Przez najbliższe dni na ulicach Tczewa będzie testowany elektryczny autobus. Władze miasta chcą, by od 2019 roku część taboru została zastąpiona właśnie takimi pojazdami. Jeszcze na czerwcowej sesji ma być głosowana zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej, zakładająca zabezpieczenie 9 mln zł na zakup elektrycznych autobusów na potrzeby miasta.
Na razie elektryczny autobus sprowadzi do Tczewa firma Meteor - jeśli przewoźnik będzie chciał walczyć o nowy kontrakt, musi się do tego przymierzyć, władze miasta chcą bowiem wymiany części taboru na elektryczną.
Władze miasta coraz poważniej myślą o wymianie części taboru na elektryczny - zalet jest mnóstwo - takie pojazdy są ciche i ekologiczne. Główna wada - cena - elektryczne pojazdy są bowiem ok. dwa razy droższe niż tradycyjne z silnikami spalinowymi. Jeden autobus to wydatek rzędu ok. 2 mln zł.
20 lutego w siedzibie Ministerstwa Rozwoju włodarze 41 polskich miast i gmin, podpisali list intencyjny dotyczący rozwoju elektromobilności. Prezydent Tczewa był jednym z nich. W uroczystości wziął m. in. wicepremier Mateusz Morawiecki, a Tczew jest jedynym miastem z Pomorza biorącym udział w przedsięwzięciu. Miasto przymierza się do wypuszczenia na ulice Tczewa elektrycznych autobusów. W mieście może również powstać punkt doładowań, który posłużyłby mieszkańcom. Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Energii oraz Polski Fundusz Rozwoju w porozumieniu ze Związkiem Miast Polskich wystąpiły z inicjatywą zachęcającą władze polskich miast i gmin do współpracy na rzecz tworzenia warunków do rozwoju branży elektromobilności, zwłaszcza w zakresie rozwoju bezemisyjnego publicznego transportu zbiorowego.
- Interesuje nas wypuszczenie na ulice autobusów elektrycznych, przyjaznych środowisku, co pozwoli na podwyższenie jakości powietrza, równolegle do prowadzonych przez nas działań związanych ze wspomaganiem wymiany palenisk na paliwa stałe - np. pieców węglowych - mówi prezydent Tczewa.
Wszystko na to wskazuje, że władze miasta będą chciały, by w nowym przetargu znalazł się zapis, że przewoźnik musi wymienić część autobusów na elektryczne - miasto chce też swoje własne pojazdy - które potem - podobnie jak pociągi należące do Urzędu Marszałkowskiego - byłyby wypożyczane przewoźnikom.
Dlatego niezależnie od działań Meteora, władze miasta prowadzą rozmowy, by sprowadzić do końca roku jeszcze trzy autobusy elektryczne. Po testach Tczew chciałby zakupić kilka takich pojazdów.
Na początek miasto posiadałoby zatem 4 własne autobusy plus prawdopodobnie - dwa, którymi miałby dysponować przewoźnik.
- 6 sztuk to liczba, która mogłaby wystarczyć do obsługi Starego Miasta - być może jednak testy wskażą, że racjonalniejszym rozwiązaniem byłoby puszczenie autobusów na liniach obsługujących najdłuższe trasy - to wszystko okaże się w praniu - dodaje prezydent.
Decyzję, co do zmiany WPF podejmą na koniec miesiąca radni.
Na razie elektryczny autobus sprowadzi do Tczewa firma Meteor - jeśli przewoźnik będzie chciał walczyć o nowy kontrakt, musi się do tego przymierzyć, władze miasta chcą bowiem wymiany części taboru na elektryczną.
- Autobus wyjedzie na ulice miasta w czwartek - to czeski pojazd marki SOR. Najprawdopodobniej trafi na linie nr 7 i 17. Zostanie z nami do 6 lipca. - mówi Marek Pieczewski z firmy Meteor.
Władze miasta coraz poważniej myślą o wymianie części taboru na elektryczny - zalet jest mnóstwo - takie pojazdy są ciche i ekologiczne. Główna wada - cena - elektryczne pojazdy są bowiem ok. dwa razy droższe niż tradycyjne z silnikami spalinowymi. Jeden autobus to wydatek rzędu ok. 2 mln zł.
20 lutego w siedzibie Ministerstwa Rozwoju włodarze 41 polskich miast i gmin, podpisali list intencyjny dotyczący rozwoju elektromobilności. Prezydent Tczewa był jednym z nich. W uroczystości wziął m. in. wicepremier Mateusz Morawiecki, a Tczew jest jedynym miastem z Pomorza biorącym udział w przedsięwzięciu. Miasto przymierza się do wypuszczenia na ulice Tczewa elektrycznych autobusów. W mieście może również powstać punkt doładowań, który posłużyłby mieszkańcom. Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Energii oraz Polski Fundusz Rozwoju w porozumieniu ze Związkiem Miast Polskich wystąpiły z inicjatywą zachęcającą władze polskich miast i gmin do współpracy na rzecz tworzenia warunków do rozwoju branży elektromobilności, zwłaszcza w zakresie rozwoju bezemisyjnego publicznego transportu zbiorowego.
- Interesuje nas wypuszczenie na ulice autobusów elektrycznych, przyjaznych środowisku, co pozwoli na podwyższenie jakości powietrza, równolegle do prowadzonych przez nas działań związanych ze wspomaganiem wymiany palenisk na paliwa stałe - np. pieców węglowych - mówi prezydent Tczewa.
Wszystko na to wskazuje, że władze miasta będą chciały, by w nowym przetargu znalazł się zapis, że przewoźnik musi wymienić część autobusów na elektryczne - miasto chce też swoje własne pojazdy - które potem - podobnie jak pociągi należące do Urzędu Marszałkowskiego - byłyby wypożyczane przewoźnikom.
- Głównym problemem w tego typu transporcie jest bateria - są cztery rodzaje ładowania - wykorzystujące wtyczkę, pantografowe, indukcyjne, czy wykorzystujące dodatkowe agregaty. Każdy z nich jest optymalny dla innych warunków - związanych np. z długością trasy, podjazdami, wielkością autobusów. Dlatego tak ważne są testy, by określić, które autobusy sprawdzą się u nas najlepiej. - mówi prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki.
Dlatego niezależnie od działań Meteora, władze miasta prowadzą rozmowy, by sprowadzić do końca roku jeszcze trzy autobusy elektryczne. Po testach Tczew chciałby zakupić kilka takich pojazdów.
- Na czerwcowej sesji będzie rozpatrywana sprawa zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej, by zabezpieczyć kwotę 9 mln zł na zakup w 2019 roku 4 autobusów elektrycznych i budowę stacji ładowania. Z deklaracji rządu wynika, że autobusy, które mają powstać w ramach rządowego programu, nie będą droższe niż 2 mln zł każdy. Jeśli całość byłaby finansowana w ramach rządowego programu programu, jako miasto pokrylibyśmy tylko 40 procent całej sumy. W budżecie musimy jednak zabezpieczyć pełną kwotę. - dodaje włodarz.
Na początek miasto posiadałoby zatem 4 własne autobusy plus prawdopodobnie - dwa, którymi miałby dysponować przewoźnik.
- 6 sztuk to liczba, która mogłaby wystarczyć do obsługi Starego Miasta - być może jednak testy wskażą, że racjonalniejszym rozwiązaniem byłoby puszczenie autobusów na liniach obsługujących najdłuższe trasy - to wszystko okaże się w praniu - dodaje prezydent.
Decyzję, co do zmiany WPF podejmą na koniec miesiąca radni.
Komentarze (32) dodaj komentarz
Gość _gość
20.06.2017, 11:05
Gość
"sprowadzi do Tczewa firma Meteor - jeśli przewoźnik będzie chciał walczyć o nowy kontrakt, musi się do tego przymierzyć" Nowy kontrakt i Meteor?! O Nie ! Nie będzie walczyć... bo mieszkańcy na to nie pozwolą nawet jak te czeskie autobusu będą jeździć..
OdpowiedzCOLD_gość
20.06.2017, 13:39
dwa bieguny, ale stan ten sam
ten to ma ekstremalne odjazdy. STOP! od złomu meteoryta po elektryczne autobusy. Z jaką wizją jutro się obudzi? 9 milionów na 4 autobusy? Ile za to dróg można wyremontować?
Cytujnick_gość_gość_gość
20.06.2017, 11:05
A białoruskich nie ma elektrycznych autobusów?
Odpowiedzjasno mówię_gość
20.06.2017, 19:30
meteor znowu wygra przetarg
kto tą obiecanki wyborcze czyta
CytujTczewiak_gość
20.06.2017, 11:11
Tabor
Miejmy nadzieje że nowy przetarg przyniesie taką zmianę że autobusy będą w bardzo dobrym stanie technicznym bo obecne to tragedia. Miejmy nadzieje że przy nowym przetargu pan Prezydent stanie na wysokości zadania bo gdyby przejechał się obecnym taborem to poczuł by przyjemny zapach jak też stan techniczny.....
Odpowiedznick_gość_gość_gość
22.06.2017, 12:46
Ciekawe, czy w warunkach będzie znowu określony wiek autobusów (średnio) 12 lat i Meteor kupi kilka nowych białoruskich superautobusów i kilka starych Mercedesów, żeby się wiek zgadzał. Ciekawe, czy tczewski ZUK znowu wystawi Meteorowi laurkę, jak poprzednio, że prawie 100% kursów jest realizowane.
CytujJack Strong _gość
20.06.2017, 11:16
komunikacja
Prezydent z PNP zlikwidował komunikację miejską w Tczewie. Sprowadził Francuzów, którzy przez cały okres "dopłacali" do spółki. Miasto wraz z komunikacją sprzedało nowa bazę autobusową. Dziś prezydent robi już kampanię wyborczą (remont Gdańskiej i J. Narodu) przewidywane zakończenie przed wyborami oraz chce największy swój klops przykryć zakupem autobusów na wynajem, co można jeszcze wymyślić aby swoją nieudolną politykę przykryć?
Odpowiedzgł_gość
20.06.2017, 11:21
Nie zgadzam się z tym, że ten Prezydent jest nieudolny. Wystarczy wyjść na ulice i zobaczyć jak zmienia się Tczew. Nieudolne jest jedynie Twoje trollowanie. Płacą Ci za wpis? Ile? 50 groszy? To jest właśnie sposób, Wasza kampania wyborcza może jedynie polegać na trollowianiu bo inaczej szans nie macie wcale. I siedźcie dalej w tym "królestwie obok jadłodajni" na Piaskowej i myślcie: co zrobić Mirkowi by wygrał Tadeusz lub Witek.
CytujKriss_gość
20.06.2017, 11:32
Żeby przykryć swoją nieudolną politykę stosuje zasłonę w postaci przerobienia komunikacji miejskiej na rowerową. Buduje za miliony ścieżki rowerowe by ludzie nie jeździli meteorem.
CytujTczewianin_gość
20.06.2017, 12:03
Wizja MP, jak sen pijanego wariata
Nie tylko jest nieudolny, ale stał się symbolem śmierdzącego układu, któremu "zawdzięczamy" spalarnię odpadów medycznych w środku miasta, regionalne składowisko odpadów też w najbardziej geograficznie atrakcyjnej części miasta, bezsensownie projektowanych dróg i węzłów komunikacyjnych i żadnej spójnej perspektywy rozwoju. Cały ten układ PNP należy przegonić na cztery wiatry.
CytujKirkor
20.06.2017, 11:45
7 i 17 ...
Czemu testy będą się odbywały na liniach z tak małym obłożeniem ? 7 i 17 to jeden, czasami dwa - max trzy kursy w ciągu godziny. Proszę puścić toto np na 1, 3, 4 lub 8 - zobaczymy ile są warte i jak się spiszą przy pełnym obłożeniu.
OdpowiedzKirkor
20.06.2017, 11:51
jeszcze słówko ...
Tłumaczenie, że mają obsługiwać najdłuższe trasy, lub Stare Miasto jest dla mnie bez sensu. Na Starym Mieście potrzebne są mniejsze autobusy, które bez problemu będą przeciskać się przez np przez Chopina. Mam nadzieję, że wspierany przez UM Meteor ze swoim złomem wyleci z naszego miasta przy kolejnym przetargu i wspólne machanie marchewką w postaci autobusów elektrycznych nie pomoże zarówno Meteorowi jak i Urzędowi Miejskiemu.
CytujMacko_z_Bogdanca_gość
20.06.2017, 12:28
Po każdym kursie musi się autobus ładować więc nie może to być linia 3 lub 8
CytujAE_gość
20.06.2017, 11:49
Co konkretnie się zmienia? Żenada ten prezydęt kompletna. A za Meteora to CBA się nim powinno zająć.
OdpowiedzAE_gość
20.06.2017, 11:50
"Żeby przykryć swoją nieudolną politykę stosuje zasłonę w postaci przerobienia komunikacji miejskiej na rowerową. Buduje za miliony ścieżki rowerowe by ludzie nie jeździli meteorem."
OdpowiedzDodajmy ścieżki nie nadające się do jeżdzenia rowerem - z kostki i z krawężnikami.
a_gość_gość
20.06.2017, 12:46
Wykopiemy szkodnika już za kilka mc,a CBA swoją drogą mu sie powinno do du...dobrać
CytujKot_gość
20.06.2017, 12:08
polskie autobusy
Czemu nie autobusy polskiej produkcji?
Odpowiedzgwajer_gość
20.06.2017, 13:49
Ponieważ polskie są koszmarnie drogie, serwis również.
Cytujgość_gość_gość
20.06.2017, 12:16
nie bardzo
może lepiej by tym się zajął juz nowy prezydent.Przecież wiadomo,że obecny prezydent przyszłe wybory przegra.
Odpowiedzrydyt_gość
20.06.2017, 12:26
Przeciez miasto kupowało nowe autobusy a następnie pognali veolie i teraz znów chca kase ładowac w autobusy ? Stanowcze NIE . A poza tym kierowcy meteora to buraki
OdpowiedzXxx_gość
20.06.2017, 18:08
Rydyt
Ostatnio spotkałem pasażera buraka, może to ty?
Cytuja_gość
20.06.2017, 12:45
Rumcajs diabłu duszę odda przed wyborami żeby sie pokazać i zamydlić oczy wyborcą za Meteora,
OdpowiedzAntyanalfabeta_gość_gość_gość_gość_gość_gość_gość_gość_gość_gość_gość_gość
20.06.2017, 16:14
Jaką "wyborcą"???
CytujDoktor Strange_gość
20.06.2017, 13:32
Na liniach 3 i 4 powinny jeździć przegubowce. Wracając z pracy często jest problem żeby wejść do autobusu bo jest tak zapchany. Niech miasto w nowym przetargu postawi jakieś wymagania konkretne żeby meteoryt vol.3 już nie miał miejsca w naszym mieście.
Odpowiedzgosc _gość
20.06.2017, 13:54
tańszy i polski
http://www.youtube.com/watch?v=Y91ckWPvhlo
Odpowiedzsds_gość
20.06.2017, 18:53
To czeskie badziewie nawet wyświetlacza nie ma! Po za tym jakim prawem miasto ma wydać z mojej kasy 9 milionów złotych na autobusy które zajeździ meteor! Skoro Tczew nie ma własnej komunikacji miejskiej i zleca to zadanie w przetargu to niech przewoźnik zakupuje elektryczne autobusy.
Odpowiedzleo_gość
20.06.2017, 20:26
1,5 mln zł to nie dwa zawsze taniej ,niż zagraniczne można po dyskutować nt zasięgu 150 km to mało ale jak na Tczew to jakieś 10 kursów li i nr 3 dworzec - Czyżykowo nie powinno być więcej niż 15 km
Odpowiedz,,_gość
20.06.2017, 21:15
A niech wymieniają. A nie stare głośne złomy po mieście jeżdżą
OdpowiedzJocker_gość
21.06.2017, 06:05
Układ meteor
Tak miasto kupi autobusy meteor wydzierżawi od miasta i tak kolesie znowu będą wybrani. ( złom mają a kasę robią ) powinni was posadzić za kraty za te przetargi
Odpowiedzlukee
21.06.2017, 08:33
"Po każdym kursie musi się autobus ładować więc nie może to być linia 3 lub 8"
OdpowiedzA skąd takie informacje? Autobus, który musi się ładować kilka godzin po przejechaniu kilku km byłby całkowicie nieopłacalny.
Pasażer_gość
21.06.2017, 16:22
CZY PAN Z ŚLĄSKA ZNOW SIE PRZYMIERZA DO PRZTARGU??? Z TEGO CO CZYTAM MA SPROWADZIC NOWY AUTOBUS NA TESTY??? Panie prezesie mieszkańcy Tczewa pana juz tu nie chcą!!!! Kończ pan ten kontrakt i odjazd z naszego miasta!!! Chcemy innego przewożnika!!! Panu juz dziekujemy!!! DOWIDZENIA!!!!!!! Panie Pieczewski prosze przekazac i nie pozwolic temu panu z śląska znow ażeby nie pchał sie do naszego miasta!!! Bo znowu moze po kosztach przebije innych porządnych przewożnikow. Pasazerowie mówią zdecydowanie NIE!!!! Firmie meteor!!!
OdpowiedzChosen_gość
21.06.2017, 23:29
hmm
"Autobus wyjedzie na ulice miasta w czwartek" jakoś go widziałem już dzisiaj kursującego
Odpowiedz