Czy jest szansa na port śródlądowy port rzeczny w Tczewie? To wszystko wydaje się być coraz bardziej prawdopodobne. "Chciałbym, żebyśmy za 2-3 lata spotkali się w Tczewie, gdzie powstanie pierwszy port umożliwiający przeładunek kontenerów z barek na kolej" - mówi wojewoda pomorski.
Niedawno informowaliśmy o tym, że Wisłą popłynął kontenerowiec, a w tczewskim basenie portowym na terenie tutejszej stoczni dokonano pokazowego rozładunku (więcej tutaj - Da się! Kontenery popłynęły Wisłą ) ery. Wszystko w ramach międzynarodowego projektu EMMA, który ma udowodnić, że transport śródlądowymi drogami wodnymi jest bardziej ekonomiczny, ekologiczny i bezpieczniejszy niż kołowy, a także kolejowy. Wisła jest zdegradowanym szlakiem wodnym, wymagającym pilnej rewitalizacji. Jednak - organizatorzy rejsu - chcieli pokazać, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju. Rzecz jest pilna i ważna, bo w portach Gdańska i Gdyni rosną przeładunki kontenerów przywożonych drogą morską i dalszy transport w głąb kraju drogami i koleją stanie się niewydolny.
Rejs udowodnił, że płynąć się da - teraz czas na kolejne działania. Rozbudowa żeglugi śródlądowej, realizacja przedsięwzięć hydrotechnicznych, w tym m.in. budowa stopni wodnych, rozwój gospodarczy obszaru Dolnej Wisły, ochrona przyrody, promocja przedsięwzięć kulturalnych, artystycznych i sportowych organizowanych w ramach obchodów Roku Rzeki Wisły - to tylko niektóre elementy podpisanego w tym tygodniu w Bydgoszczy porozumienia na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu wodnego Dolnej Wisły. Podpisy pod dokumentem złożyli wojewodowie : pomorski, mazowiecki, warmińsko-mazurski i kujawsko-pomorski.
Jak informuje Pomorski Urząd Wojewódzki, cele mają być realizowane przy pomocy zespołów eksperckich. Porozumienie zakłada także spotkania wojewodów, które odbywać się będą w poszczególnych urzędach wojewódzkich.
-
Na rychłe użeglownienie Wisły liczą władze Tczewa.
Zdaniem urzędników doskonałą lokalizacją jest basen portowy stoczni, bądź dawne tereny PBW.
Niedawno informowaliśmy o tym, że Wisłą popłynął kontenerowiec, a w tczewskim basenie portowym na terenie tutejszej stoczni dokonano pokazowego rozładunku (więcej tutaj - Da się! Kontenery popłynęły Wisłą ) ery. Wszystko w ramach międzynarodowego projektu EMMA, który ma udowodnić, że transport śródlądowymi drogami wodnymi jest bardziej ekonomiczny, ekologiczny i bezpieczniejszy niż kołowy, a także kolejowy. Wisła jest zdegradowanym szlakiem wodnym, wymagającym pilnej rewitalizacji. Jednak - organizatorzy rejsu - chcieli pokazać, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju. Rzecz jest pilna i ważna, bo w portach Gdańska i Gdyni rosną przeładunki kontenerów przywożonych drogą morską i dalszy transport w głąb kraju drogami i koleją stanie się niewydolny.
Rejs udowodnił, że płynąć się da - teraz czas na kolejne działania. Rozbudowa żeglugi śródlądowej, realizacja przedsięwzięć hydrotechnicznych, w tym m.in. budowa stopni wodnych, rozwój gospodarczy obszaru Dolnej Wisły, ochrona przyrody, promocja przedsięwzięć kulturalnych, artystycznych i sportowych organizowanych w ramach obchodów Roku Rzeki Wisły - to tylko niektóre elementy podpisanego w tym tygodniu w Bydgoszczy porozumienia na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu wodnego Dolnej Wisły. Podpisy pod dokumentem złożyli wojewodowie : pomorski, mazowiecki, warmińsko-mazurski i kujawsko-pomorski.
Jak informuje Pomorski Urząd Wojewódzki, cele mają być realizowane przy pomocy zespołów eksperckich. Porozumienie zakłada także spotkania wojewodów, które odbywać się będą w poszczególnych urzędach wojewódzkich.
-
Liczę na szybkie efekty naszej współpracy - powiedział Dariusz Drelich, wojewoda pomorski. - Chciałbym, żebyśmy za 2-3 lata spotkali się w Tczewie, gdzie powstanie pierwszy port umożliwiający przeładunek kontenerów z barek na kolej - dodał.
Na rychłe użeglownienie Wisły liczą władze Tczewa.
- Tczew przez lata rozwijał się dzięki rzece i bardzo cieszę się, że wraca do swoich wiślanych tradycji. Odbywamy szereg spotkań w tej sprawie. Pełnomocnik ds. Wisły współpracuje z uczelniami, ale też prowadzone są rozmowy ze strefą biznesu. Tczew to doskonała lokalizacja dla takiego portu przeładunkowego - następna taka to dopiero Solec Kujawski, ale dlaczego Pomorze miałoby rezygnować z tak cennej inicjatywy? Będziemy robić wszystko, by port powstał właśnie u nas. - mówi prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki.
Zdaniem urzędników doskonałą lokalizacją jest basen portowy stoczni, bądź dawne tereny PBW.
Komentarze (10) dodaj komentarz
:)_gość
27.04.2017, 12:16
Yhmmm taaa jasne, już powstanie..... tak samo jak w Zajączkowie miał powstać terminal kontenerowy........
Odpowiedznick_gość_gość_gość
27.04.2017, 14:22
Port już był i doprowadzono go do upadku, tak, jak stocznię rzeczną i PBW. Były barki, były pogłębiarki, była stocznia i port. I nic z tego nie zostało. Miał być super wielki i wypasiony terminal w Zajączkowie i co z tego zostało...? Też nic.
OdpowiedzAnonymus_gość
03.05.2017, 20:33
Suchy port
Suchy port ruszy w roku 2018 budowa zakończenie 2020/2021
Cytujperuiajgn_gość
27.04.2017, 14:53
o ile takie nieudaczne partie jak PO , nowoczesna itd itp , przestaną istnieć, to być może pod rządem wspaniałego Jarosława łokietka ten kraj się rozwinie i Polska będzie krajem gdzie żyje się dobrze....ale to tylko być może....
Odpowiedztolek banan_gość
27.04.2017, 19:17
ta , janosik z niego , nawet z postury jak Perepeczko .
Cytujdick _gość
27.04.2017, 16:04
nabrzeza zachodnie i polnocne dawna stocznia.nabrzeze poludniowe iwschodnie pbw.woda w basenie skarb panstwa /RZGW/
OdpowiedzMarcin_gość_gość
27.04.2017, 20:23
Ciekawe którędy te kontenery byłyby wywożone z tego portu ul. Malinowska już teraz jakie są korki przed światłami z DK 91 a i te wiadukty kolejowe tez maja ograniczenie wysokości.
Odpowiedzgość1_gość
27.04.2017, 21:36
...
Polityki zbytnio bym w to nie mieszał, choć jeśli chodzi o ścisłość to temat rozwija się już od kilku lat więc komentarz na temat partii rządzących wcześniej był chyba trochę nieprzemyślany. Są jednak bardzo duże szanse, że i obecny rząd będzie sprzyjał temu projektowi. Zresztą czas najwyższy. Jest to duża inwestycja, lecz warunki do jej rozwoju są bardzo sprzyjające. Miałem okazję przyglądać się wiele razy jak sytuacja ma się na Renie, gdzie na godzinę przepływa po kilka jednostek. U nas też tak może być. Dałoby to też bardzo wiele miejsc pracy. Grzechem byłoby nie wykorzystać tak długich rzek jak Wisła, czy Odra do transportu. W dzisiejszych czasach z całą pewnością taki transport będzie opłacalny.
Odpowiedzstary tczewiak_gość_gość_gość_gość
28.04.2017, 07:14
Wiem że Unia jest dla nas w obecnym czasie ok. tylko wg. tych panów to na Wiśle powinni pływać flisacy i spławiać drewno i inne towary. Resztę kraju posadzić drzewa i zrobić wielką puszczę. Nie wszystko co ci panowie w Brukseli wymyślą jest dla nas dobre. Wszystkie rzeki w europie są żeglowne tylko Wisła u tych :głupich polaków: ma pozostać DZIKĄ RZEKĄ
Cytujpcc_gość
28.04.2017, 14:41
buhahahaha ! Port w Tczewie... Już jeden port w Tczewie planowano i wyszła... Gdynia! My już dziękujemy za "wirtualny"suchy port PCC Intermodal w Zajączkowie!
Odpowiedz