Wojewoda pomorska negatywnie zaopiniowała uchwałę w sprawie zmiany granic administracyjnych miasta Tczew i gminy Ustka. Na stronie Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego we wtorek (05.05) pojawiły się decyzje z uzasadnieniem. Do sprawy odniósł się Prezydent Tczewa, Łukasz Brządkowski.
O przyjęciu wcześniejszej uchwały przez Radę Miejską informowaliśmy tutaj: Radni zdecydowali ws. wniosku o dokonanie zmian granic Tczewa Na marcowej sesji radni miejscy głosowali nad uchwałą dotyczącą wystąpienia z wnioskiem o dokonanie zmian granic Gminy Miejskiej Tczew. Projekt został przyjęty jednogłośnie. Wcześniej - pod koniec listopada ub. roku władze Tczewa zasygnalizowały rozpoczęcie procesu poszerzenia granic miasta. Proponowana zmiana granic administracyjnych Tczewa polega na włączeniu do miasta przyległych obrębów gminy Tczew lub ich części o łącznej powierzchni 1871,19 ha - czyli głównie sołectw Rokitki i Bałdowo. Procedura wymagała przeprowadzenia konsultacji społecznych, ale nie były one wiążące.
Gmina wiejska Tczew od początku ostro protestowała przeciwko planom miasta - władze wskazywało m. in. na ryzyko utraty płynności finansowej - z ust urzędników padały argumenty, że budżet gminy mógłby zostać uszczuplony o nawet 80 mln zł do 2030 roku, a niektóre inwestycje oświatowe, np. szkoła w Dąbrówce, mogłyby stracić sens.
Miasto jako argumentu za poszerzeniem używa m. in. prognoz demograficznych, które są złe - Tczew się wyludnia i mocno przebywa osób w wieku poprodukcyjnym. Przyłączenie wnioskowanych terenów do miasta Tczewa wzmocniłoby potencjał ludnościowy o 5,8 tys. mieszkańców, z czego 26,02% stanowiłyby osoby młode do 18 roku życia, a 62,63% osoby w wieku produkcyjnym, znacząco wzmacniając rynek pracy. Nastąpiłoby odmłodzenie populacji miasta i zmniejszenie obciążenia ekonomicznego (o 1,35 pkt. %).
Tematem zajmowali się radni - ostateczny projekt uchwały, która trafiła na biurko wojewody, był głosowany na marcowej sesji. Uzasadnienie uchwały stanowił 90-stronnicowy załącznik. Radni przyjęli dokument jednogłośnie.
We wtorek (05.05) pojawiła się opinia wojewody pomorskiej w tej sprawie. Prezentujemy ją poniżej w całości:
Negatywna opinia w sprawie zmiany granic administracyjnych Miasta Tczewa
Wniosek Rady Miejskiej w Tczewie dotyczący zmiany granic administracyjnych Miasta Tczewa został zaopiniowany negatywnie. Proponowana zmiana oznaczałaby powiększenie powierzchni miasta z 2238,3391 ha do 4104,6399 ha, czyli o 1866,3008 ha. W praktyce byłoby to niemal dwukrotne zwiększenie obszaru Tczewa.
Wniosek został złożony w ustawowym terminie - wpłynął do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku 30 marca 2026 r. - i zawierał wymagane dokumenty. Uchwała Rady Miejskiej w Tczewie stanowiąca podstawę jego złożenia jest zgodna z prawem. Negatywna opinia dotyczy jednak zasadności proponowanej zmiany.
Wniosek zakładał włączenie do Tczewa terenów z obszaru Gminy Tczew, w tym obrębów Bałdowo i Rokitki oraz części obrębów Czarlin, Śliwiny, Zajączkowo, Tczewskie Łąki i Czatkowy.
Konsultacje: niska frekwencja w mieście, zdecydowany sprzeciw w gminie
Jednym z kluczowych elementów oceny były wyniki konsultacji społecznych.
W Mieście Tczew konsultacje odbyły się w dniach 5-20 lutego 2026 r.. Udział wzięło w nich 1020 osób spośród 56 170 uprawnionych, co oznacza frekwencję na poziomie 1,82%. Oddano 994 głosy ważne i 26 nieważnych. Za zmianą opowiedziało się 627 osób, czyli 63,08% głosujących, przeciw było 345 osób - 34,71%, a 22 osoby wstrzymały się od głosu - 2,21%.
Inaczej wyglądały konsultacje w Gminie Tczew, przeprowadzone w dniach 1-18 lutego 2026 r.. Wzięło w nich udział 6522 mieszkańców spośród 15 499 uprawnionych, co dało frekwencję 42,08%. Oddano 6474 głosy ważne i 48 nieważnych. Przeciw zmianie było 6187 osób, czyli 95,57% głosujących. Za opowiedziało się 214 osób - 3,30%, a 73 osoby wstrzymały się od głosu - 1,13%.
Tak znacząca różnica frekwencji i skala sprzeciwu mieszkańców Gminy Tczew miały istotne znaczenie dla oceny wniosku.
Skutki finansowe dla Tczewa niewielkie, dla Gminy Tczew znaczące
Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że po przyłączeniu wskazanych terenów planowane dochody podatkowe Miasta Tczewa wzrosłyby z 272 068 527 zł do 274 402 313 zł, czyli o około 1%.
Dla Gminy Tczew oznaczałoby to natomiast spadek planowanych dochodów podatkowych z 91 733 254 zł do 86 717 074 zł, czyli o około 5,5%.
Gmina Tczew wskazała także na długofalowe skutki finansowe. Według jej wyliczeń w latach 2027-2030 łączny ubytek dochodów mógłby wynieść 91,33 mln zł, w tym 60,48 mln zł z PIT i CIT oraz 30,85 mln zł z pozostałych podatków i opłat. Roczny ubytek miałby wzrosnąć z 20,14 mln zł w 2027 r. do 26,76 mln zł w 2030 r.
Możliwe skutki dla mieszkańców i usług publicznych
W opinii zwrócono uwagę, że proponowana zmiana mogłaby negatywnie wpłynąć na sytuację Gminy Tczew, w tym na strukturę demograficzną, finanse, oświatę, planowanie przestrzenne oraz gospodarkę wodno-ściekową.
Według przedstawionych danych Gmina Tczew mogłaby stracić około 18,5% mieszkańców. W przypadku spółki GTKOM sp. z o.o. wskazano na możliwy spadek liczby odbiorców usług: o 16,2% w zakresie dostawy wody i o 21,4% w zakresie odbioru ścieków. Mogłoby to przełożyć się na wzrost opłat dla pozostałych mieszkańców Gminy Tczew - o 16,5% za wodę i o 19,4% za odbiór ścieków.
Podkreślono także, że wniosek nie uwzględniał w wystarczającym stopniu nakładów poniesionych już przez Gminę Tczew na infrastrukturę na terenach objętych planowaną zmianą.
Ryzyko zakłóceń w planowaniu przestrzennym
W opinii zwrócono również uwagę na potencjalne skutki planistyczne proponowanej zmiany granic. Zarówno Miasto Tczew, jak i Gmina Tczew są w trakcie opracowywania planów ogólnych, które - zgodnie z przepisami - powinny zostać uchwalone do 30 czerwca 2026 r. Zmiana granic administracyjnych od 1 stycznia 2027 r. oznaczałaby konieczność ponowienia części procedur planistycznych, aktualizacji analiz oraz dostosowania dokumentów do nowych granic. Mogłoby to prowadzić do istotnych opóźnień, dodatkowych kosztów oraz zakłóceń w procesie planowania przestrzennego w obu jednostkach samorządu terytorialnego.
Brak wystarczającego uzasadnienia
W ocenie wojewody argumentacja przedstawiona przez Miasto Tczew nie wykazała w sposób dostateczny, że miasto wyczerpało możliwości rozwoju w obecnych granicach. Nie przedstawiono także wystarczających dowodów na istnienie takich więzi społecznych, gospodarczych i kulturowych, które uzasadniałyby zmianę granic w proponowanym zakresie.
Znaczenie miały również wątpliwości dotyczące konsultacji społecznych. W ich trakcie wskazywano powierzchnię terenów objętych zmianą jako 1871,1900 ha lub 1871,1864 ha, podczas gdy ostateczny wniosek dotyczył obszaru 1866,3008 ha.
Decyzja: opinia negatywna
Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji stwierdzono, że proponowana zmiana granic administracyjnych Miasta Tczewa nie została wystarczająco uzasadniona. Uwzględniając skalę planowanego poszerzenia miasta, wyniki konsultacji społecznych, możliwe skutki finansowe i organizacyjne dla Gminy Tczew oraz brak dostatecznego wykazania powiązań funkcjonalnych, wniosek Rady Miejskiej w Tczewie został zaopiniowany negatywnie.
Więcej tutaj: Opinia w sprawie wniosków o zmianę granic administracyjnych Miasta Tczewa oraz Gminy Ustka
Dodajmy, że opinia wojewody nie jest wiążąca dla Rady Ministrów, która podejmie ostateczne stanowisko w tej sprawie.
O przyjęciu wcześniejszej uchwały przez Radę Miejską informowaliśmy tutaj: Radni zdecydowali ws. wniosku o dokonanie zmian granic Tczewa Na marcowej sesji radni miejscy głosowali nad uchwałą dotyczącą wystąpienia z wnioskiem o dokonanie zmian granic Gminy Miejskiej Tczew. Projekt został przyjęty jednogłośnie. Wcześniej - pod koniec listopada ub. roku władze Tczewa zasygnalizowały rozpoczęcie procesu poszerzenia granic miasta. Proponowana zmiana granic administracyjnych Tczewa polega na włączeniu do miasta przyległych obrębów gminy Tczew lub ich części o łącznej powierzchni 1871,19 ha - czyli głównie sołectw Rokitki i Bałdowo. Procedura wymagała przeprowadzenia konsultacji społecznych, ale nie były one wiążące.
Gmina wiejska Tczew od początku ostro protestowała przeciwko planom miasta - władze wskazywało m. in. na ryzyko utraty płynności finansowej - z ust urzędników padały argumenty, że budżet gminy mógłby zostać uszczuplony o nawet 80 mln zł do 2030 roku, a niektóre inwestycje oświatowe, np. szkoła w Dąbrówce, mogłyby stracić sens.
Miasto jako argumentu za poszerzeniem używa m. in. prognoz demograficznych, które są złe - Tczew się wyludnia i mocno przebywa osób w wieku poprodukcyjnym. Przyłączenie wnioskowanych terenów do miasta Tczewa wzmocniłoby potencjał ludnościowy o 5,8 tys. mieszkańców, z czego 26,02% stanowiłyby osoby młode do 18 roku życia, a 62,63% osoby w wieku produkcyjnym, znacząco wzmacniając rynek pracy. Nastąpiłoby odmłodzenie populacji miasta i zmniejszenie obciążenia ekonomicznego (o 1,35 pkt. %).
Tematem zajmowali się radni - ostateczny projekt uchwały, która trafiła na biurko wojewody, był głosowany na marcowej sesji. Uzasadnienie uchwały stanowił 90-stronnicowy załącznik. Radni przyjęli dokument jednogłośnie.
We wtorek (05.05) pojawiła się opinia wojewody pomorskiej w tej sprawie. Prezentujemy ją poniżej w całości:
Negatywna opinia w sprawie zmiany granic administracyjnych Miasta Tczewa
Wniosek Rady Miejskiej w Tczewie dotyczący zmiany granic administracyjnych Miasta Tczewa został zaopiniowany negatywnie. Proponowana zmiana oznaczałaby powiększenie powierzchni miasta z 2238,3391 ha do 4104,6399 ha, czyli o 1866,3008 ha. W praktyce byłoby to niemal dwukrotne zwiększenie obszaru Tczewa.
Wniosek został złożony w ustawowym terminie - wpłynął do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku 30 marca 2026 r. - i zawierał wymagane dokumenty. Uchwała Rady Miejskiej w Tczewie stanowiąca podstawę jego złożenia jest zgodna z prawem. Negatywna opinia dotyczy jednak zasadności proponowanej zmiany.
Wniosek zakładał włączenie do Tczewa terenów z obszaru Gminy Tczew, w tym obrębów Bałdowo i Rokitki oraz części obrębów Czarlin, Śliwiny, Zajączkowo, Tczewskie Łąki i Czatkowy.
Konsultacje: niska frekwencja w mieście, zdecydowany sprzeciw w gminie
Jednym z kluczowych elementów oceny były wyniki konsultacji społecznych.
W Mieście Tczew konsultacje odbyły się w dniach 5-20 lutego 2026 r.. Udział wzięło w nich 1020 osób spośród 56 170 uprawnionych, co oznacza frekwencję na poziomie 1,82%. Oddano 994 głosy ważne i 26 nieważnych. Za zmianą opowiedziało się 627 osób, czyli 63,08% głosujących, przeciw było 345 osób - 34,71%, a 22 osoby wstrzymały się od głosu - 2,21%.
Inaczej wyglądały konsultacje w Gminie Tczew, przeprowadzone w dniach 1-18 lutego 2026 r.. Wzięło w nich udział 6522 mieszkańców spośród 15 499 uprawnionych, co dało frekwencję 42,08%. Oddano 6474 głosy ważne i 48 nieważnych. Przeciw zmianie było 6187 osób, czyli 95,57% głosujących. Za opowiedziało się 214 osób - 3,30%, a 73 osoby wstrzymały się od głosu - 1,13%.
Tak znacząca różnica frekwencji i skala sprzeciwu mieszkańców Gminy Tczew miały istotne znaczenie dla oceny wniosku.
Skutki finansowe dla Tczewa niewielkie, dla Gminy Tczew znaczące
Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że po przyłączeniu wskazanych terenów planowane dochody podatkowe Miasta Tczewa wzrosłyby z 272 068 527 zł do 274 402 313 zł, czyli o około 1%.
Dla Gminy Tczew oznaczałoby to natomiast spadek planowanych dochodów podatkowych z 91 733 254 zł do 86 717 074 zł, czyli o około 5,5%.
Gmina Tczew wskazała także na długofalowe skutki finansowe. Według jej wyliczeń w latach 2027-2030 łączny ubytek dochodów mógłby wynieść 91,33 mln zł, w tym 60,48 mln zł z PIT i CIT oraz 30,85 mln zł z pozostałych podatków i opłat. Roczny ubytek miałby wzrosnąć z 20,14 mln zł w 2027 r. do 26,76 mln zł w 2030 r.
Możliwe skutki dla mieszkańców i usług publicznych
W opinii zwrócono uwagę, że proponowana zmiana mogłaby negatywnie wpłynąć na sytuację Gminy Tczew, w tym na strukturę demograficzną, finanse, oświatę, planowanie przestrzenne oraz gospodarkę wodno-ściekową.
Według przedstawionych danych Gmina Tczew mogłaby stracić około 18,5% mieszkańców. W przypadku spółki GTKOM sp. z o.o. wskazano na możliwy spadek liczby odbiorców usług: o 16,2% w zakresie dostawy wody i o 21,4% w zakresie odbioru ścieków. Mogłoby to przełożyć się na wzrost opłat dla pozostałych mieszkańców Gminy Tczew - o 16,5% za wodę i o 19,4% za odbiór ścieków.
Podkreślono także, że wniosek nie uwzględniał w wystarczającym stopniu nakładów poniesionych już przez Gminę Tczew na infrastrukturę na terenach objętych planowaną zmianą.
Ryzyko zakłóceń w planowaniu przestrzennym
W opinii zwrócono również uwagę na potencjalne skutki planistyczne proponowanej zmiany granic. Zarówno Miasto Tczew, jak i Gmina Tczew są w trakcie opracowywania planów ogólnych, które - zgodnie z przepisami - powinny zostać uchwalone do 30 czerwca 2026 r. Zmiana granic administracyjnych od 1 stycznia 2027 r. oznaczałaby konieczność ponowienia części procedur planistycznych, aktualizacji analiz oraz dostosowania dokumentów do nowych granic. Mogłoby to prowadzić do istotnych opóźnień, dodatkowych kosztów oraz zakłóceń w procesie planowania przestrzennego w obu jednostkach samorządu terytorialnego.
Brak wystarczającego uzasadnienia
W ocenie wojewody argumentacja przedstawiona przez Miasto Tczew nie wykazała w sposób dostateczny, że miasto wyczerpało możliwości rozwoju w obecnych granicach. Nie przedstawiono także wystarczających dowodów na istnienie takich więzi społecznych, gospodarczych i kulturowych, które uzasadniałyby zmianę granic w proponowanym zakresie.
Znaczenie miały również wątpliwości dotyczące konsultacji społecznych. W ich trakcie wskazywano powierzchnię terenów objętych zmianą jako 1871,1900 ha lub 1871,1864 ha, podczas gdy ostateczny wniosek dotyczył obszaru 1866,3008 ha.
Decyzja: opinia negatywna
Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji stwierdzono, że proponowana zmiana granic administracyjnych Miasta Tczewa nie została wystarczająco uzasadniona. Uwzględniając skalę planowanego poszerzenia miasta, wyniki konsultacji społecznych, możliwe skutki finansowe i organizacyjne dla Gminy Tczew oraz brak dostatecznego wykazania powiązań funkcjonalnych, wniosek Rady Miejskiej w Tczewie został zaopiniowany negatywnie.
Więcej tutaj: Opinia w sprawie wniosków o zmianę granic administracyjnych Miasta Tczewa oraz Gminy Ustka
Dodajmy, że opinia wojewody nie jest wiążąca dla Rady Ministrów, która podejmie ostateczne stanowisko w tej sprawie.
Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności!
Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.









![Tczew - Tragedia na "91". Dwie osoby nie żyją [AKTUALIZACJA]](_ramfs/foto-webp/81be33-640360.webp)

![Tczew - Wjechali samochodem na zamarznięte jezioro. Lód się załamał. Byli pijani [AKTUALIZACJA]](_ramfs/foto-webp/a231aa-640360.webp)



















Komentarze (57)
dodaj komentarz
._gość
05.05.2026, 15:15
.
...i jak to miasto ma się rozwijać?... Tczew miastem bez przyszłości i to wina mieszkańców...
cf_gość
05.05.2026, 15:39
Może sie rozwijać, ale najpierw trzeba pogonić obecne władze miasta.
wuj_gość
05.05.2026, 16:01
Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji stwierdzono, że proponowana zmiana granic administracyjnych Miasta Tczewa nie została wystarczająco uzasadniona.!!!!!!! To na co poszlo to sto tysięcy polskich PLN? Najprostsza sprawa z mozliwycym kazdy wie ze rokitki to miasto blokowisko jakich mało. Jak mogl to tak koncertowo brzad spieprzyć. Wstyd dla rady miejskiej tez ze tego nie zablokowali. Trzeba bylo sie wstrzymać i poparcia szukać
Gościniec_gość
05.05.2026, 16:02
Szkoda, że kolejny raz Prezydent Miasta Tczewa wstydu mieszkańcom przysporzył. Jest Prezydentem nie potrafiącym czytać i słuchać ze zrozumieniem. Otacza się doradcami, których że zrozumieniem nie słucha albo wykazuje dyktatorskie kierowanie Urzędem Miejskim. Doradca nie odpowiada za skutki. Odpowiada Prezydent Miasta. O
Bdbd_gość
05.05.2026, 16:10
Ten Gadacz co buzię otworzy to kolokwialnie mowiac nie do konca chyba mnie sie zdaje lubi się ze szczera prawdą. Mówi: Nie zostały podważone przygotowane analizy ekonomiczne, socjologiczne, demograficzne i urbanistyczne, które jasno wskazały, że zmiana granic jest konieczna dla dalszego rozwoju miasta.PRZECIEZ PANI WOJEWODA W KOMUNIKACIE NAPISALA ZE NIE WYKAZANO WIEZI POWIAZAN ITP CZYLI ANALIZY DO BANI
dixit_gość
05.05.2026, 16:17
Ja nie wierze co ja czytam ::::Znaczenie miały również wątpliwości dotyczące konsultacji społecznych. W ich trakcie wskazywano powierzchnię terenów objętych zmianą jako 1871,1900 ha lub 1871,1864 ha, podczas gdy ostateczny wniosek dotyczył obszaru 1866,3008 ha. XxjdPowaga? Nie potrafią liczyć w miescie? Prezydent nie czytal? Czyli gmina Augusta króla miala racje...Ja pierrrrr. Szkoda ze koalicja byla za uchwala
h_gość
06.05.2026, 10:30
Największy portal samorządowy, z którego korzysta niemal cała Polska pisze wprost: "Rozszerzenie granic zatrzymane". Dziękuję, dobranoc!
wstyd_gość
05.05.2026, 15:17
brak wystarczajacego uzasadnienia, bledy o ktorych gadali na sesji na LECHA . PORAZKA MIASTA W CAŁOŚCI !!! WSTYD. NIE DLATEGO WSTYD ZE TO ZŁY POMYSŁ. WSTYD BO PREZYDENT ZROBIL TO OD DU STRONY
Rowerowy_johny_gość_gość
06.05.2026, 08:33
Trzeba szczerze przyznać, że.....
....obecna miejska władza nie ma kompetencji to przeprowadzenia tak wielkiego projektu. Brak rozmów z gminą, brak szerszych konsultacji społecznych, brak szczegółowych planów jak to całe przedsięwzięcie miało by wyglądać. Radni zagłosowali "za" bo sam pomysł jest dobry, ale do przeprowadzenia czegoś tak dużego wymagany jest czas, zrozumienie oponentów, negocjacje, wypracowanie ścieżek zmian w poszczególnych obszarach, zbudowanie poparcia i zrozumienia, przecież tam z tego nic nie było! Jakaś chlapana analiza drugorzędnej uczelni nie przykryje niekompetencji. Stało się to co miało się stać. Jeśli teraz ktoś będzie mówił, że to jeszcze nie koniec, jest szansa, bo jeszcze Rada Ministrów to naprawdę odjechał i to już daleko od rzeczywistości! Szkoda, że niektórzy nie utożsamiają własnych słów z realem, jakby słowa i gadka sobie, a rzeczywistość sobie :)
sarna_gość
05.05.2026, 15:24
rllgro?
No i klasyk. Jak robisz cos szybko to potem jest . Armia Brzadka i urzędasów i mecenasow z Tczewa pokonana przez Augusta i jego świtę i wieśniaków. Wstyd mi ze jestem z Tczewa
PL_gość
05.05.2026, 16:36
Lepiej byc porządnym wieśniakiem niz mieszczuchem któremu wydaje sie ze jest lepszy od innych ludzi.
ktos-z-puw_gość
05.05.2026, 15:27
Należy dodać, że to najgorszy wniosek na przestrzeni kilku ostatnich lat oraz to, że do wojewody dotarły słynne słowa o tym, że ona i jej prawnicy są ...... Na koniec, nie łudźcie się tym co usłyszycie teraz od ekipy rządzącej. Nie ma już szans na powiększenie miasta Tczewa. To jedna wielka porażka, jednoosobowa!
zgad_gość
05.05.2026, 15:45
zgadzam sie. zmarnowana szansa na lata. MOWILO O TYM WIELE OSOB. ZROB TO PORZADNIE LUKASZ
Fff_gość
05.05.2026, 16:06
A szkoda. Bo byłaby to szansa dla miasta
nieMowta_gość
05.05.2026, 15:27
Robione na kolanie. Powinny polecieć głowy albo prezydenta albo jego prawników. Czytam że znaczenie miały wątpliwości o konsultacjach że błędy w powierzchni. To samo wytykała gmina. Zaorali miasto. Po całości. Strach się bać co jest w innych ważnych dokumentach. To teraz mam nadzieie kolacja ruszy
dop_gość
05.05.2026, 15:30
Na kolanie. Stary wygasa August i jego gwardia Kuś i Mecenasik jak ich kur%a nie trawię to podcięli Brzadkowi nogi. Totalnie go rozjechali jak malego chlopca. Klasa...
xdxdx_gość
05.05.2026, 15:41
Co na to ci "eksperci" co za 100 000 zrobili opinie nieuzasadnioną dostatecznie!?
Kapitan _gość
05.05.2026, 15:50
Do wyborów zapomnimy
Efekt taki, jakie zdolności negocjacyjne Brządkowskiego. Tego można było się spodziewać. Gość nie potrafi budować wokół siebie pozytywnej atmosfery konsensusu. Poza tym jego radni raczej się tego tematu nie dotykali. Sam poszedł na odstrzał.
tre_gość
05.05.2026, 15:56
Slichaj... to jest masakra. Jak mozna na fejsie mowic ze sie zmienia granice . Jak można zle metry policzyć. Ja jestem z nowego miasta. Szczerze. Nie wiem nic po co ta zamiana granic. To skad ma wojdwoda na górze wiedzieć. To jest masakra. Ja gadalem z radnymi to kazdy mowil ze to jesy mega lipa. Ja rozumiem ze miasto musi poszukiwać terenów na rozwój ale te lapsusy brzadka ktore łapała gmina tobprzejda do historii. Tragedia... Ja bym sie pod ziemię zapadł. On sie nie przygotował. Widziałem face gminy. Tam byl ogień. Sprawna machina. Prawnicy urzędole eksperci poparcie a tu nic. Zeby noe bylo. Za poblokiem nie tęsknię ale chyba zaczne
..._gość
05.05.2026, 15:54
...
"Może sie rozwijać, ale najpierw trzeba pogonić obecne władze miasta."
...guzik prawda, większość mieszkańców to zaścianek, komuna cały czas wiecznie żywa, wystarczy spojrzeć dookoła...
Olo_gość
05.05.2026, 17:18
W zaklętym kręgu
W sedno. Władze wybrane w większości przez stado zaślepionych, bezrozumnych baranów nakręconych fejsbukowym hejtem. Choć niewątpliwie prawdą jest że poprzedni prezydent który przychodził nawalony na miejskie imprezy mógł sobie już odpuścić start w kolejnych wyborach. Jeśli zaś chodzi o temat poszerzenia granic, to blamaż nie tylko aktualnego prezydenta ale również radnych miejskich którzy przyklepują tak źle przygotowane pomysły.
serio_gość
05.05.2026, 15:58
"Negatywna opinia wojewody jest dla nas zaskoczeniem" - prezydent Tczewa. Tylko, że wiedział o tym od zeszłego czwartku.
A co ma powiedzieć?_gość
05.05.2026, 16:08
Że czego nie dotknie
To sp....doli koncertowo? Już ktoś kiedyś powiedział, paleciak i do fabryki.
Fdf_gość
05.05.2026, 16:05
"Może sie rozwijać, ale najpierw trzeba pogonić obecne władze miasta."
Tyle, że nigdy nie było lepszych!
Cóż _gość
05.05.2026, 16:05
Nic dodać, nic ująć
Koń jaki jest każdy widzi. Nie jest to wyścigowy wierzchowiec To stara habeta, co rży w stajni. To wszystko na co stać czczewowo. Pozostałe konie w tej stajni to stare wałachy, ale przy żłobie, do którego dosypuje perła tej stajni. Decyzja wojewody jak najbardziej logiczna.
Sda_gość
05.05.2026, 16:10
Mam nadzieję, że teraz radni miejscy (którzy reprezentują mieszkańców poszczególnych okręgów) wybiorą się do Wojewody. Tego oczekują mieszkańcy, bo po to oni są. A nie szukanie winnego - najlepiej w jednej osobie. To bardzo ważna sprawa dla Tczewa i jego przyszłości i od jutra powinni ustawiać się w Urzedzie i "walczyć" (merytorycznie oczywiście)
nszn_gość
05.05.2026, 16:26
Moze trzeba bylo jak wioski robiły działać wczesniej a nie teraz po fakcie? Tam sołtysi radni działali. Marsze pokazy waga baga
Masz na mysli_gość
05.05.2026, 16:32
Mieszkańców
W liczbie 627 osób? W tym pewnie w większości pracowników miejskich spółek oraz szkół? Bobrze, koncz waść wstydu oszczędź.
Niiin_gość
06.05.2026, 01:54
Firmować nieporadność I brak kompetencji prezydenta i jego nieudolnych kumpli? To chyba tylko geniusz Ciesielski z Wieczorkowskim Wstyd jak cholera
coongada_gość
05.05.2026, 16:16
Wojewoda mówi "Brak wystarczającego uzasadnienia... proponowana zmiana granic administracyjnych Miasta Tczewa nie została wystarczająco uzasadniona", a Brzadkowski na to "Nie zostały podważone przygotowane analizy ekonomiczne, socjologiczne, demograficzne i urbanistyczne...". On tak serio?
Dwa lata _gość
05.05.2026, 16:28
Obciachu i porażek
Już nawet wymieniać sie nie chce. Co za człowiek.
Gtc_gość
05.05.2026, 16:33
Brządkowi już podziękujemy. Nie mogę się wprost wyborów doczekać, żeby go pogonić. Mam nadzieję że razem z nim odejdzie zwikus z ekipą i Joanna,
O !_gość
05.05.2026, 19:12
Ekipa prasowa tego jegomościa
Przegapiła. W innej spółce nie do pomyślenia:) Tam wydział prasowy działa bez zarzutu.
tcity_gość
05.05.2026, 16:36
na razie to tylko opinia , pomysł z poszerzeniem granic jest sensowny , trzeba iść do przodu rozwijać i powiększać miasto, nie słuchać malkontentów, na szczęście jest ich garstka ,
Ta garstka wam_gość
05.05.2026, 17:42
W najbliższych wyborach
Pokaże gdzie wasze miejsce.
Bamber_gość
05.05.2026, 17:05
Oj Brzaduś...
Wojewoda nie dała się zrobić w kakao. Lecisz w dół, a twoi akoloci milczą.
Prezes _gość
05.05.2026, 18:19
Akolici milczą
Bo mają kredyty, długi itd. Otwarcie pyska jest równoznaczne z pożegnaniem sie z łatwą kasą bez wysiłku. Ludzie niskich lotów i konformisci o mentalności znanego gów....pchaja i smrodo emitera.
"Służby"_gość
05.05.2026, 19:10
Akolitow
Już aktywne w usuwaniu komentarzy. Jak zwykle nie zawodzą co nie chłopsaki? Pozdrowionka dla dwóch wybitnych Du....włazów.
KARUZELA W TCZEWIE_gość
05.05.2026, 20:30
chyba rferendum o wymiane
"Szkoda, że kolejny raz Prezydent Miasta Tczewa wstydu mieszkańcom przysporzył. Jest Prezydentem nie potrafiącym czytać i słuchać ze zrozumieniem. Otacza się doradcami, których że zrozumieniem nie słucha albo wykazuje dyktatorskie kierowanie Urzędem Miejskim. Doradca nie odpowiada za skutki. Odpowiada Prezydent Miasta. O"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- No to teraz do roboty referendum o wymiane PREZYDENTA TCZEWA- ???CZY DALSZA STAGNACJA???
Sołowio_gość
05.05.2026, 20:53
Sierp i młot
Widzę ,że towarzysze i resortowe dzieci wzieły się do roboty za hejtowanie ,takich farmazonów jak dziś to dawno nie było,
Kinjo_gość
05.05.2026, 21:37
Ktoś Brządkowskiego wybrał
Podziękujcie tym którzy pracowali na sukces wyborczy pana Łukasza? Gdzie pan Piotr? Czemu pan Wojciech nie atakuje prezydenta? Jakoś na fejzbuku sporo go widać.
Pan Wojciech _gość
06.05.2026, 07:46
re: Kinjo
Jeśli cię to szczególnie interesuje, to Sończak już dawno nie mieszka w Tczewie. Jeśli chodzi o mnie, to uważam, że w interesie miasta jest poszerzenie granic. Jako mieszkaniec mam to krytykować?
Rozalia Rozen Huta Katowice_gość
05.05.2026, 21:54
Tak może Pani Wojewoda, że...
bandziorów nie jest nam szkoda. I ten most odnowy dla nikogo... Nasza ekipa dobrze wie, że teraz kaucję zrobili na puszki o to jedno przęsło.
Amelia Firgon_gość
06.05.2026, 02:52
Wojewoda na medal.
To słuszna decyzja. Ludzi trzeba sluchać a nie olewać i ignorować. To ostatnia kadenitego w okularach i dostanie kopa w dupę na odchodne !! Ludzie nie chcą poszerzania granic. Ludzie chcą mieć spokój,ład i porządek. A nie tartaki w Bałdowie,nie spalarni chemikaliów na Rokitkach,nie wysypiska śmieci w Czarlinie i nie burdeli na tczewskich Łąkach. Zajmijcie się miastem: brud i syf po zimie.Brak szaletów miejskich na osiedlach, brak schroniska dla bezdomnych,brak darmowych parkingów,brak zieleni( zieleń jest wycinana w pień i niszczona), pełno betonowy( pl Halera,ulica Gdańska), targowisko miejskie katastrofa.Kupują stare wiatraki 1,6 mln.Budynek Sądu na kołątaja sprzedali za grosze wodom polskim,modernizację robią basenu z epoki Gierka( powinno się wysadzić w powietrze ten basen), i wybudować nowy na górkach lub rokitkach.l same afery w otoczeniu prezydenta.
Przem_gość
06.05.2026, 07:59
No to gmina wygrała wstępne starcie! Jeszcze tylko negatywna opinia od RM i będzie można powiedzieć, że Augustyniak z ekipą pozamiatali. Ale czy czegoś innego się spodziewaliśmy? Nie po tym występie kol. Manterysa, z którym chodziłem do liceum. On jest dobry prawnik. Brządek raczej będzie zapamiętany jako najgorszy włodarz tczewski na przestrzeni ponad półwiecza. Niezły wyczyn. Tylko czemu my musimy cierpieć?
Jolka _gość_gość_gość_gość_goś_gość
06.05.2026, 08:13
Tczew
Władze miasta nie dbają o to co mają. Plac Hallera zaniedbany , park również. Starówka to obraz nędzy i rozpaczy. I jak im wierzyć że będą w stanie zadbać o cokolwiek dwa lata rządów i zero osiągnięć wstyd. Tczew jest miastem bardzo zaniedbanym.
cel_gość
06.05.2026, 11:02
Myślisz ,że inwestycje to są na pstryk w jeden rok, dwa lata i gotowe? , przynajmniej po dwóch kadencjach można coś oceniać , to wszystko trwa
Jan_gość_gość_gość_gość_gość_g_gość
06.05.2026, 08:25
x
Z przebudową wierzy ciśnień będzie podobnie
ddd_gość
06.05.2026, 08:38
Porażka prezydnta totalna
Porażka prezydenta na całej linii. W uzasadnieniu nie ma ani jednego pozytywnego skutku poszerzenia granic miasta.
Ja_gość_gość_gość_gość_gość_gość
06.05.2026, 11:40
Neo Prezydent
Znowu w życiu mi nie wyszło... ***** ***
sobol_gość_gość_gość
06.05.2026, 19:00
decyzje
Żeby powiększyć miasto Tczew należy wpierw uporządkować w mieście to co jest do zrobienia, np. stan ulic w Tczewie jest tragiczny, odnowienie starych kamienic, skoro macie kasę na inwestycje to trzeba pokazać że w Tczewie coś się zmienia odnawia i buduje, tereny po koszarach sprzedane a więc nie zainwestowaliście to miejsce, teren po Urzędzie Stanu Cywilnego przy ul. Armii Krajowej sprzedany i od 12 lat widok tam przeraża, zniszczony został tam zabytkowy budynek, nie ma wyjaśnienia co dalej z tym terenem i czyj obecnie jest,
Raw_gość
06.05.2026, 22:29
To nie był zabytek
Nie figurował w żadnej ewidencji czy rejestrze. Powstał po wojnie, ale był stylizowany na dworek. Inna sprawa, że jego rozbiórka to głupia decyzja. To był ładny gmach.
Jolka _gość_gość_gość_gość_goś_gość
06.05.2026, 22:08
Tczew
Prezydent miasta który nie dba o Plac Hallera jest nie wiarygodny.
Oooonnnn_gość
07.05.2026, 17:53
Tczew upada
No niestety Tczew upada najpier w latach 70 odłączono tczewskie łąki potem ok 140 hektarów zabrało wojsko a nic nie przybywa , tylko Gdańsk może się powiększać bo Tczew wojewoda chce ZAORAć ...
Ty_gość
08.05.2026, 09:40
Korekta
Ale Gdańsk swoich terytoriów nie powiększa już od dawna. Nie ma też w planach występowania z wnioskiem o poszerzenie granic. Wystarczą im problem z ogarnięciem tego, co już posiadają.
gośścin_gość
08.05.2026, 10:07
Gdyby złożony wniosek zawierał prawidłowe uzasadnienie to Wojewoda nie miałby podstawy do negatywnej opinii. Pan Prezydent Miasta Tczewa tego nie zrozumiał, podobnie jak wielu innych spraw mających miejsce pod Jego kierownictwem. Panie Prezydencie - należy czytać ze zrozumieniem ...
kapuś_gość
08.05.2026, 10:47
Do takiego pełnego obrazu upadku instytucji prezydenta miasta brakuje tylko, żeby wyciekły jakieś taśmy z bunga bunga w urzędzie, jak za czasów Berlusconiego.