MEVO wystartowało - dzisiaj w Sopocie włodarze z pomorskich gmin - w tym władze Tczewa, zainaugurowali działalność systemu. MEVO to największy w Europie system rowerów publicznych IV generacji składający się wyłącznie z rowerów wspomaganych elektrycznie. Całość funkcjonować będzie na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Kartuzy, Rumia, Reda, Puck, Pruszcz Gdański, Sierakowice, Somonin, Sopot, Stężyca, Tczew, Władysławowo, Żukowo).
Na początek do dyspozycji mieszkańców i turystów są 1224 rowery. Wkrótce ich liczba wzrośnie do ponad 4 tysięcy.
W pierwszym etapie w każdej gminie pojawi się 30% docelowej liczby rowerów. Dla Tczewa będzie to 48 rowerów w pierwszym etapie, a 160 docelowo. Na terenie miasta zlokalizowanych jest 28 stacji.
Mieszkańcy całej metropolii, w tym Tczewa mogą zapoznawać się z zasadami systemu, w tym zakładać konta na stronie www.rowermevo.pl Na tej stronie mieszkańcy znajdą cennik, mapę stacji, regulamin i instrukcję jak korzystać z roweru.
Cała flota rowerów będzie wspomagana elektrycznie (to nie są rowery elektryczne!) czyli rower daje użytkownikowi drugie tyle mocy, ile włoży on sam. Rowery mają wymienialne baterie. Za ładowanie i wymianę baterii jest odpowiedzialna firma zewnętrzna , która będzie na bieżąco monitorowała ich stan i gdy naładowanie spadnie poniżej 20%, rower zniknie z mapy systemu i nie będzie można go wypożyczyć.
Rowery są wyposażone w moduł GPS, dzięki czemu stale wiadomo, gdzie się znajdują. Rowery będzie można również odstawić poza oficjalnymi stacjami, jednakże będzie wiązało się to z dodatkową opłatą - 3 zł. Warto zwrócić uwagę, że odstawienie przez użytkownika roweru do stacji zapewni mu zasilenie konta kwotą 2 zł. W ten sposób użytkownicy mogą zbierać na abonament.
Abonamentów będzie kilka. Te podstawowe do 10 zł na miesiąc i 100 zł na rok, gdzie w ramach abonamentu użytkownik dostaje 90 darmowych minut dziennie. Po ich przekroczeniu płaci 0,05 zł za 1 min. Jeżeli ktoś nie chce od razu zaczynać od abonamentu, może rower wypożyczyć zgodnie z taryfą pay as you go czyli opłata minutowa (0,10 zł za 1 min).
Co ważne - z systemem można sparować kartę RFID i dzięki temu nie trzeba używać smarfona do wypożyczeni. Jest to ważne dla osób starszych i tych które nie mają takiego telefonu. Taką kartą jest nasza karta miejska, ale może być też legitymacja studencka , karta bankomatowa. "Parowanie karty to przypisanie jej do zarejestrowanego konta w systemie, po to, by system wiedział, że po przyłożeniu tej karty do roweru loguje się osobą o danym imieniu i nazwisku. Z tej karty nie są pobierane żadne środki - system tylko ją czyta i traktuje jako identyfikator.
Rowerem można pojechać poza obszar systemu czyli np. miasto Tczew, ale pozostawienie go poza takim obszarem wiąże się z dużą karą (103 zł). Obszar systemu to obszar wszystkich 14 gmin. Na mapie jesteśmy jako Tczew trochę jako odrębna wyspa więc jak wyjdziemy poza Tczew to już jesteśmy poza systemem. Jednakże jak ktoś chciałby zrobić sobie wycieczkę np. do Lubiszewa to może pojechać tam na MEVO, ale musi pamiętać, że rowerem musi wrócić do Tczewa i pozostawić go w mieście na stacji lub poza stacją za opłatą 3 zł. Można też wyjechać z Tczewa i nie pozostawiając nigdzie po drodze roweru, dojechać aż do Gdańska i tam zostawić na takich samych zasadach co w Tczewie, czyli w stacji lub poza stacją za dodatkowe 3 zł. - wyjaśnia Grzegorz Pawlikowski, oficer rowerowy Tczewa.
W kolejnym tygodniu po otwarciu MEVO w każdej z gmin, w tym w Tczewie odbędą się dni promujące system. Na dworcu PKP przedstawiciele MEVO będą pomagali użytkownikom zakładać konta i tłumaczyć, jak korzystać z systemu.
- Roweru elektrycznego nie należy mylić ze skuterem. Tu wciąż aktywny udział rowerzysty jest niezbędny. Dzięki silnikowi elektrycznemu zwiększa się jednak zasięg jednośladu. Ci, którzy bez wysiłku na zwykłym rowerze pokonywali kilka kilometrów, teraz bez obaw mogą się wybrać na kilkunastokilometrową przejażdżkę. To znacznie wygodniejsze przy codziennych przejazdach - mówi Robert Lech, prezes Nextbike Polska, operatora systemu MEVO.
Na początek do dyspozycji mieszkańców i turystów są 1224 rowery. Wkrótce ich liczba wzrośnie do ponad 4 tysięcy.
4080 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym to sukces współpracy metropolitalnej na skalę europejską. Do tej pory to Madryt mógł się cieszyć największym systemem z rowerami elektrycznymi, mając ich nieco ponad 2000. W Barcelonie w tym roku cieszą się z rozbudowania systemu do 1000 rowerów elektrycznych. Jesteśmy dumni, że czwarta największa metropolia w Polsce będzie miała największy system rowerów ze wspomaganiem elektrycznym w całej Europie - mówi Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Gdańska i Prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot.
W pierwszym etapie w każdej gminie pojawi się 30% docelowej liczby rowerów. Dla Tczewa będzie to 48 rowerów w pierwszym etapie, a 160 docelowo. Na terenie miasta zlokalizowanych jest 28 stacji.
Rower publiczny dzięki temu, że będzie tani, szeroko dostępny i przyjazny, jeszcze bardziej ułatwi mobilność mieszkańców metropolii, w tym tczewian. Dzięki Mevo rower stanie się nieodłącznym elementem systemu komunikacji publicznej w Tczewie - mówi Mirosław Pobłocki, Prezydent Tczewa.
Mieszkańcy całej metropolii, w tym Tczewa mogą zapoznawać się z zasadami systemu, w tym zakładać konta na stronie www.rowermevo.pl Na tej stronie mieszkańcy znajdą cennik, mapę stacji, regulamin i instrukcję jak korzystać z roweru.
- W Tczewie MEVO można wypożyczyć w każdej z 28 stacji. Lokalizacja stacji była konsultowana prawie dwa lata temu z mieszkańcami naszego miasta. Lokalizacje i przypisana do nich liczba rowerów nie muszą być ostateczne. Co roku możemy zmieniać do 5% liczby stacji i rowerów, a raz na 6 lat, czyli na cały okres umowy, do 10%. Zapewne tak się stanie po pierwszych miesiącach, kiedy część stacji może okazać się za mała, a część może być nie do końca trafiona. -- informuje Małgorzata Mykowska, rzeczniczka Urzędu Miasta w Tczewie.
Cała flota rowerów będzie wspomagana elektrycznie (to nie są rowery elektryczne!) czyli rower daje użytkownikowi drugie tyle mocy, ile włoży on sam. Rowery mają wymienialne baterie. Za ładowanie i wymianę baterii jest odpowiedzialna firma zewnętrzna , która będzie na bieżąco monitorowała ich stan i gdy naładowanie spadnie poniżej 20%, rower zniknie z mapy systemu i nie będzie można go wypożyczyć.
Rowery są wyposażone w moduł GPS, dzięki czemu stale wiadomo, gdzie się znajdują. Rowery będzie można również odstawić poza oficjalnymi stacjami, jednakże będzie wiązało się to z dodatkową opłatą - 3 zł. Warto zwrócić uwagę, że odstawienie przez użytkownika roweru do stacji zapewni mu zasilenie konta kwotą 2 zł. W ten sposób użytkownicy mogą zbierać na abonament.
Abonamentów będzie kilka. Te podstawowe do 10 zł na miesiąc i 100 zł na rok, gdzie w ramach abonamentu użytkownik dostaje 90 darmowych minut dziennie. Po ich przekroczeniu płaci 0,05 zł za 1 min. Jeżeli ktoś nie chce od razu zaczynać od abonamentu, może rower wypożyczyć zgodnie z taryfą pay as you go czyli opłata minutowa (0,10 zł za 1 min).
Co ważne - z systemem można sparować kartę RFID i dzięki temu nie trzeba używać smarfona do wypożyczeni. Jest to ważne dla osób starszych i tych które nie mają takiego telefonu. Taką kartą jest nasza karta miejska, ale może być też legitymacja studencka , karta bankomatowa. "Parowanie karty to przypisanie jej do zarejestrowanego konta w systemie, po to, by system wiedział, że po przyłożeniu tej karty do roweru loguje się osobą o danym imieniu i nazwisku. Z tej karty nie są pobierane żadne środki - system tylko ją czyta i traktuje jako identyfikator.
Rowerem można pojechać poza obszar systemu czyli np. miasto Tczew, ale pozostawienie go poza takim obszarem wiąże się z dużą karą (103 zł). Obszar systemu to obszar wszystkich 14 gmin. Na mapie jesteśmy jako Tczew trochę jako odrębna wyspa więc jak wyjdziemy poza Tczew to już jesteśmy poza systemem. Jednakże jak ktoś chciałby zrobić sobie wycieczkę np. do Lubiszewa to może pojechać tam na MEVO, ale musi pamiętać, że rowerem musi wrócić do Tczewa i pozostawić go w mieście na stacji lub poza stacją za opłatą 3 zł. Można też wyjechać z Tczewa i nie pozostawiając nigdzie po drodze roweru, dojechać aż do Gdańska i tam zostawić na takich samych zasadach co w Tczewie, czyli w stacji lub poza stacją za dodatkowe 3 zł. - wyjaśnia Grzegorz Pawlikowski, oficer rowerowy Tczewa.
W kolejnym tygodniu po otwarciu MEVO w każdej z gmin, w tym w Tczewie odbędą się dni promujące system. Na dworcu PKP przedstawiciele MEVO będą pomagali użytkownikom zakładać konta i tłumaczyć, jak korzystać z systemu.
Komentarze (17) dodaj komentarz
eM_gość
26.03.2019, 16:42
Karta miejska
A niby jak sparować kartę miejską z kontem w systemie? Wpisanie numerku z prawego dolnego rogu nic nie daje...
Odpowiedzjac_gość
27.03.2019, 06:52
A Misiu Gryzli nie zawrał roweru :) ???
CytujUzytkownik_gość
26.03.2019, 18:20
Rower
Serdecznie polecam działa świetnie
Odpowiedz..._gość
26.03.2019, 18:32
złomiarze
Witam. Bez urazy, ale co ze złomiarzami ? Czy nie ma obawy, że rowery trafią pod tasaki i toporki :-) ?
Odpowiedztczewczyk_gość
26.03.2019, 19:19
kto wie?
Pewnie umowa jest tak skonstruowana że stratę poniesie operator systemu ale to tylko moje przypuszczenie. (Znając polskie realia wszystko inne też jest prawdopodobne).
Cytujpk_gość
26.03.2019, 22:23
One mają zamontowane GPSy, jak rower się "ruszy" na mapie to odpowiednia jednostka zostanie poinformowana.
CytujAaaa_gość_gość
26.03.2019, 19:11
Obawy
Dziala bez problemu. Jazda wygodna i przyjemna. W przyszlosci tylko zobaczymy jak bedzie wygladac ich serwis i stan techniczny. No i oczywiscie czy nie beda obiektem regularnuch dewastacji i to nie koniecznie z rak uzytkownikow.
Odpowiedza_gość
26.03.2019, 20:46
Nasz wygląda jak burak na tym rowerze pierwsze co mi się rzuciło w oczy to własnie on gruby pasuje mu ten rower jak świni siodło żenada
Odpowiedzxxx_gość_gość
27.03.2019, 06:38
śmieszne .....
Ale to śmieszne .....ha,ha, ha. ;-), obudziłem się od razu !!!
Cytujhelga z passata_gość
26.03.2019, 22:02
wielkie halooo bo jakies rowery postawio jakby ludzie swoich nie mieli
Odpowiedzsl_gość
27.03.2019, 07:53
stacje
Dla czego w pobliżu Lidla na Suchostrzygach nie ma stacji rowerowej?
Odpowiedzbeka_gość
27.03.2019, 08:00
co za start, 1200 rowerow to nam daje 90 rowerow na kazda gmine bioraca udzial :D hahahahahahahahahs oddawajta hajcy i dorzutta do 500 plus
OdpowiedzTR_gość
27.03.2019, 13:36
Karta miejska
Potwierdzam, numer karty miejskiej to nie jest raczej ten wymagany numer UID, a przynajmniej system Mevo go nie przyjmuje. Stąd pytanie jak taka starsza osoba nie posiadająca smartfona ma ją wykorzystać do korzystania? Zważywszy na to, że jest to od lat mocno rozwinięty element infrastruktury umożliwiającej korzystanie z transportu miejskiego w Tczewie to mocne niedopatrzenie, bo nasi spece z Oficerem Rowerowym na czele powinni od tygodni rozsyłać proste instrukcje jak tą kartą miejską z Mevo można korzystać (skoro można). Ciekawe ile na tą, zdawałoby się oczywistość, poczekamy...
Odpowiedzgość_gość
27.03.2019, 21:22
Wystarczy poczytać na stronie tnij.tcz.pl/?u=2dd89a tam jest wszystko. Należy zarejestrować się do systemu, wypożczyć rower przy pomocy aplikacji w smartwonie i wtedy zczytać kartę przy pomocy czytnika w rowerze.
CytujeM_gość
27.03.2019, 22:58
do "gość_gość"
Wszystko pięknie tylko funkcja wypożyczania za pomocą karty miała służyć "osobom starszym i tym które nie mają takiego telefonu" więc Twoja rada "wypożyczyć rower przy pomocy aplikacji w smartfonie" jest kompletnie bez sensu...
Cytujtczewczyk_gość
27.03.2019, 17:24
a ten gps nie moża wyciąć ?
"One mają zamontowane GPSy, jak rower się "ruszy" na mapie to odpowiednia jednostka zostanie poinformowana."
Odpowiedzjak się nauczą rozbrajać te gpsy to "jednostka" zgubi trop...
g77_gość
27.03.2019, 21:45
ROWER
SUPER SPRAWA POLECAM . Jak znam życie znajdzie się sraczka narzekaczka :)
Odpowiedz