Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku usunięto z mogiły żołnierzy radzieckich symbol totalitaryzmu - sierp i młot. "Czy ten los podzieli też czerwona gwiazda?" - pytali niektórzy w kontekście już obowiązującej ustawy dekomunizacyjnej. Okazuje się, że konieczność usuwania komunistycznych symboli nie dotyczy takich miejsce - jak cmentarze wojenne. Tczewscy narodowcy nie dają jednak za wygraną i ślą do prezydenta Tczewa list.
Zgodnie z przepisami polskiego prawa i nową ustawą dekomunizacyjną, nakazuje się usunięcie z przestrzeni publicznej pomników upamiętniających osoby, organizacje, wydarzenia lub daty symbolizujące komunizm lub inny ustrój totalitarny bądź propagujące taki ustrój. Obowiązek usunięcia pomnika spoczywa na właścicielu lub użytkowniku wieczystym nieruchomości, na której znajduje się pomnik, w terminie do 31 marca 2018 r. Czy przepisy dotyczą też budzącego kontrowersje pomnika przy I LO? Temat gwiazdy na szczycie obelisku - oznaczającego miejsce spoczynku żołnierzy Armii Czerwonej, którzy zginęli w okolicach Tczewa, powraca jak bumerang. Już jakiś czas temu stanowisko w sprawie petycji złożonej do Rady Miejskiej w Tczewie dnia 1 marca 2016 r. dotyczącej usunięcia czerwonej gwiazdy radzieckiej z mogiły zbiorowej nieopodal ul. Szkoły Morskiej, podjęła Rada Miejska:
Temat znowu wywołali narodowcy z Młodzieży Wszechpolskiej, którzy po kilkukrotnym zakryciu pomnika i czerwonej gwiazdy oraz pikiecie i petycji przeciwko niej zwracają się w liście otwartym do prezydenta Tczewa - Mirosława Pobłockiego o to, aby poczynił kroki w stronę pozbycia się komunistycznego symbolu. W liście Młodzież Wszechpolska uzasadnia swoje stanowisko treścią ustawy dekomunizacyjnej oraz ekspertyzą Instytutu Pamięci Narodowej, który poparł stanowisko narodowców w sprawie czerwonej gwiazdy i odpowiedział się za jej usunięciem.
Skwer przy ulicy 30 Stycznia od dawna budzi spore emocje wśród mieszkańców Tczewa. Istnieją dokumenty - m. in. tzw. "paszport grobu" z 1948 roku, który na podstawie działań ekshumacyjnych, potwierdza, że jest to miejsce pochówku. Pod płaską płytą pamiątkową spoczywają szczątki najprawdopodobniej 469 żołnierzy radzieckich zwiezionych tu z różnych zakątków okolic Tczewa. Dzięki działaniom m. in. Międzynarodowego Czerwonego Krzyża udało się ustalić nazwiska około 111 osób pochowanych w mogile. Część z nich to nazwiska polsko brzmiące.
Teraz okazuje się, że ustawa dekomunizacyjna nie wpływa na sytuację z Tczewa.
- Zapis art. 5a ust. 3, pkt 2) ustawy z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki (Dz.U. z 2016 r., poz. 744 oraz z 2017 r. , poz. 1389) stwierdza iż: Przepisu ust. 1 (Pomniki nie mogą upamiętniać osób organizacji, wydarzeń lub dat symbolizujących komunizm lub inny ustrój totalitarny, ani w inny sposób takiego ustroju propagować) nie stosuje się do pomników: - znajdujących się na terenie cmentarzy albo innych miejsc spoczynku. W piśmie Wojewody Pomorskiego z dn. 19.02.2018 r. skierowanym do gmin woj. pomorskiego, również poinformowano o wyjątkach nieobowiązywania przepisów powyższej ustawy, między innymi w przypadku gdy np. pomniki znajdują się na terenie cmentarzy albo innych miejsc spoczynku (dotyczy to również grobów i cmentarzy wojennych, w tym z pochówkami żołnierzy Armii Czerwonej). Dla przypomnienia: w Tczewie, w rejonie ul. 30-go Stycznia i Szkoły Morskiej, występuje cmentarz - mogiła zbiorowa poległych żołnierzy Armii Czerwonej z pochówkami 469 ofiar z 1945 r. i wobec powyższych regulacji ustawy o zakazie propagowania komunizmu... - przepisy tej ustawy dopuszczają istnienie takiego obiektu.- wyjaśnia Małgorzata Mykowska rzecznik prasowa Urzędu Miasta w Tczewie.
Zgodnie z przepisami polskiego prawa i nową ustawą dekomunizacyjną, nakazuje się usunięcie z przestrzeni publicznej pomników upamiętniających osoby, organizacje, wydarzenia lub daty symbolizujące komunizm lub inny ustrój totalitarny bądź propagujące taki ustrój. Obowiązek usunięcia pomnika spoczywa na właścicielu lub użytkowniku wieczystym nieruchomości, na której znajduje się pomnik, w terminie do 31 marca 2018 r. Czy przepisy dotyczą też budzącego kontrowersje pomnika przy I LO? Temat gwiazdy na szczycie obelisku - oznaczającego miejsce spoczynku żołnierzy Armii Czerwonej, którzy zginęli w okolicach Tczewa, powraca jak bumerang. Już jakiś czas temu stanowisko w sprawie petycji złożonej do Rady Miejskiej w Tczewie dnia 1 marca 2016 r. dotyczącej usunięcia czerwonej gwiazdy radzieckiej z mogiły zbiorowej nieopodal ul. Szkoły Morskiej, podjęła Rada Miejska:
- W związku z nieudzieleniem przez Wojewodę Pomorskiego odpowiedzi na zapytanie dotyczące w/w petycji, Rada Miejska w Tczewie ostateczne stanowisko dotyczące usunięcia czerwonej gwiazdy radzieckiej z mogiły zbiorowej nieopodal ul. Szkoły Morskiej, podejmie po uzyskaniu opinii od Wojewody Pomorskiego. - czytamy w uzasadnieniu stanowiska.
Temat znowu wywołali narodowcy z Młodzieży Wszechpolskiej, którzy po kilkukrotnym zakryciu pomnika i czerwonej gwiazdy oraz pikiecie i petycji przeciwko niej zwracają się w liście otwartym do prezydenta Tczewa - Mirosława Pobłockiego o to, aby poczynił kroki w stronę pozbycia się komunistycznego symbolu. W liście Młodzież Wszechpolska uzasadnia swoje stanowisko treścią ustawy dekomunizacyjnej oraz ekspertyzą Instytutu Pamięci Narodowej, który poparł stanowisko narodowców w sprawie czerwonej gwiazdy i odpowiedział się za jej usunięciem.
- Tzw. Pomnik Czerwonej Gwiazdy obecny w Tczewie jest właśnie przykładem opresyjnej polityki okupanta sowieckiego mającego za cel złamać ducha narodowego i ducha oporu w
Narodzie Polskim. Jego utrzymująca się obecność w przestrzeni publicznej w Tczewie po roku 1989 zakrawa na tragiczne zaniedbanie ze strony miejskiego magistratu. Myślę, że zarówno Pan
Prezydent jak i żaden Tczewianin nie chce aby przyszłe pokolenia mieszkańców naszego miasta dorastały w cieniu symboli przypominających Polakom o obecności władzy komunistycznej na
Tczewskiej ziemi. Pozostawienie Czerwonej Gwiazdy na pomniku nie wnosi niczego pozytywnego.- piszą w liście, powołując się m. in. na ten dokument .
Narodzie Polskim. Jego utrzymująca się obecność w przestrzeni publicznej w Tczewie po roku 1989 zakrawa na tragiczne zaniedbanie ze strony miejskiego magistratu. Myślę, że zarówno Pan
Prezydent jak i żaden Tczewianin nie chce aby przyszłe pokolenia mieszkańców naszego miasta dorastały w cieniu symboli przypominających Polakom o obecności władzy komunistycznej na
Tczewskiej ziemi. Pozostawienie Czerwonej Gwiazdy na pomniku nie wnosi niczego pozytywnego.- piszą w liście, powołując się m. in. na ten dokument .
Skwer przy ulicy 30 Stycznia od dawna budzi spore emocje wśród mieszkańców Tczewa. Istnieją dokumenty - m. in. tzw. "paszport grobu" z 1948 roku, który na podstawie działań ekshumacyjnych, potwierdza, że jest to miejsce pochówku. Pod płaską płytą pamiątkową spoczywają szczątki najprawdopodobniej 469 żołnierzy radzieckich zwiezionych tu z różnych zakątków okolic Tczewa. Dzięki działaniom m. in. Międzynarodowego Czerwonego Krzyża udało się ustalić nazwiska około 111 osób pochowanych w mogile. Część z nich to nazwiska polsko brzmiące.
Teraz okazuje się, że ustawa dekomunizacyjna nie wpływa na sytuację z Tczewa.
- Zapis art. 5a ust. 3, pkt 2) ustawy z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki (Dz.U. z 2016 r., poz. 744 oraz z 2017 r. , poz. 1389) stwierdza iż: Przepisu ust. 1 (Pomniki nie mogą upamiętniać osób organizacji, wydarzeń lub dat symbolizujących komunizm lub inny ustrój totalitarny, ani w inny sposób takiego ustroju propagować) nie stosuje się do pomników: - znajdujących się na terenie cmentarzy albo innych miejsc spoczynku. W piśmie Wojewody Pomorskiego z dn. 19.02.2018 r. skierowanym do gmin woj. pomorskiego, również poinformowano o wyjątkach nieobowiązywania przepisów powyższej ustawy, między innymi w przypadku gdy np. pomniki znajdują się na terenie cmentarzy albo innych miejsc spoczynku (dotyczy to również grobów i cmentarzy wojennych, w tym z pochówkami żołnierzy Armii Czerwonej). Dla przypomnienia: w Tczewie, w rejonie ul. 30-go Stycznia i Szkoły Morskiej, występuje cmentarz - mogiła zbiorowa poległych żołnierzy Armii Czerwonej z pochówkami 469 ofiar z 1945 r. i wobec powyższych regulacji ustawy o zakazie propagowania komunizmu... - przepisy tej ustawy dopuszczają istnienie takiego obiektu.- wyjaśnia Małgorzata Mykowska rzecznik prasowa Urzędu Miasta w Tczewie.
Komentarze (69) dodaj komentarz
Xyz_gość
27.06.2018, 08:33
Czerwona gwiazda ma zostac
A ja jestem za delegalizacji organizacji która propaguje nienawiść i ksenofobie. Czerwona gwiazda nie jest symbolem komunistycznym tylko Armii Czerwonej w ktorej gineli zolnierze za nasza wolnosc Symbolem komunistycznym jak już to był sierp i mlot A nie czerwoną gwiazda
OdpowiedzEkO_gość
27.06.2018, 08:35
ej ej
Nie zapominaj, że czerwonoarmiści musieli często iść na pewną śmierć, bo na cofających się czekało NKWD
Cytujkik_gość
27.06.2018, 09:44
Od kiedy to armia czerwona przyniosła komukolwiek wolność? Okupowali nasz kraj do 1993r Przede wszystkim miejsce ich pochówku to nie cmentarz należy znaleźć miejsce na jakimś komunalnym cmentarzu i tam przenieść szczątki, ustawić tablice pamiątkową i tyle.
CytujFakty nie Mity_gość_gość_gość__gość
27.06.2018, 11:15
Mieszane uczucia !!
Gdyby nie ci żołnierze z Armii Rosyjskich to żołnierze okupujący pewien budynek przy ul. Bałdowskiej takich krytykantów ulokowali w pewnych ośrodkach !! Ten żołnierz miał rozkaz i go wykonywał - chwała że wyzwolił Tczew ! Hańba to , to że pokolenia Polaków tkwią w zakłamanej historii !!!!
CytujBozman_gość
27.06.2018, 12:53
prawda o czerwonej armii
Czerwona gwiazda jest symbolem okupacyjnej armii, która nie wyzwalała tylko zajmowała nowe tereny. Ludzie obudźcie się. Zapomnieliście o 17 września 1939. Oni przecież też wyzwalali. Popytajcie ilu Tczewian po tzw. wyzwoleniu zmieniło swoje miejsce pobytu w łagrach na wschodzie. Niektórzy stamtąd nie wrócili. Apologeci czerwonej gwiazdy poczytajcie i choć raz użyjcie mózgu.
CytujFakty nie Mity_gość_gość_gość__gość
27.06.2018, 18:57
Dowcip na miarę Wąchocka !!
Narodowcy jak rząd pis , uchwalają ustawę o IPN , a pod naciskiem Izraela i USA - szczególnie Żydów w popłochu zmieniaja w ciągu jednego dnia !!! Hipokryci !!
CytujMarcin_gość
27.06.2018, 20:18
Bandyci
Czerwonogwardziści to gwałciciele i bandyci.Oj dużo kobiet zgwałcili.Palili budynki mieszkalne ,dworzec kolejowy za mostami spalili.Duzo polskich bohaterów poginęlo w męczarniach.Kiedy Polacy prosili o pomoc wyzywali Polakow od ścierw i świń ,mowili że tu jest teraz wielka Rosja.Zrabowali calą Polskę a połowy Polski do dzis nie odsyskaliśmy .Czerwonoarmiści to było narzędzie zła w rękach totalitarnego państwa.Winni ludobójstwa!
CytujJesteś_gość
27.06.2018, 20:22
potomkiem
Jesteś potomkiem czerwonogwardzisty ...
CytujEkO_gość
27.06.2018, 08:34
zamknijmy ten temat
Gwiazda jest symbolem państwa-zniewoliciela narodu polskiego. Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, które to mordowało Polaków, gwałciło i grabiło. Usunięcie gwiazdy powinno być sprawą oczywistą. Tyle! A pomnik niech stoi. Cóż, jesteśmy narodem chrześcijańskim, więc uszanujmy to.
OdpowiedzFakty nie Mity_gość_gość_gość__gość
27.06.2018, 13:59
Narodowcy jak kadra na mundial !?
Mierni ale wierni , tylko czyim ideom ?! Tacy sami byli w 39r , którzy nie wiedzieli czy uciekać , czy sprzymierzyć się z nazistami ?! A gdzie mieli Naród ????????
Cytujnnn_gość
27.06.2018, 08:57
Usunąć gwiazdę!!!!
OdpowiedzKirkor
27.06.2018, 09:15
Wszystkie ?
Czy ta w logo Heinekena może zostać ? Klub Wioślarski Studentów Norweskich ( Norske Studenters Roklub ) także ma w logo czerwoną gwiazdę...
Cytujkik_gość
27.06.2018, 09:45
do kirkor
Jakoś swastyki się usuwa, ludzie ni elubią nawet tych hinduskich, a tutaj podwójne standardy, warto pamiętać, ze totalitaryzm radziecki zabił więcej ludzi niż totalitaryzm niemiecki
CytujKk_gość
27.06.2018, 09:30
"Czy ta w logo Heinekena może zostać ? Klub Wioślarski Studentów Norweskich ( Norske Studenters Roklub ) także ma w logo czerwoną gwiazdę..."
OdpowiedzJeśli prezes i jego dwór tak uzna a szczekacze typu narodowcy podłapią to oczywiście też
tos_gość
27.06.2018, 09:57
popieram wpis XYZ
zdelegalizować ksenofobów i siejących nienawiść. Tzw. wszechpolacy (co za obłuda w nazwie!) powinni zniknąć z życia politycznego. Przed wojną umiano się z nimi rozprawić.
OdpowiedzKirkor
27.06.2018, 10:30
Faszyzm i komunizm był zły - to fakt.
"Jakoś swastyki się usuwa, ludzie ni elubią nawet tych hinduskich, a tutaj podwójne standardy, warto pamiętać, ze totalitaryzm radziecki zabił więcej ludzi niż totalitaryzm niemiecki"
OdpowiedzUsuwa się swastyki, sierp i młot też powinny trafić na śmietnik. Ale gwiazda jest symbolem armii podobnie jak czarny krzyż. Czemu nikt nie krzyczy, jak w Polsce w ramach NATO pojawiają się niemieckie pojazdy z czarnymi krzyżami ( identycznymi jak w czasie II wojny światowej ) ? Gdyby na pomniku był sierp i młot, to byłbym pierwszy za tym, aby natychmiast zniknął z przestrzeni publicznej. Japończycy mają prawo nienawidzić białej gwiazdy - w końcu samoloty tak oznaczone bombardowały ich miasta - o dziwo dbają z ogromnym szacunkiem o groby amerykańskich żołnierzy. Zostawmy groby ludzi, którzy ponad 70 lat temu zginęli na naszych ziemiach, a skupmy się na przyszłości, aby nasze dzieci miały po prostu lepiej niż nasi dziadkowie. Historia była i będzie WAŻNA dla naszego narodu, ale nie możemy stać w miejscu żyjąc wyłącznie Grunwaldem, rozbiorami, Westerplatte czy dywizjonem 303. Szanujmy poległych, szanujmy historię i o nie zapominajmy ... ale idźmy dalej.
RPS
27.06.2018, 10:59
w stronę nicości
Historia jest ważniejsza niż się Tobie wydaje. Bez niej nie ma tożsamości, a bez tego narodu. Historia uczy i daje wskazówki. Bez jej rozliczenia nie można budować przyszłości. Szczególny wymiar ma to w polityce międzynarodowej. Jak mamy np. budować przyjacielskie relacje z Ukrainą, gdy dla nich UPA/OUN to organizacje bohaterów? Ludobójstwo na Wołyniu mamy zapomnieć, bo trzeba budować przyszłość? Jak chcesz tak robić-proszę bardzo, ale innym nie mów, że tak właśnie trzeba. To przejaw braku szacunku
CytujKirkor
27.06.2018, 11:42
Mój ty smutku
A w którym miejscu napisałem, że historia jest nieistotna? Dużymi literami ( widać zbyt małymi ) stwierdziłem, że jest ważna. Problem w tym, że zafiksowaliśmy się na martylorogii, nie myślą o przyszłości. W skali Europy wszędzie są ludzie, których postępowanie nie podoba się inny narodom. Ukraina ma wielbicieli UPA, są neonaziści ( o dziwo też u nas), jest Ku Klux Klan, islamscy terroryści itd. Kłopot polega na tym, że nie widzimy zwykłych Ukraińców, widzimy tylko tych złych. Nienawidzimy muzułmanów, a tylko jakiś ich procent próbuje pożegnać się że światem z hukiem. Skrajna prawica i komunizm w wersji ZSRR to droga to agresji i ludobójstwa. Nie zapominajmy o historii, ale idźmy do przodu. Nasi kopacz żyli niezłym eliminacjami, fajnym Euro 2016 i jak im poszedł turniej w Rosji?
CytujEkO_gość
27.06.2018, 13:10
Kirkor
Stwierdzasz, że historia jest ważna, ale nie ma co się jej zbytnio trzymać. Według mnie to stwierdzasz :) Stwierdzasz, że w każdym kraju, w każdym społeczeństwie mogą znaleźć się jednostki o przekonaniach skrajnych, a nawet niebezpiecznych. To fakt, ale w naszym kraju pewne środowiska starają się tylko zohydzać własne, a o innych zapominać. Wszystko jest polityką. Faktem jest także to, że takie grupy robią opinię dla ogółu. Niepotrzebnie też poruszyłeś kwestię z terrorystami tj. fundamentalistami islamskimi i banderowcami. Jeśli w kraju arabskim możesz zginąć za krzyżyk na szyi to jak mamy odbierać muzułmanów? Zastanów się trochę. Taka ich kultura, ideologia i religia. Nie interpretuj jej za nich! Podobnie ma się sprawa ze spuścizną Bandery na Ukrainie. Zbrodniarz był FORMALNIE bohaterem kraju! Jego imieniem chciano nazywać stadiony, stawiać pomniki itd. To wszystko wąska grupa? Kogo chcesz wprowadzić w błąd? Błąkasz się między polityką historyczną, a ideologiami. PS. Jacy są u nas neonaziści? Ci od wafelków w lesie? A może te 60 tysięcy z Marszu Niepodległości? Daj spokój... Mowa jest o czerwonej gwieździe, a Ty wprowadzasz różne wątki.
Cytujbardach _gość
27.06.2018, 11:56
Można ją zdemontować i wysłać ruskom nie se tam wieszają symbol wojny
Odpowiedz111_gość
27.06.2018, 12:48
To blamaż dla Tczewa !!! Usunąć gwiazdę !!!!!!!
Odpowiedzziomek_gość_gość
27.06.2018, 12:55
hmmmmm
A ilu naprawde zwraca uwage na codzien ze ona tam jest????
Odpowiedzjajestem_gość
27.06.2018, 13:01
jestem za zdelegalizowaniem narodowcow i co teraz pajace
OdpowiedzPLUSUJEMNY_gość_gość
27.06.2018, 13:28
Pomnik nie budzi zadnych emocji...
u mieszkańców.To tylko garstka gówniarstwa zindoktrynowana przez równie debilnych nacjonalistow probuje nie dać o sobie zapomnieć.!
OdpowiedzZz_gość_gość
27.06.2018, 13:45
Zgadzam się ! Odgrzewają kotleta, bo brak im innego paliwa
CytujGość _gość
30.06.2018, 17:10
Jeśli nie budzi emocji...
Jeśli nie budzi emocji u mieszkańców, powinno być im obojętne, czy gwiazda tam jest, czy jej nie ma. Z kolei ci, którym nie jest obojętne, jak prezentuje się przestrzeń miejska w Tczewie, działają, pokazują swoje zaangażowanie. Brawo MW!
CytujRew_gość
27.06.2018, 14:28
Brawo Młodzież Wszechpolska
Niech Prezydent usunie wreszcie ten komunistyczny symbol! Ciężko mi na niego codziennie patrzeć wiedząc że w imie tej chorej ideologii zginęło ponad 100 milionów ludzi w tym część mojej rodziny z AK...
OdpowiedzLeszek_gość
27.06.2018, 14:47
PRECZ Z CZERWONĄ GWIAZDĄ
Że takie coś się uchowało w naszym pięknym mieście to jest skandal.... Usunąć pomnik z czerwoną gwiazdą!
Odpowiedzmirek_gość
27.06.2018, 15:09
a ja nie rozumiem tego bezmyślnego niszczenia historii i jej świadectw. Pomiki leninów, stalinów, całej reszty, może nie najpiękniejsze, ale też stanowią artefakty i źródło historyczne. Głupcy, którzy chcą je niszczyć, niech lepiej je przenoszą do magazynów i muzeów. równie dobrze można powiedzieć, żeby buldożerami zaorali Auschwitz i postawili tam Lidla, bo po co komu obóz? też jest symbolem totalitaryzmu jak lenin i stalin. Dać te elementy do magazynów i muzeów, a historycy za 200-300 lat będą mieli mniej problemów z poszukiwaniem źródeł i rekonstruowaniu wydarzeń. pozdrawiam. ps. każdy fanatyzm jest zły.
OdpowiedzGość _gość
30.06.2018, 17:13
Nikt nie mówi o niszczeniu pomnika
Nikt nie mówi o niszczeniu pomnika. MW domaga się usunięcia czerwonej gwiazdy. To znacząca różnica.
CytujNormalny_gość
27.06.2018, 15:24
Ehh
Zlot zlewaczałych członków antify czas zacząć. Muszą przecież bronić swojego głównego symbolu
Odpowiedzgość _gość
27.06.2018, 15:30
gwiazda
Młodzi nacjonaliści potomkowie (folks-doiczy)cały Tczew do nich należał , tęsknią za Adolfkiem. to sa prawdziwi "polacy"
OdpowiedzNSZ_gość
27.06.2018, 15:46
Puknij się w czoło
Polscy nacjonaliści walczyli z nazistami i komunistami. Narodowcy byli świetnie zorganizowani i wielokrotnie oddziały NSZ prowadziły antynazistowską partyzantke i wyzwalało obozy a później nacjonaliści walczyli z komuną jako żołnierze wyklęci.
Cytujgośc _gość
27.06.2018, 15:31
CZY TAK POSTĘPUJĄC PRZYCZYNIAMY SIĘ DO POKOJU NA ŚWIECIE .HISTOR I TAK SIĘ NIE ZMIENI
OdpowiedzGość _gość
30.06.2018, 17:18
Co to ma do rzeczy?
Usunięcie czerwonej gwiazdy z pomnika w Tczewie nie ma wpływu na pokój na świecie, zapewniam Panią/Pana. Proszę spać spokojnie.
CytujJAN_gość
27.06.2018, 17:26
XX
Rosja i Polska mają podpisaną umowę o wzajemnym poszanowaniu miejsc pochówku poległych i pomordowanych a pomnik przy 30 Stycznia jest takim miejscem i Wasze szczekanie nic nie pomoże A co do propagowania totalitaryzmu na Suchstrzygach obok fontanny nazwy alejek są w języku niemieckim Tu jest Polska a nie III Rzesza ,gdyby nazwy czegokolwiek były po rosyjsku jaki wrzask podnieśliby Narodowcy a tego nie widzą fanatyczni durnie Z was tacy patrioci jak w 39 r wszyscy s..... za granicę a potem piersi wypinali do orderów .
OdpowiedzGosc_gość
30.06.2018, 17:19
Nikt nie mówi o niszczeniu pomnika. MW domaga się usunięcia czerwonej gwiazdy. To znacząca różnica.
CytujRadzio_gość
27.06.2018, 17:32
narodowcy....
Narodowcy to ci co krzyczą Bóg, Honor i Ojczyzna...? Wydaje mi się, że gdyby ta gwiazda miała o jedno ramię więcej, to byliby usatysfakcjonowani. Takich mamy dzisiaj narodowców... Wielkie pokazowe powroty do nieznaczących spraw sprzed ponad 70 lat i akceptacja współczesnej patologii, której boją się ruszyć ze względu na konsekwencje. Narodowcy... Żenada.
OdpowiedzZbylo_gość
27.06.2018, 19:09
Nie Radzio narodowcy to takie ugrupowanie co stawia własny naród ponad innymi, ci co krzyczą to po prostu pieniacze, a młodzież wszechpolska to banda gówniarzy którzy nie wiedzą jak zwrócić na siebie uwagę, więc rozdają cukierki i kalendarzyki na ulicach miasta albo szczekają na gwiazdę na mogile żołnierzy radzieckich ale tylko przez internet bo na więcej brak im odwagi. tak że jak słusznie napisałeś ....żenada. Niedouczona banda gówniarzy nie wie że lokalny samorząd nie usunie gwiazdy z pomnika bez zgody odpowiednich organów, bo naruszyłby postanowienia umów międzynarodowych. Samowolne zdjęcie gwiazdy przez mieszkańców będzie aktem wandalizmu i w razie niewykrycia sprawców koszty naprawy poniesie miasto. Przeniesienie szczątków i likwidacja pomnika wiąże się znowu z poniesionymi kosztami więc nic dziwnego, że samorząd nie kiwnie palcem żeby zaspokoić chore żądze paru gówniarzy i pieniaczy
CytujZosia_gość_gość
27.06.2018, 18:01
gwiazda
A ja proponuję,by 1-go listopada ,przechodząc obok pomnika, przystanac ,zapalic znicz na grobie poleglych i na chwile zapomniec o nienawiści .
OdpowiedzTermit_gość
27.06.2018, 19:39
Serio?
Powiedz to mojemu dziadkowi którego żonę zgwałcili i zabili żołnierze Armii Czerwonej...
CytujPiotr Czerwiński_gość_gość
27.06.2018, 21:38
Mam zapalić znicz na grobach morderców,gwałcicieli i szumowin. P***nij się w ten głupi łeb.
Cytujmirek_gość
28.06.2018, 15:20
Pani Zosia prezentuje chrześcijańskie podejście. Brawo!
CytujGosc_gość
30.06.2018, 17:22
Tu nie ma mowy o nienawiści
Zapalić znicz? Z szacunku do poległych - Ok. Tu nikt jednak nie mówi o nienawiści. MW domaga się usunięcia czerwonej gwiazdy. To wszystko.
Cytujmieszkanka_gość
27.06.2018, 20:42
czerwona gwiazda
Czerwona gwiazda to fragment historii, którą należy pamiętać a nie usuwać. Nie zmieni to faktu, że takie rzeczy działy sie na naszej ziemi
OdpowiedzGość _gość
30.06.2018, 17:27
Pomnik zostanie. Nadal będzie przypominał o historii na ziemiach Tczewa. Mowa u usunięciu czerwonej gwiazdy. Idąc Pani tokiem rozumowania, żadne symbole totalitarne nie powinny być usuwane, bo są fragmentem historii.
Cytujgosc_gość_gość
27.06.2018, 20:51
chwila moment
jakiego pochodzenia od conajmniej 4 pokolen są owi narodowcy.Przypomnę Polakom ,że Tczew wital hitlerowców kwiatami ,wysiedlanych Polaków folksdojcze potrafili jeszcze okradać z dobytku.W niejednym domu takim dorabiano sie na tragedii najpierw wysiedlanych ,mordowanych po lasach Polaków potem uciekających Niemców .Teraz sie gwiazda nie podoba a za chwile kogo będziecie likwidowac pewnie z pochodniami w łapach ?
OdpowiedzTPN_gość
27.06.2018, 21:20
Usunąć gwiazdę pomnik i mogiłe zostawić . A ból d**y wszystkich lewaków w tej dyskusji jest piękny Narodowcy przynajmniej działają i coś robią w Tczewie a inni komentujący działają tylko w Internecie pozdrawiam pamiętajcie Red is Bad :)
Odpowiedz.._gość_gość
27.06.2018, 21:29
Teraz gwiazda przeszkadza tle at am jest i bylo ok a teraz nagle przeszkadza.
OdpowiedzGazda_gość
27.06.2018, 21:40
Zawsze przeszkadzała komuchu
CytujNazgul_gość
27.06.2018, 21:44
J**ał cie pies p***ony komunisto.
CytujR_gość_gość
27.06.2018, 21:32
Do zwolenników czerwonej gwiazdy.
Proszę, jeśli to nie sprawi Wam wielkiej trudności, przeczytajcie książkę Dariusza Kalińskiego pt: CZERWONA ZARAZA, JAK NAPRAWDĘ WYGLĄDAŁO WYZWOLENIE POLSKI? Orgia grabieży, fala mordów i spalona ziemia. Jeszcze jedno: chciałbym poinformować tczewian w pierwszym pokoleniu, że przed II wojną światową w tym miejscu, stał pomnik Naczelnika Józefa Piłsudskiego.
Odpowiedzja_gość_gość_gość_gość_gość
28.06.2018, 09:07
Jak rozumiem za chwilę powiesz, ze okupant niemiecki był bardzo dobry
Cytujtos_gość
28.06.2018, 09:33
a przed I wojną
przed urzędem miejskim stał pomnik Wilhelma II.
CytujPiotr Czerwiński_gość
27.06.2018, 21:36
J**ać ścierwo komunistyczne
Odpowiedzja_gość_gość_gość_gość_gość
28.06.2018, 09:10
Twoją kulturę i empatię dla zmarłych widać w wypowiedzi
CytujPaweł_gość
27.06.2018, 21:43
Komuniści to największe ścierwo i podludzie. Wymordowali setki milionów ludzi. Usunąć wszystkie pomniki, groby i raz na zawsze zrobić z tym ścierwem porządek.
Odpowiedzkeldorn_gość
27.06.2018, 21:45
Brawo MW
Popieram działania Młodzieży Wszechpolskiej w zakresie dekomunizacji Tczewa. Jest to sprawa, którą trzeba ostatecznie, jak najszybciej rozwiązać.
Odpowiedzja_gość_gość_gość_gość_gość
28.06.2018, 09:09
Pamiętaj bojowniku, ze nasze groby znajdują się w wielu krajach. Jak byś darł gębę gdyby tam kazano krzyże i polskie nazwiska usuwać???
CytujBartłomiej Dobrowolski_gość
27.06.2018, 21:50
Jak sp***onym trzeba być żeby w XXI w. bronić bandyckiego komunizmu?
Odpowiedzja_gość_gość_gość_gość_gość
28.06.2018, 09:08
Nikt nie broni komunizmu, ale tam jest grób. Chciałbyś , aby w Rosji z naszych grobów kazano ściągać krzyże ???
CytujDZ_gość
28.06.2018, 10:37
Jak sp***olonym trzeba być aby drzeć jape o komunizm który 20 lat tem został obalony...
CytujGość _gość
30.06.2018, 17:33
Do: ja_gość
Co Ty masz w głowie, żeby przyrównywać czerwona gwiazdę do krzyża katolickiego? Jeszcze raz dla czytających bez zrozumienia - MW domaga się usunięcia czerwonej gwiazdy, a nie pomnika.
CytujNatasza_gość
27.06.2018, 23:48
Ja sie zgadzam z tym co mówią narodowcy. Nie można pozwolić na czczenie komunistycznych symboli. W imie chorej komunistycznej równości zabili kilkaset milionów ludzi... Ps. Nacjonalizm to miłość do swojego narodu a nie żadna nienawiść jak niektórzy komentujący i stare komuchy z KODu SLD czy byli PZPRwcy piszą
OdpowiedzBo_gość_gość
28.06.2018, 00:22
Nacjonalizm to zlo. Jak dalej wszystko pójdzie w tą strone, dojdzie znowu do wojny
CytujMaria_gość
28.06.2018, 19:08
Brawo!
Nic więcej tylko pogratulować odwagi młodym ludziom!
OdpowiedzGość _gość
30.06.2018, 17:30
"Pamiętaj bojowniku, ze nasze groby znajdują się w wielu krajach. Jak byś darł gębę gdyby tam kazano krzyże i polskie nazwiska usuwać???"
OdpowiedzCo Ty masz w głowie, żeby przyrównywać czerwona gwiazdę do krzyża katolickiego? Jeszcze raz dla czytających bez zrozumienia - MW domaga się usunięcia czerwonej gwiazdy, a nie pomnika.
LOKI_gość
06.01.2022, 15:05
narodowcy jak sobie wyzwolą Polskę ....
to mogą sobie usuwać pomniki. Ja z ich kościołów nie usuwam ołtarzy !!
Odpowiedz