W gniewskiej podstawówce zajęcia polisensoryczne

(fot. gniew.pl)
W gniewskiej podstawówce zajęcia polisensoryczne
Od stycznia w szkole podstawowej w Gniewie odbywają się zajęcia polisensoryczne. Terapia Integracji Sensorycznej ma postać ukierunkowanej zabawy, w której dziecko chętnie uczestniczy i ma przekonanie, że tworzy zajęcia wspólnie z terapeutą. Podczas terapii nie uczy się dzieci konkretnych umiejętności. Cel terapii skoncentrowany jest raczej na poprawie integracji pomiędzy zmysłami w układzie nerwowym. W pracy tą metodą terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Wyselekcjonowane bodźce o pierwszorzędnym znaczeniu dla rozwoju dziecka, aktywizują i stymulują wszystkie zmysły oraz pobudzają do aktywności poznawczej. Elementy tworzące salę poznawania świata zachęcają do aktywności, zapewniają spokój i bezpieczeństwo, redukują stres i napięcie nerwowe.

Celem pracy w Sali Doświadczania Świata jest przede wszystkim pobudzanie do aktywności psychoruchowej, rozwijanie procesów poznawczych, zwiększanie aktywności i motywacji do poznania, zwiększanie bazy doświadczeń, poprawianie orientacji w schemacie ciała oraz w przestrzeni.

Terapeuta cierpliwie i konsekwentnie dąży za podopiecznymi i ich potrzebami proponując:

• ćwiczenia relaksacyjne (wyciszenie, uspokojenie)
- uczestniczenie w budowaniu nastroju
- słuchanie różnych utworów wybranych przez nauczyciela lub ucznia w odpowiednim
oświetleniu sali
- obserwowanie efektów świetlnych
- wywoływanie poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia
- terapia kolorami (kolumna wodna, światłowody)
• stymulację wzrokową
- wykorzystanie obrazu z projektora tarcz, kolumny wodnej, kaskady światłowodowej,
panelu UV
- przeżywanie miłych wrażeń wzrokowych
- ćwiczenia koncentracji wzroku
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej
• stymulację słuchową
- słuchanie muzyki relaksacyjnej z odgłosami przyrody i otoczenia
- wsłuchiwanie się w odgłosy kolumny wodnej
- odtwarzanie dźwięków
- rozpoznawanie odgłosów przyrody i otoczenia
• stymulację dotykową
- odczuwanie wibracji kolumny wodnej

- odczuwanie ciepła (np. światłowody)
- rozpoznawanie faktury materiałów
- rozpoznawanie przedmiotów przez dotyk
- zabawa z bańkami mydlanymi
•stymulację węchową
- rozróżnianie zapachów przyjemnych i nieprzyjemnych
- uczenie wrażliwości węchowej

Atmosfera podczas terapii sprzyja rozwojowi wewnętrznej potrzeby zdobywania i poznawania środowiska. Dziecko czując, że odnosi sukcesy w coraz większej ilości różnorodnych zadań i bardziej skomplikowanych aktywnościach podnosi swoją samoocenę i chętnie uczestniczy w zajęciach, czego dowodem są zdjęcia zadowolonych dzieci.
Kadra nauczycielska dziękuje także pani Agnieszce Piecuch za piękne zdjęcia dzieci ze Szkoły Podstawowej im. Jana III Sobieskiego w Gniewie.

Więcej zdjęć tutaj.


Drukuj
Prześlij dalej