"Cmentarz jest miejscem świętym, nie piaskownicą". Czytelnik prosi o wyjaśnienia

(fot. nadesłane do redakcji)
"Cmentarz jest miejscem świętym, nie piaskownicą". Czytelnik prosi o wyjaśnienia
Zwały ziemi leżące na grobie rodziców, zastał jeden z mieszkańców Tczewa, który przyszedł odwiedzić grób matki w rocznicę jej śmierci. Jak usłyszał, wszystko z powodu odbywającego się obok pochówku. Zarządca cmentarza tłumaczy, że grób był odpowiednio zabezpieczony, a po pogrzebie wrócił do stanu poprzedniego.

O podjęcie tematu poprosił jeden z naszych czytelników:

- We wtorek przypadła rocznica śmierci mojej matki i na cmentarzu nowym, gdzie jest miejsce jej pochówku, obok wykonano dół z miejscem do pochówku. Przysypane jest pół grobu rodziców. Powstaje zatem pytanie czy w Tczewie działają nie liczące się z ludźmi zakłady pogrzebowe, których jedynym celem jest nastawienie na zysk i brak jakiejkolwiek etyki zawodowej? Czy są osoby które potrafią zweryfikować i nadzorować przebieg prac, które się odbywają na cmentarzach? Przypominam, że cmentarz jest miejscem świętym, a nie piaskownicą - pisze nasz czytelnik.


W środę rano grób był nadal nieuprzątnięty, bo jak mieli tłumaczyć naszemu czytelnikowi przedstawiciele zarządcy, w popołudniu miał się odbyć pogrzeb, po ceremonii miejsce miało wrócić do stanu poprzedniego. Zarządcę cmentarza poprosiliśmy o wyjaśniania:


- Oczywistym jest, że cmentarz został stworzony po to, żeby chować na nim zmarłych. Grób do pochówku należy wykopać, a więc ziemia z grobu musi być gdzieś odkładana. Każdorazowo przy wykopie zabezpieczamy pomniki obok za pomocą foli i płyt. Jest to standardowe zabezpieczenie prac przy wykopie grobu. Tak stało się również w tym przypadku. Niestety akurat rocznica pochówku bliskiej osoby tego Pana pokryła się z pogrzebem innej osoby. W czasie kiedy odbywał się pochówek osoby bliskiej tego Pana, również w taki sposób był kopany grób i pomniki obok były częściowo przysypane ziemią. Oczywiście po zasypaniu grobu, miejsca i pomniki obok sprzątamy, pogrzeb odbył się w czwartek, zatem po 15 sąsiedni grób będzie wyglądał tak samo jak przed pogrzebem. - wyjaśnia Zakład Pogrzebowy Starówka s.c.


Starówka wysłała nam także zdjęcie grobu po godzinie czternastej w środę wyglądał już tak:



Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (33)
dodaj komentarz

  • qq_gość

    07.05.2020, 08:12

    Strzępi ryja nie potrzebnie. 'starowka' dobrze pisze że każdego musi pochować i dziurę w ziemi przygotować. Normalna praktyka przy kopaniu grobów. A pan z piaskownicy nie jest sam są też inni na tym padole.

    Odpowiedz
    IP: 87.204.xx2.xx2 
  • adi_gość

    07.05.2020, 08:32

    Wg tego Pana zakład pogrzebowy wykopał tak sobie dla zabawy dziurę na cmentarzu?. Ciekawe rozumowanie.

    Odpowiedz
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • qw3rty_gość_gość

    07.05.2020, 12:51

    Jego

    rodzice są pochowani ,więc co zrobią z kolejnymi osobami do pochówku gościa nie interesuje.

    Cytuj
    IP: 195.74.xx1.xx1 
  • gość_gość_gość

    07.05.2020, 08:34

    Musze z przykrością stwierdzić i potwierdzić że mimo iż pomniki w bliskim sąsiedztwie są zabezpieczane folia ,to i tak po pogrzebie NA PEWNO nie wyglądają tak jak ten na w/w zdjęciu. Pomnik moich najbliższych myłam po pogrzebie cały dzień z gliny i też miałam ochotę wysłać zdjęcie do Starówki. Niedawno był tez pochówek blisko mojej wnusi,gdzie jest dużo małych ,dziecięcych pomników i wśród nich chowano dorosłego,uwierzcie mi takiego bałaganu narobiono że szukałam swoich zniczy, bo wszystkie z kilku małych otaczających wykopany grób były postawione gdzieś na uboczu i nikt nie raczył i pewnie nawet nie pomyślał że trzeba zabezpieczyć więcej pomników niż tylko te z lewej i prawej strony. Są nagrobki odwiedzane parę razy w roku i do dzisiaj jest ten bałagan na tych małych pomnikach. Może uda mi się zrobić zdjęcie to Wam prześlę i pokaże jak po tygodniu wygląda Wasze rzekome porządkowanie po pogrzebie i zapewniam że nie tak przykładnie jak to opisujecie i pokazujecie. Cieszę sie że ktoś w końcu poruszył ten temat.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx7.xx4 
  • kb_gość

    07.05.2020, 17:52

    sprzątanie

    Temat samej ziemii przed pogrzebem to jedno (i w sumie tłumaczenie Starówki jest zupełnie zrozumiałe) zaś sposób sprzątania to drugie. Uważam, że WSZYSCY, którzy natknęli się na niedbalstwo podczas sprzątania zanieczyszczonych przez Strówkę nagrobków, powinni zgłaszać ten fakt. Przecież Starówka kasuje za to nie małe pieniądze! Powinni się do pracy przykładać od początku do końca!

    Cytuj
    IP: 178.235.xx6.xx3 

    TAT_gość

    07.05.2020, 18:02

    Potwierdzam, to co Pani napisała.Sana tego doświadczyłam. To zdjęcie ni jak ma się do rzeczywistości. Zarządzający firmą niech się nie obrażają tylko wezmą sobie te uwagi do serca. Nie ma co się obrażać i pisać bajki trzeba się po prostu wziąć się to pracy. Poprzedni zarządcy może nie byli super ale na niedzielne msze zawsze główne aleje były wysprzątane a zarządzającego można było spotkać na cmentarzu..

    Cytuj
    IP: 83.23.xx9.xx8 
  • Zbynio_gość

    07.05.2020, 10:08

    Pogrzebowi

    tnij.tcz.pl/?u=3c843f

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx9.xx3 
  • Kali,Czong,Mustafa..._gość

    07.05.2020, 18:20

    "A kto umarł,w grobie leży"...

    Jak chcesz taki cyrk,to się tam przeprowadz,inny klimat,inne obyczaje,z POLSKI nie zrobisz Afryki,Jamajki czy Nowego Orleanu,przez takie głupoty mamy u nas to co mamy,bez żadnych podtekstów....

    Cytuj
    IP: 109.207.xx4.xx8 
  • aa_gość

    07.05.2020, 10:10

    Zgadzam się z tym że trzeba wykopać i inaczej się nie da ale racja jest taka że Starówka zrobiła foto na pokaz żeby się wybielić kilka razy obok moich grobów było kopane i zostawili taki syf że strach ,myślą że jak rządzą cmentarzem to im wszystko można inna firma konkurencja potrafi wymyć wodą pomnik i zostawiają porządek jak na tym foto.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx0.xx3 
  • Zakład Pogrzebowy Starówka_gość

    07.05.2020, 13:03

    Prosimy konkurencję o nie komentowanie. Oczywiście, że zdarzają się niedoskonałości podczas prac porządkowych, szczególnie w okresie zimowym, jednak zawsze takie rzeczy wystarczy zgłosić do nas. Staramy się pozostawić groby w takim stanie a nawet niejednokrotnie w lepszym niż przed pochówkiem. Jako zarządca cmentarza musimy dawać przykład i jako jedyna firma, w okresie zimowym, wozimy baniaki z wodą w celu umycia pomników po pochówku. Prosimy Państwa o wyrozumiałość, każdego zmarłego trzeba z szacunkiem pochować, a przy wykopie grobu, każdorazowo zabezpieczamy pomniki obok.

    Cytuj
    IP: 31.61.xx5.xx2 

    aa_gość

    07.05.2020, 20:02

    Proszę nie pisać że to konkurencja pisze i nie obrażać mnie jestem osobą prywatną mam groby na cmentarzach w Tczewie i Miłobądzu piszę to co widzę kilka razy obok moich bliskich były kopane mogiły i nigdy nie wyglądało to tak jak na foto które zrobiliście na pokaz .Nie chciałem już wdawać się w dyskusję bo mam na wasz temat swoje zdanie( kiedyś nawet korzystałem z waszych usług)ale widać po innych komentarzach że nie tylko ja zauważyłem to co jest ,a to co tu pokazujecie i zwalacie że konkurencja taka bebe a my idealni.Było kilka artykułów na tcz i z tego co pamiętam to wy zawsze staraliście się nagłośnić błędy innych a teraz gdy ktoś wam wytknie błąd to atak( proszę konkurencje o niekomentowanie.)Karma wraca trzeba brać się za dobrą robotę to nikt nie będzie pisał o was żle i korzystał z waszych usług.Jestem osobą prywatna i to jest moje zdanie po to ten portal jest żeby wypowiedzieć swoje zdanie na temat sytuacji nie zgodnej z rzeczywistością .

    Cytuj
    IP: 94.254.xx6.xx0 
  • ja_gość_gość

    07.05.2020, 10:21

    bez przesady

    Zmarłego trzeba pochować i niestety to jest jedyny sposób.Więcej bałaganu robią podrzucający znicze i zeschłe kwiaty pod czyjąś lewaczkę

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx5.xx7 
  • Yo_gość_gość

    07.05.2020, 11:25

    ...

    A moze nie zawsze pogoda pozwala na dokladne posprzatanie wkoło, wystarczy pomyslec. A do Pana ktory wywoluje zamieszanie - ciekawe jak Pan chowal swoich bliskich jak było.. Ludzie ogarnijcie sie z lekka, jestescie coraz gorsi. Niech Was ten wirus wytepi wszystkich bo nie nadajecie sie do zycia wsrod ludzi.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx2.xx2 
  • Gość_gość

    07.05.2020, 11:33

    Brak kontroli nad pracownikami

    Zgadzam się z państwem że zarządca nie kontroluje swoich pracowników. U moich bliskich na grobie po podcinaniu gałęzi został uszkodzony wazon który był częścią pomnika i było pełno gałązek na pomnik. A ostatnio po pochówku na grobie obok na naszym pomniku było pełno piachu.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx2 
  • ix_gość_gość

    07.05.2020, 12:11

    Bez przesady, normalna praktyka, nikomu innemu to nie przeszkadza...

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx5.xx8 
  • qq_gość

    07.05.2020, 12:36

    a już na pewno tym co tam leżą

    Cytuj
    IP: 87.204.xx2.xx2 
  • Gosc_gość

    07.05.2020, 14:14

    Wszystko ok ale ciekawe w tym wszystkim jest to że piszacy te brednie zagladaja raz na rok na cmentarz i robia wielkie afery a na grobach jest syf.Kwiaty lepsze wyrzucone sa do kontenerow niz te ktore leza na grobach.A skoro mają watpliwosci to niech zobacza jak wygladaja groby gdzie naprawde najblizsi przychodza a ich gdzie sa smietniki.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx4 
  • Gra_gość

    07.05.2020, 18:18

    To że ktoś przyszedł na rocznicę nie oznacza że bywa tam raz w roku.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx8.xx8 
  • Mieszkaniec _gość

    07.05.2020, 16:17

    Cmentarz

    Widac że konkurencja wykorzystuje i moment i stara się dopiec, choćby w komentarzach. Myślę że każdy kto odwiedza cmentarz nowy lub stary widzi że zakład naprawdę pilnuje tam porządku. Nie ma się do czego przyczepić, a szukanie dziury w całym jest bezsensowne.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx2 
  • Iga_gość

    07.05.2020, 16:53

    A który zakład pogrzebowy ściąga klepsydry z tablic? Zmarła mój babcia i zajmowała się pochówkiem Juka . Jeszcze dobrze z kościoła nie wyszliśmy a konkurencja zdejmowała klepsydry ze wszystkich tablic. Nie udało się nam jako rodzinie zabrać wywieszki. Wstyd.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx1 
  • Op_gość

    07.05.2020, 17:16

    Jak Pani wie, że konkurencja zdejmowała, to po co pani pyta? Większej bzdury nie słyszałem. Proszę nie szkalować innych, bo to jest karalne.

    Cytuj
    IP: 94.254.xx9.xx2 
  • Gość _gość

    07.05.2020, 19:00

    "Potwierdzam, to co Pani napisała.Sana tego doświadczyłam. To zdjęcie ni jak ma się do rzeczywistości. Zarządzający firmą niech się nie obrażają tylko wezmą sobie te uwagi do serca. Nie ma co się obrażać i pisać bajki trzeba się po prostu wziąć się to pracy. Poprzedni zarządcy może nie byli super ale na niedzielne msze zawsze główne aleje były wysprzątane a zarządzającego można było spotkać na cmentarzu.."

    Przecież Starówka cały czas zarządza cmentarzem, to kto niby był tym poprzednim zarządcą.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx8.xx6 
  • TAT_gość

    09.05.2020, 12:33

    Firma ta sama, ale firmą kierują już inni ludzie.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx1.xx3 
  • Zbynio_gość

    07.05.2020, 19:10

    Haha

    "Jak chcesz taki cyrk,to się tam przeprowadz,inny klimat,inne obyczaje,z POLSKI nie zrobisz Afryki,Jamajki czy Nowego Orleanu,przez takie głupoty mamy u nas to co mamy,bez żadnych podtekstów...."

    Weź tego kija z dup* wyciągnij :)

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx9.xx3 
  • Ani_gość

    07.05.2020, 19:27

    To samo było z pomnikiem mojego taty też cały przysypanych ale po odkopaniu go nie wysprzątali rabatka była zniszczona a element pomnika rozbity (nadmiernie że pomnik był nowy) zgłoszenie nic nie pomogło bo przecież każdy mógł zniszczyć pomnik a przecież za gości na pogrzebie oni nie odpowiadają. Rozumiem, że ziemię trzeba gdzieś odłożyć,ale wypadało by zabezpieczyć chociaż sama folia to czasami za mało, szczególnie gdy pomnik zawiera elementy ozdobne.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx8 
  • Jac_gość

    07.05.2020, 20:05

    Wyraźnie widać, że są jeszcze płyty, przecież przed kopaniem nie wiedzieli, że ktoś będzie się skarżył. Wynika więc z tego faktycznie standardowo tak zabezpieczają, drugą sprawa jakby źle zabezpieczyli, to ten pomnik po wszystkim by tak nie wyglądał przecież. A tam rabatka jak nowa. Coś tu mi się wydaje, że chcecie ich podkopać, ciekawe komu na tym zależy. Ja tam u nich różne usługi zlecałem i życzyłbym sobie takiej obsługi i podejścia do klienta w innych branżach. A to że komuś kiedyś coś to jeśli to prawda to zgłaszacie, a pewnie posprzątają drugi raz. Pozdrawiam zdrowo myślących.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx8.xx7 
  • Tczewiak_gość

    08.05.2020, 03:13

    do rozmówcy "Gość"

    Jeżeli wchodzisz w dyskusje to zapoznaj się z materiałem i historią miasta Tczew. Po drugie nie cytuj bezmyślnie naskakując kogoś skoro nie wiesz (w tym przypadku akurat) kto zarządza cmentarzem cały czas jak to piszesz wskazując na ZP "Starówka" bo od początku lat 90 był ZP "DAL" a obecny zarządca czy administrator jest od kilku lat.. Kiedyś afery były gorsze i głośniejsze - zresztą sami zobaczcie.. tnij.tcz.pl/?u=407455 tnij.tcz.pl/?u=651102

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx3.xx3 
  • Gisc_gość

    08.05.2020, 07:29

    Chyba cmentarze mylisz, Dal był zarządcą na cmentarzu komunalnym a to jest artykuł o cmentarzu "Nowym" Czytanie ze zrozumieniem się kłania.

    Cytuj
    IP: 31.61.xx5.xx2 
  • kik_gość

    08.05.2020, 08:53

    Nigdy nie pojmę tego procederu. Ziemia powinna być załadowana na taczkę wywieziona, a po pogrzebie przywieziona znowu. Żałobnicy brnący przez hałdę ziemi, sąsiedni grób zawalony ziemią! Co to za średniowieczna praktyka!? Pogrzeb to kosztowna sprawa jak to możliwe, ze w XXI wieku nadal w Polsce w ten sposób się to odbywa! Jest to skandaliczne i nie estetyczne! I zakrawa na brak szacunku

    Odpowiedz
    IP: 77.114.xx1.xx6 
  • Gisc_gość

    08.05.2020, 10:01

    To ty chyba człowieku nie zdajesz sobie sprawy ile jest tej ziemi, kopanie trwałoby dwa dni i zasypywanie tyle samo, oczywiście pewnie za kopanie zapłaciłbyś 3.razy więcej. Trochę wyobraźni.

    Cytuj
    IP: 5.173.xx8.xx6 

    Ja_gość

    08.05.2020, 16:04

    Zakład w takim razie powinien zatrudnić z czterech ludzi do zabrania ziemi gdzieś na uboczu A po z powrotem i podniesc ceny za pogrzeb i za utrzymanie cmentarza. I nie siejcie równo burzy

    Cytuj
    IP: 188.146.xx3.xx6 
  • Ktoś _gość

    09.05.2020, 14:03

    Wszędzie tak robią że nakrywaja grób obok ... inaczej się nie da . Niech Pan nie popada w paranoję...

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx4.xx1 
  • Siostra _gość

    14.01.2023, 21:01

    Godność człowieka

    W listopadzie ub roku zmarł mój brat .Było zimno I trochę śniegu. Pogrzebem zajęła się profesjonalna firma. Rzecz działa się na Mazurach. Po ceremonii trumna miała być zasypana ziemią i uformowany grób. Gdy pojechałam na cmentarz oniemiałam z oburzenia Grobu nie było tylko płaski plac i rozrzucona dokoła ziemia. Brak krzyża wieńce rzucone byłe jak podobne znicze. Sąsiednie pomniki obrzucone gliną i piaskiem. Słowem pobojowisko. A firma zgarnęła niemałą kasę. I co mam zrobić???.

    Odpowiedz
    IP: 77.115.xx9.xx3 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.