Chcemy likwidacji zjawiska eksmisji na bruk - mówi PAP wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński. Zapowiada, że w ramach programu mieszkaniowego rząd przewiduje zwiększenie dopłat do budownictwa społecznego.
"Większość gmin nie stosuje instrumentu, jakim jest możliwość eksmisji do pomieszczenia tymczasowego" - wskazał wiceminister. Dodał, że resort chce wspierać gminy i przekonywać je do tego, żeby adaptowały na pomieszczenia tymczasowe lokale socjalne lub też komunalne, które są w bardzo niskim standardzie.
Smoliński wskazywał, że na ten cel gminy mogłyby wykorzystywać także tzw. lokale substandardowe. "Takie lokale należałoby wyremontować, ponieważ ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia; wiele z nich nie ma dostępu do kanalizacji czy mediów" - podkreślił.
Wiceminister zauważył, że niektóre gminy już korzystają z takich rozwiązań. "Do lokalu o niskim standardzie eksmituje się kilka rodzin. Można żyć w jednym pokoju z dostępem do wspólnej kuchni, łazienki i ubikacji" - tłumaczył. Dodał, że jego zdaniem takie rozwiązanie jest dużo lepsze niż eksmisja "na bruk", czy przeniesienie do noclegowni. "Nie ma komfortu, ale można żyć. Jest dach, ogrzewanie, jest dostęp do mediów. Takich lokali nam brakuje" - podkreślił.
W ramach zapowiedzianego niedawno przez rząd zwiększenia wsparcia dla społecznego budownictwa czynszowego, samorządy będą mogły wnioskować o dofinansowanie w wysokości 35-55 proc. kosztów budowy mieszkań komunalnych. Samorządy, spółki gminne i towarzystwa budownictwa społecznego mogą ubiegać się o preferencyjne kredyty w Banku Gospodarstwa Krajowego na budowę mieszkań komunalnych na lepszych niż dziś warunkach.
Źródło: www.kurier.pap.pl
"Większość gmin nie stosuje instrumentu, jakim jest możliwość eksmisji do pomieszczenia tymczasowego" - wskazał wiceminister. Dodał, że resort chce wspierać gminy i przekonywać je do tego, żeby adaptowały na pomieszczenia tymczasowe lokale socjalne lub też komunalne, które są w bardzo niskim standardzie.
Smoliński wskazywał, że na ten cel gminy mogłyby wykorzystywać także tzw. lokale substandardowe. "Takie lokale należałoby wyremontować, ponieważ ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia; wiele z nich nie ma dostępu do kanalizacji czy mediów" - podkreślił.
Wiceminister zauważył, że niektóre gminy już korzystają z takich rozwiązań. "Do lokalu o niskim standardzie eksmituje się kilka rodzin. Można żyć w jednym pokoju z dostępem do wspólnej kuchni, łazienki i ubikacji" - tłumaczył. Dodał, że jego zdaniem takie rozwiązanie jest dużo lepsze niż eksmisja "na bruk", czy przeniesienie do noclegowni. "Nie ma komfortu, ale można żyć. Jest dach, ogrzewanie, jest dostęp do mediów. Takich lokali nam brakuje" - podkreślił.
W ramach zapowiedzianego niedawno przez rząd zwiększenia wsparcia dla społecznego budownictwa czynszowego, samorządy będą mogły wnioskować o dofinansowanie w wysokości 35-55 proc. kosztów budowy mieszkań komunalnych. Samorządy, spółki gminne i towarzystwa budownictwa społecznego mogą ubiegać się o preferencyjne kredyty w Banku Gospodarstwa Krajowego na budowę mieszkań komunalnych na lepszych niż dziś warunkach.
Źródło: www.kurier.pap.pl
Komentarze (24) dodaj komentarz
Alex_gość
22.06.2016, 07:20
macie nas za durni
W tym kraju nie opłaca się być uczciwym, rzetelnym i pracowitym. Lepiej nie pracować, bo się nie opłaca, załatwić sobie kredycik i jęczeć, że trzeba go spłacić, po czym rząd ma go z pieniędzy podatników rozliczyć. Dać krowom rozpłodowym pieniądze, żeby przepuściły je ze swoimi samcami w monopolowym, a jak się skończą to pójdą do opieki po kolejne zasiłki. Panie szanowny, dajcie im jeszcze darmowy prąd, ogrzewanie, wodę, zwolnijcie z opłat za czynsz, wywóz śmieci, ścieki i inne. Będzie git. Słupki będą rosnąć, a jak się forsa skończy i nie będzie skąd jej brać to was oleją. Takie społeczeństwo obywatelskie tworzycie w tym kraju.
OdpowiedzMichał_gość
22.06.2016, 08:01
popieram w 100%
Cytuj_gość
22.06.2016, 08:09
Ty się podpisz Axel Springer, nie Alex
Cytujswen_gość
22.06.2016, 08:09
Z tymi krowami to masz rację, niemniej jednak "uczciwość" to ponadprzeciętna cecha, którą nie należy ważyć czy się ona opłaca czy nie. Nie mysli się - może będę uczciwy, ale czy mi się to opłaci? Wiadomo, że nie, szczególnie porównując ludzi orających po nocach, weekendach po fabrykach, żeby na czynsz stykło, a z drugiej strony "wesołych" typów stojących we wejściu do kamienicy na starym mieście - nie robi, nie płaci, a nachlany codziennie I ma wszystko w dup..
CytujMichał_gość
22.06.2016, 08:00
Z moich podatków 500+ dla patoli na alkohol i papierosy, z moich podatków na mieszkania socjalne dla patoli - weźcie zagońcie te wszystkie niedorajdy życiowe do roboty to pieniądze się znajdą. Wolałbym żeby te mld zł szły na rozwój gospodarczy Polski, nowe technologie, wspieranie uczelni wyższych w zakresie badań naukowych... ale widać większość lemingów skuszono łatwym życiem woli socjal...
Odpowiedzeko_gość
22.06.2016, 08:16
To impuls ożywiający gospodarkę
Michał, zauważ, że program 500+ już przyniósł ożywienie gospodarcze w Polsce - o to przede wszystkim chodzi w takich programach. To, że jakiś margines zmarnuje wg Twojego pojęcia te pieniądze, to one i tak wpływają na ożywienie gospodarcze.
Cytuj_gość
22.06.2016, 10:27
W przeciwieństwie do ciebie pis stara sie myśleć przyszłościowo - aby sie rozwijać potrzebny jest wzrost liczby ludności ale faktycznie program 500+ trzeba dopracować i wprowadzić należy obowiązek pracy przynajmniej jednego z rodziców oraz zabrac zasiłek osobom ktore mają 10 tys zl i więcej na gospodarstwo
Cytujswen_gość
22.06.2016, 10:34
może I jest to impuls, ale tak jak Michał napisał, większość aptoli bawi się za te pieniądze, ogólnie są marnowane, można wspierac rodziny w inny sposób, ale jest to bardziej złożone, tak jest prościej, dać ludziom kase do łapy I na pewno będą zadowoleni
CytujPiS da_gość
22.06.2016, 15:21
...
Eko-gościu - OŻYWIENIE GOSPODARCZE??? Co ty piszesz, chłopie??? To dlaczego nie "dali" 1000+ albo 4000+? To by dopiero było ożywienie! Ożywienie gospodarcze nie bierze się z zasiłków i dotacji, bo to są nasze pieniądze! Nasze, wyciągnięte nam wcześniej z kieszeni w podatkach.
CytujZIBI_gość
22.06.2016, 08:20
BRUK
tak chrońcie patologie aby się kopulowała ,chlała nie płaciła za nic i żyła sobie na garnuszku Państwa ,taka jest polityka PIS-u I TYLKO TACY NA WAS GŁOSUJĄ
Odpowiedzbigpytong_gość
22.06.2016, 08:35
czy Smoliński to czyta czy nadal będzie "bił pianę" jaka to dobra zmiana i na posiedzeniach RM całował po rączkach straSzydło
Odpowiedzxxx_gość
22.06.2016, 09:29
co to za metody ....
Mam 43 lata, pracuję jak tylko ukończyłem 24 lata - mam średnie wykształcenie, nie mam skończonych studiów, nie mogę czytać do końca tego artykułu. Normalnie czasy Gierka !!! Z opowiadań rodziców pamiętam i też sam komuna - rozdawnictwo. Ale wystarczy w Polsce dać 500 zł na drugie - miało być na każde ale o tym już nikt nie pamięta. Także obudzicie się wyborcy PIS jak zabraknie pieniędzy a na półkach zagości ocet a po kawę select będziecie wysyłać swoje dzieci. Chory kraj !!! Mam nadzieje że Anglia wyjdzie z unii i wszyscy wrócą i w końcu wezmą się do roboty !!!
Odpowiedzsds_gość
22.06.2016, 09:53
Na bruk to Panie Smoliński trafiają ci co niszczą mieszkania socjalne, podpalają je i oczywiście nie płacą żadnego czynszu! A Pan chcesz teraz pozbawić gminy jedynego instrumentu walki z patologią... Brawo "Dobra zmiana"! Może zobaczy Pan w swoim rodzinnym Tczewie mieszkania spalone (ul.Kozia) przez bezdomnych którzy dostali je w prezencie od miasta i odwdzięczyli się ich zdewastowaniem, a teraz miasto ma te mieszkania im wyremontować? A moje tez wyremontujecie ? Ja pracuje , płacę podatki i NIESTETY o nie DBAM!
Odpowiedzt-j_gość
22.06.2016, 10:01
Proponuję nowe "getto" mieszkań socjalnych na os.Witosa (górki) tylko tam "elyta" z UM Tczew nie wybudowała żadnego bloku socjalnego. Szkoda że odszedł z TTBS p.Homa bo miał świetne pomysły eksmitowania patologii do kontenerów do Lisewa, lub za oczyszczalnię- jak najdalej od normalnych ludzi aby nikt z patoli im się nie naprzykrzał!
Odpowiedzernest_gość
22.06.2016, 10:09
Czy ten PIS zwariował? Przecież to jawne obdarowywanie patologii i marginesu społecznego w postaci braku możliwości eksmisji (przecież eksmitowani są ci naprawdę niszczący i zakłócający porządek) a o 500+ to się nie wypowiem bo wk...wia mnie jak na każde dziecko dostaje rodzina patologiczna i niepracująca- a konkubent rozpłodowy siedzi za kradzieże i rozboje bo pracują tylko frajerzy a on ich okrada czy napada! Żałuję że zagłosowałem na PIS gdyż myślałem że zrobią porządek z menelstwem.
OdpowiedzPiotr_gość
22.06.2016, 10:27
.
Pierw dajcie mieszkania uczciwym obywatelom!!! Muszę wynajmować i cała pensja jak krew w piach, na wakacje nie mogę wyjechać bo mnie nie stać.
Odpowiedz😞_gość
22.06.2016, 10:31
W naszym kraju dobrze żyje się tym, którzy oszukują....sprytnie omijają prawo.... Aż chce się żyć !!!!!
Odpowiedzaqw_gość
22.06.2016, 11:05
Śmieszne są te komentarze. W wielu krajach Europy istnieje program wynajmu mieszkań od miasta, gminy czy państwa, jest on alternatywa dla osób pracujących (gdyż płacić trzeba), których nie stać na kredyt, Dzięki takiemu systemowi spada cena mieszkań deweloperskich (obecnie ceny w Polsce są bardzo zawyżone - mniej więcej o 20%), zwykły człowiek ma jakiś wyb: troszkę taniej wynając mieszkanie od miasta lub brać kredyt. Trzeba mieć świadomość, ze biorąc kredyt wiążesz się z bankiem i miejscem zamieszkania na bardzo długi czas. W systemie tańszego wynajmu miejskiego jesteś bardziej mobilny i w razie konieczności przeprowadzki nie zostajesz z ręką w nocniku, nie ma też strachu przed utratą pracy w danym miejscu. Zawsze możesz się przenieść. W dzisiejszej sytuacji ekonomicznej uważam to za duże wsparcie dla młodych małżeństw czy rodzin z malutkimi dziećmi, które dzięki takiemu systemowi mogą decyzję o wzięciu kredytu przesunąć na później. Polacy w swej większości ciężko pracują za żenujące pieniądze, di się nas na każdym kroku, zapytajcie jakie jest podejście do obywatela w krajach zachodnich, zobaczcie, ze program finansowego wsparcia rodzin z dziećmi występuje wszędzie. Nawet zakładając, ze 10% rodzin to jakaś patologia to i tak 90% to porządne rodziny, które na nim bardzo skorzystają. nawet jesli te 10% wydana na wódę to przecież zarobi sklepikarz, który już te pieniądze wyda w sposób rozsądny. Akurat w wódce 70% to akcyza więc to 500 złotych szybko wróci do budżetu państwa. Nie świrujmy. Wolę 500+ czy mieszkanie + niż najdroższe na świecie nierentowne stadiony, tunele pod Wisłą regularnie zalewane bo źle wybudowane, i najdroższe na świecie za 1km autostrady (nawet górzysta Szwajcaria taniej budowała od PO). Nie zazdrośćmy sobie wzajemnie, bo on dostał a ja nie, nie dajmy się poszczuć jeden na drugiego. Nasi wyszli z grupy!
OdpowiedzAndrzej N._gość
22.06.2016, 11:08
PIS - partia opierająca się na kłamstwie: 1.Kłamstwo "smoleńskie" - zamach! 2. Kłamstwo "500+" - miało być na KAŻDE dziecko! 3. Kłamstwo "Macierewicz" - Szydło na specjalnej konferencji oznajmiła że nie będzie min. obrony!
Odpowiedzgość_gość
22.06.2016, 11:24
straszny pomysł
już widzę spokojnych zubożałych ludzi mieszkających w jednym mieszkaniu z recydywistą.Przecież pan Smoliński jest praktykiem ,więc świetnie to wie jak to może wyglądać.
Odpowiedz_gość
22.06.2016, 13:41
KODomici w natarciu hehe. Jest dobrze. Jeszcze tych złodziei powsadzać co przez lata okradali Polskę by móc ośmiorniczki popijać winkiem za 1500zł. Patola to margines, w większości z tych programów korzystają "normalni" ludzie.
OdpowiedzMichał_gość
22.06.2016, 14:56
nie, nie KODomici czy jak tam ich zwiesz - wiem, że ciężko Ci to sobie wyobrazić ale są ludzie którzy nie są zamknięci pomiędzy dwiema opcjami politycznymi i posiadają swoje zdanie w sprawie. Może kiedyś do tego dojrzejesz intelektualnie (najprawdopodobniej wtedy jak przeczytasz w brukowcu że budżet nie jest w stanie udźwignąć funkcjonowania państwa). ps. w kwestii ośmiorniczek - zapytaj swojego prezesa ile zapłacił za prywatny przelot policyjnym śmigłowcem do Świnoujścia, ile co miesiąc wydawanych jest publicznych pieniędzy w skali kraju na obchody miesięcznicy smoleńskiej, ile kosztowało spotkanie Orban - Kaczyński - jak już sprawdzisz to poczytaj swoje wypociny raz jeszcze i przemyśl sprawę.
CytujN0NE
23.06.2016, 00:40
Pan Michał dobrze prawi! ponadto gościu myślisz, że dlaczego PIS tak namawiał, aby pieniądze z 500+ były wydawane na konsumpcję bieżącą? właśnie po to, aby w ogłupić przeciętnego Kowalskiego pokazując mu rosnące w sondażach słupki i mydląc oczy mówiąc, jak to Polska się rozwija i wszystkim żyje się lepiej, a tymczasem robi się smutno patrząc jak z sekundy na sekundę cyferki w liczniku długu publicznego Polski rosną. trywialny przykład dla zobrazowania dla mniej wyedukowanych ekonomicznie, że wzrost nie zawsze oznacza "dobrą zmianę", a co więcej wyniki badań są subiektywną opinią osoby przeprowadzającej badanie. punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
Cytujgosc_gość
23.06.2016, 17:53
mieszkania
P.Smolinski nie wychodzi ze studiow telewizyjnych i plecie androny. Moze wie,gdzie w Tczewie pobuduje takie bloki?Obiecanki ,cacanki a niektorym radosc.Zenujacy ludzie ci pisowcy.
Odpowiedz