Pakiet mobilności 2022 - jakie zmiany czekają przewoźników

Zmiany dla przewoźników (fot. mat. prasowe)
Pakiet mobilności 2022 - jakie zmiany czekają przewoźników
Pakiet mobilności 2022, czyli zmiany które weszły w życie od 2 lutego to niemała rewolucja w branży transportowej. Do jakich zmian muszą przystosować się przewoźnicy? Co czeka ich w dalszej kolejności? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Czym jest pakiet mobilności?
Pakiet mobilności stanowi zestaw przepisów, których celem jest unormowanie transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej. Regulacje w tym zakresie są wprowadzane etapami, a ostatnia zmiana przepisów nastąpiła 2 lutego bieżącego roku, co sprawia, że mówimy o pakiecie mobilności 2022. Ogólnie rzecz biorąc uregulowania prawne wchodzące w skład pakietu mobilności odnoszą się do trzech głównych aspektów, a mianowicie: 

- czasu jazdy kierowców, ich odpoczynku oraz tachografów;
- delegowania kierowców do pracy za granicą;

- dostępu do rynku.



Zmiany od 2 lutego 2022 - do czego muszą przystosować się przewoźnicy?
Jak już wspomniano ostatnia zmiana przepisów w ramach pakietu mobilności miała miejsce 2 lutego bieżącego roku, co sprawia, że przewoźnicy zmuszeni są obecnie do przystosowania się do obowiązujących zasad. Co uległo zmianie? Istotny jest przede wszystkim fakt, że obecnie kierowcy pracujący w transporcie międzynarodowym na terenie wspólnoty muszą uzyskiwać pełne wynagrodzenie minimalne obowiązujące w kraju, w którym wykonują usługę. Regulacja ta nie dotyczy przejazdów tranzytowych oraz transportu bilateralnego z i do Polski. Obowiązuje natomiast w przypadku przejazdów kabotażowych, czyli w sytuacji, kiedy kierowca polskiej firmy przewozi towar na terenie innego kraju Unii oraz cross trade, czyli transportu z jednego państwa unijnego do drugiego, innego niż siedziba przewoźnika.



Kolejną istotną zmianą, która weszła w życie w ramach pakietu mobilności 2022 jest nowy sposób naliczania wynagrodzeń dla kierowców. Zmiany zakładają, że kierowcy wykonujący przewozy cross-trade oraz kabotażowe muszą otrzymywać diety oraz ryczałty za noclegi, których nie można zaliczać do zagranicznego wynagrodzenia. W efekcie przewoźnicy zobowiązani są do ponoszenia znacznie większych kosztów na wynagrodzenia, co wynika z faktu, że pensja może w wielu przypadkach obejmować zarówno dodatek wyrównawczy stanowiący różnicę pomiędzy polską pensją, a należnym zagranicznym wynagrodzeniem minimalnym oraz diety wynikające z przepisów o delegowaniu. Szczegółowe informacje o zmianach oraz zasadach naliczania wynagrodzeń można przeczytać na Ocrk.pl .

Pakiet mobilności - dalsze zmiany

Warto mieć świadomość, że pakiet mobilności 2022 to nie ostatnie zmiany dotyczące transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej. Otóż w dalszej kolejności konieczna będzie również wymiana tachografów na urządzenia nowej generacji. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że mają to być tachografy, które umożliwią automatyczną rejestrację przekraczania granic w państwach UE, możliwość rejestracji miejsc rozładunku i załadunku, rejestrację rodzaju przewozu (rzeczy/osób), a także zabezpieczenie sygnału GNSS. Zgodnie z zapowiedziami konieczność wymiany urządzeń ma następować etapami i odbywać się w latach 2023 - 2025.





Podsumowując należy stwierdzić, że pakiet mobilności 2022 to regulacje normujące przede wszystkim naliczanie wynagrodzeń oraz rozliczanie czasu pracy kierowców w transporcie międzynarodowym. Nowe przepisy stanowią wyzwanie dla wielu firm transportowych, które muszą nie tylko dostosować się do zmian, ale również przygotować na wyższe koszty związane z wypłacaniem wynagrodzeń.

Powyższy tekst jest materiałem reklamowym (artykuł sponsorowany), który stworzył wyłącznie Reklamodawca. Redakcja Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w tym artykule. Chcesz zamówić taki artykuł? Zapraszamy tutaj: reklama Tczew
Drukuj
Prześlij dalej