Do 18 listopada spółka NB Tricity uruchomi pierwsze 30% Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO. Wszystkie rowery będą wspomagane elektrycznie. 1244 rowerów zobaczymy w ciągu 5 miesięcy na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot. Do marca natomiast na ulicach pojawi się 100% floty, czyli ponad 4000 rowerów! Co ważne, Mevo zobaczymy nie tylko w Trójmieście, ale także 11 mniejszych samorządach. 18 czerwca przedstawiciele 14 gmin, w tym prezydent Tczewa, podpisali umowę na budowę systemu roweru metropolitalnego.
System Roweru Metropolitalnego jest flagowym i najważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach RPO w Województwie Pomorskim. Będzie to największy i najnowocześniejszy tego typu system rowerów publicznych w Europie. W jego skład wejdzie 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie funkcjonujących na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice). Wybrany wykonawca, spółka NB Tricity, zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. Mevo będzie oparte o rowery 4 generacji wyposażone w moduły GPS i GSM. Wykonawca za realizację przedmiotu zamówienia otrzyma kwotę 40.272.906,00 zł.
Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne: za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcji abonamentowej koszt jeden minuty wynosił będzie nie więcej niż 10 gr. Preferencyjne stawki wypożyczeń rowerów mają na celu zachęcenie do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców naszej metropolii. Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją. Wypożyczenie roweru nie zajmie użytkownikowi więcej niż 15 s.
Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem Roweru Metropolitalnego będzie zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj).
Intencją samorządów Obszaru Metropolitalnego jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.
- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówi Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
System Roweru Metropolitalnego jest flagowym i najważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach RPO w Województwie Pomorskim. Będzie to największy i najnowocześniejszy tego typu system rowerów publicznych w Europie. W jego skład wejdzie 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie funkcjonujących na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice). Wybrany wykonawca, spółka NB Tricity, zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. Mevo będzie oparte o rowery 4 generacji wyposażone w moduły GPS i GSM. Wykonawca za realizację przedmiotu zamówienia otrzyma kwotę 40.272.906,00 zł.
Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne: za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcji abonamentowej koszt jeden minuty wynosił będzie nie więcej niż 10 gr. Preferencyjne stawki wypożyczeń rowerów mają na celu zachęcenie do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców naszej metropolii. Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją. Wypożyczenie roweru nie zajmie użytkownikowi więcej niż 15 s.
- Biorąc pod uwagę liczbę i aktywność tczewskich rowerzystów, nie widzę możliwości, abyśmy nie byli członkiem tego wielkie przedsięwzięcia - mówi Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa. - Rower publiczny będzie alternatywną formą poruszania się po mieście, poza tym ułatwi cyklistom podróże po metropolii, a także korzystanie zamiennie z różnych środków komunikacji. Mam nadzieję, że zachęci to mieszkańców Tczewa do jeszcze bardziej aktywnego korzystania z rowerów i do wycieczek po całej metropolii.
Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem Roweru Metropolitalnego będzie zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj).
Intencją samorządów Obszaru Metropolitalnego jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.
Komentarze (14) dodaj komentarz
._gość
19.06.2018, 10:30
na zdjęciu grupowym jest jeden smutny kolo
OdpowiedzBartek_gość_gość
19.06.2018, 11:23
Zapomniał czy się podpisał czy nie i teraz ukradkiem zerka szukając potwierdzenia...
CytujGość_gość
19.06.2018, 11:24
Deklaruje, że w jesiennych wyborach samorządowych z pełną satysfakcją będę głosował przeciwko całej tej grupie!!!
CytujBIK_gość
19.06.2018, 10:45
rowerjada
Jak w listopadzie to rozumiem że na zimowych oponach.
OdpowiedzJuzew z kozenu_gość
19.06.2018, 10:57
Powiem tak: w Tczewie raczej się nie sprawdzi. Kto chciał jeździć rowerem to już jeździ- ma swój rower i nie będzie płacił za wypożyczenie. A na turystów też bym nie liczył-tylu ich co kot napłakał. Tczew to nie Sopot czy Gdańsk. Ale obym się mylił.
OdpowiedzMIchał_gość
19.06.2018, 11:34
Tu chodzi o skok na kasę. Z dziką rozkoszą wydawane są publiczne pieniądze na drogie ścieżki rowerowe, rowerownie, stojaki, liczniki przejazdów, i inne duperele. Za to komunikacja miejska jest w rozkładzie stare dymiące autobusy których nie ma kto prowadzić. Będzie czas na wyborach podziękować za ten paraliż miasta.
CytujEkO_gość
19.06.2018, 13:06
MIchał_gość
A spodziewałeś się czegoś innego? Rzadko wszak bywa inaczej przy tego typu egzotycznych inicjatywach. Może pan Rumcajs na końcu powie MACIE ROWERY TO PO CO WAM AUTOBUSY? :) Mnie to nie zdziwi. Tak poza tym to z czego się cieszyć?
Cytujposejdon_gość
25.06.2018, 16:24
Przychylam się do opini
Nie za bardzo rozumiem idee roweru metropolitalnego w Tczewie. Po pierwsze jaki to rower metropolitalny skoro Tczew nie jest połączony ścieżkami w Trójmiastem (mizerna infrastruktura zaczyna się za Pszczółkami)? W ciągu dnia 90 min. a później 5 zł? to nieporozumienie. Załóżmy chciałbym wypożyczyć rower elektryczny w Tczewie i pojechać do Gdańska (oczywiście wrócić) To te 90 min wygląda mizernie. Po czym płacić 5 zł/min to rozbój w biały dzień. Jeśli rower ten ma ograniczać się do naszego miasta to jest to w przypadku Tczewa chybiona inwestycja. Dokładamy się do inwestycji która będzie promowała jedynie 3City. Jak pisał Juzew z kozenu w Tczewie nie sprawdzi się.
CytujŁUPASZKO_gość_gość_gość
19.06.2018, 10:57
"a'la long"
Łał i to wszystko dzięki Pobłockiemu -BUHAHA a nie to biznes prywatnej firmy :)
Odpowiedza_gość
19.06.2018, 11:18
Dzięki Pobłockiemu bu ha ha jaja se robisz jak zwykle, żeby nie inne miasta i propozycja wspólnej inicjatywy to ten pan załatwiłby nam hulajnogi i to jeszcze z drewnianymi kołami,albo kolejny zegar w cieniu w takich sprawach to on jest specjalista.
Cytujxxx_gość
19.06.2018, 11:13
jeee gdanskie kur#@% na czele z adamowiczem kazdy powinnen dostac w prezencje 9 mm
OdpowiedzEkO_gość
19.06.2018, 11:15
Czy się sprawdzi-nie wiem. Wiem, że kosztuje i oby nie był to biznes z końcową wtopą. Ja nie jestem do tego przekonany. To tylko Tczew...
OdpowiedzMichał_gość_gość
19.06.2018, 11:34
Tak będzie
http://www.youtube.com/watch?v=uPRLON_G2TQ
Odpowiedztee_gość
19.06.2018, 16:27
I tak ma być
Odpowiedz