Prawdopodobnie jeszcze tej wiosny ruszą prace ekshumacyjne w tczewskim Parku Kopernika. Ciał żołnierzy niemieckich, którzy zginęli w Tczewie i okolicach u schyłku II wojny światowej, będzie poszukiwać polsko-niemiecka fundacja "Pamięć", która zajmuje się ochroną pamięci, cmentarzy i grobów niemieckich ofiar wojen.
O tym, że teren, na którym znajduje się współcześnie Park Kopernika, jest wielkim cmentarzyskiem, mówi się głośno już od jakiegoś czasu. Jeszcze w latach powojennych istniał tam cmentarz ewangelicki, który później zrównano z ziemią. Teraz okazuje się również, że oprócz pojedynczych miejsc pochówku dawnych mieszkańców miasta, mogą się tam znajdować mogiły zbiorowe. Z przekazów wynika, że żołnierzy niemieckich, którzy zginęli pod koniec II wojny światowej w Tczewie i okolicach pochowano w zbiorowym grobie, znajdującym się na wysokości bocznego wejścia na cmentarz stary przy ul. 30 Stycznia. Szczątki żołnierzy mają być teraz ekshumowane i przeniesione na cmentarz żołnierzy niemieckich w Glinnej pod Szczecinem:
- Mamy już zezwolenie wojewody pomorskiego oraz sanepidu na przeprowadzenie prac ekshumacyjnych w Parku Kopernika. Nie znamy jeszcze dokładnego terminu prac, ale mamy nadzieję, że uda się przeprowadzić je jak najszybciej - tłumaczy nam przedstawicielka polsko-niemieckiej fundacja "Pamięć", która zajmuje się ochroną miejsc pamięci i ekshumacjami mogił żołnierzy niemieckich rozsianych po całym kraju.
Wszystko wskazuje na to, że prace przy poszukiwaniu ciał żołnierzy ruszą w maju, bądź czerwcu:
- Spodziewany się znaleźć pięć rzędów mogił - zarówno pojedynczych, jak i zbiorowych. Żołnierze byli grzebani w części wojskowej nieistniejącego już dziś cmentarza ewangelickiego. Może tam spoczywać około 200 osób. Korzystamy z dokumentacji Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge (Niemiecki Ludowy Związek Opieki nad Grobami Wojennymi - przyp. red.) - tłumaczy nam Maciej Milak z Fundacji "Pamięć". - Wiemy, że na terenie Parku Kopernika może znajdować się też mogiła zbiorowa, w której pogrzebano ludność cywilną, która zginęła podczas nalotów. Nie wykluczamy, że wspólnie z tczewskimi historykami da się nam ją zlokalizować. Trzeba wreszcie uporządkować sprawy związane z ofiarami wojny.
Po przeprowadzeniu ekshumacji teren zostanie doprowadzony do stanu pierwotnego. O planowanych pracach ekshumacyjnych został już powiadomiony obecny zarządca terenu, czyli Urząd Miasta:
- Wpłynęło do nas pismo od Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge oraz fundacji "Pamięć" z informacją o istnieniu mogły zbiorowej w Parku Kopernika. W naszej ewidencji nie ma takiego grobu, ale w oparciu o przedstawione nam istniejące dokumenty nie kwestionujemy jej istnienia. - mówi Janusz Landowski z Wydziału Spraw Komunalnych Urzędu Miejskiego w Tczewie.
Dokładny termin prac w Tczewie nie jest jeszcze znany, ale sama ekshumacja i planowane przeniesienie szczątków żołnierzy pod Szczecin już budzi emocje wśród tczewskich miłośników historii:
- Tak naprawdę nie wiemy, kto został pochowany w tej mogile. Mieszkamy na Pomorzu, gdzie część Polaków została wcielona do Wermachtu - nie mieli innego wyboru, musieli służyć. Niewykluczone zatem, że spoczywają tam również mieszkańcy naszego miasta. Szczątki trzeba ekshumować, ale można przenieść je na cmentarz w Tczewie. - uważa Łukasz Brządkowski, koordynator portalu Dawny Tczew. - Pamiętajmy, że przeniesienia wymagają również szczątki ludności cywilnej, która zginęła podczas radzieckich bombardowań naszego miasta. Z ustnych przekazów wynika, że przy przecinającym park deptaku, na wysokości 4 ławki, może znajdować się mogiła, w której pogrzebano nawet 80 osób.
Tczewscy historycy mają nadzieję, że sprawa ekshumacji pozwoli rozwiązać problem grobów rozsianych po Parku Kopernika:
- To trudny temat. Myślę, że ekshumacja żołnierzy niemieckich powinna zostać przeprowadzona, a ich zwłoki pochowane na cmentarzu wojennym. Pytanie co z pozostałymi osobami pochowanymi w dzisiejszym parku Kopernika? Może powinno się przeprowadzić w tym samym czasie ekshumację w parku wszystkich tam pochowanych? Wzorem innych miast można złożyć zmarłych cywili np. w zbiorowej mogile na cmentarzu komunalnym, a w parku upamiętnić wcześniejsze tczewskie nekropolie pomnikiem nieistniejących cmentarzy, o co zabiega portal DawnyTczew.pl. Przed laty wiele grobów w naszym mieście zlikwidowano, a płyty wykorzystano np. do budowy ulic. Obecnie wiele osób chodzi po parku, nie wiedząc nawet, że pod ziemią znajdują się groby. A każdy człowiek zasługuje na wieczny spoczynek. Najważniejsze, aby ekshumacja została przeprowadzona rzetelnie z uwzględnieniem praw religijnych osób tam pochowanych, czyli w tym wypadku ewangelików i katolików. - uważa radny i historyk, Krzysztof Korda.
Dodajmy, że podczas ostatniej wojny na terenie dzisiejszej Polski zginęło około pół miliona żołnierzy niemieckich. Tylko w latach w latach 1990-2000 ekshumowano ponad 70.000 szczątków. Prace przebiegają dzięki współpracy polsko-niemieckiej.
O tym, że teren, na którym znajduje się współcześnie Park Kopernika, jest wielkim cmentarzyskiem, mówi się głośno już od jakiegoś czasu. Jeszcze w latach powojennych istniał tam cmentarz ewangelicki, który później zrównano z ziemią. Teraz okazuje się również, że oprócz pojedynczych miejsc pochówku dawnych mieszkańców miasta, mogą się tam znajdować mogiły zbiorowe. Z przekazów wynika, że żołnierzy niemieckich, którzy zginęli pod koniec II wojny światowej w Tczewie i okolicach pochowano w zbiorowym grobie, znajdującym się na wysokości bocznego wejścia na cmentarz stary przy ul. 30 Stycznia. Szczątki żołnierzy mają być teraz ekshumowane i przeniesione na cmentarz żołnierzy niemieckich w Glinnej pod Szczecinem:
- Mamy już zezwolenie wojewody pomorskiego oraz sanepidu na przeprowadzenie prac ekshumacyjnych w Parku Kopernika. Nie znamy jeszcze dokładnego terminu prac, ale mamy nadzieję, że uda się przeprowadzić je jak najszybciej - tłumaczy nam przedstawicielka polsko-niemieckiej fundacja "Pamięć", która zajmuje się ochroną miejsc pamięci i ekshumacjami mogił żołnierzy niemieckich rozsianych po całym kraju.
Wszystko wskazuje na to, że prace przy poszukiwaniu ciał żołnierzy ruszą w maju, bądź czerwcu:
- Spodziewany się znaleźć pięć rzędów mogił - zarówno pojedynczych, jak i zbiorowych. Żołnierze byli grzebani w części wojskowej nieistniejącego już dziś cmentarza ewangelickiego. Może tam spoczywać około 200 osób. Korzystamy z dokumentacji Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge (Niemiecki Ludowy Związek Opieki nad Grobami Wojennymi - przyp. red.) - tłumaczy nam Maciej Milak z Fundacji "Pamięć". - Wiemy, że na terenie Parku Kopernika może znajdować się też mogiła zbiorowa, w której pogrzebano ludność cywilną, która zginęła podczas nalotów. Nie wykluczamy, że wspólnie z tczewskimi historykami da się nam ją zlokalizować. Trzeba wreszcie uporządkować sprawy związane z ofiarami wojny.
Po przeprowadzeniu ekshumacji teren zostanie doprowadzony do stanu pierwotnego. O planowanych pracach ekshumacyjnych został już powiadomiony obecny zarządca terenu, czyli Urząd Miasta:
- Wpłynęło do nas pismo od Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge oraz fundacji "Pamięć" z informacją o istnieniu mogły zbiorowej w Parku Kopernika. W naszej ewidencji nie ma takiego grobu, ale w oparciu o przedstawione nam istniejące dokumenty nie kwestionujemy jej istnienia. - mówi Janusz Landowski z Wydziału Spraw Komunalnych Urzędu Miejskiego w Tczewie.
Dokładny termin prac w Tczewie nie jest jeszcze znany, ale sama ekshumacja i planowane przeniesienie szczątków żołnierzy pod Szczecin już budzi emocje wśród tczewskich miłośników historii:
- Tak naprawdę nie wiemy, kto został pochowany w tej mogile. Mieszkamy na Pomorzu, gdzie część Polaków została wcielona do Wermachtu - nie mieli innego wyboru, musieli służyć. Niewykluczone zatem, że spoczywają tam również mieszkańcy naszego miasta. Szczątki trzeba ekshumować, ale można przenieść je na cmentarz w Tczewie. - uważa Łukasz Brządkowski, koordynator portalu Dawny Tczew. - Pamiętajmy, że przeniesienia wymagają również szczątki ludności cywilnej, która zginęła podczas radzieckich bombardowań naszego miasta. Z ustnych przekazów wynika, że przy przecinającym park deptaku, na wysokości 4 ławki, może znajdować się mogiła, w której pogrzebano nawet 80 osób.
Tczewscy historycy mają nadzieję, że sprawa ekshumacji pozwoli rozwiązać problem grobów rozsianych po Parku Kopernika:
- To trudny temat. Myślę, że ekshumacja żołnierzy niemieckich powinna zostać przeprowadzona, a ich zwłoki pochowane na cmentarzu wojennym. Pytanie co z pozostałymi osobami pochowanymi w dzisiejszym parku Kopernika? Może powinno się przeprowadzić w tym samym czasie ekshumację w parku wszystkich tam pochowanych? Wzorem innych miast można złożyć zmarłych cywili np. w zbiorowej mogile na cmentarzu komunalnym, a w parku upamiętnić wcześniejsze tczewskie nekropolie pomnikiem nieistniejących cmentarzy, o co zabiega portal DawnyTczew.pl. Przed laty wiele grobów w naszym mieście zlikwidowano, a płyty wykorzystano np. do budowy ulic. Obecnie wiele osób chodzi po parku, nie wiedząc nawet, że pod ziemią znajdują się groby. A każdy człowiek zasługuje na wieczny spoczynek. Najważniejsze, aby ekshumacja została przeprowadzona rzetelnie z uwzględnieniem praw religijnych osób tam pochowanych, czyli w tym wypadku ewangelików i katolików. - uważa radny i historyk, Krzysztof Korda.
Dodajmy, że podczas ostatniej wojny na terenie dzisiejszej Polski zginęło około pół miliona żołnierzy niemieckich. Tylko w latach w latach 1990-2000 ekshumowano ponad 70.000 szczątków. Prace przebiegają dzięki współpracy polsko-niemieckiej.
Komentarze (47) dodaj komentarz
pimpek_gość
06.03.2012, 01:40
a może
A może by tak i cmentarz ekshumowac na rokitki a w miejscu starego cmentarza biedronke otworzyć nową ładną :-!
Odpowiedzoberleutnant_gość
06.03.2012, 12:24
JA VOHL
ekshumować deutche wojska und nach Berlin schicken
CytujMaciej_gość
06.03.2012, 03:45
Mam pomysł!
Po ekshumacji jeszcze im pomniki z własnej kieszeni stawiajmy, bandytom pieprzonym!
Odpowiedzsaad_gość
06.03.2012, 08:20
a moze pomyśl
Skąd wiesz, że wszyscy byli bandytami??? Wiele osob wysyłano do wojska pod przymusem a na front wschodni szli za karę wszyscy niepokorni. Lepiej zrob sobie pimpek herbaty i posluchaj radia ma ryja bo moze numery kont sie zmienily.
CytujC>K>M
06.03.2012, 12:31
saad, przyjmując Twoją tęczową moralność i różową logikę, to mój dziadek, przed każdym strzałem powinien się grzecznie zapytać danego Niemca, czy on chce mu zrobić krzywdę czy może trafił tu pod przymusem i przypadkiem. A w tym drugim wypadku powinien opuścić broń i zaprosić na herbatę, w końcu gość w dom, Bóg w dom. Chcecie by nas szanowali na świecie, ale nikt nie szanuje tego, kto sam się nie szanuje.
Cytuj_gość
06.03.2012, 15:35
Raczej nie wszyscy byli bandytami. Do wojska iść musieli, bo jak nie to kulka w łeb. Tak samo, jak za wojskiem radziecki szło NKWD i strzelali do żołnierzy, którzy nie mieli ochoty wojować w Polsce i w Niemczech. W Polsce, po II wojnie światowej powstały obozy koncentracyjne, w których Polacy więzili Niemców i Niemcy w tych obozach ginęli, tak jak Polacy, czy Żydzi w niemieckich obozach w czasie wojny. Po II wojnie światowej Polacy (akcja WIsła) siłą przesiedlili Ukraińców z Bieszczad na Pomorze Zachodnie, palili wioski itd itp. Po II wojnie światowej Polacy dyskryminowali mniejszość słowacką w Polsce. Był zakaz używania języka słowackiego. W szkołach uczono słowackie dzieci tylko po polsku i chciano Słowaków, którzy mięli nieszczęście po wojnie znaleźć się po polskiej stronie granicy, na siłę spolonizować. Czy to oznacza, że wszyscy Polacy byli, czy są bandytami? I o tym wszystkim się albo w ogóle nie mówi, albo bardzo mało i mało kto w Polsce się tym interesuje i o tym wie. Bo my, Polacy jesteśmy chodzącymi ideałami, pępkiem świata, najbardziej skrzywdzonym przez historię i sąsiadów narodem. chcemy, żeby świat poznał prawdę o Katyniu, a sami nie wiemy i nie chcemy wiedzieć co Polska i Polacy uczynili innym narodowościom.
Cytuj_gość
06.03.2012, 06:26
dobry pomysl !!!
OdpowiedzGość_gość
06.03.2012, 06:38
Kolejny pomnik w parku
Zgadzam się, że każdy ma prawo być godnie pochowany ale kolejny pomnik a o plac zabaw doprosić się nie można. Jak już przeniosą szczątki to postawią tam pomnik po co komu jeszcze w parku teraz nikt o tym nie pamięta a potem każdy do parku będzie pod pomnik z kwiatami chodził?
Odpowiedzobywatel_gość
06.03.2012, 08:10
Plac zabaw na byłym cmentarzu? To miejsce trzeba upamiętnić i miejmy nadzieję, że będzie to ostatni pomnik w Parku Kopernika
Cytujxy_gość
06.03.2012, 06:49
Park Kopernika
Jeśli wiadomo,że w Parku Kopernika są mogiły ze szczątkami LUDŹMI,nie ważne jakie,grunt,że chodzi o ludzi,a nie bydło!!to czemu to miejsce nie jest odgraniczona tak,by tam nie chodzić.Często na tych bocznych ławeczkach pije się alkohol,bluzga,sika jak leci,a nikt tego by nie robił na tym cmentarzu wielkim,odgrodzonym i zadbanym!!Ludzie,w kraju z tak wystawnie obchodzonym święcie 1LISTOPADA, w kraju gdzie starsze pokolenia od rana biegają na cmentarz do bliskich, gdzie mamy niby-wolność od '99,pozwala się z pełną świadomością beszcześcić groby?? LUDZIE NIE JEST WAM WSTYD?!
Odpowiedz__gość
06.03.2012, 08:20
NIE
CytujRaiders
06.03.2012, 06:55
Zgadzam się co do treści , Ci ludzie powinni zostać godnie pochowani, nawet jeśli miałaby to by być zbiorowa mogiła na cmentarzu komunalnym, z tablicą zawierająca Nazwiska zmarłych
Odpowiedzzezol_gość
06.03.2012, 07:26
Sztajnbach
Mam nadzieję, że nie pojawią się problemy i park nie będzie rozkopany przez kolejne 20 lat
OdpowiedzCiotka I._gość
06.03.2012, 07:56
I to jest bardzo dobra wiadomość. Jestem bardzo ciekawa efektów i wniosków. A w upamiętnienie bezimiennie pochowanych powinny się włączyć wszyskie środowiska. Pomnik nieistniejących cmentarzy to bardzo słuszna inicjatywa.
Odpowiedztcz45
06.03.2012, 08:20
nie każdy zasługuje na godny pochówek
ten paskudny naród niemiecki od zawsze nas męczył, gnębił, mordował. Zniszczyli połowę świata, i teraz ich tych żołdaków uszanować śmiechu warte...Powinno pozostać tak jak jest....
Odpowiedz__gość
06.03.2012, 08:24
O! Tu się zgadzam w 100%, niszczyć nam będą park przez faszystów, nikt ich tutaj nie prosił, jak można upamiętniać śmierć najeźdźców.
Cytuja pfff_gość
06.03.2012, 08:24
malpolud juz aktywny
Oj pitekantrop widze ze iloraz inteligencji jest u ciebie jak u twojego awatara(nie obrażając małpoludów. Nie ma sensu nawet ci tlumaczyc o błednym uogólnianiu bo i tak nie załapiesz ale chociaz nie kompromituj się publicznie.
CytujC>K>M
06.03.2012, 12:37
Ty mu zarzucasz uogólnianie, to co proponujesz, indywidualne podejście do każdego w czasie WOJNY? To dopiero absurd. To byli wrogowie, którzy przyszli tu nas zabić, nieważne czy z powodu fascynacji nazizmem czy przez pistolet oficera politycznego wycelowany we własne plecy. Postulując indywidualne podejście do wroga plujesz na groby wszystkich swoich rodaków, którzy zginęli broniąc ten kraj przed nazizmem.
Cytujwacek_gość
06.03.2012, 13:29
A gdzie chrześcijańskie przebaczenie?
Wiesiu, Wiesiu, wstyd, albo nie wierzysz w to, co wyznajesz, albo jesteś hipokryta:- )
Cytujtcz45
21.03.2012, 06:41
skrzywdzeni niemcy haha
kpina z historii http://wiadomosci.wp.pl/kat,1356,title,Wysiedleni-Niemcy-doswiadczyli-bezprawia , wid,14348810,wiadomosc.html?ticaid=1e20f
Cytujtcz45
21.03.2012, 06:42
skrzywdzeni
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1356,title,Wysiedleni-Niemcy-doswiadczyli-bezprawia,wid,143488 10,wiadomosc.html
CytujJ.o_gość
06.03.2012, 08:40
Dobra inicjatywa
Uważam, że to wspaniały pomysł. PS: piszę się "wehrmacht", a nie "wermacht".
Odpowiedz_gość
06.03.2012, 09:17
Nareszcie się coś w tej sprawie dzieje. Z wieloma radnymi rozmawiałem o konieczności upamiętnienia tczewskich cmentarzy, ale widać nie warto, bo to trochę kosztuje. Lepiej wyprowadzać na nie psy i robić place zabaw. Pamiętajmy nie jesteśmy wieczni. Nikt z nas zapewne nie chciałby, aby po grobach jego najbliższych biegały psy i wyprawiło się nie wiadomo, co jeszcze. W Gdańsku bardzo dobrze ten temat jest rozwiązany, ale naszym włodarzom niestety nie mieści się to w głowie być może mają za małe :).
Odpowiedzmisiek_gość
06.03.2012, 09:28
odesłać
Wykopać, spakować i odesłać skąd przyszli
Odpowiedzkobieta_gość
06.03.2012, 10:08
cmentarz przekształcony w park
Już dawno wiedziałam,że nie odpoczywamy w parku tylko na cmentarzu,ciekawe ,kto dał pozwolenie na przekształcenie cmentarza na park. To zgroza tam głęboko w ziemi są szczątki ludzkie.Tam był również cmentarz żydowski ,a pozostawiony mur pochodzi z czasów jak był cmentarz.Nareszcie ktoś zajął się tym miejscem pochówku.
Odpowiedztczewiak_gość
06.03.2012, 11:33
Cmentarz Żydowski
Bardzo słuszna uwaga, że był tam również przez wiele lat cmentarz żydowski, o którym w artykule nikt nie wspomina. Czyżby przeoczenie ? A może Żydzi nie zasługują na godne, pośmiertne potraktowanie a np. niemieccy żołnierze tak ? Jest cmentarz żydowski, a właściwie jego fragment, w Bałdowie, gdzie można przenieść wykopane i zidentyfikowane szczątki tczewskich Żydów.
Cytujdo tczewiaka_gość
06.03.2012, 11:39
cmentarz żydowski nie znajdował się w miejscu opisanym w artykule -a na terenie dzisiejszej przychodni za stacją paliw - wejdź tam - widać tam nawet drzewa z cmentarnej alejki
Cytujsylwia_gość
06.03.2012, 10:27
Losy mieszkańców Tczewa są bardzo skomplikowane, sama wiem na podstawie mojej rodziny - mój ojciec został siłą wcielony do niemieckiego wojska ,natomiast brat mojej mamy został przez niemców rozstrzelany na Placu Patriotów. Takie losy.Każdego więc należy szanować, nie wiemy przecież jacy tam spoczywają LUDZIE!
OdpowiedzMieszkaniec Tczewa_gość
06.03.2012, 10:46
tak od siebie
Ile mozna czytac komentarze negatywne.Ludzie coś co bylo to bylo teraz trzeba zając się sprawami obecnymi.A jak są jakieś groby to trzeba to uszanowac bo zachowujecie się jak ci co napadli na Polske bądzcie mądrzejsi.Ktoś napisał o Biedronce to niech się puknie w glowe i zabierze się do roboty.
Odpowiedz_gość
06.03.2012, 10:59
No to z parku mamy cmentarz BRAWA DLA MIASTA
Odpowiedz_gość
06.03.2012, 11:27
Ciekawe kto za to wszystko zapłaci ??? Zapewne jak zwykle wszystko pójdzie z podatków.
Odpowiedzłowca_gość
06.03.2012, 11:52
Niech będzie POchwalony Donald I Tusk.
Ulubione zajęcie PO-laków........to grzebanie w grobach. Jednakże pod warunkiem, że nie są to trupy spod Smoleńska. W tym przypadku ekshumacje są zakazane, a kto by chciał ten zakaz naruszyć to moher, oszołom i -za przeproszeniem- pisior.
Odpowiedzka_gość
06.03.2012, 11:56
Bardzo dobrze
Panie Korda cenię sobie Pana głos rozsądku. Co do samego faktu ekshumacji uważam, że powinna nastąpić jak najszybciej i to kompleksowo, czyli przenieść wszystkie szczątki niezależnie od tego, jakiej byli narodowości. Jednak to co gnębi nas najbardziej to koszty. Ponieważ inicjatorem jest strona niemiecka, powinno ich obciążyć się kosztami całej ekshumacji. Przecież dopiero po odkryciu grobów będzie można ustalać kto w nich leżał.
OdpowiedzC>K>M
06.03.2012, 12:32
Spakować i odesłać do nadawcy.
Odpowiedzroza-81
06.03.2012, 14:31
Tu się zgadzam
Odesłać do nadawcy , na żadnym polskim cmentarzu zwłoki niemieckich żołnierzy nie mają co liczyć na traktowanie ich z szacunkiem , między innymi dlatego zrobili na ich mogiłach park ,jak naród niemiecki chce ich opłakiwać niech fundnie im pomnik u siebie , nas zwyczajnie nie stać na sponsorowanie pochówków wojskom najeźdźców za dużo się ich tu przetoczyło .
Cytujmropenvitamine_gość
06.03.2012, 13:14
Z tymi waszymi dziadkami w Wehrmachcie to roznie bywało. Nie badzcie tacy pewni, ze oni tam sypali piasek w tryby machiny III Rzeszy. Pod Monte Cassino wiecej zginelo polskich obroncow twierdzy w niemieckich mundurach, anizeli polskich zolnierzy gen Andersa. Mimo nawolywan w jezyku polskim, by sie poddali, przeszli na strone Andersa odpowiadali jeszcze wieksza zaciekloscia w walce. Druga sprawa; szacuje sie , ze w niemieckiej armii sluzylo ok 500 tysiecy Polakow, natomiast w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie 240 tysiecy, polskiej armii w ZSRR 107 tysiecy. Polacy w Wehrmachcie wcale tak ochocza nie dezerterowali , nie przechodzili do polskiej armiii do konca 1944 r. jak wam sie wydaje. A najlepiej siedzcie cicho i nie chwalcie sie tym, ze dziadek nie mial wyboru i wcielili go do niemieckiej armii sila. Znalem osobiscie jednego pana, tczewiaka, harcerza, ktory razem z bratem walczyl w Powstaniu 44, byl zolnierzem AK i nie siedzial na dupie, nie czekal az go Wehrmacht zawinie do armii. Jego brat Hubert zginal za ojczyzne, on sam przezyl wojne i mogl spokojnie spojrzec w lustro.
Odpowiedzobywatel_gość
06.03.2012, 14:56
Może warto zapoznać się z faktami zanim wypowiada się publicznie? Powtarzanie bredni o masach Polaków walczących pod Monte Cassino po stronie niemieckiej świadczy o Twojej wiedzy. Poczytaj jak "walczyli" Polacy w niemieckiej armii w 1944 roku we Francji to zrozumiesz, dlaczego Niemcy uważali, że przez nich przegrali tę kampanię. Wygląda na to, że nie jesteś z Pomorza i nie znasz naszej historii. Polecam stronę - w znienawidzonym mundurze - http://www.wehrmacht - polacy.pl/
CytujRaiders
06.03.2012, 13:24
Czytając niektóre komentarze ręce opadają, nawet jeśli to niemieccy żołnierze to też ludzie, a że wykonywali rozkazy to już nie ich wina, poza tym są też tam pochowani mieszkańcy Tczewa. Każdy zasługuje na pochówek. Nawet jeśli był mordercą czy najeźdzcą jak to ktos ujął, Ci żołnierze zostali zamordowani tak samo jak oni mordowali, więc to już była kara za ich czyny,
Odpowiedz_gość
06.03.2012, 14:48
ruszy ekshumancja a czesio bedzie gral w myszykiszki haha :) jest na co pieniadze wydawac, nie ?
Odpowiedzgość_gość
06.03.2012, 15:45
no proszę
już okupacja?wnuki folksdojczów przy żłobie?
Odpowiedzmropenvitamine_gość
06.03.2012, 16:25
Tak jasne. Oni tylko wykonywali rozkazy. Palitzsch tez tylko wykonywal rozkazy. Co do polakow w niemieckiej armii pod Monte Cassino to zginelo ich tam wiecej niz polakow z PSZ. Prawda byla przez lata cale sola w oku dla wladz PRL, tak samo niechetnie mowi sie o tym teraz. Obywatelu jesli twierdzisz, ze to brednie dodam tylko, ze swoja wypowiedz opieram o badania kilku profesorow zarowno polskich jak i niemieckich. Jesli ktos mial dziadka w niemieckich formacjach zbrojnych czy tez zbrodniczych zawsze bedzie pomniejszal jego wine, sprowadzajac bliska sobie osobe do roli ofiary. Najlepiej zakopac dziadkowy Soldaten Buch gdzies gleboko w szafie i sie nim nie chwalic, dodajac przy tym "bo wiesz biedny dziadzia niemial wyboru". Wyboru to nie mieli ci od Raginisa pod Wizna, ci z kwietnia 43 w gettcie warszawskim czy z sierpnia 44. Oni nie wybierali pomiedzy dwudziestoletnią Polską a tysiacletnia Rzesza. Moje subiektywne odczucie jest takie, ze nawet Cyrankiewicz byl wiekszym patriota od tych wszystkich "co nie mieli wyboru", chociaz komuch to patriota, organizator akcji odbicia Jana Karskiego, czlonek Armii Krajowej w obozie, wiezien Auschwitz.
Odpowiedzobywatel_gość
07.03.2012, 11:45
Podaj źródła swoich rewelacji, a nie powołuj się na "kilku profesorów". Nie jesteś z Pomorza, ale o Stutthofie słyszałeś? To teraz wiesz gdzie trafiały rodziny osób unikających wojska. Brat mojej babci walczył do końca w kampanii wrześniowej, na polu bitwy pod Kockiem został mianowany plutonowym. Jako mieszkaniec Tczewa został zwolniony z obozu jenieckiego i potem wcielony do Wehrmachtu. Walczył na wschodzie, do domu wrócił dopiero w 1945 roku. Według Ciebie to był zdrajca? Rozumiem, że dla was z centralnej czy południowej Polski każdy Polak który był w wojsku niemieckim to zdrajca, ale u was volkslistę podpisywana na ochotnika, a u nas pod przymusem. Zasadnicza różnica.
Cytujciekawe_gość
06.03.2012, 19:35
a nazisci zasrani tez tak z nami obchodzili sie jak slysze niemiec zaraz sie caly gotuje
OdpowiedzXxXxX_gość
06.03.2012, 22:47
Dajcie im spokój !!! Niech spoczywają w pokoju..!!
Co to wg za pacany pozwalają na takie zachowanie. !! To jest cmentarz na którym leżą ludzie i co chcecie wykopać kości? Co za wg mądra osoba pozwoliła na takie poczynania? Wojewoda? USZANUJCIE TO MIEJSCE ŚWIĘTE... A NIE POLIGON TRENINGOWY.. TYM POWINNA ZAJĄĆ SIĘ PROKURATURA !!! PYTANIE DO WOJEWODY CO TAM JEST TAKIEGO CIEKAWEGO I POTRZEBNEGO ABY PO PROSTU WYKOPYWAC CIAŁA A MOZE ICH POZOSTAŁOŚCI Z ZIEMI? CZY CI LUDZIE NIE ZASLUGUJA NA SZACUNEK?
Odpowiedzjack_gość
06.03.2012, 23:03
....
ciekawie sie zapowiada moze przy okazji jakis zamek znajdą
Odpowiedzmropenvitamine_gość
07.03.2012, 12:41
Do obywatela bzdury piszesz Niemcy nie wcielali polskich zolnierzy z kampanii wrzesniowej. W 1944 brali roczniki 1922, 1923, 1924 i 1925. Nawet jakby twoj dziadek walczyl we wrzesniu 39 najmniej mialby 17 lat. A tak mlodych do polskiego wojska wowczas nie brano. Chociaz zdarzaly sie wyjatki np. ochotnicy, ktorzy pozniej mogli byc ochotnikami w niemieckiej armii, ale ich nie pociagal patriotyzm ale wojaczka. Polecam prace prof. Ryszarda Kaczmarka dyrektora Instytutu Historii US "Polacy w Wehrmachcie"
Odpowiedzgrzes_gość
07.03.2012, 16:45
po upadku tzw."komuny"gezebie sie tylko w "trupach"i produkuje sie miejsca ktore przejmie kler
Odpowiedz