Starostwo Powiatowe czeka na podpisanie umowy na wznowienie prac na Moście Tczewskim. Są pieniądze, jest wola - ale całość utknęła na razie poziomie proceduralnym - całość trafiła do sądu na wniosek jednej z firm startującej w konkursie.
30 stycznia Starostwo Powiatowe w Tczewie ogłosiło przetarg na wznowienie prac na Moście Tczewskim. Mowa o środkach na dokończenie etapu II A, który został przerwany w 2019 roku. Otwarcie przetargu - ze względu na złożoność materii i wiele zapytań - przekładano. Ostatecznie 22. kwietnia poznaliśmy złożone oferty:
Później urzędnicy analizowali dokumenty - zdecydowali się odrzucić najtańszą ofertę i wybrać Strabag.
Całość trafiła jednak do Krajowej Izby Odwoławczej - 23 czerwca Primost złożył odwołanie. Krajowa Izba Odwoławcza wydała orzeczenie (jest to sentencja):
To jednak nie koniec zawirowań - po decyzji KIO to pierwotny zwycięzca - Strabag - odwołał się do sądu w Warszawie. Urzędnicy czekają zatem z podpisaniem umowy na ostateczne sądowe rozstrzygnięcie. Zdaniem urzędników sprawa powinna zostać rozstrzygnięta w ciągu najbliższych tygodni.
Starostwo dysponowało na ten cel promesą z Polskiego Ładu na ponad 60 mln zł. Różnica najprawdopodobniej wróci do budżetu państwa - jednak jeśli pojawią się jakieś dodatkowe prace - co przy tak dużym zadaniu jest wielce prawdopodobnie - zostaną pokryte środkami z Polskiego Ładu.
Zgodnie ze specyfikacją prace mają potrwać 10 miesięcy - i stanowią dokończenie robót przerwanych w 2019 roku przez poprzedniego konserwatora zabytków. Mowa o demontażu przęsła ESTB, odbudowie rzecznego filara, czy ułożeniu kamiennych okładzin.
Nie przegap tego, co dzieje się w Tczewie! Sprawdź kalendarz imprez i wydarzeń i bądź zawsze na bieżąco z koncertami, spektaklami, festynami i innymi atrakcjami. Możesz też dodać swoje wydarzenie.
30 stycznia Starostwo Powiatowe w Tczewie ogłosiło przetarg na wznowienie prac na Moście Tczewskim. Mowa o środkach na dokończenie etapu II A, który został przerwany w 2019 roku. Otwarcie przetargu - ze względu na złożoność materii i wiele zapytań - przekładano. Ostatecznie 22. kwietnia poznaliśmy złożone oferty:
Wpłynęło sześć oferty - wszystkie mieszczą się w cenie, teraz ruszy już ich analiza. Szacujemy, że potrwa to nie więcej niż trzy miesiące. Chcemy jak najszybciej zamknąć wszelkie procedury, by wznowić dalsze prace na moście - powiedział nam w kwietniu starosta tczewski, Mirosław Augustyn.
Później urzędnicy analizowali dokumenty - zdecydowali się odrzucić najtańszą ofertę i wybrać Strabag.
Na etapie badania i oceny ofert, Zamawiający odrzucił ofertę Primost Południe Sp. z o.o. w w trybie art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, zgodnie z którymi Zamawiający odrzuca ofertę w przypadku, gdy zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, w powiązaniu z faktem, iż złożone przez Wykonawcę wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniły podanej w ofercie ceny. - mówił nam niedawno Marcin Stolarski, rzecznik Starostwa Powiatowego w Tczewie.
Całość trafiła jednak do Krajowej Izby Odwoławczej - 23 czerwca Primost złożył odwołanie. Krajowa Izba Odwoławcza wydała orzeczenie (jest to sentencja):
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Primost Południe spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Będzinie, powtórzenie czynności badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu. - mówił nam wtedy Marcin Stolarski - Aktualnie czekamy na uzasadnienie tego orzeczenia, ponieważ jest ono nam niezbędne abyśmy mogli ponownie zbadać zgłoszone oferty, zgodnie z oczekiwaniami KIO.
To jednak nie koniec zawirowań - po decyzji KIO to pierwotny zwycięzca - Strabag - odwołał się do sądu w Warszawie. Urzędnicy czekają zatem z podpisaniem umowy na ostateczne sądowe rozstrzygnięcie. Zdaniem urzędników sprawa powinna zostać rozstrzygnięta w ciągu najbliższych tygodni.
Starostwo dysponowało na ten cel promesą z Polskiego Ładu na ponad 60 mln zł. Różnica najprawdopodobniej wróci do budżetu państwa - jednak jeśli pojawią się jakieś dodatkowe prace - co przy tak dużym zadaniu jest wielce prawdopodobnie - zostaną pokryte środkami z Polskiego Ładu.
Liczymy na jak najszybsze zakończenie procedur i popisanie umowy z wykonawcą - bez względu, kto nim będzie. Mamy pieniądz i chcemy, jak będzie to tylko możliwe, rozpocząć prace przy odbudowie mostu - dodaje starosta.
Zgodnie ze specyfikacją prace mają potrwać 10 miesięcy - i stanowią dokończenie robót przerwanych w 2019 roku przez poprzedniego konserwatora zabytków. Mowa o demontażu przęsła ESTB, odbudowie rzecznego filara, czy ułożeniu kamiennych okładzin.
Jeśli zauważyłeś/aś błąd w artykule, prosimy o kontakt. Twoja pomoc jest dla nas bardzo cenna i pozwala nam utrzymywać wysoką jakość treści.
Jesteśmy otwarci na Twoje pomysły! Chcesz podzielić się ważną informacją, napisać o ciekawym wydarzeniu, które miało miejsce w Twojej okolicy, czy po prostu wyrazić swoją opinię na jakiś temat? Zapraszamy Cię do tworzenia treści razem z nami. Wyślij swój tekst, zdjęcia lub wideo poprzez formularz, a my opublikujemy je na naszej stronie. Pokaż, co jest ważne dla Ciebie i Twojej społeczności!
Pamiętaj, że każdy głos ma znaczenie.






























Komentarze (17)
dodaj komentarz
gośściin_gość
08.10.2025, 09:19
Artykuł nieobiektywny Utknięcie sprawy w sądzie wynika z konsekwencji błędnego postępowania Starostwa Powiatowego w Tczewie, chociaż na wniosek jednej z firm startującej w konkursie. Przedmiotowe orzeczenie dostępne jest na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych - Krajowa Izba Odwoławcza, Orzecznictwo KIO - sygnatura akt: KIO 2603/25. W uzasadnieniu wyroku Izba stwierdziła, że odrzucenie oferty (Primost Południe), z przyczyn podanych przez zamawiającego (Starostwo Tczewskie), było niezasadne - co dalej Izba uzasadnia.
Tczewiak_hejter_gość
08.10.2025, 11:41
Most się sam niedługo wyburzy:)
Czemu mnie to nie dziwi :)
vuc_gość
08.10.2025, 12:23
dziadowstwo powiatowe i starosta Mirek "nic nie mogę" Augustym w akcji
Terminator_gość_gość
08.10.2025, 12:37
To jakaś farsa z tym Naszym mostem!.Jak długo to wszystko będzie się jszcze ciągnąć?.Chyba wszyscy już zwątpili że kiedykolwiek most zostanie odbudowany.To jest naprawdę ŻAŁOSNE!!!
kros_gość
08.10.2025, 15:05
tfuuu
wyburzyć to dziadostwo i nowy postawić, raz ze za mniejsza kase! i przejezdny dla samochodów!!! a nie śmieszna kladka dla rowerów i pieszych!
x x_gość
08.10.2025, 16:19
Dopiero gdy wyczujesz orzechy + woń gazu
To nie będzie już więcej drogowskazów droga z pierwszeństwem przejazdu?
Wer_gość
08.10.2025, 16:32
Czekaj tatka latka....
Sprawa jest w Sądzie Okręgowym w Warszawie, ale przecież jest jeszcze Sąd Apelacyjny jako instancja odwoławcza. Ciekawe, czy jak Strabag przegra, to zaakceptuje wyrok, czy będzie drążył sprawę dalej. Jeśli to drugie, to mamy kolejne tygodnie czy nawet miesiące przestoju. Do tego zima i zakaz prowadzenia prac przy moście. Krótko mówiąc - następne pół roku w plecy. Most Tczewski ma ewidentnie pecha - bo jak nie Igor Strzok, to niezadowoleni wykonawcy albo brak kasy. Zawsze coś i zawsze ktoś z zewnątrz jątrzy. Szkoda, że aktualna rządząca koalicja - mimo wcześniejszych deklaracji niektórych parlamentarzystów - praktycznie nic nie robi dla rozwiązania problemu mostu. Gdzie obiecana decyzja o przejęciu przez Skarb Państwa, czy chociażby w sprawie uczynienia GDDKiA inwestorem zastępczym? W czym jest problem? Rząd Tuska ma to gdzieś, tak jak wcześniejsze rządy pisowskie to miały. W moście nie ma interesu politycznego. Powiem tak - oby jak najszybciej rozwiązali sprawę z tym przęsłem ESTB i żeby ten problem był już z głowy. Chociaż to. Bo gdyby zmieniła się w międzyczasie władza, a generalnym konserwatorem zabytków został znów Jarosław Sellin, to na bank może próbować ponownie osadzić Igora Strzoka na stanowisku Pomorskiego Konserwatora Zabytków. A ten jest niezadowolony ze sposobu rozwiązania sprawy przęsła, które starostwo uzgodniło z aktualnym PKZ Dariuszem Chmielewskim. A wtedy powtórka z rozrywki - pierwsza decyzja to wstrzymanie prac przy Moście Tczewskie i dalsze bujanie się z ESTB, przepychanki itp. itd.
Generał Ferreira_gość
09.10.2025, 19:31
Oto sposób...
Most ten niewątpliwie jest obiektem strategicznym. Łączy tereny wschodnie z zachodnimi. W przypadku nagłego rozlania się działań wojennych na nasz kraj, związanej z tym migracji ludności, znaczenie tej przeprawy będzie nieocenione. Są odpowiednie specustawy, które mogą w realizacji tego zadania wyłączyć zwykły tryb (nie)prowadzenia tej przebudowy. Krótko mówiąc rząd posiada odpowiednie prerogatywy, aby zakończyć ten cyrk. Trzeba tylko chcieć. Por fawor
Wer_gość
10.10.2025, 10:13
@Generał Ferreira
Pełna zgoda, tylko jak przekonać polityków, żeby chcieli coś w tej sprawie zrobić? Niby problem można rozwiązać w prosty sposób, ale przez lata nie potrafią tego zrobić... :(
Generał Ferreira_gość
10.10.2025, 12:35
:(
...zatem rodzi się smutny wniosek. Rządzą tym krajem syci nihiliści, poukładani w rozmaite klany polityczne. Gdyby ich przegłodzić, jest nadzieja, że wezmą się do pracy. Może to jest metoda, meroda "na głoda" ;)
Tczew 44_gość_gość_gość_gość
08.10.2025, 16:38
Most zła strategia
Decyzja o wysadzeniu mostu w 1939 roku była błędem. Nie wniosła nic a z odbudową zmagamy się do dziś.
Budyń _gość
08.10.2025, 17:47
Info
To było już wiadomo od 14 dni a portal sam od siebie nic nie potrafi ustalić tylko jak był materiał reporterski TVP Gdańsk to Tcz się przypomniało
K3wihd3oi_gość
09.10.2025, 06:17
Racja, plusnziljon reklam zaslaniajacych wszystko.
Dziwne _gość
09.10.2025, 11:02
To po co przetargi robicie?
Tu się powinno CBA zawiadomić...
Zbyszek .k_gość
09.10.2025, 15:29
Most
Jak by chcieli to już dawno by go naprawili żenujące,????
Large_gość
09.10.2025, 16:27
Wiecie co .... Wy weźcie ten most rozbierzcie albo nowy obok dostawcie. Bo ten zabyten majacy być nie mal ze ikoną Tczewa. Przez te wstrzymania urzędasów krawaciarzy ten most jest tak zhańbiony ze nawet jak go odpisują na Tip top to juz chyba nie odzyska tej wagi i statusu jaki zdobył przez dekady.....
Tczewianin Tadeusz_gość
12.10.2025, 07:39
Most Lisewski
Ten most Lisewski to nierozwiązalny problem tego miasta. A to konserwator, a to brak pieniędzy,a to nierozwiązany problem przetargu , a cały problem tkwi nie w naprawie a postawienie nowego mostu z prawdziwego zdarzenia. Łatenie tymczasowego mostu który nie spełnia standartu mostu profesjonalnego na lata , a nie prowizorka taki jak ten Lisewski zrobiony z podkładów drewnianych / czytaj kolejowych/.To wyżucenie pieniędzy w błoto .Podkłady drewniane się ruszają co powoduje erozję konstrukcji i pękanie nawierzchni. Jak już wspomniałem jest to prowizorka, w czasach wojennych niezbędna, ale nie na czasy pokoju oraz nie buduje się prowizorek , i nie wyżuca się pieniądze w błoto .., a za taki remont ten most uchodzi .Pieniądze jakie w ten most Unia Europejska i Polska wpakowała dawno by postawili nowy obok a ten niech będzie wizytówką nieudolności władz i urzędów np. konserwatorskich.