W 2013 roku doczekamy się remontu drogi krajowej 91?

Na remont tego odcinka czekamy od kilku lat (fot. tcz.pl)
W 2013 roku doczekamy się remontu drogi krajowej 91?
Chociaż nie ma jeszcze ostatecznej decyzji, to wiele wskazuje na to, że w 2013 roku ruszy wreszcie remont drogi krajowej nr 91 na jej tczewskim odcinku. Modernizacja trasy zapowiadana jest od lat, a jej stan systematycznie się pogarsza. Tym bardziej, że od czasu funkcjonowania systemu Viatoll na starą drogę zjechało z autostrady nawet 70 procent ciężarówek, sprawiając, że pęknięcia i uskoki są coraz bardziej odczuwalne.

Zmotoryzowani tczewianie już od dawna liczą na to, że dawna krajowa "jedynka" w granicach grodu Sambora zostanie wyremontowana. Od potrzebie modernizacji mówi się od dawna, ale wciąż nie było na to środków w krajowym budżecie. Teraz, chociaż nie ma jeszcze ostatecznej decyzji, wiele wskazuje na to, że uda się zabezpieczyć niezbędne kwoty w budżecie na 2013 rok:

- Mowa o odcinku od wiaduktów przy wjeździe do Tczewa od strony Gdańska do węzła z drogą krajową nr 22 w Czarlinie, łącznie około 6,7 km. Projekt obejmuje remont nawierzchni, remonty chodników, przebudowę oświetlenia, a także przebudowę skrzyżowań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego (dobudowane dodatkowe pasy: prawo- i lewoskręty). Kosztów na razie nie podajemy. Aktualnie trwa procedura wydawania przez wojewodę zgody na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). - tłumaczy nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządcy drogi.

Ta część "jedynki" jest też bardzo niebezpieczna dla kierowców. Przypomnijmy, że na skrzyżowaniu "jedynki" z ulicą Głowackiego doszło do kilku niebezpiecznych wypadków - m. in. zderzenia pięciu aut - śmierć poniosły dwie osoby. Doszło tam również do karambolu z udziałem 6 samochodów.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (24)
dodaj komentarz

  • ciekawski_gość

    26.04.2012, 09:33

    zagadka

    czy ktoś wie gdzie i _kiedy_ było robione zdjęcie zamieszczone w artykule?...

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx7.xx8 
  • x_gość

    26.04.2012, 10:11

    GDZIE JEST ZROBIONE TO ZDJECIE : (

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx4 
  • ja_gość

    26.04.2012, 12:46

    to jest skrzyżowanie zwane rondem JPII - przy McDonalds

    Cytuj
    IP: 89.200.xx2.xx4 

    x_gość

    26.04.2012, 13:15

    ALE W JAKIM MIEJSCU ? GDIZE MCDONALDS?

    Cytuj
    IP: 84.38.xx7.xx4 

    lukee

    26.04.2012, 23:17

    Fotograf stał mniej więcej na wysokości Shella i robił zdjęcie w stronę Czarlina. Wąski kadr, dlatego ciężko od razu dojść do lokalizacji tego zdjęcia ;)

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • sds_gość

    26.04.2012, 10:33

    To nie jest modernizacja ale kosmetyczny remont.

    To nie jest modernizacja ale kosmetyczny remont. Szkoda że władze Tczewa nie potrafiły zabiegać o wykonanie czterech pasów od McDonalda do Czarlina... To świadczy o nieudolności byłego (dzięki Bogu) posła oraz prezydentów miasta. Tak samo obecna ekipa odpusciła sobie lobbowanie na rzecz przebudowy ul.Jagiellońskiej ! PORAŻKA !

    Odpowiedz
    IP: 213.238.xx3.xx1 
  • _gość

    26.04.2012, 14:08

    własnie za rondem od mak donalda do mostu przed górkami powinny być po dwa pasy ruchu w obydwie strony. szkoda że ten most taki wąski ale to projektowali jeszcze komuniści pewnie dlatego tylko będzie remont kosmetyczny :( także chodniki to wybudujcie nowe ale w mieście a nie przy drodze :)

    Cytuj
    IP: 79.162.xx4.xx3 

    lofix_gość

    27.04.2012, 06:19

    litości!

    Komuniści projektowali mosty? A kto leczył w szpitalach też komuniści?

    Cytuj
    IP: 89.200.xx9.xx6 
  • mieczyslaw

    26.04.2012, 10:37

    W perspektywie 10 lat powinna zostać zaplanowana i zbudowana obwodnica Tczewa, zaczynająca się gdzieś w okolicach Zajączkowa, a kończąca za Czarlinem, natomiast w międzyczasie DK91 powinna zostać na tczewskim odcinku przebudowana do 2 pasów, a wszystkie małe skrzyżowania, powinny zostać ograniczone do jednego - dwóch dużych.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • siedzący byk_gość

    26.04.2012, 12:26

    Fajny pomysł z obwodnicą, ale potrzeba na niego masę kasy. Niestety GDDKiA nie będzie raczej chętna na budowanie obwodnicy, skoro nawet na porządny remont DK 91 był tak długo odwlekany w czasie. No i kolejna kwestia - Starogard i Malbork już dopominają się o obwodnice, a moim zdaniem DK 22 w tych miastach jest bardziej zakorkowana niż 91 u nas.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx5.xx4 

    mieczyslaw

    26.04.2012, 14:07

    Po pierwsze - autostrada nie spełnia funkcji obwodnicy i jest płatna. Po drugie - na początek wystarczyłaby obwodnica z jednym pasem ruchu w każdym kierunku z poboczem i możliwością rozbudowy do dwóch pasów. Po trzecie - to jedyna sensowna opcja, która miałaby duży wpływ na rozwój miasta, lokacje nowych biznesów, a przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa drogowego w granicach administracyjnych miasta, usunięcie ruchu tranzytowego z obszaru miasta. To prawda, że Malbork i Starogard są w gorszej sytuacji, ale to nie powód by nie domagać się od Państwa wypełniania swoich obowiązków względem społeczeństwa.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    sds_gość

    26.04.2012, 19:50

    Obwodnica ...

    Mieczysławie obwodnica będzie potrzebna ale od strony Zajączkowa do dojazdu do A1 poniewaz w tym roku rusza budowa ogromnej inwestycji logistycznej "PCC suchy port Tczew" gdzie ponad milion kontenerów będzie przeładowywanych na kolej i Tiry ... A milion tirów przez miasto rocznie to daje dziennie ... !

    Cytuj
    IP: 213.195.xx3.xx9 

    mieczyslaw

    26.04.2012, 22:06

    sds - myślisz jak urzędnik - z krótką perspektywą. Obwodnica ma kierować cały ruch tranzytowy poza granice miasta. A co do terminala kontenerowego - aż się prosi by zbudować go w taki sposób, aby możliwe było korzystanie z Wisły.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • harjokari_gość

    26.04.2012, 12:21

    Mieczysławie - nikt z GDDKiA nie zatwierdzi takiego czegoś. Bo przecież niedaleko mamy A1. Trzy równoległe drogi koło siebie?? Ale nie uwierzę, dopóki nie zobaczę...

    Odpowiedz
    IP: 195.117.xx9.xxx 
  • Any_gość

    26.04.2012, 12:27

    wymiana nawierzchni i tyle - wielka "modernizacja"

    Ale mi modernizacja ... wymiana nawierzchni i tyle. Jest umowa między GDDKiA a GTC (A1) że dk91 nie może zostać rozbudowana ponieważ odbierze ruch z A1 ! Także zapomnijcie o czterch pasach do czarlina .

    Odpowiedz
    IP: 81.219.xx8.xx6 
  • mieczyslaw

    26.04.2012, 14:09

    Czyli polski standard - wy się gniećcie na ciasnej drodze, bo my musimy sobie zarobić. A opowieści o bezpieczeństwie, "drogach zaufania", budowaniu lepszych, bezpieczniejszych dróg, można między bajki włożyć.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • jack_gość

    26.04.2012, 12:31

    ....

    po co obwodnica tczewa jak jest autostrada ? po za tym jak tiry jeżdziły po autostradzie i ekspresowej to ruch był znacznie mniejszy i korków nie było

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx2.xx8 
  • Adam_gość

    26.04.2012, 13:15

    Mam nadzieję że przy okazji tego remontu zostanie wykonany przy drodze chodnik od McDonalda w stronę Górek wraz z oświetleniem. Strach tamtędy chodzić po zmroku.

    Odpowiedz
    IP: 94.40.xx7.xx1 
  • Hera_gość

    26.04.2012, 14:02

    A ja mam nadzieję, że przy okazji remontu zostanie w końcu wykonana ścieżka rowerowa na Górki, ktoś kiedyś to zresztą obiecał. Tylko niech ona wiedzie w bezpiecznej odległości od drogi a nie tuż przy niej!

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx0 
  • gustoTczew_gość

    26.04.2012, 19:57

    Jak zwykle po "tczewsku".

    Jakoś śmieszą Mnie te "tczewskie" modernizacje drogowe . 1. Wiadukt na Woj.Polskiego ma tylko 7 metrów szerokości ! (pierowotnie zakladano 12). 2. Jagiellońska będzie jednojezdniowa bo kryzys i województwo żałuje kasy. 3. Krajowa (91- "jedynka") bedzie jednojezdniowa bo jest A1. To po co chodzimy do wyborów ? Myślałem że po to aby miasto sie rozwijało i modernizowało a nasza "władza" to ludzie potrafiący negocjować . Adamowicz czy Kurek potrafią wyciagać od marszałka czy od ministra miliardy na arterie czy nowe linie miejskiej kolei a nasi małomiasteczkowi prezydenci NIE !

    Odpowiedz
    IP: 213.195.xx3.xx9 
  • ADAMO_gość

    26.04.2012, 21:04

    Tczew na miare XXIw - po polu

    Panie Prezydencie obiecał pan na spotkaniu przedwyborczym na Górkach, że jak będzie przebudowa drogi 91 będzie chodnik i oświetlenie . Co z tych obietnic? Tak proszę Państwa mamy w mieście jeszcze ciemna ulice bez chodnika i dotyczy to połączenia Górki Bajkowe?Główna arteria miasta bez chodnika i oświetlenia. Paradoks ?Tak to Tczew miasto XXI w. Jak dojść z wózkiem dziecięcym cz inwalidzkim ? Tak tylko jedynką ! Nie macie jeszcze p o l e !Zapraszamy niech zima radni się przejdą lub Pan prezydent STRACH ! CIEMNO;zaśnieżone pobocze i błoto ze śniegiem ! Ale co tam my wokół magistratu mamy jasno i pol-bruk ! My mieszkańcy Górek musimy zrobić to co w innych miastach -blokować 91 na godzinę dziennie w marszach to możne do kogoś dotrze ,że nie będziemy chodzić polami lub poboczami ,gdzie TIRY gwiżdżą !

    Odpowiedz
    IP: 178.183.xx1.xx2 
  • karol markowski GDDKiA_gość

    26.04.2012, 21:56

    wyjaśnienia

    Ufff… pewnie i tak wszyscy skrytykują ale jako tczewianin czuję się w obowiązku choć trochę powyjaśniać. Wiele zarzutów, w sumie słusznych odnosi się ogólnie do planowania strategii budowy dróg, ale ostatecznie kierowanych jest do GDDKiA, trochę niesłusznie. GDDKiA administruje ruchem i drogami o znaczeniu ponadregionalnym i często kierując się interesami tego ruchu musi podejmować decyzje nie zawsze akceptowalne przez środowiska lokalne, np. ograniczanie dostępności do drogi. Nie zawsze również przebudowy dróg krajowych mogą zaspokoić wszystkie potrzeby lokalne. Znalezienie kompromisu na drogach które pełnią w rzeczywistości wykluczające się funkcje, jest bardzo trudne. Bo jak zaprojektować drogę przebiegającą obok szkoły bądź kościoła kiedy na tej drodze porusza się 35 000 pojazdów na dobę?! Pojazdów które powinny znaleźć się na autostradzie lub drodze ekspresowej a nie w centrum miasta? Ale ustosunkowując się do zgłoszonych w komentarzach uwag: Rzeczywiście autostrada A1 nie do końca spełnia rolę obwodnicy Tczewa, w szczególności że jest płatna i nie zawsze jest alternatywą dla niepłatnego jak dotąd odcinka dk91. (Wkrótce się to zmieni i mam nadzieję że różnica będzie odczuwalna) Zwracam jednak uwagę, że z punktu widzenia ruchu ponadregionalnego spełnia ona rolę obwodnicy! Kilkanaście tysięcy pojazdów o celu podróży o poziomie ponadlokalnym codziennie wybiera zamiast dk 91 właśnie A1. Czy to oznacza, że wyeliminowano zupełnie ruch nie miejski? Oczywiście nie! Ale czy ciężar budowy dodatkowej obwodnicy powinna ponieść GDDKiA? Uważam że niekoniecznie. Dla porównania proszę popatrzeć na przykład Pruszcza Gd. który zbudował obwodnicą staraniem własnym, słusznie dochodząc do wniosku że spełnia ona zadania lokalne. Oczywiście na szali argumentów leżą środki krajowe przeciw środkom samorządowym, środki które trudno porównywać, ale to już polityka a nie inżynieria. Argumentacja Pana Mieczysława jest w większości słuszna, jednak w jednym miejscu muszę sprostować sposób myślenia, otóż dwa pasy na odcinku od skrzyżowania z ul. Jagiellońską do skrzyżowania z ul. Głowackiego nie uzasadniają się. Projektując przebudowę dk 91 wykonaliśmy symulacje i obliczenie zapotrzebowania na zwiększenie przekrojów na wskazywanym przez Pana odcinku i w wyniku tych działań w sposób jednoznaczny otrzymaliśmy brak tego zapotrzebowania. Problem przepustowości leży nie w ilości pasów ale w braku skanalizowania ruchu, czyli braku odpowiednich lewo i prawo skrętów, projekt ten problem rozwiązuje. Oczywiście emocjonalne argumenty w większości przeważają, dla większości kierowców dwa pasy to większa przepustowość, pozornie lepszy komfort jazdy i większe bezpieczeństwo. Doświadczenia temu przeczą. Często zapomina się ze same dwa pasy na jezdni głównej bez kontynuacji na drogach podrzędnych nie oznaczają ze korki będą mniejsze, one będą po prostu krótsze! Dla kierowcy to żadna różnica. Nie potwierdzam również stwierdzania jakoby GDDKiA miała podpisaną jakiekolwiek umowy z koncesjonariuszem A1 w sprawie nie przebudowywania dk 91. Podobne umowy rzeczywiście funkcjonują ale na tych odcinkach autostrad płatnych, z których wpływy zasilają konto koncesjonariusza, na A1 opłaty wpływają wprost do Ministerstwa a koncesjonariusz otrzymuje stałą zryczałtowaną kwotę, zatem nie ma żadnego interesu w tym by ewentualnie wpływać na zmianę natężeń ruchu na drogach alternatywnych w jakąkolwiek stronę. Na koniec dodam, że rzeczywiście przebudowa jest planowana na 2013r. GDDKiA jest w pełni gotowa na przeprowadzenie inwestycji. W ramach tej inwestycji dokonamy przebudowy/wzmocnienia odcinka drogi od Cariny do McDonaldsa bez zmiany geometrii, kompleksową przebudowę skrzyżowań z ul. Norwida i Głowackiego oraz ścieżkę rowerową na całym odcinku wraz z budową samodzielnej kładki nad torami kolejowymi. Ten ostatni element będzie możliwy do realizacji dzięki zawartemu partnerstwu z Gminą Miejską w Tczewie, która zleciła i sfinansowała projekt uzupełniający, cały czas monitorując i wspierając działania GDDKiA. Zadaje to kłam twierdzeniu o braku współpracy pomiędzy obiema instytucjami. Pozdrawiam serdecznie Karol Markowski GDDKiA - Tczewianin :)

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx0 
  • mieczyslaw

    27.04.2012, 12:04

    Trochę to Pana kosztowało, tym bardziej należą się podziękowania za wyczerpującą odpowiedź. Mam tylko nadzieję, że pasy do prawo- i lewo-skrętów, które Państwo projektujecie, nie będą się ograniczały do długości kilku aut osobowych. Pozostaje jeszcze kwestia zbyt wielu wjazdów, skrzyżowań, co zresztą jest w ogóle problemem dróg w Polsce (szczególnie tych tranzytowych), gdzie w obrębie jednej miejscowości istnieje wyjazd z każdej posesji przylegającej do drogi. I na koniec - poprawa działania sygnalizacji, tj. synchronizacja, ponieważ teraz każde skrzyżowanie działa całkowicie niezależnie i sprawa znana, czyli światła koło Shella, które lubią od czasu do czasu "zbzikować" oraz koło "dziczka" - tam często dochodzi do zdarzeń drogowych właśnie z powodu niewłaściwego ustawienia sygnalizacji na kierunkach kolizyjnych.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    Sebastian Daczyński_gość

    28.04.2012, 07:59

    To po co ten remont ?

    Witam. A czy w latach 90-tych jak przeprowadzano analizę ruchu dla odcinka od widuktów do skrzyżowania z Jagiellońską zasadne było budowanie czterech pasów ? Bo pamietam wypowiedź dyrektora ówczesnego oddziału GDDKiA podczas otwarcia czteropasmowego odcinka że to jest pierwszy etap remontu a kolejny to własnie odcinek od Jagiellońskiej do Czarlina ... My nie chcemy obwodnicy ale chcemy czteropasmowej DK91 na całym odcinku miejskim , przeciez te milion kontenerów z PCC w Zajaczkowei zupełnie zakorkuje Tczew ! Wtedy też zostana zrobione analizy ? Pozdrawiam Pana Karola.

    Cytuj
    IP: 213.238.xx5.xx4 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.