, co waży średnio ok 85kg bo jemu jest ciężko zatrzymać 4 liter. Po aby sporzeć w lewo potem w prawo i na końcu jeszcze raz w lewo. Ustawa ustawą ale ludzie chodzący z buta tudzież pedałujący lub dobijający hulajnogi pomyślcie co jest łatwiej zatrzymać: wasze dupska? Czy może samochód? Jaka jest droga hamowania 85kg, a jaka tony lub cięższego pojazdu. W sumie macie jedną szansę i lepiej ją wykorzystajcie na przypomnienie sobie nauki z przedszkola i szkoły: Że się zatrzymujemy aby się rozejrzeć na przejściu a nie włazimy jak tępe ameby bo ustawa na coś wam pozwala! Ta ustawa tylko pokazuje ile umysłów tego społeczeństwa jest wyłącznych każdego dnia. P.S. Ja proponuję dla was zrobić ustawę że pociągi na rogatkach mają się zatrzymać jak pieszy przechodzi przez tory... ale byście mieli pole do popisu...

    Odpowiedz
    IP: 188.47.xx6.xx6 
  • Marian_gość

    27.10.2022, 09:00

    Aha czyli osobowy powinien zawsze ustępować ciężarowemu bo tamten jest cięższy i trudniej mu się zatrzymać? Na drogach ma obowiązywać prawo silniejszego?

    Cytuj
    IP: 83.18.xx5.xx8 
  • Kazio_gość_gość

    26.10.2022, 21:25

    jako kierowca, muszę stanąć jednak po stronie rowerzysty, który zatrzymał się przez jezdnią i ruszył gdy stwierdził, że pojazd się zatrzymał, myśląc, że ten go przepuszcza. Gdyby kierowca samochodu, samochodu zatrzymał się zgodnie z przepisami przed przejściem dla pieszych, to nie maiłby problemu z zauważeniem rowerzysty. A teraz prośba do rowerzystów o korzystanie ze ścieżek rowerowych gdy takowe są, zwłaszcza na skrzyżowaniach. Często można spotkać nie chcę używać epitetów więc napisze osobnika, który jedzie jezdnią przez skrzyżowanie a obok są przejazdu rowerowe.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx5.xx3 
  • WL_gość

    26.10.2022, 22:43

    Dziś, około godziny 17, gdy jechałem od starego miasta ulicą WP, minął mnie z prawej strony rowerzysta. Pędził przed siebie równolegle do ścieżki obok. Jechał tak od starego orlenu, ja skręciłem w Saperska a on dalej mknął ulicą.

    Cytuj
    IP: 178.235.xx5.xx1 
  • Tytus Bomba_gość

    27.10.2022, 07:10

    Obaj.

    Po prostu zarówno jeden, jaki i drugi zj**ał. Samochód nie powinien zatrzymać się na pasach/przejeździe, pedalarz nie powinien wjechać na przejazd, bo "zajęty".

    Odpowiedz
    IP: 83.12.xx0.xx8 
  • Kierowca_bombowca_gość

    27.10.2022, 08:48

    "Po prostu zarówno jeden, jaki i drugi zj**ał. Samochód nie powinien zatrzymać się na pasach/przejeździe, pedalarz nie powinien wjechać na przejazd, bo "zajęty"."

    Czekaj, czekaj, oglądałeś to samo nagranie co inni? Samochody na lewoskręcie stały, przejazd był wolny, kierowca z kamerą zatrzymał się ewidentnie by ustąpić rowerzyście, który zwolnił prawie do zera i po upewnieniu się, że jest przepuszczany, a przejazd jest wolny bo samochód na drugim pasie też stoi, dopiero wjechał. Powoli, po upewnieniu się co do sytuacji. Co miał w tej sytuacji ten rowerzysta zrobić? Włączyć koguty, machać białą flagą, wysłać gońca z informacją że będzie jechał? Ewidentna wina kierowcy, wynikająca jednak z nieuwagi a nie ze złej woli. Na szczęście nic się nikomu nie stało, ale widzę, że większość komentujących ma ustalony światopogląd - rowerzyści be, hulajnogowcy fe, a kierowcy samo dobro. To tak nie działa.

    Cytuj
    IP: 94.254.xx4.xx6 
  • Zybi_gość

    27.10.2022, 09:08

    przejśćie

    Zgadzam się z jednym z poprzedników, w tym miejscu nie powinno być żadnego przejścia. Około 50 metrów dalej jest bezpieczne przejście z sygnalizacją świetlną, jednak bardzo mało używane. Teraz pytanie, czy właściciel drogi i policja będą dalej tolerować ten stan i czekać na nieszczęście, bo moim zdaniem, prędzej czy później na pewno do niego dojdzie, czy pójdą po rozum do głowy i je zlikwidują.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx7.xx9 
  • Willy_gość

    10.11.2022, 23:36

    Art. 27. ust.1 "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe." no niech mi ktoś wykaże , że ten przepis jest dobrze napisany ... ustąpić pierwszeństwa rowerowi ( pomijając , że właściwiej kierującemu rowerem powinno być , ale co gdy na przejeździe znajduje się hulajnoga ? ale to nic ... , a co gdy np. rower zbliża się dopiero do przejazdu ? Kto pierwszy ten lepszy ?

    Odpowiedz
    IP: 87.206.xx0.xx4 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.