W listopadzie wyjadą pierwsze rowery publiczne MEVO

Rower (fot. tcz.pl)
W listopadzie wyjadą pierwsze rowery publiczne MEVO
Jeszcze w listopadzie na ulice metropolii pomorskiej - także Tczewa - wyjadą pierwsze rowery publiczne MEVO. System Roweru Metropolitalnego będzie działał w 14 pomorskich gminach. Ma to być największy i najnowocześniejszy tego typu system rowerów publicznych w Europie.

Do 18 listopada spółka NB Tricity uruchomi pierwsze 30% Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO. Wszystkie rowery będą wspomagane elektrycznie. 1244 rowerów zobaczymy w ciągu 5 miesięcy na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot. Do marca natomiast na ulicach pojawi się 100% floty, czyli ponad 4000 rowerów! Co ważne, Mevo zobaczymy nie tylko w Trójmieście, ale także 11 mniejszych samorządach. 18 czerwca przedstawiciele 14 gmin, w tym prezydent Tczewa, podpisali umowę na budowę systemu roweru metropolitalnego.

-
System ma zacząć działać od listopada - jeśli chodzi o liczbę rowerów elektrycznych, będzie to największych tego typu projekt w Europie - mówi prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki.


System Roweru Metropolitalnego jest flagowym i najważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach RPO w Województwie Pomorskim. Będzie to największy i najnowocześniejszy tego typu system rowerów publicznych w Europie. W jego skład wejdzie 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie funkcjonujących na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice). Wybrany wykonawca, spółka NB Tricity, zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. Mevo będzie oparte o rowery 4 generacji wyposażone w moduły GPS i GSM. Wykonawca za realizację przedmiotu zamówienia otrzyma kwotę 40.272.906,00 zł.


Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne: za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcji abonamentowej koszt jeden minuty wynosił będzie nie więcej niż 10 gr. Preferencyjne stawki wypożyczeń rowerów mają na celu zachęcenie do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców naszej metropolii. Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją. Wypożyczenie roweru nie zajmie użytkownikowi więcej niż 15 s.

Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem Roweru Metropolitalnego będzie zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj).

Intencją samorządów Obszaru Metropolitalnego jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.

Archiwum:



Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (15)
dodaj komentarz

  • mmm_gość

    08.10.2018, 10:40

    mevo

    Ile konkretnie rowerów pojawi się w Tczewie?

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx3.xx2 
  • (m)_gość

    08.10.2018, 13:15

    W listopadzie wrzucą 48 sztuk. Od 1 marca będą w sumie 152. Największe obawy to pełne akumulatory, gdyż nie będzie stacji ładowania.

    Cytuj
    IP: 213.192.xx0.xx5 
  • Biker_gość

    08.10.2018, 14:37

    Jaki jest sens jazdy rowerem ELEKTRYCZNYM? Przecież niema to nic wspólnego ze zdrowym trybem życia, nie rozwija mięśni, trzeba taki pojazd ładować z gniazdka elektrycznego(gdzie tu ochrona środowiska?). SAME minusy. Poza tym, nie mój=nie muszę o niego dbać.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx5.xx5 
  • Ratata_gość

    08.10.2018, 16:59

    Bo nabudowali ścieżek i nie wiedzą co dalej z tym fantem robić. Pomysł ścieżek w ale nie pomógł transportowi w Tczewie a tylko zaszkodził bo zwężono dodaj dotychczasowe ulice hamując płynność ruchu.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx7.xx3 

    dick_gość

    09.10.2018, 07:53

    A jechałeś kiedyś takim rowerem? To jest rower wspomagający jazdę, a nie motorower.

    Cytuj
    IP: 195.191.xx0.xx2 
  • Michael_gość

    08.10.2018, 15:29

    Proponuje na razie 2 rowery i za tydzień sprawdzić czy została chociaż z nich jedna śrubka lub opona. Pobłocki musi odejść za trwonienie publicznych pieniędzy na tego typu bzdurne pomysły.

    Odpowiedz
    IP: 89.178.xx4.xx7 
  • Senator_gość

    08.10.2018, 16:50

    Ekstra!!!!

    Fajna sprawa...cena abonamentu tez pasuje :) Dojazd do pracy rowerkiem...Mam nadzieje ze na Bajkowym jakies podstawia,zeby do Dworca jezdzic.

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx4.xx3 
  • Ja_gość_gość

    08.10.2018, 17:39

    Rower

    A czy to normalne zaczynać w listopadzie? Trochę śniegu, mrozu i będzie jazda. Nie lepiej np w marcu? Pozdrawiam.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx8.xx8 
  • dick_gość

    09.10.2018, 07:55

    Prze ostanie 3-4 lata nie było mrozu i sniegu do końca grudnia.

    Cytuj
    IP: 195.191.xx0.xx2 
  • Gość_gość

    08.10.2018, 18:11

    SPRAWA ZABEZPIECZEŃ.

    Dzisiaj w TV przedstawiciel ze SZCZECINA wypowiadał się na temat rowerów w tym mieście.Kradzieże niszczenie i porzucanie rowerów w tym mieście to codzienność.Obecnie każdego dnia mają około 200 rowerów w naprawie.Podobną sytuację zaobserwowałem w Monachium,gdzie porzuconych i zdewastowanych i okradzionych rowerów z wszystkiego co da się odkręcić było pełno we wszystkich zakątkach Monachium.Jestem ciekawy jak w Tczewie będą zabezpieczone rowery ,przed opisaną wyżej sytuacją.

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx6.xx2 
  • Złomiarz_gość

    08.10.2018, 18:41

    Wiadomo gdzie trafią. W końcu za jeden zawsze piwko wpadnie. A za dwa to i na szlugi starczy

    Cytuj
    IP: 37.47.xx5.xx9 
  • nie fair_gość

    08.10.2018, 21:09

    A dlaczego płatność tylko telefonem, kartą? A co jeśli ktoś nie ma tak nowoczesnego telefonu, nie ma androida, nie ma karty? Powinny być też wprowadzone płatności dla takich właśnie osób, które tego nie mają/ nie korzystają z tego. Radzę to przemyśleć, bo to nie fair.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx7 
  • zzz_gość

    09.10.2018, 08:47

    ja moglbym placic kartoflami bo mam ich 180 ton na klepisku..

    Cytuj
    IP: 213.77.xx2.xx6 

    b_gość

    09.10.2018, 09:26

    ja mogę płacić swoim wolnym czasem, czyli tym, który spędzę jadąc tym rowerem.

    Cytuj
    IP: 5.226.xx3.xx5 
  • __gość

    09.10.2018, 12:16

    A gdzie?

    A gdzie będą parkować te rowery? Jest dostępny jakiś plan ich rozmieszczenia?

    Odpowiedz
    IP: 82.214.xx9.xxx 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.