Z dniem 9 czerwca 2013 roku weszła w życie wakacyjna korekta rozkładu jazdy. Choć korekty i zmiany rozkładu jazdy często kojarzą się z negatywnymi odczuciami, tym razem warto odnotować pozytywną informację o podniesieniu prędkości rozkładowej na odcinku Bydgoszcz Główna - Tczew.
Prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowa S.A. prace rewitalizacyjne na linii kolejowej nr 131 wykonane w ramach projektu pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew, odcinek Inowrocław - Bydgoszcz Główna - Tczew” zaczynają przynosić efekty. Od dnia dzisiejszego pociągi na wyżej wymienionej trasie, zwanej "węglówką", mogą osiągać prędkość szlakową 160 km/h.
Przypomnijmy że przebiegająca przez województwo pomorskie linia kolejowa nr 9 Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny jest dostosowywana do prędkości 200 km/h, a na dzień dzisiejszy na odcinku Szymankowo - Tczew - Pszczółki - Pruszcz Gdański pociągi jężdżą z prędkością maksymalną 160 km/h. Warto też nadmienić, że na dzień dzisiejszy na polskich liniach kolejowych nie ma obowiązującej wyższej prędkości rozkładowej niż 160 km/h. Wszelkie próby na centralnej magistrali kolejowej z prędkościami do 230 km/h mają charakter testowy, zaś sam rekord prędkości pojazdu szynowego na terenie Polski na dzień 9 czerwca 2013 roku wynosi 250,100 km/h.
Wyżej wymienioną prędkość będą osiągać 4 pary pociągów spółki PKP Intercity (Berlin-Gdynia Express, Norwid, Neptun, Artus). Co prawda PKP Intercity zamówiło i jest w trakcie realizacji zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych roboczo nazywanych "Pendolino" na trasy Gdynia - Gdańsk - Tczew - Malbork - Iława - Warszawa - Katowice i Kraków - warto odnotować, że spółka ta jest w trakcie realizacji kolejnego przetargu na kolejne 20 zespołów trakcyjnych popularnie nazywanych "Pendolino II", które będą obsługiwać między innymi trasę Gdynia - Gdańsk - Tczew - Bydgoszcz - Kutno - Łodź - Częstochowa - Katowice, które będą spełniać rygorystyczne warunki PKP Intercity dla zapewnienia komfortu podróży. Ponadto Zakłady Cegielskiego w Poznaniu są w trakcie realizowania zamówienia na dostarczenie PKP Intercity 25 nowych wagonów, które będą jeździły na trasie między Wrocławiem, Poznaniem, Bydgoszczą, Tczewem, Gdańskiem a Gdynią. Wagony te będą mogły być prowadzone przez lokomotywy z prędkością maksymalną 200 km/h.
Na dzień dzisiejszy Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych nie dysponuje zespołami trakcyjnymi będącymi w stanie osiągnąć prędkość, o której mowa w niniejszym artykule i w najbliższych latach takich pociągów posiadać nie będzie. Prędkość maksymalna popularnych składów EN57 i EN71 równa się 110 km/h, zaś dla wersji zmodernizowanych EN57 w wersji "AL" wynosi 120 km/h. Również SKM w Trójmieście nie jest w stanie uruchomić tak szybkich połączeń. Dotychczas zakupu nowoczesnych pociągów dokonały m.in. spółki: Szybka Kolej Miejska w Warszawie, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, PR Warmińsko-Mazurski Zakład Przewozów Regionalnych. Nie jest też znana oferta taborowa spółki Arriva RP, która najprawdopodobniej od grudnia 2013 roku będzie obsługiwała połączenia na odcinku Bydgoszcz Główna - Tczew.
Prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowa S.A. prace rewitalizacyjne na linii kolejowej nr 131 wykonane w ramach projektu pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew, odcinek Inowrocław - Bydgoszcz Główna - Tczew” zaczynają przynosić efekty. Od dnia dzisiejszego pociągi na wyżej wymienionej trasie, zwanej "węglówką", mogą osiągać prędkość szlakową 160 km/h.
Przypomnijmy że przebiegająca przez województwo pomorskie linia kolejowa nr 9 Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny jest dostosowywana do prędkości 200 km/h, a na dzień dzisiejszy na odcinku Szymankowo - Tczew - Pszczółki - Pruszcz Gdański pociągi jężdżą z prędkością maksymalną 160 km/h. Warto też nadmienić, że na dzień dzisiejszy na polskich liniach kolejowych nie ma obowiązującej wyższej prędkości rozkładowej niż 160 km/h. Wszelkie próby na centralnej magistrali kolejowej z prędkościami do 230 km/h mają charakter testowy, zaś sam rekord prędkości pojazdu szynowego na terenie Polski na dzień 9 czerwca 2013 roku wynosi 250,100 km/h.
Wyżej wymienioną prędkość będą osiągać 4 pary pociągów spółki PKP Intercity (Berlin-Gdynia Express, Norwid, Neptun, Artus). Co prawda PKP Intercity zamówiło i jest w trakcie realizacji zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych roboczo nazywanych "Pendolino" na trasy Gdynia - Gdańsk - Tczew - Malbork - Iława - Warszawa - Katowice i Kraków - warto odnotować, że spółka ta jest w trakcie realizacji kolejnego przetargu na kolejne 20 zespołów trakcyjnych popularnie nazywanych "Pendolino II", które będą obsługiwać między innymi trasę Gdynia - Gdańsk - Tczew - Bydgoszcz - Kutno - Łodź - Częstochowa - Katowice, które będą spełniać rygorystyczne warunki PKP Intercity dla zapewnienia komfortu podróży. Ponadto Zakłady Cegielskiego w Poznaniu są w trakcie realizowania zamówienia na dostarczenie PKP Intercity 25 nowych wagonów, które będą jeździły na trasie między Wrocławiem, Poznaniem, Bydgoszczą, Tczewem, Gdańskiem a Gdynią. Wagony te będą mogły być prowadzone przez lokomotywy z prędkością maksymalną 200 km/h.
Na dzień dzisiejszy Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych nie dysponuje zespołami trakcyjnymi będącymi w stanie osiągnąć prędkość, o której mowa w niniejszym artykule i w najbliższych latach takich pociągów posiadać nie będzie. Prędkość maksymalna popularnych składów EN57 i EN71 równa się 110 km/h, zaś dla wersji zmodernizowanych EN57 w wersji "AL" wynosi 120 km/h. Również SKM w Trójmieście nie jest w stanie uruchomić tak szybkich połączeń. Dotychczas zakupu nowoczesnych pociągów dokonały m.in. spółki: Szybka Kolej Miejska w Warszawie, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, PR Warmińsko-Mazurski Zakład Przewozów Regionalnych. Nie jest też znana oferta taborowa spółki Arriva RP, która najprawdopodobniej od grudnia 2013 roku będzie obsługiwała połączenia na odcinku Bydgoszcz Główna - Tczew.
Artykuł nadesłano na Tcz24
Komentarze (25) dodaj komentarz
Taki sobie_gość
10.06.2013, 08:28
Ha, ha.
Dobre sobie, przyspiesza?...Właśnie dotarłem do pracy. Najpierw autobusem 1 o godz. 6,11 na dworzec. Tam pani przez megafon melduje, że TLK o 6,31 jest opóźniony o 5, potem 10 minut. Przyjechał, pojechaliśmy, przed Gdańskiem stoimy - jak zwykle -tym razem 25 minut. Jakie przyspieszenie????Od samego rana znowu zostałem przećwiczony i wkurzony. Auto - kilkaset zł./miesięcznie. Minie nie stać. Mam pytanie retoryczne - Jak się lata z Warszawy do Gdańska panie premierze, ministrze?????
Odpowiedzsds_gość
10.06.2013, 08:29
W Pomorskim największy złom na torach !
PKP Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych zapomniał o wymianie starego taboru i jako jedyny ZPR w Polsce ma na stanie same stare "kible-EN57" ...gdzie większość zakładów regionalnych powymieniało tabor na nowy. Ciekaw jestem czy marszałkowi odpowiada niska jakość usług oferowana przez PKP PR na liniach zelektryfikowanych ? Dlatego Kujawsko Pomorskie wybrało Arrivę (zer względu na cenę i tabor) ! Czas na zmiany w Pomorskim PR !
Odpowiedzprzem710_gość
11.06.2013, 06:49
www.stacjatczew.cba.pl
nie ma czegoś takiego jak "PKP Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych " Przewozy Regionalne nie należą do grupy PKP! Poza tym np wczorajszy TLK Neptun prowadzony był EP08-010 która osiąga prędkość do 140 km/h więc gdzie te 160km/h? Druga sprawa, wagony modernizowane przez HCP nigdy nie pojadą z prędkością 200 km/h, po pierwsze wymienione trasy nie są przystosowane do tej prędkości po drugie brakuje lokomotyw na prędkości powyżej 160km/h, mamy zaledwie 10 EU44 które prowadzą składy Berin-Warszawa-Express oraz Berlin-Gdynia Express. Można powiedzieć że będzie wielkim sukcesem jak pojadą chociaż 160 km/h, ponieważ zakłady PKP IC w Gdyni oraz Wrocławiu nie posiadają lokomotyw które osiągają 160 k/m/h. Jedyne lokomotywy zdolne osiągać taką prędkość stacjonują w Warszawie w liczbie 46 sztuk i jest to kropla w morzu potrzeb. Dodam że PKP IC nie planuje zakupu lokomotyw elektrycznych. Natomiast z Arrivą jest tak jak z Metorem Tczew, po fascynacji przyjdzie rozczarowanie, obecnie nie posiadają żadnych jednostek elektrycznych więc jak chcą obsługiwać trasę do Bydgoszczy? Jednym z proponowanych rozwiązań jest wynajęcie starych EN57 od PR, więc wyśnione nowe składy można włożyć między bajki, ewentualnie pojawią się szynobusy które niestety pojemnością nie grzeszą. Nawet jak kupią nowe składy nie będą w stanie obsłużyć wszystkich zamówionych tras, w dodatku musiały by być zamówione już teraz, tymczasem Arriva paple coś o współpracy z PR :)
CytujMarek J._gość
10.06.2013, 08:38
Arriva ma szynobusy na 160km/h
Czekamy na Arrivę - ta ma chociaż nowy tabor który pojedzie 160 km/h
Odpowiedzst_gość
10.06.2013, 18:38
Jakie niby? Wymień mi model szynobusa eksploatowanego przez polską Arrivę, który jedzie 160...
Cytujposejdon_gość
10.06.2013, 08:39
I z czego tu się cieszyć?
Na razie to informacja o możliwościach. Ludzi interesuje rzeczywistość, a ta jest zgoła odmienna. Pożyjemy, zobaczymy. Jak dla mnie najpierw nich jeżdżą punktualnie to już będzie sukces.
Odpowiedz..._gość
10.06.2013, 09:13
jaaaakoś nie widać tego przyspieszenia w rozkladzie Tczew-Gdańsk za bardzo...
OdpowiedzAlex_gość
10.06.2013, 09:23
bajdy
Przestańcie robić wodę z mózgu ludziom. EN-57 jedzie maksymalnie 90 km/h, w środku hałas, smród, bród, trzęsie niemiłosiernie, latem grzeją w zimie zimno i pizga z okien.
Odpowiedzziom_gość
10.06.2013, 11:50
do bajdy
Kolego EN-57 nawet 120 km/h poleci (wersja z silnikami asynchronicznymi) http://pl.wikipedia.org/wiki/EN57
OdpowiedzfranckolejarzCARGO_gość
10.06.2013, 11:56
Pomorska PKP to skansen taborowy
Pomorska kolej to muzeum techniki z lat 60-tych a śmierdzące "kible" to juz skansen kolejowy . dziwi Mnie tylko że marszałek na to pozwala ... No chyba że jest z Kaszub gdzie smigają nowiutkie szynobusy spalinowe a resztę województwa ma w d...e !
Odpowiedzpasażer _gość
10.06.2013, 12:57
Ministra Nowaka powinni za jaja powiesić za te nasze codzienne dojazdy PKP do pracy ten kto dojeżdża pociągiem to wie jaki jest to dramat!!!! Czas na zmiany !!!! z Kulic do Gdańska Głównego jechałem dzisiaj rano 1godz.40 min odcinek 65 km .Ceny biletów coraz droższe jak tu żyć panie TUSK ?????
Odpowiedz._gość
11.06.2013, 09:11
Odczep się od Nowaka. Nie widziałeś ile ma zegarków? Wszystko z myślą o punktualności
CytujPan Ksut_gość
11.06.2013, 11:11
Jak żyć?
Krótko !!! http://fabrykamemow.pl/memy/51979
CytujTomek_gość
10.06.2013, 13:55
HMM
Kiedy skm będzie w Tczewie? Ktoś się orientuje?
Odpowiedzzxc_gość
10.06.2013, 21:45
...
pewnie jak remont sie skonczy , czyli nigdy
Cytujnowak_gość
10.06.2013, 17:27
oj tam oj tam
Ludzie pracy! niedługo będziecie jeździć pendolinem do roboty. Koszt jednorazowgo przejazdu Tczew Gdańsk 50 zł i z powrotem 50 to je 100. Jak zarobita w trojmieście 3000 to na chlib wystarczy , ale za to jaka zielona wyspa 160 na godzine pendolinem. na kolana przed rudym kanclerzem.
Odpowiedzperonowy_gość
11.06.2013, 14:15
poczekaj na niedomytego furerka na kaczych łapach, on ci da wszystko darmo i jeszcze prosić będzie, żebyś łaskawie skorzystał z tej darmochy. Oj zdziwisz się, zdziwisz pisowski cieciu, jak jedyną pewną rzeczą, którą dostaniesz będzie książeczka do nabożeństwa i opłatek na kolację.
Cytujnowak_gość
13.06.2013, 19:54
do wypranego TVN-em mózgu peronowego
Kocborowo czeka peronowy debilu. Kto tobie takie rzeczy o firerkach wciska? dziadek z NKWD co się firerków boi?
Cytujperonowy_gość
14.06.2013, 08:15
drogi Nowaku, jakże łatwo was pisiorków sprowokować i odsłonić wasze prawdziwe oblicze bezczelnych i aroganckich ludzi uważających się, nie wiedzieć czemu, za elitę prawdziwej Polski. Jesteście agresywni, pełni chamstwa i buty, tylko nie wiedzieć skąd to się bierze, bo prymitywizm wypowiedzi, ograniczony zakres słownictwa świadczy o tym, że książka jest wam obcym elementem życia codziennego, a jedynym wzorcem są pisowskie chamy z sejmu ze swoimi tekstami o prowokacji, przemyśle pogardy i innych banialukach. Miłego dnia chłopcze.
Cytuj_gość
10.06.2013, 20:25
bo ja to se jeżdżę moją czarną audi bo się zarabia w trójmieście wygoda + komfort i na 10tą do pracy życie
OdpowiedzPan Ksut_gość
11.06.2013, 11:21
AUDI
To Twoja Audica? http://www.wiocha.pl/523599,Audi
CytujA_Tak_gość
11.06.2013, 13:06
:/
Ta niech pierw zmienią te pociągi mieszkam niecały 1 km od tej lini i jak pędzą te stare pociągi to słychać jakby młotem walili. Proponuje zrobić ekrany na terenach przy wiejskich i koło domów.
Odpowiedz_gość
11.06.2013, 19:48
mi się lepiej spi jak słyszę gdy za oknem koła pociągu pukają.
CytujKujawiak_gość
11.06.2013, 16:39
Pracujcie w Bydgoszczy !
Do Bydgoszczy jeździć pracować. Z Tczewa do Bydgoszczy 128 km najszybszy pociag jedzie 1:07, a do Gdanska 32 km i ile czasu?
Odpowiedz_gość
11.06.2013, 16:45
ale gól lata zazdrość zżera tczewiaczka polaczka biedaczka
Odpowiedz