"Pan hańbi mundur polski, w jakich służbach pan był?" Zajście przy mogile czerwonoarmistów

Za nami 70. rocznica zakończenia w Tczewie okupacji hitlerowskiej. 12. marca 1945 roku miasto zdobyły wojska sowieckie z 242 i 372 dywizji 2 Armii Uderzeniowej II Frontu Białoruskiego. Aby przypomnieć o tych wydarzeniach, przy pomniku żołnierzy radzieckich spotkali się dzisiaj kombatanci. Nie obyło się bez awantury, bo swoje racje przy pomniku przedstawiały m. in. osoby związane ze stowarzyszeniem "Zawsze Solidarni". Zakończenie okupacji niemieckiej to w dziejach Tczewa, podobnie jak w skali całego kraju, niewygodna karta - wielu podkreśla, że jeden okupant zastąpił drugiego. Niemniej wydarzenia z 1945 roku są wciąż żywe w pamięci starszych mieszkańców miasta. Pamięta się o tym, co działo się w lutym 1945 roku. W dniach 20-21 lutego 1945 roku, trzy tygodnie przed zdobyciem Tczewa przez Armię Czerwoną, lotnictwo 4 Armii Lotniczej zbombardowało kilkukrotnie miasto, powodując znaczne zniszczenia i śmierć blisko 150 osób. Część bomb trafiła w obiekty o znaczeniu militarnym jak okolice Dworca Kolejowego, czy gazownię miejską, natomiast ogromna większość spadła na domy mieszkalne, niszcząc kilkadziesiąt z nich. Z danych wynika, że w walkach o Tczewa poległo około stu czerwonoarmistów. Pytamy członków stowarzyszenie "Zawsze Solidarni", dlaczego nie spodobała im się wizyta kombatantów przy pomniku. Skwer przy ulicy 30 Stycznia od dawna budzi spore emocje wśród mieszkańców Tczewa. Istnieją dokumenty - m. in. tzw. "paszport grobu" z 1948 roku, który na podstawie działań ekshumacyjnych, potwierdza, że jest to miejsce pochówku. Pod płaską płytą pamiątkową spoczywają szczątki najprawdopodobniej 469 żołnierzy radzieckich zwiezionych tu z różnych zakątków okolic Tczewa. Dzięki działaniom m. in. Międzynarodowego Czerwonego Krzyża udało się ustalić nazwiska około 111 osób pochowanych w mogile. Część z nich to nazwiska polsko brzmiące. Kombatanci już od 9. lat spotykają się przy pomniku czerwonoarmistów. Teraz całą sprawę wyjaśnia również policja, która przyglądała się zajściu przy ulicy 30 Stycznia. Wylegitymowano m. osoby, który przy użyciu drabiny ustawionej na samochodzie, zakryły część pomnika gwiazdą. Pomnik mogiła co jakiś czas budzi zainteresowanie mediów - w przeszłości obelisk pomalowano m. in. farbą.
© Zabrania się kopiowania, przetwarzania, bądź dalszego publikowania materiałów wideo bez podania ich autora i źródła pochodzenia!
Kontakt w sprawach audiowizualnych usług medialnych na żądanie - tutaj.
    
Jak oceniasz ten materiał wideo?
Ocena ogólna tego wideo: 4.2
Subskrybuj kanał Tcz.pl
YOUTUBE 12200 SUBSKRYBCJI
Filmy Tcz.pl w YouTube
Kanał wideo Telewizji Tczew w YouTube
12 129 983 wyświetleń wszystkich filmów
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (75)
dodaj komentarz

  • Bajabongo_gość

    13.03.2015, 12:16

    Workowi rewolucjoniści. Żenujące zachowanie

    starych pierdzieli, którym ryby tego dnia nie brały. Ciekawe czy jak pogrzebać w przeszłości tych ludzi ich ojców a szczególnie matek i babek czy by nie wyszły "ciekawe" rzeczy.

    Odpowiedz
    IP: 169.143.xx4.xx5 
  • zawsze solidarni ?_gość

    13.03.2015, 13:53

    G.r.a.c.z.y.k

    co się tak czaisz połóż wiązankę i już

    Cytuj
    IP: 94.254.xx3.xxx 
  • mieczyslaw_gość

    13.03.2015, 12:27

    Sprawa jest banalnie prosta

    Gwiazda powinna zniknąć, a zamiast tablicy o wdzięczności, wystarczyłaby tablica informująca o ofiarach wojny, czyli żołnierzach Armii Czerwonej, którzy tu polegli.

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx8.xx8 
  • zaratustra83

    13.03.2015, 15:50

    gwiazda symbolem sił zbrojnych

    Gwiazda jest symbolem sił zbrojnych tak jak nasza orzełek na czapkach lub szachownica, symbolika radziecka w postaci sierpa i młota, została usunięta tnij.tcz.pl/?u=0d275c tnij.tcz.pl/?u=c68cf8

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    zaratustra83

    13.03.2015, 17:58

    fakty

    Oj minusiki poleciały. Jak strasznie fakty, powtarzam fakty potrafią kogoś zaboleć :)

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    13.03.2015, 12:37

    Jedno ale...

    Ciekawe jest to, że miejscem pochówku tych żołnierzy nie jest cmentarz, tylko pomnik z czerwoną gwiazdą - taki piękny, wniosły, okazały... Warto się zastanowić, w końcu nie leżą  tam Polacy. Salutowanie do czerwonej gwiazdy pozostawiam bez komentarza, tym powinny zająć się stosowne organy.

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx0.xx2 
  • zaratustra83

    13.03.2015, 15:38

    salutowanie

    Honory oddaje się do godła państwowego umieszczonego na czapce a nie do gwiazdy kolego. Widzę w wojsku się nie było a się wypowiada.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    he_gość

    13.03.2015, 17:32

    he

    Zalatustra przede wszystkim honorów do pustego łba się nie oddaje a ten orzeł na tym łbie nie powinien się nigdy pojawić!

    Cytuj
    IP: 109.197.xx1.xx2 

    _gość

    13.03.2015, 18:51

    do zaratustra83

    Nie wiem w jakim wojsku byłeś, ale na pewno nie w Polskim, bo nie masz o nim zielonego pojęcia, podobnie jak nie masz pojęcia o oddawaniu honorów. Oddawanie honorów jest oznaką żołnierskiego szacunku dla tradycji, symboli (barw i znaków) narodowych i wojskowych oraz przełożonych i star-szych, a także przejawem koleżeństwa, dobrego wychowania, dyscypliny i spoistości wojska.Żołnierze są obowiązani oddawać honory: 1) Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej; 2) Marszałkom Sejmu i Senatu; 3) Prezesowi Rady Ministrów; 4) Ministrowi Obrony Narodowej; 5) przełożonym, starszym i równym stopniem; 6) kombatantom występującym z widocznym oznaczeniem stopnia wojskowego; 7) fladze państwowej, proporcowi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, fladze Ministra Obrony Narodowej, Marszałka Polski, Szefa Sztabu Ge-neralnego Wojska Polskiego, flagom rodzajów sił zbrojnych i banderze wojennej - w czasie ich oficjalnego podnoszenia i opuszczania (ekspo-nowania), sztandarom wojskowym oraz banderze wojennej podczas wchodzenia na okręt i schodzenia z okrętu; 8) przed Grobem Nieznanego Żołnierza; 9) symbolom i miejscom upamiętniającym bohaterską walkę i męczeństwo Narodu Polskiego i innych narodów, jeśli są tam wystawione posterunki honorowe; 10) pogrzebom z wojskową asystą honorową. W miejscach wykonywania obowiązków służbowych (w pomieszczeniach służbowych) honory oddaje się przełożonym (starszym) przez powstanie, przyję-cie postawy zasadniczej i skłon głowy - tylko podczas pierwszego ich przybycia. Żołnierzom innych państw przebywającym na obszarze naszego kraju, honory można oddawać na zasadach wzajemności. Żołnierz nie oddaje honorów podczas: 1) przechodzenia przez jezdnię oraz mijania się w odległości większej niż 15 kroków; 2) prowadzenia pojazdów lub obsługiwania maszyn i urządzeń; 3) bezpośredniego udziału w akcjach humanitarnych, poszukiwawczych lub ratowniczych, udzielania pomocy poszkodowanym oraz zabezpie-czania (ochrony) miejsc wypadków; 4) legitymowania, doprowadzania, konwojowania, pełnienia służby wartowniczej na posterunku oraz uczestniczenia w innych interwencjach porządkowych; 5) wykonywania zadań służbowych w strefie działań wojennych, wyko-nywania zadania bojowego lub ćwiczeń, jeżeli przerwanie związanych z nimi czynności skutkowałoby nie wykonaniem otrzymanego rozkazu; 6) wykonywania prac porządkowo-gospodarczych; 7) podczas zabezpieczenia uroczystości z udziałem wojska; 8) prowadzenia psa służbowego. 37. Żołnierzy obowiązuje wzajemne oddawanie honorów zarówno w czasie służby, jak i poza nią, zgodnie z „Regulaminem Musztry Sił Zbrojnych Rzeczy-pospolitej Polskiej”- z wyjątkiem sytuacji określonych w pkt. 42 niniejszego re-gulaminu. - Podwładni i młodsi oddają honory pierwsi, a żołnierze równi stopniem - jed-nocześnie. Starsi stopniem wojskowym odwzajemniają honory. -W czasie oficjalnego grania (odtwarzania) hymnu państwowego Rzeczy-pospolitej Polskiej i hymnów innych państw, „Hasła Wojska Polskiego”, sygna-łów: „Służba Wartownicza”, „Śpij Kolego” lub „Cisza” - żołnierze występujący in-dywidualnie w umundurowaniu przyjmują postawę zasadniczą, a jeśli są w na-kryciu głowy - salutują. W czasie oficjalnego grania Pieśni Reprezentacyjnej Wojska Polskiego, żołnierze występujący indywidualnie przyjmują postawę za-sadniczą. - Przełożonym występującym w ubiorze cywilnym, oddaje się honory zgodnie z przepisami wojskowymi. Podwładny będący w ubiorze cywilnym, po-zdrawia przełożonych (starszych) w sposób przyjęty w środowisku cywilnym. - Żołnierz zachowuje się w sposób zwyczajowo przyjęty, kierując się po-czuciem karności, godności i zasadami dobrego wychowania w sytuacjach nie przewidzianych w regulaminie oraz w trakcie przebywania w następujących miejscach: 1) ośrodkach leczniczych (poradniach, punktach opatrunkowych, izbach chorych, szpitalach i sanatoriach, itp.); 2) instytucjach, placówkach i miejscach publicznych (kinach, teatrach, miejscach kultu religijnego, lokalach gastronomicznych, na stadionach, w pla-cówkach handlowych, w środkach komunikacji miejskiej, w czasie uczestnicze-nia w pogrzebach, itp.); 3) stołówkach, palarniach, czytelniach, poczekalniach, umywalniach, toaetach itp. DECYZJA Nr 445/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 30 grudnia 2013 r.

    Cytuj
    IP: 193.200.xx0.xx2 

    zaratustra83

    13.03.2015, 20:17

    do ~ he_gość

    A to nie wiedziałem że teraz noszenie symboli narodowych, czy wojskowych jest zakazane. Tzn. że ja nie mogę jako żołnierz rezerwy ubrać munduru i przykładowo w święto niepodległości oddać honorów poległym?

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    zaratustra83

    13.03.2015, 20:23

    do ~ _gość

    Ładnie zacytowałeś i co, jasno chyba napisane że do pustego łba się nie salutuje tylko jak się ma czapkę z orzełkiem na głowie. A jak się jej nie ma to się oddaje honory, skinieniem głowy. A zapewne o oddawaniu honorów poległym żołnierzom się nie słyszało? Widać kto był w wojsku a kto tylko regulamin na kartce widział.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    _gość

    14.03.2015, 10:28

    do zaratustra83

    widzę , że byłeś w wojsku, do rejonów w toalecie się nadajesz.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • maaat_gość

    13.03.2015, 12:48

    Całość to ewidentna prowokacja przed wyborami. Chodzi o ośmieszenie prawicy. Ludzie, albo dali się sprowokować albo .... prowokują innej opcji nie ma

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • _gość

    13.03.2015, 13:01

    oczywiście Bojanowski, doświadczony inaczej, biedny zagubiony frustrat. Ten człowiek żyje tylko dlatego, że nienawiść pobudza mu krążenie. Ot zwykłą pisowska ....

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx8.xxx 
  • _gość

    13.03.2015, 16:34

    minusujecie, bo uważacie, że wpis jest agresywny i chamski, ale nie znacie faceta. Uwierzcie, bezpieczniej jest przytulić kobrę niż zbliżyć się do niego na 3 kroki. Zawiść, ciemnota i całkowite nie zrozumienie współczesnego świata, że o podstawowym wykształceniu i wiedzy nie wspomnę. No i zapomniałam o ego, wielkim i przerośniętym jak dynia roku. Unikajcie i przechodźcie na drugą stronę ulicy jak go spotkacie, tak będzie bezpieczniej.

    Cytuj
    IP: 83.8.xx8.xxx 

    Dirschauer_gość

    13.03.2015, 18:18

    Wybiórcza słuszność czcicieli

    Zgoda żołnierz ma zabijać tylko w imię czego ? a gdzie adekwatny cmentarz  żołnierzy - obrońców Tczewa z tego okresu. Mieszkańcy Tczewa bardziej się bali  "wyzwolicieli" od równie niechcianych szwabów. Dwaj socjalistyczni mordercy  /narodowi i międzynarodowi/ pobili się m.in. o łup polski. W czym jest lepszy   dla Polski i Polaków jeden zabójca i kłamca od drugiego Jeden został  osądzony w Norymberdze a drugiego pogrobowcy dbają aby tej "Norymbergi"  uniknąć.

    Cytuj
    IP: 83.23.xx3.xx7 

    Bojanowski_gość

    14.03.2015, 08:11

    Ciekawe

    Świnia, która mnie obraża musi czuć się bardzo bezsilna. Jednak trzoda chlewna ma to do siebie, że gdyby nawet dać jej tytuł naukowy to i tak pozostanie tylko świnią. Chociaż świnie w zasadzie tylko chrząkają to tu wyraźnie słychać kwik. I to taki dobiegający z rzeźni. Czujesz świnio nóż rzeźnicki na gardle?

    Cytuj
    IP: 83.23.xx0.xx1 

    do p. Bojanowskiego_gość

    14.03.2015, 11:02

    Czytając pierwszy wpis pańskiego przeciwnika miałem wątpliwości, co do konieczności takiego pisania. Niestety muszę tej osobie przyznać rację, nie jest pan dobrym człowiekiem, dobrym katolikiem i prawdziwym Polakiem. Tamten wpis był agresywny, ale pański jest chamski i arogancki, pokazał pan swoje prawdziwe oblicze. Nie chcę pana martwić, ale zawiera on również groźby karalne, a to już jest mało śmieszne, jeśli grozi się komuś nożem rzeźnickim. Zagalopował się pan. Chyba faktycznie na pana widok trzeba przejść na drugą stronę ulicy.

    Cytuj
    IP: 83.11.xx1.xx7 

    Bojanowski_gość

    14.03.2015, 15:59

    Do "gościa", który skomentował mój wpis

    Każdy kto anonimowo opluwa innego, nie anonimowego, jest nie tylko świnią ale jeszcze tchórzem.. Drugi policzek katolik może nadstawić komuś z nazwiskiem. Nigdzie w Piśmie nie wyczytałem, że jeśli zaatakuje cię świnia to daj się pożreć. Gdyby katolicy dawali się bezkarnie pożerać to by ich już nie było. Acha! Określenie, że ktoś kwiczy jak zarzynana świnia, karalne nie jest. Więc może powstrzymaj się z pouczaniem. Panie anonimowy "gościu"

    Cytuj
    IP: 83.8.xx9.xx1 

    do p. Bojanowskiego_gość

    14.03.2015, 18:59

    Szanowny panie, może i podpisałbym się z nazwiska, ale mając przed oczami wizję rzeźnickiego noża na gardle trochę się obawiam, tym bardziej, że z pana kawał chłopa, a ja postury mikrej jestem. Natomiast w kwestii merytorycznej, w Piśmie nigdzie nie jest też napisane, że można kogoś nazywać świnią, a wręcz odwrotnie pisze się o miłości bliźniego, która nie musi być odwzajemniona. Jest coś o oku i zębie, ale to w Starej Księdze, a ta zapewne nie bardzo panu leży, bo trąci trochę Torą, a ta jest passe w Rodzinie RM. I jeszcze jedno, nie pouczam pana, bo nie miałbym śmiałości po tym, co przeczytałem w pańskich tekstach, bałbym się pana zdenerwować, żeby mi pan nie poderżnął gardła, albo chałupy nie spalił. Na marginesie karalne nie jest opowiadanie o świnkach, ale grożenie komuś użyciem rzeźnickiego noża do poderżnięcia gardła. Zachowuje się pan bardzo brzydko i nieelegancko. Nie potrafi pan miłować bliźnich, nawet tych, którzy nie poważają pana, bo nie muszą, bo jest pan kontrowersyjny, czarno-biały, nieakceptujący innego zdania niż jedynie słuszne wg pana. Życzę spokojnej niedzieli.

    Cytuj
    IP: 83.11.xx1.xx7 
  • _gość

    13.03.2015, 13:01

    Może nie zaszkodzi pamiętać, że większość żołnierzy radzieckich była zmuszona przez sowieckie władze do udziału w wojnie i nie mieli ochoty umierać gdzieś w Polsce, czy Niemczech. Za "normalnym" wojskiem szło NKWD i jeśli ktoś nie szedł na przód, to był zabity przez "swoich". Z jednej strony Niemcy, a z drugiej NKWD. Stalin i cała jego banda, to mordercy, bandyci i "ludobójcy", ale może ci którzy leżą pochowani w Tczewie, nie byli najbliższymi współpracownikami Stalina, tylko zwykłymi biedakami zmuszonymi walczyć i ginąć gdzieś daleko od domu? Zwykłe mięso armatnie, jak zawsze i w każdym kraju i każdej wojnie. Politycy, którzy powinni zarobić kulkę zawsze siedzą sobie w wygodnym fotelu, popijają koniak, albo whisky, pala cygara i nie są zagrożeni.

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • _gość

    13.03.2015, 14:31

    Jeśli byli zmuszani do walki przez Stalina i NKWD, to tym bardziej nie chcieliby spoczywać pod sowiecką gwiazdą - czyż nie?

    Cytuj
    IP: 94.254.xx2.xx3 

    zaratustra83

    13.03.2015, 15:40

    gwiazda

    Gwiazda jest symbolem Armii Czerwonej. Sierp i Młot zostały z tego pomnika usunięte. Może z Polskich pomników za granicą też mają zostać usunięte symbole naszych sił zbrojnych?

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    _gość

    13.03.2015, 15:45

    A co to ma teraz do rzeczy, czy chcieliby pod gwiazdą, czy nie? Myślisz, że im to teraz tak bardzo przeszkadza?

    Cytuj
    IP: 213.17.xx8.xx5 

    łowca_gość

    15.03.2015, 10:03

    Do "zasratusty83"

    Czerwona pięcioramienna gwiazda jest znakiem komunistycznym. Według Lwa Trockiego (właściwie Lejba Dawidowicz Bronstein), pięć ramion gwiazdy miało symbolizować pięć filarów Związku Radzieckiego: rolników, robotników (te dwie grupy oznaczane są też sierpem i młotem), komunistyczną inteligencję, młodzież i Armię Czerwoną. Usunięcie sierpa i młota jest więc wymowne...

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 

    Ewa_gość

    30.03.2015, 15:26

    Wyzwoliciele,czy gwałciciele

    Moja mama mogłaby niejedno opowiedzieć o tych "biednych wyzwolicielach" zmuszanych przez władze sowieckie do pomagania nam.Jej,już teraz świętej pamięci siostra,zostałaby przez takiego "wyzwoliciela" zgwałcona. Na szczęście uciekła mu,bo pewnie nie wyszłaby z ataku żywa. Mama opowiadała też,jak to Sowieci bez pardonu zabierali konie,jedzenie,co im tam było potrzebne,nie zwracając uwagi na to,że w domu gromadka dzieci do wykarmienia. To już niemieccy żołnierze mieli więcej litości. Ci,co tego nie przeżyli,powinni ze wstydu zamilknąć. Lepiej,żeby to się nie powtórzyło. Nie chcielibyście,aby Wasze dzieci drżały ze strachu przed obcymi. Czy to najeźdźcami,czy tymi,co mają ich zwalczyć.

    Cytuj
    IP: 83.8.xx7.xx8 
  • mieszkaniec Tczewa - z dziada _gość

    13.03.2015, 13:17

    Pomnik

    Drodzy proszę o rozwagę i mądre podejście do tematu. Wojna była i się skończyła. Ludzie robią to co im media pokażą, bo manipulacja w mediach jest okropna. Jestem Tczewianinem od 1980 roku tu się urodziłem i wychowałem, w Toruniu skończyłem Dziennikarstwo, w Gdańsku Historię. Moim dziadkiem polak i pradziad również, ale są takie czasy, że trzeba na ten temat spojrzeć innym okiem. Sam byłem wczoraj i świeczkę postawiłem przy nagrobku żołnierze, nie ważne czy jest to rosyjski, polski czy niemiecki żołnierz, ale ci starsi Panowie powinni dać przykład młodym, aby młodzi zrozumieli - bo mało kto dzisiaj z młodych sięga po książki historii- wiedzą tylko to co im pokażą "cała prawda całą dobę". Można mieć różne poglądy, inaczej myśleć, ale zawsze znajdzie się Tczewianin który powie, że jego rodzinę wymordował Rusek, czy Niemiec, ale są też tacy, którzy zawdzięczają życie Niemcowi czy Ruskowi. Szacunek się należy, bo nie wiadomo po jakiej stronie frontu będziemy za 5-10-40 lat. Wszystkiego dobreGo i NIGDY WIĘCEJ WOJNY

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx6.xx9 
  • _gość

    15.03.2015, 16:31

    Szacunek należy się osobie ludzkiej nie obcejarmii

    Każdy człowiek posiada tzw. godność ludzką i z tego powodu zasługuje na szacunek, strona frontu nie ma tu nic do rzeczy. Nawet strony walczące między sobą robią rozejmy, by zabrać swoich poległych z pola walki. W rosyjskiej doktrynie natomiast jest przekonanie, że Rosja nabywa prawa do ziem, gdzie walczyli i polegli ich żołnierze. Ta doktryna była, jest i będzie zawsze powodem konfliktów.

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 
  • Jan_gość

    13.03.2015, 13:22

    pomnik

    Zawszesolidarni" ciekawe jak dlugii z kim solidarni. Stere piewrdoly niech rozaniec kreca a nie udaja patriotow. . Tacy jak onui tylko zamet w Polsce sieja i uwazaja ,iz im wszystko wolno.Jestem z pokolenia powojennego, nigdy nie bylem w partii ,ale widok takich nawiedzonych i teraz odwaznych zawsze mnie obrzydza.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx4 
  • vvv_gość

    13.03.2015, 13:40

    vvv

    Ten pomnik to wstyd dla Tczewa i Polski

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx8.xx7 
  • cczs_gość

    13.03.2015, 14:50

    komuna

    Stare komuch będą twierdzić ze całe zło to Stalin NA SPRAWĘ TRZEBA SPOJRZEĆ JESZCZE biorąc czas zaborów i wojnę 1920 roku twierdzenie ze to tylko zwykli żołnierze to szczyt debilizmu jak ginęli to zwykli żołnierze jak podbijali państwa to bohaterowie oto całe odmóżdżenie komuszego stada Rosja to nasz największy ciemiężyciel żadnego pomnika na naszej ziemi precz !!!!!!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 31.11.xx4.xx5 
  • mariusz_gość

    13.03.2015, 16:17

    popieram w całości i ponadto ten w wojskowym mundurze to nie kombatant tylko emerytowany wojskowy armi PRL-owskiej i zapewne w roku 1981 grzał się na ulicach przy koksownikach

    Cytuj
    IP: 178.37.xx8.xx9 
  • _gość

    13.03.2015, 16:44

    Coraz bardziej pisowscy podpalacze się pokazują, dostają prykaz od swojego wodza przed wyborami. Najgorsze jest to, że mówią o manipulowaniu innych przez media, a sami sa manipulowani dużo bardziej i tego nie dostrzegają. Szkoda tych zacietrzewionych ludzi. Szkoda że najbardziej interesuje ich historia a nie teraźniejszość, właśnie dlatego przegrywają we wszystkich wyborach, bo nie potrafią myśleć przyszłościowo. Żyją tylko i wyłącznie tym co było. Historia jest ważna, ale nie może przesłaniać ważniejszego czyli przyszłości. I minusiki lecą :)

    Odpowiedz
    IP: 37.152.xx8.xx1 
  • _gość

    13.03.2015, 18:10

    won z chołotą ruską

    Odpowiedz
    IP: 79.161.xx9.xx9 
  • zuzula_gość

    13.03.2015, 18:58

    Polacy nie tknęli nikogo.

    Ale pomnik w Smoleńsku ma być?

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx7.xxx 
  • Sasza_gość

    13.03.2015, 19:47

    Nadzwyczaj pożyteczny

    Najdrożsi moi rodacy. Kocham was wszystkich szczerze, i dlatego życzę Wam wszystkiego dobrego - jak również naszej umęczonej i sponiewieranej Ojczyźnie. To co Wam przedstawiam jest najwyższej rangą wagi dla wszystkich Polaków małych i bardzo dużych. W całym polskim temacie teraz Wam wiele nie powiem, lecz niech każdy z Was poświęci ok. 2 godziny na obejrzenie prelekcji polskiego profesora ze Stanów Zjednoczonych - mówi On o sprawach dla nas kluczowych i niepowtarzalnych. Klikajcie ku chwale Ojczyzny w ten link poniżej. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=b6ICo87r6Ac

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xx9 
  • gosc_gość

    13.03.2015, 21:52

    pos

    gosciu solidarny czym ty jestes dla narodu wspolnikiem biedy i bezrobocia   bo za komuny byla praca a dzis co jest urzad pracy i historia po  solidarnosci

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx7.xx8 
  • ski_gość

    14.03.2015, 20:51

    owszem była praca . a dla kogo pracowales ? ZSRR? A NIE! , dla Państwa . a Państwo dla ? ZSRR. Od 1989 Polska jest wolnym krajem gościu . i się ciesz ze po rusku nie gadasz

    Cytuj
    IP: 86.176.xx5.xx4 
  • gość_gość

    13.03.2015, 22:03

    PROFANACJA!!!!!!

    Założenie tej folii było profanacją i powinny zostać wyciągnięte z tego konsekwencje !!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx5 
  • gosc_gość

    13.03.2015, 22:08

    poz

    u ciebie na balkonie lub na dzialce

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx7.xx8 
  • gosc_gość

    13.03.2015, 22:14

    opi

    solidarnosciowcu kim byles w latach 70

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx7.xx8 
  • ski_gość

    14.03.2015, 20:54

    nieważne . ważne ze teraz jest wolnym człowiekiem

    Cytuj
    IP: 86.176.xx5.xx4 

    _gość

    14.03.2015, 23:30

    ski...

    Doprawdy, wolnym? czy mieszkańcem dzikiej,wyludnionej, nędznej, rozkradzionej ojczyzny samobójców zwanej Polską, odpowiednikiem Kambodży w środku Europy?

    Cytuj
    IP: 79.184.xx4.xx4 

    ski_gość

    17.03.2015, 00:43

    z takim podejściem ... to nawet jak bys w Dubaju się urodzil tez bys narzekal . co do kambodzy to zastanow się co piszesz.

    Cytuj
    IP: 86.171.xx6.xx9 
  • _gość

    14.03.2015, 09:48

    Zlikwidować pomnik i cmentarz Orląt we Lwowie bo tam My byliśmy okupantami.......

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx6 
  • historia_gość

    15.03.2015, 08:43

    Widać jakie gówno z mózgu zrobili ci twoi nauczyciele historii... To za sprawą ruskich ustalono nowe granice, które dzisiaj Putin chce ustalać od nowa. Wówczas Lwów był polskim miastem na polskiej ziemi. Mam nadzieję, że jeszcze tak będzie.

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 
  • borsuk_gość

    14.03.2015, 11:16

    hańba

    ''Oczywiście hańbi polski mundur" Bo wiadomo że'' prawdziwi'' Polacy z Tczewa nosily inny mundur , a znakiem bliższym jest czarny krzyż, anie tm jakiś orzełek czy gwiazda.

    Odpowiedz
    IP: 213.158.xx2.xx0 
  • realista _gość

    14.03.2015, 15:26

    Jestem tym oburzony i jest mi przykro że są tacy ludzie którzy nie mają w sobie odrobiny współczucia dla poległych'.Widziałem tam pana Bojanowskiego członka PIS-u więc się nie dziwię temu gorszącemu zajściu.Ciekawe co by panowie zrobili gdyby to przy polskich grobach podobną akcję zorganizowali rosjanie Oj by się działo.Jestem byłym żołnierzem nie oficerem jestem również weteranem misji pokojowych i tam gdzie byłem było mnóstwo polskich mogił ale kiedy składaliśmy tam kwiaty nikt nie robił takich "akcji"

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx1 
  • do "realisty"_gość

    14.03.2015, 17:59

    17.09.1939 ruskie też mieli misję pokojową

    Widać twoje współczucie dla poległych agresorów i twoje szczucie przeciwko PiS. Twoje słowa, to sianie nienawiści: "...członka PIS-u więc się nie dziwię temu gorszącemu zajściu". Czemu mieszasz w ten protest Prawo i Sprawiedliwość? Człowiek myślący wie, bo wyraźnie wyjaśniali to protestujący, że protest dotyczył niedopuszczeniu do oddawania honorów przed symbolem zbrodniczego totalitaryzmu - czerwona gwiazda jest symbolem komunizmu hańbiących polską godność, a sowieci nie przynieśli nam wolności tylko zbrodniczy totalitaryzm. Komuna wielu Polakom zrobiła gówno z mózgu i niestety ten proces jeszcze trwa.

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 

    Bojanowski_gość

    14.03.2015, 19:08

    Pytanie bdo realisty.

    Ja nic nie wiem żeby Polska napadała i okupowała jakiś kraj. Mówimy przecież o mogiłach żołnierzy armii okupacyjnej. Dlaczego porównuje pan żołnierzy polskich walczących o wolność (naszą i innych) z żołnierzami agresorów, którzy napadli na nasz kraj. Mimo to chcieliśmy zapalić tam znicze, ale na grobach a nie pod czerwoną gwiazdą. Wie pan, że w samym Katyniu 20 tysięcy polskich oficerów zapłaciło życiem za to, że na czapkach mieli polski orzełek? W tył głowy strzelali im żołnierze z czerwoną gwiazdą na czapkach,ubranych w takie same mundury jak ci co leżą pod pomnikiem. Czy oddał by pan honory Banderze i żołnierzom UPA? Aż tak bardzo różni się mordowanie związanych kolczastym drutem jeńców wojennych od mordowania kobiet i dzieci? Czy życie tych jeńców jest tak mało warte dla pana, jak pan pisze - też żołnierza, że nie razi pana salutowanie przed symbolem armii, która ich zamordowała? Żołnierze leżący przed pomnikiem 'wyzwalali" Tczew "przy okazji" pościgu za faszystami niemieckimi - swoimi sojusznikami sprzed 5 lat. Ale dajmy spokój nieżyjącym. Groźniejsi są żywi, którzy nie posiadają za grosz honoru albo, uchowaj Boże,są pod wpływem rosyjskiej, pokomunistycznej agentury.

    Cytuj
    IP: 83.8.xx9.xx1 
  • abc...._gość

    14.03.2015, 20:15

    ...czas już żołnierzy ekshumować a pomnik zburzyć!?

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx0.xx2 
  • Bojanowski_gość

    15.03.2015, 07:31

    Moim prywatnym zdaniem.

    Wystarczy teren, zgodnie z wymogami ustawowymi, ogrodzić. Na ogrodzeniu umieścić informację, że jest to cmentarz żołnierzy radzieckich. Zdjąć napis "wdzięczni mieszkańcy powiatu tczewskiego"i - co najważniejsze- przestać oficjalnie ,przez władze miasta,składać hołd przed symbolem Armii Czerwonej a szerzej- symbolem komunizmu. Prywatnie, kto będzie chciał,nawet pan Pobłocki, niech sobie tam siedzi, składa kwiatki i robi co chce. Oficjalnie władze samorządowe gloryfikować i propagować komunizmu nie mogą. Zabrania tego Konstytucja RP. Dodam, że czerwona gwiazda była na godłach wszystkich państw tzw.obozu socjalistycznego z wyjątkiem PRL i NRD, a jest nadal na godłach Korei PŁN, Kuby, Wenezueli i ChRL. Widnieje także na szczycie Kremla. Natomiast szef Komunistycznej Partii Rosji, Władimir Żyrinowski uważa, że Polska nie ma racji bytu a Polaków trzeba wybić. Władze miasta bijąc pokłony przed czerwoną gwiazdą utożsamiają się z Żyrinowskim. teraz minusujcie mnie do woli.

    Cytuj
    IP: 83.8.xx3.xx5 

    xyz_gość

    15.03.2015, 08:17

    Tuż najwyższy czas!

    Tak, czas przenieść szczątki zwłok ludzkich do zbiorowej kwatery na cmentarzu komunalnym na Rokitkach, łącznie z tym "zasobem pamięci o sowieckiej okupacji" w postaci pomnika, ale tę czerwoną gwiazdę - symbol komunizmu i rosyjskiego agresora (nad Kremlem cały czas góruje taka gwiazda" zakopać w mogile. Warto by podobnie zadbać o bezimienne mogiły żołnierzy hitlerowskich, o ile gdzieś są. Jak ktoś chce składać im hołdy niech tam to czyni.

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 
  • dziki_gość

    14.03.2015, 20:38

    wojna

    o wojnie prawda jest taka że wybuchają przez władców (z małymi pitonkami) państw i przez taką popieprzoną decyzję giną ludzie. nie mam nic przeciw mogile żołnierzy armii czerwonej tak jak ja bym chciał aby nasi żołnierze byli godnie chowani. w takich wojnach giną ci, którzy tylko bronią swoich rodzin i dzieci. bo dowództwo tylko leży nachlane.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx0 
  • _gość

    15.03.2015, 16:19

    Samodzielne myślenie jest dość rzadkie

    Nie zapominaj, że Hitlera i Stalina popierało większość ich społeczeństw. Podobnie dzisiaj w Rosji większość popiera Putina. Platformę Obywatelską i Bronisława K. też popiera, póki co, większość wyborców.

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 
  • gosc_gość

    14.03.2015, 21:45

    po

    ten z kamera facet to uczen zerowki bo uczen zerowki lepiej postepuje stary  patryjota solidarny kto cie odznaczyl kto wydzial te odznaczenie slepy

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx5.xx4 
  • _gość

    15.03.2015, 11:35

    "kto cię odznaczył"

    Odznaczył go prezydent RP Bronisław Komorowski. Na wniosek IPN, który sprawdził czy się należy. " Krzyż Wolności i Solidarności jest nagrodą dla działaczy opozycji wobec dyktatury komunistycznej, którzy w okresie od 1 stycznia 1956 r. do 4 czerwca 1989 r., z wyłączeniem okresu od 31 sierpnia 1980 r. do 12 grudnia 1981 r., na terytorium Polski co najmniej przez 12 miesięcy: - byli aktywnymi członkami nielegalnych organizacji, które stawiały sobie za cel odzyskanie przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowanie praw człowieka w PRL, lub - prowadzili zagrożoną odpowiedzialnością karną lub represjami działalność na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania praw człowieka w PRL." Tyle mówi ustawa. Zakrycie czerwonej gwiazdy jest kontynuacją tego za co ta osoba otrzymała ten Krzyż. Ewentualna kara za to zakrycie będzie kontynuacją represji. Tym razem wobec osób odznaczonych przez legalnego prezydenta niepodległego państwa, czyli de-facto będą to działania wymierzone w najwyższy organ władzy państwowej. No to teraz czekamy na krok wymiaru sprawiedliwości.Czy sąd odbierze to co dał Prezydent? Czy zabrany Krzyż trafi do SB-eka, który represjonował. Czy mamy niepodległość, czy znowu jej nie mamy?

    Cytuj
    IP: 83.8.xx3.xx5 
  • _gość

    14.03.2015, 23:52

    ,, W ostatnich pięciu latach w Wielkiej Brytanii urodziło się 150 tys. polskich dzieci. To połowa populacji Białegostoku, więcej niż liczba mieszkańców Opola, niewiele mniej niż Olsztyna. Polki równie chętnie rodzą w innych krajach, np. w Niemczech i Norwegii. W III RP na dzieci po prostu ich nie stać. Za granicą dostają finansowe wsparcie, o jakim w Polsce mogą tylko pomarzyć - pisze "Gazeta Polska Codziennie". W 2013 r. w Polsce urodziło się tylko 370 tys. dzieci. Zdecydowanie mniej, niż wyniosła liczba odnotowanych w tym samym roku zgonów. To był rekordowy po II wojnie światowej ujemny przyrost naturalny. Czy Polki nie chcą rodzić dzieci? Chcą, ale wiele twierdzi, że ich na utrzymanie dziecka po prostu nie stać. Dwucyfrowe bezrobocie, praca na śmieciowe umowy, za którą dostają grosze, fatalna służba zdrowia. - Polska to nie jest kraj dla dzieci - mówią młodzi ludzie. To m.in. dlatego co roku aż 150 tys. Polek - jak szacują eksperci - przerywa ciążę." tnij.tcz.pl/?u=be30c7

    Odpowiedz
    IP: 79.184.xx4.xx4 
  • vbn_gość

    15.03.2015, 02:47

    głaz

    Jedyny pomnik w mieście to ruskich a reszta to głazy ale obciach

    Odpowiedz
    IP: 31.11.xx4.xx5 
  • Sasza_gość

    15.03.2015, 16:40

    W Smoleńsku (!!!)

    Gwoli ścisłości jest też typowy pomnik na Suchostrzygach św. Jana Pawła II. Przyznać jednak trzeba że ten neokomunistyczny potworek jest największy i najwyższy, i jest najlepiej strzeżonym w mieście reliktem wydawałoby się minionej (?) przeszłości !

    Cytuj
    IP: 109.207.xx8.xx9 
  • borsuk_gość

    15.03.2015, 09:40

    zboczenie

    W PISie ujawniło się kolejne zboczenie NEKROFILIA

    Odpowiedz
    IP: 213.158.xx1.xx3 
  • leśniczy_gość

    15.03.2015, 17:02

    do borsuka

    Od PiS-u, to ty się odpie.dol i spieprzaj do nory, borsuku!

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 
  • _gość

    15.03.2015, 10:56

    ,,Kłopot z zapewnieniem rodzinie godnego, choć skromnego życia, ma coraz więcej Polaków. Bardzo niskie zarobki nie pozwalają na życie. A zapłacić opłaty za mieszkanie, kupić ubrania czy leki trzeba. Często nie starcza już na jedzenie. „Nie jem, choć pracuję” - pisze „Nasz Dziennik”. Sytuacja, gdy nie starcza na najpotrzebniejsze rzeczy, zdarza się nawet w rodzinach, gdzie pracuje oboje rodziców. „Jeszcze gorzej jest, gdy trzeba wyżyć z jednej pensji. Diecezjalne ośrodki Caritas nie prowadzą w tym zakresie dokładnych statystyk, ale przyznają, że liczba potrzebujących wciąż rośnie” - czytamy na naszdziennik.pl. Od kilku miesięcy obowiązuje nowa reguła w udzielaniu unijne pomocy żywnościowej. Dary z UE trafiają do osób bezdomnych, takich, których miesięczny dochód netto nie przekracza 813 zł dla osoby samotnej i 684 zł netto dla rodziny." tnij.tcz.pl/?u=063b3c

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx1.xx9 
  • _gość

    15.03.2015, 16:28

    No właśnie tak myślałem my mamy likwidować wszystko co ruskie ale wara jak mają zlikwidować coś naszego i nie na naszej ziemi,,,,,,tacy są Polacy,,,,wstyd.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx6 
  • zdzichu_gość

    18.03.2015, 16:37

    tylko że My polacy nie byliśmy totalitarnym państwem i na naszych grobach nie ma swastyk czy też czerwonych gwiazd

    Cytuj
    IP: 89.200.xx6.xx5 
  • _gość

    15.03.2015, 17:04

    Bojanowski, Graczyk i reszta oszołomów - gdyby nie Armia Czerwona to dziś byli byście parobkami u niemieckich panów i ludzkimi zwierzętami, tak jak oni chcieli to zrobić. Kieruje wami brak obiektywizmu, oszołomstwo, chęć zaistnienia, zakłamanie i katolicka nienawiść. Graczyk to powinien zejść do podziemia i wskrzeszać PZPR, jako jej wielki i oddany aktywista.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • _gość

    15.03.2015, 18:49

    ad vocem

    Sięgnij do przyczyn, a nie skutków. Gdyby nie pakt Hitler-Stalin z 1939 r. nie byłoby II WŚ. Ci, których nazywasz "oszołomami" mają pewnie trochę szerszą perspektywę myślenia, niż ty i tobie podobni. Armia Czerwona była bardziej barbarzyńska niż armia hitlerowska, tyle że zwyciężyła w wojnie w ramach koalicji antyhitlerowskiej, która to koalicja nawiasem mówiąc, zdradziła Polskę mimo naszej największej ofiary wojennej. Nazizm i komunizm to tak samo zbrodnicze systemy. Czynić błędy, szczególnie w młodości jest rzeczą ludzką, natomiast trwać w błędzie i zachwalać "zasługi" Armii Czerwonej jest nie tylko głupotą, ale wręcz zdradą polskości. Na koniec: twoja nienawiść do katolicyzmu przekreśla twoją polskość - Polska od zarania dziejów była, jest i pozostanie katolicka. Polska jako państwo mogła przetrwać i odrodzić się właśnie dzięki Kościołowi Katolickiemu.

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 
  • ego-e4_gość

    15.03.2015, 22:33

    Kraj nienawiści!!!! Szczęśliwi ci co wyjechali będę z całą siłą namawiał żeby nie wracali,a normalni wyjechali.To może ten kraj wymrze a razem z nim nienawiść. I BĘDZIE SPOKÓJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 77.114.xx4.xx7 
  • _gość

    15.03.2015, 22:35

    Wyplenić czerwoną zarazę

    Rosja programowo fałszuje dzieje najnowsze w najnowszym podręczniku szkolnym. Przygotowuje młodzież do powtórki z historii? tnij.tcz.pl/?u=19cae8

    Odpowiedz
    IP: 31.11.xx4.xx7 
  • Tczewianin_gość

    16.03.2015, 10:34

    tiaaa tak najlepiej, salutować najeźdźcy. a jak by to Związek Radziecki na nas pierwszy najechał i Niemcy po nim to Niemcom też byście salutowali? Zgadzam się z jednym "ruski" mieli taką metodę - pierwsze szło mięso armatnie, a za nimi ludzie którzy strzelali do cofających się, co nie zmienia faktów, że gwałcili grabili (nie twierdzę że Ci leżący tam, ale sowieci). To żaden wyzwoliciel tylko okupant. Żołnierze nie są nic winni to tylko pionki w grze, jednak gwałtów, grabieży nie należy zapominać. Było powstanie w warszawie to co zrobili? Czekali aż naszych wybiją. A Anglicy to co?  Cherchil wiedział o Katyniu, jak generał Nil próbował to upublicznić to jeszcze na niego zamach zrobili. Sowieci to żaden sojusznik! To najeźdźca.

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx6.xx5 
  • Sasza_gość

    17.03.2015, 00:34

    Ot co.

    Dobrześ pan tym ruskim trolom wyłożył kawę na ławę, ale oni i tak swoje będą ujadać - ta rogacizna ruska już tak ma - i nie należy tu oczekiwać samoweryfikacji, czy choćby odrobiny nawrócenia ku obiektywnej prawdzie.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx0 
  • GOSC_gość

    17.03.2015, 20:54

    ODWET

    TEN CO NAGRYWAL TO JAKIS PSYCHOL ZACHOWUJE SIE JAK NIEMOWLE

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx3.xx1 
  • GOSC_gość

    17.03.2015, 20:58

    ETO

    TWUJ ZAKUTY LEB JEST PUSTY BRAK MOZGU ZATANKUJ BYMBRU I ODPAL

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx3.xx1 
  • _gość

    06.04.2015, 19:21

    Kto widział przemarsz Armii Czerwonej pod koniec drugiej wojny światowej, ten nigdy nie zapomni sowieckiego wandalizmu. Czego sowieciarz nie mógł ukraść, to niszczył. Sowieccy żołnierze wyrzucali przez okna radia i gramofony, bagnetami cięli portrety, wyrywali struny z fortepianów, kolbą rozbijali umywalki i muszle klozetowe, strzelali do luster i kandelabrów, niszczyli biblioteki, tłukli meble i rwali w strzępy kotary. Każdy dom przez nich zamieszkały - choćby kilka dni - wymagał gruntownego remontu. Nie mówiąc już o brudzie i smrodzie, jaki po sobie zostawiali. Wiadomo: jak się potłukło klozetowe muszle... Dlaczego tak strasznie niszczyli? Czyżby pchała ich do tego zazdrość, że ktoś mógł żyć w warunkach, jakie oni, obywatele "przodującego kraju" widywali tylko w kinie? Czy może winna była propaganda wmawiająca im bezustannie, że poza Sowietami panuje straszny wyzysk i wobec tego każde przyzwoite mieszkanie jawiło im się jak siedlisko wyzysku? A może to jest naturą sowieckiego człowieka napędzanego wódką, jak silnik samochodu napędzany jest benzyną? Nie wiem. Ale barbarzyństwo sowieckie pamiętam... Murzyni wandalami nie są! Murzyn, ani ten "dziki", z dżungli, ani ten "cywilizowany", z miasta - niczego świadomie nie niszczy. Na terenach odbitych rebelii znajdowałem domy, wille i warsztaty. Niejedna willa była w opłakanym stanie, lecz nie było to spowodowane świadomym wandalizmem. Murzyńska rodzina zająwszy pobelgijską willę nie umiała po prostu korzystać z urządzeń i wygód. Zresztą najczęściej brak było elektryczności i gazu. "Rewolucjoniści nie umieli włączyć elektrowni i generatorów... Więc w willi rozpalano ognisko pośrodku salonu na bezcennym nieraz parkiecie. Dym gryzł w oczy? Robiono dziurę w suficie i dachu. Później deszcze robiły swoje... Sam widziałem okopcone ściany, spaloną podłogę, zacieki... Ale ku mojemu zdumieniu nieprzydatny do niczego z braku prądu sprzęt radiowy stał na swoim miejscu. Nawet płyty nie były potłuczone, wspaniała zastawa z cienkiej porcelany brudna, ale cała. Opuszczając to miejsce "dzicy" Murzyni niczego nie zniszczyli świadomie, niczego nie rozwalili. Uważajmy więc, gdy mówimy o narodach cywilizowanych. Sowieci takim narodem nie są... Rafal Gan Ganowicz ''Kondotierzy''

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx5.xx6 
  • _gość

    07.09.2015, 21:38

    tnij.tcz.pl/?u=0b6362

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx8.xx4 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.