W przyszłym roku ruszy remont drogi krajowej nr 91 na odcinku od Tczewa do Czarlina. Droga zostanie zmodernizowana, pojawią się również ciągi rowerowe. Całość prac według wstępnych założeń ma trwać 8 miesięcy i będzie kosztować około 75 mln zł.
O planach modernizacji tego odcinka pisaliśmy już wielokrotnie. Prace projektowe trwały około 5 lat. Na zły stan drogi na terenie Tczewa zmotoryzowali narzekali już od dawna - koleiny, popękana nawierzchnia dają o sobie znać. W przyszłym roku wszystko ma się zmienić - rusza przebudowa trasy na odcinku w granicach administracyjnych miasta aż do Czarlina. Termin rozpoczęcia prac zależy od daty przekazania środków na remont z resortu transportu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że trasę uda się zmodernizować w ciągu 8 miesięcy. Jeśli środki zostaną przekazane na początku przyszłego roku, całość robót powinno udać się zakończyć w 2013. Jeśli pieniądze zostaną przekazane później, być może część prac będzie trzeba prowadzić w 2014 roku.
- W ramach tej inwestycji, oprócz rozbudowy jezdni, w zakresie modernizacji pojawią się dodatkowe elementy, które powstały w toku prac projektowych. - tłumaczył tczewskim radnym miejskim Karol Markowski, zastępca dyrektora ds. zarządzania drogami i mostami w gdańskim oddziale GDDKiA.
Planowana modernizacja obejmie cały odcinek w granicach Tczewa i zakończy się w Czarlinie. Rejon skrzyżowania z ul. Armii Krajowej pozostaje bez zmian - tu zaczyna się ścieżka rowerowa. Dalej, GDDKiA planuje wspólnie z Urzędem Miasta przebudować skrzyżowanie Gdańska - Aleja Solidarności, tak by uwzględnić planowaną przez ratusz ulicę Nowosuchostrzycką. Skrzyżowanie koło Shella pozostaje nadal skrzyżowaniem z wyspą centralną - tu zakończy się ścieżka rowerowa biegnąca bezpośrednio przy drodze.
- Trakt dla rowerów w tym miejscu skręci w kierunku os. Bajkowego. Projektowanie w tym miejscu ścieżki wzdłuż drogi było niebezpieczne, nieefektywne ekonomiczne i mało widowiskowe. Droga dla rowerów wróci do dawnej "jedynki" przy Al. Kociewskiej, przebiegnie wiaduktem nad torami dobudowanym obok już istniejącego i dalej wzdłuż "krajówki" - aż do ulicy Norwida. - tłumaczył przedstawiciel GDDKiA.
Bardziej widoczne mają być zmiany na dwóch kolejnych skrzyżowaniach - m. in. w rejonie ulicy Norwida i Głowackiego. Przy parkingu przy wyjeździe z Tczewa powstanie też miejsce do ważenia pojazdów z systemem preselekcji. Z kolei w samym Czarlinie pojawi się nowość - pas wyłączenia ze zjazdu z drogi krajowej nr 22, kosztem zamknięcia ulicy Dworcowej. Na odcinku od hotelu Carina do ul. Przemysłowej drogowcy podniosą powierzchnię i nałożą nowe warstwy bitumiczne. Z kolei od ulicy Przemysłowej do Czarlina - ten odcinek jest w znacznie gorszym stanie - będą wymieniać całą powierzchnię jezdni. GDDKiA ma już pozwolenie na budowę, są również decyzje środowiskowe. Szacowany koszt remontu wynosi 70 mln zł - 5 mln ma kosztować ciąg pieszo-rowerowy. Dodajmy, że po remoncie nie zostanie podniesiona dopuszczalna prędkość na tym odcinku - ze względów bezpieczeństwa w graniach miastach pozostanie 50 km/h w ciągu dnia, 60 km/h w nocy.
O planach modernizacji tego odcinka pisaliśmy już wielokrotnie. Prace projektowe trwały około 5 lat. Na zły stan drogi na terenie Tczewa zmotoryzowali narzekali już od dawna - koleiny, popękana nawierzchnia dają o sobie znać. W przyszłym roku wszystko ma się zmienić - rusza przebudowa trasy na odcinku w granicach administracyjnych miasta aż do Czarlina. Termin rozpoczęcia prac zależy od daty przekazania środków na remont z resortu transportu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że trasę uda się zmodernizować w ciągu 8 miesięcy. Jeśli środki zostaną przekazane na początku przyszłego roku, całość robót powinno udać się zakończyć w 2013. Jeśli pieniądze zostaną przekazane później, być może część prac będzie trzeba prowadzić w 2014 roku.
- W ramach tej inwestycji, oprócz rozbudowy jezdni, w zakresie modernizacji pojawią się dodatkowe elementy, które powstały w toku prac projektowych. - tłumaczył tczewskim radnym miejskim Karol Markowski, zastępca dyrektora ds. zarządzania drogami i mostami w gdańskim oddziale GDDKiA.
Planowana modernizacja obejmie cały odcinek w granicach Tczewa i zakończy się w Czarlinie. Rejon skrzyżowania z ul. Armii Krajowej pozostaje bez zmian - tu zaczyna się ścieżka rowerowa. Dalej, GDDKiA planuje wspólnie z Urzędem Miasta przebudować skrzyżowanie Gdańska - Aleja Solidarności, tak by uwzględnić planowaną przez ratusz ulicę Nowosuchostrzycką. Skrzyżowanie koło Shella pozostaje nadal skrzyżowaniem z wyspą centralną - tu zakończy się ścieżka rowerowa biegnąca bezpośrednio przy drodze.
- Trakt dla rowerów w tym miejscu skręci w kierunku os. Bajkowego. Projektowanie w tym miejscu ścieżki wzdłuż drogi było niebezpieczne, nieefektywne ekonomiczne i mało widowiskowe. Droga dla rowerów wróci do dawnej "jedynki" przy Al. Kociewskiej, przebiegnie wiaduktem nad torami dobudowanym obok już istniejącego i dalej wzdłuż "krajówki" - aż do ulicy Norwida. - tłumaczył przedstawiciel GDDKiA.
Bardziej widoczne mają być zmiany na dwóch kolejnych skrzyżowaniach - m. in. w rejonie ulicy Norwida i Głowackiego. Przy parkingu przy wyjeździe z Tczewa powstanie też miejsce do ważenia pojazdów z systemem preselekcji. Z kolei w samym Czarlinie pojawi się nowość - pas wyłączenia ze zjazdu z drogi krajowej nr 22, kosztem zamknięcia ulicy Dworcowej. Na odcinku od hotelu Carina do ul. Przemysłowej drogowcy podniosą powierzchnię i nałożą nowe warstwy bitumiczne. Z kolei od ulicy Przemysłowej do Czarlina - ten odcinek jest w znacznie gorszym stanie - będą wymieniać całą powierzchnię jezdni. GDDKiA ma już pozwolenie na budowę, są również decyzje środowiskowe. Szacowany koszt remontu wynosi 70 mln zł - 5 mln ma kosztować ciąg pieszo-rowerowy. Dodajmy, że po remoncie nie zostanie podniesiona dopuszczalna prędkość na tym odcinku - ze względów bezpieczeństwa w graniach miastach pozostanie 50 km/h w ciągu dnia, 60 km/h w nocy.
Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Ulica Nowosuchostrzycka
Ulica Nowosuchostrzycka
Informacje na temat ulicy Nowosuchostrzyckiej - a właściciele kolejnego odcinka alei Kociewskiej, bo taka jest właściwa nazwa tej trasy
Komentarze (30) dodaj komentarz
_gość
20.09.2012, 11:22
Pewnie zmodernizują ten odcinek tak jak za pszczolkami bedziemy sie wlec za traktorem 20km/h bo nigdzie wyprzedzic nie mozna.
Odpowiedzmeme_gość
20.09.2012, 12:06
Traktor jest pojazdem wolnobieznym i mozna go wyprzedzic nawe na pdwujnej ciaglej ale jak sie nie ma prawka albo zdobylo sie w niezbyt legalny spsob to tego sie nie wie prawda?
Cytujn_gość
20.09.2012, 12:54
Chłopie ile ty tych traktorów na ulicach widzisz? Wlec to będziemy się za tobą bo zamiast jechać będziesz stał, marudził i lamentował, że remontują i traktory latają.
Cytujgosc_gość
20.09.2012, 15:08
do meme
No fakt, ale w Pszczolkach nie ma podwojnej ciaglej tylko wysepka, a na wysepce to juz nie bardzo mozna wyprzedzac, nawet rowery.
Cytujka_gość
20.09.2012, 11:25
szukam kogoś przy zdrowych zmysłach
Niech ktoś przy zdrowych zmysłach wytłumaczy mi, jakie trzeba spełnić warunki, zeby podnieść prędkość do np. 70 km/h lub, lepiej, 90 km/h? W tej chwili są: balustrady, skarpy, ekrany dźwiękochłonne, światła, przy nielicznych przejściach dla pieszych oraz dwujezdniówka - dwupasmówka. I ograniczenie do 50 km/h. Piszę oczywiście o odcinku DK 91 od Jagiellońskiej w stronę Gdańskiej. Rozumiem, że, zdaniem specjalistów z gdaki niebezpieczna jest z uwagi na ruch pieszych. Pieszych sportowców, bo normalny pieszy nie pokona przeszkód, o których pisałem. Wydaje mi się, że władzom Tczewa brakuje zaangażowania w walkę z gdaką.
Odpowiedzsiedzący byk_gość
20.09.2012, 11:55
Wiem że to nie miejsce na to pytanie, ale czy w ramach modernizacji zaplanowano stworzenie prawoskrętu z Jagiellońskiej na al. Solidarności? Takie rozwiązanie mogłoby nieźle odciążyć obecny prawy pas i zmniejszyć korki.
Odpowiedzbartek_gość
20.09.2012, 12:39
to jest jak dla mnie pieniądze wyrzucone w błoto, spójrzcie sobie na drogę przy ul nowowiejskiej na czyżykowie ta droga wymaga gruntownego remątu .
OdpowiedzMTTczew
20.09.2012, 13:13
Do Czarlina powinna być droga dwupasmowa, wtedy przebudowa i remont miałby jakiś sens.
Odpowiedzsds_gość
20.09.2012, 13:13
to jest tylko remont nie modernizacja
Szkoda że defonitywnie upadł pomysł czteropasmowej DK91 na odcinku od Shella do granic miasta... taka niby oszczędność ! To jest wymiana nawierzchni z dobudowaniem ścieżki nic więcej , żadna modernizacja ...
OdpowiedzPiotr Wildbroth_gość
20.09.2012, 13:21
GDDKiA zwęża drogi zamiast je poszerzać !
GDDKiA ostatnio rezygnuje z dawnych planów budowy dróg o dużej przepustowości (cztery pasy w granicach miast) , czego dobitnym przykładem jest Starogard a teraz Tczew. Skoro Tczew nie będzie posiadał obwodnicy to powinien mieć zmodernizowaną DK91 do przekroju czterech pasów od wjazdu do miasta (ul. 30-Stycznia) do ronda przy McDonaldzie. Przecież w przypadku zablokowania A1 to przez Tczew przebiega nadal droga krajowa pólnoć-południe Panie Markowski ! Dla mnie ten remont niczego nie zmieni po za nową nawierzchnią , a korki od wiaduktu PKP do ulicy Głowackiego nadal pozostaną ...
Odpowiedzazazel_gość
21.09.2012, 00:41
"Skoro Tczew nie będzie posiadał obwodnicy to powinien mieć zmodernizowaną DK91 do przekroju czterech pasów od wjazdu do miasta (ul. 30-Stycznia) do ronda przy McDonaldzie." A gdzie takowa obwodnica miała być budowana? Tak z ciekawości pytam.
CytujCzarlinianin_gość
20.09.2012, 13:39
Dla mieszkańców CZarlina oznacza to utrudnienia
Zlikwidowany przystanek i zamknięcie ul. Dworcowej - oznacza to co najmniej 20 minut dłuższą drogę do przystanku (przy dojazdach do pracy, czy szkoły). Dla mieszkańców Czarlina ta inwestycja to więc same kłopoty. Oczywiście jest bardzo potrzebna, ale ktoś poszedł na łatwiznę kosztem mieszkańców.
Odpowiedz_gość
20.09.2012, 22:16
Fakt - w Czarlinie niektórzy będą mieli przerąbane
Jak do przejścia będzie trzeba biegać pół kilometra dalej, a na autobus półtora...
Cytuj_gość
20.09.2012, 14:57
JAk zrobią droge rowerową to byłoby nawet fajnie do pracy rowerem można będzie jechać. Niech ograniczą tirów to kolein nie będzie. Zrobili te bramki a tiry dalej jeżdżą miastem.
Odpowiedzgość_gość
21.03.2013, 21:17
niech ograniczą tirów to kolein nie bedzie
Brak słów. To może lepiej niech polami te tiry jeżdżą. Nastawiali bramków i tiry dalej som. Najlepiej jak się ma takie pojęcie jak świnia o niebie i pisze takie bzdury - tirów ograniczą - niech lepiej rowerzystom też dowalą opłate za korzystanie z dróg.
Cytuj_gość
20.09.2012, 15:09
Ta droga była remontowana (całkiem nowa nawierzchnia ) na początku lat 90-tych i od razu po remoncie pojawiły się koleiny a potem pęknięcia. Ciągle słyszymy w TV, że nowo oddawana odcinki autostrad wymagają praktycznie od razy remontu i poprawek. Nowe stadiony nie były oddawane do użytku w terminie, bo wymagały poprawek itd itp. U nas tak się po prostu buduje. Zawsze i wszędzie są opóźnienia i nikt nie jest temu winny. Koszty są zawsze wyższe niż wcześniej planowano, a prawie zawsze trzeba wszystko poprawiać i remontować od razu po oddaniu do użytku, lub jeszcze przed. Ulica Jagiellońska w Tczewie, w okolicach wiaduktu. Po deszczu zamienia się w jeziorko, miała być oddana w sierpniu. mamy prawie koniec września a przejazd zamknięty i nic się nie dzieje. Uliczka równoległa do Jagiellońskiej, przy Brico. Nie dokończona, oddali do użytku i po deszczu była cała pofalowana. Pofalowanie poprawiono, ale uliczka nadal jest niedokończona. Tak samo będzie z drogą E91. Remont będzie się ciągnął latami a zaraz po oddaniu do użytku będzie trzeba remontować. Tak było z wiaduktem na Wojska Polskiego i z innymi budowami w Tczewie, ale Tczew nie jest tu wyjątkiem. Tak jest w całej Polsce. Tak było zawsze, tak jest i tak pozostanie.
Odpowiedzjack_gość
20.09.2012, 17:21
....
cały plan brzmi optymistycznie tylko ta predkośc dopuszczalna jest troche za niska od alei kociewskiej do norwida praktycznie nie ma zabudowań tak samo od carrefouru do kociewskiej , czy nie można zwiekszyć np. na tym odcinku do 60- 70 km /h ? podobno ją nazywaja drogą szybkiego ruchu a ograniczenie takie jak w środku miasta
Odpowiedzona_26_gość
20.09.2012, 19:35
do meme
Ciągnik rolniczy jedzie i zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym – nie tamuje ruchu. Linia podwójna ciągła zabrania najeżdżania i przejeżdżania przez linie ciągłe, więc widać kto prawko zdobył w nielegalny sposób:))))
Odpowiedz_gość
20.09.2012, 21:54
Bo ludziska to by wszędzie chcieli pędzić jak wariaci. Sa ograniczenia to się trzeba dostosować. A taki ciągnik wyprzedzić jka znaki pozwalają i linie na drodze.
Cytujgość_gość
20.09.2012, 20:09
droga 91
zaczynam się bać że jak zrobią tą MODERNIZACJĘ to będe musiał kupić nawigację by trafić na suchostszygi
Odpowiedzwald30_gość
20.09.2012, 20:22
Traktor jest pojazdem wolnobieznym i mozna go wyprzedzic nawe na pdwujnej ciaglej ale jak sie nie ma prawka albo zdobylo sie w niezbyt legalny spsob to tego sie nie wie prawda? KTO CI TO POWIEDZIAŁ CHYBA CIOŁY POLICJANCI Z GNIEWA ALBO TCZEWA . ONI SA WYBITNI I INTERPRETACJI PRZEPISÓW.
Odpowiedzgwajer_gość
20.09.2012, 20:22
Oby ta modernizacja nie skończyła się tak, jak mówi miejscowy plan zagospodarowania: jezdnia o szerokości 7m.
Odpowiedzmarc_gość
20.09.2012, 21:00
pojazd wolnobierzny
Do ~ meme_gość coś ci się pokiełbasiło ---pojazd wolnobieżny to pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego;Ustawa z dn. 20 czerwca 1997 r.- Prawo o ruchu drogowym --- chyba nie uważałeś jak zdawałeś prawko
OdpowiedzAnymouse_gość
20.09.2012, 21:13
to nie będzie czterech pasów ?
Właśnie , a to prawda że nie będzie czterech pasów do czarlina ? To na co pójdzie aż 75 mln. zł ? przegięcie .
Odpowiedzarek_gość
20.09.2012, 21:59
ekrany dźwiękochłonne
A czy ktoś pomyślał o ekranach dźwiękochłonnych na odcinku od Shella do skrzyżowania z Al. Kociewską w celu ograniczenia hałasu w coraz bliżej drogi "91" zlokalizowanych blokach osiedla bajkowego? Może by tak zmierzyć poziom hałasu i sprawdzić zgodność z obowiązującymi przepisami w tym zakresie?
OdpowiedzLolo_gość
21.09.2012, 07:50
?
A kto kazał tam budować te bloki? Deweloperzy idą na łatwiznę i budują gdzie popadnie a potem ludzie narzekają, że mają za głośno od aut jadących DK91. Poza tym, nikt przecież nie kazał Ci kupować tam mieszkania.
Cytujjan.karol_gość
20.09.2012, 22:38
kolejne miliony
witam tak jak moi przedmówcy wyrazam opinie iz nie do końca te miliony zostaną efektywniw wykorzystane a mianiwicie odcinek od hotelu karina do rond przy shelu nie jest w takim złym stanie i z tego co pamiętam nie tak dawno był remontowany i wytrzyma jeszcze kilka lat srodki przeznaczyc należ y na udroznienie dwoma pasami ruchu w jednym kierunku aż do skrzyżowania w samym czarlinie co pozwoli na zlikwidowanie korków na tym odcinku i usprawni ruch wylotowy z miasta. po remoncie okaże sie ze i tak nalezy to zrobic ścieżki rowerowe jak najbardziej ale w odpowiedniej odległości od drogi samochodowej bo kto by chciał jeżdzić w spalinach i to np. latem no powodzenia
OdpowiedzRowerowy.Tczew.pl_gość
20.09.2012, 23:45
Droga rowerowa
Przy okazji tegoż remontu powstanie droga rowerowa od okolic dawnego Malinowa aż po Górki.
OdpowiedzDoktor Granat_gość
20.09.2012, 23:49
...
Popieram i pozdrawiam! cyt. "Szacowany koszt remontu wynosi 70 mln zł - 5 mln ma kosztować ciąg pieszo-rowerowy." - zatem polecam - http://www.youtube.com/watch?v=wzXSGPIZQqA
OdpowiedzLolo_gość
21.09.2012, 15:27
Zielona Fala
Najlepszym sposobem na udrożnienie jest takie skonfigurowanie świateł na całym odcinku DK91 przebiegającym na terenie Tczewa aby powstała tzw. "Zielona Fala". Dzięki temu jadący tranzytem nie musieliby się co chwila zatrzymywać na czerwonym. Niechlubnym przykładem braku "Zielonej Fali" a tym samym tworzących się korków jest odcinek skrzyżowanie z ul.Głowackiego do stacji Orlen. Jadę DK91 z Czarlina do Pszczółek, pierwsze światła Głowackiego zapala się zielone więc ruszam i dojeżdżając (50km/h) do Orlenu zapala się czerwone więc wszyscy się muszą zatrzymać. CAŁKOWITY BEZSENS!!!
Odpowiedz