Odejście od ręcznego poboru opłat za drogi oraz objęcie ciężarówek opłatami za użytkowanie wszystkich dróg po to, by nie "uciekały" one na bezpłatne drogi niższej kategorii - przewidują m.in. propozycje zmian poboru myta autorstwa ekspertów Klubu Jagiellońskiego.
W listopadzie 2018 r. kończy się umowa na obsługę elektronicznego poboru opłat na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (system viaToll) z obecnym operatorem firmą Kapsch.
Według raportu ekspertów Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego obecny system należy zastąpić nowym, w którym większy ciężar utrzymania infrastruktury drogowej zostałby przeniesiony na najintensywniej z niej korzystających uczestników ruchu, w myśl zasady: „płaci ten, kto korzysta". Jak zauważa raport, obecnie wpływy z myta nie pokrywają kosztów eksploatacji dróg oraz zobowiązań wynikających z budowy autostrad „koncesyjnych".
Eksperci zwracają też uwagę na problem zwiększenia ruchu ciężarówek na drogach równoległych do dróg płatnych. Tymczasem statystycznie na autostradach i drogach ekspresowych rzadziej dochodzi do wypadków niż na drogach niższych klas o tej samej długości.
Ponadto - ich zdaniem - otwierane bramki i ręczny system poboru opłat powoduje zatory na drogach szybkiego ruchu i generuje koszty związane z zatrudnianiem osób pobierających opłaty.
"Należy całkowicie zmienić filozofię patrzenia na odpłatność za drogi i przejść od stanu powszechnej bezpłatności i istnienia tylko określonych wycinków infrastruktury drogowej, za korzystanie z których są lub mogą być pobierane opłaty, do stanu, w którym normą jest odpłatność za korzystanie z dróg, zaś brak odpłatności jest stosownie ograniczony" - przekonują autorzy raportu.
Dlatego proponują oni wprowadzenie systemu, w którym korzystanie z dróg będzie - co do zasady - płatne.
Raport rekomenduje, by każdy przejazd ciężarówki po drogach publicznych (zakres dróg pozostaje kwestią do ustalenia) był przejazdem płatnym i by płaciły one również za przejazd przez mosty w miastach na prawach powiatu oraz przez tunele (w ramach obecnie już obowiązującego prawa).
Jeśli chodzi o samochody osobowe, zaleca rozszerzenie zakresu odpłatności za korzystanie z infrastruktury drogowej dla pojazdów osobowych również na drogi ekspresowe. Jednocześnie zaleca utrzymanie bezpłatnego przejazdu dla pojazdów osobowych na odcinkach dróg, które zostały przebudowane do standardu autostrady lub drogi ekspresowej oraz na wybranych odcinkach dróg stanowiących tranzyt omijający centra miast (obwodnice).
Źródło: www.kurier.pap.pl
W listopadzie 2018 r. kończy się umowa na obsługę elektronicznego poboru opłat na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (system viaToll) z obecnym operatorem firmą Kapsch.
Według raportu ekspertów Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego obecny system należy zastąpić nowym, w którym większy ciężar utrzymania infrastruktury drogowej zostałby przeniesiony na najintensywniej z niej korzystających uczestników ruchu, w myśl zasady: „płaci ten, kto korzysta". Jak zauważa raport, obecnie wpływy z myta nie pokrywają kosztów eksploatacji dróg oraz zobowiązań wynikających z budowy autostrad „koncesyjnych".
Eksperci zwracają też uwagę na problem zwiększenia ruchu ciężarówek na drogach równoległych do dróg płatnych. Tymczasem statystycznie na autostradach i drogach ekspresowych rzadziej dochodzi do wypadków niż na drogach niższych klas o tej samej długości.
Ponadto - ich zdaniem - otwierane bramki i ręczny system poboru opłat powoduje zatory na drogach szybkiego ruchu i generuje koszty związane z zatrudnianiem osób pobierających opłaty.
"Należy całkowicie zmienić filozofię patrzenia na odpłatność za drogi i przejść od stanu powszechnej bezpłatności i istnienia tylko określonych wycinków infrastruktury drogowej, za korzystanie z których są lub mogą być pobierane opłaty, do stanu, w którym normą jest odpłatność za korzystanie z dróg, zaś brak odpłatności jest stosownie ograniczony" - przekonują autorzy raportu.
Dlatego proponują oni wprowadzenie systemu, w którym korzystanie z dróg będzie - co do zasady - płatne.
Raport rekomenduje, by każdy przejazd ciężarówki po drogach publicznych (zakres dróg pozostaje kwestią do ustalenia) był przejazdem płatnym i by płaciły one również za przejazd przez mosty w miastach na prawach powiatu oraz przez tunele (w ramach obecnie już obowiązującego prawa).
Jeśli chodzi o samochody osobowe, zaleca rozszerzenie zakresu odpłatności za korzystanie z infrastruktury drogowej dla pojazdów osobowych również na drogi ekspresowe. Jednocześnie zaleca utrzymanie bezpłatnego przejazdu dla pojazdów osobowych na odcinkach dróg, które zostały przebudowane do standardu autostrady lub drogi ekspresowej oraz na wybranych odcinkach dróg stanowiących tranzyt omijający centra miast (obwodnice).
Źródło: www.kurier.pap.pl
Komentarze (13) dodaj komentarz
thrrd_gość
01.08.2016, 10:05
super wiadomosci z Tczewa
Odpowiedzszpieg szoguna
01.08.2016, 10:11
Co to jest ja się pytam?!
Przegląd prasy krajowej? Skończcie z tymi przedrukami i zajmijcie się w końcu lokalnym podwórkiem. Może aferą z wyciekiem dokumentów?
Odpowiedz01.08.2016, 10:51
Patrz na Czechy, Słowację...
Odpowiedzwienio_gość
01.08.2016, 11:39
wineta
starczyło by wprowadzić winiety np 100zł za cały rok, naklejka na szybę i nie było by problemu z korkami.
OdpowiedzBrawo za rzeczowy komentarz_gość
01.08.2016, 14:39
Brawo za rzeczowy komentarz
Cytujasd_gość
01.08.2016, 11:41
Wyciskają z każdego co się da jak cytrynę.
Odpowiedzstefan_gość
01.08.2016, 13:40
nie z każdego
ale ze swoich wiernych, wyciskają z lewych owieczek, wyciskają z prawych owieczek, jedni warci drugich. pozdro dla kumatych, dla sierot smoczek w usta.
OdpowiedzJurgen
01.08.2016, 15:18
500+
Kiedy wprowadzicie odpłatnośc za korzystanie z chodników ,dróg rowerowych itp ?Jestem pewien ,że ta myśl już im zaświtała..,najlepiej co wychodzi kolejnym rządom ,to wyciskanie kasy z podatnika.Paranoja...
Odpowiedz_gość
01.08.2016, 15:26
Należy dociążyć cieżarówki bo to skandal by nie było kolein :D
Odpowiedz_gość
01.08.2016, 16:15
rowerki to se śmigają za darmo po świecie za zdrowie nie płaci sie
OdpowiedzPaweł_gość
01.08.2016, 16:50
Korzystanie z dróg krajowych (czyli będacych pod zarządem GDDKiA jak autostrady, ekspresówki czy tzw krajówki) już jest odpłatne i to ze wszystkich. Do każdego litra paliwa jest doliczana opłata paliwowa (do benzyny ok 10 groszy, do oleju napedowego 26 groszy a do lpg 13 groszy). 80% przychodów z tej opłaty zasila Krajowy Fundusz Drogowy a 20% jest przeznaczane na Fundusz Kolejowy. Więc nie dość, że przedsiębiorcy ale też osoby wykorzystujace samochód dla celów prywatnych PŁACĄ do bużetu państwa pieniadze na utzymanie i budowę dróg (i to nie tylko dla samochodow jak widać ale i ruchu kolejowego). Do tego dochodzą płatne przejazdy za autostrady!! Więc niech jakis tam think tank nie wciska kitu, ze trzeba wprowadzić powszechną opłatę za korzystanie z dróg bo taka już funkcjonuje!
OdpowiedzSTARSCREAM_gość
01.08.2016, 18:51
Bardzo fajnie ale jeśli zrobicie droższe drogi to wszystko inne tez podrożeje nikt nigdy nie myśli o wszystkich skutkach a oby się opłacało...
OdpowiedzObserwator_gość
02.08.2016, 08:26
Gdzie są eksperci?
Proszę o nazwiska i potwierdzenia kwalifikacji rzekomych ekspertów.
Odpowiedz