Problem topoli to problem wielu alergików. Proszę władze miasta o pomoc!

(fot. tcz.pl)
Problem topoli to problem wielu alergików. Proszę władze miasta o pomoc!
Byłeś(aś) świadkiem jakiegoś zdarzenia? Coś Cię bulwersuje? Chcesz przekazać coś ciekawego? Zgłoś teraz zdarzenie, zapewniamy anonimowość.
Witam serdecznie chciałabym poruszyć temat Topoli w naszym mieście jest ich naprawdę sporo. Czy nie ma jakiejkolwiek możliwości aby z budżetu obywatelskiego lub z innych środków powycinać te drzewa i inne zasadzić?

Mieszkam na Suchostrzygach jestem alergikiem moje dziecko też i gdy mocno topole pylą z dzieckiem w tym roku musiałam unikać spacerów na plac zabaw bo się dusiło. Dużo osób chodzi także z nosem zatkanym i oczami załzawionymi. Jest to u nas w Tczewie moim zdaniem duży problem i nie tylko. U nas nawet w wiadomościach było, że na dużą skale się je wycina w Polsce. Ludzie powinni się cieszyć wiosną i latem, a nie uciekać przed TOPOLAMI. U nas rośnie ich masa: wzdłuż ul. Jasińskiego za pawilonami , koło Tesco, koło szkoły 12 , wzdłuż ul. Gdańskiej i wzdłuż Wojska Polskiego. To gdzie można trochę zaczerpnąć powietrza bez wdychania zapachu topól?

Proszę o pomoc, co mogę zrobić aby ruszyć ten temat. Gdzie ruszyć z jakimiś petycjami? Bardzo proszę o pomoc może jakaś część miasta "odtopolić" nie od razu wszystko, ale coś działać. Przycinanie nie wiele pomaga. Z góry dziękuję i proszę o poruszenie tego tematu i może o podpowiedź co mogę zrobić? Mój e-mail optimum53@wp.pl

A może iść w ślady innych miast? Wycinać topole i sadzić inne drzewa? W innych miastach się udaje...


Stanowisko Urzędu Miejskiego w Tczewie

Wycinanie drzew zależne jest od wielu czynników. Jest to także procedura, nikt jednak nie mówi "nie". Prosi się o złożenie oficjalnego wniosku w tej sprawie do Urzędu.

Od redakcji Tcz.pl

Stanowisko Rudzkiego Towarzystwa Przyjaciół Drzew w sprawie wycinania topoli (Ruda Śląska)

W ostatnim czasie, pod adresem Rudzkiego Towarzystwa Przyjaciół Drzew i Stowarzyszenia Przyjaciół Ekologii EcoTerra napływało szereg informacji i próśb o interwencje, w związku z prowadzoną w mieście wycince topoli. Mieszkańcy wykazywali w związku z tym niepokój o stan środowiska przyrodniczego w Rudzie Śląskiej.

Jesteśmy zaszczyceni wysokim zaufaniem dla naszych stowarzyszeń, i serdecznie dziękujemy za pokładane w nas nadzieje, nawet jeśli są one zbyt wygórowane. Podobnie jak większość rudzian boli nas fakt usunięcia każdego drzewa. Nasza miłość do przyrody i do drzew nie powinna być jednak ślepa, tylko rozumna. Dlatego zdajemy sobie sprawę z tego, że los zieleni miejskiej, wszędzie, w każdej aglomeracji na świecie, podlega pewnym prawidłom. Jeśli istnieje taka konieczność, drzewa musza być usuwane, ze względu na rozbudowę przestrzenna osiedli, budowę i przebudowę szlaków komunikacyjnych, remonty i modernizacje podziemnych instalacji elektrycznych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych.

Oświadczamy więc, iż usuwanie topoli jest niekiedy działaniem uzasadnionym i koniecznym, zwłaszcza gdy jest podyktowane względami dobra publicznego, i gdy wiąże się z przebudową składu gatunkowego zieleni na terenie miasta.
Topola jest gatunkiem szybko rosnącym, pożytecznym, dającym cień, produkującym wiele tlenu. Ale w nasadzeniach miejskich wykazuje liczne wady: bardzo szybkie próchnienie od środka, obumieranie gałęzi, które łamią się przy większych wiatrach, ekspansywny rozrost korzeni niszczących nawierzchnię jezdni i chodników oraz infrastrukturę podziemną. Ponadto gatunek ten jest podatny na wiele chorób i pasożytów. Topola jest również przyczyną powstawania alergii. Jesienią obfity opad liści sprawia kłopoty z utrzymaniem czystości wokół drzew. Topole wcześniej, czy później „idą więc pod piłę”. Nawet lepiej, że wcześniej, gdyż znaczne rozmiary, powodują tylko skomplikowanie operacji i jej podrożenie.


Doskonale rozumiemy zatroskanie mieszkańców o przyrodę w naszym mieście i identyfikujemy sie z takimi postawami. Dlatego od dwóch lat nasze stowarzyszenia wraz z Urzędem Miasta prowadzą cykliczne akcje nasadzania nowych gatunków. W ubiegłym roku dla uczczenia 50-lecia Rudy Śląskiej rozdaliśmy do posadzenia około 450 drzew, w tym roku obchodząc jubileusz 650-lecia Kochlowic, blisko 400, w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Genius Loci - Duch Miejsca. Do naszych akcji włącza się wiele rudzkich instytucji, placówek oświatowo - wychowawczych oraz prywatnych mieszkańców. Miejmy świadomość, że nie jest szkodą dla zieleni naszego miasta, że pewne drzewa znikają z krajobrazu. Ważne jest, czy na ich miejsce przybywają inne. A tak się właśnie, miejmy nadzieję, dzieje! Nie wszystkie drzewa można zachować, dlatego apelujemy do mieszkańców o wyrozumiałość. Równocześnie zadbajmy wspólnie o nasze miasto!
Wszystkich chętnych zapraszamy do przyłączenia się do naszej akcji sadzenia nowych drzew. Gorąco prosimy również o poparcie naszych starań w celu stworzenia rudzkiego arboretum. Więcej o naszych inicjatywach można przeczytać na stronach
www.rtpd,pdg.pl oraz www.ecoterra.com.pl
Adam K. Podgórski, Agnieszka Kominek

maj 2010

Źródło: https://rtpd.eu/wp-content/uploads/Stanowisko-RTPD-w-sprawie-wycinania-topoli.pdf

Tcz24 jest częścią serwisu Tcz.pl, którą współtworzą jego użytkownicy. Znajdujące się tutaj materiały nie zostały stworzone przez redakcję serwisu Tcz.pl, lecz przez użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wymienionymi tutaj: Regulamin publikacji w Tcz24.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (36)
dodaj komentarz

  • lika_gość

    29.07.2015, 11:19

    pylenie topoli

    Droga pani topola pyli na przełomie kwietnia i maja ,natomiast biały puch ,który unosi się w powietrzu w czerwcu to są to nasiona tego drzewa.Czy one uczulają?Na pewno są uciążliwe ale przez krótki czas,ale takich białych puchów jest więcej np.fruwają w powietrzu nasiona z przekwitniętych kwiatów różnej maści ostów.Jak wszystko wytniemy to i tak się nie polepszy jakość powietrza.A ku uwadze rośliny pobierają z otoczenia dwutlenek węgla,a wydalają tlen i to jest dobroczynne działanie roślinności.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx1.xx0 
  • Layla_gość

    02.08.2015, 10:08

    Doprawdy?

    Ilości topoli i ostow nie ma co porównywać. Jako alergiczka zdecydowanie wiem co mnie uczula i gwarantuję, że te "białe puchy" to robią. Nie wiem skąd tyle zaciętości wśród ludzi, jaki problem wymienić zieleń? Skoro są pieniądze na fontanne i zegar, na istotny problem też się znajdą. Serdecznie nie pozdrawiam.

    Cytuj
    IP: 83.11.xxx.xx1 
  • xxxx_gość

    29.07.2015, 11:26

    ja jestem alergikiem od wielu lat, między innymi na topole, jakoś mi to nie przeszkadza. Jak mielibyśmy wszystko wycinać na co ludzie są uczuleni to nie byłoby niczego, drzew, traw, zboża itp.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx3.xxx 
  • _gość

    29.07.2015, 11:31

    Twój organizm "nauczył się" już topole tolerować. Coś na zasadzie odczulenia. Niestety mnóstwo alergików ma ten problem nadal.

    Cytuj
    IP: 176.10.xx9.xx9 
  • _gość

    29.07.2015, 11:29

    Drodzy Państwo zanim jakikolwiek "ogrodnik" się wypowie warto zapoznać się z tym co robią inne miasta. A mianowicie wycinają skupiska topoli i to da się zrobić. Jak przytoczyło powyżej Towarzystwo Przyjaciół Drzew jest to dopuszczalne i uzasadnione. Można to robić, warunkiem jest sadzenie nowych drzew. Topola wywołuje alergie i ma swoje plusy i minusy. Przeważają minusy więc w miastach się je wycina. Da się ? Da! Popieram alergików.

    Odpowiedz
    IP: 176.10.xx9.xx9 
  • ZYGMUNT_gość

    29.07.2015, 11:38

    Alergicy i inne mniejszości seksualne

    Alergicy i inne mniejszości seksualne - dlaczego chcecie narzucać innym swój styl życia. Jesteś alergikiem to sobie bądź ale nie narzucaj innym swojego stylu życia. Jest demokracja i może by się spytać innych co sądzą o takiej samowoli jak wycinanie drzew. Ja się nie zgadzam by zamiast dorosłych drzew wsadzić w to miejsce małe badylki.

    Odpowiedz
    IP: 153.19.xx8.xx2 
  • Zbyszek_gość

    29.07.2015, 12:55

    Katolicy i inne większości chcące zawłaszczać wszystko dla siebie, dlaczego chcecie odciąć mniejszości od możliwości walczenia o swoje dobro i lepsze samopoczucie ? Zakładam, że co niedziela modlisz się o "zbawienie", a po wyjściu z kościoła obgadujesz sąsiada z ławki.

    Cytuj
    IP: 91.223.xx1.xx5 

    Artur_gość

    29.07.2015, 13:22

    re

    Jestem alergikiem, ale nie z wyboru. Po prostu przytrafiło mi się to "świństwo". Po przeczytaniu Twojego komentarza życzę Ci abyś też nim został i to najlepiej uczulonym na topolę.

    Cytuj
    IP: 77.253.xx1.xx5 

    Do Zbyszek_gość

    29.07.2015, 19:24

    ...

    Zbyszek a ja się zakładam, że co niedzielę idziesz chlać do upadłego po tym jak w sobotę kumpel przepychał ci kiszkę stolcową. Sorry zszedłem na twój poziom ale inaczej debIIowi się nie da wytłumaczyć niż jego własnym językiem.

    Cytuj
    IP: 78.88.xx9.xx7 
  • leśnik_gość

    29.07.2015, 11:47

    Jakaś grafomanka której przeszkadzają topole,wzięła się za pisanie, ale nie umie pisać po polsku. Fatalna pisownia, poniżej poziomu podstawowego, szkoły specjalnej. Takie coś nie powinno być podane do publicznej wiadomości. Topole, jak wszystkie inne drzewa produkują tlen, tworzą mikroklimat, oczyszczają powietrze z kurzu, chłodzą w upały, są siedliskiem ptaków itp. Okres pylenia jest bardzo krótki. Czy alergię powodują topole? Nie wiadomo. Jest to zwykła obsesja. W tym czasie kwitną również inne rośliny. Złe cechy topolom przypisali szkółkarze różnych krzewów i drzew. Te złe cechy są bezmyślnie powtarzane.Topola jest konkurencyjna dla szkółkarzy gdyż szybko rośnie. Komu przeszkadzają topole, to niech się wyprowadzi na betonową i asfaltową pustynię.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • Jurgen

    29.07.2015, 22:27

    Jak czytam belkot w niektórych komentarzach aż niedobrze mi się robi ,sami znawcy tematyki dotyczacej alergii i drzewostanów w tczewie .

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • Taki sobie_gość

    29.07.2015, 11:47

    zbiorowa głupota

    Luudzieeeee...... litości. Na temat alergii wiem naprawdę wiele, zwłaszcza z autopsji..(od 40 lat się z nią borykam mniej lub więcej skutecznie).. To nie przyroda szkodzi a człowiek sam sobie, żyjąc z nią w niezgodzie. Metody radzenia sobie z alergią sa różne. Matce alergicznego dziecka radzę ....zmienić lekarza. Wycinka drzew nic w tym przypadku na korzyść alergików nie zmieni a jeszcze pogłębi mizerię środowiska w Tczewie. Niewiedza jest okropna.

    Odpowiedz
    IP: 153.19.xx1.xx0 
  • ed_gość

    29.07.2015, 12:08

    s

    Czy jak mam alergie na psy to pisze na tcz.pl aby powycinać wszystkie w tczewie bo mam alergie??

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx0.xx3 
  • kysel_gość

    29.07.2015, 12:34

    topola i pylenie

    Wielu czytelników myli pylenie (czyli kwitnienie drzewa) z wytwarzaniem owoców. Jak już ktoś rozsądnie napisał topola kwitnie i pyli (uczula) na przełomie marca i kwietnia. Teraz unoszą się jej owocniki, które według alergologów nie uczulają bo są za duże. To tak jak by ktoś twierdził, że uczulają go latające w powietrzu nasiona mleczu. Być może błędne założenie bierze się to stąd, że nadal kwitną trawy których pyłki mogą osiadać na nasionach topoli. Bynajmniej nie chcę bronić topoli, bo latające nasiona są uciążliwe i jestem za ich systematycznym wycinaniem, ale należy to robić z rozwagą. a nie wycinać wszystkie na raz. Trzeba zastępować je nowymi drzewami, pamiętając że upłynie wiele lat by drzewa urosły.

    Odpowiedz
    IP: 46.169.xx8.xx5 
  • do autorki_gość

    29.07.2015, 14:02

    A ja mam alergie na ludzka glupote...

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx9 
  • Monika_gość

    29.07.2015, 14:33

    Nielegalna wycinka wierzb

    Witam, co tam alergia, może ktoś z władz Gminy Tczew zainteresował by się mieszkańcami ul. Leśnej w Rokitkach dokładnie Państwem Łaz......m, którzy wykańczają jedna po drugiej trzy piękne drzewa wierzb, zaznaczam iż są to nie duże drzewa z pięknymi gęstymi koronami w wyniku przycinania dość nisko, ale widocznie Pąństwu, którzy się wprowadzili to przeszkadza, ciekawe czy mieli zezwolenie na usunięcie tych drzew. Oczywiście dla niepoznaki całkowicie na razie usunięta jest korona pierwszej wierzby, wczoraj wracam z pracy a tam co druga wierzba już ogołocona....skandal.Powinni słono zabulić za coś takiego. Zaznaczam iż są to drzewa poza posesją Państwqa Łaz.......ch, tylko na przylegającym do ich posesji pasie zieleni.

    Odpowiedz
    IP: 83.3.xx0.xx8 
  • _gość

    30.07.2015, 10:51

    Nowobogaccy z ul. Sobieskiego? Z dziada nigdy nie będzie pana.

    Cytuj
    IP: 83.8.xx5.xx5 
  • viki_gość

    29.07.2015, 15:11

    pylenie

    tak na marginesie teraz pylą trawy, a na przełomie lipca/sierpnia pokrzywy i lipy. Ponieważ obecnie co kawałek podcina się trawy to w powietrzu są małe elementy traw. Sama przeprowadziłam się z bloku do domku i uczulona jestem na wiele drzew, bakterii, jedzenie, sierść i wiele innych i jakoś nie każe wycinać wszystkiego. Proponuje zmienić lekarza jak już ktoś wspominał, ponieważ nawet z dużym obciążeniem alergicznym jak i atopówki skóry na tle alergicznym można w dużym procencie zmniejszyć objawy i odczucia.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx0.xx8 
  • interpunkcja !!!_gość

    29.07.2015, 15:14

    Czy ktoś może mi wytłumaczyć , co oznacza stwierdzenie zawarte w artykule : "... i gdy mocno topole pylą z dzieckiem..." ? . Klawiatura szwankuje i nie można znaków interpunkcyjnych zastosować ?

    Odpowiedz
    IP: 31.61.xx1.xx2 
  • _gość

    31.07.2015, 09:29

    " duży problem i nie tylko.", " wdychania zapachu topól?" i wiele innych "kwiatków". Ale trzeba być analfabetą...

    Cytuj
    IP: 89.239.xx2.xx2 
  • ?_gość

    29.07.2015, 15:27

    ?

    Nikt nie będzie wycinał drzew tylko dlatego że jedna pani się skarży. W Tczewie ogólnie jest mało zieleni , jesteśmy betonową pustynią a pani chce jeszcze topole wycinać? Fakt  topole uczulają w pewnych okresach ale zalet jest znacznie więcej niż wad. Drzewa wydzielają tleń, chronią od upałów, staniowią ozdobę parków, skwerów i ulic, uspokajają,  można posłuchac śpiewu ptaków, regulują stosunki wodne. Przecież każdy chce aby na jego osiedlu było jak najwięcej zieleni i drzew. Po co wycinać zdrowe drzewa i sprawiać aby na osiedlu było łyso i ponuro?

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xxx 
  • _gość

    29.07.2015, 18:59

    ul. Lipowa bez tych drzew

    Topola to chwast wśród drzew . Do tego moda na tuje, cyprysy na wielu  posesjach czyni biosferę miasta iście cmentarną. Być może tak ma być. Do  tego żywność GMO razem skutecznie ogranicza populację tej miejscowości.

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx5.xx2 
  • _gość

    30.07.2015, 10:49

    Raczej korupcja,nepotyzm, chciwość, złodziejstwo władzy powoduje ucieczkę mieszkańców.

    Cytuj
    IP: 83.8.xx5.xx5 
  • regg4_gość

    29.07.2015, 20:15

    45g4g

    A ja jestem uczulony na trawy , zboża , kurz ( roztocza ) i co mam powiedzieć ? Mam powiedzieć wytnijcie wszedzie trawy bo jestem uczulony ? lol

    Odpowiedz
    IP: 79.186.xx3.xx1 
  • mona_gość

    30.07.2015, 09:19

    zlikwidować wszystko! ;)

    Dokładnie. Podejrzewam, że uczulonych na trawy jest dużo więcej niż na topole. Sama mam alergię na trawy, ale do głowy mi nie przyszło, żeby zaproponować zlikwidowanie wszystkich trawników w mieście.

    Cytuj
    IP: 83.17.xx1.xx7 
  • _gość

    29.07.2015, 20:26

    Te topole na zdjęciu to drzewa na pustyni. Jeżeli będą wycięte, to zostanie tylko pustynia. Dlaczego w Polsce jest tyle prostackich i otępiałych barbarzyńców?!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • kobieta_gość

    29.07.2015, 22:28

    topole

    Zgadzam się,że topole są wyjątkowo alergizujące bo sama tego doświadczam!

    Odpowiedz
    IP: 31.11.xx4.xx0 
  • sąsiad_gość

    29.07.2015, 23:00

    masowa wycinka

    "głupota ludzka nie zna granic"

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xx1 
  • tczewianka_gość

    30.07.2015, 08:08

    topole

    Posadzić inne odmiany drzew ale trzeba pamiętać,że drzewa tak szybko nie rosną a wandale i miłośniczy piesków najwięcej niszczą drzewa i krzewy. Trzeba by ich karać to może by się nauczyli porządku. Wandale wszystko niszczą co na drodze stoi gdzie są kary i to surowe to może by się nauczyli dbać o dobro nas wszystkich i te pieski sikają gdzie popadnie a właściciele piesków się cieszą też ich karać. Sukcesywnie wymieniać drzewo stan na lepsze gatunki bo wszystko można zrobić tylko chcieć. Szanuj Zieleń i drzewostan , krzewy.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx9 
  • _gość

    30.07.2015, 09:54

    topole

    Ludzie ,dlaczego tak napadliście na biedną kobietę,która nie chce zrobić pustyni.Można nasadzić w to miejsce lip.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx4.xx6 
  • Maria Kiri-Kowalska_gość

    13.01.2018, 21:33

    Matka

    Ta matka na lipy też będzie uczulona. To taki typ, któremu wszystko przeszkadza. Może najlepiej jej się pozbyć z Tczewa i dać drzewom w spokoju żyć.

    Cytuj
    IP: 91.233.xx4.xxx 
  • _gość

    30.07.2015, 10:47

    Mam alergię na sąsiada- można się go pozbyć?

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx5.xx5 
  • _gość

    30.07.2015, 18:52

    ...Usunąć jak topolę

    Cytuj
    IP: 188.146.xx0.xx4 
  • optimum53@wp.pl_gość

    31.07.2015, 10:47

    odpowiedź dla wszystkich zainteresowanych ...

    Witam -(leśnik gość) tak jestem dyslektykiem i mnie można za to negować?? Już nie mam prawa poruszyć nie tylko problemu mojego jak i wielu osób ? a dlaczego ?Mam prośbę nie  czytaj tych moich bełkotów :) i na marginesie topola szybko rośnie ale szybko próchnieje proszę się przejść na plac zabaw na suchostrzygach przy fontannie i spojrzeć na Topole z półmetrowymi dziurami które rosną obok stołu do ping ponga bardzo bezpieczne prawda ? dalej (zbiorowa głupota )nie wiedza chyba Twoja że nie potrafisz przyjąć do wiadomości iż w innych miastach w Polsce CYKLICZNIE się wycina te drzewa i ja nie proszę o ich masowe usuwanie czytaj ze zrozumieniem :) i w sprawie alergii może jesteś lekarzem? i pomożesz  naszym dzieciom jak tyle wiesz na temat alergii ?? jeśli lekarze z Gdańska są bezradni wobec dwu latki i innych dzieci bo dużo histaminowych leków tez nie można podawać bo mają skutki uboczne.. i według nich pomocny jest tu nasz klimat morski czyli jechać na pełne morze na okres około dwóch tygodni (nie stać mnie na takie wakacje ) i tak na marginesie w Polsce uważa się Topole za najbardziej alergetyzujące drzewa dla dorosłych i dzieci i tak nawet mocno pyłki trawy nie uczulają (na które tez jestem uczulona i na wiele innych alergenów)jak właśnie Topola zainteresował mnie ten temat w wiadomościach i chciałam się dowiedzieć co na to Tczewianie aby u nas cyklicznie powoli zasadzać na ich miejsce nowe  drzewa ?? Dziękuje za wszystkie wypowiedzi

    Odpowiedz
    IP: 95.41.xx4.xx1 
  • _gość

    02.08.2015, 10:55

    Dyslektykiem, stary capie? Nieukiem jesteś, wstyd i tyle....Program do poprawiania sobie zainstaluj albo się nie udzielaj..Dysleksja, adhd i inne pierdoły głupawych psychologów. Jedna przeczytana książka tygodniowo skutecznie wyleczy cię z analfabetyzmu.

    Cytuj
    IP: 83.23.xx1.xx9 
  • MJJJ Alergik_gość

    03.08.2015, 23:49

    Alergię trzeba leczyć, a nie wycinać drzewa. To nie alergia pokarmowa. Jak nie topola, to trawa też przeorać? Sam mam alergię również pokarmową.

    Odpowiedz
    IP: 31.61.xx1.xx0 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.