Strajk w szkołach. Jak sytuacja w Tczewie?

Strajk, szkoła, strajk nauczycieli (fot. tcz.pl)
Strajk w szkołach. Jak sytuacja w Tczewie?
We wtorek, 22 października, ruszył strajk włoski w szkołach. Ci, którzy decydują się na poparcie akcji, będą wykonywać tylko czynności zapisane w prawie oświatowym. Tczewski ZNP postulaty akcji protestacyjnej popiera, ale nie zakłada aktywnego uczestnictwa w przedsięwzięciu.

W kwietniu br. w polskich szkołach odbyła się akcja strajkowa - nauczyciele walczyli o godne zarobki i o poprawę sytuacji w targanych reformami szkołach. Teraz temat powraca - tym razem nauczyciele mają wybrać formę strajku włoskiego. Co to oznacza? Protestujący będą tylko wykonywać czynności zapisane w prawie oświatowym - a takimi nie są np. przygotowywanie sprawozdań, pozalekcyjne koła zainteresowań, czy weekendowe wyjazdy z uczniami na konkursy oraz wycieczki. W akcję mają się włączyć tylko pracownicy szkół zrzeszeni w ramach Związku Nauczycielstwa Polskiego.

- W związku z planowanym protestem włoskim w oświacie na dzień 22 października 2019 roku Zarząd Oddziału ZNP w Tczewie podjął uchwałę Nr 14/2019 z dnia 21.10.2019 r. o poparciu ogólnopolskiej akcji protestacyjnej, bez aktywnego w niej uczestnictwa ze strony członków ZNP na terenie Powiatu i Miasta Tczewa. Jednocześnie odnosząc się do postulatów sformułowanych przez Zarząd Główny ZNP z siedzibą w Warszawie, w oparciu o przeprowadzony sondaż wśród grona pedagogicznego, każdemu nauczycielowi pozostawiamy decyzję odnośnie uzasadnionej konieczności powstrzymania się od zadań i czynności pozastatutowych, za które nie otrzymuje żadnej gratyfikacji finansowej bądź uznaniowej. - informuje tczewski oddział ZNP.

Nauczyciele podkreślają, że po zapowiadanej przez rząd podwyżce pensji minimalnej (do 2,6 tys. zł) nauczyciel stażysta będzie zarabiał mniej niż państwowe minimum (minimalna nauczycieli zaczyna się od 2450 zł brutto).


- Chodzi nam o pokazanie, jak wiele rzeczy nauczyciele zwyczajowo wykonują, choć nie należą one do ich obowiązków. Chodzi o przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy nauczycieli - mówił szef ZNP. - Dlatego tak ważne jest by wiedzieć, które zadania zlecane przez dyrektora nie należą do naszych obowiązków (jak np. dokonywanie wewnętrznej ewaluacji szkoły, spisywanie wyposażenia sali lekcyjnej), albo za które możemy domagać się wynagrodzenia (np. za godziny nadliczbowe przepracowane w czasie kilkudniowej wycieczki szkolnej).- czytamy na stronie ZNP.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (26)
dodaj komentarz

  • julka_gość

    25.10.2019, 10:20

    znowu zaczyna się

    "minimalna nauczycieli zaczyna się od 2450 zł brutto" szkoda,że zapominają dodać ,że chodzi o 4godz. pracy dziennie. " spisywanie wyposażenia sali lekcyjnej" za takie obciążenie proponuję od razu dać każdemu nauczycielowi 600+,a co tam Oczywiście jeśli taka forma strajku nie odniesie skutku, to zapewne usłyszymy,że na koniec roku szkolnego dzieciaki nie dostaną świadectw.Tani szantażyk. I to jest nasza nauczycielska inteligencja?

    Odpowiedz
    IP: 87.204.xx2.xx0 
  • Paweł_gość

    25.10.2019, 11:00

    Droga Julio...

    Co prawda stare powiedzenie mówi coś o nie kopaniu się z koniem, ale niestety muszę ci odpowiedzieć. Joseph Goebbels powiedział kiedyś, że kłamstwo powtórzone 1000 razy staje się prawdą i takim kłamstwem jest bajka o 18 godzinach ( w/g ciebie 4 dziennie ) pracy nauczyciela w ciągu tygodnia. Artykuł 42.1. Karty Nauczyciela mówi jednoznacznie, że czas pracy nauczyciela zatrudnionego na pełen etat nie może przekroczyć 40h/tyg - czyli mamy dokładnie to, co mówi kodeks pracy o urzędnikach, pracownikach fizycznych, kasjerkach w sklepie itd, itp. 18h/tyg to czyste godziny dydaktyczne, czyli zajęcia przy tablicy. Cała reszta to rzeczy, których my nie widzimy, a które nauczyciele muszą wykonać, czyli przygotowanie i sprawdzanie klasówek, prac domowych, wypracowań, udział w szkoleniach, radach pedagogicznych, wywiadówkach itd. Tego jest naprawdę mnóstwo i ktoś kto nie ma w rodzinie ( najlepiej tej najbliższej ) nauczyciela, nie ma tak naprawdę o tym pojęcia. To tak jakbym po wizycie na komisariacie powiedział, że wiem jak wygląda praca policjanta. Zgodzę się z faktem, że są pedagodzy, którzy trafili do tego zawodu przez pomyłkę ( ale dotyczy to każdej grupy zawodowej ), jednak spora ich część to nauczyciele z powołania, którzy nieustannie szkalowani przez internetowych napinaczy, polityków etc powoli tracą radość z możliwości przekazywania swojej wiedzy kolejnym pokoleniom. Doprowadzimy za chwilę do sytuacji, w której nauczycieli ( tych prawdziwych ) zabraknie, a nasze dzieci będą uczone przez przypadkowych ludzi. Tego chcemy ?

    Cytuj
    IP: 158.116.xx5.xx1 

    True_gość

    25.10.2019, 13:33

    Do Pawła

    Drogi Pawle, ale nie zmienia to faktu, że jesteście najbardziej pazerną i roszczeniową grupą zawodową. Zdawać by się mogło, że ostatnimi czasy stanowicie doskonale prosperujący aparat ucisku w krajowym budżecie. Państwo to nie jest dojna krowa, studnia bez dnia! Niegdyś "wujek Sam" mawiał: "Nie pytaj, co twój kraj może zrobić dla ciebie, zapytaj, co ty możesz zrobić dla swojego kraju". Skoro wasza praca często porównywana jest misją, dlaczego wiecznie wam mało??? Nauczyciel nie jest niewolnikiem, a rynek pracy jest otwarty... Drobna sugestia na sam koniec, proszę się nie ośmieszać i nie porównywać waszej pracy, do pracy fizycznej.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • Ojciec_gość

    25.10.2019, 12:04

    demokracyja

    Przegrali wybory, to strajkują.

    Odpowiedz
    IP: 185.233.xx2.xxx 
  • polaczki to debile _gość

    27.10.2019, 00:44

    Z waszymi bachorami to za żadne pieniądze człowiek nie wytrzyma, rodzice to podłe sfrustrowane i zakompleksione prostaki ,nowobogackie szmaty, ten żałosny tczew to zbiorowisko poj**ow, wasze oblesne mordy powodują że chce zygac

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx0 
  • adi_gość

    25.10.2019, 13:43

    " czas pracy nauczyciela zatrudnionego na pełen etat nie może przekroczyć 40h/tyg - czyli mamy dokładnie to, co mówi kodeks pracy o urzędnikach, pracownikach fizycznych, kasjerkach w sklepie itd, itp. 18h/tyg to czyste godziny dydaktyczne, czyli zajęcia przy tablicy. Cała reszta to rzeczy, których my nie widzimy," - znaczy się etat w innej szkole, korki itp. Nie twierdzę że wszyscy ale ci z którymi miałem do czynienia tak właśnie pracowali. A co do przygotowania do zajęć. Mam 2 synów, różnica wieku 4 lata. Chodzili do tej samej szkoły. Młodszy nie musiał prowadzić własnego zeszytu. Dokładnie to samo miał spisane 4 lata wcześniej.

    Odpowiedz
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • Mała Mi_gość_gość

    26.10.2019, 08:09

    Nikt nie każe

    Nie wliczajcie w to korków , a jeżeli juz to to sobie je dodajcie do tej waszej niskiej pensji zamiast marudzić że mało.

    Cytuj
    IP: 5.173.xxx.xx4 
  • ona 1222_gość

    25.10.2019, 14:37

    nauczyciele znów wy ????

    prosze nie kłamać pracujecie tylko 18 godzin tygodniowo i w dodatku w 3 szkołach i jeszcze w kazdej macie nadgodziny a jak przychodze do syna do szkoły o 14 nikogo nie ma tak wy pracujecie 40 godzin..... chyba w domu "Co prawda stare powiedzenie mówi coś o nie kopaniu się z koniem, ale niestety muszę ci odpowiedzieć. Joseph Goebbels powiedział kiedyś, że kłamstwo powtórzone 1000 razy staje się prawdą i takim kłamstwem jest bajka o 18 godzinach ( w/g ciebie 4 dziennie ) pracy nauczyciela w ciągu tygodnia. Artykuł 42.1. Karty Nauczyciela mówi jednoznacznie, że czas pracy nauczyciela zatrudnionego na pełen etat nie może przekroczyć 40h/tyg - czyli mamy dokładnie to, co mówi kodeks pracy o urzędnikach, pracownikach fizycznych, kasjerkach w sklepie itd, itp. 18h/tyg to czyste godziny dydaktyczne, czyli zajęcia przy tablicy. Cała reszta to rzeczy, których my nie widzimy, a które nauczyciele muszą wykonać, czyli przygotowanie i sprawdzanie klasówek, prac domowych, wypracowań, udział w szkoleniach, radach pedagogicznych, wywiadówkach itd. Tego jest naprawdę mnóstwo i ktoś kto nie ma w rodzinie ( najlepiej tej najbliższej ) nauczyciela, nie ma tak naprawdę o tym pojęcia. To tak jakbym po wizycie na komisariacie powiedział, że wiem jak wygląda praca policjanta. Zgodzę się z faktem, że są pedagodzy, którzy trafili do tego zawodu przez pomyłkę ( ale dotyczy to każdej grupy zawodowej ), jednak spora ich część to nauczyciele z powołania, którzy nieustannie szkalowani przez internetowych napinaczy, polityków etc powoli tracą radość z możliwości przekazywania swojej wiedzy kolejnym pokoleniom. Doprowadzimy za chwilę do sytuacji, w której nauczycieli ( tych prawdziwych ) zabraknie, a nasze dzieci będą uczone przez przypadkowych ludzi. Tego chcemy ?"

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx6.xx4 
  • julka_gość

    25.10.2019, 14:49

    drogi Pawle...

    " przygotowanie i sprawdzanie klasówek, prac domowych, wypracowań, udział w szkoleniach, radach pedagogicznych, wywiadówkach itd."

    Rady? wywiadówki? ile ich jest w roku szkolnym? Jeśli to jest argument, to wstydził bym się w ogóle o tym wspominać.Wypracowania? prace domowe? Dzisiaj nauczyciele takich rzeczy nie robią w domu (zdarza się to czasami w klasach 1-3,albo nauczycielom przedszkoli, ale to wyjątki) A co do godz.pracy, to nie ma w Polsce grupy zawodowej z TAKIMI przywilejami jak nauczyciele. Wystarczy policzyć wakacje,ferie, wszelakie łączone weekendy, przedłużane okresy świąt, roczne płatne urlopy zdrowotne itd. Więc tak właściwie to ile pracujecie? Każdy ma prawo starać się o lepszą pensję,ale nie róbcie tego naszym kosztem.

    Odpowiedz
    IP: 87.204.xx2.xx0 
  • sdv_gość

    25.10.2019, 15:12

    100/100

    Brawo !

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • Gość _gość

    25.10.2019, 14:50

    Każdy by chciał zarabiać więcej ale patrząc na to ile ten nauczyciel ma w ciągu roku wolnych dni to ja się pytam za co oni chcą więcej??? Za to, że to my rodzice siedzimy po nocach i uczymy się razem z dziećmi, bo codziennie są sprawdziany?? Gdzie te lekcje co były kiedyś? Odpytywanie na lekcji, pisanie opowiadań, bo nie wiem które dziecko poprawnie zda jakikolwiek egzamin skoro tego w szkolach nie uczą..dla nich wazniejsze popieprzone kartkówki .. walnie jedno czy dwa pytania i bądź człowieku mądrym! Naucz się podręczników na pamięć to może trafisz ż odpowiedzią o ile Pani nie wyskoczy ż czym totalnie chorym..ludzie pamiętajcie się zacznijcie uczyć a nie terroryzowac uczniow, bo do psychologów czeka się dzieckiem w ogromnych kolejkach!

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx7 
  • Grzegorz _gość_gość

    27.10.2019, 00:53

    wasze bekarty to jest k***a tragedia, ale co się dziwić skoro rodzice to j**ane debile

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx0 
  • siwy_gość_gość

    25.10.2019, 18:30

    szkoła

    nauczyciele---za moich czasów był posłuch ,i nie było żadnych rozróbek ,i nauczyciel miał prawo uderzyć ,teraz to uczeń wystawia notę ,nauczycielowi... odtrąbią temat i dalej z tematem ..sami weszli w kolejne ,nie domówienia i żale ,,,mnie nauczyciel nauczył matematyki ,polskiego ,czy historii ,i do dziś pamiętam ,wałkował temat aż ,zrozumiemy . Teraz sami przykład dają,,,ze olewać wszystko bo musi być po mojemu ....a uczniowie mają przykład ..i olewają ich ....koło zamknięte i takich mamy posłów...niedouczonych ,a B,mądrych.....wszyscy do wszystkich mają pretensje ,a sami nie lepsi .....

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx6.xx6 
  • olo_gość_gość

    25.10.2019, 20:13

    Ja nie mam urlopów zdrowotnych,kart przywilejowych,wysług lat,wolnego pół roku. Co jeszcze w porównaniu z pracą z ludżmi co przynoszą dochód. Elita ,która zawsze była i jest niezadowolona. Trochę sprawiedliwości w tym narodzie. Proponuję pracę gdzieś indziej a wtedy docenilibyście co macie. TEŻ MAM STRAJKOWAĆ.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xx7 
  • Margo_gość_gość_gość

    26.10.2019, 00:14

    No, rzeczywiście. nauczycielska praca nie przynosi dochodu. Oni tylko próbują wlać w wasze łby trochę wiedzy, ale często bezskutecznie. Widać to po komentarzach, ich merytoryce (trudne słowo), ortografii, składni itp. Najwięcej bzdur do powiedzenia mają co, którzy byli marnymi uczniami i są marnymi pracownikami. I jeszcze: wmawiając nauczycielom 18 h pracy, potwierdzacie, że np. ekspedientka pracuje tylko obsługując klienta, prawnik przebywając na sali sądowej itp.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx7.xx9 

    Tadeusz _gość

    27.10.2019, 00:56

    jesteś głupim polaczkiem to zapierdalaj bo do niczego się nie nadajesz a ten wasz śmieszny naród to j**ane debile więc będziecie niewolnikami do osranej śmierci

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx0 
  • Mała Mi_gość

    26.10.2019, 08:05

    Wiadomo

    Chodzi o To , że Broniarz was wydymał, i tylko kasa wam poszła koło nosa, już nikt nie bd strajkował , bo po co :D Co wam to dało znam garstkę dobrych nauczycieli szacunek . P . Ewa Maj ,Alicja Bednarska, Monika Rajkowic ,Izabela Piotrowska , Agnieszka Marek< P, Świerczyńska ..Jeszcze nie tak dawno chodziłam do szkoły nauczyciele w większości np (gimn nr 3) zachowywali sie tak jak chcieli, zdarzyło się że wychowawczyni odebrała uczennicy lusterko z pomadka żeby...sama sie nią przy nim malować. Ignorowali nas, wychodzili kiedy chcieli, pili kawki , Nie wszyscy , pedagog przychodziła pod wpływem , już nie żyje zreszta jak pan od WOSU bo się zapili .... ta szkoła to była masakra suma sumaru uczniowie też robili co chcieli...

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx4 
  • Mała Mi_gość

    26.10.2019, 08:05

    Wiadomo

    Chodzi o To , że Broniarz was wydymał, i tylko kasa wam poszła koło nosa, już nikt nie bd strajkował , bo po co :D Co wam to dało znam garstkę dobrych nauczycieli szacunek . P . Ewa Maj ,Alicja Bednarska, Monika Rajkowic ,Izabela Piotrowska , Agnieszka Marek< P, Świerczyńska ..Jeszcze nie tak dawno chodziłam do szkoły nauczyciele w większości np (gimn nr 3) zachowywali sie tak jak chcieli, zdarzyło się że wychowawczyni odebrała uczennicy lusterko z pomadka żeby...sama sie nią przy nim malować. Ignorowali nas, wychodzili kiedy chcieli, pili kawki , Nie wszyscy , pedagog przychodziła pod wpływem , już nie żyje zreszta jak pan od WOSU bo się zapili .... ta szkoła to była masakra suma sumaru uczniowie też robili co chcieli...

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx4 
  • Vaaa_gość_gość

    26.10.2019, 08:13

    żenada

    Doprowadzicie to tego , że ludzie będą wyjeżdżać za granicę, ale nie tylko w celach zarobkowych lecz żeby dzieci kształcić.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx4 
  • regulamin _gość_gość

    27.10.2019, 01:01

    a kto by chciał w tym debilnym kraju dzieci wychowywać?tylko burak tzw patridiota

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx0 
  • a_gość

    26.10.2019, 09:02

    xxx

    Myślicie że nie wiem po co nam dajecie po 2 godz, wolne na wycieczkach??? Zostawic 10 latkow obcym miejscu n a terenie bagien a samemu pływać tratwa.. albo w centrum Gdańska.. ;/

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx4 
  • Hoody77 _gość

    26.10.2019, 13:06

    Nauczyciele Lenie

    "Co prawda stare powiedzenie mówi coś o nie kopaniu się z koniem, ale niestety muszę ci odpowiedzieć. Joseph Goebbels powiedział kiedyś, że kłamstwo powtórzone 1000 razy staje się prawdą i takim kłamstwem jest bajka o 18 godzinach ( w/g ciebie 4 dziennie ) pracy nauczyciela w ciągu tygodnia. Artykuł 42.1. Karty Nauczyciela mówi jednoznacznie, że czas pracy nauczyciela zatrudnionego na pełen etat nie może przekroczyć 40h/tyg - czyli mamy dokładnie to, co mówi kodeks pracy o urzędnikach, pracownikach fizycznych, kasjerkach w sklepie itd, itp. 18h/tyg to czyste godziny dydaktyczne, czyli zajęcia przy tablicy. Cała reszta to rzeczy, których my nie widzimy, a które nauczyciele muszą wykonać, czyli przygotowanie i sprawdzanie klasówek, prac domowych, wypracowań, udział w szkoleniach, radach pedagogicznych, wywiadówkach itd. Tego jest naprawdę mnóstwo i ktoś kto nie ma w rodzinie ( najlepiej tej najbliższej ) nauczyciela, nie ma tak naprawdę o tym pojęcia. To tak jakbym po wizycie na komisariacie powiedział, że wiem jak wygląda praca policjanta. Zgodzę się z faktem, że są pedagodzy, którzy trafili do tego zawodu przez pomyłkę ( ale dotyczy to każdej grupy zawodowej ), jednak spora ich część to nauczyciele z powołania, którzy nieustannie szkalowani przez internetowych napinaczy, polityków etc powoli tracą radość z możliwości przekazywania swojej wiedzy kolejnym pokoleniom. Doprowadzimy za chwilę do sytuacji, w której nauczycieli ( tych prawdziwych ) zabraknie, a nasze dzieci będą uczone przez przypadkowych ludzi. Tego chcemy ?"

    Ty wiesz że nauczyciele mają znajomych którym się chwalą jak lajtową pracę mają? Najpierw się chwalicie znajomym, do gazet i telewizji płaczecie jak wam źle. Kiedyś to byli normalni nauczyciele i rodzice. Teraz to cienkie Bolki uczą a rodzice wiecznie pretensje. Dzieci bezstresowo chowane, skutki widać w autobusach i innych miejscach publicznych. Szacunku do starszych zero, do innych istot np zwierząt mniej niż zero.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xx3 
  • Obywatwl_gość

    28.10.2019, 02:55

    Strajk

    Ja bym wam dał strajk do roboty na budowe albo w zieleń kosić banda nie robów jaki wy przyklad dajecie jak wam tak zle to sie zwolnij że szkoły a nie strajki ja bym pałę wziął i wam po łbach dał żebyście zmadrzeli banda baranów..... za to powinien się wziąść prokurator bo co oni wyprawiają to się w głowie się nie mieści.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx5.xx8 
  • Hazik_gość

    02.11.2019, 00:20

    O proszę

    W końcu jakaś inteligentna forma strajku,no teraz się do was nie doczepie za formę.Tylko może już czas podać nie tylko kwotę podstawy,ale napiszecie nam też ile w dodatkach wam wychodzi w roku,bo jakoś jak czyta się oświadczenia majątkowe radnych,byłych nauczycieli,to te kwoty jakoś nijak się mają do podawanej przez was straszliwej biedy. Ta wszyscy wiemy jak to działa w państwowej firmie,drugie tyle w stałych premiach,dodatkach mieszkaniowych i tych na dzień edukacji,oraz tych wprost wynikających z karty nauczyciela.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx6.xx0 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.