Demontowane przęsło wcale nie takie "unikatowe"? Społecznicy apelują o wznowienie robót na Moście Tczewskim

Most Tczewski w remoncie (fot. Tcz.pl)
Demontowane przęsło wcale nie takie "unikatowe"? Społecznicy apelują o wznowienie robót na Moście Tczewskim
W ostatni poniedziałek (30.09) wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku wstrzymał rozbiórkę Mostu Tczewskiego, który ma zostać odbudowany w kształcie sprzed zniszczeń wojennych. Jego zdaniem demontowana powojenna konstrukcja to "unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (jedyne w Polsce)". Nie zgadzają się z tym społecznicy ze Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu. Z ich ustaleń wynika, że w tego typu technologii został zbudowany most na Biebrzy w Osowcu. Obiekt jest cały czas w użyciu i nie jest wpisany na listę zabytków. Społecznicy chcą teraz przekonać do zmiany decyzji ws. wstrzymania robót - ministra kultury.

Tczewski obiekt jest w całości wpisany do rejestru zabytków, jednak wcześniejsza decyzja konserwatora pozwalała na zezłomowanie dwóch przęseł ESTB. Wykonawca robót miał zabezpieczyć ponad 26-metrowy fragment przęsła - i wyeksponować go w pobliżu mostu, bądź w jednostce muzealnej. Kawałek przęsła zdecydowała się wziąć Politechnika Gdańska, na terenie której ma powstać muzeum. Prace związane z demontażem starego przęsła toczą się od wielu miesięcy, a w poniedziałek gruchnęła nagła informacja, że wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku wstrzymał prace remontowe na moście drogowym w Tczewie.

- Nie chcemy, by część zabytkowej konstrukcji została bezpowrotnie zniszczona. Nowe ustalenia w sprawie historii mostu, każą nam bezwzględnie zachować jego fragmenty. - uzasadnia Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków na facebooku - Przęsła mostu nr: 2 i 3 mostu w wykonane konstrukcji angielskiej typu ESTB, stanowią unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (jedyne w Polsce). Należy dążyć do ich zachowania, jako wyjątkowego w skali kraju i Europy dzieła architektury i budownictwa. W latach 1944-48 w Wielkiej Brytanii wyprodukowano przęsła ESTB o łącznie długości około 11,6 km. Zachowane do dnia dzisiejszego tczewskie przęsła ESTB są najprawdopodobniej ostatnim, a zatem unikatowym przykładem zastosowania tego systemu mostowego w Europie. Opieramy się na informacjach pozyskanych w roku 2019 przez dr. inż. Waldemara Affelta z Politechniki Gdańskiej, oraz Towarzystwo Opieki nad Zabytkami. Informacje te pochodzą na podstawie ustaleń przedstawicieli ośrodka naukowego Uniwersytetu w Kaiserslatuern, którzy stwierdzili, że tczewskie przęsła ESTB są najprawdopodobniej ostatnim przykładem historycznego systemu ESTB w całej Europie.


Przykład innego przęsła ESTB w Polsce - na rzece Biebrzy w miejscowości Osowiec w województwie podlaskim


Tczewscy społecznicy ze Społecznego Komitety Odbudowy Mostu twierdzą, że tutejsze przęsła nie są jednak wcale takie unikatowe - w ciągu kilkunastu godzin znaleźli przykład innego mostu w Polsce wykonanego w tej technologii - patrz zdjęcie poniżej.


- Pomorski konserwator stwierdził, że to jedyne zachowane tego typu przęsło w Polsce i prawdopodobnie jedyne w Europie. Rzecznik konserwatora przekazał ten komunikat wielu mediom lokalnym oraz ogólnopolskim. Zaledwie dzień później, we wtorek wieczorem, znaleźliśmy przykład innego istniejącego do dziś przęsła ESTB w Polsce - na rzece Biebrzy w miejscowości Osowiec w województwie podlaskim . Wspomniany 60-kilkumetrowy most kolejowy ESTB istnieje w tym miejscu od 1958 roku, a w 2015 przeszedł generalny remont. Również w 1958 roku (a nie tuż po wojnie jak mylnie sugeruje informator konserwatora) dwa przęsła ESTB zostały zamontowane na moście drogowym w Tczewie - czytamy na profilu SKOM.

Dodajmy, że Starostwo Powiatowe w Tczewie odwołało się od decyzji konserwatora zabytków. Urzędnicy alarmują, że decyzja o wstrzymaniu budowy niesie za sobą nie tylko konsekwencje w postaci strat finansowych. Wstrzymanie prac - które zostały rozplanowane na konkretny termin - może skutkować katastrofą budowlaną. Demontowane przęsło stoi na tymczasowej podporze - jeśli ta runie, może okazać się, że uszkodzi nie tylko most drogowy, ale i kolejowy - po którym przebiera strategiczna linia do Warszawy.

Również inicjatorzy akcji #MostTczewskiJakWesterplatte - lokalni dziennikarze i społecznicy - chcą przekonać do zmiany decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego:

- Obecna decyzja o wstrzymaniu prac przyczyni się do opóźnienia odbudowy Mostu Tczewskiego i zatarcia w pamięci społeczeństwa o bohaterskiej akcji polskiej armii w okresie Wojny Obronnej we wrześniu 1939 r. Wstrzymanie prac nad demontażem przęseł ESTB nie pozwala na należyte upamiętnienie tragicznych dziejów tego miejsca w czasie II Wojny Światowej i jest sprzeczne z polską racją stanu. Wobec powyższego proszę Pana Premiera o bezpośrednią interwencję w przedmiotowej sprawie tak, aby zapobiec dalszej przerwie w pracach. - czytamy w liście skierowanym do prof. Piotra Glińskiego.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (16)
dodaj komentarz

  • dth_gość_gość

    03.10.2019, 15:10

    gliński nie wyszedł jeszcze z tableta ale coż ktoś go wybrał to teraz macie.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx6.xx6 
  • GOŚĆ_gość

    03.10.2019, 15:17

    Faktycznie przypomina troche most tczewski: tnij.tcz.pl/?u=d12ba7

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx8 
  • Prawda Czasu__gość_gość_gość_g_gość

    03.10.2019, 15:19

    Polnische folklore ...

    Ten most nie jest zabytkiem i nigdy nie będzie !!! Gdyby miał być , to powiat jak i minister kultury nie mają na ten cel stosownej kasy !! Ponadto ci co tak walczą , to dlaczego dopuścili do obecnej sytuacji , jak również do infrastruktury obecnej wokół bulwaru !! Trzeba było rekonstrukcję przeprowadzać przemyślanie etapami zachowując możliwość korzystania z mostu ! Ponadto należałoby w miejsce szpecącej zabytek ?! zabudowy ulokować muzeum i skansen historyczny o profilu związanym z mostem, żeglugą i mieszczańskiej osady Tczewa !! A tak jest jak w tytule !!!!

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx8.xx3 
  • PLUSUJEMNY_gość_gość_gość

    03.10.2019, 15:24

    Konserwator zabytkow,

    jak Gliński ministrem kultury!Jeśli chcą zachować przęsła ,to niech je zabiorą np:do muzeum techniki,a most w wersji oryginalnej to "nie jedyny zachowany",ALE PERŁA ARCHITEKTURY TECHNICZNEJ!Te przęsła angielskie były praktyczne ispełniły swoją rolę,ale zachowanie ich w ciągłości mostu,to JAK POSTAWIENIE SOCREALISTYCZNEJ DOBUDÓWKI PRZY PAŁACU KRÓLEWSKIM.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx6.xxx 
  • ktoś ;)_gość_gość_gość

    03.10.2019, 16:20

    "smarowanko"

    wystarczy małe "smarowanko" i rzeczy unikatowe robią się wszechobecne ;)

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx8 
  • gosc_gość_gość

    03.10.2019, 16:35

    dobre

    Komedia :)

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx5 
  • Zorientowany_gość_gość

    03.10.2019, 18:22

    Kiełbaska wyborcza

    Karmią Was kiełbaską wyborczą, dzień po wyborach wszyscy zapomną o moście taka prawda... tnij.tcz.pl/?u=2efb0c

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx2.xx2 
  • Prawda Czasu__gość_gość_gość_g_gość

    04.10.2019, 10:25

    Urojenia !?

    Głupcom należałoby wymyśleć trudniejszy sposób rozmnażania się !!!! Podłością być trollem PiS i przedstawicielem PiS!

    Cytuj
    IP: 188.146.xx0.xx8 
  • Xxa_gość

    03.10.2019, 19:25

    Tsew ma tylko ten most. Reszta to syf i peryferia swiata. Wyremontujcie i oddajcie tylko dla pedalarzy.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx5.xx6 
  • Franc_gość

    03.10.2019, 20:41

    Rozebrać to w PiS..dziet i po problemie tyle lat nic nie robia tylko oczy mydla jeden wał czy zabytek czy nie pójdzie i tak na złom bo kasę do Torunia trzeba słać 13 października wybory tak że głosujmy na ta bande czy z PiS czy PO bo to jedna klika

    Odpowiedz
    IP: 78.20.xx6.xx1 
  • Kc_gość

    03.10.2019, 21:06

    Mosty

    Każdy most jest inny i unikatowy. Nie ma dwóch takich samych mostów na świecie. A tu mamy typową konstrukcję i gdzie tu ta unikatowość? Jak by się zostawiło całe uciąglone 2 przęsła, to zupełnie coś innego. Rozbierane przęsła były jedyne na świecie o konstrukcji ESTB z taką długością.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx5.xx2 
  • gość_gość

    03.10.2019, 22:11

    Nie wierzę w zbiegi okoliczności, więc wg mnie scenariusz może wyglądać następująco: Pewien poseł który nie dostał wysokiego miejsca w obecnych wyborach na liście kandydatów, a cztery lata temu dużo obiecał w sprawie mostu a nie za dużo zrobił, chociaż miał możliwości. O czym pamiętamy. Teraz dogadał się z urzędnikiem, aby stworzyć problem, on go w Warszawie rozwiąże i słupki poparcia zaczną rosnąć.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx4.xx3 
  • Gabi_gość_gość_gość

    04.10.2019, 00:03

    Myślę dokładnie tak samo. Smoliński z nieudacznika stanie się nagle naszym kochanym Kazikiem, dobroczyńcą. Potrzebne mu to jak powietrze, bo marniutkie są jego szanse na reelekcję.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx7.xx9 
  • Słowianin_gość

    04.10.2019, 06:52

    germanikus psikus

    ;udzie nie rozumiecie to wina Tu$^ka , on wszystko niszczy

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx1 
  • Elwis_gość_gość

    04.10.2019, 09:39

    Konserwator

    Dajcie mi tego konserwatora na długość ręki i wymianę kilku zdań. Po wszystkim pokażę gdzie protetyk przyjmuje...

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx9.xx3 
  • Lolo 28_gość

    04.10.2019, 18:28

    Sprawą tego mostu powinno się zająć CBA

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx0.xx5 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.