D tej pory istniał na papierze - ale wszystko wskazuje na to, że idea wspólnego biletu dla wszystkich przewoźników na Pomorzu zacznie być w końcu wdrażana. Na początek - także w Tczewie - ruszają testy specjalnego systemu - który ma zacząć działać pełną parą od 2020 roku.
Regionalny system poboru opłat za przewozy w transporcie pasażerskim oraz jednolitej informacji pasażerskiej ma być jednym z elementów szerszej polityki promowania publicznego transportu zbiorowego w regionie. Transport jest wciąż jedną z głównych bolączek mieszkańców regionu. Niestety, istniejący system transportu zbiorowego w Pomorskim, choć coraz nowocześniejszy i rozbudowany, wciąż nie spełnia oczekiwań podróżnych. Pasażerowie nie mają zapewnionej możliwości dokonywania racjonalnego dla siebie wyboru trasy przejazdu i środka transportu, choć na obszarze województwa pomorskiego funkcjonuje ponad 2 500 linii transportu zbiorowego (różnych organizatorów) oraz ok. 90 wojewódzkich relacji kolejowych.
Wprowadzenie jednego biletu dla wszystkich przewoźników ma wszystko zmienić i uprościć. Idea zaczyna w końcu nabierać formy. W Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku podpisane zostały umowy o przystąpieniu do pilotażu wspólnego biletu dla Pomorza. Umowy podpisali przedstawiciele Gdańska, Gdyni, Słupska, Tczewa, Starogardu Gd. oraz Urzędu Marszałkowskiego jako podmiotu organizującego przewozy kolejowe na terenie województwa Testy systemu rozpoczną się już we wrześniu. Będą prowadzone w: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Słupsku, Tczewie i Starogardzie Gdańskim. Testy mają przyzwyczaić podróżnych do nowej technologii. Pomogą również ustalić, czy system łączności działa bez przeszkód, czy jest przyjazny i intuicyjny.
Pojazdy komunikacji publicznej zostaną oznakowane kodami QR. Na razie system nie będzie posiadać modułu sprzedaży biletów.
- Testy będą prowadzić specjalnie przeszkolone osoby. Testerzy zostaną podzieleni na trzy grupy. Pierwsza będzie miała do realizacji wyznaczone scenariusze podróży np. z przesiadkami pomiędzy konkretnymi pojazdami czy na konkretnej trasie. Zadaniem drugiej będzie sprawdzenie, jak system zachowywać się będzie przy zwykłych codziennych przejazdach. Ostatnią grupę stanowić będą osoby, których zadaniem będzie sprawdzenie, jak system zachowa się przy podróżach międzynarodowych z Polski do Szwecji.
Wprowadzenie e-biletu ma ułatwić pasażerom korzystanie z różnych rodzajów transportu publicznego. Pasażer wsiadając do pojazdu będzie musiał mieć przy sobie jedynie urządzenie, które pozwoli systemowi go rozpoznać - może to być aplikacja w telefonie albo specjalna karta. Dalej system będzie działał już sam. Przeliczy przejechane przystanki, dopasuje taryfę, naliczy należne ulgi (odpowiednie dla pojazdów komunikacji autobusowej czy dla pociągów), a następnie podsumuje opłaty. - wyjaśnia Małgorzata Mykowska, rzeczniczka Urzędu Miasta w Tczewie.
Dzięki takiemu rozwiązaniu, pasażer korzystający z kilku środków transportu publicznego (np. tramwaju, pociągu i autobusu) nie będzie musiał kupować kilku różnych biletów.
Zaprojektowaniem, realizacją i wdrożenie Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności zwanej potocznie e-biletem jest spółką InnoBaltica, której głównymi właścicielami są: województwo pomorskie, miasto Gdańsk i miasto Gdynia.
Regionalny system poboru opłat za przewozy w transporcie pasażerskim oraz jednolitej informacji pasażerskiej ma być jednym z elementów szerszej polityki promowania publicznego transportu zbiorowego w regionie. Transport jest wciąż jedną z głównych bolączek mieszkańców regionu. Niestety, istniejący system transportu zbiorowego w Pomorskim, choć coraz nowocześniejszy i rozbudowany, wciąż nie spełnia oczekiwań podróżnych. Pasażerowie nie mają zapewnionej możliwości dokonywania racjonalnego dla siebie wyboru trasy przejazdu i środka transportu, choć na obszarze województwa pomorskiego funkcjonuje ponad 2 500 linii transportu zbiorowego (różnych organizatorów) oraz ok. 90 wojewódzkich relacji kolejowych.
Wprowadzenie jednego biletu dla wszystkich przewoźników ma wszystko zmienić i uprościć. Idea zaczyna w końcu nabierać formy. W Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku podpisane zostały umowy o przystąpieniu do pilotażu wspólnego biletu dla Pomorza. Umowy podpisali przedstawiciele Gdańska, Gdyni, Słupska, Tczewa, Starogardu Gd. oraz Urzędu Marszałkowskiego jako podmiotu organizującego przewozy kolejowe na terenie województwa Testy systemu rozpoczną się już we wrześniu. Będą prowadzone w: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Słupsku, Tczewie i Starogardzie Gdańskim. Testy mają przyzwyczaić podróżnych do nowej technologii. Pomogą również ustalić, czy system łączności działa bez przeszkód, czy jest przyjazny i intuicyjny.
- System powinien ruszyć w ciągu 1,5 roku, ale żeby wszystko działało dobrze, najpierw trzeba go przetestować. Liczymy na dobre, inteligentne rozwiązanie - mówi Adam Burczyk, zastępca prezydenta Tczewa.
Pojazdy komunikacji publicznej zostaną oznakowane kodami QR. Na razie system nie będzie posiadać modułu sprzedaży biletów.
- Testy będą prowadzić specjalnie przeszkolone osoby. Testerzy zostaną podzieleni na trzy grupy. Pierwsza będzie miała do realizacji wyznaczone scenariusze podróży np. z przesiadkami pomiędzy konkretnymi pojazdami czy na konkretnej trasie. Zadaniem drugiej będzie sprawdzenie, jak system zachowywać się będzie przy zwykłych codziennych przejazdach. Ostatnią grupę stanowić będą osoby, których zadaniem będzie sprawdzenie, jak system zachowa się przy podróżach międzynarodowych z Polski do Szwecji.
Wprowadzenie e-biletu ma ułatwić pasażerom korzystanie z różnych rodzajów transportu publicznego. Pasażer wsiadając do pojazdu będzie musiał mieć przy sobie jedynie urządzenie, które pozwoli systemowi go rozpoznać - może to być aplikacja w telefonie albo specjalna karta. Dalej system będzie działał już sam. Przeliczy przejechane przystanki, dopasuje taryfę, naliczy należne ulgi (odpowiednie dla pojazdów komunikacji autobusowej czy dla pociągów), a następnie podsumuje opłaty. - wyjaśnia Małgorzata Mykowska, rzeczniczka Urzędu Miasta w Tczewie.
Dzięki takiemu rozwiązaniu, pasażer korzystający z kilku środków transportu publicznego (np. tramwaju, pociągu i autobusu) nie będzie musiał kupować kilku różnych biletów.
Zaprojektowaniem, realizacją i wdrożenie Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności zwanej potocznie e-biletem jest spółką InnoBaltica, której głównymi właścicielami są: województwo pomorskie, miasto Gdańsk i miasto Gdynia.
Komentarze (5) dodaj komentarz
qq_gość
11.09.2018, 11:34
Hahaha QR-Meteor :-) proszę każdemu kierowcy z osobna nadać kod QR żeby można było szybko i sprawnie zeskanować i opisać co robią lub czego nie robią. Może wtedy zachowywali się jak należy.
OdpowiedzNIKI MINTAJ_gość
11.09.2018, 11:46
Autobus nie pojedzie bo panu czytnik do QR kodów szwankuje...
CytujNIKI MINTAJ_gość
11.09.2018, 11:44
Koszt wprowadzenia to 2,3 mln euro - za tą kwotę można by zrobić przez długi czas darmowy transport.
OdpowiedzMaciej O_gość
11.09.2018, 11:51
Dzięki temu będą bilety w tej samej cenie co w Gdańsku. Okazja do podwyżek. Sprytnie.
OdpowiedzAsia_gość
12.09.2018, 08:53
W koncu. Idziemy w dobra strone.
Odpowiedz