W ostatnim odcinku Fabryka Sztuk opisała historię tczewskiej kolei, a tym razem proponuje przyjrzeć się wybranym muzealiom, które przypominają nam, że Tczew jest miastem kolejarzy. Co ciekawe, fragmenty infrastruktury kolejowej stały się eksponatami i zdobią dziedziniec Fabryki Sztuk.
- Lokomotywa SM03 - to polska spalinowa lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej budowa rozpoczęła się w drugiej połowie lat 50. XX wieku w Chorzowie. Takie lokomotywy znalazły zastosowanie głównie w lekkich przetokach oraz przy drobnych pracach z pociągami roboczymi o niewielkiej wadze.
- Żuraw obrotowy przesuwny torowy - niegdyś wykorzystywany był do prac pomocniczych przy naprawach parowozów, podnoszenia wózków oraz zestawów kołowych w lokomotywowni w Malborku. Nie ma on możliwości samodzielnej jazdy ani obrotu. Udźwig żurawia wynosi 1200 kg.
- Ostatnim nabytkiem Fabryki Sztuk jest szyna kolejowa z cechą Krupp 1898. Została przekazana za pośrednictwem forumowiczów z "Dawnego Tczewa" przez Katarzynę Jodyńską. Przez długie lata służyła jako element ogrodzenia, o czym nie wiedzieli aktualni właściciele posesji. Szyny były wykorzystywane też jako krawężniki czy podpory balkonów. Firma, która wyprodukowała wspomnianą szynę, została założona w 1811 roku przez Friedricha Kruppa jako odlewnia stali. Potem produkowała lokomotywy, a także szyny i zwrotnice. Z czasem wyspecjalizowała się w produkcji uzbrojenia. W czasie II wojny światowej koncern Kruppa był jednym z największych producentów uzbrojenia dla armii niemieckiej. Wykorzystywał do pracy w znacznym stopniu więźniów obozów koncentracyjnych, jeńców wojennych oraz robotników przymusowych. Panujące tam warunki pracy pozbawiły życia 19 tysięcy osób.
Warto wspomnieć też o rzeźbie św. Katarzyny - patronki kolejarzy, wykonanej przez nieżyjącego już artystę Jerzego Kamińskiego z Barłożna. Ją także ujrzycie w Fabryce Sztuk.
Na podstawie:
- plansze tematyczne "Dziedziniec Fabryki Sztuk" opracowane przez Józefa Ziółkowskiego
- Wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Krupp_AG
Fotografie:
1- Lokomotywa SM03, foto: Rafał Grzenkowski
2- Żuraw obrotowy przesuwny torowy, foto: Rafał Grzenkowski
3- Szyna kolejowa, foto: Beata Górska
4- Św. Katarzyna - rzeźba, foto: Rafał Grzenkowski
- Lokomotywa SM03 - to polska spalinowa lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej budowa rozpoczęła się w drugiej połowie lat 50. XX wieku w Chorzowie. Takie lokomotywy znalazły zastosowanie głównie w lekkich przetokach oraz przy drobnych pracach z pociągami roboczymi o niewielkiej wadze.
- Żuraw obrotowy przesuwny torowy - niegdyś wykorzystywany był do prac pomocniczych przy naprawach parowozów, podnoszenia wózków oraz zestawów kołowych w lokomotywowni w Malborku. Nie ma on możliwości samodzielnej jazdy ani obrotu. Udźwig żurawia wynosi 1200 kg.
- Ostatnim nabytkiem Fabryki Sztuk jest szyna kolejowa z cechą Krupp 1898. Została przekazana za pośrednictwem forumowiczów z "Dawnego Tczewa" przez Katarzynę Jodyńską. Przez długie lata służyła jako element ogrodzenia, o czym nie wiedzieli aktualni właściciele posesji. Szyny były wykorzystywane też jako krawężniki czy podpory balkonów. Firma, która wyprodukowała wspomnianą szynę, została założona w 1811 roku przez Friedricha Kruppa jako odlewnia stali. Potem produkowała lokomotywy, a także szyny i zwrotnice. Z czasem wyspecjalizowała się w produkcji uzbrojenia. W czasie II wojny światowej koncern Kruppa był jednym z największych producentów uzbrojenia dla armii niemieckiej. Wykorzystywał do pracy w znacznym stopniu więźniów obozów koncentracyjnych, jeńców wojennych oraz robotników przymusowych. Panujące tam warunki pracy pozbawiły życia 19 tysięcy osób.
Warto wspomnieć też o rzeźbie św. Katarzyny - patronki kolejarzy, wykonanej przez nieżyjącego już artystę Jerzego Kamińskiego z Barłożna. Ją także ujrzycie w Fabryce Sztuk.
Na podstawie:
- plansze tematyczne "Dziedziniec Fabryki Sztuk" opracowane przez Józefa Ziółkowskiego
- Wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Krupp_AG
Fotografie:
1- Lokomotywa SM03, foto: Rafał Grzenkowski
2- Żuraw obrotowy przesuwny torowy, foto: Rafał Grzenkowski
3- Szyna kolejowa, foto: Beata Górska
4- Św. Katarzyna - rzeźba, foto: Rafał Grzenkowski
Komentarze (1) dodaj komentarz
gosc_gość_gość
30.11.2020, 09:44
Święto
Kiedyś to kolej świętowała, nie to co teraz że nawet nie wspomną o tych co tą kolej w ciężkich czasach na swoich barkach odbudowywali. Chciałbym się zwrócić do tych wszystkich ,jeszcze żyjących ,którzy zaczynali naukę w szkole kolejowe w Tczewie w 1965 roku. Może się ktoś odezwie.
Odpowiedz