Tcz.pl logo

Szukaj

Rada Miejska przyjęła nową uchwałę dotyczącą konsultacji ws. powiększenia Tczewa

Rada Miejska (fot. tcz.pl)
Rada Miejska przyjęła nową uchwałę dotyczącą konsultacji ws. powiększenia Tczewa
W tczewskim ratuszu odbyła się w czwartek (08.01) nadzwyczajna sesja Rady Miasta. Radni przyjęli uchwałę ws. konsultacji dotyczących poszerzenia granic miasta Tczewa, po tym jak pierwotnie przegłosowany dokument unieważniła Wojewoda Pomorska. Konsultacje ruszą prawdopodobnie w lutym.

Nadzwyczajną sesję trzeba było zwołać po tym, jak wojewoda unieważniła uchwałę ws. konsultacji o poszerzenie granic W piśmie, datowanym na drugiego stycznia, wojewoda stwierdziła, że listopadowa uchwała została "podjęta z istotnym naruszeniem prawa", wykazując m. in. fakt, że w projekcie zapisano, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, zamiast od momentu publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego. W uzasadnieniu zapisano również, że w podjętym w listopadzie projekcie znalazł się zapis dotyczący przeprowadzenia konsultacji tylko wśród pełnoletnich mieszkańców Tczewa, a zdaniem organu nadzorczego w tej kwestii powinni wypowiedzieć się wszyscy Tczewianie - nie tylko ci, którzy ukończyli 18 lat.

Podczas sesji radca prawny UM podkreślał, że stanowisko wojewody jest błędne, powołując się m. in. na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, jednak ostatecznie Rada Miejska pochyliła się na nowym projektem uchwały, przyjmując argumentację wojewódzkiego organu.

Podejmujemy tę uchwałę, by zaspokoić wymagania wojewody i efektywnie oraz skutecznie przeprowadzić poszerzenie granic miasta. - mówił radca.

Głos zabrał także prezydent Tczewa, Łukasz Brządkowski:

Cały ten proces jest dla nas absolutnie priorytetowy, w związku z czym na każdym jego etapie wszystko konsultujemy z zespołem prawników UM. Dzisiejsza nasza sesja, która została zwołana w trybie nadzwyczajnym, co podkreśla rangę tego zagadnienia, pokazuje, że po prostu chcemy iść dalej z tym całym procesem. Nie będziemy udowadniać, kto miał rację na kanwie sporu prawnego. Jak przytoczył to radca prawny, mamy bardzo solidne argumenty, ale dla nas głównym zadaniem jest przeprowadzenie całego procesu. Nowa uchwała uwzględnia wszystkie uwagi zgłoszone przez panią wojewodę. Kwestia poszerzenia bazy mieszkańców, którzy mogą skorzystać o osoby niepełnoletnie będzie korzystna dla sameo procesu. Więcej mieszkańców będzie mogło się wypowiedzieć. - mówił włodarz.

Uchwała została przyjęta jednogłośnie. Wejdzie w życie po 14 dniach od publikacji w Dziennik Uchwał Województwa. Konsultacje powinny ruszyć w lutym.

Całą sesję można obejrzeć tutaj:



Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności! Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (35)
dodaj komentarz

  • -12

    Xxx_gość_gość

    08.01.2026, 17:35

    Nie wolno tak...

    Dla mieszkańców wsi to wygląda jak administracyjny rozbiór gminy. Bez realnej zgody zainteresowanych, z góry narzucona decyzja o przejęciu terenów - skojarzenia z tym, co dzieje się za naszą wschodnią granicą, nasuwają się same.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx2  #
  • +11

    Vert_gość

    08.01.2026, 18:31

    Żadna decyzja nie jest narzucona, bo decyzję podejmuje dopiero Rada Ministrów w oparciu o wniosek miasta, dane i ekspertyzy. Zgodnie z prawem konsultacje dla mieszkańców Miasta organizuje Miasto, a dla mieszkańców Gminy - Gmina. Gmina też może zorganizować referendum, nikt jej tego nie zabrania. Nie siej dezinformacji, bo takie histeryczne reakcje tylko szkodzą Gminie.

    Cytuj
    IP: 31.175.xx0.xx3  #
    +7

    TJ_gość

    08.01.2026, 22:28

    Takie są procedury gamoniu

    Tak poszerzają się inne miasta. Takie jest prawo. O czym ty piszesz?

    Cytuj
    IP: 79.186.xx0.xx5  #
    -11

    Gosis_gość

    09.01.2026, 00:41

    Cała elyta czeczewska odleciała

    Napadaja na sąsiadów? Chcą im zlupić ich ziemię i to im się zarzuca, że nie chcą współpracować. Bober popłynął...Identycznie jak Putin z aneksja Krymu, atakiem na Ukrainę czy Tramp anektujacy Grenlandię

    Cytuj
    IP: 83.25.xx0.xx3  #
    +8

    dick_gość

    09.01.2026, 08:04

    To że się komuś cos nasuwa nie znaczy że jest prawdą. Wystarczy trochę więcej lokalnych wiadomości oglądać żeby wiedzieć że poszerzenie granic miasta skutecznie odbyło się w Pomorskiem na przestrzeni lat.

    Cytuj
    IP: 195.191.xx0.xx0  #
  • -6

    w_gość

    08.01.2026, 18:02

    mój boże. a wystarczyło wejść w google i zobaczyć jakie są najnowsze wyroki. Ja wpisalam sobie w google ,,konsultacje spoleczne dla pelnoletnich mieszkancow" i wyszlo mi pelno tekstow ze musza byc dla kazdego. Poza tym wkrótce kwiatków będzie więcej ; ) Nie tylko te uchwały i zarządzenia są wadliwe

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx8  #
  • gośścio_gość

    11.01.2026, 19:21

    Radca prawny mówił, że podejmujemy tę uchwałę, by zaspokoić wymagania wojewody oraz efektywnie oraz skutecznie przeprowadzić poszerzenie granic miasta. Takim stwierdzeniem jest wyrażenie opinii politycznej, co narusza etykę zawodu zaufania publicznego. Rolą radcy prawnego jest prezentowanie stanowiska opartego na przepisach prawa, a nie na chęci zaspokojenia wymagań wojewody. Zaspokojenie tych wymagań nie wynika z prawa, dlatego radca prawny nie powinien publicznie zajmować takiego stanowiska. Honorowo radca powinien był wskazać możliwość wniesienia skargi do WSA w Gdańsku, co wojewoda zaznaczył w rozstrzygnięciu nadzorczym. Nie kolidowało to w żaden sposób z planowanym głosowaniem nad nową uchwałą w dniu 8 stycznia br. na nadzwyczajnej sesji, która dotyczyła sprawy całkowicie słusznej.

    Cytuj
    IP: 185.167.xx3.xx6  #
  • +2

    ..._gość

    08.01.2026, 18:28

    ...

    ...błąd wojewody i co teraz, ci co taki lament odwalali, że chaos że niekompetencja?? Zgadza się niekompetencja odbyła się po stronie wojewody, a ten baner z gminy to taka wisienka na torcie niekompetencji i do tego jeszcze ten sztuczny lans w social media UG...Kończ waść wstydu oszczędź. A no i pieniacz Zbysiu który wali z 15 vpn cały hejt, kłamstwa i manipulacje, no ale gdzieś musi dać upust frustracji że stołka nie dostał...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx2  #
  • -7

    ela_gość

    08.01.2026, 19:22

    dzialani prezydenta sa zenujace. wszyscy sie od niego odwrócą, zobaczycie... nikt nie będzie chciał z nim rozmawiac

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx2.xx4  #
  • -2

    Lustro_gość

    08.01.2026, 21:40

    A kto jeszcze rozmawia?

    Nie lubie gościa

    Cytuj
    IP: 185.167.xx5.xx3  #
    +7

    TJ_gość

    08.01.2026, 22:29

    Z wójtem na pewno

    Z wójtem na pewno nikt z miasta nie będzie chciał rozmawiać

    Cytuj
    IP: 79.186.xx0.xx5  #
    +4

    T-J_gość

    09.01.2026, 10:57

    wójt za to pokazał klasę...

    Wójt to dopiero z siebie zrobił ... kiedy stwierdził że proponuje Lisewo do miasta przyłączyć. Chamskie to było i bez klasy, juz teraz na pewno wójt gn.Lichnowy wie z kim ma do czynienia

    Cytuj
    IP: 188.47.xx7.xx8  #
  • -13

    Ania_gość

    08.01.2026, 19:38

    Dosyć

    Białoruś

    Odpowiedz
    IP: 84.40.xx6.xx4  #
  • +7

    Adam_gość

    08.01.2026, 22:30

    Do psychiatry na Cito

    Leć do psychiatry na Cito!!!

    Cytuj
    IP: 79.186.xx0.xx5  #

    Jan_gość_gość_gość_gość_gość_g_gość

    09.01.2026, 16:49

    x

    Na Białorusi tak się nie dziej ja bym to porównał do Wenezueli i iGrenlandi

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx8  #
  • -8

    jestem z WSI_gość

    08.01.2026, 20:00

    spokojnie nic z tego nie wyjdzie

    Jak komuś z butów wychodzi słoma , to ma manię wielkości. Tczew zaniedbany , zasyfiony . A tutaj pojawił się jednosezonowy człek i myśli ,ze jest Putinem i zagarnie stepy wsiowe. Ale skończy się za 3 lata... i wstydem się okryje i pójdzie w niebyt pamięci...

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx1.xx9  #
  • +8

    Adam_gość

    08.01.2026, 22:33

    Się zdziwisz

    Jakim trzeba być mułem żeby nie zauważyć że co roku miasta powiększają się o okoliczne wsie. W tym roku Radom, Słupsk, Lębork. Tczew w porównaniu do tych wymienionych ma wyższe wskaźniki zagęszczenia zabudowy więc z automatu dostanie.

    Cytuj
    IP: 79.186.xx0.xx5  #
  • -8

    Xlxsk_gość

    08.01.2026, 20:14

    Prezydent miasta Pan Brzadkowski zachowuje się jak szlachta przed upadkiem . Czyli wezmę sobie co chce a zdanie innych w tym których chce ZAWŁADNĄĆ kompletnie się nie liczy . Zapytam prezydenta Tczewa o to co na rynku komercyjnym osiągnął jako On sam , bo ciężko cokolwiek znaleźć

    Odpowiedz
    IP: 46.18.xx9.xx9  #
  • +12

    Vert_gość

    08.01.2026, 20:40

    A co osiągnął wójt? Kilka mandatów w drogówce wystawił i lizakiem pomachał :D

    Cytuj
    IP: 31.175.xx0.xx3  #
    -10

    Na rynku_gość

    08.01.2026, 20:53

    Komercyjnym

    Paleciakiem zarządzał i grzecznie pytał czy jest jeszcze coś do zrobienia. Ot co! Teraz poczuł władzę jak baćka ha, ha !

    Cytuj
    IP: 37.109.xx7.xx5  #
    +7

    Adam_gość

    08.01.2026, 22:35

    Tak się powiększają miasta

    Tak poszerzają się inne miasta. Takie jest prawo. O czym ty piszesz? Zresztą wieśniaku zyskasz bo twoja ziemia zyska na wartości a ulice w mieście muszą spełniać inne standardy niż na wiosce.

    Cytuj
    IP: 79.186.xx0.xx5  #

    ._gość

    09.01.2026, 08:16

    /

    Nic, zupełnie NIC. Chwilę żyjemy, innych zniszczymy, znikamy. Ot, filozofia życia.

    Cytuj
    IP: 195.74.xx1.xx0  #
  • -1

    Komo_gość

    09.01.2026, 06:10

    Jeżeli prawnicy urzędu mieli świadomość istnienia rozbieżności interpretacyjnych, dlaczego zdecydowano się na rozwiązanie, które narażało miasto na interwencję nadzorczą? Jeżeli zaś tej świadomości nie było, to problem jest jeszcze poważniejszy.

    Odpowiedz
    IP: 188.47.xx4.xx3  #
  • +2

    leon_gość

    09.01.2026, 12:37

    Pan prawnik miał drżący głos. Nie dodał że owszem może i są wyroki WSA, ale już NSA mówi co innego. I wojewoda miała rację. To czego nie zrobiło miasto należy robić z reguły. Niech się prewzydent nie wybiela tym, że zrobilismy dobrze wojewodzie bo tak chciał a nie miała racji. Miała , dlaczego w międzyczasie nie pójdziecie do WSA? Boicie się?

    Cytuj
    IP: 176.65.xx9.xx4  #

    gośśćcc_gość

    11.01.2026, 23:52

    Pan Prezydent nie potrafi dostrzec, że rolą prawnika jest jedynie wystawienie opinii prawnej (a nie politycznej). Odpowiedzialność jednak pozostaje zawsze po stronie Prezydenta (opinia prawna nie zwalnia Prezydenta z odpowiedzialności). Sprawdzono zasadność argumentów wojewody w postępowaniu nadzorczym - są nie do podważenia. Dowodem na to jest (bądź będzie), że nie została lub nie zostanie złożona skarga do WSA. Radca prawny wypowiedzią na sesji bronił jedynie swoich argumentów - miał do tego prawo.

    Cytuj
    IP: 185.167.xx3.xx6  #
  • +7

    Klemens _gość

    09.01.2026, 09:15

    styl, styl i jeszcze raz styl

    Wiecie jak to powinno wyglądać? Prezydent powinien zadzwonić do wójta, że przyjdzie pogadać w ważnej sprawie. Przyjść, wyłożyć swoje racje i pokazać pomysł. Przedyskutować i poinformować lokalną społeczność, że jest taki pomysł i przeprowadzone zostaną konsultacje. Po konsultacjach dopiero podjąć uchwałę i rozpocząć proces przyłączeniowy. Ludzie nie mają pretensji, że ta sprawa zaistniała, bo przymiarki trwały od lat. Chodzi o styl, w jakim to się odbywa. Poza tym gdzie w tej całej debacie są radni SoN?

    Odpowiedz
    IP: 195.94.xx7.xx5  #
  • +3

    P.W_gość

    09.01.2026, 10:48

    Rozumowanie mieszkańca wsi...

    Człowieku czy ty wiesz na czym polega poszerzanie granic miast? To sobie "wygoogluj" ostatnie poszerzenie Słupska, Lęborka czy Radomia. Tam w gminie wiejskiej tez były referenda i 80%-85% było przeciw bo to jest oczywiste. Myślisz że jak prezydent spotkałby się z wójtem i po referendach by wyszło że nie chcą do miasta to miasto miało zrezygnować z poszerzenia??? To jest delikatnie mówiąc debilizm żeby tego oczekiwać. Miasta by się przestały rozwijać.

    Cytuj
    IP: 188.47.xx7.xx8  #
    +3

    ort_gość

    09.01.2026, 11:21

    zgodnie z prawem nie można przeprowadzić konsultacji PRZED rozpoczęciem procesu rozszerzenia granic. Poza tym, obecny wójt przynajmniej od 2019 roku (kiedy Pobłocki chciał Rokitki i Śliwiny, ale nie rozpoczął ostatecznie procedury) wie, że miasto chce się rozszerzyć. i co to zmienia? nic, histerycznie krzyczy że nie odda nic miastu i obwiesza się banerami

    Cytuj
    IP: 195.191.xx0.xx0  #
    +3

    Otto_gość

    09.01.2026, 12:33

    Rozmowy z ludźmi mającymi inne zdanie nie są dla prezydenta PRORytetem. On lubi wygłaszać monologi.

    Cytuj
    IP: 93.159.xx2.xx0  #
  • +1

    Kikut Stary_gość

    09.01.2026, 11:07

    Bu ha ha

    Wybory dawno za nami a VPNy nadal grzeją;) Piotruś i Wojtuś dbają o swego lidera? Nic to nie da.

    Odpowiedz
    IP: 205.147.xx7.xx5  #
  • -1

    Laps_gość

    09.01.2026, 14:37

    Powiększenie Tczewa

    Po co powiększać granicę miasta skoro jest nas coraz mniej

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx5.xxx  #
  • -2

    Xxx_gość_gość_gość

    09.01.2026, 15:20

    Rozbiór w biały dzień!!!

    Rozbiór Gminy w białych rękawiczkach!!!

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx2.xx3  #
  • +6

    Jan_gość_gość_gość_gość_gość_g_gość

    09.01.2026, 16:43

    x

    "A co osiągnął wójt? Kilka mandatów w drogówce wystawił i lizakiem pomachał :D"

    Wszyscy tczewscy politycy mają takie osiągnięcia poza urzędem to są nikim , Starosta to samo , zarzucał niektórym podległym mu pracownikom brak kompetencji a jeden mu powiedział że On znał się tylko na wypieku chleba a został Starostą

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8  #
  • Tczewianka_gość

    11.01.2026, 17:39

    Jedna wielka katastrofa

    Gdyby miasto było zadbane, tętniło życiem, miało jakąś pozycje w odniesieniu do.innych miast wojewódzkich czy ogolnie polskich to pewnie wieś by się zabijała o to, aby stać się jego częścią. Tymczasem w ostatnim czasie nie zostało zrobione nic, prezydent i jego świata zaczynają wszystko od d**y strony, nie robią nic dla mieszkańców. Remont basenu i budowa nowego to było jeszcze za Pobłockiego podpisane. Rewitalizacja parku podpisane dokumenty itp i do końca kadencji nie wydarzy się nic. Zwiększone bezpieczeństwo hmm jak potrzeba to nie ma dostępu do kamer. Sorry, ale miasto Tczew się starzeje i powoli umiera. Nie jest w stanie nic zaproponować, aby przyciągnąć nowych mieszkańców. Miała się zmienić polityka mieszkaniowa, podobno tyle pustostanów jest. Te pieniądze na ekspertyzy przeznaczcie na remonty, aby ludzie z listy mogli otrzymać klucze do mieszkań. Mieszkania do remontu wymagają zbyt dużego nakładu, bo są tak zaniedbane, że aż wstyd je proponować. Proszę o to aby Pan Prezydent zajął się mieszkańcami, a dopiero potem rozszerzał granicę. Kiedy Pan M. otrzymuje pytanie, nie odpowiada na nie wprost tylko w kółko Macieju to samo jak ślepy i głupi. Rozszerzenie granic miasta na tą chwilę to katastrofa i nieprzemyślane działanie. Gdyby ktoś pomyślał to najpierw zrobiłby to co jest do zrobienia, a tak to będzie pierwsza i ostatnia kadencja, bo Pan Brządkowski mój głos już stracił.

    Odpowiedz
    IP: 79.163.xx6.xx3  #
  • goścoie_gość

    11.01.2026, 23:34

    W dużej mierze masz rację. Zgadzam się z wieloma Twoim argumentami. Jednak uważam, że poszerzenie granic administracyjnych miasta to podstawa i konieczność rozwoju Tczewa. To powinno bezwzględnie nastąpić, niezależnie kto aktualnie jest Prezydentem Miasta Tczewa. Przecież Prezydentem nie jest się na wieczność. Szkoda jednak, że Prezydent podszedł do tematu "od d**y strony" - nie wykazał odrobiny szacunku do zamieszkujących osób na terenach mających być włączonych do Miasta Tczewa. Wykazał natomiast arogancję a tym samym nieporadność "polityczną", pomimo że zdawał sobie sprawę, że ostatecznie o rozszerzeniu granic administracyjnych miasta decyduje Rada Ministrów (nawet przy stanowczym sprzeciwie mieszkańców z ościennych terenów). Pan Prezydent Miasta Tczewa nie zrozumiał swojego nietaktu (nie po raz pierwszy). Pozostaje nadzieja, że może wreszcie zrozumie i zdobędzie się na refleksję na rzecz napisania - "przepraszam za moją gafę, ale ..."

    Cytuj
    IP: 185.167.xx3.xx6  #
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.