Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot po analizie wyroku Krajowej Izby Odwoławczej podjął decyzję o nieodwoływaniu się od wyroku. Oznacza to unieważnienie zaproszenia do składania ofert w toczącym się postępowaniu i zmianę kryteriów wyboru wykonawców nowego Mevo. To już kolejne opóźnienia w postępowaniu spowodowane odwołaniami Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji do KIO.
23 marca OMGGS poznał wyrok w sprawie odwołania Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji do KIO dot. zapisów w dokumentacji postępowania dot. uruchomienia nowego Mevo. Nextbike Polska w restrukturyzacji po raz drugi odwołał się do KIO, co po raz kolejny spowodowało opóźnienia w wyłonieniu wykonawcy roweru dla metropolii.
Poza unieważnieniem zaproszenia wykonawców do składania ofert, Krajowa Izba Odwoławcza nakazała zmiany zapisów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w kryteriach wyboru wykonawcy, tj.:
- możliwość oceny estetyczno-funkcjonalnej rowerów,
- konieczność przedstawienia sposobu zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem,
- obowiązek przedstawienia dokumentów dot. wykazu punktów ładowania rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.
Po uszczegółowieniu ww. zapisów w dokumentacji wykonawcy dostaną ponownie zaproszenie do składania ofert. Odwołanie od wyroku KIO spowodowałoby kolejne wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu Mevo.
Dwa postępowania sądowe przeciwko Nextbike Polska
Po rozwiązaniu umowy z operatorem Mevo 1 na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska, zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. W wielu przypadkach tak się jednak nie stało.
OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków. OMGGS przygotowywał się również do wytoczenia pozwu zbiorowego w imieniu mieszkańców, ale w marcu ubiegłego roku Sąd odmówił ogłoszenia upadłości NB Tricity, potwierdzając, że Spółka nie posiada żadnych środków. Wobec tego OMGGS wszczął dwa postępowania sądowe - nie tylko wobec NB Tricity ale również jej spółki-matki - Nextbike Polska. Z jednej strony prokuratura pracuje nad zgłoszeniem o możliwości popełnienia przestępstwa, z drugiej toczy się postępowanie cywilne.
Spółka NB Tricity ma zobowiązania również wobec OMGGS. Po wypowiedzeniu umowy, łączna wysokość kar wynosiła 8 054 581,20 zł, czyli 20% wartości umowy. Jak dotąd tylko połowa tej kwoty, pochodząca z gwarancji bankowej, trafiła na konto OMGGS.
23 marca OMGGS poznał wyrok w sprawie odwołania Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji do KIO dot. zapisów w dokumentacji postępowania dot. uruchomienia nowego Mevo. Nextbike Polska w restrukturyzacji po raz drugi odwołał się do KIO, co po raz kolejny spowodowało opóźnienia w wyłonieniu wykonawcy roweru dla metropolii.
- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska w restrukturyzacji do KIO powodują wielomiesięczne opóźnienia w postępowaniu - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS i jak dodaje - Wszystkie warunki przetargowe zostały opracowane tak, by mieszkańcy metropolii dostali rowery i system najwyższej jakości. Stąd w zapisach znalazła się konieczność nie tylko oceny rowerów, ale także przedstawienia sposobu zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem. Sposób zarządzania Mevo 1 pozostawiał wiele do życzenia, dlatego chcieliśmy, by wykonawca przedstawił komisji przetargowej sposób, w jaki zamierza zarządzać Mevo 2. Pozostali wykonawcy nie obawiali się tego zapisu, zupełnie inaczej niż w przypadku Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji.
Poza unieważnieniem zaproszenia wykonawców do składania ofert, Krajowa Izba Odwoławcza nakazała zmiany zapisów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w kryteriach wyboru wykonawcy, tj.:
- możliwość oceny estetyczno-funkcjonalnej rowerów,
- konieczność przedstawienia sposobu zarządzania systemem wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem,
- obowiązek przedstawienia dokumentów dot. wykazu punktów ładowania rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.
Po uszczegółowieniu ww. zapisów w dokumentacji wykonawcy dostaną ponownie zaproszenie do składania ofert. Odwołanie od wyroku KIO spowodowałoby kolejne wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu Mevo.
Dwa postępowania sądowe przeciwko Nextbike Polska
Po rozwiązaniu umowy z operatorem Mevo 1 na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska, zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. W wielu przypadkach tak się jednak nie stało.
OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków. OMGGS przygotowywał się również do wytoczenia pozwu zbiorowego w imieniu mieszkańców, ale w marcu ubiegłego roku Sąd odmówił ogłoszenia upadłości NB Tricity, potwierdzając, że Spółka nie posiada żadnych środków. Wobec tego OMGGS wszczął dwa postępowania sądowe - nie tylko wobec NB Tricity ale również jej spółki-matki - Nextbike Polska. Z jednej strony prokuratura pracuje nad zgłoszeniem o możliwości popełnienia przestępstwa, z drugiej toczy się postępowanie cywilne.
Spółka NB Tricity ma zobowiązania również wobec OMGGS. Po wypowiedzeniu umowy, łączna wysokość kar wynosiła 8 054 581,20 zł, czyli 20% wartości umowy. Jak dotąd tylko połowa tej kwoty, pochodząca z gwarancji bankowej, trafiła na konto OMGGS.
Komentarze (7) dodaj komentarz
Jáne_gość
12.04.2021, 07:07
To MEVO to od początku był jeden wielki przekręt. Czy skok na kasę i uda się ponownie? Czy ludzie są na tyle głupi by drugi raz nabrać się na to samo?
OdpowiedzWałek_gość
12.04.2021, 07:58
Oczywiście że uda się ponownie :) i to nawet kilka razy. Ludzie zafascynowani ekologią są w stanie zapłacić kazde pieniądze by uwierzyć że auta są be i lepiej cofnąć się w rozwoju bo trujemy planetę. ONZ już oficjalnie mówi o zmniejszeniu liczby ludzi by ratować Ziemię, chętni jeszcze za to zapłacą. To tak jak z plastikiem w oceanach. To ty zwykły zjadacz chleba jesteś winny, ale w sklepie same rzeczy które są pakowane tylko w plastik fantastic. Przyklad trzeba brać z Chin, pozbyli się całych wysypisk plastiku robiąc z niego maseczki. A wy noscie te śmieci na twarzy płacąc za rowery których nie ma.
CytujLontruz_gość_gość
12.04.2021, 08:08
Mevo niech pierw odda moje 5 złotych co na koncie zostało
OdpowiedzEkO_gość
12.04.2021, 08:55
chwila
O kasę gadaj z ratuszem. Mevo nie wzięło się znikąd. To miasto dało zielone światło
Cytujrowerzysta_gość
12.04.2021, 09:04
Przewalanie publicznych pieniędzy...
Przewalanie publicznych pieniędzy... To całe MEVO nadaje się do komisji śledczej!
OdpowiedzTak_gość
12.04.2021, 11:31
Najlepiej macierewiczowi to expert na skale światową ijo ijo ijo
CytujUlu_gość
12.04.2021, 10:38
Racja lontruz Mevo niech pierw kase odda ludziom znajoma abonament za 100zl wykupiła
Odpowiedz