W planach resortu infrastruktury jest rozszerzenie systemu e-myta na 300 kilometrów dróg krajowych - donosi "Puls Biznesu". Działaniem systemu Viatoll miałaby zostać objęta także dawna krajowa "jedynka" na odcinku pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Toruniem. Od lipca większość kierowców ciężarówek wybiera starą drogę, omijając płatną autostradę.
Resort infrastruktury planuje rozszerzenie systemu e-myta na drogę numer 91 (Pruszcz Gdański-Toruń) i 92 (Łowicz-Września) - obie trasy przebiegają wzdłuż równoległych płatnych autostrad. Od kiedy w lipcu zniesiono system winietowy, ruch ciężarówek na obu tych trasach bardzo się nasilił.
- Planowane są zmiany rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną. Działaniem systemu ma zostać objęta m. in. droga krajowa nr 91 na odcinku od Pruszcza Gd. do Torunia. Miałoby to nastąpić w pierwszych miesiącach przyszłego roku - tłumaczy nam Jakub Dąbrowski z Biura Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury.
Co prawda, elektroniczny system poboru opłat drogowych viatoll nie obejmie płatnych autostrad, zarządzanych przez koncesjonariuszy - tak jest w przypadku A1 na odcinku Rusocin - Toruń, ale korzystający z tych dróg muszą teraz regulować należność za przejazd przy wyjeździe z autostrady. Na razie gołym okiem widać na dawnej krajowej jedynce, że kierowcy ciężarówek zjechali z autostrady:
- W czerwcu z autostrady skorzystało około 100 tysięcy aut ciężarowych. W lipcu ilość ciężarówek zmniejszyła się aż o 70 procent, jednak powoli auta wracają na autostradę. W sierpniu było ich około 5 tysięcy więcej, we wrześniu już około 7 tysięcy więcej - wyjaśnia Ewa Łydkowska, rzeczniczka firmy Gdańsk Transport Company - koncesjonariusza A1
O planach resortu infrastruktury niewiele wiedzą jeszcze zarządzający dawną krajową "jedynką" przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
- O tym, ile kierowcy płacą za przejazd i które drogi zostaną objęte systemem, decyduje rząd - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Przypomnijmy, że Viatoll działa od 1. lipca. Kierowcy musieli zamontować specjalne urządzenie, a nad drogami pojawiały się wykrywające je bramki. Jeszcze do czerwca br. działał w naszym kraju system winietowy. Dzięki winietom auta powyżej 3,5 tony mogły jeździć po drogach krajowych, a także po płatnych odcinkach autostrad. Teraz opłatę elektroniczną za korzystanie z sieci 1560 km wybranych odcinków dróg, zobowiązani są wnosić kierowcy pojazdów i zespołów pojazdów o Dopuszczalnej Masie Całkowitej powyżej 3,5 t oraz autobusów, niezależnie od ich Dopuszczalnej Masy. System jest obowiązkowy także dla autobusów i mikrobusów przewożących powyżej 9 osób.
Resort infrastruktury planuje rozszerzenie systemu e-myta na drogę numer 91 (Pruszcz Gdański-Toruń) i 92 (Łowicz-Września) - obie trasy przebiegają wzdłuż równoległych płatnych autostrad. Od kiedy w lipcu zniesiono system winietowy, ruch ciężarówek na obu tych trasach bardzo się nasilił.
- Planowane są zmiany rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną. Działaniem systemu ma zostać objęta m. in. droga krajowa nr 91 na odcinku od Pruszcza Gd. do Torunia. Miałoby to nastąpić w pierwszych miesiącach przyszłego roku - tłumaczy nam Jakub Dąbrowski z Biura Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury.
Co prawda, elektroniczny system poboru opłat drogowych viatoll nie obejmie płatnych autostrad, zarządzanych przez koncesjonariuszy - tak jest w przypadku A1 na odcinku Rusocin - Toruń, ale korzystający z tych dróg muszą teraz regulować należność za przejazd przy wyjeździe z autostrady. Na razie gołym okiem widać na dawnej krajowej jedynce, że kierowcy ciężarówek zjechali z autostrady:
- W czerwcu z autostrady skorzystało około 100 tysięcy aut ciężarowych. W lipcu ilość ciężarówek zmniejszyła się aż o 70 procent, jednak powoli auta wracają na autostradę. W sierpniu było ich około 5 tysięcy więcej, we wrześniu już około 7 tysięcy więcej - wyjaśnia Ewa Łydkowska, rzeczniczka firmy Gdańsk Transport Company - koncesjonariusza A1
O planach resortu infrastruktury niewiele wiedzą jeszcze zarządzający dawną krajową "jedynką" przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
- O tym, ile kierowcy płacą za przejazd i które drogi zostaną objęte systemem, decyduje rząd - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Kierowca pojazdu o więcej niż trzech osiach za każdy przejechany kilometr na A1 musi zapłacić 0,38 grosza (netto) - przykładowo przejazd z Rusocina do Swarożyna (ok. 24 km) to 11,6 zł. Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej w systemie Viatoll dla dróg krajowych klasy A i S, dla pojazdów o masie co najmniej 12 ton, wynosi w zależności od limitów emisji spalin od 0,27 do 0,53 zł. Ciężarówka za przejechanie całego płatnego odcinka obwodnicą Trójmiasta (ponad 37 km) zapłaci 10,21 zł.
Zmian w funkcjonowaniu systemu Viatoll jeszcze w lipcu domagali się radni sejmiku województwa. Przyjęli uchwałę, w której apelowali o zniesienie opłat elektronicznych, m. in. na obwodnicy oraz drodze S6. Radni zwracali również uwagę na fakt, że nowy system opłat obciąża także organizatorów transportu zbiorowego, co może wpłynąć na podwyższenie cen biletów za korzystanie z komunikacji. W związku z tym radni wnioskowali o zwolnienie z opłat usług transportu zbiorowego. Apel trafił do marszałków Sejmu i Senatu, premiera, a także ministrów infrastruktury i skarbu.Przypomnijmy, że Viatoll działa od 1. lipca. Kierowcy musieli zamontować specjalne urządzenie, a nad drogami pojawiały się wykrywające je bramki. Jeszcze do czerwca br. działał w naszym kraju system winietowy. Dzięki winietom auta powyżej 3,5 tony mogły jeździć po drogach krajowych, a także po płatnych odcinkach autostrad. Teraz opłatę elektroniczną za korzystanie z sieci 1560 km wybranych odcinków dróg, zobowiązani są wnosić kierowcy pojazdów i zespołów pojazdów o Dopuszczalnej Masie Całkowitej powyżej 3,5 t oraz autobusów, niezależnie od ich Dopuszczalnej Masy. System jest obowiązkowy także dla autobusów i mikrobusów przewożących powyżej 9 osób.
Komentarze (28) dodaj komentarz
mieczyslaw
14.10.2011, 02:40
Chore Państwo.
To nie jest rozwiązanie. Jeśli żyjemy w wolnym kraju, to kierowca jako normalny obywatel ma prawo wybrać dowolną drogę - stawianie kolejnych ograniczeń, tylko po to by utrudniać życie i podnosić koszty transportu, to złodziejska polityka tego państwa. Autostrady powinny być darmowe lub płatne w takim systemie jak w Austrii, Czechach, na Węgrzech - to są dobre przykłady że można taniej i lepiej, a przede wszystkim dla ludzi i z myślą o prawdziwym bezpieczeństwie na drogach, a nie tylko o pieniądzach kierowców.
Odpowiedzkierowca osobówki_gość
14.10.2011, 08:41
Nie do końca tak jest
bo na A1 nie ma przecież bramek viatoll. Kiedy były winety, to można tak ująć, wszystkie drogi były płatne. Teraz kierowcy ciężarówek omijają wszystkie okazje by zapłacić i pojawiają się ze swoimi kontenerami nawet tam, gdzie jedynie latem można było spotkać kombajn. A system jak system, nieudolnie wprowadzony i nieprzemyślany. Wystarczyłoby zmniejszyć poziom opłaty na bramkach viatoll i byłoby już lepiej. Ale Chytry dwa razy traci, a i przez Chytrego wielu już przypłaciło to życiem i kalectwem.
CytujGryFFF
14.10.2011, 10:13
~ mieczyslaw "Jeśli żyjemy w wolnym kraju...". No właśnie w tym problem, że to nie jest wolny kraj. Zwykły obywatel jest niewolnikiem, który musi robić wszystko tak jak mu rozkażą i oddawać co raz więcej ze swojego wynagrodzenia urzędnikom państwowym. Przez te wszystkie opłaty drogowe znów odczujemy to płacąc przy kasie w sklepie. A POwodowanie korków rządzącym jest na rękę.
Cytujfilipek2006
14.10.2011, 13:30
BZDURA.
CO ZA PAJAC WYMYŚLIŁ W OGÓLE TEN VIATOLL?
Cytujkajot551_gość
14.10.2011, 05:27
Mafia
To wlasnie jest chwyt zlodziejski MAMY PROPOZYCJE NIE DO ODRZUCENIA-znane w dzialalnosci w MAFII,w ten sposob zmusimy NAROD i padna na kolana i beda chwalic RZAD ,ze nie karaja wiezieniem ,lub kara smierci -DOBRY RZAD DAROWAL ZYCIE TYLKO WEZMIE Z GLODOWYCH PENSJI POLOWE.DOBRY RZAD ,chyba nastepnym razem zaglosuje bo zostaje mi za duzo na zycie.
OdpowiedzSkazanyNaBluesa_gość
14.10.2011, 07:33
TIRY zjadą sobie na drogę nr 222... może tam też bramki kiedyś postawią... Cyrk.
Odpowiedzmigacz_gość
14.10.2011, 07:52
przecież viatol zastępuje winiety, które kierowcy ciężarówek musieli wykupić więc nie rozumiem o co wam chodzi. Może zapoznajcie się najpierw z założeniami tego systemu a potem krytykujcie
Odpowiedzface_gość
14.10.2011, 08:22
NO CO TY
Miauczysław musi postekac- mentor w kazdej dziedzinie. Sfrustrowane pisuary teraz beda biadolic co chwila...
Cytujłowca_gość
14.10.2011, 10:41
Ha ha ha!
Mieczysław pisuarem. Widzisz Mieczysławie? Aby zostać pisiorem nie trzeba być członkiem PiS ani nawet szczątkowym zwolennikiem. Wystarczy nie być entuzjastą Tuska i jego złodziejsko - cmentarnej ekipy. Witaj w klubie pisuarów.
Cytujmieczyslaw
14.10.2011, 16:59
Najpierw: migacz. Potem: łowca :)
Migacz - zapoznaliśmy się towarzyszu i się nie zgadzamy - opłaty są złodziejskie, ot co! Podstawowe założenia tego systemu nie są złe, ale został on wprowadzony przez nieodpowiednich ludzi w nieodpowiedni sposób - dlatego winiety były lepsze - gwarantowały, że więcej ciężarówek i ruchu tranzytowego jeździło autostradami - ViaToll spowodował, że tranzyt z nich uciekł, to fakt a nie demagogia. ************************** Łowco - jak widać w małych i wąskich umysłach trudno pomieścić więcej niż funkcje fizjologiczne + dwie partie :) Pozdrawiam :).
CytujEric_gość
14.10.2011, 20:29
predzej wystarczylo wykupic winiete np 3-4 kpln na rok... a teraz za kazdy km... i jeszcze dodatkowo za autostrade placic... wiec stalo sie to nieoplacalne dla firm transportowych... wczesniejsze oplaty tzw ryczaltem byly bardziej oplacalne niz placenie za biezace uzywanie drog.,..
CytujTczewianin_gość
14.10.2011, 09:32
Tiry out z 91
Przez to że wróciły z A1 na 91 wydarzyło się dużo więcej wypadków na 91, w tym śmiertelnych. Korki okrutne. Skoro mają płacic jak wszędzie na świecie za korzystanie z autostrad, to dlaczego niby mają sobie za darmochę rozjeżdżać równoległe trakty?
Odpowiedzmieczyslaw
14.10.2011, 17:01
iry out z 91 ~ Tczewianin_gość
To nie wina TIRów, kierowców, tylko obecnego rządu - 9 października była szansa na pozbycie się ich - teraz będzie tylko gorzej :).
CytujTomko_gość
14.10.2011, 09:49
Winiety , ta były owszem , tylko koszt przejechania jednego kilometra na postawie winiety wynosił ok 6 gr za km . Natomiast z Viatolla biorą ok 23-45 gr za km, Więc też trochę zrozumienia . Drugą sprawą jest właśnie to że Viatoll nie działa na A1 bądź innych płatnych autostradach prywatnych osób. Myślicie że nam jako kierowcą ciężarówek nie wygodniej było jechać A1 zamiast stać pół godziny w korku żeby przejechać chociażby przez Tczew ?Nas też obowiązują pewne normy i czasy. Drugą sprawą są spedycje które nie płacą za autostrady , A przejazd odcinka Rusocin - Nowe Marzy wynosi 41.50 dla ciężarówki . Więc postawcie się też w roli przewoźnika którego ciężarówka jeździ tą trasą 3 razy w tygodniu i tak samo 3 razy wraca , dajmy na to że przewoźnik ma chociaż 5 ciężarówek , więc policzcie sobie sami jakie są to koszty za które nikt mu nie zwróci pieniędzy . Wiadomo , koszt transportu wtedy rośnie , i rosną ceny artykułów w sklepach paliwa na stacjach na co narzeka cały naród. Każdy ciepłe bułki w sklepie chce , ale to jak one tam dotarły już go nie interesuje Gdyby spedycje chociaż dały pół ceny za przejazd przez A1 , bądź obniżono by opłatę o połowę gwarantuje że znaczna część ciężarówek wróciła by na A1 , Bo jak na razie od lipca jest to droga którą się wybiera tylko wtedy gdy czas bardzo nagli . Pozdrawiam
OdpowiedzStefcio_gość
14.10.2011, 11:26
Dziury na moście
W wolnym czasie proszę o załatanie dziur na moście Lisewskim. Widać już przez nie łączkę.
Odpowiedz_gość
14.10.2011, 12:31
I niech robią coś. Bo ci w tych tirach to juz przesadzają są drogi gdzie naprawdę może się znaleźć np tylko osobowy albo ciągnik a nie duży tir. Przecież tu juz nie chodzi o kase ale bezpieczeństwo na takich drogach nawet w tv było że za wąsko było i się zderzyły bo tir się wpakował. Gdzie go wogle nie powinno być.
OdpowiedzJożin z Bażin_gość
14.10.2011, 12:56
System mówi - obywatel wykonuje!
Niedługo tiry będą zapierdzielały polnymi drogami, pierwsze ofiary już były na jedynce. W sumie się nie dziwię kierowcom tych ciężarówek - kombinują jak wszyscy. To politykierzy zaciskają pasa uczciwym ludziom, by mogła za to żyć klasa próżniacza: urzędasy, palestra, nauczyciele, kolejarze, itp. Kiedy ludziom w końcu puszczą nerwy i wyjdą na ulice?! http://typnegatyvny.blog.pl/chleba-pracy-godnosci,15531978,n
Odpowiedzmieczyslaw
14.10.2011, 14:17
Kierowcy nie kombinują,
Kierowcy mają prawo jechać po takiej drodze, po jakiej chcą. Kombinuje rząd, partia rządząca. Jeśli płacę podatki, to mam prawo jechać którędy mi się podoba, a skoro mam zatankowany samochód = zapłacone podatki, w tym podatek drogowy, czyli ten od dróg. To co robi teraz PO, to zwyczajne chamstwo i złodziejstwo. Nie potrafię zrozumieć, kto udzielił im tak wysokiego poparcia?
Cytujq_gość
15.10.2011, 09:08
do Jożina z Wygwizdowa
nauczyciele dostają według ciebie kase za nic? -----------dzieci nie masz czy ich nie zamierzasz wyedukować? a ciebie samego to pewnie też do szkoły nie puścili ----------- co do urzędasów to się zgadzam ale nauczyciel pracuje dużo więcej niż 8 godzin dziennie a kasa za zaangażowanie i stracone nerwy jest nieadekwatna-to że w szkole tyle nie siedzi to nie znaczy, że nie przygotowuje lekcji, nie sprawdza prac domowych i klasówek, a dodaj do tego rady pedagogiczne, zebrania z rodzicami itp... wiem bo mam kilku nauczycieli w rodzinie i nieuku jeden wiedz, że jest to ciężki kawałek chleba a w dzisiejszych czasach ani rodzice ani dzieci pracy nie ułatwiają (przykład: nauczyciel wezwał rodzica bo dzieciak na klasówce cały czas przez komórkę nadawał-niby schowana ale i tak wiadomo bo go słychać-no i co mamusia na to? że jak nauczyciel zabrania jej porozmawiać z synem kiedy ona tego chce to będzie to zgłoszone do dyrektora)
CytujLokis_gość
14.10.2011, 13:57
Proponuję systemem VIATOLL objąć wszelkie...
...transakcje finansowe związane z inwestycjami GDKiA.., zwłaszcza te reprezentacyjne i szkoleniowe...
OdpowiedzGumbas_gość
14.10.2011, 14:26
No jak to kto
"CO ZA PAJAC WYMYŚLIŁ W OGÓLE TEN VIATOLL? " no jak to kto wasz ukochany i miłościwie wam panujący Donald Tusk i jego popier.... partia
OdpowiedzCzłek_gość
14.10.2011, 17:38
W końcu skończą się korki na krajowej 91. Wszyscy na tym zyskamy.
Odpowiedzja_gość
14.10.2011, 18:38
a jak zdrobniale nazwać grabarza?
OdpowiedzEric_gość
14.10.2011, 20:32
jak wprowadza Viatola na "jedynce" to zapewne wzrosna bilety za Latoche i innych przewoznikow, ktorzy sie stara "jedynka" poruszaja... nawet nowy Meteor bedzie musial wyposazyc swoje autobusy w Viatola jesli bedzie sie poruszal "jedynka" na gorki...
OdpowiedzBolek_gość
16.10.2011, 00:16
Mamy co chcieliśmy
Wpierw głosujecie na mafię z P.O. a teraz narzekacie!!! Jak można popierać agentów w dodatku nic nie robiących przez cztery lata. Dla zwolenników P.O.: zatrudnicie ponownie fachowca, który przez cztery lata nie wymalował pokoju? Jak widać, tak.
Odpowiedzziomkers_gość
16.10.2011, 16:32
Viatoll na DK91 i tak będzie tańszy od A1
Stawka dla ciężarowego na prywatnej A1 to 0,47 zł brutto za 1km. Stawka na Viatoll jak będzie na DK91 to dla ciężarowego >12ton z minimum EURO 5 to 0,20 zł brutto za 1km. Na A1 natomiast opłacać się będzie jeździć starszym ciężarowym z EURO 3 i EURO 2 bo Viatoll takie przejazdy kasuje odpowiednio 0,46zł i 0,53zł brutto za 1km. Polska to szemrany kraj gdzie drogi państwowe konkurują z prywatnymi autostradami. Pozdrowienia dla przewoźników.
OdpowiedzAlina_gość
16.10.2011, 21:35
te polne też niech obejmie
przecież to już jest przesada. jeszcze trochę to nie będzie miał kto towarów wozić bo nikomu nic się nie będzie opłacało. Te polne drogi i szlakówki najlepiej też niech obejmą tym systemem. no i osiedlowe żeby kierowcy przypadkiem pod domem nie parkowali. PARANOJA ...!!!!!1
Odpowiedztedi_gość
16.10.2011, 22:10
Oby jak najszybciej!!!
Odpowiedz