Rusza modernizacja linii kolejowej na terenie Trójmiasta - utrudnienia od maja

Po remontach na odcinku tczewskim przyszedł czas na Trójmiasto (fot. tcz.pl)
Rusza modernizacja linii kolejowej na terenie Trójmiasta - utrudnienia od maja
W ostatni wtorek (22. marca) w Sopocie odbyło się przekazanie placu budowy pod modernizację w obszarach Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk i LCS Gdynia. Jest to efekt podpisanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A na początku marca umowy na modernizację linii kolejowej E 65/C-E 65 Warszawa - Gdynia na odcinku Pruszcz Gdański - Gdynia Chylonia. Łączna wartość tego kontraktu to ponad 1 mld zł brutto. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Zakończenie prac planowane jest na marzec 2014 roku. Niestety, na czas robót pasażerowie dojeżdżający do Trójmiasta będą musieli uzbroić się w cierpliwość - pierwsze utrudnienia już w maju.

Na obszarach LCS Gdańsk i LCS Gdynia zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa na odcinku ok. 40 kilometrów pomiędzy Pruszczem Gdańskim i Gdynią Chylonią. W ramach projektu w Gdańsku powstanie również lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym.

- W ramach robót wykonana zostanie modernizacja układów torowych wraz z wzmocnieniem podtorza oraz budowę systemu odwodnienia, wyposażenie linii w urządzenia sterowania ruchem kolejowym warstwy podstawowej, ułożenie wzdłuż modernizowanych szlaków kabla światłowodowego wyposażonego w cyfrowe urządzenia teletransmisyjne, modernizacja sieci trakcyjnej, roboty w zakresie elektroenergetyki, w tym linie zasilające, oświetlenie, urządzenia elektrycznego ogrzewania rozjazdów, modernizacja istniejących przejazdów kolejowych na szlaku Pruszcz Gdański - Gdańsk Południowy, na stacji Gdańsk Południowy, modernizacja obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, mury oporowe, przejścia podziemne dla pieszych) oraz budowa nowych przejść podziemnych dla pieszych, a także modernizacja peronów wraz z wyposażeniem, przebudowa i adaptacja budynków nastawni na stacjach Pruszcz Gdański Gdańsk Południowy, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot, Gdynia Orłowo dla potrzeb nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowa nowej nastawni lokalnego centrum sterowania na stacji Gdańsk Główny oraz budowa ekranów akustycznych. - wylicza Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W obszarze LCS Gdańsk zmodernizowany zostanie odcinek o długości ok. 22 kilometrów między Pruszczem Gdańskim i Gdańskiem Oliwą. Wartość tej inwestycji to 589,33 mln zł brutto. W ramach tego projektu wykonane zostaną następujące prace budowlane - zabudowa 60,5 km torów szlakowych i stacyjnych, zabudowa 100 rozjazdów, modernizacja 74,4 km sieci trakcyjnej, wykonanie 310 tys. m³ robót ziemnych, wbudowanie 102 tys. m³ kruszyw na warstwy ochronne podtorza, wbudowanie 177 tys. m³ tłucznia, modernizacja 6 wiaduktów kolejowych, 2 mostów i 6 przepustów, budowa 5 i modernizację 5 przejść poziemnych dla pieszych, modernizacja 8 peronów (12 krawędzi peronowych) i 3 istniejących przejazdów w poziomie szyn. Obszar LCS Gdynia obejmuje modernizację linii kolejowej między Gdańskiem Oliwą i Gdynią Chylonią o łącznej długości ok. 14,5 km. Wartość tej inwestycji to 456,9 mln zł brutto. W ramach tego projektu wykonane zostaną następujące prace budowlane - zabudowa 51,3 km torów szlakowych i stacyjnych, zabudowa 75 szt. rozjazdów, modernizacja 73,8 km sieci trakcyjnej, wykonanie 214 tys. m³ robót ziemnych, wbudowanie 94 tys. m³ kruszyw na warstwy ochronne podtorza i 107 tys. m³ tłucznia, modernizacja 11 wiaduktów, w tym 10 wiaduktów kolejowych, 2 mostów i 13 przepustów, budowa 1 i modernizacja 8 przejść podziemnych dla pieszych, modernizację 7 peronów (14 krawędzi peronowych), przejazdu w poziomie szyn i nowej kładki dla pieszych.


- Prace modernizacyjne prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyniosą podróżnym wiele korzyści. Znacznie poprawi się przepustowość oraz jakość połączeń na tym odcinku. Nowa linia kolejowa na wybranych odcinkach będzie przystosowana do jazdy z prędkością nawet do 160-200 km/h, co wyraźnie skróci czas podróży - mówiła podczas wtorkowego spotkania Alina Giedryś, członek zarządu dyrektor ds. projektów unijnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Modernizacja przewiduje również budowę przejść podziemnych i wyposażenie przystanków w pochylnie i windy. Będzie to duże udogodnienie dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Dodajmy, że PKP PLK zapewnia, że do maja tego roku linii kolejowej nie będzie utrudnień dla pasażerów. Od maja podróżnych czekają zmiany - nie wyklucza się, że pasażerowie dojeżdżający do Trójmiasta będą ze składów dalekobieżnych przesiadać się do SKM.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (5)
dodaj komentarz

  • Mateusz_gość

    24.03.2011, 07:27

    Musi być gorzej , żeby potem było lepiej ;)

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx6.xxx 
  • hehehe

    24.03.2011, 16:14

    ...

    mam dziwne wrażenie - że te inwestycje to nic innego jak przygotowanie całej kolei do przejęcia przez DB, ale może się mylę ... czas pokarze :)

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • Katt_gość

    24.03.2011, 23:01

    pokaże * :) ale racja poczekamy, zobaczymy :)

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx4 
  • spacerowicz_gość

    24.03.2011, 23:28

    Po wojnie w Polsce było baaardzo ciężko, za komuny- permanentny kryzys, teraz- chroniczne wszędobylskie utrudnienia... Postęp :-D

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx0 
  • Obserwator_gość

    25.03.2011, 12:26

    Bedzie drożej....

    znów "modernizacja" zamiast wymienić stare tory z podkladami na nowe jak zrobiono z Pruszcza do Tczewa/dojezdzam codziennie i widzę/ a po modernizacji może przejecie przez DB bo u nas nic się nie opłaca i jest największa w Europie korupcja.Dlaczego jest tak mało SKM z Tczewa do Sopotu chociaż , gdzie do trójmiasta dojeżdza tak dużo młodzieży ? No i bedzie napewno drożej

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xx4 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.