W ostatni poniedziałek (30.09) wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku wstrzymał rozbiórkę Mostu Tczewskiego, który ma zostać odbudowany w kształcie sprzed zniszczeń wojennych. Jego zdaniem demontowana powojenna konstrukcja to "unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (jedyne w Polsce)". Nie zgadzają się z tym społecznicy ze Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu. Z ich ustaleń wynika, że w tego typu technologii został zbudowany most na Biebrzy w Osowcu. Obiekt jest cały czas w użyciu i nie jest wpisany na listę zabytków. Społecznicy chcą teraz przekonać do zmiany decyzji ws. wstrzymania robót - ministra kultury.
Tczewski obiekt jest w całości wpisany do rejestru zabytków, jednak wcześniejsza decyzja konserwatora pozwalała na zezłomowanie dwóch przęseł ESTB. Wykonawca robót miał zabezpieczyć ponad 26-metrowy fragment przęsła - i wyeksponować go w pobliżu mostu, bądź w jednostce muzealnej. Kawałek przęsła zdecydowała się wziąć Politechnika Gdańska, na terenie której ma powstać muzeum. Prace związane z demontażem starego przęsła toczą się od wielu miesięcy, a w poniedziałek gruchnęła nagła informacja, że wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku wstrzymał prace remontowe na moście drogowym w Tczewie.
Przykład innego przęsła ESTB w Polsce - na rzece Biebrzy w miejscowości Osowiec w województwie podlaskim
Tczewscy społecznicy ze Społecznego Komitety Odbudowy Mostu twierdzą, że tutejsze przęsła nie są jednak wcale takie unikatowe - w ciągu kilkunastu godzin znaleźli przykład innego mostu w Polsce wykonanego w tej technologii - patrz zdjęcie poniżej.
Dodajmy, że Starostwo Powiatowe w Tczewie odwołało się od decyzji konserwatora zabytków. Urzędnicy alarmują, że decyzja o wstrzymaniu budowy niesie za sobą nie tylko konsekwencje w postaci strat finansowych. Wstrzymanie prac - które zostały rozplanowane na konkretny termin - może skutkować katastrofą budowlaną. Demontowane przęsło stoi na tymczasowej podporze - jeśli ta runie, może okazać się, że uszkodzi nie tylko most drogowy, ale i kolejowy - po którym przebiera strategiczna linia do Warszawy.
Również inicjatorzy akcji #MostTczewskiJakWesterplatte - lokalni dziennikarze i społecznicy - chcą przekonać do zmiany decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
Tczewski obiekt jest w całości wpisany do rejestru zabytków, jednak wcześniejsza decyzja konserwatora pozwalała na zezłomowanie dwóch przęseł ESTB. Wykonawca robót miał zabezpieczyć ponad 26-metrowy fragment przęsła - i wyeksponować go w pobliżu mostu, bądź w jednostce muzealnej. Kawałek przęsła zdecydowała się wziąć Politechnika Gdańska, na terenie której ma powstać muzeum. Prace związane z demontażem starego przęsła toczą się od wielu miesięcy, a w poniedziałek gruchnęła nagła informacja, że wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku wstrzymał prace remontowe na moście drogowym w Tczewie.
- Nie chcemy, by część zabytkowej konstrukcji została bezpowrotnie zniszczona. Nowe ustalenia w sprawie historii mostu, każą nam bezwzględnie zachować jego fragmenty. - uzasadnia Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków na facebooku - Przęsła mostu nr: 2 i 3 mostu w wykonane konstrukcji angielskiej typu ESTB, stanowią unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (jedyne w Polsce). Należy dążyć do ich zachowania, jako wyjątkowego w skali kraju i Europy dzieła architektury i budownictwa. W latach 1944-48 w Wielkiej Brytanii wyprodukowano przęsła ESTB o łącznie długości około 11,6 km. Zachowane do dnia dzisiejszego tczewskie przęsła ESTB są najprawdopodobniej ostatnim, a zatem unikatowym przykładem zastosowania tego systemu mostowego w Europie. Opieramy się na informacjach pozyskanych w roku 2019 przez dr. inż. Waldemara Affelta z Politechniki Gdańskiej, oraz Towarzystwo Opieki nad Zabytkami. Informacje te pochodzą na podstawie ustaleń przedstawicieli ośrodka naukowego Uniwersytetu w Kaiserslatuern, którzy stwierdzili, że tczewskie przęsła ESTB są najprawdopodobniej ostatnim przykładem historycznego systemu ESTB w całej Europie.
Przykład innego przęsła ESTB w Polsce - na rzece Biebrzy w miejscowości Osowiec w województwie podlaskim
Tczewscy społecznicy ze Społecznego Komitety Odbudowy Mostu twierdzą, że tutejsze przęsła nie są jednak wcale takie unikatowe - w ciągu kilkunastu godzin znaleźli przykład innego mostu w Polsce wykonanego w tej technologii - patrz zdjęcie poniżej.
- Pomorski konserwator stwierdził, że to jedyne zachowane tego typu przęsło w Polsce i prawdopodobnie jedyne w Europie. Rzecznik konserwatora przekazał ten komunikat wielu mediom lokalnym oraz ogólnopolskim. Zaledwie dzień później, we wtorek wieczorem, znaleźliśmy przykład innego istniejącego do dziś przęsła ESTB w Polsce - na rzece Biebrzy w miejscowości Osowiec w województwie podlaskim . Wspomniany 60-kilkumetrowy most kolejowy ESTB istnieje w tym miejscu od 1958 roku, a w 2015 przeszedł generalny remont. Również w 1958 roku (a nie tuż po wojnie jak mylnie sugeruje informator konserwatora) dwa przęsła ESTB zostały zamontowane na moście drogowym w Tczewie - czytamy na profilu SKOM.
Dodajmy, że Starostwo Powiatowe w Tczewie odwołało się od decyzji konserwatora zabytków. Urzędnicy alarmują, że decyzja o wstrzymaniu budowy niesie za sobą nie tylko konsekwencje w postaci strat finansowych. Wstrzymanie prac - które zostały rozplanowane na konkretny termin - może skutkować katastrofą budowlaną. Demontowane przęsło stoi na tymczasowej podporze - jeśli ta runie, może okazać się, że uszkodzi nie tylko most drogowy, ale i kolejowy - po którym przebiera strategiczna linia do Warszawy.
Również inicjatorzy akcji #MostTczewskiJakWesterplatte - lokalni dziennikarze i społecznicy - chcą przekonać do zmiany decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
- Obecna decyzja o wstrzymaniu prac przyczyni się do opóźnienia odbudowy Mostu Tczewskiego i zatarcia w pamięci społeczeństwa o bohaterskiej akcji polskiej armii w okresie Wojny Obronnej we wrześniu 1939 r. Wstrzymanie prac nad demontażem przęseł ESTB nie pozwala na należyte upamiętnienie tragicznych dziejów tego miejsca w czasie II Wojny Światowej i jest sprzeczne z polską racją stanu. Wobec powyższego proszę Pana Premiera o bezpośrednią interwencję w przedmiotowej sprawie tak, aby zapobiec dalszej przerwie w pracach. - czytamy w liście skierowanym do prof. Piotra Glińskiego.
Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Most Tczewski jak Westerplatte
Most Tczewski jak Westerplatte
#MostTczewskiJakWesterplatte « podpisz petycję, aby państwo polskie przejęło Most Tczewski tak, jak przejęło Westerplatte
Komentarze (16) dodaj komentarz
dth_gość_gość
03.10.2019, 15:10
gliński nie wyszedł jeszcze z tableta ale coż ktoś go wybrał to teraz macie.
OdpowiedzGOŚĆ_gość
03.10.2019, 15:17
Faktycznie przypomina troche most tczewski: tnij.tcz.pl/?u=d12ba7
OdpowiedzPrawda Czasu__gość_gość_gość_g_gość
03.10.2019, 15:19
Polnische folklore ...
Ten most nie jest zabytkiem i nigdy nie będzie !!! Gdyby miał być , to powiat jak i minister kultury nie mają na ten cel stosownej kasy !! Ponadto ci co tak walczą , to dlaczego dopuścili do obecnej sytuacji , jak również do infrastruktury obecnej wokół bulwaru !! Trzeba było rekonstrukcję przeprowadzać przemyślanie etapami zachowując możliwość korzystania z mostu ! Ponadto należałoby w miejsce szpecącej zabytek ?! zabudowy ulokować muzeum i skansen historyczny o profilu związanym z mostem, żeglugą i mieszczańskiej osady Tczewa !! A tak jest jak w tytule !!!!
OdpowiedzPLUSUJEMNY_gość_gość_gość
03.10.2019, 15:24
Konserwator zabytkow,
jak Gliński ministrem kultury!Jeśli chcą zachować przęsła ,to niech je zabiorą np:do muzeum techniki,a most w wersji oryginalnej to "nie jedyny zachowany",ALE PERŁA ARCHITEKTURY TECHNICZNEJ!Te przęsła angielskie były praktyczne ispełniły swoją rolę,ale zachowanie ich w ciągłości mostu,to JAK POSTAWIENIE SOCREALISTYCZNEJ DOBUDÓWKI PRZY PAŁACU KRÓLEWSKIM.
Odpowiedzktoś ;)_gość_gość_gość
03.10.2019, 16:20
"smarowanko"
wystarczy małe "smarowanko" i rzeczy unikatowe robią się wszechobecne ;)
Odpowiedzgosc_gość_gość
03.10.2019, 16:35
dobre
Komedia :)
OdpowiedzZorientowany_gość_gość
03.10.2019, 18:22
Kiełbaska wyborcza
Karmią Was kiełbaską wyborczą, dzień po wyborach wszyscy zapomną o moście taka prawda... tnij.tcz.pl/?u=2efb0c
OdpowiedzPrawda Czasu__gość_gość_gość_g_gość
04.10.2019, 10:25
Urojenia !?
Głupcom należałoby wymyśleć trudniejszy sposób rozmnażania się !!!! Podłością być trollem PiS i przedstawicielem PiS!
CytujXxa_gość
03.10.2019, 19:25
Tsew ma tylko ten most. Reszta to syf i peryferia swiata. Wyremontujcie i oddajcie tylko dla pedalarzy.
OdpowiedzFranc_gość
03.10.2019, 20:41
Rozebrać to w PiS..dziet i po problemie tyle lat nic nie robia tylko oczy mydla jeden wał czy zabytek czy nie pójdzie i tak na złom bo kasę do Torunia trzeba słać 13 października wybory tak że głosujmy na ta bande czy z PiS czy PO bo to jedna klika
OdpowiedzKc_gość
03.10.2019, 21:06
Mosty
Każdy most jest inny i unikatowy. Nie ma dwóch takich samych mostów na świecie. A tu mamy typową konstrukcję i gdzie tu ta unikatowość? Jak by się zostawiło całe uciąglone 2 przęsła, to zupełnie coś innego. Rozbierane przęsła były jedyne na świecie o konstrukcji ESTB z taką długością.
Odpowiedzgość_gość
03.10.2019, 22:11
Nie wierzę w zbiegi okoliczności, więc wg mnie scenariusz może wyglądać następująco: Pewien poseł który nie dostał wysokiego miejsca w obecnych wyborach na liście kandydatów, a cztery lata temu dużo obiecał w sprawie mostu a nie za dużo zrobił, chociaż miał możliwości. O czym pamiętamy. Teraz dogadał się z urzędnikiem, aby stworzyć problem, on go w Warszawie rozwiąże i słupki poparcia zaczną rosnąć.
OdpowiedzGabi_gość_gość_gość
04.10.2019, 00:03
Myślę dokładnie tak samo. Smoliński z nieudacznika stanie się nagle naszym kochanym Kazikiem, dobroczyńcą. Potrzebne mu to jak powietrze, bo marniutkie są jego szanse na reelekcję.
CytujSłowianin_gość
04.10.2019, 06:52
germanikus psikus
;udzie nie rozumiecie to wina Tu$^ka , on wszystko niszczy
OdpowiedzElwis_gość_gość
04.10.2019, 09:39
Konserwator
Dajcie mi tego konserwatora na długość ręki i wymianę kilku zdań. Po wszystkim pokażę gdzie protetyk przyjmuje...
OdpowiedzLolo 28_gość
04.10.2019, 18:28
Sprawą tego mostu powinno się zająć CBA
Odpowiedz