Dni cmentarnej zadumy

znicze (fot. tcz.pl)
Dni cmentarnej zadumy
Pierwsze dni listopada to czas szczególny - zatrzymujemy się podczas codziennej bieganiny, by chociaż na chwilę oddać się zadumie. Także tczewianie wczoraj i dziś masowo odwiedzają cmentarze, by zapalić świeczkę nad grobami swoich bliskich.

Tłumy tczewian odwiedziły tczewskie nekropolie z okazji wczorajszego dnia Wszystkich Świętych. Był czas na chwilę zadumy i wspomnień o bliskich, którzy już odeszli, a także spotkania z rodziną. Podczas mszy na cmentarzach wspominano nie tylko tych "oficjalnych" świętych, ale również postaci, których życie nacechowane było świętością:

- Jan Paweł II podczas jednej ze swoich podróży przemawiał do wiernych, podkreślając, że gdy jedni myślą o starości, on nie odczuwa kresu życia, ale początek, narodziny do wiecznego życia - mówił podczas kazania na cmentarzu komunalnym ks. Janusz Gojke.

Dzisiaj na cmentarzach znowu będzie tłoczno. 2 listopada jest Dniem Zadusznym. Zgodnie z tradycją katolicy modlą się za wszystkich wiernych zmarłych, których dusze według przebywają teraz w czyśćcu. W Polsce tradycja Dnia Zadusznego zaczęła się tworzyć już w XII wieku.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (14)
dodaj komentarz

  • spostrzegawczy_gość

    02.11.2009, 08:23

    moda cmentarna

    Nie wiem czy zwrociliscie uwage, ale cmentarz stal sie wybiegiem dla mniej inteligentnej czesci spoleczenstwa - dziewuchy w miniowach i odslonietych brzuchach, tudziez rajstopy w zebre albo wielkie kolczyki serduszka koloru odblaskowo-rozowego, trzeba sie pokazac nie?

    Odpowiedz
    IP: 91.198.xx9.xx7 
  • Leszek Bodio_gość

    02.11.2009, 08:40

    Profanacja cmentarza radzieckiego w Tczewie

    Szanowni Państwo ! Dzień Wszystkich Świętych jest szczególną chwilą zadumy nad ulotnością życia. Z tym większy smutkiem skonstatowałem fakt profanacji nekropolii żołnierzy Armii Czerwonej przy ul. 30 Stycznia w przeddzień święta. Zapaleńcom, którzy dokonali tego czynu poddaję pod rozwagę następujące kwestie z tym związane: 1. Rzeczpospolita przyjęła na siebie międzynarodowe, wzajemne zobowiązania dotyczące ochrony cmentarzy i miejsc pamięci obywateli państw drugich, w tym również z byłymi republikami radzieckimi. Naruszanie postanowień tych porozumień podważa powagę naszego państwa na międzynarodowej arenie. 2. Niewiele, a właściwie to nic nie wiemy o żołnierzach pochowanych przy ul. 30 Stycznia - nikt nie potrafi powiedzieć ilu z nich uczestniczyło w napaści na Polskę w 1939 roku (o ile w ogóle któryś z nich brał udział w tej zbrodni), nie znamy ich poglądów, motywów działania ani okoliczności w jakich znaleźli się w szeregach Armii Czerwonej. Przypisywanie im en gross stalinowskiej zbrodni z Września 39' jest w tej sytuacji pomówieniem. 3. Oprócz grobów żołnierzy radzieckich w Polsce, na terenach b. ZSRR znajdują się groby setek tysięcy naszych Rodaków - proszę pamiętać, że tam też mogą się trafić fanatycy z farbami i pędzlami, więc nie obrażajmy pamięci Rosjan, Ukraińców, Kazachów i wielu innych narodów, których synowie spoczywają na cmentarzu przy ul. 30 Stycznia. Pozostaję z szacunkiem L. Bodio

    Odpowiedz
    IP: 87.204.xx7.xx8 
  • C>K>M_gość

    02.11.2009, 09:25

    1)Niszczenie obojętnie czyjego cmentarza jest aktem haniebnym i zasługującym na karę i potępienie. Ad 2) Żenujące jest, że co niektórzy obywatele naszego kraju dalej usprawiedliwiają czerwoną zarazę. Ja rozumiem, że przez lata była propaganda "wyzwolenia" i "bratniej pomocy", ale po 1989 można sobie spokojnie doczytać jak to naprawdę wyglądało. "Nie znamy ich motywacji"- z całym szacunkiem, ale kaci z Auschwitz czy z Katynia też "wykonywali tylko rozkazy". Czy w związku z tym należy ich usprawiedliwiać? Czy polskie społeczeństwo ma syndrom maltretowanej kobiety która sama sobie tłumaczy, że mąż ją sprał, bo był zdenerwowany? Na tym cmentarzu leżą ludzie polegli na polskiej ziemi i niech im ta ziemia będzie lekką, choć przynieśli na nią mnóstwo zła i cierpienia. Ale nie wybielajmy ich na siłę, bo "o zmarłym tylko dobrze" to bardzo obłudny zwyczaj.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx6 

    Leszek Bodio_gość

    04.11.2009, 08:06

    O poległych żołnierzach z ul. 30 Stycznia

    Szanowny Panie CKM ! Jak dotąd nie było mi wiadomym, aby którykolwiek z poległych żołnierzy Armii Czerwonej, spoczywających na cmentarzu przy ul. 30 Stycznia był wykonawcą zbrodniczych poleceń w obozach zagłady w Auschwitz czy Katyniu. Mam nadzieję, że dysponuje Pan przekonywującymi dowodami w tej sprawie, które zostaną publicznie udostępnione, w przeciwnym wypadku będę zmuszony uznać Pana za oszczercę. Pozostaję z szacunkiem L. Bodio

    Cytuj
    IP: 89.200.xx9.xx1 

    C>K>M_gość

    07.11.2009, 16:49

    Szanowny Panie Leszku, Czy ma Pan problemy z czytaniem ze zrozumieniem? Tłumaczenia się oprawców z obozów zagłady podałem jako przykład, pan próbuje usprawiedliwiać żołnierzy Armii Czerwonej korzystając z tego samego wzorca. "Nie znamy ich motywów i okoliczności". Motywami i okolicznościami to usprawiedliwia się dzieci, dorosły człowiek ponosi odpowiedzialność za SKUTKI swego działania. Jeżeli ktoś należy do organizacji zbrodniczej to ponosi współodpowiedzialność za zbrodnie które ta organizacja popełnia. Nawet doznając chwilowej amnezji na temat Katynia, Armia Czerwona była WROGIEM i OKUPANTEM i jedyne co im się należy to wieczny odpoczynek a nie pośmiertna nobilitacja. Z wyrazami szacunku C>K>M

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx6 

    Leszek Bodio_gość

    08.11.2009, 16:42

    O poległych żołnierzach Armii Czerwonej

    Szanowny Panie CKM ! 1. Na jakiej podstawie twierdzi Pan, ze Armia Czerwona była organizacją zbrodniczą ? Czy może Pan wskazać stosowny prawomocny wyrok jakiegokolwiek trybunału międzynarodowego lub krajowego w tej sprawie ? 2. Odnośnie poległych żołnierzy spoczywających przy ul. 30 Stycznia też pozwolę sobie użyć przykładu: - czy Polacy wcielani siłą do Wehrmachtu lub jednostek pomocniczych SS (tzw. "Hiwisi"), zastraszani przy tym groźbami represji wobec ich rodzin na wypadek dezercji, byli również okupantami i zbrodniarzami ? 3. Na cmentarzu przy ul. 30 Stycznia spoczywa ponad 400 żołnierzy radzieckich różnych narodowości (wśród nich mogą być również i Polacy z tzw. roboczych lub istriebitielnych batalionów , nie muszę chyba dodawać, że na ogół z poboru przymusowego), jakie są Panu znane SKUTKI ich personalnych działań w czasie wojny ? Nie interesują mnie przy tem analogie i paralele tylko konkretne dowody. Pozostaję z szacunkiem L. Bodio PS. Nigdy nie przypisywałem działaniom Armii Czerwonej motywacji tzw. narodowo-wyzwoleńczej, nie wiem skąd Panu przyszedł do głowy pomysł, aby imputować mi tego typu poglądy. LB

    Cytuj
    IP: 89.200.xx9.xx1 

    C>K>M_gość

    08.11.2009, 21:17

    AD.1 Potrzeba panu wyroków? Proszę zapytać rodzin katyńskich, ciekawe czy w ich obecności też byłby Pan taki skory do usprawiedliwiania czerwonoarmistów. Ad2. Ludzie są różni, jedni walczyli po lasach jeszcze w latach 50-tych, w czasie wojny pomagali żydom, inni pod groźbą złamania paluszka donosili na własną rodzinę. Ad3. Czy jeżeli ten konkretny żołnierz wrogiej armii nie zabił mi nikogo, to nie wolno mi stwierdzić, że jest wrogiem i okupantem? Zgodnie z taką logiką każdy żołnierz WP który w 1939 zastrzelił jakiegoś żołnierza Niemieckiego jest mordercą??????No bo przecież ten konkretny Niemiec JESZCZE mu żadnej krzywdy nie wyrządził. Co do P.S to zupełnie nie rozumiem, co tak silnie panem kieruje do rozgrzeszania czerwonoarmistów. W przypadku działań wojennych nie ma miejsca na indywidualne podejście inaczej każdy strzał w okopie musiałby być poprzedzony 3 dniową dysputą filozoficzną. KAŻDY członek armii która dokonuje inwazji na obcy kraj jest wrogiem i nie należy go rozgrzeszać, bo "nic o nim nie wiemy" (w domyśle "być może był dobrym człowiekiem"). Wystarczy, że w swoim kraju są bohaterami. Oprawcy z Katynia również.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx6 
  • CIABATTA_gość

    02.11.2009, 09:12

    pIESZY PATROL STRAŻY MIEJSKIEJ W DNIU 31 PAŻDZIERNIKA ,UDAREMNIL KRADZIEŻ KWIATÓW Z CMENTARZA PRZY UL GDANSKIEJ.POPIERAM TAKIE PATROLE,NAJLEPIEJ PO CYWILNEMU-WIĘCEJ BYLOBY UJĘC.SUROWE KARY DLA HIEN CMENTARNYCH.BRAK SLÓW NA TAKIE CZYNY.KARAC I JESZVZE RAZ KARAC.

    Odpowiedz
    IP: 95.40.xxx.xx3 
  • spostrzegawczy_gość

    02.11.2009, 10:38

    ooo to chyba w Tczewie!!!

    http://demotywatory.pl/344774/1-LISTOPADA gratuluje laseczki!

    Odpowiedz
    IP: 91.198.xx9.xx7 
  • ewaka_gość

    02.11.2009, 16:07

    dobrze ze jets taki dzien

    wyjatkowy dla mojej babci codem uniknela smierci na moscie lisewskim podczas wysadzenia..zamienila sie z kolezanka.. pozniej pracowala w MESKIM SKLEPIE NA STARYM MIESCIE 1 W TCZEWIE bardzo za nia tesknie:( ten dzien upamietnia takich ludzi.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx7 
  • loffix_gość

    02.11.2009, 19:28

    Popieram wypowiedź pana Leszka Bodio

    Także jestem zbulwersowany faktem zniszczenia pomnika na cmentarzu Armii Czerwonej. Wielka szkoda, że w naszym mieście są prymitywni osobnicy, zwykli wandale, którzy nie potrafią uszanować miejsca pochówku. Proszę pamiętać, że nie jest to pomnik postawiony ku chwale Armii Czerwonej, jest to cmentarz wojenny i nie tam powinno kierować się swoje uprzedzenia oraz pretensje. Te kierujmy do żywych, a zmarłych zostawmy w spokoju.

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx9.xx6 
  • jo-asia_gość

    02.11.2009, 20:59

    Gratulacje dla Policji

    Zdziwiłam się bardzo,że w niedzielę o godzinie 14-tej nie było korków w mieście.........a jeszcze bardziej zdziwiłam się,gdy podjechałam pod cmentarz i znalazłam miejsce parkingowe :)

    Odpowiedz
    IP: 213.158.xx6.xx6 
  • tczewianka_gość

    02.11.2009, 22:06

    groby

    Przecież radny kafka wielki brat w PiS walczył na sesji z czerwoną gwiazdą i chciał usunąć może to z jego ręki taka profonacja grobów radzieckich. Jego ideologia jest tak silna ,że wszystko może zniszczyć.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx9.xx1 
  • judyta

    03.11.2009, 11:55

    Święto zmarłych, czas zadumy ,a na cmentarzu? na mszy śmiechy chichy. Ludzie nie zwracają na nic uwagi, dla większości osób to święto ,jest kolejna okazja na spotkanie rodzinne. Już na cmentarzu zaczynają, co to się nie dzieje a młodzież?nie liczy się z tym ze cmentarz to nie dyskoteka.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.