Tcz.pl logo

Szukaj

Zmiana granic administracyjnych Miasta Tczewa - konsultacje społeczne w lutym

Tczew, Bałdowska, granice miasta (fot. tcz.pl)
Zmiana granic administracyjnych Miasta Tczewa - konsultacje społeczne w lutym
W listopadzie Rada Miejska w Tczewie podjęła uchwałę o przeprowadzeniu konsultacji społecznych dotyczących zmiany granic administracyjnych Miasta Tczewa. Każdy mieszkaniec Tczewa będzie mógł wyrazić swoją opinię w tej ważnej dla przyszłości miasta sprawie.

Proponowana zmiana granic administracyjnych Tczewa polega na włączeniu do miasta przyległych obrębów gminy Tczew lub ich części o łącznej powierzchni 1871,19 ha.
Szczegółowa mapa, przedstawiająca obszary proponowane do włączenia została załączona do uchwały, która jest dostępna na stronie internetowej miasta tczew.pl w zakładce "Zmiana granic Miasta Tczewa".
Konsultacje odbędą się w terminie od 5 do 23 stycznia 2026 roku. Mieszkańcy będą mogli wypełnić ankietę konsultacyjną, w której odpowiedzą na pytanie: "Czy jesteś za zmianą granic administracyjnych Miasta Tczewa polegającą na włączeniu do obszaru administracyjnego miasta przyległych obrębów Gminy Tczew lub ich części o łącznej powierzchni 1871.1900 ha obejmujących: obręb ewidencyjny Bałdowo, część obrębu ewidencyjnego Czarlin, część obrębu ewidencyjnego Śliwiny, obręb ewidencyjny Rokitki, część obrębu ewidencyjnego Zajączkowo, część obrębu ewidencyjnego Tczewskie Łąki, część obrębu ewidencyjnego Czatkowy?" Możliwe odpowiedzi to: "Jestem za", "Jestem przeciw", "Wstrzymuję się od głosu". - informowała w grudniu Małgorzata Mykowska, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Tczewie.


Okazuje się jednak, że konsultacje społeczne dotyczące zmiany granic administracyjnych Miasta Tczewa zamiast w styczniu, rozpoczną się w lutym bieżącego roku.


Zmiana terminu nie wpływa na sam proces ani na jego zakres. W przeciwieństwie do wcześniejszych założeń, w lutowych konsultacjach będą mogli wziąć udział wszyscy mieszkańcy Tczewa, niezależnie od wieku. 8 stycznia odbędzie się nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej w Tczewie, podczas której radni podejmą nową uchwałę w ww. sprawie. Po jej przyjęciu, do publicznej wiadomości zostanie podany dokładny termin przebiegu konsultacji. Przypomnijmy - konsultacje będą dotyczyć proponowanej zmiany granic administracyjnych Tczewa, polegającej na włączeniu do miasta obszaru Gminy Tczew o łącznej powierzchni ponad 1870 hektarów, co stanowi ok. 11% obszaru gminy. Zmiana granic administracyjnych to decyzja, która zdeterminuje przyszłość Tczewa na dziesięciolecia. Zachęcamy mieszkańców do udziału w konsultacjach. To okazja, by wspólnie określić kierunek rozwoju miasta. - wyjaśnia rzeczniczka ratusza.

Wypełnioną ankietę będzie można złożyć:

osobiście w siedzibie Urzędu Miejskiego w Tczewie (Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego 1 lub ul. 30 Stycznia 1)

pocztą - do Prezydenta Miasta Tczewa, na adres Urzędu Miejskiego w Tczewie

drogą elektroniczną - poprzez adres e-mail: info@um.tczew.pl, platformę ePUAP, z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń

online - poprzez stronę internetową tczew.pl w zakładce "Zmiana granic Miasta Tczewa"

osobiście w Bibliotece Głównej (ul. Jarosława Dąbrowskiego 6) lub w jednej z filii Miejskiej Biblioteki Publicznej:

Filia nr 1 - ul. Wyzwolenia 1
Filia nr 2 - ul. Stanisława Konarskiego 15
Filia nr 3 - ul. Władysława Jagiełły 8
Filia nr 4 - ul. Pionierów 7
Filia nr 7 - ul. Ks. Władysława Młyńskiego 4

Ankiety będą dostępne w wyżej wymienionych lokalizacjach, na stronie internetowej tczew.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zmiana granic administracyjnych to decyzja, która będzie mieć wpływ na rozwój przestrzenny, komunikacyjny i gospodarczy Tczewa w kolejnych latach. To właśnie opinia tczewian pomoże określić kierunek rozwoju naszego miasta. Zapraszamy do udziału w konsultacjach! - mówi Mykowska.

Dodajmy, że wynik konsultacji nie jest wiążący. Ostateczną decyzję podejmie w tej sprawie Rada Ministrów.

Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności! Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (40)
dodaj komentarz

  • +9

    zabudowa_gość

    02.01.2026, 10:50

    W mieście jest tyle ruder i pustostanów, że gdyby uregulować ich status i tam wpuszczać developerów, okazałoby się, że Tczew zyskuje mnóstwo powierzchni mieszkaniowych, bo podejrzewam, że do tego ten "ROZWÓJ" będzie się sprowadzał. Wystarczy spojrzeć, co zrobiono z terenami po jednostce wojskowej - cenny teren w centrum miasta zabudowano miernej jakości blokami, jakich w Polsce pełno.. Betonoza zielonych okolic miasta, na tym to pewnie będzie polegać..

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx2  #
  • +14

    Klemens _gość

    02.01.2026, 11:39

    keczup po frytkach

    Trzeba było zacząć od konsultacji

    Odpowiedz
    IP: 195.94.xx7.xx5  #
  • +16

    Zbigu_gość

    02.01.2026, 12:48

    Łącz kropki

    Temat przyłączenia nowych terenów do Tczewa przykrył debatę nad budżetem - najważniejszym wydarzeniem dla władz samorządowych. Budżet ostatecznie został przyjęty minimalną większością głosów. Nie tylko złe PnP go nie poparło. Na budżet wypiął się także PiS. Dlaczego tcz.pl o komenatrz do głosowania nie poprosiło choćby Kowalczyka? Temat przyłączenia nowych terenów budzi emocje i gdybym był samorządowcem z ramienia SoN, to by mi pasował. Wszak nie trzeba mówić wtenczas o realizacji programu wyborczego.

    Cytuj
    IP: 212.8.xx8.xx0  #
    +2

    Halina_gość

    02.01.2026, 13:15

    Zbigu, a w pośredniaku byłeś?

    Cytuj
    IP: 31.175.xx8.xx6  #
  • -13

    Kali_gość

    02.01.2026, 11:45

    Tak.

    No i super. Bo z tego co wiem, to część mieszkańców gminy jest za przyłączeniem do Tczewa. Tylko "krzykacze" robią propagandę, że ludzie boją się odezwać i głośno do tego przyznać. Ale, ale..... Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o .... stołki. W tak małym mieście Tczew są 3 urzędy - Miejski, Gminy i Powiat. Urzędników i stołków masakrycznie dużo. Powinny być tylko 2 urzędy - miasto i powiat, albo miasto i gmina. Ludzie zacznijcie myśleć samodzielnie.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx3.xx5  #
  • +1

    gśścieo_gość

    02.01.2026, 12:53

    Jednak taka jest polityka Państwa (wymóg ustawowy). Reforma samorządowa z roku 1990 i 1999 wprowadziła daleko idącą decentralizację, co obecnie wskazuje na marnowanie budżetowych pieniędzy i nie dbanie o Polskę a jedynie o własny teren (lokalnie). Przede wszystkim POLSKA i POLACY ..... Dobrze, że chociaż w temacie powiększenia terenu miasta Tczewa decyzje podejmuje Państwo ....

    Cytuj
    IP: 185.167.xx5.xx0  #
    +5

    Zbigu_gość

    02.01.2026, 12:53

    Nie bądź śmieszny

    Gdzie są ci popierający przyłączenie? Od wciskania plusów na tcz.pl pod stosownymi komentarzami, nie przybędzie zwolenników. Ludzie mieszkający poza Tczewem podjęli świadomą decyzję. Chcieli odpocząć od miejskiego zgiełku. Tymczasem, może się okazać, że przed oknami wyrosną im jakieś bloki. Nie? Kto da taką gwarancję? Miasto szuka kasy, a bredzi o rozwoju. Gdyby o rozwój chodziło, władze pokazałyby plan zagospodarowania nowych terenów. Ktoś taki plan widział? Etaty? Przestań, bo zrobi się śmiesznie.

    Cytuj
    IP: 212.8.xx8.xx0  #
    +5

    Ex_gość

    02.01.2026, 14:22

    Burmistrz Tczewa?

    Ale to jest naturalna konsekwencja tego, że mamy gminę miejską Tczew, gminę wiejską Tczew i powiat tczewski. Teoretycznie jest możliwe, żeby jeden urząd obsługiwał zarówno miasto jak i gminę, ale wtedy musiałoby nastąpić połączenie gminy miejskiej z gminą wiejską w jedną gminę miejsko-wiejską Tczew. Mało prawdopodobny scenariusz - w świetle prawa jest to możliwe, ale raczej stosuje się to w praktyce dla mniejszych miast (np. Pelplin). Po drugie, gdyby takie coś nawet nastąpiło, to miasto Tczew mogłoby stracić urząd prezydenta na rzecz urzędu burmistrza (art. 26 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym). Inna opcja, o której wspominasz - gmina wiejska pozostaje, natomiast Tczew staje się miastem na prawach powiatu jak np. Grudziądz - wtedy starostwo znika. Teoretycznie to też jest możliwe, ale w praktyce mało realne, gdyż status taki otrzymują miasta liczące ponad 100 000 mieszkańców, dawne stolice województw, a inne tylko w wyjątkowych sytuacjach. Mało prawdopodobne w przypadku Tczewa. "Trójpodział" urzędowy mógłby zostać zniesiony w jeszcze jednej sytuacji - likwidacji powiatu i np. połączenia go z innym. Natomiast warto przypomnieć, że jeszcze przed reformą samorządową reaktywującą powiaty wprowadzono w 1990 r. urzędy rejonowe, zwiększając tym samym biurokrację. Także raczej wszystko zostanie jak jest...

    Cytuj
    IP: 83.21.xx3.xx3  #
    +4

    Jasne_gość

    03.01.2026, 02:14

    Sprawa jest jasna. Radni miejscy powinni głosować ZA, bo miasto potrzebuje przestrzeni. Są radnymi z Tczewa, a nie z okolicznych wsi. Z tym,że wątpię żeby Brządkowski był zdolny sprawę dowieźć do końca. I jasne, że funkcyjni z gminy wiejskiej lobbują przeciw, bo stracą stołki i znaczenie. Jest jedno ALE. Ich głosy nie mają żadnego znaczenia, to jest decyzja administracyjna

    Cytuj
    IP: 93.159.xx2.xx9  #
    -3

    Gość _gość

    03.01.2026, 10:13

    Powiększenie miasta Tczew

    Nie po to ludzie uciekają z miasta na wieś żeby teraz bez ich zgody na siłę wracać do miasta.Ty się zastanów co za brednie piszesz bo mało wiesz i nie wiesz dlaczego ludzie uciekają na wieś.A pytanie tylko mieszkańców Tczewa i to wszystkich bez względu na wiek z pominięciem najbardziej zaawansowanych to żenada

    Cytuj
    IP: 185.167.xx4.xx5  #
  • oddział zaczerlany_gość

    02.01.2026, 12:09

    Czyli najpierw uchwała z konkretnymi terminami, potem informacja, że jednak nieaktualne, a teraz kolejna uchwała, żeby "to naprawić" ale co ..... ???. Skoro zmiana terminu "nie wpływa na proces ani jego zakres", to dlaczego wymaga nowej nadzwyczajnej sesji Rady?

    Odpowiedz
    IP: 188.47.xx4.xx3  #
  • +31

    Przecz z Brządkowskim_gość

    02.01.2026, 12:12

    A mieszkańców gminy którzy mają być siłą wcieleni do miasta to już nie będą pytać?

    Odpowiedz
    IP: 83.18.xx5.xx8  #
  • +14

    Moeszkancygminy_gość

    02.01.2026, 12:15

    Jak już będziemy mieszkańcami miasta to zagłosujemy za odwołaniem Brzadkowskiego. Jedyny plus tego zamieszania.

    Odpowiedz
    IP: 37.31.xx8.xx9  #
  • +4

    Gosc_gość

    02.01.2026, 13:11

    Tczew

    Może wciągnąć całą gminę Tczew

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx4.xx5  #
  • -8

    Go ść_gość

    02.01.2026, 13:20

    A wy wszystkie barany co przeprowadziliście się z tzw. trójmiasta to nie powinniście nawet się wypowiadać gdyż przez takich p***onych krawaciarzy i patologię żyjącą z 800 plus my mieszkańcy gminy mamy płacić wyższe opłaty jak zostaniemy wcieleni do miasta na to na pewno się nie godzimy

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx7.xx1  #
  • +4

    Nicki_gość

    02.01.2026, 17:21

    Ale korzystać np z miejskiej służby zdrowia za darmo to już super tak? Zrzucać się jak mieszkańcy miasta!!!

    Cytuj
    IP: 37.31.xx6.xx0  #
  • -4

    qq_gość

    02.01.2026, 13:57

    Tak. Wiesniaki chcą mieszkać na polu ale do lekarza to do miasta do sklepu to miasto szkoły dla dzieci to miasto, angielski po szkole to do miasta ale podatki od wszystkiego to drobne na wsi... takie cwaniactwo buraczane

    Odpowiedz
    IP: 46.112.xx2.xx5  #
  • +1

    Gość _gość

    02.01.2026, 15:05

    Tt

    Błysnąłeś inteligencją.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx9.xx2  #
    -3

    Gość _gość

    03.01.2026, 10:20

    Powiększenie miasta Tczew

    Wieśniakiem to Ty jesteś i to całą gębą.Jak nie rozumiesz dlatego ludzie uciekają z miast w spokojniejsze miejsca to się lepiej zamknij

    Cytuj
    IP: 185.167.xx4.xx5  #
    +4

    Arq_gość

    04.01.2026, 20:00

    Zaraz, zaraz, zdefiniujmy pojęcie wieśniak ? Jak ktoś nie chce mieszkać w szafie na Jagiełły to żaden z niego wieśniak. Nie oceniaj ludzi na podstawie miejsca zamieszkania czy granic administracyjnych. Przesunięcie tablicy oznaczającej początek miasta w żadną stronę nie sprawi, że mieszczuch stanie się wieśniakiem, a dzban - inteligentem.

    Cytuj
    IP: 83.21.xx5.xx6  #
    +1

    Xxx_gość

    06.01.2026, 12:08

    I chcą bliżej przyrody daleko od zgiełku ale marudzić że niema zasięgu i autobusów miejskich to tak

    Cytuj
    IP: 178.235.xx9.xx5  #
  • +1

    Stas _gość

    02.01.2026, 14:20

    Buhhha

    I tak połączą. Jest więcej argumentów strategicznych dla powiatu niż dla gminy. Krzyczą tylko ci sami krzykacze. Pewnie ich dziadkowie też nie chcieli elektryczności i kolei.

    Odpowiedz
    IP: 5.184.xx9.xx8  #
  • +2

    Arq_gość

    04.01.2026, 13:49

    Zacznij wyliczać te argumenty. A tak przy okazji, może chciałbyś bez pytania być wcielony do ukraińskiego wojska.

    Cytuj
    IP: 83.21.xx5.xx6  #
  • +1

    Tcz.pl_gość

    03.01.2026, 15:28

    Gównoburza.

    Szkoda, że pan Wójt nie zaangażował się w protest przeciwko biogazowni na terenie jego Gminy. Teraz nawywieszał banerów, bo ucieknie mu kasa, mieszkańców ma w ....

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx5.xx9  #
  • GT_gość

    04.01.2026, 16:10

    Większych bzdur nie słyszałem

    Proszę nie opowiadać takich idiotyzmów bez znajomości prawa... Do wójta trafia wniosek w sprawie takiej inwestycji jak biogazownia i musi on wydać decyzję na podstawie obiektywnych materiałów i BEZSTRONNIE - inaczej w odwołaniu można taką decyzję rozjechać, jeśli np. aktywnie angażowałby się w spornej sprawie w której sam wydaje decyzję - ale żeby się merytorycznie wypowiedzieć internetowy krzykacz musiałby mieć jeszcze jakąś elementarną wiedzę a z tym widać krucho...

    Cytuj
    IP: 46.112.xx9.xxx  #
  • +3

    Bolek Lolek_gość

    03.01.2026, 17:18

    Bzdury

    Jak czytam komentarze to mi się niedobrze robi. Jakie miejskie ośrodki zdrowia?. Czy to jest własnością Gminy Miejskiej chyba nie. Czy gmina miejska dopłaca do leczenia ludności, czy Ministerstwo zdrowia? Jak by dzieci z poza miasta nie chodziły do miejskich szkół to by pozamykali część z nich, nauczyciele by poszli z torbami, przy obecnym niżu demograficznym. A karta mieszkańca do niczego nie jest potrzebna. Ja mam lepszą saunę i siłownię w domu a do teatru jadę poza Tczew. I jeszcze ludzie z poza miasta pracujący w mieście rozliczają podatki w US Tczew.

    Odpowiedz
    IP: 31.175.xx8.xx0  #
  • +6

    GT_gość

    03.01.2026, 18:26

    Pominięto ISTOTNE FAKTY!

    Szanowna Redakcja mogła by mieszkańcom podać PRAWDZIWĄ przyczynę zmiany terminu konsultacji - a mianowicie rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Pomorskiego w którym wskazano przede wszystkim na poważne wady, takie jak brak ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym, czy błędnie określone vacatio legis... (Po szczegóły zapraszam na profil FB Gminy Tczew) W świetle tak poważnych błędów popełnionych przez miejskich radnych mam ogromne wątpliwości, czy miejscy samorządowcy powinni w ogóle podejmować się tak istotnego zagadnienia jak powiększenie terenu miasta i sprawne nim zarządzanie wobec tak elementarnych błędów popełnionych przy organizowaniu zaledwie konsultacji przed wcieleniem obszarów Gminy Tczew.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx2.xx1  #
  • +4

    Asia_gość

    03.01.2026, 20:30

    A kiedy konsultacje z mieszkańcami gminy Tczew?

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx0.xx0  #
  • +3

    Gość_gość

    03.01.2026, 23:06

    Co za bzdury

    "Ale korzystać np z miejskiej służby zdrowia za darmo to już super tak? Zrzucać się jak mieszkańcy miasta!!!"

    Możesz doprecyzować, która to służba zdrowia jest miejska? Bo przychodnie są prywatne, z kontraktami z NFZ, a szpital podlega pod powiat, nie miasto. Więc?

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx2.xx8  #
  • +3

    Wieśniak_gość

    04.01.2026, 09:58

    Powiększenie Tczewa

    1. Nieudolność rządzących Tczewem. 2. Gmina radzi sobie lepiej od miasta. 3. Drastyczne zmniejszenie ilości mieszkańców miasta Tczewa w ostatnich latach. Ciekawe dlaczego ? 4. Pytają mieszkańców Tczewa a mieszkańców wsi już NIE ? Co to ? System niewolniczy ? 5. Przepisy są tak skonstruowane, że Gmina jest na straconej pozycji. 6. Może Urząd Gminy powinien złożyć wniosek o przyłączenie Tczewa do Gminy ? 7. Pan prezydent zapisze się w kartach historii jako ten, który powiększył granice miasta.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx0.xx8  #
  • +6

    prawdziwek_gość

    04.01.2026, 10:20

    gdzie byli prawnicy p.Brządkowskiego?

    Wojewoda Pomorski PN-II.4131.130.2025.WR Gdańsk, 2 stycznia 2026 r. ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 1153) stwierdza się nieważność uchwały Nr XX/270/2025 Rady Miejskiej w Tczewie z dnia 27 listopada 2025 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących zmiany granic administracyjnych Miasta Tczewa. UZASADNIENIE W dniu 3 grudnia 2025 r. do Wojewody Pomorskiego wpłynęła uchwała nr XX/270/2025 Rady Miejskiej w Tczewie z dnia 27 listopada 2025 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących zmiany granic administracyjnych Miasta Tczewa, zwana dalej ,,uchwałą". Jako podstawę prawną uchwały wskazano art. 18 ust. 2 pkt 15 w zw. z art. 4b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. w sprawie o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 1153, dalej jako "u.s.g.") oraz §5 pkt 1 i §6 uchwały nr XVIII/246/2025 Rady Miejskiej w Tczewie z dnia 25 września 2025 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami miasta Tczewa (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2025 r. poz. 3428). W toku czynności nadzorczych, pismem z dnia 31 grudnia 2025 r., organ nadzoru zawiadomił Radę Miejską w Tczewie o wszczęciu postępowania nadzorczego w stosunku do przedmiotowej uchwały oraz poinformował o możliwości złożenia wyjaśnień w sprawie. Po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego organ nadzoru stwierdził, że uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa, tj. art. 2 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461, dalej jako:,,u.o.a.n.") w związku zw. z art. 88 ust. 1 Konstytucji RP. oraz art. 5a ust. 1 i 2 u.s.g. W § 4 uchwały Rada Miejska wskazała, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. W ocenie organu nadzoru brak uzależnienia wejścia w życie uchwały od jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego stanowi istotne naruszenie prawa. Zgodnie z art. 88 Wydział Prawny i Nadzoru Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk tel.: 58 30 77 233, e-mail: wpn@gdansk.uw.gov.pl tnij.tcz.pl/?u=c2d4fd ust. 1 Konstytucji RP warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie. Według art. 2 ust. 1 u.o.a.n. ogłoszenie aktu normatywnego w dzienniku urzędowym jest obowiązkowe, natomiast w myśl art. 4 ust. 1 u.o.a.n. akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych, wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy. W kontekście wskazanego powyżej naruszenia, organ nadzoru wskazuje, że przedmiotowa uchwała jest uchwałą spełniającą przesłanki określone w art. 5a ust. 2 u.s.g., tj. uchwałą określającą zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji społecznych, jako że określa zasady partycypacji mieszkańców oraz ramy czasowe konsultacji w zakresie przeprowadzenia zmiany granic administracyjnych Miasta Tczewa. Uchwała określa więc uprawnienia mieszkańców gminy do udziału w konsultacjach społecznych. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą, uchwały rady gminy podejmowane na podstawie art. 5a ust. 2 u.s.g., wypełniające ww. przesłanki, zawierają normy generalne i abstrakcyjne skierowane do mieszkańców gminy, określające ich uprawnienia w danej kategorii. Nie ma znaczenia czy uchwała taka dotyczy wszystkich konsultacji przeprowadzanych z mieszkańcami gminy, czy też konsultacji jednostkowych w konkretnej sprawie. Wobec powyższego badana uchwała - ze względu na swoją treść - stanowi akt prawa miejscowego, a zgodnie z art. 13 pkt. 2 u.o.a.n. w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się akty prawa miejscowego stanowione przez sejmik województwa, organ powiatu oraz organ gminy, w tym statuty województwa, powiatu i gminy (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 1 sierpnia 2019 r., sygn. akt III SA/Gd 419/19). Wobec powyższego brak przekazania do ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym aktu prawa miejscowego, zawierającego normy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, powoduje, że uchwała taka w ogóle nie weszła w życie i w związku z tym nie może wywołać skutków prawnych w niej określonych. Uchybienie takie stanowi podstawę do stwierdzenia nieważności uchwały w całości (tak: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 13 kwietnia 2017 r., sygn. akt II SA/Ke 38/17, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 11 lipca 2013 r., sygn. akt II SA/OI 518/13 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 stycznia 2013 r., sygn. akt | OSK 1608/12). Ponadto w §1 ust. 5 uchwały Rada Miejska wskazała, że uprawnionymi do udziału w konsultacjach są pełnoletni mieszkańcy Miasta Tczewa". Zdaniem organu nadzoru taki przepis uchwały stanowi istotne naruszenie art. 5a ust. 1 i 2 u.s.g. Zgodnie z art. 5a ust. 1 u.s.g. konsultacje przeprowadzane są z mieszkańcami danej gminy, natomiast w myśl ustępu 2 rada gminy w uchwale określa zasady i tryb przeprowadzania tych konsultacji z mieszkańcami gminy. Wobec powyższego krąg osób uprawnionych do udziału w konsultacjach określają przepisy rangi ustawowej, mówiące o wszystkich mieszkańcach gminy bez względu na wiek czy posiadane prawa. Organ nadzoru wskazuje ponadto, że norma art. 5a ust. 2 u.s.g., nadająca gminie uprawnienie do określenia w drodze uchwały zasad i trybu przeprowadzania Wydział Prawny i Nadzoru Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk tel.: 58 30 77 233, e-mail: wpn@gdansk.uw.gov.pl tnij.tcz.pl/?u=c2d4fd Strona 2 z 3 konsultacji, nie pozwala na ograniczenie w drodze tej uchwały kręgu osób uprawnionych do udziału w konsultacjach i modyfikacji przepisu art. 5a ust. 1 u.s.g. (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 1 sierpnia 2019 r., sygn. akt III SA/Gd 419/19, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 17 kwietnia 2018 r., sygn. akt II SA/Op 64/18 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 18 kwietnia 2016 r., sygn. akt IV SA/PO 176/18). Wobec powyższego stwierdzenie nieważności uchwały Nr XX/270/2025 Rady Miejskiej w Tczewie z dnia 27 listopada 2025 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących zmiany granic administracyjnych Miasta Tczewa jest uzasadnione i konieczne. Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stwierdzenie nieważności uchwały wstrzymuje jej wykonanie w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego. Od niniejszego rozstrzygnięcia nadzorczego służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w terminie 30 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego. Wojewoda Pomorski Beata Rutkiewicz /dokument podpisany elektronicznie/ Wydział Prawny i Nadzoru Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk tel.: 58 30 77 233, e-mail: wpn@gdansk.uw.gov.pl tnij.tcz.pl/?u=c2d4fd Strona 3 z 3

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx5.xx2  #
  • +4

    Arq_gość

    04.01.2026, 13:23

    "Ale korzystać np z miejskiej służby zdrowia za darmo to już super tak? Zrzucać się jak mieszkańcy miasta!!!"

    A to Miasto Tczew finansuje polską służbę zdrowia czy NFZ ? Przecież jak mieszkasz w Tczewie to nikt ci nie wypomina, że możesz się leczyć w szpitalu w Gdańsku, Gdyni, Strogardzie Gd. czy Kościerzynie. Myśl samodzielnie, nie ulegaj propagandzie.

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx5.xx6  #
  • +6

    Arq_gość

    04.01.2026, 13:43

    Oburzająca dyskryminacja

    Prawo nakładające obowiązek konsultacji społecznych, które jednocześnie pomijają osoby najbardziej zainteresowane, to czysty orwellowski absurd. Proponuję przeprowadzić konsultacje społeczne w Gminie Tczew - dotyczące zarówno przyłączenia Tczewa do gminy, jak i odwołania pana B. Rozumiem że na sesjach rady miejskiej nie ma już ważniejszych tematów do omówienia dotyczących samego miasta.

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx5.xx6  #
  • Niepodleglosc_gość

    04.01.2026, 22:45

    A moze...

    A moze powstanie ruch separatystyczny i powstanie niepodlegle panstwo Tczew ????

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx5.xx6  #
  • -1

    Nik_gość

    04.01.2026, 23:36

    Wójt banery za kogo kasę wiesza?

    Ludzie obudźcie się! Wójt tak bardzo chce zachować tereny - wiadomo dlaczego- dla pieniędzy. Wiesza banery, które można odebrać za darmo! Z czyich pieniędzy są banery? Wiadomo z naszych. Te wszystkie profesjonalne filmiki na FB ? Też z naszych pieniędzy.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx1  #
  • +2

    Slupsk _gość

    05.01.2026, 10:11

    Ty się dowiedz za czyje fachowcy ze Słupska robią ekspertyzy dopytaj od razu ile to będzie kosztować

    Cytuj
    IP: 188.47.xx4.xx3  #

    Romulus_gość

    05.01.2026, 14:00

    Zmiana.granic

    Takie.bzdury.to.tylko.idioci.o.małym.przekroju.wiedzy.społecznej.mogą.wypisywać.jak.gmina.bogata.i.dobrze.zaradna.to.biedaki.z.Tczewa.chcą.ją.po.kawałku.co.lepszym.rozszarpać.by.przykryć.że.nic.nie.potrafili.w.Tczewie.zrobić

    Cytuj
    IP: 5.184.xx6.xx2  #
  • +2

    Nicky_gość

    05.01.2026, 07:44

    Cóż najwidoczniej Pani Wojewoda życzy radnym miejskim bardziej szczegółowego zapoznania się z treścią uchwał nad jakimi głosują no i może warto zerknąć też na załączniki aby w tak jak to mówią ważnej i życiowej sprawie przynajmniej mieć aktualne dane z ewidencji działek i mapę z urzędu oficjalną tak aby nie wprowadzać ludzi w błąd starymi danymi, zasady weryfikacji e-maili z ankietami aby nie było spamowania itd.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx6.xx0  #
  • -4

    Xxx_gość

    06.01.2026, 12:03

    Może dzięki temu ludziom na Rokitkach poprawią zasięg bo ostatnio marudzili... może dzięki temu miasto weźmie się za jeziora i zrobi tereny turystyczne...kolejna kwestia to trzeba być kompletnym nie ogarem - wasze mieszkania i domy dzięki temu będą więcej warte...

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx9.xx5  #
  • +1

    marian_gość

    17.02.2026, 09:43

    Konsultacje brządkowskiego z brządkowskim? Precz!

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx5.xx8  #
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.