2 lipca - w sobotę - zapraszamy na otwarcie Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie. Tego dnia wstęp do nowej filii Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku będzie wolny, a pracownicy muzeum będą oprowadzać zwiedzających po obiekcie od godziny 10.00 do godziny 15.00.
Zbudowane w 2016 roku CKWS to jedno z niewielu miejsc w kraju, gdzie można podejrzeć muzealnych konserwatorów przy pracy, poznać historię polskiego żeglarstwa i dowiedzieć się, jak kiedyś budowano łodzie i statki. - Cieszymy się, że po ponad dwóch latach zapraszamy do naszego nowego obiektu najważniejszych gości, czyli zwiedzających - mówi Szymon Kulas, zastępca dyrektora Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku - Opinie zwiedzających są dla nas niezwykle ważne, dlatego 2 lipca będziemy czekać na recenzje.
Konserwacja na światowym poziomie
W miejscu, gdzie dziś wznoszą się mury nowego oddziału, jeszcze trzy lata temu mieściła się muzealna pracownia konserwatorska. Konserwatorzy z ówczesnego Centralnego Muzeum Morskiego pracowali wówczas w trudnych warunkach, wewnątrz budynków i tymczasowych magazynów po dawnych warsztatach przyfabrycznych. Dziś muzealni specjaliści mają do swojej dyspozycji nowoczesne i doskonale wyposażone miejsce pracy. Warsztaty: kowalsko-ślusarski i szkutniczo-stolarski, pozwalają na wykonywanie prac rekonstrukcyjnych, a podesty ruchome i suwnica ułatwiają transport wielkogabarytowych zabytków - Mamy jeden z najlepszych w branży sprzętów - mówi Irena Rodzik, kierownik Działu Konserwacji Muzealiów - Pracownia rentgenowska, skaner do modelowania 3D, sprzęt do konserwacji archeologicznego drewna i do konserwacji metalu, system specjalistycznych wanien do kąpieli konserwatorskich: to aparatura najwyższej klasy.
Otwarte magazyny
Fragment burty, szesnastometrowa stępka, kotwica oraz część ładunku z XV-wiecznego wraka zwanego „Miedziowcem”, to jedne z najważniejszych eksponatów w magazynie studyjnym. W skład zbiorów CKWS wchodzą elementy konstrukcyjne wraków, średniowieczne dłubanki, łodzie, w tym również egzotyczne oraz kajaki. W regałach przesuwnych prezentowane są zabytki pochodzące z badań podwodnych NMM. Zabytkowe jachty opowiadają historię polskiego żeglarstwa. Na "Opty" Leonid Teliga, jako pierwszy Polak, samotnie okrążył ziemię. "Dal", w latach 30-tych ubiegłego wieku, pod dowództwem Andrzeja Bohomolca, odbyła pionierski rejs przez Atlantyk, a "Kumka IV" posiada wyjątkową, spawaną konstrukcję.
Edukacyjnie o wrakach
Centrum Konserwacji Wraków Statków to także instytucja edukacyjna - Oferujemy szeroką gamę wydarzeń oraz zajęć lekcyjnych i warsztatowych z wykorzystaniem interaktywnych stanowisk edukacyjnych. Jesteśmy pewni, że stanowisko ze sterowanym robotem podwodnym będzie się cieszyło dużą popularnością - opowiada Przemysław Węgrzyn, zastępca kierownika Działu Edukacji NMM - Bliska jest nam idea muzeum otwartego, dlatego zależy nam na bliskiej współpracy pomiędzy edukatorami i nauczycielami, których będziemy zapraszać na cykliczne spotkania i warsztaty - dodaje Przemysław Węgrzyn.
Rozszerzając rzeczywistość
Jedną z atrakcji Centrum Konserwacji Wraków Statków, wykorzystywaną również przy działaniach edukacyjnych, jest rozszerzona rzeczywistość (AR) - technologia, z której korzystają instytucje kultury na całym świecie. Za pomocą aplikacji mobilnej „Jachty i wraki” - wirtualnym przewodniku po CKWS - można obejrzeć multimedialne prezentacje dotyczące zabytkowych jachtów oraz bałtyckich wraków. Gry edukacyjne, pozwalają się wcielić się w postacie kapitana wielkiego statku pasażerskiego, flisaka spławiającego zboże lub szkutnika budującego średniowieczny żaglowiec.
Zbudowane w 2016 roku CKWS to jedno z niewielu miejsc w kraju, gdzie można podejrzeć muzealnych konserwatorów przy pracy, poznać historię polskiego żeglarstwa i dowiedzieć się, jak kiedyś budowano łodzie i statki. - Cieszymy się, że po ponad dwóch latach zapraszamy do naszego nowego obiektu najważniejszych gości, czyli zwiedzających - mówi Szymon Kulas, zastępca dyrektora Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku - Opinie zwiedzających są dla nas niezwykle ważne, dlatego 2 lipca będziemy czekać na recenzje.
Konserwacja na światowym poziomie
W miejscu, gdzie dziś wznoszą się mury nowego oddziału, jeszcze trzy lata temu mieściła się muzealna pracownia konserwatorska. Konserwatorzy z ówczesnego Centralnego Muzeum Morskiego pracowali wówczas w trudnych warunkach, wewnątrz budynków i tymczasowych magazynów po dawnych warsztatach przyfabrycznych. Dziś muzealni specjaliści mają do swojej dyspozycji nowoczesne i doskonale wyposażone miejsce pracy. Warsztaty: kowalsko-ślusarski i szkutniczo-stolarski, pozwalają na wykonywanie prac rekonstrukcyjnych, a podesty ruchome i suwnica ułatwiają transport wielkogabarytowych zabytków - Mamy jeden z najlepszych w branży sprzętów - mówi Irena Rodzik, kierownik Działu Konserwacji Muzealiów - Pracownia rentgenowska, skaner do modelowania 3D, sprzęt do konserwacji archeologicznego drewna i do konserwacji metalu, system specjalistycznych wanien do kąpieli konserwatorskich: to aparatura najwyższej klasy.
Otwarte magazyny
Fragment burty, szesnastometrowa stępka, kotwica oraz część ładunku z XV-wiecznego wraka zwanego „Miedziowcem”, to jedne z najważniejszych eksponatów w magazynie studyjnym. W skład zbiorów CKWS wchodzą elementy konstrukcyjne wraków, średniowieczne dłubanki, łodzie, w tym również egzotyczne oraz kajaki. W regałach przesuwnych prezentowane są zabytki pochodzące z badań podwodnych NMM. Zabytkowe jachty opowiadają historię polskiego żeglarstwa. Na "Opty" Leonid Teliga, jako pierwszy Polak, samotnie okrążył ziemię. "Dal", w latach 30-tych ubiegłego wieku, pod dowództwem Andrzeja Bohomolca, odbyła pionierski rejs przez Atlantyk, a "Kumka IV" posiada wyjątkową, spawaną konstrukcję.
Edukacyjnie o wrakach
Centrum Konserwacji Wraków Statków to także instytucja edukacyjna - Oferujemy szeroką gamę wydarzeń oraz zajęć lekcyjnych i warsztatowych z wykorzystaniem interaktywnych stanowisk edukacyjnych. Jesteśmy pewni, że stanowisko ze sterowanym robotem podwodnym będzie się cieszyło dużą popularnością - opowiada Przemysław Węgrzyn, zastępca kierownika Działu Edukacji NMM - Bliska jest nam idea muzeum otwartego, dlatego zależy nam na bliskiej współpracy pomiędzy edukatorami i nauczycielami, których będziemy zapraszać na cykliczne spotkania i warsztaty - dodaje Przemysław Węgrzyn.
Rozszerzając rzeczywistość
Jedną z atrakcji Centrum Konserwacji Wraków Statków, wykorzystywaną również przy działaniach edukacyjnych, jest rozszerzona rzeczywistość (AR) - technologia, z której korzystają instytucje kultury na całym świecie. Za pomocą aplikacji mobilnej „Jachty i wraki” - wirtualnym przewodniku po CKWS - można obejrzeć multimedialne prezentacje dotyczące zabytkowych jachtów oraz bałtyckich wraków. Gry edukacyjne, pozwalają się wcielić się w postacie kapitana wielkiego statku pasażerskiego, flisaka spławiającego zboże lub szkutnika budującego średniowieczny żaglowiec.
Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie będzie czynne od poniedziałku do niedzieli w godzinach 10.00 - 16.00.
Bilety będą kosztowały - 4 zł (ulgowy) i 6 zł (normalny)
Bilety będą kosztowały - 4 zł (ulgowy) i 6 zł (normalny)
Komentarze (8) dodaj komentarz
_gość
28.06.2016, 14:07
w tym miejscu moglby powstac piekny i pożądany przez wielu parking, ale nie - lepiej postawić jakiś budynek, którego mieszkańcy i tak nie będą regularnie odwiedzać.. żenada!
Odpowiedz_gość
28.06.2016, 15:16
Każdy myśli po sobie, skoro dla Ciebie ważniejszy jest parking niż edukacja to gratuluję prostactwa
Cytujjurek_gość
28.06.2016, 16:53
kultura
baran
Cytuj_gość
28.06.2016, 17:28
to wraki się konserwuje?
Wrak 1. zatopiony lub zniszczony statek. konserwacja zespół czynności zabezpieczających coś (np. zabytki, dzieła sztuki, produkty spożywcze) przed zniszczeniem, psuciem się, utratą wartości itp.; konserwowanie. Przepraszam, ale w nazwie brakuje logiki. Śmiechu warte !
Odpowiedz_gość
28.06.2016, 18:33
Zamiast budować centra badawcze i rozwojowe to budują muzea buehehe
Odpowiedzxxx_gość
28.06.2016, 18:33
...... dlaczego obrażasz ????
.............. nie obrażaj ludzi -PROSTACZKO !!! Po co utrzymywać taki obiekt ???
Odpowiedzgrzes_gość
28.06.2016, 18:38
po co parking? jakbys nie mial auta to nie zebralbys o miejsca postojowe.
Odpowiedzloki55_gość
29.06.2016, 08:13
Rozrzutność
Te środki przeznaczone na produkcję w Tczewskiej Stoczni Rzecznej dałyby miejsca pracy i konkretne pieniądze za wybudowanie statków! Teraz zwiększy się administracja, na koszt budżetu miasta!
Odpowiedz