Sprzedawca bije prądem po kieszeni: gwarancja stałej ceny plus ukryta opłata handlowa

Licznik prądu
Sprzedawca bije prądem po kieszeni: gwarancja stałej ceny plus ukryta opłata handlowa
Pominięcie istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej, zapewnianie, że podpisanie dokumentów to tylko aktualizacja umowy, nieprzekazywanie konsumentom jej podpisanego egzemplarza ­ - to zarzuty UOKiK wobec sprzedawcy energii elektrycznej Energa Obrót.

Energa Obrót zawiera z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej. Jak podał UOKiK w komunikacie, do Urzędu dotarły liczne sygnały dotyczące nieprawidłowości przy prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny.

Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia Energa Obrót zarzutów.

Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty Gwarancja Stałej Ceny, istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.


Według Urzędu przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy.

Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy.

Urząd podkreślił w komunikacie, że zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji.

W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.

Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.

Źródło: www.kurier.pap.pl

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (13)
dodaj komentarz

  • _gość

    25.03.2016, 09:35

    Niech UOKiK zajmie się tym bandyckim prądem budowlanym.

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • lux_gość

    25.03.2016, 09:57

    Trzeba nazywać rzeczy po imieniu: OSZUŚCI !

    Odpowiedz
    IP: 91.212.xx2.xx0 
  • on_gość

    25.03.2016, 10:05

    Jestem jednym z poszkodowanych przez firmę ENERGA. Walczyłem z nimi od kwietnia 2015r. W końcu się udało. Jeśli podpisywaliście z tą firmą umowę stałej ceny to zostaliście oszukani i teraz płacicie więcej a z umowy nie można się wycofać,ponieważ kara wynosi 50zł za każdy miesiąc zerwania umowy 4 letniej.

    Odpowiedz
    IP: 31.11.xx4.xx0 
  • ola_gość

    25.03.2016, 12:48

    oszusci

    w zeszłym roku telefonicznie zgodziłam się na ta ofertę ale oczywiście ani słowem nikt nie wspomniał o tej opłacie handlowej. Co teraz robić? po takim czasie mogę im wypowiedziec umowę?

    Odpowiedz
    IP: 95.51.xx0.xx9 
  • pos_gość

    25.03.2016, 23:54

    W pierwszej kolejności napisz odpowiednie pismo do Energi, z reklamacją i prośbą o zerwanie umowy. Jeśli to nie poskutkuje należy iść do Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta. Kolejnym krokiem jest prośba o interwencje UOKiK. Jeśli to nie poskutkuje pozostaje droga sądowa.

    Cytuj
    IP: 77.254.xx1.xx9 
  • ewew_gość

    25.03.2016, 15:29

    alez wspomnial o oplacie handlowej tylko tego nie slyszalas :) odsluchaj rozmowe to zobaczysz

    Odpowiedz
    IP: 178.37.xx7.xx1 
  • anita_gość

    25.03.2016, 15:50

    Może jakiś życzliwy człowiek poradziłby jak wyplątać się z takiej umowy stałej ceny???

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx2 
  • M_gość

    25.03.2016, 21:04

    Oszukany

    Tez zgodziłem się telefonicznie . Z tego co pamiętam mówiono o jakieś umowie mailowej i odesłanie jako potwierdzenia zawarcia jednak nic nie dostałem i nie wysyłałem . Ile ta ukryta opłata wynosi . Nie zwróciłem uwagi czy mam wiedzę opłaty Co za kłamcy i oszuści . Jak odstąpić od takiej umowy bez kary o której wyżej pisano

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xx4 
  • Justycha_gość

    26.03.2016, 00:37

    Oszukana

    Ja również telefonicznie wyraziłam zgodę na umowę z gwarancją ceny. Oczywiście została naliczana opłata handlowa ok. 16 zł brutto, o której nikt nie wspomniał podczas zawierania umowy. Tczewski rzecznik ochrony praw konsumenta pomógł mi napisać pismo do Enrga Obrót sa i sprawa zakończyła się się pozytywnie. Rozwiązano nową umowę, wrócono do starej i zwrócono koszty opłat handlowych.

    Odpowiedz
    IP: 77.254.xx8.xx8 
  • G_gość

    26.03.2016, 02:16

    Też się dałem wrobić...

    Pani telefonicznie namawiała mnie na gwarantowaną cenę i umowę na 4 lata. Dodatkowa opłata miała być pokrywana z oszczędności które w ten sposób osiągnę - miało to się zrównać. Jestem w plecy ok 1000 zł.

    Odpowiedz
    IP: 93.105.xx4.xx5 
  • oszukana_gość

    26.03.2016, 09:21

    zrobiłam tak i się udało...

    również zostałam wprowadzona w błąd podczas rozmowy telefonicznej, ale nie poddałam się, bo oszustów trzeba karać, a za kłamstwo i naciąganie ludzi muszą zapłacić...napisałam pismo do Energi Obrót o następującej treści: " Wnoszę o unieważnienie umowy nr... Gwarancja Stałej Ceny z dn...., z powodu braku utrwalenia oświadczenia woli w sposób określony w art. 20 ust. 2 Ustawy z dn. 30.05.2014 r. o Prawach Konsumenta i przywrócenie poprzednich warunków umowy." Treść tego pisma podała mi Rzecznik Praw Konsumenta. Naprawdę podziałało, po 1 miesiącu dostałam odpowiedź, że anulują Gwarancję Stałej Ceny i sami przysłali zwrot opłaty handlowej od początku jej naliczania. Zachęcam do działania, bo warto!

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx2.xx2 
  • Anka_gość

    26.03.2016, 09:38

    oszukują !!!

    W moim przypadku umowa zawarta była telefonicznie. W ciągu 2 tygodni powinnam była otrzymać nową umowę i po jej otrzymaniu przysługiwało mi 2 tygodnie na odstąpienie. Wszystko ok, lecz umowa przyszła ponad miesiąc później, beż żadnej daty na tym dokumencie  i nie chcieli uwzględnić odstąpienia, ponieważ za późno. Po kilku telefonach i mailach jednak udało się. Jestem przekonana ,że jest to celowe działanie firmy!!! Przysyłają umowę później i potem "niestety , ale 14 dni minęło...." i nie każdy będzie dalej ubiegać się o swoje prawa. Dobrze, że ktoś za to się zabrał !!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 88.156.xx3.xx3 
  • Anka_gość

    26.03.2016, 09:45

    oszukują !!!

    Oczywiście przy zawarciu umowy nie wspominają o opłacie handlowej !!!

    Odpowiedz
    IP: 88.156.xx3.xx3 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.