Za nami debata nad projektem przyszłorocznego budżetu. Urzędnicy przedstawili założenia dokumentu, ale jego kształtu była ciekawa zaledwie kilkuosobowa grupka mieszkańców obecnych na sali. Jaki będzie przyszłoroczny budżet? Wydatki miasta na 2011 rok oszacowano na 182 mln zł. Dochody zaplanowano na poziomie blisko 160 mln zł. Ponad 42 mln zł zostaną wykorzystane na inwestycje. Deficyt wyniesie 22 mln zł.
Prezydenci, skarbnik, radni, naczelnicy poszczególnych wydziałów w ratuszu, dziennikarze oraz nieliczni mieszkańcy w ub. tygodniu (16.12) zapoznali się z projektem przyszłorocznego budżetu miasta. Przyszłoroczny budżet został zrównoważony na poziomie 186 mln zł.
- Przyszłoroczny deficyt budżetowy wyniesie ok. 22 mln zł. Zwiększyło się również zadłużenia miasta. Zakładamy je w wysokości blisko 76 mln zł, co stanowić będzie 47,5 proc. planowanych dochodów. Blisko 16 mln zł z tej kwoty przeznaczone jest na realizację zadań dofinansowanych przez Unię Europejską. - wyjaśniła przybyłym Helena Kullas, skarbnik miasta.
- Część inwestycyjna jest optymistyczna - mówił Mirosław Pobłocki, prezydent miasta - Na inwestycje przeznaczymy ok. 42 mln zł, czyli około 23 proc. całego budżetu
Nieliczni przybyli mieszkańcy mieli kilka pomysłów na zadania, które mogłyby ruszyć w przyszłym roku - część z nich od kilku lat czeka na realizację. W magistracie pojawił się m. in. mieszkaniec ulicy Obrońców Tczewa, którzy podkreślał, że wszyscy tam mają nadzieję, że jak najszybciej znają się środki na jej budowę. W imieniu mieszkańców tamtego rejonu miasta wypowiadała się również radna Gertruda Pierzynowska, którą zastanowiła zabezpieczona na przyszły rok kwota 700 tys. złotych na budowę fontanny na placu Hallera:
- Jest to wszystko piękne, ładne, tylko mam jedną uwagę - czy najpierw kupujemy futro, czy wisienkę - mówiła radna - Te 700 tys. złotych chciałabym widzieć w innym miejscu - dołożylibyśmy milion i można by zrobić ulicę Obrońców Tczewa.
Prezydent Mirosław Pobłocki wyjaśniał, że fontanna będzie realizowana w ramach projektu rewitalizacji starówki, zaś na razie magistrat zabezpieczy 70 tys. zł na stworzenie dokumentacji ulicy na Suchostrzygach. Z sali pojawiały się również sugestie dotyczące zabezpieczenia większych środków na remont miejskich ulic i chodników oraz stworzenia miejsc do rekreacji, czy ścianki wspinaczkowej. Prezydent przypomniał, że wiosną odbywa się przegląd stanu dróg i chodników, na podstawie którego typuje się ulice do remontów bieżących. Oczywiście mieszkańcy swoje sugestie powinni zgłaszać do magistratu.
Teraz, aby projekt budżetu wszedł w życie, przyjąć go musi Rada Miejska. Głosowanie odbędzie się podczas grudniowej sesji.
Prezydenci, skarbnik, radni, naczelnicy poszczególnych wydziałów w ratuszu, dziennikarze oraz nieliczni mieszkańcy w ub. tygodniu (16.12) zapoznali się z projektem przyszłorocznego budżetu miasta. Przyszłoroczny budżet został zrównoważony na poziomie 186 mln zł.
- Przyszłoroczny deficyt budżetowy wyniesie ok. 22 mln zł. Zwiększyło się również zadłużenia miasta. Zakładamy je w wysokości blisko 76 mln zł, co stanowić będzie 47,5 proc. planowanych dochodów. Blisko 16 mln zł z tej kwoty przeznaczone jest na realizację zadań dofinansowanych przez Unię Europejską. - wyjaśniła przybyłym Helena Kullas, skarbnik miasta.
Co w projekcie?
Na przyszłoroczne wpływy budżetowe składają się dochody w wysokości 159,7 mln zł oraz przychody (obligacje, kredyty) w wysokości 25,3 mln zł. Planowane wydatki to 181,6 mln zł, a rozchody (wykup obligacji z lat poprzednich) 3,5 mln zł. Największe wydatki przeznaczone są na:
Na przyszłoroczne wpływy budżetowe składają się dochody w wysokości 159,7 mln zł oraz przychody (obligacje, kredyty) w wysokości 25,3 mln zł. Planowane wydatki to 181,6 mln zł, a rozchody (wykup obligacji z lat poprzednich) 3,5 mln zł. Największe wydatki przeznaczone są na:
- oświatę i wychowanie - 54 mln zł
- pomoc społeczną - 33 mln zł
- transport i łączność - 31,5 mln zł
- administrację publiczną - 14,5 mln zł
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 11,4 mln zł
- gospodarkę mieszkaniową - 11 mln zł
- kultura i ochrona dziedzictwa narodowego -9,8 mln zł
- kulturę fizyczna i sport -3,9 mln zł.
- Część inwestycyjna jest optymistyczna - mówił Mirosław Pobłocki, prezydent miasta - Na inwestycje przeznaczymy ok. 42 mln zł, czyli około 23 proc. całego budżetu
Nieliczni przybyli mieszkańcy mieli kilka pomysłów na zadania, które mogłyby ruszyć w przyszłym roku - część z nich od kilku lat czeka na realizację. W magistracie pojawił się m. in. mieszkaniec ulicy Obrońców Tczewa, którzy podkreślał, że wszyscy tam mają nadzieję, że jak najszybciej znają się środki na jej budowę. W imieniu mieszkańców tamtego rejonu miasta wypowiadała się również radna Gertruda Pierzynowska, którą zastanowiła zabezpieczona na przyszły rok kwota 700 tys. złotych na budowę fontanny na placu Hallera:
- Jest to wszystko piękne, ładne, tylko mam jedną uwagę - czy najpierw kupujemy futro, czy wisienkę - mówiła radna - Te 700 tys. złotych chciałabym widzieć w innym miejscu - dołożylibyśmy milion i można by zrobić ulicę Obrońców Tczewa.
Prezydent Mirosław Pobłocki wyjaśniał, że fontanna będzie realizowana w ramach projektu rewitalizacji starówki, zaś na razie magistrat zabezpieczy 70 tys. zł na stworzenie dokumentacji ulicy na Suchostrzygach. Z sali pojawiały się również sugestie dotyczące zabezpieczenia większych środków na remont miejskich ulic i chodników oraz stworzenia miejsc do rekreacji, czy ścianki wspinaczkowej. Prezydent przypomniał, że wiosną odbywa się przegląd stanu dróg i chodników, na podstawie którego typuje się ulice do remontów bieżących. Oczywiście mieszkańcy swoje sugestie powinni zgłaszać do magistratu.
Teraz, aby projekt budżetu wszedł w życie, przyjąć go musi Rada Miejska. Głosowanie odbędzie się podczas grudniowej sesji.
Jakie inwestycje?
- Przebudowa wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego (pomoc finansowa dla powiatu tczewskiego, rozliczenie końcowe) - 1 916 000 zł
- Budowa infrastruktury zintegrowanego węzła transportowego - 21 200 000 zł. Projekt realizowany przy wsparciu środków unijnych - rozliczenie końcowe
- Rewitalizacja Starego Miasta - realizacja zaplanowana jest do 2013 r. W 2011 r. planowane jest wydanie blisko 7 mln zł m.in. na budowę Szlaku Fortecznego, Drogi Spacerowej i dokończenie Szlaku Widokowego, przebudowę budynków przy ul. Chopina 33, Zamkowej 26, budowę fontanny na pl. Hallera, montaż 13 kamer. Projekt jest realizowany przy wsparciu środków unijnych.
- Dom Przedsiębiorcy w Tczewie - inwestycja jest już finalizowana, w 2011 r. planowane jest wydanie 900 000 zł. Projekt realizowany przy wsparciu środków unijnych
- Budowa pomostów cumowniczych w ramach projektu "Pętła Żuławska" 630 000 zł. Pomost powstanie na wysokości klubu wioślarskiego Unii Tczew. Projekt jest realizowany przy wsparciu środków unijnych.
- Wrota Tczewa - projekt będzie realizowany w latach 2011-2012 jako portal informacyjno-usługowy mieszkańców miasta. Dotyczy zintegrowanego pakietu usług elektronicznych skierowanych do szerokiej grupy odbiorców, w szczególności mieszkańców i przedsiębiorców. Wydatek planowany na 2011 r. to 914 500 zł. Projekt jest realizowany przy wsparciu środków unijnych.
- Przebudowa ul Spółdzielczej - 300 000 zł (pierwszy etap)
- Przebudowa ul. Andersa - 1 950 000 zł
- Przebudowa budynku przy pl. Grzegorza - 3 100 000 zł
- Modernizacja dachu w Szkole Podstawowej nr 5 - 400 000 z.
Komentarze (32) dodaj komentarz
taschoon
21.12.2010, 02:21
Mam pytanie
Ciekawe czy w domach też planują budżety gdzie przewidują jakikolwiek deficyt. Pretensje, że mało mieszkańców było na prezentacji projektu budżetu. Po co chodzić i słuchać jak tylko rośnie zadłużenie miasta i deficyt z każdym rokiem jest większy. Bez sensu taki projekt lecz ważne aby dostać premię i podnieść sobie pensyjkę radnego
Odpowiedz_gość
21.12.2010, 08:59
Jak nie?! Nie bierzesz kredytów? To juz jest deficyt
CytujWACŁAW_gość
21.12.2010, 09:11
22 mln deficytu???
A Pobłocki miał być taki super, a budżet tak zadłużony że aż się płakać chce. To efekt kontynuacji bałaganu Odyi.
Cytuj:)))_gość
21.12.2010, 14:30
:)))
miętki wacusiu to ty ???
Cytujtaki jeden_gość
21.12.2010, 16:31
brawo
babcia Pierzynowska , na nią można liczyć zawsze i wszędzie ... tam drzewko zasadzi tam pieska nakarmi a potem wydziera się z Chylicką , ża kupy robią na chodnikach. Nic dodać nic ująć takich radnych jak najwięcej, a potem modlić się o cud nad Wisłą. Zapomniałem o skrzacie Samborku, pierwszym cykliście miasta Tczewa...o takich radnych też trzeba się modlić,... takich jak pan Roman Kucharski to trzeba latarką w stogu siana jak igły szukać ...szukać a i tak się nie znajdzie , bo wyjątkowy. O reszcie nie wspomnę bo i szkoda na temat co niektórych gadać ...sami wiecie co ludzie w mieście gadają , na temat ich tzn. co niektórych no i czwartaków spod budki z piwem...
Cytujx_gość
21.12.2010, 07:42
Głupoty opowiadasz. Otóz bez kredytu nie będziezs miał mieszkania, samochodu ani nie pojedziesz na wakacje W rezultacie twoje życie będzie marną egzysentcją u boku rodziców, którzy (o ile nie dostali za darmo mieszkania) do dziś je splacają. Otóz masz ten deficyt. Przy zarobkach wspólnych 6 tys zł. Jesteś w stanie odłożyć max 3 czyli 30 tys na rok, czyli po 10 latach odlozysz na mieszkanie. Fajnie : ) TO ZE NA DEBATE przyszlo 10 mieszkancow rozumiem, ale to ze przyszlo 5 radnych nie bardzo rozumiem....
OdpowiedzC>K>M
21.12.2010, 08:09
No to masz porównanie, 10 lat odkładania, albo 30 lat spłacania kredytu. Czyli 20 lat pracujesz na bank. Uważasz, że to roztropne? A budżet nie ma potrzeb duchowy by si e"wyprowadzić" od rodziców. Zastanów się dokąd to prowadzi. Teoretycznie można by w 10 lat wysłać Polaka na Marsa, ale płacilibyśmy za to 99% Vatu.
Cytujc_gość
21.12.2010, 07:43
PO TO MAM RADNEGO, ZEBYM SAM NIE MUSIAL ISC NA DEBATE... a tu sie okazalo ze nie ma mojego radnego ani radnego mojego kolegi, czyli co odwolac ich ? inicjatywa o referendum i odwolac buractwo ?
Odpowiedz._gość
21.12.2010, 07:44
Wielkie brawa dla radnych obecnych na sali
OdpowiedzKRYTYK_gość
21.12.2010, 07:46
budżet
Administracja publiczna - 14,5 mln zł , gospodarka mieszkaniowa - 11mln zł, a nie można by tak na odwrót?
Odpowiedzklonik_gość
21.12.2010, 07:48
Po co chodzić na wybory !!!!!
Głosowałam na p.Pobłockiego i na PO i jestem zawiedziona tym co zrobiono przy obsadzie stanowisk, PiS przegrało a się zwąchali z PnP i teraz panoszą się, wstyd i hańba !!! Jak widzę te gęby zadufane w sobie to czarno to widzę , zaczną się kłótnie, bo przecież pisiaki bez tego nie moga żyć , w nosie mają interes kraju lub miasta , musi być tak jak oni chcą , zawsze psują to co jest dobre i sprawdzone , nienawidzę ich za to !!!!
OdpowiedzC>K>M
21.12.2010, 08:10
DEMOKRACJA:)
Cytujwszyscy razem przeciw PO_gość
21.12.2010, 08:47
lol:
Bardzo dobrze dla miasta się stało.
CytujVerbatim_gość
22.12.2010, 02:10
skandal koalicyjny
Dużo osób głosujących na p.Pobłockiego jednocześnie było za PO. Ja oczekiwałem silnej i mądrej koalicji PnP i PO. Rozmów między ugrupowaniami które cieszyły się największym poparciem mieszkańców. Zlekceważenie osiągnięcia wyborczego PO i chęci PO do koalicji z PnP, to lekceważenie wyborców, mieszkańców. Żałuje swojego głosu. Nie byłem za p.Mroczkowskim, ale następnym razem będę wolał jego poprzeć lub innego kandydata niż sprzymierzeńców PISu. Najpierw p.Pobłocki się nie zgadzał, kłócił z PISowcami na spotkaniach Rady Miasta, a teraz koalicje z nimi robi PnP. Co to za wiarygodność? p.Mroczkowski podczas kampanii strzelił sobie w stopę proponując Pobłockiemu wiceprezydenta. A teraz Pobłocki sobie strzelił w stopę przymierzem z PIS. Dziwić się niską frekwencją w tym mieście? Nie, patrząc na poziom Radnych. Karierowiczów nauczycieli którzy swojej pracy dobrze nie wykonywali a teraz wymądrzają się i kłócą gdy Tetka ich filmuje, by błysnąć. By być zauważalnym. Frekwencja będzie jeszcze niższa skoro tak się traktuje wyborców, lekceważy ich wybór. Sami będą radni na siebie głosować. PnP straci swoje poparcie mam nadzieje że nie kosztem PISu i Pisowskich uciekinierów. Może powstanie jakieś nowe ugrupowanie z mądrymi ludźmi co coś chcą zmienić w tym mieście. Co służyć będą mieszkańcom a nie walce o stołki i układy.
Cytujobserwator_gość
22.12.2010, 07:07
"Ludzie ludziom zgotowali ten los"
No i widzisz co narobiłaś?!?!?!
Cytujpo raz_gość
21.12.2010, 09:04
kolejny
Po raz kolejny sie pytam co dal zatorza? ze wkoncu od 20 lat nam zaspy na ulicach odsniezyliscie ? brawo dal miasta czyli mamy juz klub pilkarski ktory jest pol nasz pol kolegow zza miedzy, sciezke rowerowa ktora nigdzie nie prawadzi..., nowe bloki parola staje sie silniejsza, 300 m chodzikow....reszte to sobie wspolnoty zrobiły... co jeszcze mamy... słucham ? wczoraj stalismy w 5 i sie zastanawialismy co my ku**a mamy robic na kozenie?!!!
OdpowiedzObserver_gość
21.12.2010, 09:52
Nieobecnym zabrać część diety!
Brak radnych na tak ważnej debacie powinno pociągnąć za sobą dotkliwe konsekwencje! Przewodniczący rady powinien uszczuplić diety wszystkim nieobecnym! Z drugiej strony być może nie mają obowiązku uczestniczyć w takim spotkaniu, jednak w tym momencie na samym początku kadencji udowodnili, że sprawy miasta mają w pewnej części ciała i bardziej dbają o własny interes niż mieszkańców o czym tak gorąco zapewniali wyborców!
Odpowiedztaki jeden_gość
21.12.2010, 12:26
masz rację
Observer masz rację - diety o 50% im zabrać i wtedy zobaczymy kto chce dalej pracować dla Tczewa i dla Ludzi jak to mówili przed wyborami. Tak na marginesie to przypomina mi sie radny Kaffka z poprzedniej kadencji , który jako jedyny sensownie wypowiadał sie na temat podatków, koncesji, licencji , wygrywanych przez kolesi projektów, przetargów, no i oczywiscie wysokości diet kolesi radnych. SZKODA ŻE GO NIE MA W TEJ RADZIE - MYŚLĘ , ŻE GO WYCIELI. Napiszcie co wy na to, patrząc na ilość przekrętów podczas tych wyborów ( ponoć kupowali co niektórzy głosy za piwko , winko i wódeczkę , a czasami nawet busami podwozili czwartą zmianę żeby na nich głosowała- no i mamy teraz wspaniałych radnych...RRRAAADDDNNNYYYCCCHHH ! WARTYCH TYLE SAMO CO judaszowy SREBRNIK .Jestem ciekaw co tczewscy księża powiedzą na ten układ jaki panuje w radzie miasta?! najbardziej sprzedajna rada w historii miasta HAŃBA
CytujMirek poszedł na odpoczynek_gość
21.12.2010, 15:07
lol:
a radni byli na debacie zorganizowanej specjalnie dla radnych !!!
Cytujtt_gość
21.12.2010, 10:10
droga rowerowa
to nie będzie drogi rowerowej po jednej stronie chodnika łączącej wszystkie dzielnice tczewa? trudno będziemy jeżdzić na pasach jezdni i blokować ruch samochodowy, wkońcu rower to też pojazd i ma takie samo prawo jak samochód i nie musi zjeżdzać do krawężnika :)
Odpowiedzspacerowicz_gość
21.12.2010, 10:12
A na te Wrota Tczewa jakiś przetarg będzie, konkurs chociaż, czy już jest wszystko przyklepane?
Odpowiedzforfiter_gość
21.12.2010, 10:32
A mnię zastanawia dla czego pomosty cumownicze w ramach projektu pętli żuławskiej będą przy klubie żeglarskim a nie przy przystani... Dziwne to...
Odpowiedzmieszkaniec _gość
21.12.2010, 10:36
głupota lola
Ty masz jakąś schizofremię PO jest w opozycji Prezydent koalicja PNP i ta reszta będą uchwalać budżet i za niego odpowiadać a co ma do tego hasło wszyscy razem przeciw PO ?
Odpowiedzktoś całkiem obcy_gość
21.12.2010, 12:52
no i pieknie mieszkancy widza ze miasto ma ich w d... chocby teraz chodniki nie odsniezone drogi tak samo lub duiry w drogach ze bespieczniej chodzic pieszo niz jezdzic autem to oni sie spodziewaj ze ludze beda chodzic na ich wykłądy ? jak oni maja nas w d... to my ich tak samo dziwie sie tylko ze jak sa wybory prezydenckie ze tak ktos chodzi bo powinna byc taka sam frekfencja jak teraz na tej debacie i tak samo powinien zrobic cały narod jak wybieramy prezydenta kraju zlewajmy ich jak oni nas a moze sie naucza ze nie sa panami samych siebi a jednak miasta czy panstwa.
Odpowiedzbenek_gość
21.12.2010, 13:04
Zbliżamy się do granicznej stopy zadłużenia . DŁUGI trzeba spłacać i co będzie z inwestycjami w latach następnych bo dochody nie wzrosną a koszty utrzymania nowych pomysłów Pana Prezydenta tak ,czyli .....
Odpowiedztaki jeden_gość
21.12.2010, 16:17
czyli
kolego benku , proponuję na YOU TUBE obejrzeć sobie 16 odcinków bardzo ciekawego filmu pt. WEZWANIE DO PRZEBUDZENIA. Uwierzcie mi oczy wam się otworzą na pewne sprawy,... na zadłużenie Tczewa również. Przekażcie tytuł tego filmu wszystkim znajomym, może to coś zmieni w przyszłości i będzie miało wpływ na wynik wyborów 2014 (jeżeli dożyjemy)
Cytujmieszkaniec _gość
21.12.2010, 16:40
budżet
Ja się pytam czy ktoś z tej ekipy ma pojęcie o finansach ? płacę podatki i to duże i chciałbym żeby moje pieniądze były dobrze wydane a nie przejedzone w MOPSach
Odpowiedzkierowca_gość
21.12.2010, 17:30
Ile zostało przewidziane na BUDOWĘ DRÓG
Ile zostało przewidziane na BUDOWĘ chociaż jednej nowej DROGI??????? 33mln na opiekę społeczną.... by żyło się lepiej żulom i menelom
Odpowiedzantyamerykanin_gość
21.12.2010, 19:10
rozrzutność
Uważam, że 33 miliony na pomoc społeczną to ogromna rozrzutność. Ja przeznaczyłbym góra 10 milionów. W MOPS-ie byłem dwukrotnie tj. w marcu tego roku aby spytać o dofinansowanie szkolenia dla osób niepełnosprawnych. Byłem tam jedyną osobą zainteresowaną taką formą pomocy. Cała ta "elita" czekała jedynie na decyzje, w których jak się domyśliłem był przyznany okres i kwota, na jaki dostaną zapomogę. Stojąc w kolejce słyszałem również o jakiś paczkach żywnościowych i o tzw. zasiłkach na pomoc w chorobie alkoholowej sięgających nawet 300 zł (na rękę). Nikt z osób stojących w kolejce, nie był zainteresowany podjęciem pracy, bo wolą żyć biednie ale wygodnie, spędzając czas przed tv lub pod sklepem monopolowym. Ja, zamiast decyzji dałbym im trzy oferty pracy i jak żadnej by nie podjął to pomocy by nie otrzymał. Oczywiście zapoznałbym się najpierw z każdym przypadkiem, przeprowadził wywiad środowiskowy, sprawdził kartotekę policyjną,kartotekę w urzędzie pracy, zapoznał się z wykształceniem osoby ubiegającej się o pomoc oraz wziąłbym pod uwagę ilość osób w rodzinie, warunki mieszkaniowe, dochody netto oraz stan zdrowia osobnika. W tym ostatnim przypadku badania przeprowadzałby lekarz zatrudniony przez MOPS i dokładnie sprawdzał wszystkie wyniki i obecny stan zdrowia. Wszyscy alkoholicy, krętacze, naciągacze i leserzy odpadliby w przedbiegach. Zostałyby tylko osoby starsze oraz naprawdę potrzebujące, którym emerytura nie starcza na życie, zakup leków itp. a resztę tych zdrowych, silnych leserów posłał do pracy. Kobiety tam stojące z małymi dziećmi, też bym zagnał do roboty a na dzieci dał dofinansowanie, na pokrycie kosztów przedszkola itp. I nie do ręki tylko na konto przedszkoli. Decyzję wydawałbym nie wcześniej niż po 30 dniach, bo najpierw dogłębnie bym wszystko sprawdził. Zredukowałbym tym samym etaty tamtejszych pracowników o jakieś 30 %, ponieważ 80 % pracy odpadłoby w pierwszym roku z powodu braku zgłoszeń o dofinansowanie.
OdpowiedzMichu_gość
21.12.2010, 19:36
Zadłużenie można mocno zmniejszyć - ściągając zadłużenie od tych, co nie płacą czynszu. Za połowę kwoty z 11 mln (spokojnie wystarczy) - można zakupić kontenery mieszkalne dla niepłacących, postawić je gdzieś za miastem, niech tam mieszkają jak ich nie stać. A ludzi gnać do odśnieżania, napełniania worków piaskiem, grabienia liści, podlewania klombów, zamiatania ulic, zbierania papierów na skwerach itp - niech odrabiają swoje zadłużenie! Może ja też przestanę płacić, bo mam świadomość tego, że i tak mi nikt nic nie zrobi...
Odpowiedzsds_gość
22.12.2010, 09:52
Tczew to nie Wiedeń !
Na kolejny dom kultury 3,1 mln. zł jest w budżecie ... a na budowę całorocznego miejsca rekreacji dla mieszkańców nie ma ani złotówki ! Więc po co chodzic na te spotkania o budzecie skoro jak zwykle i tak zrobią z naszą kasa to co będą chcieli !
Odpowiedzpodatnik_gość
22.12.2010, 11:15
budżet
Dopiero się zacznie rozdawnictwo pieniędzy podatników na MOPS i tym podobne placówki .Benificjeńci Mopsu szli stadnie głosować na PNP i Pobłockiego i trzeba będzie karmić swój elektorat wyborczy za pieniądze podatnika kolejne cztery lata .Prponuję zajść na ul. Kościelną i zaproponować pracę stałą lub dorywczą dobrze płatną i wtedy można otworzyć szeroko oczy jak wygląda bieda w tczewie ta prawdziwa biedna osoba to nawet nie wie że można tak kombinować .Jest od nidawna ustawa zabraniająca żebrania to może by tak wprowadzić ustawę kończącą z cwaniakami krórzy żyją za pieniądze innych .
Odpowiedz