Przejścia dla pieszych będą bezpieczniejsze

Oświetlenie przejścia dla pieszych (fot. tcz.pl)
Przejścia dla pieszych będą bezpieczniejsze
Minister infrastruktury zatwierdził wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Będą rekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic.

"Wiele uwagi poświęcamy problemowi nadmiernej prędkości, jednak z badań ruchu drogowego wynika, że do zdarzeń w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego najczęściej dochodzi w miesiącach jesienno-zimowych, w godzinach w których, z uwagi na wcześnie zapadający zmierzch, jest ograniczona widoczność" - wskazuje minister Andrzej Adamczyk.

Jak podkreśla resort infrastruktury, jednym z rozwiązań technicznych, mogących wpłynąć na poprawę tego stanu, jest zastosowanie prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Dlatego minister infrastruktury zatwierdził wytyczne prawidłowego oświetlenia tych miejsc.

Wytyczne te będą rekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic, zarządcom oświetlenia, projektantom drogowym i oświetleniowym, inwestorom i wykonawcom do stosowania jako standard w zakresie przygotowania inwestycji, budowy, przebudowy, remontu oraz utrzymania dróg.

Założenia prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych zostały opracowane przez działającą przy Ministerstwie Infrastruktury Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, we współpracy z Politechniką Gdańską, Politechniką Warszawską, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej.

Obecnie stosowanych jest szereg rozwiązań umożliwiających oświetlenie obszaru przejścia dla pieszych (np. za pomocą opraw oświetlenia ulicznego) lub doświetlenia obszaru przejścia dla pieszych za pomocą opraw o specjalnych cechach oświetleniowych. Z praktyki oraz prowadzonych badań wynika, że nie zawsze realizują one założone funkcje oświetleniowe.



"Na potrzebę opracowania takich wytycznych wskazywali zarządcy i projektanci dróg. Na przestrzeni lat w Polsce funkcjonowały różne normy oświetleniowe, określające zasady i warunki stosowania oświetlenia ulicznego oraz stosowanego w obszarze przejść dla pieszych. Przepisy te definiowały ogólne zasady stosowania rozwiązań oświetleniowych w obszarze konfliktowym, za jakie uważane jest przejście dla pieszych. Nie precyzowały one jednak odpowiednio wymagań oraz nie uwzględniały poziomu zagrożenia niechronionych użytkowników dróg" - wyjaśnia dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów prof. Leszek Rafalski.

Ponadto w ostatnim okresie nastąpił znaczący rozwój efektywnych źródeł światła, konstrukcji opraw oświetleniowych i technologii obliczeniowych pozwalających na projektowanie opraw przeznaczonych do wybranych zastosowań oświetleniowych.

"Współczesne narzędzia komputerowe wspomagające projektowanie oświetlenia ulicznego pozwalają już na etapie koncepcyjnym ustalić warunki oświetleniowe na nowoprojektowanej ulicy" - zaznacza Rafalski.

Przygotowane opracowanie ma na celu stworzenie wytycznych dla projektantów, inwestorów i wykonawców oświetlenia przejść dla pieszych w celu zapewnienia wysokich standardów oświetlenia wpływających na poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności bezpieczeństwa pieszych.

Blisko połowa ofiar wypadków z udziałem pieszych w 2017 r. zginęła w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego. 90 proc. wszystkich pieszych, którzy doznali obrażeń na polskich drogach, zostało rannych również w takich miejscach. Na przejściach dla pieszych odnotowano 4091 wypadków, w których śmierć poniosło 259 osób, a 4029 zostało rannych.

Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych dostępne są na www MI: https://www.gov.pl/infrastruktura/przejscia-dla-pieszych-beda-bezpieczniejsze . Są też do pobrania tutaj

Podstawowe dane BRD

W 2017 roku w co czwartym wypadu na drogach w Polsce (8 197 wypadków) brali udział piesi. W tych zdarzeniach zginęło 873 osób (30,8 proc. ogółu), a 7 587 odniosło obrażenia (19,2 proc.).

Najczęściej do wypadków z osobami pieszymi dochodziło w obszarze zabudowanym, jednak najtragiczniejsze w skutkach były wypadki poza obszarem niezabudowanym - w co trzecim wypadku zginął człowiek.

Podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej wypadków z udziałem pieszych z najtragiczniejszym skutkiem zanotowano w miesiącach jesienno-zimowych (październik - grudzień). Najwięcej osób zginęło w listopadzie - 137 osób (15,7 proc.) i w grudniu - 134 (15,3 proc.), natomiast najwięcej osób rannych było w grudniu - 1 166 (15,4 proc.). Na statystyki te największy wpływ mają warunki klimatyczne, a zwłaszcza gorsza widoczność przy wcześnie zapadającym zmierzchu.

Z analizy rozkładu godzinowego wypadków z pieszymi wynika, że ich największe nasilenie występuje w godzinach 16 - 19. W godzinach tych doszło do 2 295 wypadków (28 proc. ogółu), zginęło 236 osób (27 proc.), a 2 143 osoby odniosły obrażenia ciała (28,2 proc.). Wypadki w obszarze zabudowanym i poza pokrywają się z ogólnym rozkładem godzinowy, zaś jeżeli chodzi o zabitych poza obszarem zabudowanym, to najwięcej osób zginęło w godz. 16 - 23 (185 osób, tj. 62,7 %).

Źródło: gov.pl/infrastruktura/przejscia-dla-pieszych-beda-bezpieczniejsze


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (7)
dodaj komentarz

  • kik_gość

    26.07.2018, 09:37

    Pieszy w okresie jesienno-zimowym uwielbia ubrać się na ciemno szaro lub czarno, do tego za punkt honoru stawia sobie być niezauważonym do ostatniej chwili. Szczególnie poza ośrodkami miejskimi należy egzekwować od pieszych bycie widocznym.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • EkO_gość

    26.07.2018, 09:51

    bo tylko piesi winni . . .

    Mamy się przebierać za czerwonego kapturka by nikt nas nie potrącił? Odblaski ok-niech są ogólnodostępne. Nie zwalaj jednak winy za ekscesy na przejściach w czasie jesienno-zimowym na ubiór. Jeśli kierowca przed przejście dojeżdża z prędkości 80km/h to sorry, ale nawet płonące włosy nie pomogą.

    Cytuj
    IP: 94.40.xx2.xx0 

    Amalk_gość

    26.07.2018, 20:32

    Może zabrzmi to dziwnie, ale czy " PIESI " wypowiadający się w kwestii widoczności mieli okazję jechać samochodem ( nawet jako pasażer ) w nocy poza terenem zabudowanym i obserwować w którym momencie zauważa się pieszego na drodze, ( ubrany na ciemno bez odblasków ) a do tego mijając się w danym momencie z samochodem jadącym z przeciwka..... Pozdrawiam.

    Cytuj
    IP: 185.241.xx6.xx9 
  • ka_gość

    26.07.2018, 11:16

    statystyki

    "Mamy się przebierać za czerwonego kapturka by nikt nas nie potrącił? Odblaski ok-niech są ogólnodostępne. Nie zwalaj jednak winy za ekscesy na przejściach w czasie jesienno-zimowym na ubiór. Jeśli kierowca przed przejście dojeżdża z prędkości 80km/h to sorry, ale nawet płonące włosy nie pomogą."

    Gdybyś zapoznał się ze statystykami policyjnymi, to, być może, mówiłbyś inaczej. W 2017 roku zginęło łącznie prawie 3.000 osób. Z tego 2091 z winy kierujących. Uważasz, że o te blisko 1.000 osób nie warto walczyć? Pamiętaj jeszcze, że w sytuacjach niejednoznacznych ZAWSZE policja obarczy winą kierującego.

    Odpowiedz
    IP: 79.189.xx0.xx0 
  • EkO_gość

    26.07.2018, 13:34

    ka

    Gdzie napisałem, że nie warto??? Kik po prostu wpisem-chcący/nie chcący, poniekąd zrzucił winę na pieszych. Ja się z czymś takim nie godzę. Jeśli chcesz rozmawiać poważnie to może odnieś się do treści komentarza w całości?

    Cytuj
    IP: 94.40.xx2.xx0 
  • ka_gość

    26.07.2018, 15:36

    umiem czytać

    "Gdzie napisałem, że nie warto??? Kik po prostu wpisem-chcący/nie chcący, poniekąd zrzucił winę na pieszych. Ja się z czymś takim nie godzę. Jeśli chcesz rozmawiać poważnie to może odnieś się do treści komentarza w całości?"

    Ja naprawdę umiem czytać ze zrozumieniem. Obśmiałeś kolor ubrania, łaskawie zgodziłeś się na odblaski i stwierdziłeś, że winni są kierowcy, bo jadą 80 km/h przez przejście. Aaaa... jeszcze zapomniałem o płonących włosach. Czegoś brakuje?

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx1.xx9 
  • g_gość_gość_gość_gość_gość_goś_gość

    27.07.2018, 17:22

    "Może zabrzmi to dziwnie, ale czy " PIESI " wypowiadający się w kwestii widoczności mieli okazję jechać samochodem ( nawet jako pasażer ) w nocy poza terenem zabudowanym i obserwować w którym momencie zauważa się pieszego na drodze, ( ubrany na ciemno bez odblasków ) a do tego mijając się w danym momencie z samochodem jadącym z przeciwka..... Pozdrawiam."

    Twoim obowiązkiem jest bacznie obserwować drogę i przewidywać ewentualne zagrożenia,bo tak cię uczyli na kursie prawa jazdy,nie jesteś wyjątkowym i uprzywilejowanym uczestnikiem drogi,w żadnym kraju chyba (po za Polską)nie ma obowiązku noszenia odblasku przez pieszego.

    Odpowiedz
    IP: 77.103.xx8.xx0 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.