Inspekcja handlowa sprawdziła ponad 700 stacji paliw na terenie całego kraju i sporządziła pokontrolną listę - przy większości pozycji widnieje litera "D", która oznacza, że próbki spełniają wymagania jakościowe. W Tczewie inspektorzy sprawdzili trzy stacje.
Próbki do badań pobrano ze stacji Neste, Orlenu przy drodze krajowej nr 91 oraz stacji Janusza Dziczka - na wszystkich wyniki były zgodne z normami. A jak to wyglądało na pozostałym obszarze naszego województwa?
- W okresie od stycznia do września w województwie pomorskim przeprowadzono 45 kontroli jakości paliw ciekłych, pobierając próbki paliw, w tym 43 kontrole w stacjach paliw, podczas których pobrano 46 próbek paliw ciekłych oraz 2 kontrole w 2 hurtowniach, podczas których pobrano 3 próbki paliw ciekłych. - mówi Dariusz Klugmann, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku.
W objętych kontrolą podmiotach do badań laboratoryjnych pobrano łącznie 49 próbek paliw ciekłych, w tym 25 próbek oleju napędowego, 16 próbek benzyny bezołowiowej 95, 6 próbek benzyny bezołowiowej 98, 2 próbki bioestru/estru, stanowiącego samoistne paliwo.
- Według otrzymanych sprawozdań z badań, 5 próbek paliw ciekłych pobranych w stacjach paliw nie spełniło obowiązujących wymagań jakościowych, tj.: 2 próbki oleju napędowego, 2 próbki benzyny bezołowiowej 95, 1 próbka estru stanowiącego samoistne paliwo. W wyżej wymienionych paliwach zakwestionowano następujące parametry olej napędowy (2 próbki) - zawyżona zawartość siarki (2 próbki), zawyżona temperatura oddestylowania 95% (2 próbki), zawyżona zawartość wody (1 próbka). Jeśli chodzi o PB 95 (2 próbki) zanotowaliśmy zawyżoną prężność par (2 próbki), estry metylowe stanowiące samoistne paliwo (1 próbka) oraz zaniżoną zawartość estru metylowego kwasów tłuszczowych (1 próbka). - dodaje Dariusz Klugmann.
Najwyższy wskaźnik wadliwości paliw odnotowano w II kwartale b.r. W powyższym okresie w wyniku 14 kontroli w stacjach paliw pobrano 16 próbek paliw ciekłych, kwestionując jakość 4 próbek (co stanowi 25 proc. wadliwości w stosunku do pobranych prób paliw ciekłych w II kwartale b.r. Niezależnie od powyższego w analizowanym okresie w toku 17 kontroli stacji paliw i 1 kontroli hurtowni pobrano 18 prób gazu skroplonego LPG, nie kwestionując ich jakości.
Próbki do badań pobrano ze stacji Neste, Orlenu przy drodze krajowej nr 91 oraz stacji Janusza Dziczka - na wszystkich wyniki były zgodne z normami. A jak to wyglądało na pozostałym obszarze naszego województwa?
- W okresie od stycznia do września w województwie pomorskim przeprowadzono 45 kontroli jakości paliw ciekłych, pobierając próbki paliw, w tym 43 kontrole w stacjach paliw, podczas których pobrano 46 próbek paliw ciekłych oraz 2 kontrole w 2 hurtowniach, podczas których pobrano 3 próbki paliw ciekłych. - mówi Dariusz Klugmann, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku.
W objętych kontrolą podmiotach do badań laboratoryjnych pobrano łącznie 49 próbek paliw ciekłych, w tym 25 próbek oleju napędowego, 16 próbek benzyny bezołowiowej 95, 6 próbek benzyny bezołowiowej 98, 2 próbki bioestru/estru, stanowiącego samoistne paliwo.
- Według otrzymanych sprawozdań z badań, 5 próbek paliw ciekłych pobranych w stacjach paliw nie spełniło obowiązujących wymagań jakościowych, tj.: 2 próbki oleju napędowego, 2 próbki benzyny bezołowiowej 95, 1 próbka estru stanowiącego samoistne paliwo. W wyżej wymienionych paliwach zakwestionowano następujące parametry olej napędowy (2 próbki) - zawyżona zawartość siarki (2 próbki), zawyżona temperatura oddestylowania 95% (2 próbki), zawyżona zawartość wody (1 próbka). Jeśli chodzi o PB 95 (2 próbki) zanotowaliśmy zawyżoną prężność par (2 próbki), estry metylowe stanowiące samoistne paliwo (1 próbka) oraz zaniżoną zawartość estru metylowego kwasów tłuszczowych (1 próbka). - dodaje Dariusz Klugmann.
Najwyższy wskaźnik wadliwości paliw odnotowano w II kwartale b.r. W powyższym okresie w wyniku 14 kontroli w stacjach paliw pobrano 16 próbek paliw ciekłych, kwestionując jakość 4 próbek (co stanowi 25 proc. wadliwości w stosunku do pobranych prób paliw ciekłych w II kwartale b.r. Niezależnie od powyższego w analizowanym okresie w toku 17 kontroli stacji paliw i 1 kontroli hurtowni pobrano 18 prób gazu skroplonego LPG, nie kwestionując ich jakości.
Komentarze (6) dodaj komentarz
_gość
31.10.2011, 08:43
Paliwo jest coraz droższe, a z jakością jak widać, jest różnie.
Odpowiedz_gość
31.10.2011, 10:53
Na których to stacjach stwierdzono paliwo jakościowo poniżej normy ? Takie informacje powinny być podane do publicznej wiadomości !
Odpowiedzja555_gość
31.10.2011, 11:45
masz tu plik "lista skontrolowanych stacji" - stacji - tam jest wszystko - na dole legenda - jak jest D, to ok. jak inne literki, to jest coś nie tak
CytujGość_gość
31.10.2011, 12:12
Prosta sprawa
1. Nie tankujcie na stacjach niezależnych (nazwy typu pro elo mastah fatherfvckers pozdro corporation). 2. Najlepiej tankować na stacjach bezobsługowych. Nie ma ludzi - nie ma kto wykombinować jak podprowadzić wachę ze zbiornika i uzupełnić jakimś gównem.
Odpowiedz_gość
31.10.2011, 14:00
Dobrze, że przynajmniej ktoś jest w stanie zweryfikować jakość paliw w Naszym regionie.
Odpowiedzlika_gość
31.10.2011, 20:47
czy stacja paliw ma wpływ
,na zawartość siarki w paliwie?,albo na prężność pary? ,albo na zawartość estrów?Tylko ewentualnie na podwyższoną zawartość wody może mieć wpływ ,reszta to chyba parametry procesu produkcyjnego,a nie magazynowania.
Odpowiedz