Grób żołnierzy radzieckich. Pytamy - zostawić, czy zlikwidować?

Skwer przy ulicy 30 Stycznia od dawna budzi spore emocje wśród mieszkańców Tczewa. Istnieją dokumenty - m. in. tzw. "paszport grobu" z 1948 roku, który na podstawie działań ekshumacyjnych, potwierdza, że jest to miejsce pochówku. Pod płaską płytą pamiątkową spoczywają szczątki najprawdopodobniej 469 żołnierzy radzieckich zwiezionych tu z różnych zakątków okolic Tczewa. Dzięki działaniom m. in. Międzynarodowego Czerwonego Krzyża udało się ustalić nazwiska około 111 osób pochowanych w mogile. Część z nich to nazwiska polsko brzmiące. Czy mogiła powinna znajdować się w tym miejscu? Temat powraca co jakiś czas. Tym razem za sprawą listu otwartego stowarzyszenia Zawsze Solidarni, którzy zwracają uwagę, że czas zlikwidować pomnik, a zmarłych pochować na cmentarzach. O opinię na ten temat pytamy z kamerą mieszkańców.
© Zabrania się kopiowania, przetwarzania, bądź dalszego publikowania materiałów wideo bez podania ich autora i źródła pochodzenia!
Kontakt w sprawach audiowizualnych usług medialnych na żądanie - tutaj.
    
Jak oceniasz ten materiał wideo?
Ocena ogólna tego wideo: 3.85
Subskrybuj kanał Tcz.pl
YOUTUBE 12100 SUBSKRYBCJI
Filmy Tcz.pl w YouTube
Kanał wideo Telewizji Tczew w YouTube
12 106 770 wyświetleń wszystkich filmów
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (105)
dodaj komentarz

  • _gość

    24.09.2014, 10:19

    Dobrze zrobiony materiał. Tak powinno się to robić.

    Odpowiedz
    IP: 98.30.xx0.xx0 
  • misio_gość

    24.09.2014, 10:20

    ???????????????????????????????

    ZLIKWIDOWAC MAŁO RUSKIE NAS WYMORDOWALI PODCZAS WOJNY ??? BYŁO MINEŁO TRZEBA ZYC DALEJ ALE POMNIKI ZLIKWIDOWAC.RAZ SIERPEM RAZ MŁOTEM CZERWONA CHOŁOTE!!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx7 
  • Człowiek_gość

    24.09.2014, 13:32

    DO~ misio_gość

    Misio ty zapewne jesteś zagorzałym katolikiem tzw chrześcijaninem umiejącym siać zgorzel i nienawiść do wszystkiego co się rusza i jest inne niż ty sam. Złość i uprzedzenia oraz ksenofobia to kiepscy doradcy i mają się ludzi słabych i niedowartościowanych choćby takich jak Hitler, Stalin czy obecnie Putin. No ale co się tobie dziwić, Jakich masz pasterzy tak cię pasą .

    Cytuj
    IP: 77.253.xx9.xx5 

    z tamtych lat_gość

    24.09.2014, 17:10

    Ty to typowy polski katolik, zionący nienawiścią do wszystkich i wszystkiego, oraz mający obity mózg. Gdyby nie Armia Czerwona to dziś byłbyś niewolnikiem u niemieckich panów i mówiący po niemiecku. To w najlepszym przypadku, bo twoi przodkowie jak inni mogliby wylecieć przez kominy niemieckich obozów zagłady. Ci żołnierze nie przyjechali tu na wczasy. Wolność przyszła ze wschodu, ale przyszła. Co było później to inny rozdział, za co trzeba "podziękować" państwom zachodnim i Ameryce, że wepchnęli nas w orbitę ZSRR.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx8 

    zaratustra83

    25.09.2014, 09:14

    prawda zwykłego żołnieża

    Prawda jest taka że czerwonoarmiści wyzwalali Polskę z pod okupacji niemieckiej. To jest fakt historyczny. Tam spoczywają zwykli żołnierze jacy oddali swe życie w walkach o te ziemie. Czy mogli w śród nich być komuniści? Oczywiście mogli, ale tak jak nie wszyscy Niemcy to byli naziści tak nie wszyscy Rosjanie to komuniści. Uważam że powinniśmy zarówno pamiętać o tych żołnierzach z obcych krajów jacy przelali krew w walce z nazistami, powinniśmy też pamiętać o czasach okupacji Polski przez ZSRR. Nie przekłamujmy historii, uczmy się jej. Nie niszczmy też miejsc pamięci po żołnierzach innych narodowości jacy spoczywają w Polsce. Pamiętajmy że nasi rodacy spoczywają poza granicami naszego kraju i sami musimy dawać przykład by wymagać od innych poszanowania naszych poległych.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    jurek-gość._gość

    04.10.2017, 12:38

    ty cioto ,bezmózgi ćwoku czy ty wogóle wiesz o czym i o kim piszesz ty pisdowsko-rydzolowy frajerze. no i wyłoniła się wszechpolska kreatura.

    Cytuj
    IP: 46.171.xx6.xx3 

    gość_gość

    23.10.2017, 11:19

    Misiu, jesteś katolickim ścierwem i prostakiem. Gdyby nie Ci polegli żołnierze, walczący pod symbolem tej gwiazdy, to Niemcy by nas wymordowali. Ciebie też by nie było. W najlepszym przypadku byłbyś niewolnikiem u niemieckich panów.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx8 
  • ToMmek

    24.09.2014, 10:32

    Jak na moje powinno być to jak najszybciej zlikwidowane, kto by pomyślał, żeby stawiać pomnik okupantowi? Równie dobrze moglibyśmy wtedy postawić pomnik Hitlera czy właśnie Stalina. Wg mnie mamy wielu właśnie Polskich bohaterów, którym możemy postawić pomnik, albo znak polski walczącej tj, jest w Warszawie.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • raz sierpem raz młotem_gość

    24.09.2014, 11:00

    Jestem za likwidacją

    Może w końcu coś się ruszy... Dla mnie jest to nie zrozumiałe że tyle lat po odzyskaniu niepodległości, pomnik żołnierzy sowieckich wciąż stoi. Żołnierzy barbarzyńców ....

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx7 
  • kolega_gość

    25.09.2014, 03:21

    Pomnik powinien Zostać

    Pomnik powinien Zostać. Historii nie należy się wstydzić. Pomnik ten przypina nam jakiś etap historii miasta dla jednych dobry dla inny zły ale jaś. Dlatego własnie pomnik powinien zostać.

    Cytuj
    IP: 31.186.xx7.xx4 
  • LXC_gość

    24.09.2014, 11:14

    Pomnik oczywiście zlikwidować! Nie ma co gloryfikować armii okupacyjnej. Co do grobu - zastosować te same zasady, które stosuje się na cmentarzach komunalnych - czyli likwidacja po 20 ( chyba ) latach, jeśli grób jest "nieopłacony". Ewentualnie ambasada Rosji niech zapłaci za ekshumacje i opłaci grób na cmentarzu komunalnym. Jeśli nie - zlikwidować.

    Odpowiedz
    IP: 31.61.xx1.xx8 
  • jo anna_gość

    24.09.2014, 11:14

    Zostawic

    skoro sa tam zlozone kosci zmarlych ludzi na tym terenie to niech zostanie.. nie ma znaczenie jakiej narodowosci to ludzie w calej europie sa takie pomniki ... nie jest to nic zlego a usuniecie pomnika bylo by bezczeszczeniem pamieci i zwlok zlozonych tam a jako narud katolicki w wiekszosci nie powinnismy sobie na to pozwolic. po za tym jest to fragment histori naszego narodu i miasta. tyle odemnie. pomnik powinien zostac a wladze miasta powinny zajac sie wazniejszymi sprawami niz pomnik tak samo sama ta strona zamist namawiac ludzi do nienawisci i zmian powinna promowac tolerancje i pokojowe rozwiazania..  ZOstawcie ten pomnik . pozdrawiam Joan

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx5.xx7 
  • _gość

    24.09.2014, 13:33

    Zgadzam sie, pomnik powinien tam zostac.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx9.xx9 
  • PO_gość

    24.09.2014, 11:15

    Pomalować w zebrę

    Pomalować w zebrę i postawić semafor kolejowy. Dodatkowo rozłożyć wokół podkłady kolejowe. Inwestycja ok 500 tys ale jakże potrzebna

    Odpowiedz
    IP: 153.19.xx8.xx2 
  • tsrh_gość

    24.09.2014, 13:18

    You made my day :)

    Cytuj
    IP: 37.7.xx1.xx6 
  • maciej_gość

    24.09.2014, 11:31

    pomnik

    wysadzic w powietrze jak fajerwerki juz dawno to radzieckie cos powinno znilnac a nie teraz ale sie obudzili

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx3 
  • _gość

    24.09.2014, 11:31

    Postawić tablicę, pomnik z gwiazdą czekistowską zlikwidować. Pamięć dla ludzi, nie dla systemu.

    Odpowiedz
    IP: 46.171.xx8.xx5 
  • _gość

    24.09.2014, 11:34

    Prawdopodobnie większość z tych żołnierzy nie miała ochoty zasuwać aż do Berlina i woleliby wrócić do domu. Kierunek marszu mieli jednak wyznaczony tylko jeden, czyli na zachód. Tego, kto próbował się cofać, rozstrzeliwały wojska NKWD. Z jednej strony hitlerowcy, a z drugiej swoi. Od represji stalinowskich oni wycierpieli najbardziej, bo Stalin wymordował miliony swoich współobywateli. Oni nie byli winni temu, że Stalin to morderca. Myślę, że można by ten pomnik zostawić. To nie jest pomnik Stalina, ani komunizmu, tylko tych którzy zginęli.

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • Jerzy Tuskiewicz_gość

    24.09.2014, 15:01

    POtomkowie

    Dzisiaj potomkowie tamtych popierają działania Putina. Ruskie to dziki naród, który ma w genach usiłowanie dominowania nad innymi.

    Cytuj
    IP: 83.16.xx2.xx4 

    _gość

    25.09.2014, 00:07

    Bo to były takie lemingi jak wyborcy PO

    Cytuj
    IP: 95.48.xx9.xxx 

    _gość

    25.09.2014, 11:05

    A dzisiejsi Polacy, to potomkowie tych Polaków, którzy dzisiejsze tereny Białorusi i Ukrainy, zabrane pod koniec XIV w przez Litwinów, Tatarom zaczęli później uważać za swoje, czyli polskie, zaczęli je kolonizować i do dzisiaj uważają za polskie. Zaczęli z resztą też Litwę uważać za część Polski i wielu do dzisiaj tak uważa. Rdzenną ludność tych terenów traktowali, jako obywateli gorszej kategorii niż Polacy, co nam do dzisiaj Litwini, Ukraińcy i Białorusini pamiętają. Gdyby nie książę Witold, to nie byłoby żadnych Kresów Wschodnich. Dzisiejsi Polacy, to potomkowie tych Polaków, którzy przed II wojną światową, razem z Hitlerowcami zaatakowali Czechosłowację i zajęli kawałek (Zaolzie) jej terytorium. To potomkowie tych Polaków, którzy w ramach akcji WISŁA wywieźli na siłę z Bieszczad całe, rdzennie zamieszkujące te tereny narody - Ukraińców, Bojków, Dolinian i Łemków, jak również rodzin mieszanych polsko-ukraińskich. Przymusowe przesiedlenia miały miejsce jeszcze w 1950 roku. Dzisiejsi Polacy, to potomkowie Polaków, którzy w 1968 roku, razem z żołnierzami radzieckimi, najechali na Czechosłowację, bo naszym południowym sąsiadom zachciało się trochę wolności i demokracji. Dzisiaj udajemy, że to nie my najechaliśmy Czechosłowację w 1968 roku. to jacyś inni Polacy. Sami komuniści i to chyba w ogóle był sam gen Jaruzelski w czołgu. O zaatakowaniu Czechosłowacji z Hitlerowcami, przed wojną, w ogóle się u nas nie mówi, bo my jesteśmy chodzące ideały, naród wybrany, najbardziej pokrzywdzony przez inne narody/kraje, a tacy jesteśmy porządni i wszystkich lubimy. Jeszcze głupio się dziwimy, że Czesi nie lubią nas tak, jak my lubimy ich i tak jakbyśmy chcieli, żeby nas lubili. Po II wojnie światowej, w granicach Polski, znalazły się tereny zamieszkałe przez Słowaków, którzy od razu polskie władze zaczęły dyskryminować i na siłę polonizować, żeby wytępić z Polski język słowacki. O tym tez się u nas w ogóle nie wspomina, bo przecież my Polacy, jesteśmy super i nikogo, nigdy nie skrzywdziliśmy, tylko wszyscy inni, w koło, krzywdzili nas. Mamy pretensje np do Rosjan, że fałszowali historię w sprawie Katynia, a sami nie wspominamy w ogóle o tym wszystkim, co tu powyżej napisane, ani np o tym, że po wojnie, w Polsce funkcjonowało obozy koncentracyjne i były to polskie obozy, w których Polacy więzili Niemców. tak w ramach zemsty. No i OK. Zemsta jest słodka, tylko czy przez to nie Polacy nie upodobnili się do Hitlerowców? Nie lubimy, kiedy nam się wytyka jakieś nasze błędy itd. Lubimy uchodzić za naród zaje...tych ludzi, choć w wielu miejscach na świecie, funkcjonuje jeszcze stereotyp, Polak - pijak i złodziej. To oczywiście nie prawda, bo przecież my Polacy najlepiej wiemy, że jesteśmy abstynentami i że żaden Polak jeszcze nic, nikomu nie ukradł.

    Cytuj
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • ddr_gość

    24.09.2014, 11:39

    Przenieść

    Przenieść na cmentarz komunalny bez gwiazdy za długo była w naszym kraju symbolem kłamstwa o przyjaźni

    Odpowiedz
    IP: 85.115.xx8.xx0 
  • wswd_gość

    01.10.2014, 21:03

    do gosc

    Widać tylko twoja pobieżna wiedzę domowy historyku ziemie często były dziedziczone albo przez związki małżeńskie albo rodzinne koligacje proponuje prześledzić tereny dawnej polski z granicą czeska i jej rodzinne powiązania a nie szarpać wszystko co polskie tyle krzywd co ten naród doznał na przestrzeni wieków chcesz zatrzeć jakimiś oszczerstwami a odpowiedziałeś sobie dlaczego Łemkowie zostali przesiedleni na kogo ty chcesz zwalić winę do budy i siedź cicho.

    Cytuj
    IP: 83.8.xx5.xx1 
  • mariusz_gość

    24.09.2014, 11:40

    zlikwidowac, rozebrać i zapomnieć o tym bajzlu sowieckich zbrodniarzy

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xx6.xx1 
  • tcz45

    24.09.2014, 11:44

    usunąć szybko

    Nie przeniosą, bo do takiej decyzji trzeba mieć odwagę i w sercu patriotyzm. Zaraz ruskie zaapelują,że oj ej jak tak nie można, że to zmienianie historii, brak szacunku itditp . Dawno trzeba było takie pomniki polikwidować. We własnym kraju nie możemy robić tego co chcemy. Widocznie sowieci mają nadal tu sporo swoich agentów i wielbicieli.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • Człowiek_gość

    24.09.2014, 13:39

    tcz45

    Wiesławie co masz w sercu to i na języku. Sądzę ze masz problem z ksenofobią a to już nie po chrześcijańsku - cokolwiek to znaczy.

    Cytuj
    IP: 77.253.xx9.xx5 

    _gość

    24.09.2014, 16:09

    Ci mniej lotni łykaja jak młode pelikany....

    Ty kolego nie jesteś patriotą..., lecz idiota .Kolejna kiełbasa wyborcza rzucona tłumowi  .

    Cytuj
    IP: 84.38.xx7.xx5 
  • _gość

    24.09.2014, 11:51

    Chodziłam do szkoły podstawowej i zapalaliśmy znicze na tym pomniku, uczono nas szacunku do drugiego człowieka. Nie mam pojęcia dlaczego komuś przeszkadza ten symbol poległych. Wydaje mi się, że Ci którzy robią zamieszanie wokół pomnika to po prostu z nudów i z braku innych problemów. Ciekawe jak by w ten sposób chciano potraktować Polskich poległych żołnierzy ale w innym kraju, wtedy zupełnie inaczej co niektórzy spojrzeli na to. Na pewno rodziny tych żołnierzy, którzy nie raz odwiedziły to miejsce są szczęśliwe iż ich syn, mąż, ojciec są pochowani z szacunkiem a nie są nieznani i ich nazwisko widnieje na płycie. Zajmijcie się tym co istotne a nie szukaniem problemów na siłę.

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx4.xx4 
  • _gość

    24.09.2014, 15:34

    Chodziłaś do szkoły za czasów komuny i kompletnie nie znasz historii. Rozumiem, że wtedy nie mówiono prawdy o tych "wyzwolicielach" ale teraz wypadałoby uzupełnić wiedzę co ta czerwona zaraza robiła w Polsce.

    Cytuj
    IP: 178.37.xx7.xx9 
  • Kirkor

    24.09.2014, 12:01

    Jest pewna różnica

    Musimy oddzielić dwie sprawy - uhonorowanie ZWYKŁYCH, NORMALNYCH żołnierzy, którzy zginęli w tych okolicach i upamiętnienie reżimu, który przez ponad 40 lat niszczył nasz kraj i społeczeństwo. W sumie niewielki grób lub tablica upamiętniająca żołnierzy - TAK. Spory pomnik w obecnej postaci - NIE

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    24.09.2014, 12:29

    dokładnie niech szczątki pozostaną w tym miejscu ale sam pomnik zlikwidować... bo ten pomnik upamiętnia system zbrodniczy... jestem za likwidacją pomnika i w miejsce tego ewentualnie postawić tablicę upamiętniającą.. a pomniki stawiać Naszym Bohaterom!

    Cytuj
    IP: 109.197.xx0.xx4 

    pp_gość

    12.09.2017, 17:26

    "Zwykli normalni żołnierze"

    Z tego co mi wiadomo to właśnie ci "Zwykli normalni żołnierze" radzieccy gwałcili, zabijali i okradali Polaków także z własnej inicjatywy bo czuli się panami jak nas "wyzwalali". Jaka masz pewność, że w tym grobie nie leżą ci co gwałcili i zabijali. Prawda jest także taka, że nad bramą Brandenburską w Berlinie zawisła najpierw Polska flaga ale ruskie zastrzelili tych co ta flagę wieszali, zdjęli Polską flagę i zawiesili tylko Radziecką. Według twojego "myślenia" to także można postawić pomnik poległym Niemcom, którzy byli zwykłymi żołnierzami bo zarówno ZSRR jak i Niemcy byli agresorami i okupantami Polski.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx0.xx4 
  • Sebastian_gość

    24.09.2014, 12:36

    Przeniesienie

    Pomnik jest upamiętnieniem ludzi nierzadko złych lecz zdarzają się i porządni zatem likwidacja to zatarcie pamięci o wszystkich poległych a do tego nie mamy prawa. Jedyne słuszne chyba rozwiązanie to przeniesienie i zmodyfikowanie obelisku. Może płyta upamiętniająca poległych żołnierzy.

    Odpowiedz
    IP: 188.33.xx7.xx6 
  • Mateusz_gość

    24.09.2014, 12:38

    Zlikwidować. Wszystko związane z ZSRR powinno być zlikwidowane. TO absurd, że widzimy jeszcze pomniki z czerwoną gwiazdą.

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx0 
  • GOŚĆ_gość

    24.09.2014, 12:45

    zostawic mogiły

    oczywiście ,ze zostawić.Szacunek się należy..A przy okazji kiedy w Tczewie powstanie pomnik ku czci wysiedlonych obojga narodów jako ofiar czasów w których im przyszło żyć,mam na myśli zarówno Polaków jak i potem Niemców.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx3 
  • _gość

    24.09.2014, 13:03

    pomnik

    Ci wszyscy cdo mowia o likwidacji pomnika nie maja zielonego pojecia o histori.Tu leza zwykli zolnierze ktorzy walczyli z okupantem.A ci ktorym przeszkadza pomnik powinni sobie znalezsc inne miejcse na ziemi gdzie nie bedzie zadnych pomnikow.

    Odpowiedz
    IP: 31.61.xx1.xx8 
  • _gość

    24.09.2014, 15:38

    No właśnie. Każdy chce usunięcia a nikt nie wie czy ten który tam leży to był sojusznikiem czy zdrajcą. Piszą bo piszą.

    Cytuj
    IP: 188.33.xx7.xx1 

    _gość

    24.09.2014, 18:22

    a ty nie masz pojęcia o ortografii, nieuku...

    Cytuj
    IP: 81.219.xx7.xx3 
  • z tczewa_gość

    24.09.2014, 13:41

    Jak zwykle

    No cóż, jak zwykle bicie przedwyborczej piany. Udajemy, że władza spełni oczekiwania społeczeństwa, o które media pytają na ulicy. Koń by się uśmiał... Przecież wszyscy wiedzą, że chociażby 100% społeczeństwa błagało o ściągnięcie dumnie pobłyskującej nad naszymi głowami, górującej nad wszystkim, czerwonej gwiazdy, i prosiło o przeniesienie szczątków żołnierzy okupanta, dzikich masowych gwałcicieli, grabieżców, agresorów, którym w żadnym wypadku nie chodziło o naszą wolność, na cmentarz wojskowy, to PRZECIEŻ NIE MA NA TĘ OPERACJĘ TAK OGROMNYCH PIENIĘDZY! Po prostu nie ma i nie będzie. Kłopot z naprawieniem chodników, zadbaniem o infrastrukturę i małą architekturę, a mamy uwierzyć, że są fundusze na taką operację? No, ha, ha, ha. Proszę jedynie o ściągnięcie tej ohydnej gwiazdy znad naszych głów, bo to śmiechu warte, by tam była. Tyle rozumu to chyba wszyscy mają, że symbol ten, pełen krwi niewinnych ofiar, nie zasługuje na eksponowanie...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx5 
  • gość_gość

    24.09.2014, 14:01

    Razem z wyborami zrobić referendum w sprawie pomnika .

    Odpowiedz
    IP: 185.26.xx2.xx8 
  • Toni_gość

    24.09.2014, 14:05

    Scierwo komunistyczne zawsze będzie za ruskimi.

    Odpowiedz
    IP: 185.26.xx2.xx8 
  • Dario_gość

    24.09.2014, 14:06

    ZOSTAWIC!

    A komu on przeszkadza? Byli to ludzie, ktorzy bez idei, z przymusu poszli na obca wojne. I na niej tez zgineli. My krzyczymy, gdy gdzies tam, na kresach, w bylej Polsce ktos likwiduje Polskie cmentarze, czy mogily - a my mielibysmy robic to samo? Zlikwidowalismy juz w Tczewie cmentarze Zydowski i Ewangielicki, dlaczego brnac w ten bezsens dalej? Zaczeli te problematyke rozumiec obecni mieszkancy Zulaw - dbaja oni o pozostalosci cmentarzy przedwojennych mieszkancow. Bierzmy z Nich przyklad!

    Odpowiedz
    IP: 87.78.xx8.xx0 
  • dfgd_gość

    24.09.2014, 14:30

    dfgh

    Koniecznie należy postawić tez pomnik ze swastyką , przecież oni też nas ratowali przed bolszewikami , nie pamiętacie już 1920 roku ? A tak serio to ten pomnik powinien zniknąć gdyż rosjanie zbyt wiele złego nam wyrządzili krzywdy - balując za nasze pieniądze i gwałcąc polskie kobiety .... w Gdańsku jakiś artysta postawił pomnik jak rosyjski żołnierz gwałci polską kobiete to była wielka afera że przedstawił prawdę - nie bądźmy poprawni politycznie , mówmy jak było naprawde

    Odpowiedz
    IP: 79.186.xx6.xx3 
  • PiS da_gość

    24.09.2014, 14:32

    ...

    Zaorać to plugastwo.

    Odpowiedz
    IP: 37.248.xx5.xx4 
  • goscie_gość

    24.09.2014, 14:41

    blabla

    Jestem uczniem Kiri i według mnie nadaje on dosyć fajnego klimatu. A tak naprawde moim zdaniem to nie potrzebne wywalanie pieniedzy w błoto które trzeba by wyłożyć na likwidacje. Stoi to stoi... Lepiej wydać te pieniedzą na remont chodnika w bardziej istotnym miejscu.

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx7.xx6 
  • JamesLewn_gość

    24.09.2014, 14:53

    TROCHĘ ROZSĄDKU, są ważniejsze rzeczy.

    Żeby nie marnować pieniędzy (NASZYCH PUBLICZNYCH Z PODATKÓW - to my utrzymujemy wszystkie pomysły grupek interesów) na takie głupie wymachiwanie szabelką i czepianie się wszystkiego powinno się USUNĄĆ SAMĄ GWIAZDĘ . Teraz się wszystkim akurat przypomniało o tym przed wyborami, akurat teraz złapało ,,nas" wielkie obrzydzenie do ruskich(w związku z syt. na Ukrainie). Niech dofinansują za to coś bardziej użytecznego dla obywateli miasta. Łapkujcie , jeśli się zgadzacie lub nie.

    Odpowiedz
    IP: 46.165.xx0.xx5 
  • _gość

    24.09.2014, 15:52

    RAZ WROGOWIE RAZ SOJUSZNICY ZA 10 LAT ZMIENI SIĘ USTÓJ I BĘDĄ NASZYMI SPRZYMIERZEŃCAMI. 30 LAT TEMU ŻOŁNIERZE POLSCY SKŁADALI PRZYSIĘGĘ, ŻE ZWIĄZEK RADZIECKI TO NAS SPRZYMIERZENIEC I TEGO NIKT DO DZISIEJSZYCH CZASÓW NIKT NIE ODWOŁAŁ WIĘC TAMTO POKOLENIE W RAZIE WOJNY NIE MOŻE WALCZYĆ PRZECIWKO SOWIETOM I CO ZROBIĆ Z TAKIM FAKTEM? DZIADKOWIE SIĘ NUDZĄ, NIBY KATOLICY A POMNIK IM PRZESZKADZA.

    Odpowiedz
    IP: 188.33.xx7.xx1 
  • Znicz_gość

    24.09.2014, 16:04

    Szczątki

    Zlikwidować i pozostałości wysłać Putinowi.

    Odpowiedz
    IP: 79.204.xx4.xx7 
  • Janusz1_gość

    24.09.2014, 16:22

    zginło ich 600 tys. aby nas wyzwolić a polskie cimne katole chcą wszystko niszczyć naród który zapomina swej historii zginie i powoli się to dzieje.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx6 
  • Jan_gość

    24.09.2014, 18:35

    Wrogu katoli, poczytaj o Twoich "wyzwolicielach".

    tnij.tcz.pl/?u=26af26 To azjatycka dzicz, która nas nie wyzwalała, tylko przez Polskę miała najbliżej do Berlina. Ich miejsce na rosyjskim cmentarzu wojskowym w Gdańsku.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx8.xx2 

    _gość

    24.09.2014, 21:38

    za mało zginęło, wyzwoliciele z bandyckiego kraju. KOLEJNI ZBRODNIARZE. Może pomnik Bismarckowi albo Hitlerowi postawimy? Bo nie ma to jak niemiecki ład, porządek, czystość...

    Cytuj
    IP: 81.219.xx7.xx3 
  • Miś_gość

    24.09.2014, 16:58

    ZOSTAWIC

    CIEKAWE KOMU TO ZAWADZA MOŻE DEWELOPER PLCU SZUKA .

    Odpowiedz
    IP: 46.76.xx8.xx1 
  • _gość

    24.09.2014, 22:48

    patriotom, nieuku...

    Cytuj
    IP: 81.219.xx7.xx3 
  • dar_gość

    24.09.2014, 17:18

    Mogiła

    Moim zdaniem powinna zostać.Ze względu na historie i pamięć zamordowanych

    Odpowiedz
    IP: 80.224.xx4.xx7 
  • Wicek - urodzony Tczewiak_gość

    24.09.2014, 17:34

    * Zostawic mogily w spokoju. *

    * Chcialbym wiedziec ile ten misio gosc ma lat i co on i paru takich innych mu podobnych maja przeciwko cmentarzowi gdzie pochowano poleglych zolnierzy radzieckich,tam nie lerzy jeden chuligan czy oprawca ale prawie 500 cial poleglych zolnierzy za nasze wyzwolenie z pod hitlerowskiego okupanta..Mysmy po wojnie dbali o ten masowy grob,to nie jest tylko pomnik!Tam pochowani sa ludzie, jacy by oni nie byli,byli ludzmi tak jak i my,wiec nie zbestrzestszajmy sami jak robia to inni.Zostawic i dac innym przyklad iz w Polsce wolnej i demokratycznej nie ma podzialow i mscicieli.Prawdopodobnie większość z tych żołnierzy nie miała ochoty zasuwać aż do Berlina i woleliby wrócić do domu. Kierunek marszu mieli jednak wyznaczony tylko jeden, czyli na zachód. Tego, kto próbował się cofać, rozstrzeliwały wojska NKWD. Z jednej strony hitlerowcy, a z drugiej swoi. Od represji stalinowskich oni wycierpieli najbardziej, bo Stalin wymordował miliony swoich współobywateli. Oni nie byli winni temu, że Stalin to morderca. Myślę, że można by ten pomnik zostawić. To nie jest pomnik Stalina, ani komunizmu, tylko tych którzy zginęli.

    Odpowiedz
    IP: 91.56.xx4.xx5 
  • vvv_gość

    01.10.2014, 21:12

    nieuk

    ale byki do szkoły

    Cytuj
    IP: 83.8.xx5.xx1 
  • _gość

    24.09.2014, 18:29

    okroili wam historię w szkole, nieuki??

    Kolejna fala masowych gwałtów przyszła w 1945 roku. Tym razem jej sprawcami byli żołnierze Armii Czerwonej. Im bardziej front zbliżał się do Elbląga, Gdańska i Berlina, tym bardziej masowa i okrutna stawała się przemoc seksualna. Była bowiem falą odbitą, przeniesieniem brutalnego zachowania wobec niemieckich kobiet na Polki. W liście wysłanym 17 kwietnia 1945 r. z Gdańska jakaś Polka, prawdopodobnie ubiegająca się o pracę w otoczeniu radzieckiego garnizonu, skarżyła się, że została zgwałcona siedem razy: „Raz tej nocy zostałam zgwałcona, ta hańba odbyła się na oczach ojca. (...) Mnie zgwałcono 7 razy, to było straszne”. Podobną gehennę przeżyły kobiety na Warmii i Mazurach. Nawet po przesunięciu się frontu Niemki i Polki były tam regularnie gwałcone. W Prusach Wschodnich i na Śląsku, gdy tylko pojawiali się żołnierze gen. Koniewa i Żukowa, dochodziło do masowych gwałtów. Jeśli idąca naprzód jednostka pierwszego rzutu nie zdążyła, tyłowe nadrabiały zaległości. „Żołnierze Armii Czerwonej nie przejmowali się zbytnio jakimiś »indywidualnymi związkami« z niemieckimi kobietami - pisał dramaturg Zachar Agranienko w swoim dzienniku, gdy służył jako oficer piechoty morskiej w jednostce walczącej w Prusach Wschodnich. - Dziewięciu, dziesięciu, dwudziestu naraz - gwałcili, nie oglądając się na nic i na nikogo”. Jak donoszono z Olsztyna w marcu 1945 r., „nie uchowała się prawie żadna kobieta” i - jak podkreślano - bez względu na wiek. Świadkowie twierdzili, że gwałcone były 10-letnie dziewczynki i 70-letnie staruszki. „A najważniejsze - zauważył ktoś w prywatnym liście - że kobiety są kobietami podobno od 9 lat do 80, a nawet był wypadek 82”. Zdarzało się, że ofiarą gwałtu padały równocześnie babka, matka i wnuczka. Bardzo często dochodziło do gwałtów zbiorowych, których sprawcami było kilkunastu, nawet kilkudziesięciu żołnierzy. „Te rzeczy dzieją się jeszcze i obecnie w dalszym ciągu. Wobec tego w szczególnie ciężkiej sytuacji są robotnice Polki zatrzymywane w dalszym ciągu przez władze sowieckie do robót. Proszą one rozpaczliwie o wyrwanie ich z tej gehenny”. Masowo gwałcone były także Polki wywiezione do Niemiec na roboty.

    Odpowiedz
    IP: 81.219.xx7.xx3 
  • _gość

    24.09.2014, 18:30

    okroili wam historię w szkole, nieuki??

    Kolejna fala masowych gwałtów przyszła w 1945 roku. Tym razem jej sprawcami byli żołnierze Armii Czerwonej. Im bardziej front zbliżał się do Elbląga, Gdańska i Berlina, tym bardziej masowa i okrutna stawała się przemoc seksualna. Była bowiem falą odbitą, przeniesieniem brutalnego zachowania wobec niemieckich kobiet na Polki. W liście wysłanym 17 kwietnia 1945 r. z Gdańska jakaś Polka, prawdopodobnie ubiegająca się o pracę w otoczeniu radzieckiego garnizonu, skarżyła się, że została zgwałcona siedem razy: „Raz tej nocy zostałam zgwałcona, ta hańba odbyła się na oczach ojca. (...) Mnie zgwałcono 7 razy, to było straszne”. Podobną gehennę przeżyły kobiety na Warmii i Mazurach. Nawet po przesunięciu się frontu Niemki i Polki były tam regularnie gwałcone. W Prusach Wschodnich i na Śląsku, gdy tylko pojawiali się żołnierze gen. Koniewa i Żukowa, dochodziło do masowych gwałtów. Jeśli idąca naprzód jednostka pierwszego rzutu nie zdążyła, tyłowe nadrabiały zaległości. „Żołnierze Armii Czerwonej nie przejmowali się zbytnio jakimiś »indywidualnymi związkami« z niemieckimi kobietami - pisał dramaturg Zachar Agranienko w swoim dzienniku, gdy służył jako oficer piechoty morskiej w jednostce walczącej w Prusach Wschodnich. - Dziewięciu, dziesięciu, dwudziestu naraz - gwałcili, nie oglądając się na nic i na nikogo”. Jak donoszono z Olsztyna w marcu 1945 r., „nie uchowała się prawie żadna kobieta” i - jak podkreślano - bez względu na wiek. Świadkowie twierdzili, że gwałcone były 10-letnie dziewczynki i 70-letnie staruszki. „A najważniejsze - zauważył ktoś w prywatnym liście - że kobiety są kobietami podobno od 9 lat do 80, a nawet był wypadek 82”. Zdarzało się, że ofiarą gwałtu padały równocześnie babka, matka i wnuczka. Bardzo często dochodziło do gwałtów zbiorowych, których sprawcami było kilkunastu, nawet kilkudziesięciu żołnierzy. „Te rzeczy dzieją się jeszcze i obecnie w dalszym ciągu. Wobec tego w szczególnie ciężkiej sytuacji są robotnice Polki zatrzymywane w dalszym ciągu przez władze sowieckie do robót. Proszą one rozpaczliwie o wyrwanie ich z tej gehenny”. Masowo gwałcone były także Polki wywiezione do Niemiec na roboty.

    Odpowiedz
    IP: 81.219.xx7.xx3 
  • stas_gość

    24.09.2014, 19:00

    a co, ktos potrzebuje miejsce na nowy pomnik jp2?

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx0.xx4 
  • viola_gość

    24.09.2014, 20:10

    pomnik

    Zgadzam się z komentarzami mówiącymi o tym,że należy zlikwidowac pomnik, gwiazdę ale nie cmentarz. Postawić tablicę upamiętniającą poległych i tyle, albo przenieść na cmentarz komunalny, ale to pewnie wiąże się z kosztami. Tam leżą ludzie, często zwykli którzy z komunizmem nie mają nic wspolnego, szli na wojnę bo tak kazał im Stalin..........

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx3.xx9 
  • _gość

    24.09.2014, 21:36

    nooo, apo drodze gdzieś tę spermę musieli z uszu spuścić...wszystkie kobiety i kozy czerwonoarmistów.

    Cytuj
    IP: 81.219.xx7.xx3 
  • _gość

    24.09.2014, 20:37

    PRZENIEŚĆ NAJSZYBCIEJ JAK TO MOŻLIWE

    STAWIANIE POMNIKÓW OPRAWCOM NARODU POLSKIEGO TO PLUGAWA GŁUPOTA!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • kysel_gość

    25.09.2014, 01:09

    STAWIANIE POMNIKÓW OPRAWCOM NARODU POLSKIEGO

    Hm, w sumie to masz rację, nawet się z Tobą tu zgodzę, tylko pokaż który z tych pochowanych tam żołnierzy był tym oprawcą naszego narodu a pochowamy go pod mostem gdzie jego miejsce. A jeżeli nie wiesz który lub czy w ogóle jest ktoś tam taki to nie wypisuj głupot. To tak jak byś powiedział każdy Niemiec to gestapowiec - czy aby na pewno???

    Cytuj
    IP: 5.174.xx0.xx1 
  • gość_gość

    24.09.2014, 21:27

    no sami święci

    jak wybuchła wojna to tczewska hołota z kwiatami w rękach witała hitlerowców.A Polaków których wysiedlali lub aresztowali okradali,bili i szykanowali.Najpierw wiec czczewik niech rozliczy swoją historie a potem sie zajmie Rosjanami zwłaszcza tymi tymi co ginęli na froncie.Podobno tu tylu historyków i co może by ktos napisał,czy każdy sie boi?Ruscy na Polakach sie nie mścili wtedy jeszcze jak weszli bo Polaków juz tu nie było bo ich wysiedlono z tych terenów,a przynajmniej z Tczewa,Gdanska ,Gdyni i okolic .O wiochach nie wiem ,mozliwe ,że kmiotkom włos z głowy nie spadł.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx3 
  • znawca_gość

    24.09.2014, 22:06

    zapytajmy ekspedientów

    A co na to "profesorowie" Ickiewicz i Korda?

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx6.xx3 
  • _gość

    25.09.2014, 08:58

    dyletanci, ignoranci, wykształciuchy, żadni patrioci, żadni NAUCZYCIELE NAWET, nie mówiąc o profesurze...

    Cytuj
    IP: 213.238.xx2.xx8 
  • marcin_gość

    24.09.2014, 23:39

    ...

    Czytam tak sobie to z Norwegii, pierwsi ludkowie nie znaja historii, sa młodzi ok.. dziennikarka tandetna nie ma dyjkcii i w ogole się nie mala jest...choć czasami fajne tematy porusza ...ale jak rodzinke tczewska ruszy to już jest masakra vide prezydent do niczego i starostwo czyli w tamtym kraju vide nic się nie zmienilo........................................................................smiacx mi się czemu sa korki jak mamy taka inteligencje..................

    Odpowiedz
    IP: 84.234.xx5.xx4 
  • Ruszy_gość

    25.09.2014, 00:02

    ZLIKWIDOWAĆ

    ZBURZYĆ, ZLIKWIDOWAĆ I POSTAWIĆ POMNIK ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH!

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx4 
  • kysel_gość

    25.09.2014, 00:50

    Nastąpiło jakieś przekłamanie. To nie jest pomnik Armii Radzieckiej tylko Żołnierzy Radzieckich, różnica niby nieznaczna ale istotna. Tam spoczywają zwykli żołnierze, którym kazano iść walczyć na polskiej ziemi. Tam nie leży Stalin, czy Beria, lub inny enkawudzista, tylko jak to ich nazywano - mięso armatnie, po których trupach szło NKWD. Mam pytanie- za to, że zginęli na naszej ojczystej ziemi walcząc z nienieckim okupantem to  teraz mają zostać ukarani poprzez wyrzucenie z ich z mogiły???. Wstyd. Stowarzyszenie "SOLIDARNI" tylko z kim??? Bo na pewno nie z rozumem Idźmy dalej i zlikwidujmy pomnik żołnierzy Armii Pruskiej, bo taki też jest w Tczewie, przecież to też okupanci, i to przez prawie 200 lat. Wstyd panowie wstyd. Czy polityka musi zawsze przesłaniać nam zdrowy rozsądek?? No tak wybory już blisko, a jak nie ma się nic do powiedzenie to trzeba znaleźć temat zastępczy.

    Odpowiedz
    IP: 5.174.xx0.xx1 
  • _gość

    25.09.2014, 08:11

    sowieckie hamy

    ale temu zwykłemu sowietowi kazali kraść i mordować AKowców , gwałcić , Może i ty jesteś potomkiem radzieckiego homo sowietikus.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx1 

    kysel_gość

    26.09.2014, 13:37

    Bynajmniej nie usprawiedliwiam tego co spotkało wielu naszych rodaków od Sowietów, ale staram trzeźwo myśleć (ponoć myślenie nie boli, też Ci to polecam) bo mówisz "kazali mordować akowców" - ale chyba nie tym, bo Ci w tym czasie już byli martwi i jak już pisałem nie byli z nkwd, bo chyba o nich myślałeś pisząc o mordowaniu żołnierzy AK.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx1 

    pp_gość

    12.09.2017, 17:38

    sowieckie gnidy

    A jak myślisz kto tworzył tą twoją Armię Radziecką jak nie zwykli żołnierze radzieccy. To właśnie ci zwykli żołnierze radzieccy gwałcili, mordowali i grabili, a zwalanie winy na Armię Radziecką to typowe zagranie aby rozmyć odpowiedzialność poszczególnych ludzi. Tych Rosjan co nie byli wcieleni do wojska można uznać za niewinnych tego co robili ci twoi żołnierze radzieccy.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx0.xx4 
  • ja_gość

    25.09.2014, 04:27

    czy zlikwidować

    czas na zmiany pomniejszyć zmienić miejsce lub zlikwidować groby nie opłacane opuszczone też sie likwiduje proponuje wariant 3

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx1.xx1 
  • remoo_gość

    25.09.2014, 10:10

    Grób to grób. Nie rozumiem komu miałby przeszkadzać. Chyba tylko jakiemuś deweloperowi żywotnie zainteresowanemu ładnym kawałkiem gruntu. I co niby tam miałoby powstać? Kolejny sklep, który po trzech latach przekształci się w "lumpex"? Mnie nie przeszkadza, niech sobie stoi.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xx5 
  • MATI_gość

    27.09.2014, 21:30

    Sowieci do domu

    Zlikwidować. Wszystko związane z ZSRR powinno być zlikwidowane. TO absurd, że widzimy jeszcze pomniki z czerwoną gwiazdą. odesłać do putina

    Odpowiedz
    IP: 31.174.xx9.xx8 
  • Maria_gość

    08.10.2014, 12:06

    Gwiazda

    Ściągnąć czerwona gwiazdę. A pomordowanych zostawić w spokoju. Wszyscy jesteśmy równi i nie nam sądzić tam pochowanych. Każdy człowiek wierzący czy niewierzący - polak, rosjanin czy niemiec sam odpowie za swoje czyny i to wszystko........................

    Odpowiedz
    IP: 37.248.xx5.xx2 
  • Gość_gość

    08.10.2014, 12:47

    gość

    Ciekawe czy jak już zlikwidujecie tę mogiłę, bo to jest zbiorowa mogiła, gdzie przez wiele lat rozkładały się szczątki tak wielu ludzi i zrobicie jakiś ładny skwerek np. z ławkami, trawą, czy ktoś będzie miał śmiałość usiąść się w tym miejscu nie pomyślawszy, że pod jego szanowną d.....ziemia jest nasączona ciałami które się tam rozkładały. Na Skwerze Kościuszki niedaleko, też były ekshumacje grobów, i co teren ten jest teraz opuszczony nic się tam nie dzieje, nawet nikt tamtędy nie przechodzi , ponieważ każdy czuje jakiś respekt przed tym miejscem. Kto z Was weźmie na siebie tę odpowiedzialność. W granicach Tczewa jeszcze jest pomnik i kilka grobów żydowskich może to rozbierzecie. To też ładny teren może przyda się pod budownictwo mieszkaniowe. A za kilkanaście lat możę znajcie się jakiś oszołom, któremu spodoba się teren cmentarza, na którym będą spoczywały szczątki waszych bliskich i powie, ze to byli ludzie - pooplecznicy Gomółki, Gierka czy Jaruzelskiego, Solidarności czy OPZZ i należy ich stamtąd usunąć zrównać ich groby żeby po nich żaden ślad nie został. Jak będziecie się czuć jako ich potomkowie. Pozdrawiam i życzę więcej rozumu Stowarzyszeniu "Solidarni: - chyba nie macie nic wspólnego z "SOLIDARNOŚCIĄ" . Jak to zrobicie to będę zaprzeczał, że kiedykolwiek urodziłem się w tym mieście.

    Odpowiedz
    IP: 37.248.xx5.xx2 
  • _gość

    15.10.2014, 22:36

    Wstyd Ludzie to jest mogiła żołnierzy co Ci żołnierze maja do tego co inni ich rodacy robili później z nami oni przyszli bić germańca i za to zgineli. temat wraca zawsze w momencie jak idoci chcą zaistnieć na tczewskim portalu gdzie szacunek dla zmarłych ktorego się tak domagalismy od rosjan przy tragedi smoleńskiej . Do tych co to wykorzystuja do celów wyborczych przyjdzie czas i na was oby też was tak oplówano jak tych żołnierzy. Jak trzeba być zdesperowany aby używać takiego tematu do rozgrywek wyborczych.

    Odpowiedz
    IP: 31.61.xx1.xx9 
  • chimera_gość

    24.10.2014, 22:31

    Pomnik

    Zostawić.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx8.xx7 
  • geb_gość

    22.08.2017, 16:48

    Ściągnąć tylko czerwoną gwiazdę

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx3 
  • nina_gość_gość

    24.08.2017, 10:48

    zostawić

    sadzić zalegalizować

    Odpowiedz
    IP: 193.105.xx8.xx9 
  • Gość_gość

    29.08.2017, 08:03

    Pomnik powinien zostać.Jest nieodłącznym elementem miasta.Odłóżmy politykę na bok.

    Odpowiedz
    IP: 5.226.xx3.xx6 
  • Aleks_gość

    22.09.2017, 01:58

    Podaj adres

    Postawimy Ci go w ogródku, jak tak wzrósł.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx3.xx0 
  • siwy_gość

    31.08.2017, 12:44

    pomnik

    czy napewno są tam ciała żołnierzy?,jeśli tak ,to można przenieś koło szkoły w parku,a tamten pomnik na skwer.Zrobić w miejscu byłego ZSRR centrum polskośći ,jest tam rondo niezłomnych ,na cmentażu obok ,miejsce pamięci -to razem złączyć i będzie spokój

    Odpowiedz
    IP: 95.160.xx2.xx7 
  • Urabura_gość

    05.09.2017, 05:23

    ....

    Zlikwidować. Oczywiście. Mało ta ruska svolocz gwałcila dzieci, kobiet , mordowali nas Polaków. I jeśli ktoś chce aby zostawić ten pomnik to niestety trzeba być niezwykle tępym i nie znającym się na historii.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx3.xx4 
  • Radykał_gość

    07.09.2017, 22:13

    głupota, pdeudopatriotyzm

    Racjonalna odpowiedź jest taka: Olać te pomniki, a zabrać się za żyjących komunistów, SB-ków i TW-ków

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx1.xx0 
  • mała_gość

    10.09.2017, 13:28

    A ja mam gdzieś czy on sobie jest czy nie nie macie co robić. Bardziej mnie bchodzi co zrobie na obiad xd

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx2.xx3 
  • 1234_gość

    16.09.2017, 10:12

    Polska dla Polakow !!!!!! won ze śćierwem z naszego kraju !!!!

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx0.xx5 
  • siwy_gość

    19.09.2017, 18:08

    pomnik

    w/g mnie ,to by nie było sporów -to ten pomnik przenieś tam gdzie jest sybiraków (w parku,koło szkoły )a w tym miejscu zrobić centrum polskości i pamięci -RP.

    Odpowiedz
    IP: 95.160.xx2.xx1 
  • Aleks_gość

    22.09.2017, 01:55

    To wyobraźcie sobie

    że tam leżą żołnierze SS. I zastanówcie się co.należałoby zrobić. Macie odpowiedź co zrobić z tym co jest pod czerwoną gwiazdą. Niemcy okupowali nas 5 lat, Ruscy 53. Jak weszli w 1939, to wyjechali w 1993. Dlatego tyle zakutych łbów ma zryte komuną berety, i syndrom sztokholmski.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx3.xx0 
  • Mirek-!_gość_gość

    25.09.2017, 14:03

    w pierwszej kolejności zlikwidować tablice wszystkim niby zasłużonym ( np. l. kaczyński co on takiego zrobil dla naszego miasta? następny ciechowski który nie przyznawał się do naszego miasta-wręcz się wstydzil przyznać skąd pochodzi( wypowiedż z wywiadu ktorego udzielił jeszcze za życia )znalazłoby by się jeszcze kilku takich bohaterów.Ile ci nawiedzeni niby katolicy mają nienawiści w tych swoich pustych muzgownicach żeby wpaść na taki wręcz bestialski pomysł . Gdzie kościół, gdzie władze ktore odpowiedzialne są za zapewnienie spokoju zmarłym. Proponuję polikwidowac wszystkie cmentarze ,szczątki pochować w zbiorowej mogile a tereny posprzedawać deweloperom niech na tych miejscach budują ohydne blokowiska.Co wam bezmuzgowcy, zrobili ci ludzie, co na naszych terenach zginęli , a których tam wlaśnie pochowano ? Jakim trzeba byc barbarzyńcą żeby co jakiś czas wywoływać ten ponury temat. Wiemy ,że zbliżają się wybory i niektórzy będą walczyć nawet grobami aby tylko dostać się do koryta, ale na szczęście spoleczeństwo mamy mądre i przy urnach wyborczych pokarzemy wam gdzie wasze miejsce , darmozjady...

    Odpowiedz
    IP: 46.171.xx6.xx3 
  • Remoo_gość_gość

    27.09.2017, 18:19

    Zapewne potrzebne jest miejsce dla kolejnego Lidla lub innej Biedronki. Osobiście kiedy już zejdę z tego świata wolałbym spocząć w jednym miejscu i nie chciałbym żeby ktoś przenosił albo likwidował mój grób. Wojna skończyła się 72 lata temu i czas przyjąć to do wiadomości. Złorzeczymy na Rosjan, a sami to pewnie jesteśmy święci? Już zapomnieliśmy o operacji "Dunaj" i naszych czołgach w Pradze?

    Odpowiedz
    IP: 95.160.xx5.xx9 
  • stas_gość_gość

    01.10.2017, 15:28

    czesc spoleczenstwa chce likwidacji takich pomnikow.pamietajcie tylko ,ze to dziala w dwie strony.rosyjskie spoleczenstwo tez bedzie chcialo likwidacji ,,naszych,,pomnikow.i co wtedy bedziecie mowic,pisac etc.?

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx1 
  • Dzidek_gość

    03.10.2017, 09:19

    W latach 30-stych XIX także szumnie w Europie zaczęto odwracać się do nacjonalizmu i "patriotyzmu" (może być to różnie definiowane). Skończyło się wielką wojną i odhumanizowaniem zdawało by się wielu mądrych ludzi - którzy mordowali innych bo "dowódca/wódz" tak kazał. Historia to historia powinna być traktowana nieco w innych kategoriach. Dziś historia zatacza koło - jestem ciekawy co zrobią krzykacze kiedy nasz kraj stanie się poligonem dla ruskich i ameryki albo może kogoś jeszcze innego. Jątrzcie jątrzcie pisowcy dalej - coś co kilka lat temu było nie do pomyślenia dziś staje się faktem. Zobaczymy co przyniesie jutro i gdzie wtedy wy ciołki będziecie.

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx6.xxx 
  • Tadek_gość

    10.10.2017, 23:38

    Polacy potomkowie

    "A dzisiejsi Polacy, to potomkowie tych Polaków, którzy dzisiejsze tereny Białorusi i Ukrainy, zabrane pod koniec XIV w przez Litwinów, Tatarom zaczęli później uważać za swoje, czyli polskie, zaczęli je kolonizować i do dzisiaj uważają za polskie. Zaczęli z resztą też Litwę uważać za część Polski i wielu do dzisiaj tak uważa. Rdzenną ludność tych terenów traktowali, jako obywateli gorszej kategorii niż Polacy, co nam do dzisiaj Litwini, Ukraińcy i Białorusini pamiętają. Gdyby nie książę Witold, to nie byłoby żadnych Kresów Wschodnich. Dzisiejsi Polacy, to potomkowie tych Polaków, którzy przed II wojną światową, razem z Hitlerowcami zaatakowali Czechosłowację i zajęli kawałek (Zaolzie) jej terytorium. To potomkowie tych Polaków, którzy w ramach akcji WISŁA wywieźli na siłę z Bieszczad całe, rdzennie zamieszkujące te tereny narody - Ukraińców, Bojków, Dolinian i Łemków, jak również rodzin mieszanych polsko-ukraińskich. Przymusowe przesiedlenia miały miejsce jeszcze w 1950 roku. Dzisiejsi Polacy, to potomkowie Polaków, którzy w 1968 roku, razem z żołnierzami radzieckimi, najechali na Czechosłowację, bo naszym południowym sąsiadom zachciało się trochę wolności i demokracji. Dzisiaj udajemy, że to nie my najechaliśmy Czechosłowację w 1968 roku. to jacyś inni Polacy. Sami komuniści i to chyba w ogóle był sam gen Jaruzelski w czołgu. O zaatakowaniu Czechosłowacji z Hitlerowcami, przed wojną, w ogóle się u nas nie mówi, bo my jesteśmy chodzące ideały, naród wybrany, najbardziej pokrzywdzony przez inne narody/kraje, a tacy jesteśmy porządni i wszystkich lubimy. Jeszcze głupio się dziwimy, że Czesi nie lubią nas tak, jak my lubimy ich i tak jakbyśmy chcieli, żeby nas lubili. Po II wojnie światowej, w granicach Polski, znalazły się tereny zamieszkałe przez Słowaków, którzy od razu polskie władze zaczęły dyskryminować i na siłę polonizować, żeby wytępić z Polski język słowacki. O tym tez się u nas w ogóle nie wspomina, bo przecież my Polacy, jesteśmy super i nikogo, nigdy nie skrzywdziliśmy, tylko wszyscy inni, w koło, krzywdzili nas. Mamy pretensje np do Rosjan, że fałszowali historię w sprawie Katynia, a sami nie wspominamy w ogóle o tym wszystkim, co tu powyżej napisane, ani np o tym, że po wojnie, w Polsce funkcjonowało obozy koncentracyjne i były to polskie obozy, w których Polacy więzili Niemców. tak w ramach zemsty. No i OK. Zemsta jest słodka, tylko czy przez to nie Polacy nie upodobnili się do Hitlerowców? Nie lubimy, kiedy nam się wytyka jakieś nasze błędy itd. Lubimy uchodzić za naród zaje...tych ludzi, choć w wielu miejscach na świecie, funkcjonuje jeszcze stereotyp, Polak - pijak i złodziej. To oczywiście nie prawda, bo przecież my Polacy najlepiej wiemy, że jesteśmy abstynentami i że żaden Polak jeszcze nic, nikomu nie ukradł."

    Odpowiedz
    IP: 95.160.xx4.xx4 
  • gosc_gość

    26.10.2017, 15:32

    odp.

    Mam w rodzinie historyka ,wykładał w Warsz-wie ,o Katyniu to kłamstwo ,rozbiór w 1939 to wyrównanie niesprawiedliwości dziejowej ...-a jak 1990 r. dostał dokumenty z ZSRR -odmieniło mu się ,dostarczył kopie tamtych czasów ,..w szkole mnie uczono ,ze Moskwa nigdy ie była zdobyta..a Putin -swientuje wygnanie Polaków.....Myśle ,ze powinien coś zmienić w myśleniu ,a fałszywe wykłady ...nie propagować ......

    Cytuj
    IP: 95.160.xx2.xx8 
  • Tadek_gość_gość

    11.10.2017, 00:08

    Polacy potomkowie

    Facet ale pojechałeś widać wstydzisz się pochodzenia tylko z historią jest tak jak chcesz wybierać do swojego propagandowego dzieła takie zakłamane wątki że jesteśmy tacy niedobrzy to mi Cię żal trzeba patrzeć na wszystko co z nami się działo w całej naszej historii brać pod uwagę zabory i chociaż to powinno ci uświadomić jak wiele jest ran w narodzie które zrobili Rosjanie jak polska pomagała Gruzji po agresji Rosji w 1921 roku i wiele wiele bohaterskich działań które przez lata były zakłamywane przez państwa europejskie które wstydzą się za swoją historię Twoje wyszukiwanie na siłę jaki z nas barbarzyński naród sprowadza się do jednego idź chłopie do szkoły albo poczytaj trochę książek bo śmierdzisz mi jakimś niedouczonym obywatelem bratniego państwa . A dlaczego ma nas lubić reszta europy my nie zdradzamy sojuszników ,mamy obronę wartości odzyskaliśmy niepodległość Dla nich to jesteśmy ideałem nie ma się czego wstydzić nawet Twoje wysiłki są marne i pokrętne oni nam zazdroszczą historii niezłomności oto cała nienawiść do polaków.

    Odpowiedz
    IP: 95.160.xx4.xx4 
  • gość_gość

    17.10.2017, 17:26

    pomnik bohaterom??

    "dokładnie niech szczątki pozostaną w tym miejscu ale sam pomnik zlikwidować... bo ten pomnik upamiętnia system zbrodniczy... jestem za likwidacją pomnika i w miejsce tego ewentualnie postawić tablicę upamiętniającą.. a pomniki stawiać Naszym Bohaterom!"

    Naszym bohaterom?? jakim?? Lechowi Kaczyńskiemu??? za to że był prezydentem?? typowe myślenie PiS.... uważam że pomnik powinien zostać jest jedynym grobem żołnierzy którzy tam leżą.. bardzo często żołnierze rosyjscy nie umieli pisać ani czytać.. dostawali bagnety, wódkę i kazali im iść... pomnik powinien zostać jako przestroga dla Nas aby człowiek nie zapomniał jaka krzywdę może wyrządzić człowiek człowiekowi...

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx5.xx3 
  • siwy_gość

    26.10.2017, 15:19

    odpowiedz

    zgadza się ,byli niektórzy analfabetami ,ale kadra była swiadoma i ich namawiała ,a sami to przykład zły dawali ,(jak Amerykanie szli ,od zachodu to tego nie było)..sam Stalin akceptował te postępki ,do czasu przekroczenia Odry ...zresztą ta osoba co pisała dobrze wie jak było....

    Cytuj
    IP: 95.160.xx2.xx8 

    siwy_gość

    26.10.2017, 15:21

    odp;

    co ma piernik do wiatraka ..zaslepiony nienawiscią szcaeka gdzie się da ,oj ..marny ludku..

    Cytuj
    IP: 95.160.xx2.xx8 
  • alec_gość

    20.10.2017, 09:26

    Każdej wojnie mówię nie

    Odpowiedz
    IP: 37.248.xx5.xx5 
  • siwy_gość

    26.10.2017, 15:13

    pomnik

    jak kiedyś pisałem -ten rosyjski pomnik przenieś (np. koło szkoły technicznej -byłej niemieckiej) a zebrać rozsiane pomniki i w tym miejscu, zrobić panteon Polski ,obok jest rondo wyklętych i po kłopocie ...owca i wilk cały....

    Odpowiedz
    IP: 95.160.xx2.xx8 
  • z tamtych lat_gość

    27.10.2017, 21:19

    Kto to jest, ci Zawsze Solidarni? Solidarni z kim? Paru oszołomskich osobników, zionących katolicką nienawiścią i chcących zaistnieć. Na nic dobrego, ich nie stać. Gdyby nie Armia Czerwona, walcząca pod symbolem tej gwiazdy, to ciekawe z kim oni by byli solidarni i czy w ogóle dziś by byli. W ogóle Polski by nie było.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx8 
  • sweet_yarco_gość

    30.10.2017, 14:11

    Zostawić

    Pomnik zostawić a gwiazdę zdjąć i zawiesić przy ratuszu w grudniu na czubku choinki. Pozdro

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx4.xx5 
  • Radykał_gość

    02.11.2017, 21:42

    ...olać

    Ten problem należy olać, a platformistów aresztować!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx1.xx0 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.