Da się! Kontenery popłynęły Wisłą

Konternerowiec na Wiśle (fot. Tcz.pl)
Da się! Kontenery popłynęły Wisłą

zobacz galerię zdjęć: 20
Niestety - ten widok na Wiśle to wciąż wielka rzadkość. Królową polskich rzek popłynęły kontenery. Wszystko w ramach międzynarodowego projektu EMMA, który ma udowodnić, że transport śródlądowymi drogami wodnymi jest bardziej ekonomiczny, ekologiczny i bezpieczniejszy niż kołowy, a także kolejowy. Udowadniała to załoga barki, która 19 kwietnia wypłynęła z gdańskiego portu morskiego i w dziewięć dni, pokonując przeszkody nawigacyjne, dotrze do Warszawy. Cztery dni zajmie powrót - tyle czasu realnie potrzeba na pokonanie tego odcinka z ładunkiem. W Tczewie został zademonstrowany przeładunek 20 stopowego kontenera z barki na nabrzeże.

Wisła jest zdegradowanym szlakiem wodnym, wymagającym pilnej rewitalizacji. Jednak - organizatorzy rejsu - chcieli pokazać, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju. Rzecz jest pilna i ważna, bo w portach Gdańska i Gdyni rosną przeładunki kontenerów przywożonych drogą morską i dalszy transport w głąb kraju drogami i koleją stanie się niewydolny.

Wyprawa w górę rzeki będzie miała również aspekt badawczy - załoga reprezentowana przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych) i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku (Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu) zdobędzie dane, które posłużą do sporządzenia studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w rejonie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego, jak również przygotowywanego przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej "Studium wykonalności dla dolnej Wisły" i zaprojektowania oraz budowy nowoczesnej, płaskodennej jednostki pływającej po Wiśle, przystosowanej do przewożenia kontenerów.

Wydarzenie odbyło się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, który ma zwiększyć możliwości przewozu towarów i rozwinąć logistykę w państwach nadbałtyckich. Szczególny nacisk kładzie się na transport śródlądowy i morski. Spośród 21 podmiotów uczestniczących w projekcie EMMA, cztery są z Polski, w tym Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Bydgoszcz. Rejs kontenerowy barką wpisuje się również w obchody Rokiem Rzeki Wisły, który został zainicjonowany upamiętnieniem 550. rocznicy pierwszego wolnego flisu na Wiśle. Na te obchody wpisują się liczne wydarzenia organizowane we wszystkich województwach położonych nad Wisłą.


Więcej o pilotażowym rejsie w najbliższych dniach w naszym dziale Telewizja Internetowa.



Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (13)
dodaj komentarz

  • Ktoś _gość

    19.04.2017, 19:34

    Gratulacje. A nie lepiej i taniej byłoby w zaprzęgu konnym?

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx6.xx1 
  • lgh_gość

    19.04.2017, 20:55

    W 9 dni do Warszawy, to jakieś niemal 40 razy wolniej niż ciężarówką. Jak na 21 wiek, nie jest to powalająca prędkość. Poza tym, ilość spalonego paliwa pewno jest większa niż w przypadku ciężarówek, co w przededniu rozkwitu transportu elektrycznego jest bardzo chybionym pomysłem.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx7.xxx 
  • Gość tczew_gość

    19.04.2017, 21:11

    Wisła

    Jeśli nie pogłębia Wisły to sobie po piasku latem popłyną.

    Odpowiedz
    IP: 37.248.xx3.xx8 
  • leszek_gość_gość

    19.04.2017, 21:11

    "W 9 dni do Warszawy, to jakieś niemal 40 razy wolniej niż ciężarówką. Jak na 21 wiek, nie jest to powalająca prędkość. Poza tym, ilość spalonego paliwa pewno jest większa niż w przypadku ciężarówek, co w przededniu rozkwitu transportu elektrycznego jest bardzo chybionym pomysłem."

    A pomyśl ile ciężarówka kontenerów na raz weźmie???

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx8 
  • spedytor_gość

    19.04.2017, 21:20

    Jest sukces!

    Brawo pełnomocnik do spraw Wisły!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx3.xx6 
  • Hi hi_gość_gość

    19.04.2017, 22:24

    Buhaahahaaaaa

    Jo tera będo pływać i mi ryby ploszyc????

    Odpowiedz
    IP: 79.191.xx3.xx4 
  • Raz dwa trzy _gość

    19.04.2017, 23:29

    Nie bardzo masz rację, nie bierzesz pod uwagę tego że za jednym razem weźmiesz więcej kontenerów na barkę niż na ciężarówkę. Więc nawet pomimo większego spalania paliwa przez barkę masz dostarczoną kilkukrotnie większą ilość kontenerów. Jeśli chodzi o produkty o krótkim terminie przydatności jak na przykład spożywka (lub inne które mają krótki termin dotarcia do miejsca docelowego) to te produkty mogłyby jechać drogą lądową a pozostałe spokojnie mogą płynąć Wisłą.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx6.xx1 
  • 123_gość

    20.04.2017, 00:57

    Dzisiaj kluczowe znaczenie ma czas dostawy.

    Cytuj
    IP: 155.133.xx9.xx3 

    lgh_gość

    21.04.2017, 21:22

    Ok, ale już transport kolejowy to wydaje się być bardziej wydajny, prawda. Rzutem może zabrać kilkadziesiąt kontenerów i dotrzeć na miejsce w kilka godzin. Jest tylko niewspółmiernie drogi w stosunku do odległości, które pokonuje, ale to nie jest wina technologi. O spławianiu węgla ze Śląska zacznijcie powoli zapominać, bo niedługo już go tam nie będzie. A węgiel z Ukrainy świetnie sobie daje radę koleją. Troszkę też jest tak, że nie mamy zbyt rozwiniętej infrastruktury w żadnej z gałęzi transportu, więc żeby myśleć na poważnie o przepustowości i jej zwiększeniu, to należałoby się skupić na jakimś strategicznym działaniu i rozwoju, eksperymenty tego typu budzą we mnie średni entuzjazm.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx7.xxx 
  • er_gość_gość

    20.04.2017, 08:23

    tak dlugo

    bo wisla nie jest uregulowana , jesli do warszawy jest 400 km a srednia predkosc bedzie ok 15 km na godzine to daje 26 godzin , jesli barka wezmie 20 - 30 kontenerow to juz sie oplaca , a np. wegiel ze slaska , weglarki z pradem prawie za darmo moga kursowc do gdanska , w niemczech po renie barki ida az do szwajcari , przewoza ogromne konstrukcje i wcale nie sa wolne plyna ok 25-30 km na godzine , wisla jest zaniedbana bo steropianowcy przez ostatnie 25 lat patrzyli tylko jak sie oblowic na panstwowym majatku a nie inwestowac , jak za pare lat przyjdzie niemiec to sie bedzie wszystko oplacac moze niektorzy z was dozyja tych czasow

    Odpowiedz
    IP: 86.6.xx3.xxx 
  • a_gość

    20.04.2017, 08:34

    tu link

    http://www.youtube.com/watch?v=LIKEzn0ciQY

    Cytuj
    IP: 86.6.xx3.xxx 
  • stary tczewiak_gość_gość_gość

    20.04.2017, 08:33

    Przecież te 9 dni to z pokazami cumowaniem, tą trasę pchacz pokonuje w w dużo krótszym czasie. Oby udało się reaktywować transport na Wiśle. Martwa Wisła ta nazwa pasuje do całej rzeki a nie tylko do do jej ujścia.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx7 
  • sowa_gość

    22.04.2017, 14:24

    przyszli po rozum do głowy

    Autor tego artykułu mija się z prawdą barka płynie z prędkością 20 km / h do Warszawy wystarczy doba i zabiera 50 kontenerów 4 dni to będą płynąć zatrzymując się po drodze i urządzać akcje promocyjne

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xx0 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.