Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne wyjadą na tory

WIZUALIZACJA POJAZDU 31WEBB (fot. MAT. UMWP)
Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne wyjadą na tory
Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne, które kupi samorząd województwa pomorskiego będą wozić pasażerów na Pomorzu. Będą to doskonale znane i lubiane przez użytkowników, polskie składy Impuls budowane w Nowym Sączu. Pociągi będą kosztować prawie 70 mln zł. Jest też przewidziana opcja na dokupienie dodatkowych 29 pojazdów.

Umowę z firmą NEWAG podpisali 23 sierpnia 2022 r. marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna oraz prezes nowosądeckiego zakładu Zbigniew Konieczek.

Lepszy komfort podróży
Miejsce podpisania umowy nie było przypadkowe. Odbyło się ono na pokładzie 46 letniego pojazdu EN57, który cały czas wozi pasażerów.

- Chcemy konsekwentnie rozwijać kolejowy transport na Pomorzu i zwiększać komfort podróży. Dlatego kupujemy kolejne nowoczesne pociągi - mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Nowe pociągi będą klimatyzowane, obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Na pokładzie będzie też wi-fi.

Dwa nowe Impulsy
Podpisana umowa obejmuje dostawę dwóch wieloczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwszy to skład przeznaczony do ruchu regionalnego na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Drugi skład będzie dłuższy i obsługiwać będzie ruch aglomeracyjny w rejonie Trójmiasta. Oczywiście obydwa nowe pojazdy będą mogły wyjeżdżać na inne zelektryfikowane linie kolejowe w regionie. Kiedy pociągi przyjadą na Pomorze?

- Jesteśmy w stanie dostarczyć pierwszy pojazd pod koniec 2023 r. - zapowiada prezes NEWAG Zbigniew Konieczek.


Jest też szansa, że nowych Impulsów będzie dużo więcej.

Zawarta umowa przewiduje również tzw. prawo opcji.

- Chodzi o to, że możemy zwiększyć zamówienie o kolejnych 10 pojazdów pierwszego typu i 19 drugiego. Będzie to jednak zależeć od uzyskania unijnego dofinansowania - wyjaśnia marszałek Struk. - Liczyliśmy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety przez politykę rządu tego wsparcia możemy nie uzyskać - dodaje.

Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane w ramach programu "Fundusze Europejskie dla Pomorza na lata 2021-2027" to wartość zamówienia wyniesie łącznie ponad 1,1 mld zł. Decyzja o skorzystaniu z opcji musi zostać podjęta do końca marca 2023 r. Kolejowa inwestycja sprawi, że w ciągu kilku lat może udać się całkowicie wymienić tabor w województwie pomorskim.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (4)
dodaj komentarz

  • qq_gość

    29.08.2022, 09:47

    predkość światła redaktorków...to już było tydzień temu na trójmiasto...

    Odpowiedz
    IP: 46.175.xx6.xx8 
  • Podróżnik _gość

    29.08.2022, 11:27

    Impuls

    Kocham te pociągi! Jazda Impulsem zawsze przyjemniejsza niż te regio do Pelplina/Smętowa.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx5 
  • Sławek EU07_gość

    29.08.2022, 13:13

    EN57

    Stare poczciwe EN57 można było "naprawić" na szlaku przy użyciu młotka i śrubokręta.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx8.xx8 
  • qq_gość

    30.08.2022, 04:12

    Dokładnie. I to jedzie. A w tym tylko drzwi zapuszczą się nie zamkną i stoisz w polu...

    Cytuj
    IP: 109.197.xx2.xx9 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.