Praktycznie na ukończeniu są prace związane z modernizacją Lokalnego Centrum Sterowania w Tczewie, które prowadzone są ramach remontu linii kolejowej E65. Za ponad miliard złotych pomiędzy Szymankowem a Pruszczem Gdańskim ułożono 79 kilometrów nowych torowisk, zlikwidowano skrzyżowania dwupoziomowe oraz zbudowano nowe perony. Dla podróżnych udających do Trójmiasta to jednak nie koniec utrudnień - prawdopodobnie już wiosną ruszą prace modernizacyjne na terenie LCS Gdańsk i Gdynia.
Linia kolejowa Gdynia - Gdańsk - Warszawa stanowi część ciągu komunikacyjnego E 65 łączącego Półwysep Skandynawski z Europą Południową. Od jakiegoś czasu na odcinku Warszawa - Gdynia trwają prace modernizacyjne. W ich ramach prowadzono m. in. roboty na terenie objętym Lokalnym Centrum Sterowania w Tczewie, gdzie wykonano 16 nowych peronów, zlikwidowano 12 skrzyżowań w poziomie szyn, wybudowano 6 nowych wiaduktów i kompleksowo zmodernizowano most kolejowy przez Wisłę. Na odcinku 28. kilometrów pomiędzy Szymankowem a Pruszczem wyłożono blisko 79 kilometrów nowych torów, trakcji, podtorzy. Wykonano również przebudowę urządzeń łączności oraz sterowania ruchem kolejowym dla umożliwienia zdalnego sterowania odcinkami linii kolejowej oraz korektę łuków umożliwiającą podniesienie szybkości jazdy pociągów.
- Po modernizacji uzyskamy zwiększenie prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich z taborem tradycyjnym oraz 120 km/h dla pociągów towarowych, zaś czas jazdy najszybszego pociągu na tym odcinku ulegnie skróceniu z 21 do 15 minut. Oczywiście my dostarczamy nowoczesną infrastrukturę, ale nie odpowiadamy za to, jaki tabor wybiorą przewoźnicy. - wyjaśnia Andrzej Krawczyński, zastępca dyrektora projektu.
W szerokim zakresie prace modernizacyjne prowadzone były w samym Tczewie. Zmodernizowano m. in. kolejowy most przez Wisłę - obiekt wypiaskowano, ułożono na nim nowe torowiska - całość kosztowała aż 65 mln euro, ale według zapewnień wykonawców teraz most ma nie wymagać żadnych prac przez kolejne 30 lat. W sumie ułożono tu ponad 13 kilometrów nowych torów, na stacji wykonano cztery nowe perony - w tym dwa wydłużone, umożliwiające postój najdłuższych składów. Wszystkie posiadają udogodnienia dla obsługi niepełnosprawnych. Zapytaliśmy koordynatorów projektu, czy na tczewskich peronach pojawią się również elektroniczne tablice informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów.
- Pierwszy etap modernizacyjnych mamy już za sobą. Kolejny to przygotowanie systemu sterowania ruchem, do którego przystępujemy. W przyszłości pociągi będą sterowane GPSami, a na tablicach na peronach będą wyświetlać dokładne informacje o spóźnieniach. Podwaliny systemu już są. Myślę, że na dobre będzie wdrażany po 2013 roku - tłumaczy Andrzej Krawczyński.
Prace na obszarze LCS Tczew dobiegają już praktycznie końca - 12. grudnia PKP wprowadza nowy rozkład, który nie przewiduje ograniczeń z powodu prac na tym odcinku. To jednak nie koniec utrudnień dla pasażerów - prawdopodobnie na wiosnę ruszą prace związane z modernizacją LCS Gdynia i Gdańsk, które będą miały bardzo szeroki zakres. Ruch na odcinku od Pruszcza do Gdyni Chyloni będzie prawdopodobnie odbywał się po jednym torze. Prace mają zakończyć się w 2012 roku. Po remoncie całego odcinka czas przejazdu z Warszawy do Gdyni ma skrócić się do 163 minut. Wiadomo już jednak, że nie modernizacji całości szlaku nie uda się zakończyć przed Mistrzostwami Euro 2012 - na czas rozgrywek prace modernizacyjne mają być przerwane, by umożliwić drożność linii. Dodajmy, że modernizacja linii E-65 Warszawa Wschodnia - Gdynia prowadzona jest w ramach unijnego projektu, którego koszty w 84 proc. pokrywa Fundusz Spójności, a w 16 proc. - budżet państwa.
Linia kolejowa Gdynia - Gdańsk - Warszawa stanowi część ciągu komunikacyjnego E 65 łączącego Półwysep Skandynawski z Europą Południową. Od jakiegoś czasu na odcinku Warszawa - Gdynia trwają prace modernizacyjne. W ich ramach prowadzono m. in. roboty na terenie objętym Lokalnym Centrum Sterowania w Tczewie, gdzie wykonano 16 nowych peronów, zlikwidowano 12 skrzyżowań w poziomie szyn, wybudowano 6 nowych wiaduktów i kompleksowo zmodernizowano most kolejowy przez Wisłę. Na odcinku 28. kilometrów pomiędzy Szymankowem a Pruszczem wyłożono blisko 79 kilometrów nowych torów, trakcji, podtorzy. Wykonano również przebudowę urządzeń łączności oraz sterowania ruchem kolejowym dla umożliwienia zdalnego sterowania odcinkami linii kolejowej oraz korektę łuków umożliwiającą podniesienie szybkości jazdy pociągów.
- Po modernizacji uzyskamy zwiększenie prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich z taborem tradycyjnym oraz 120 km/h dla pociągów towarowych, zaś czas jazdy najszybszego pociągu na tym odcinku ulegnie skróceniu z 21 do 15 minut. Oczywiście my dostarczamy nowoczesną infrastrukturę, ale nie odpowiadamy za to, jaki tabor wybiorą przewoźnicy. - wyjaśnia Andrzej Krawczyński, zastępca dyrektora projektu.
W szerokim zakresie prace modernizacyjne prowadzone były w samym Tczewie. Zmodernizowano m. in. kolejowy most przez Wisłę - obiekt wypiaskowano, ułożono na nim nowe torowiska - całość kosztowała aż 65 mln euro, ale według zapewnień wykonawców teraz most ma nie wymagać żadnych prac przez kolejne 30 lat. W sumie ułożono tu ponad 13 kilometrów nowych torów, na stacji wykonano cztery nowe perony - w tym dwa wydłużone, umożliwiające postój najdłuższych składów. Wszystkie posiadają udogodnienia dla obsługi niepełnosprawnych. Zapytaliśmy koordynatorów projektu, czy na tczewskich peronach pojawią się również elektroniczne tablice informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów.
- Pierwszy etap modernizacyjnych mamy już za sobą. Kolejny to przygotowanie systemu sterowania ruchem, do którego przystępujemy. W przyszłości pociągi będą sterowane GPSami, a na tablicach na peronach będą wyświetlać dokładne informacje o spóźnieniach. Podwaliny systemu już są. Myślę, że na dobre będzie wdrażany po 2013 roku - tłumaczy Andrzej Krawczyński.
Prace na obszarze LCS Tczew dobiegają już praktycznie końca - 12. grudnia PKP wprowadza nowy rozkład, który nie przewiduje ograniczeń z powodu prac na tym odcinku. To jednak nie koniec utrudnień dla pasażerów - prawdopodobnie na wiosnę ruszą prace związane z modernizacją LCS Gdynia i Gdańsk, które będą miały bardzo szeroki zakres. Ruch na odcinku od Pruszcza do Gdyni Chyloni będzie prawdopodobnie odbywał się po jednym torze. Prace mają zakończyć się w 2012 roku. Po remoncie całego odcinka czas przejazdu z Warszawy do Gdyni ma skrócić się do 163 minut. Wiadomo już jednak, że nie modernizacji całości szlaku nie uda się zakończyć przed Mistrzostwami Euro 2012 - na czas rozgrywek prace modernizacyjne mają być przerwane, by umożliwić drożność linii. Dodajmy, że modernizacja linii E-65 Warszawa Wschodnia - Gdynia prowadzona jest w ramach unijnego projektu, którego koszty w 84 proc. pokrywa Fundusz Spójności, a w 16 proc. - budżet państwa.
Komentarze (34) dodaj komentarz
pierre.dzoncy
07.12.2010, 00:15
Ciekawie wyszło to zdjęcie w artykule: z takiej perspektywy ten gagarin wygląda na ogromny niczym transatlantyk. A swoją drogą - ciekawe kiedy będzie można pierwsze pendolina u nas zobaczyć.
Odpowiedzmieczyslaw
07.12.2010, 11:07
Błąd w nagłówku,
Jest: "zlikwidowano skrzyżowania dwupoziomowe", a powinno być: "JEDNOPOZIOMOWE" - przecież to skrzyżowania w płaszczyźnie linii kolejowej są niebezpieczne. A do byłego starosty - to jest remont mostu, a nie to czym pan Witold S. się chwalił podczas kampanii wyborczej. Zresztą, nie ma się czym chwalić.
Cytujmayster_gość
07.12.2010, 00:24
nie wszystko
gotowe. M.in. w Skowarczu jeszcze wiaduktu nie ma...
Odpowiedzkolej_gość
07.12.2010, 06:22
pendolino
pendolino będzie czarną plamą w historii polskiej kolei, poczytaj fora kolejowe to zrozumiesz dlaczego
Odpowiedz_gość
07.12.2010, 06:33
"...w tym dwa wydłużone, umożliwiające postój najdłuższych składów..." Pociąg tlk relacji Kołobrzeg-Kraków jak staje na 2 peronie to dwa jego wagony zostają poza peronem :)
Odpowiedzssij-moja-blada-szyje
07.12.2010, 07:19
Jedno się kończy, drugie zaczyna... Jak nie urok to sraczka :/
OdpowiedzMiałczyński_gość
07.12.2010, 08:42
To ze remont to OK
można znieść. Tylko trzeba zmienić też mentalość kulejarzy. Od samej góry do samego dołu.
Cytuj_gość
07.12.2010, 07:24
A kiedy nastąpi remont z prawdziwego zdarzenia mostu znajdującego się w sąsiedztwie rzeczonego mostu?
Odpowiedzmieczyslaw
07.12.2010, 11:11
~ _gość
Odpowiedź jest prosta: najprawdopodobniej nigdy. I chyba pora się z tą smutną prawdą pogodzić. Bo w tym kraju wszystko musi się opłacać tylko w znaczeniu ekonomicznym. Nic innego nie ma wartości i się "nie opłaca". Zresztą spójrz na jakość "remontu" wykonanego latem na zlecenie starostwa - przez półtora miesiąca wymienili kilka desek, nie zauważając powstających dziur w jezdni - na wiosnę znów będą zgniłe deski do wymiany, a teraz nikt nie kwapi się z naprawą. Btw. kiedy wymienią (pytanie do starostwa) przepalone żarówki?
Cytujjanek_gość
07.12.2010, 11:28
och
mirek czy mnietek - mniejsza w sumie, odczep się od starostwa. Które patrząc z boku, zrobiło więcej od urzędu miejskiego
Cytuj_gość
07.12.2010, 11:46
"Bo w tym kraju wszystko musi się opłacać tylko w znaczeniu ekonomicznym". A kto powiedział, że taki remont nie opłacałby się pod tym względem, nawet w dalszej perspektywie?
Cytujmieczyslaw
07.12.2010, 12:19
Janek z boku czy zboku, ja nie patrzę od środka.
Wszak starostwo nie zrobiło nic, czym chwalić by się mogło. Oni ledwie swoim obowiązkom podołali, a raczej NIEpodołali. Nie odczepię się, dopóki Witold-karierowicz nie odejdzie z lokalnej polityki i nie przestanie szkodzić ludziom. Niech poszuka normalnej pracy jeśli jest tak dobry. Ale nie jest i nie znajdzie, a od koryta nie oderwiesz go nawet siłą, bo gdzie mu będzie tak dobrze? Nic nie robić, a zarobić. Wygodnie, bez żadnej odpowiedzialności - mówisz: starostwo dużo zrobiło - a coś zrobiło dobrze i do końca? Coś sfinansowało samo? Czy za każdym razem leciało do miasta krzycząc: "daj!"?
Cytujhehehe
07.12.2010, 14:58
...
R.I.P. sosna - tak więc już jest dobrze, jedynie jako radny coś tam pogdacze i po temacie :)
Cytujmieczyslaw
07.12.2010, 16:20
do hehehe...
nie pogdacze, nie pogdacze - czy słyszałeś kolego, aby Witold S. kiedykolwiek powiedział więcej niż dwa zdania? Wszak podczas swojej kadencji jedyne co robił to ciął, ciął wstążki, a słowem się nie odezwał.pozdrawiam :)
Cytujjarek_gość
07.12.2010, 07:40
wiadukt
Nie tylko w Skowarczu. Z tego co wiem wiadukty miały być w Skowarczu, Różynach i Cieplewie.
OdpowiedzLips_gość
07.12.2010, 08:33
Ja wiem kogo to zasługa
To pan pobłocki więc głosujmy na niego...
Odpowiedzlucy_gość
07.12.2010, 09:27
oj czytanie ze zrozumieniem się kłania pajacu
Cytujcinek_gość
07.12.2010, 09:16
:)
Po pierwsze dowiaduje sie ze w Tczewie jest 16 peronow, po drugie to jakis debil mowi ze most zadnych prac nie potrzebuje przez 30 lat ja mysle ze on bedzie musial byc konserwowany albo Pani dziennikarka chyba jest strasznie nowoczesna
Odpowiedzhejaho
07.12.2010, 09:47
cinek - do szkoły marsz
chłopie naucz się czytać - 1. cytat tekstu - "na terenie objętym Lokalnym Centrum Sterowania w Tczewie, gdzie wykonano 16 nowych peronów" - gydybyś przeczytał artykuł wiedziałbyś, że LCS Tczew to teren pomiędzy szymankowem, a pruszczem 2. most nie będzie potrzebował remontu przez 30 lat, bo chodzi o MOST KOLEJOWY - jakbyś nie zauważył - taki kryje się za drogowym
Cytujmieczyslaw
07.12.2010, 11:16
Jeszcze jedno pytanie,
Kiedy wykonawca robót na moście kolejowym ma zamiar sprzątnąć śmieci (pojemniki, folie,itp) zostawione na łąkach? Czy znów liczy na to, że zrobią to wezbrane wiosną wody rzeki?
OdpowiedzGST_gość
07.12.2010, 11:48
Gagarin...
...jedynie słuszna lokomotywa na fotografii :D tylko dlaczego ucieka z kadru ?! :(
Odpowiedz_gość
07.12.2010, 12:20
MOże w końcu będą pociągi normalnie jeździć a nie prawie godzine z gdańska do Tczewa się jedzie. I z Tczewa do Gdańska. Ale skoro mają w Gdańsku też remontować to pewnie na to samo wyjdzie. Ale dobrze że już tu kończą.
Odpowiedzkydzusze
07.12.2010, 12:23
Gratulować czy płakać
Za 1 000 000 000 zł (miliard) skrócono czas przejazdu do Gdańska o 6 minut i zwiększono prędkość o 40 km/h. Ktoś policzył, że za takie pieniądze można by wybudować całkiem nową linię o dużo wyższych parametrach. Tutaj koszty poniosły się o demontaż starej infrastruktury. GRATULUJE. Zresztą 200 km/h to taki standart w kursowaniu pociągów dalekobieżnych w Europie. U nas buduje się nowe z prędkością 160 bo nie ma wagonów. Później nie będzie się opłacało budować wagonów bo nie ma torów i tak w kółko. Ps ostatnio w Chinach oddali do użytku jakąś linie i nie dopuszczam nawet myśli, że możemy być tak daleko za nimi.
OdpowiedzC>K>M
07.12.2010, 13:58
Czytaj ze zrozumieniem, nie czas przejazdu z Tczewa do Gdańska tylko czas przejazdu odcinka Szymankowo- Pruszcz dla najszybszych pociągów.
Cytujmieczyslaw
07.12.2010, 14:12
Gratulować czy płakać ~ kydzusze
Czytaj ze zrozumieniem: jest wyraźnie napisane, że skończono remont na trasie Tczew--> Malbork i to właśnie tam skróceniu ulegnie czas przejazdu. Powiedz mi, o ile minut miał się skrócić czas przejazdu na tak krótkim odcinku? Co do limitów prędkości i tego jak bardzo nasza kolej jest zacofana - masz w 100% rację. Prace na trasie Tczew --> Gdynia teraz właśnie się zintensyfikują.
OdpowiedzObjective_gość
07.12.2010, 14:32
Najtańszym kosztem - patrz zadaszenie peronów!
Dowody widoczne gołym okiem? - Zadaszenie peronów w Tczewie. Ostatnio przedstawiciel PLK (Ewa Symonowicz-Ginter) przekonywała na łamach Tcz.pl, że ,,Tczew to nie Wrocław", żeby mieć zadaszone perony. Ta Pani chyba nie ma zielonego pojęcia o infrastrukturze, pewnie do pracy dojeżdża samochodem! W przeciwnym razie wiedziałaby że w Trójmieście wiele przystanków SKM ma zadaszone perony. Myślę że Tcz.pl mogłoby się tym zająć, bo jak nie oni to pytam - kto?! Tyle ludzi moknie na peronach! I jeszcze jeden dowód: pamiętacie ostatni wypadek w Zajączkowie kiedy pociąg wykoleił się na nowej superdrogiej zwrotnicy? Żenada
OdpowiedzRemes_gość
07.12.2010, 17:40
ach ci lokalni dziennikarze !
O jaka szkoda że Pani redaktor zapomniała zapytać w PLK co z progatronami obiecanymi na tczewskie perony ? A ten artykuł to przedruk z "Rynku Kolejowego" na zasadzie "kopiuj" "wklej"...
Odpowiedztakremo_gość
07.12.2010, 20:04
Jak rozgrzebią Pruszcz - Gdańsk to będzie katastrofa tam nie ma opcji objazdu takiego jak np.przez Zajączkowo Tczewskie.
Odpowiedzwejuhc_gość
07.12.2010, 21:08
A chance
Opcja ominięcia Orunii jest jest jak najbardziej (zwróćcie uwagę że zaraz po wyjeździe z Pruszcza odchodzą tory a potem wracają za peronami oruńskimi), ale tak jak w przypadku Zajaczkowa dojdzie utrata czasu i to większa niż w Zajączkowie, ale wątpię że taki wariant jest możliwy.
Cytujstoczniowiec_gość
07.12.2010, 20:39
o co kaman???????????????????????
dlaczego w nowym rozkładzie nie ma pociągu do Gdańska do pracy na godz. 14 mamy wyjeżdżać z Tczewa o godz. 10.57 poc. regio czy o to chodziło w tym remoncie ????????????????
Odpowiedzrudy_gość
07.12.2010, 23:27
a dlaczego nic się nie dzieje w zajączkowie na stacji taboru? dlaczego wszystkie pociągi jadą tam 30km/h i tracą niepotrzebnie czas?
Odpowiedzenergetyk_gość
08.12.2010, 09:46
udigodnienia dla niepełnosprawnych
Rzeczywiście na peronach pojawiły się windy, ale proponowałbym autorom artykułu sprawdzić czy ze zwykłego pociągu elektrycznego uda się wyjechać wózkiem inwalidzkim?, widzą po osobach starszych mających problemy z wsiadaniem/wysiadaniem do/z pociągu że coś tu jest nie tak, i myślę że wydaliśmy kupę a nie wyszło jak zawsze
Odpowiedzkydzusze
08.12.2010, 13:58
do Mieczysława
Staram się czytać z zrozumieniem i nie przeczytałem tam nigdzie że chodzi o Malbork. Jak już to o Szymankowo i długość modernizowanego odcinka do Pruszcza to 28 km. Nawet jak weźmiemy odległość z Malborka do Tczewa ok 20 km/h to nigdzie mi nie wychodzi, żeby przejechać te odległości z prędkością 160 km/h w 15 minut. W 15 minut z ta prędkością przejedzie się 40 km więc oszukują nas. Mieczysławie weź rozkład dzisiejszy i zobacz ile jedzie najszybszy pociąg z Malborka do Tczewa i z Tczewa do Gdańska. Z logicznego myślenia wychodzi mi że chodzi o czasy na trasie do Gdańska., lub Szymankowo Pruszcz, Zauważ, że nie oceniłem twojej odpowiedzi napisałem tylko jak ja to widzę, Ty natomiast pouczyłeś mnie o mojej ułomności, że czytam bez zrozumienia. Ja staram się odpowiadać na podstawie moich spostrzeżeń i uczuć i nigdy ni odważę się ocenić kogoś. Pamiętaj że zgodnie z starym tekstem znalezionym w kościele w pewnym miejscu na świecie zwanym dezideratą nawet ignoranci i głupcy mają swoją opowieść i należy ich słuchać. Zresztą możesz sobie w necie odnaleźć ten tekst i w spokoju go przeczytać. Polecam. Jak uraziłem to przepraszam.
Odpowiedzmieczyslaw
08.12.2010, 16:07
do Mieczysława ~ kydzusze
Po moście pociąg nie pojedzie z pełną prędkością, tj. 160km/h, tak samo na torach bezpośrednio przed i za stacją Tczew, podobnie przez Szymankowo i Malbork - pewnie dlatego Twoje szacowanie nie zgadza się z tym, co podano do wiadomości. I masz rację: między Szymankowem i Pruszczem. pozdrawiam.
Cytuj