Rowerzyści z Tczewa chcą, by zamknięty od października ub. roku zabytkowy most przez Wisłę został udostępniony pieszym i miłośnikom dwóch kółek. Podpisy w tej sprawie zbierano podczas rowerowej akcji AlleyCat. Urzędnicy ze starostwa, które odpowiada za most, czekają tymczasem na wyniki ekspertyzy, która pokaże, jakie są niezbędne kroki dla przywrócenia ruchu na obiekcie.
Tematem mostu zajmowano się podczas rowerowej imprezy - AlleyCat, która niedawno odbyła się w Tczewie. Zakończenie AlleyCata odbyło się na dziedzińcu Fabryki Sztuk i było połączone z wypromowaniem akcji pt. MOST DLA ROWERÓW.
- Z punktu widzenia Warszawy - lokalne mosty podlegają władzom lokalnym, a most dawno temu stracił swoje krajowe znaczenie w sensie drogowym. Natomiast Most Tczewski nigdy nie utracił, ani nigdy nie utraci historycznego znaczenia krajowego, a nawet europejskiego. Dla Mostu Tczewskiego istnieje zatem szansa na przetrwanie w trzech przypadkach - most powinien służyć zaspokajaniu lokalnych potrzeb komunikacyjnych tym uczestnikom ruchu drogowego, którzy nie zagrażają jego konstrukcji w sensie mechanistycznym, czyli pieszym i rowerzystom; most stale powinien być obecny w świadomości wszystkich Polaków (m.in. być miejscem żywej edukacji studentów - przyszłych inżynierów mostowych z tej części Europy). Należy też dążyć, aby most przekazać innym strukturom krajowym, niż do tej pory się starano, (np. odpowiedzialnym za zabytki, kulturę, dziedzictwo narodowe itp.) - uważa Marek Bury, komendant AlleyCata. - Co innego wyremontować most, aby przygotować go do wznowienia ruchu samochodowego, a co innego przygotować most pod bezpieczną przeprawę pieszo-rowerową. Koszty obu tych operacji są nieporównywalnie różne. Natomiast dalsze czekanie na rząd Polski traci sens, bo może to trwać jeszcze kilka - kilkanaście - a może nawet dalszych 30 lat.
Dlatego rowerzyści z trzech tczewskich organizacji zbierali podpisy na specjalnej tablicy od osób, które popierają ten punkt widzenia. Jak można było się spodziewać - rowerzyści tłumnie podpisywali się pod tym apelem.
- Dysponując społecznym poparciem trzy tczewskie organizacje, mogą wystąpić do odpowiednich władz, z wnioskiem o zmianę sposobu myślenia o użytkowaniu tego obiektu. Rowerzyści, którzy chcą się podpisać pod Apelem "Most dla rowerów" mogą to zrobić odwiedzając siedzibę LOT Kociewie w dni zwykłe w godzinach od 8.00 do 16.00, ul. 30go Stycznia nr 4 (Fabryka Sztuk). Pełny tekst apelu jest dostępny na stronie www.rowerowy.tczew.pl - dodaje Marek Bury.
Tymczasem w najbliższych dniach na na biurka urzędników z tczewskiego starostwa ma trafić ekspertyza, która będzie zawierać listę zaleceń niezbędnych do przywrócenia ruchu pieszego i rowerowego na zamkniętych od października ub. roku obiekcie. Czekają na nią z niecierpliwością również mieszkańcy miejscowości zlokalizowanych na drugim brzegu Wisły i rowerzyści:
- Firma ma przedstawić nam zalecenia, które pozwolą przywrócić most do ruchu jak najmniejszym kosztem. Ze wstępnych informacji wynika, że ruch pieszy i rowerowy miałby odbywać się na części jezdnej. - tłumaczy Maria Witkowska, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Tczewie.
Ekspertyza związana z określeniem stanu mostu zostanie przygotowana w dwóch etapach - w zakresie oceny możliwości przywrócenia na obiekcie ruchu pieszego - w najbliższych dniach, zaś w zakresie oceny możliwości przywrócenia ruchu pojazdów do 3,5 t - w terminie do 30 czerwca br.
Tematem mostu zajmowano się podczas rowerowej imprezy - AlleyCat, która niedawno odbyła się w Tczewie. Zakończenie AlleyCata odbyło się na dziedzińcu Fabryki Sztuk i było połączone z wypromowaniem akcji pt. MOST DLA ROWERÓW.
- Z punktu widzenia Warszawy - lokalne mosty podlegają władzom lokalnym, a most dawno temu stracił swoje krajowe znaczenie w sensie drogowym. Natomiast Most Tczewski nigdy nie utracił, ani nigdy nie utraci historycznego znaczenia krajowego, a nawet europejskiego. Dla Mostu Tczewskiego istnieje zatem szansa na przetrwanie w trzech przypadkach - most powinien służyć zaspokajaniu lokalnych potrzeb komunikacyjnych tym uczestnikom ruchu drogowego, którzy nie zagrażają jego konstrukcji w sensie mechanistycznym, czyli pieszym i rowerzystom; most stale powinien być obecny w świadomości wszystkich Polaków (m.in. być miejscem żywej edukacji studentów - przyszłych inżynierów mostowych z tej części Europy). Należy też dążyć, aby most przekazać innym strukturom krajowym, niż do tej pory się starano, (np. odpowiedzialnym za zabytki, kulturę, dziedzictwo narodowe itp.) - uważa Marek Bury, komendant AlleyCata. - Co innego wyremontować most, aby przygotować go do wznowienia ruchu samochodowego, a co innego przygotować most pod bezpieczną przeprawę pieszo-rowerową. Koszty obu tych operacji są nieporównywalnie różne. Natomiast dalsze czekanie na rząd Polski traci sens, bo może to trwać jeszcze kilka - kilkanaście - a może nawet dalszych 30 lat.
Dlatego rowerzyści z trzech tczewskich organizacji zbierali podpisy na specjalnej tablicy od osób, które popierają ten punkt widzenia. Jak można było się spodziewać - rowerzyści tłumnie podpisywali się pod tym apelem.
- Dysponując społecznym poparciem trzy tczewskie organizacje, mogą wystąpić do odpowiednich władz, z wnioskiem o zmianę sposobu myślenia o użytkowaniu tego obiektu. Rowerzyści, którzy chcą się podpisać pod Apelem "Most dla rowerów" mogą to zrobić odwiedzając siedzibę LOT Kociewie w dni zwykłe w godzinach od 8.00 do 16.00, ul. 30go Stycznia nr 4 (Fabryka Sztuk). Pełny tekst apelu jest dostępny na stronie www.rowerowy.tczew.pl - dodaje Marek Bury.
Tymczasem w najbliższych dniach na na biurka urzędników z tczewskiego starostwa ma trafić ekspertyza, która będzie zawierać listę zaleceń niezbędnych do przywrócenia ruchu pieszego i rowerowego na zamkniętych od października ub. roku obiekcie. Czekają na nią z niecierpliwością również mieszkańcy miejscowości zlokalizowanych na drugim brzegu Wisły i rowerzyści:
- Firma ma przedstawić nam zalecenia, które pozwolą przywrócić most do ruchu jak najmniejszym kosztem. Ze wstępnych informacji wynika, że ruch pieszy i rowerowy miałby odbywać się na części jezdnej. - tłumaczy Maria Witkowska, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Tczewie.
Ekspertyza związana z określeniem stanu mostu zostanie przygotowana w dwóch etapach - w zakresie oceny możliwości przywrócenia na obiekcie ruchu pieszego - w najbliższych dniach, zaś w zakresie oceny możliwości przywrócenia ruchu pojazdów do 3,5 t - w terminie do 30 czerwca br.
Komentarze (11) dodaj komentarz
rowerzysta_gość
30.04.2012, 05:48
popieram
brawo! popieram akcję czym prędzej należy przywrócić most dla pieszych i rowerzystów tym bardziej że i taki ruch i tak się tam odbywa
OdpowiedzGość_gość
30.04.2012, 07:24
Czemu nie?
Marek Bury, komendant AlleyCata - dlaczego tylko komendant? Czy nie lepszy byłby tytuł wielkiego mistrza zakonu alleycata, albo generał lub primadonna alleycata? Rozumiem, że nie każdego stać na porshe, ale nie przesadzajmy z nadmierną kompensację za niezbyt szczodrą naturę...
Odpowiedzszymon_gość
30.04.2012, 07:25
miał być most...
Most powinien być między górkami a bajkowym dla rowerów i dla pieszych. I jakiś chodni jak na XI wiek przystało.
OdpowiedzMichu_gość
30.04.2012, 08:13
Tylko że w XI wieku nie było jeszcze rowerów...
CytujSZYMON_gość
30.04.2012, 11:39
JUŻ DOBRZE DZIECIAKI?
XXI
Cytujkierowca_gość
30.04.2012, 07:37
Fajnie by było jak był by dla kierowców a nie dla rowerzystów ; )
OdpowiedzMariusz Lisewiak_gość
14.10.2012, 10:02
kierowca
Samochody powinni jeździć tak jak dawniej, rowerzyści po jednej stronie i piesi po drugiej stronie mostu i nikt nikomu w drogę nie wchodzi.
Cytujtcz45
30.04.2012, 08:18
uzupełnić deski
brakujące na moście. Niby jest tam zakaz poruszania , ale i tak ludzie chodzą , jeżdżą na rowerach, wiem , bo też tam bywam. Czy to duży koszt wymienić kilka desek. ? Oczywiście niech to będą odpowiednio zakonserwowane, a nie jak ostatnio położyli surowe, które po roku nadają się do wymiany.
Odpowiedzse_gość
30.04.2012, 11:22
świetny pomysł
w końcu jakiś sensowny pomysł , mający szansę na realizacje ruch kołowy trzeba odpuścić warto przerzucić się na rowery w końcu czas żeby z Tczewa i okolic zrobić małą Holandię taniej i przede wszystkim zdrowiej.
Odpowiedzkajot551_gość
30.04.2012, 14:52
rower
Jesli MARIA cos POwie to WIADOMO można czekac jak z BELKA-GILOTYNA - NIEWIARYGODNOSC TAKICH OSOB to obraz działania URZEDASOW .
Odpowiedztak-tak_gość
16.05.2012, 07:26
popieram
aż serce rośnie, że mamy w Tczewie takie sensowne organizacje rowerowe :) BRAVO!!!!
Odpowiedz