"Opłacą czynsz - i co?" Walczą o podniesienie płacy minimalnej

Marek Nagórski będzie zbierał podpisy do jutra (fot. tcz.pl)
"Opłacą czynsz - i co?" Walczą o podniesienie płacy minimalnej
Trwa zbiórka podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o wzroście płacy minimalnej. W akcję włączyła się również tczewska "Solidarność". Związkowcy chcą walczyć o to, by minimalna wypłata została podniesiona przynajmniej do poziomu 50 procent przeciętnego wynagrodzenia - dzisiaj to około 1700 zł.

Minimalne wynagrodzenie w Polsce wynosi teraz 1386 złotych brutto i jest jednym z najniższych w Europie. Aż 12 procent pracowników zatrudnionych na pełnym etacie żyje wraz z rodzinami na granicy minimum egzystencji, stąd pomysł związkowców na akcję "Podnieśmy Polakom płacę minimalną".

- Wystąpiliśmy również do mieszkańców Tczewa o wsparcie obywatelskiego projektu ustawy o wzroście płacy minimalnej. Chcemy, by nie była już uzależniona od polityków i widzimisię premierów. Z chwilą gdy rośnie PKB, powinno również wzrosnąć minimalne wynagrodzenie. Płaca powinna być podnoszona stopniowo wraz ze wzrostem gospodarczym - wyjaśnia Marek Nagórski, kierownik tczewskiego oddziału Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność. - Najniższą pensję otrzymują najczęściej młodzi, którzy zaczynają pracę. Opłacą czynsz - i co? Nie wiadomo, czy się śmiać, czy płakać.

Akcję prowadzi "Solidarność" - podpisy zbierane są w 34 Zarządach Regionów NSZZ "Solidarność". W Tczewie podpisy pod projektem będą zbierane do jutra (13.07) - związkowców można spotkać na placu Piłsudskiego, przed dawnym kinem "Wisła".


Poziom płacy minimalnej w wybranych krajach UE (dane w Euro)

Luksemburg - 1758
Irlandia - 1462
Holandia - 1424
Belgia - 1415
Francja - 1365
Wlk Brytania - 1239
Hiszpania - 748
Słowenia - 748
Polska - 349
Czechy - 319
Słowacja - 317
Litwa - 232
Rumunia - 157
Bułgaria - 123

(Dane organizatorów akcji ze stycznia 2011)

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (22)
dodaj komentarz

  • ProxX

    12.07.2011, 07:01

    przecież od stycznia 2012 roku będzie wynosić 1500 brutto. Takie PKB wytwarzamy to takie zarobki otrzymuje. Prosta sprawa. Nie da sie wyczarować pieniędzy z niczego. Wystarczy spojrzeć ile w Niemczech przypada PKB per capita a ile w Polsce.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • ka_gość

    12.07.2011, 08:32

    Nie możemy!

    Nie możemy podnosić płacy minimalnej, bo musimy pomóc Grecji utrzymać poziom płacy minimalnej na poziomie 863 EURO/m-c.

    Odpowiedz
    IP: 79.189.xx0.xx0 
  • ja_gość

    12.07.2011, 10:22

    a jeszcze...

    pracować na ich darmowe leki, bardzo wczesne emerytury, szerokie świadczenia socjalne;) ale i tak nieźle stoimy - z całej postkomuny pokazanej tutaj najwyżej. bo Słowenia to przecież Jugole - ich dinar był zawsze wymienialny.

    Cytuj
    IP: 83.11.xx1.xx5 
  • Pjord Knudsen

    12.07.2011, 08:44

    związki zawodowe

    Pan Nagórski albo nie posiada podstawowych zdolności abstrakcyjnego myślenia, albo jest wyrachowanym cynikiem. Innej opcji nie ma. Pan MN chce zwiększyć bezrobocie, z którym będzie mógł, rzecz jasna, bohatersko walczyć i skamleć o tworzenie nowych miejsc pracy. I tak to się kręci...

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • BASIA.CZAS.ALTERNATYWA.FRU_gość

    12.07.2011, 09:24

    pensja

    Do ProxX PKB będzie małe dopóki ponad400 posłow i cała armia administracji państwowej będzie miała taką wyzję POLSKIi ,by siedzieć ,nic nie robić kasę trzepać.Oni przecież też należą do sfery nieproduktywnej a ile zarabiają.Garnijmy się wszyscy do korytka wtedy nie będzie nas interesować PKB....

    Odpowiedz
    IP: 46.112.xx6.xx5 
  • świstak_gość

    12.07.2011, 09:54

    a spytał ktoś pracodawców?

    Tak naprawdę szastacie nie swoimi pieniędzmi. A spytał ktoś pracodawców. Koszt pracownika jest częścią rentowności. Ja wiem, że biurwy za państwowe - nasze pieniądze - mogą zarobić ile sobie narysują. Ale ci którzy wypracowują swój zysk z pocie czoła mogą mieć swoje zdanie nt.: tzw płacy minimalnej i albo przenieść do szarej strefy albo zamknąć biznes - co w jednym i drugim przypadku skutkuje zwiększeniem bezrobocia. Może warto zacząć od ZUS - skomercjalizować, podzielić, wrzucić na rynek, ograniczyć koszta - co za tym idzie zmniejszyć składki.To będą pieniądze i na wypłaty.

    Odpowiedz
    IP: 83.30.xx7.xx1 
  • ja_gość

    12.07.2011, 10:26

    reformy Buzka

    albo zlikwidować cały ten zbędny balast - starostwa, urzędy marszałkowskie (po co one są - byłoby 49 województw z uprawnieniami powiatów i ok). naprawdę to wszystkie reformy Buzka to jeden niewypał: powiaty, zdrowie, oświata, emerytury i co tam jeszcze było...

    Cytuj
    IP: 83.11.xx1.xx5 

    Jula_gość

    12.07.2011, 14:01

    Zgadzam się w 100%, koszty utrzymania pracownika są ogromne,

    Cytuj
    IP: 83.3.xx0.xx0 
  • x_gość

    12.07.2011, 10:57

    a rejestrować samochód będziesz jeździł to wojewodztwa ? po wyrys z mapki też ?

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx1.xx2 
  • gość_gość

    12.07.2011, 19:07

    a nie pamiętamy?

    Samochód rejestrowało się w Urzędzie Miasta/Gminy (a komputerów i nternetu wówczas ne było), mapki, paszporty i pewno jeszcze inne rzeczy załatwiało się w Delegaturach Urzędów Wojewódzkich (one są nadal - np. w Słupsku, a i wydzielone komórki można odwiedzić w Tczewie). Co do dawnych czasów, to i w Tczewie też takowa była - wówczas nazywała się Urząd Rejonowy.

    Cytuj
    IP: 77.115.xx9.xx1 
  • ._gość

    12.07.2011, 11:48

    I CO 49 STAROSTW MA POMIESCIC TO CO DOTYCZAS MIESCI 300 STAROSTW? W 49 BUDYNKACH TO TY NAWET NIE ZMIESCISZ EWIDENCJI POJAZDOW

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx1.xx2 
  • st_gość

    12.07.2011, 13:21

    Daruj sobie, to mogą równie dobrze robić gminy, zamiast oddzielne starostwa.

    Cytuj
    IP: 89.200.xx3.xx4 

    do ~`_gość

    12.07.2011, 19:09

    ewidencja pojazdów?

    ewidencja pojazdów z całej Polski mieści się w jednym pokoju. To jest centralny komputer;)

    Cytuj
    IP: 77.115.xx9.xx1 
  • _gość

    12.07.2011, 15:33

    tak jest

    Cholerni wyzyskiwacze zarabiają po kilkanaście razy więcej niż zwykły pracownik wypracowujący na dobrą sprawę CAŁY jej kapitał a jeszcze jest traktowany jak biały murzyn. Więcej liberalizmu dla pracodawców,co?

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx3.xx9 
  • Gość_gość

    13.07.2011, 00:10

    ???

    Ty chyba nie rozumiesz co oznacza liberalizm...

    Cytuj
    IP: 84.38.xx3.xx5 

    _gość

    13.07.2011, 15:47

    rozumiem

    Oznacza to że pracodawca może ci powiedzieć obniżam ci pensje o 300 np i jak chcesz to możesz nie pracować-mnie to nie odchodzi.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx3.xx9 
  • łowca_gość

    12.07.2011, 16:04

    Marne związki zawodowe i i marne płace.

    "- Wystąpiliśmy również do mieszkańców Tczewa o wsparcie obywatelskiego projektu ustawy o wzroście płacy minimalnej. Chcemy, by nie była już uzależniona od polityków i widzimisię premierów. " Znaczy co-kto "by nie była.." Ustawa? Oj Związkowcu! Możesz zebrać milion podpisów to i tak ustawa zależna będzie od polityków. Pół miliona obywateli może wnieść do sejmu projekt, który sejm może odrzucić. Schetyna powiada, że nie wypada odrzucić projektu obywatelskiego w pierwszym czytaniu (vide ustawa antyaborcyjna), co nie znaczy, że nie odrzucą w drugim czy kolejnym, że nie odrzuci senat lub nie podpisze prezydent. A nawet jak nie odrzucą to Trybunał Konstytucyjny może uznać za niezgodną z konstytucją. Nie było, nie ma i nie będzie ustawy niezależnej od polityków. Nie opowiadaj bzdur Nagórski. Aby zmienić (ustanowić) prawo na korzystniejsze dla szarego obywatela należy zmienić polityków na takich, którzy to zrobią. Jest to jedyna droga w demokracji. Takie mamy płace jakich związkowców.

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx0.xx1 
  • pracownik_gość

    12.07.2011, 18:57

    czy warto podpisywać

    O takie kraj i o takie warunki życia walczyła solidarność więć niech teraz nie wciskają społeczeństwu ,że solidarność to życie.Solidarność to już przeszłość i z niej właśnie wywodzą się ci politycy co pod hasłem solidarności walczyli o dobre stołki dla siebie.Solidarność w mojej ocenie to śmietnik tamtych czasów.

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx1.xx6 
  • _gość

    12.07.2011, 20:50

    popieram cie pracowniku w 100%

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx1.xx7 
  • KIBIC_gość

    12.07.2011, 21:06

    PALANTY

    I CO TO KOMU DA TA PŁACA MINIMALNA? PRYWACIARZE JU Z WIEDZĄ JAK JĄ OBEJŚĆ I ZWYKŁY PRACOWNIK TYLKO NA TYM SATRACI!

    Odpowiedz
    IP: 79.191.xx4.xx4 
  • R_gość

    12.07.2011, 23:38

    Wzrost płacy minimalnej pociągnie za sobą redukcję etatów w szczególności w mikro oraz małych przedsiębiorstwach.Teraz zadajcie sobie pytanie: lepsze 1386zł czy nic? Każdy ma możliwość rozwijania swoich umiejętności w celu zdobycia pracy za stawkę wyższą niż minimalna. Każdy dba o siebie.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx1 
  • Gość_gość

    13.07.2011, 00:07

    Tylko

    kompletny .. może uważać, że podniesienie płacy minimalnej jest dobre dla najuboższych. Sztuczne zarządzenie podniesienia pensji minimalnej ma dwa i tylko dwa skutki: 1. wzrost bezrobocia - i co ciekawe zawsze najwięcej nowych bezrobotnych pochodzi z etatów na których otrzymywali pensję minimalną. 2. spadek realnej siły nabywczej złotego - tłumacząc prostymi słowami, za 1500zł po podniesieniu minimalnej będzie można kupić tyle samo co przed podwyżką za 1380zł. Ile razy była minimalna podnoszona? I czy chociaż RAZ sprawiła, że biedni stali się bogatsi? Czy może jednak sprawiła, że biedni zubożeli, część straciła pracę, a bogaci się wzbogacili? Każdy kto się podpiszę pod "obywatelskim" projektem o podniesienie minimalnej może czuć się odpowiedzialny za biedę i ubustwo, które na 100% przyjdą zaraz po podniesieniu. Brawo! PS. Czemuś biedny? Boś głupi. Okradają was, a wy nie dość, że nie protestujecie to jeszcze im pomagacie...

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx3.xx5 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.