Tcz.pl logo

Szukaj

Gmina podjęła uchwałę ws. wyrażenia opinii dotyczącej zmiany granic

Gmina/Miasto (fot. tcz.pl)
Gmina podjęła uchwałę ws. wyrażenia opinii dotyczącej zmiany granic
Podczas XIV Sesji Rady Gminy Tczew podjęta została uchwała w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej zmiany granic Gminy Tczew. Radni wyrazili negatywną opinię wobec planów miasta. Przed głosowaniem działania podjęte przez miasto ostro skrytykował radca prawny gminy - Adrian Manterys.

We wtorkowy wieczór Urząd Gminy w Tczewie opublikował wyniki prowadzonych ostatnio konsultacji społecznych ws. poszerzenia granic Tczewa. Wzięło w nich udział blisko 6,5 tysiąca mieszkańców, a 96 procent osób opowiedziało się przeciwko włączeniu do miasta (pełne wyniki tutaj - Są wyniki gminnych konsultacji ws. rozszerzenia granic - 96 proc. mieszkańców jest na "nie").

W czwartek Rada Gminy spotkała się na sesji, gdzie podejmowano specjalną uchwałę w tym temacie. Przed głosowaniem przemawiał radca prawny gminy - Adrian Manterys.

Szanowni państwo, wraz z władzami gminy od ponad trzech miesięcy, od momentu, kiedy dowiedzieliśmy się o planach miasta co do zmiany granic administracyjnych miasta Tczewa i jednocześnie gminy Tczew, oczekiwaliśmy na dostarczenie jakichkolwiek materiałów merytorycznych ze strony miasta. Materiałów w postaci ekspertyz, w postaci opinii, w postaci analiz lub chociażby w postaci argumentacji miasta, która potwierdzałaby słuszność planowanego przedsięwzięcia. Do chwili obecnej taka argumentacja do nas nie wpłynęła. Przez trzy miesiące miasto nie dostarczyło nam żadnego materiału merytorycznego, żadnej argumentacji wskazującej, jakie są motywy podjęcia takiego, a nie innego stanowiska w zakresie zmiany granic. To tytułem wstępu. - mówił Radca Prawny Adrian Manterys - Do chwili obecnej nie otrzymaliśmy również formalnego wniosku ze strony miasta obejmującego zmianę granic administracyjnych. Wniosek taki powinien być skierowany do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem wojewody, a przekazany nam do zaopiniowania. Wniosek taki nie został nam do chwili obecnej dostarczony. Cóż zatem otrzymaliśmy? Miasto w aspekcie formalnym dostarczyło nam dwa dokumenty. Pismo prezydenta miasta Tczewa z 27 listopada 2025 roku oraz dołączoną do niego uchwałę rady miejskiej, która jest uchwałą intencyjną. Zarówno jeden jak i drugi dokument liczą sobie jedną stronę i kilka zdań uzasadnienia i takie dokumenty zostały przedłożone przez miasto radzie gminy Tczew do zaopiniowania historycznego, jak wskazuje pan prezydent, procesu zmiany granic. Do chwili obecnej ani ja, ani kierownictwo gminy, ani państwo radni nie wiemy jakie są przyczyny podjęcia takiej a nie innej decyzji przez władze miejskie. Argumentacji dostarczanej przez miasto musimy poszukiwać w wypowiedziach medialnych na Facebooku czy na stronie internetowej miasta. Natomiast w żadnym dokumencie formalnym nie zostało nam to doręczone. I teraz szanowni państwo, przechodząc do oceny tych dwóch prostych i krótkich dokumentów, które dostarczyło nam miasto, należy wskazać, iż są one wadliwe nie tylko pod względem argumentacji, na co wskazałem wcześniej, ale są one wadliwe również pod kątem merytorycznym i matematycznym. I teraz posłużę się kilkoma danymi. W uchwale Rady Miejskiej wskazano siedem obszarów, siedem obrębów administracyjnych, które mają być objęte zmianą między innymi Rokitki i Bałdowo. Wskazało również sumę tychże obszarów. I tak chciałbym wskazać, iż powierzchnia planowanych do włączenia obszarów wynosi nie jak to zsumowało miasto 1871,1864 hektara, lecz 1871,1832 hektara. A powierzchnia Bałdowa to nie 745,62, a 742,515 hektara. Powierzchnia Rokitek to nie 696,65,6517 hektara, lecz 696,0062 hektar. I wreszcie Czatkowy, szanowni państwo, to nie 22,4247 hektar, lecz 22,3089 hektar. Powierzchnie, które powinny być tam wskazane, nie są czerpane przez nas z opracowań profesorskich, ale z ewidencji gruntów i budynków, która powinna być wnikliwie sprawdzona przed podjęciem takiego dokumentu. Do tej uchwały intencyjnej dołączono mapę poglądową, nieczytelny załącznik graficzny i spis działek, który uniemożliwia jakąkolwiek weryfikację. Celem przykładu chciałbym państwu wskazać, że w spisie działek, które mają być objęte zmianą granic, wskazano tak posłużono się takimi sformułowaniami jak część działki. I władze gminy, szanowni państwo radni, mamy się domyślić, czy chodzi o górną część działki, o dolną część działki, o lewy róg czy o prawy róg. Przy tak poważnym procesie dopuszcza się tak podstawowych zaniedbań. I wreszcie, jeżeli jesteśmy przy błędach rachunkowych, rada gminy, Rada Miejska w Tczewie wykazuje wolę przejęcia całego obrębu Bałdowa, wskazując, iż obejmuje on 1077 działek. Otóż nie. Powierzchnia Bałdowa to 1083 działki.

Manters mówił też, gmina miała nie otrzymać formalnego wniosku ze strony Rady Miejskiej w Tczewie o zajęcie w tym przypadku stanowiska, a jego zdaniem wymóg taki wynika wprost z ustawy o samorządzie gminnym.

Czym jest proces opiniowania? Proces opiniowania jest w naszej ocenie procesem merytorycznym, czyli dostajemy argumentację jednej strony popartą opiniami ekspertów, popartą stanowiskiem dotyczącym rozwoju miasta i odnosimy się do tej argumentacji i my wraz z kierownictwem i z ekspertami, z których usług korzystamy, oczekiwaliśmy na takie materiały. Do chwili obecnej nie otrzymaliśmy ich od miasta. Pan prezydent oczekuje od nas zaopiniowania uchwały intencyjnej Rady Miejskiej w Tczewie. Czym jest ta uchwała intencyjna? Uchwała intencyjna Rady Miejskiej w Tczewie wskazuje jedynie, iż wyraża się wolę zmiany granic administracyjnych miasta. Na próżno szukać w tej uchwale z stanowiska Rady Miejskiej w Tczewie, iż zamierzają oni wystąpić o uzyskanie opinii do Rady Gminy Tczew. Jeżeli już pan prezydent i Rada Miejska w Tczewie chcieli, aby Rada Gminy Tczew dokonywała opiniowania rady intencyjnej, to winno to uchwały intencyjnej, to winno to być wprost wyrażone w jej treści. - dodawał przedstawiciel gminy. - Rada Miejska w Tczewie postanawia wystąpić do Rady Gminy Tczew z wnioskiem o zaopiniowanie danego tematu. Jest to kompetencja wprost przyznana w ustawie radzie gminy czy radzie miasta, nie organowi wykonawczemu, jakim jest prezydent. W uchwale rady miejskiej w Tczewie ani nie ma wskazania, że zamierzają oni wystąpić do rady gminy Tczew o zaopiniowanie, ani nie ma upoważnienia organu wykonawczego, jakim jest prezydent, żeby mógł zwrócić się do Rady Gminy Tczew. W mojej zatem ocenie pan prezydent występując do nas z wnioskiem o zaopiniowanie tego tematu działał bez należytego upoważnienia wyrażonego w formie uchwały. Działał również bez upoważnienia ustawowego, ponieważ ustawa takich kompetencji organu wykonawczemu nie przyznaje.

Radca prawny gminy miał też wątpliwości co do sposobu prowadzenia przez miasto konsultacji społecznych

Jak państwo wiecie, prowadzenie konsultacji społecznych w przypadku procedury zmiany granic jest elementem obligatoryjnym i zostały one wedle naszej oceny przeprowadzone w mieście w sposób nieskuteczny. Pytanie konsultacyjne postawione przez miasto mieszkańcom dotyczyło obszaru 1871,1900 hektara, podczas gdy pan prezydent w swoim piśmie z listopada 2025 roku oczekuje od nas przeprowadzenia konsultacji w stosunku do obszaru 1871,1864 hektara. Szanowni państwo, jak inaczej to nazwać, jak nie prowadzeniem tego procesu w sposób nienależyty, nieprecyzyjny, w pośpiechu i w sposób chaotyczny. Miasto miało w zasadzie do wykonania kilka prostych operacji matematycznych. Sumowanie siedmiu liczb, podanie ich w sposób jednolity w pytaniu konsultacyjnym, w uchwale intencyjnej i w piśmie prezydenta miasta Tczewa, podczas gdy dostarcza się nam dwa dokumenty, a jednocześnie cztery liczby, cztery różne sumy. Nie jest tak, że proces konsultacyjny jest procesem osadzonym w jakiejś próżni. (...) Przechodząc do oceny prawnej, Rada Miejska w Tczewie w aspekcie prowadzenia konsultacji podjęła dwie uchwały. Uchwałę pierwszą, która dotyczyła zasad prowadzenia konsultacji, była generalnym aktem regulującym zasady prowadzenia konsultacji w mieście oraz drugą uchwałę, uchwałę szczegółową, która dotyczyła już tego konkretnie tematu. I w tej uchwale generalnej, w której również precyzyjne oznaczenia znajdują się w uzasadnieniu do naszej dzisiejszej uchwały, a która także stanowi załącznik do dzisiejszej uchwały, w tej uchwale generalnej wskazano, iż pan prezydent w formie zarządzenia uchwali regulamin prowadzenia konsultacji. Dokonana przeze mnie kwerenda biuletynu informacji publicznej miasta Tczewa nie doprowadziła mnie do takiego zarządzenia. Śmiem więc stwierdzić na podstawie biuletynu informacji publicznej, zarządzenie takie nie zostało wydane. Zostało wydane natomiast inne zarządzenie, zarządzenie o przeprowadzeniu konsultacji. I tutaj, szanowni państwo, ustawodawca wprost wskazał, że konsultacje prowadzi rada gminy czy rada miejska, nie prezydent jako organ wykonawczy. Skoro więc Rada Miejska w Tczewie podjęła uchwałę o przeprowadzeniu konsultacji, to konsultacji tych nie mógł jednocześnie w odniesieniu do tego samego tematu przeprowadzić pan prezydent swoim zarządzeniem. Zresztą nawet gdyby przyjąć, iż oba te podmioty mogą prowadzić konsultacje równocześnie, czyli Rada Miejska na podstawie swojej uchwały i pan prezydent na podstawie swojego zarządzenia, to powinniśmy obserwować w mieście równoległy proces konsultacyjny, czyli powinny być dwie ankiety, dwie strony internetowe, dwa wyniki, dwa raporty z konsultacji. Tymczasem mamy do czynienia z jednym procesem konsultacyjnym i ja nie wiem prowadzonym na podstawie uchwały czy na podstawie zarządzenia pana prezydenta dotyczącego przeprowadzenia tychże konsultacji. Przechodząc dalej, w zarządzeniu o przeprowadzeniu konsultacji pan prezydent wskazał, iż ankiety, które wypełniają mieszkańcy, mogą być składane drogą osobistą, listowną czy na adres email. Na próżno szukać w tym zarządzeniu wskazania, iż ankiety mogą być składane drogą internetową. Podczas gdy Rada Miejska w Tczewie w swojej uchwale o przeprowadzeniu konsultacji na taką możliwość internetową wskazała. Jak Rada Miejska w Tczewie oznaczyła możliwość możliwość internetową składania ankiet? Oznaczyła to poprzez wskazanie adresu witryny internetowej, witryny internetowej www.tczew.pl. Podczas gdy z informacji czerpanych z materiałów dostępnych publicznie wiemy, iż w domenie tczew.pl konsultacje nie zostały przeprowadzone. Konsultacje zostały przeprowadzone na zupełnie innej witrynie internetowej. I tutaj może pojawić się stanowisko miasta, iż Rada Miejska w Tczewie podejmując uchwałę o przeprowadzeniu konsultacji nie znała być może jeszcze adresu strony internetowej, w ramach której prowadzone będą konsultacje. Dlaczego zatem Rada Gminy Tczew nie miała takiego problemu? Dlaczego Rada Gminy Tczew mogła w swojej uchwale konsultacyjnej oznaczyć precyzyjną witrynę internetowej, na której prowadzone będą konsultacje? Otóż dlatego, że Rada Gminy Trzew przygotowała się do tego procesu, a w mieście prowadzone jest on w sposób chaotyczny. Szanowni państwo, nie jest to jedynie wskazanie techniczne, wskazanie w sumie czym się różni strona internetowa. Uchwała o przeprowadzeniu konsultacji społecznych w sprawie zmiany granic jest aktem prawa miejscowego, aktem który podlega publikacji w dzienniku urzędowym województwa pomorskiego i taka publikacja ze strony miasta również się odbyła. Jest to zatem obowiązujące lokalnie prawo. Jeżeli zatem prawo to wskazuje na adres witryny www.tczew.pl, to bez względu na wszystko w ramach takiej właśnie strony konsultacje muszą być prowadzone nie z wykorzystaniem innej dowolnej strony, nawet jeżeli ta inna strona, nawet jeżeli odnośnik do tej innej strony umieszczony jest w ramach strony miejskiej, bo tak się tutaj w tym przypadku w tym przypadku stało. Ja uważam więc, że konsultacje zostały przeprowadzone w sposób nieprawidłowy.

Radca prawny odniósł się także do podnoszonej przez miejskich urzędników i część radnych argumentacji o korzystaniu przez mieszkańców gminy z infrastruktury miejskiej:

Podział terytorialny kraju został zorganizowany w taki sposób, że inne zadania realizowane są przez jednostki takie jak gmina i miasto, inne zadania realizowane są przez jednostki takie jak powiat, a jeszcze inne realizowane są przez jednostki takie jak województwo. I z jakich usług korzystają mieszkańcy gminy w mieście? Korzystają po pierwsze z usług szpitala, który jest szpitalem powiatowym. Jest to spółka akcyjna należąca do powiatu tczewskiego, spółka finansowana również przez mieszkańców gminy Tczew. Korzystają z węzła transportowego, z dworca kolejowego, który to dworzec zarządzany jest przez spółkę skarbu państwa PKP SA, korzystają ze szkół ponadpodstawowych, które również prowadzone są przez powiat i korzystają wreszcie z usług prywatnych usługodawców i firm. Natomiast zupełnie władze miejskie zapominają o tym, iż wpływy z tytułu udziału w podatku PIT i CIT, które generują mieszkańcy gminy Tczew, korzystają z usług podmiotów miejskich, trafiają nie do kasy gminnej, ale do kasy miejskiej. Zupełnie się o tym zapomina. Szanowni państwo, uważamy, iż przeprowadzenie tego procesu w taki sposób, że zostaliśmy o nim poinformowani na dwa dni przed podjęciem przez miasto uchwały, zostaliśmy poinformowani najpierw przez Facebooka, potem w czasie osobistego spotkania, które odbyło się dzień przed podjęciem uchwały, stanowi naruszenie zasady konstytucyjnej lojalności współpracy pomiędzy pomiędzy podmiotami publicznymi. I nie jest to tylko nasze emocjonalne wskazanie, iż jest to nieeleganckie, nieprofesjonalne, chaotyczne. Ma to swoje poważne reperkusje finansowe. Zarówno opinia publiczna jak i władze miejskie doskonale wiedziały, iż gmina Tczew jest w trakcie realizowania bardzo poważnych inwestycji polegających na między innymi budowie przedszkola w miejscowości Stanisławie i rozbudowie i przebudowie szkoły w miejscowości Lubiszewo. Obydwie te inwestycje nie były realizowane dla zabawy, tylko były realizowane w związku z dynamicznym wzrostem liczby ludności, które która który to wzrost generowany był zwłaszcza z obszaru Rokitek. Na inwestycje to są warte ponad 20 milionów złotych, ponad 16 milionów złotych dofinansowania. Władze miejskie biegnie przypatrywały się realizacji tego procesu, co może w tej chwili doprowadzić do tego, iż po ewentualnej zmianie granic inwestycje te stracą jakikolwiek sens. Jesteśmy nie na etapie projektowania, nie na etapie planów, tylko jesteśmy na etapie wykonawczym. Po podpisaniu umów, obecnie zerwanie tych umów wiązałoby się po pierwsze z koniecznością zapłaty bardzo wysokich kar umownych, wielomilionowych, a po drugie z koniecznością zwrotu 16 milionów złotych dofinansowania. Czymże jest zatem, jak nie brakiem szacunku do środków publicznych, takie postępowanie? Władze miejskie mogły realizować swoje prawo do zmiany granic, bo prawo takie wynika wprost z ustawy i absolutnie tego prawa nie negujemy. Natomiast mogły je realizować w sposób cywilizowany, uprzedzając nas na przykład z rocznym wyprzedzeniem. Droga gmino, przygotowujemy się do procesu zmiany granic. dostosuj swoje ewentualne plany inwestycyjne do takiej ewentualności, że te granice zostaną zmienione i wówczas my jako gmina Tczew nie przystąpilibyśmy do budowy przedszkola czy do rozbudowy i przebudowy szkoły w Lubiszewie, licząc się z tym, że inwestycje te mogą mieć jakikolwiek sens. W jakiej sytuacji będziemy po zmianie granic? A no w takiej sytuacji, że odbierzemy za 20 milionów przedszkole i szkołę, która będzie stała pusta. Aby nie doprowadzić do takiej sytuacji, podjęliśmy wspólnie z kierownictwem decyzję, iż w razie takiej ewentualności dojdzie do likwidacji jednej ze szkół gminnych. Na chwilę obecną typowana jest szkoła w Dąbrówce w Tczewskiej.


Manterys dodawał, że obecnie procedowane są o zmiany przepisów ustawowych ustawy o samorządzie gminnym, którym nadany już został numer w ramach druku sejmowego, które zostały pozytywnie ocenione przez Biuro Legislacyjne Sejmu.

Z tego względu jednym z argumentów wyrażającym negatywne stanowisko co do zmiany granic administracyjnych wyrażonym w projekcie przedkładanej państwu do podjęcia uchwały jest to, że należy oczekiwać na zmianę tych przepisów ustawowych. Przepisy, w ramach których poruszamy się obecnie są przepisami niezwykle archaicznymi uchwalonymi w momencie, gdy nie było tak dynamicznego rozwoju miast, gdy nie było takich oczekiwań terytorialnych. Więc przepisy te nie musiały być precyzyjnie uchwalone. Uniemożliwiają one uzyskanie gminie jakichkolwiek odszkodowań. finansowych. Wykluczają one udział czynnika merytorycznego zobiektywizowanego, powoływanego przez wojewodę. Stąd też jest to jeden z argumentów, które w tej naszej uchwale przedstawiliśmy. I wreszcie szanowni państwo, chciałbym wskazać konkretnie, ponieważ gmina w przeciwieństwie do miasta, bo ja do chwili obecnej takich dokumentów nie dostałem, więc śmiem twierdzić, że miasto takich dokumentów nie ma, zleciła ekspertyzy, ekspertyzę dotyczącą skutków budżetowych dla gminy Tczew i ekspertyzę skutków finansowych dla spółki komunalnej gminy, jaką jest GTOM. Precyzyjne wyliczania macie państwo zawarte w uzasadnieniu tej uchwały. Z uwagi na stopień skomplikowania tej materii nie będę podejmował się ich bliższego referowania, natomiast wskazać wypada, iż skutki budżetowe po uwzględnieniu subwencji wynoszą 84 miliony złotych w perspektywie 2027-2030. Tak jak wskazałem w uzasadnieniu uchwały wskazujemy na to bliżej. Jeżeli chodzi o spółkę GTOM, obecnie spółka GTOM jest spółką, która przynosi, dochód, wypłacana jest w gminie Tczew dywidenda, a ponadto spółka ta uiszcza do gminy blisko milion złotych czynszu. Po zmianie granic dokonanej w sposób bez wcześniejszego uprzedzenia gminy y spółka może przynosić do 5 milionów złot straty. Mówimy o 414 000 miesięcznie. To jest skrajny wariant. W uzasadnieniu uchwały macie państwo również skutki nieco mniej radykalne wskazujące na około 2 miliony zł straty. Ponadto konieczne będzie zwiększenie wartości taryfy o około 20%. Czyli wzrosną opłaty za wodę nie tylko mieszkańców gminy, ale również miasta, ponieważ w mieście wartości stawek za wodę uwzględniając brak dopłat są wyższe. Szanowni państwo, skutki zmiany granic odczuwalne będą również w obszarze komunikacji publicznej. Gmina Tczew może, jest to pewnego rodzaju uproszczenie, śmiało powiedzieć, iż ma darmową komunikację. Darmowość komunikacji, która jest w gminie Tczew wynika z tego, że korzystamy z dofinansowań wynikających z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Pozyskaliśmy na ten cel 36 milionów złotych, co jest jednym z lepszych wyników na terenie województwa. Komunikacja ta nie jest skonstruowana w oderwaniu od całości tego systemu. Nie konstruowaliśmy jej pod kątem jednej linii, ponieważ państwo doskonale zdajecie sobie sprawę, że potoki pasażerskie w ramach linii, na przykład na Czatkowy, a potoki pasażerskie na przykład na Rokitki, to są dwa różne światy. Linia prowadzona na Czatkowy jest linią zupełnie nieopłacalną, natomiast linia na Rokitki jest linią, która generuje określony przychód. I w sytuacji, gdy pozbawimy system komunikacji publicznej, który zbudowany został w sposób bardzo przemyślany, obszaru Rokitek i pozostałych wskazanych we wniosku miejscowości, cały ten system traci sens. Będzie musiał zostać zbudowany od nowa, co wymuszać będzie ponowne skorzystanie z dofinansowaniem. ewentualnie zadanie to przerzucone będzie musiało być na powiat, który już wcześniej sygnalizował mi i pani wójt, gdy o ten system zabiegaliśmy i środków takich nie ma i jest to zadanie y niezwykle utrudnione. Szanowni państwo, w przestrzeni publicznej pan prezydent wielokrotnie wskazuje, iż miasto musi się rozwijać, miasto się dusi, wszystkie miasta w Unii Europejskiej rozwijają się i potrzebują zmian. Tymczasem na obszarze gminy Tczew objętym zmianami nie ma ani metra kwadratowego działki, która mogłaby być objęta inwestycjami prowadzonymi przez miasto. Na jakich zatem działkach miasto chciałoby realizować swoje inwestycje? W obszarze, który ma być objęty przejęciem znajdują się tylko i wyłącznie działki prywatne. I tutaj, żeby doprecyzować mówię o wolnych działkach. Na tych obszarach znajdują się działki gminne, natomiast są już one objęte zabudową, na przykład w postaci świetlic wiejskich. Tak, te działki wykluczam. Mówię o wolnych działkach, na których miasto mogłoby realizować swoje cele lub na których miasto mogłoby prowadzić rozwój. Takich działek nie ma. Są działki prywatne. Stawiam zatem pytanie, w czyim interesie realizowany ma być rozwój miasta? W interesie publicznym czy w interesie prywatnym? (...) Ale jak jesteśmy przy tych gruntach, proszę odpowiedzieć mi na pytanie, jaki był zatem cel sprzedaży działki przy ulicy Tczewskich Saperów? 422 na 34, obręb 10, powierzchnia przeszło 2,7 hektara. Czy działki przy ulicy Okrętowej, które zostały przez miasto, mówię tylko o 2025 roku, sprzedane, skoro miasto potrzebuje gruntów, a sprzedaje najbardziej cenne swoje grunty leżące w w środku miasta doskonale skomunikowane dlaczego o tym mówię? Mówię o tym dlatego, bo wysuwamy tezę wraz z kierownictwem i panem wójtem, iż argumentacja o rozwoju miasta jest argumentacją fałszywą, argumentacją nastawioną na przedstawienie jakiegokolwiek stanowiska, niezależnie od tego, jaka jest jego merytoryczna podbudowa.

(...) Pan prezydent w trakcie tych trzech miesięcy od od momentu, gdy dowiedzieliśmy się o zmianie granic, wskazywał, że oczekuje debaty. Tylko ja stawiam pytanie, nad czym my mamy debatować, skoro do chwili obecnej otrzymaliśmy dwa jednostronicowe dokumenty niewyposażone w jakikolwiek argument merytoryczny poddający się jakiejkolwiek analizie. Szanowni państwo, w tym stanie rzeczy ja uprzejmie proszę tutaj w imieniu też pana wójta o podjęcie tej uchwały. - mówił radca.

Uchwała uchwała w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej zmiany granic Gminy Tczew została podjęta jednogłośnie.

Dzisiaj zakończyliśmy pewien etap - mówił przewodnicząca Rady Gmina, Iwona Konczyńska - Chciałabym podziękować wszystkim, którzy włączyli się w działania związane z obroną naszych granic. Dziękuję za determinację i konsekwencje w działaniu. Słowa szczególnego uznania kierujemy do sołtysów, radnych, naszych ankieterów. A przede wszystkim dziękujemy naszym mieszkańców. W dniu naszego marszu - udowodniliśmy, że gmina to ludzie. Dziękuję za solidarność, za siłę, za jedność.

Przypomnijmy, że pod koniec listopada ub. roku władze Tczewa zasygnalizowały rozpoczęcie procesu poszerzenia granic miasta. Proponowana zmiana granic administracyjnych Tczewa polega na włączeniu do miasta przyległych obrębów gminy Tczew lub ich części o łącznej powierzchni 1871,19 ha. Procedura wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych, ale nie są one wiążące. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Rada Ministrów.


Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności! Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (51)
dodaj komentarz

  • a_gość_gość_gość

    26.02.2026, 13:46

    Koryto ucieka trzeba kwiczeć nic dodać nic ująć ,jak się uda to ilu nierobów zostanie bez dobrego żródła dochodu co oni będą robić jak potrafią tylko siedzieć na d...pie i wymyślać bzdury za którą biorą kasę i nie odpowiadają za nic. Zabawna jest ta rozpacz nie trzeba iśc do cyrku mamy go tu za darmo. Mniejsza gmina mniej darmozjadów potrzeba no chyba że poupychają ale to już ludzi wkurzy na maxa.

    Odpowiedz
    IP: 88.156.xx8.xx3  #
  • Precz_gość

    26.02.2026, 14:02

    Troll Brządkowskiego

    Cytuj
    IP: 77.252.xx5.xx7  #
    +21

    hdjd_gość

    26.02.2026, 14:03

    Bzdura. Miasto jest niekompetentne. Pokazal to gminny prawnik. Jak chłopców miasto zaorał. Miasto to jakis dramat.prezydent odpalił projekt jakby zaliczenie na studia robil w nocy przed deadlinem. Najgorsze ze zamiast usiąść z wieśniakami do stołu to sie z nimi pokłócił. To co zrobili radni z miasta to masakra ze krytykowali wieśniaków.

    Cytuj
    IP: 171.25.xx3.xx2  #
    +6

    h_gość

    26.02.2026, 14:04

    serio panie W?

    To są wasze argumenty? Osmieszyliscie Tczew, a tu taki komentarz? Już koniec? A wiesz że radca prawny wymienia tylko niektóre zarzuty? Czekamy na pelne uzasadnienie. Ciekawe czy znowu zrobicie "dobrze wojewodzie, bo tak chciała" a wy macie inne zdanie".

    Cytuj
    IP: 185.220.xx1.xx7  #
    +6

    trnwindo_gość

    26.02.2026, 14:05

    Heej. Czy z miastem płynie kapitan? Miasto robi poker face ale...za duzo w mieście PR( zresztą slabego) a za mało merytoryki....gminna papuga poustawiała miasto jak pionki. Serio tam ktoś w urzedzie miejskim jeszcze pracuje?

    Cytuj
    IP: 109.70.xx0.xx2  #
    +7

    zlotykrzyz_gość

    26.02.2026, 14:16

    Ej...serio te liczby co adwokat mowi to sie nie zgadzają....EJ...to sa jaja. !!!!!!! Reszty nie wiem ale jestem zazenowany. Kiedy referendum??? To bedzie początek końca prezydenta

    Cytuj
    IP: 185.220.xx0.xx3  #
    +4

    Sfrustrowany gościu _gość

    26.02.2026, 14:57

    Miej pretensje

    Do jego ekscelencji prezydenta. Jakby przyłożył się do zadania, to może dzisiaj nie byłoby waterloo w urzędzie miejskim w Tczewie.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx1.xx3  #

    Michal_gość

    26.02.2026, 19:57

    A ty już

    Masz koryto obiecane?

    Cytuj
    IP: 31.0.xxx.xx4  #
    -1

    Mego głosu już nie ma_gość

    27.02.2026, 09:30

    Brzadkowski nie daje rady

    To tragedia co w mieście sie dzieje

    Cytuj
    IP: 185.167.xx5.xx3  #
    -1

    Tcz_gość

    27.02.2026, 12:44

    Sprawa jest prosta, Tczew powinien poszerzyć granicę. Ale nie bójcie się, wy w Gminie. Brządek tego nie zrobi bo zwyczajnie nie umie. Własnym podwórkiem nie potrafi zarządzać, a co dopiero przeprowadzić ten proces . Biedny Tczew

    Cytuj
    IP: 195.128.xx0.xx6  #

    sds_gość

    02.03.2026, 11:27

    Dokładnie , tak to wygląda

    Cytuj
    IP: 31.175.xxx.xx0  #
  • +6

    e_gość

    26.02.2026, 13:49

    pozamiatane

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx8  #
  • +5

    rolnik_gość

    26.02.2026, 14:07

    Gmina nie jest święta. Ale wykonała robote. Zapieprzali na spotkania...mecenas odpierniczyl analizę , propagandę uruchomili na max ) chociaz nie popieram). A w mieście spotkania prezydent nie zrobił żadnego. Olał nas mieszkańców...Ja na drogę czekam a on se robi wojenki. Wstyd

    Cytuj
    IP: 45.13.xx5.xx8  #
    -1

    terencjusz_gość

    26.02.2026, 14:10

    Ja do tej pory nie wiedziałem o istnieniu gminy . Myślałem ze to jedno i to samo. Nagle sie okazuje ze to dwa byty. Nikt nam nie mówił o tym mieszkańcom ze to sie toczy. Ja sie mam dowiedzieć od prawnika gminy o tym? A prawnik miasta uchwale robi ze ipierniczona ...jak ja to czytam to mi wstyd ze mieszkam w tvzewie

    Cytuj
    IP: 193.189.xx0.xx6  #

    wp.p_gość

    26.02.2026, 14:13

    To miasto i gmina sw tak senne i nudne . Chociaz mecenasik energiczny co życie ma. Tyle dobrego Gubię sie w tym wszystkim ale wychodzi na to ze miasto serwuje kolejnego bubla... a kiedybruszy cos z galeria ? A kiedy ruszy cos z mostem? A kiedy w końcu bedzie dobrze

    Cytuj
    IP: 193.189.xx0.xx6  #
  • +10

    piotrWelc_gość

    26.02.2026, 13:52

    Serio....zobaczcie uzasadnienie uchwały miejskiej...a gminnej. To sa dwa światy. Miasto jest jak dziecko we mgle. Ja popieram zmianę granic ale prezydent zrpbil to bez przemyślenia. Brawo gmina i jej pracownicy. Brawo

    Odpowiedz
    IP: 192.159.xx9.xx7  #
  • +13

    Bas_gość

    26.02.2026, 14:48

    Niestety, ale to smutna prawda...

    Prezydent ciągle o debatach i merytorycznej wymianie argumentów, a jak przychodzi co do czego, to w większości same ogólniki i pusta mowa złotoustego. To jest styl, który można było zaobserwować już w jego kampanii prezydenckiej. Same ogólnikowe postulaty i rozdmuchane na maksa życzenia. Ciągłe męczenie Pobłockiego o debatę, a jak do tej debaty doszło w TVP, to nic konkretnego tam nie padło. Żadnego zaorania byłego prezydenta nie było. Do tego jak potem Pobłocki zaczął przed 2 turą wyciągać błędy merytoryczne z programu SoN i Brządkowskiego (np. ze szpitalem), to Łukasz zupełnie nie podjął polemiki tylko się schował i zamieszczał na profilu FB zdjęcia kolejnej osoby, która na niego zagłosuje. I ten styl, wybiórczy, ogólnikowy, chaotyczny, hasłowy, życzeniowy, bez twardych konkretów, można zaobserwować także w tym procesie. I dostrzegają to zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy poszerzenia granic miasta. Można zbagatelizować czepiania się o metraż działek - czy z danych gminy czy z obrębu - ale są też inne poważniejsze potknięcia. Czy prezydent zdaje sobie sprawę, że takimi błahostkami może wszystko uwalić.

    Cytuj
    IP: 83.21.xx2.xx1  #
  • +13

    byku_gość

    26.02.2026, 13:56

    Kompromiatcja miasta to mało

    Kompromitacja, wprowadzenie w błąd Rady, działanie bez upoważnienia, błędy geodezyjne, złamanie uchwały własnej, złe konsultacje społęczne i wiele innych. Jak to inaczej nazwać jak kompromitacja prezydenta? A do tego teraz będą kontrolę wszystkiego zgodnie z tym co podaje gmina.

    Odpowiedz
    IP: 185.243.xx8.xx2  #
  • +7

    plepla_gość

    26.02.2026, 13:56

    ....rozniosło się....wiejska gmina a zaorali miasto. Prezydent totalnie...olał temat. Nie dał ekspertyz...serio....jak gmina miała to opiniowac? Prawnicy gminie dojechali ...błędy matematyczne?

    Odpowiedz
    IP: 185.233.xx0.xx3  #
  • +5

    bellaciao_gość

    26.02.2026, 14:01

    Co ja tu czytam???? Błędy rachunkowe? Błędy w powierzchniach? W sumie racja....co ma opinipwac rada gminna skoro nie dostala papierów.... to sa zarty. Jak tak pomyślicie to co mówił prezydent zeby nas mieszkańców miasta zachęcić do głosowania wnkonsultacjach? Same bon motyw o rozwoju ...zero konkretów. Poblocki wroc

    Odpowiedz
    IP: 109.70.xx0.xxx  #
  • +6

    Mieszkaniec_gość

    26.02.2026, 14:03

    Gmina co pokazał ten proces jest 10 razy bardziej profesjonalnie zarządzana niż miasto. Mieszkańcy to widzą. Dlatego 96% jest przeciwnych przełączeniu.

    Odpowiedz
    IP: 77.252.xx5.xx7  #
  • +3

    wuja_gość

    26.02.2026, 14:14

    Prezydent został z opuszczonymi gaciami. Ciekawe czy znowu wojewoda upierniczy miejskie dokumenty

    Cytuj
    IP: 185.220.xx0.xx3  #
  • +5

    kocmołuch_gość

    26.02.2026, 14:04

    śmiech na sali

    na sali w remizie

    Odpowiedz
    IP: 153.19.xx1.xx0  #
  • +4

    wup_gość

    26.02.2026, 14:18

    To malo powiedziane. W mieście spadła uchwala. Prezydent tego nie uzgodnił z radnymi miejskimi?????? Ja serio uważam ze my potrzebujemy rozwoju ale to co słyszę na filmie to jest PIERWSZA MERYTORYKA W SPRAWIE. przez te 3 miesiące od prezydentem el slowa nie usłyszałem na temat tego co zmiana granic da...daje się punktować

    Cytuj
    IP: 104.244.xx2.xx2  #

    Truda_gość

    27.02.2026, 02:44

    Cyrk. Ktoś powinien odejsc

    Cytuj
    IP: 185.167.xx5.xx8  #
  • +1

    Tajemniczy_gość

    26.02.2026, 14:40

    Bałdowo

    Hmm..ciekawe, że nie widać na posiedzeniu sołtys Bałdowa z jej prawnym przyd**asem. Czyżby biznesiki nie poszły, bo Bałdowo nie stanie się Tczewem? A takie ładne pola były gotowe po blokowiska.

    Odpowiedz
    IP: 83.1.xx7.xx0  #
  • GT_gość

    26.02.2026, 17:56

    Interesujące

    A to ciekawe, wcale nikt by się tego nie spodziewał, że ktos mógł mieć coś obiecane w przypadku powodzenia tego rokoszu ????

    Cytuj
    IP: 46.112.xx8.xx7  #
    +1

    Paweł_gość

    26.02.2026, 21:39

    Tak się zastanawiam - dobrze że w rokitkach jest coraz więcej bloków i coraz mniej pól czy źle?

    Cytuj
    IP: 46.112.xx7.xx2  #
  • -2

    n_gość

    26.02.2026, 14:45

    Brawo gmina

    Odpowiedz
    IP: 84.16.xx4.xx7  #
  • +2

    Prawak_gość

    26.02.2026, 14:54

    Brawo Gmina

    Chyba czas zgasic swiatlo. To koniec. Gmina ma lepszych prawników, urzednikow, bo to oni przygotowali profesjonalny material tam tez sie przyjemnjej wszystko załatwia w starosteie takze. Co sie dzieje z um i miastem. Rada podzielona, um nie umie przygotowac materialow, niekompetencja?, boja sie? Poprzednik konczyl tragicznie, podzielil um, stracil miasto. Nowi nic nowego nie dali tylko poeielaja poprzednika bledy. Chyba czas na rzady prawej strony tej prawdxiwej. Prawa strona z Wojtem.

    Odpowiedz
    IP: 37.31.xx1.xx7  #
  • +2

    coSiewyrabja_gość

    26.02.2026, 15:00

    W mieście ktoś nad tym panuje? Taka uchwale dawac nagle? Tyle błędów? To ja lrofesor nie jestem ale liczyć umiem wstyd. Po cholere rohic tskie cos jak sie nie umie. Zajmijcie sie w końcu dziurami na jagielonskiej

    Odpowiedz
    IP: 193.189.xx0.xx5  #
  • +7

    Wera_gość

    26.02.2026, 15:02

    Ten mecenas z gminy to zrobił większą robote niż całe to zapyziałe miasto. Niech sie tym organy jakeis zajma

    Odpowiedz
    IP: 45.84.xx7.xx7  #
  • +2

    bk_gość

    26.02.2026, 15:40

    Za działanie z upoważnienia bez niego grozi nawet prokurator. Za wykonanie uchwały nie będąc jej wykonawcą też może być niewesoło. A to początek

    Cytuj
    IP: 45.80.xx8.xx7  #
    -2

    Piekloiraj_gość

    26.02.2026, 16:18

    Na prezydenta go

    Cytuj
    IP: 31.175.xx6.xx7  #
  • +1

    Słonecznik _gość

    26.02.2026, 15:34

    przedszkole

    Dlaczego radca prawny gminy wciska ciemnotę mieszkańcom. Wielki przyrost mieszkańców w Rokitkach ,a przedszkole i rozbudowa szkoły następuje w Lubiszewie Tczewskim - gdzie tu logika.Przedszkole i szkoła powinna powstać w Rokitkach, tam gdzie jest największy przyrost mieszkańców.Dlaczego Radca Prawny nie powiedział, że Gmina kupiła działkę pod przedszkole za 1962000 zł od osoby fizycznej na wolnym rynku.Dlaczego w tej sytuacji nie mówi,że jest to nabijanie pieniędzy osobom prywatnym,a w kontekście miasta i działek w Rokitkach to byłoby nabijanie pieniędzy osobom prywatnym.Czy komuś z Rokitek będzie się opłacało wozić dzieci do Lubiszewa omijając Tczew?

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx2.xx7  #
  • +3

    Hiena_gość

    26.02.2026, 17:03

    Moze dlatego ze w Rokitkach nie mieli działki. Jakbyś chodziło na zebrania wiejskie to byś wiedział. Wójt to tłumaczył. Akurat życzyłbym sobie zeby ludzie pisali prawde

    Cytuj
    IP: 31.175.xxx.xx2  #
    +3

    GT_gość

    26.02.2026, 18:04

    Bzdury o Rokitkach

    Większych głupot nie słyszałem. Wiele osób wie, że obecnie w Rokitkach nie ma chętnych do sprzedaży gruntów, szczególnie rolnicy, a reszta terenów prywatnych czeka pod deweloperkę. A bez gruntu nie ma gdzie takiej placówki wybudować... Na przykładzie ostatniego transferu komercyjnego przedszkola z miasta widać, że wkrótce zadziała tam zapewne słynna "niewidzialna ręka rynku" ???? Tak więc albo "Słonecznik" niewiele wie - albo celowo kłamie ????

    Cytuj
    IP: 46.112.xx8.xx7  #

    Xxx_gość

    27.02.2026, 06:03

    Bo to przewał na całego, protestowali Ci co mają własną działalność i rolnicy nikt z ludzi co pracują po produkcjach sklepach itp napewno nie jest przeciw

    Cytuj
    IP: 88.156.xx0.xx0  #
  • +7

    Miastowy _gość

    26.02.2026, 15:46

    Gdzie jest Pani wiceprezydent? ???? czy na tym swoim wolnym dalej pobiera pensje?

    Odpowiedz
    IP: 37.31.xx5.xx4  #
  • -1

    B._gość

    28.02.2026, 05:56

    Pani Joanna G.

    Drodzy, wykładnia tego , jak może być zwalniany wiceprezydent przez prezydenta miasta jest w internecie. Otóż to bardzo proste, nie jest potrzebna żadna zgoda Rady Miasta. Prezydent wydaje rozporządzenie, nawet nie musi uzasadniać.Nie ma okresu wypowiedzenia . Na co więc czeka? Przecież ta pani i tak już jest skompromitowana i nie ma powrotu.

    Cytuj
    IP: 46.112.xx4.xx1  #
  • gość_gość_gość

    26.02.2026, 15:55

    Proponuję, aby gmina wiejska wchłonęła miasto i niech zomowiec rządzi.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx3  #
  • +6

    comitam_gość

    26.02.2026, 15:56

    Brządkowski pozatrudniał super specjalistów- własnych niekompetentnych kolegów i koleżanki to mu specjaliści zrobili robotę, brawo! Myślałem, ze nie da się tego bardziej skopać po Pobłockim. Małpa by lepiej zarządzała tym miastem, bo bober nie potrafi. Odliczam do wyborów, opozycjo dawać kandydata, na którego będzie można zagłosować, który przyniesie temu miastu faktyczny rozwój bez kolesiostwa, złodziejstwa, rosmanów i idiotycznych działań w tak kiepskim stylu! Niczego Was ( Panowie Prezydenci) na tej politologii nie nauczyli, serio?

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx6.xx3  #
  • +1

    Adam_gość

    26.02.2026, 16:15

    Rafał to wiadomo, ale ty Ania z planowania?

    Odpowiedz
    IP: 171.25.xx3.xx9  #
  • +4

    B._gość

    26.02.2026, 16:40

    Niekompetencja miasta przeraża

    "Bzdura. Miasto jest niekompetentne. Pokazal to gminny prawnik. Jak chłopców miasto zaorał. Miasto to jakis dramat.prezydent odpalił projekt jakby zaliczenie na studia robil w nocy przed deadlinem. Najgorsze ze zamiast usiąść z wieśniakami do stołu to sie z nimi pokłócił. To co zrobili radni z miasta to masakra ze krytykowali wieśniaków."

    Wysłuchalam pana mecenasa, prawnika gminy i jeśli niekompetencja prezydenta i jego ludzi rozciąga się na inne aspekty funkcjonowania miasta, to naprawdę zaczynam się bać. Kogo wybraliście?

    Odpowiedz
    IP: 46.112.xx3.xx9  #
  • +2

    Masakra_gość

    26.02.2026, 17:04

    Ty nie wiesz nawet jak to sie teraz niesie. Referendum tuż tuz

    Cytuj
    IP: 31.175.xxx.xx2  #
    +2

    gośścio_gość

    26.02.2026, 18:27

    Tak, mam wiele dowodów na niekompetencję Prezydenta Miasta Tczewa, lecz nie miejsce aby je tutaj przytaczać. Prezydent Miasta Tczewa jest osobą niepotrafiącą słuchać i czytać ze zrozumieniem - czemu dał wyraz. Natomiast, o ile radca prawny gminy, Pan Adrian Manterys, napisał prawdę to Prezydent Miasta Tczewa powinien publicznie przeprosić mieszkańców Tczewa za swoją niekompetencję. Powinien również złożyć rezygnację z funkcji Prezydenta Miasta. Prezydent zatrudnił radcę prawnego i o ile on opiniował poczynania Prezydenta, a następnie Prezydent postępował wg opinii radcy prawnego - to i tak odpowiedzialność Prezydent ponosi.

    Cytuj
    IP: 185.167.xx2.xx4  #
  • +1

    Wieśmin z PGT_gość

    26.02.2026, 17:07

    Tak szukam info o uchwale Rady Miasta w sprawie wyrażenia opinii w przedmiocie zmiany granic administracyjnych Gminy Miejskiej Tczewie i nie mogę znaleźć. Miała być przyjęta na dzisiejszej sesji. W końcu to tylko formalność i wszyscy radni pewnie byli za. Prawda Panie Prezydencie?

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx8  #
  • +3

    darbar_gość

    26.02.2026, 19:54

    Słuchajcie. Akurat ja mam w nosie i gmine i miasto. Uważam ze urzędasów jest za duzo. Nawet domyślam sie ze ten cały mecenas Manterys bierze duza kase z naszych podatkow ale kurna chata...dobry jest chlop

    Odpowiedz
    IP: 193.189.xx0.xx1  #
  • -1

    Wieśniak_gość

    26.02.2026, 20:02

    Mam słome w butach

    He miastowe, referendum róbta. Weśta Krzyśka z wody od nas, od Was tego z PIS , tego wysokiego tylko bez tych cudaków z PO co gadali o Was żeśta porabani, ten ze Starogardu co go Mirek poparł do sejmu i Zenek sie obrazil.. Dogadajta się. I po co komu ta zwada. My Wam chleb, wy nam zabierac chceta. Lubmy sie, niech bedzie jak bylo. Po staremu. Po Bozemu. Wojt dobry chlop. Wszytkich zna w sejmie i powiecie i wojewodztwie. On to pouklada jak nalezy z kolegami. Kazdy sie wyzywi.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx4.xx6  #
  • A_gość

    27.02.2026, 06:37

    6500 osób z około 15 000 mieszkańców gminy to ok. 43% wszystkich mieszkańców. Dlatego nie można mówić, że 96% mieszkańców gminy jest przeciw. 96% to wynik tylko wśród osób, które wzięły udział w konsultacjach. W praktyce oznacza to, że sprzeciw wyraziło około 40% wszystkich mieszkańców gminy, a nie zdecydowana większość całej społeczności. Warto też pamiętać, że w konsultacjach najczęściej biorą udział osoby najbardziej zmotywowane - w tym przypadku głównie przeciwnicy zmian.

    Odpowiedz
    IP: 31.175.xx0.xx6  #
  • -1

    Były_gość

    27.02.2026, 07:03

    Gmina i Miasto Tczew

    Nie można kogoś na siłę "uszczęśliwiać". To nie średniowiecze. Jeśli większość Rokitek chce do miasta to niech je Prezydencik zabiera. Pozostali nie chcą mieć "lepiej" to dajcie im spokój. I wilk będzie syty i bober cały (czy jakoś tak...). Nie po to ludzie uciekali z miasta, żeby teraz ktoś na siłę ich "umiastawiał". Poprzez wieloletnie działania Tczew tonie i chce zabrać ze sobą na dno jeszcze Gminę. To pomoże tylko chwilę dłużej utrzymać się na powierzchni. Szukajcie mądrego kandydata na prezydenta.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx1.xx4  #
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.