Nowe źródła energii zasilą urządzenia kolejowe

(fot. mat. prasowe )
Nowe źródła energii zasilą urządzenia kolejowe
Jaśniejsze i bezpieczniejsze stacje i przystanki, ponad 300 tys. zł oszczędności rocznie, mniej emisji CO2 - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzają proekologiczne rozwiązania na sieci kolejowej. W ubiegłym roku zamontowano 1500 źródeł światła LED i podłączono instalacje fotowoltaiczne. W 2016 r. PLK zamontuje dodatkowo 600 podobnych lamp i nowe baterie słoneczne.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują oświetlenie na stacjach, peronach i przejazdach. Dotychczasowe lampy - głównie z rtęciowymi źródłami światła, wymieniane są na nowoczesne oprawy oświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła oraz oświetlenie typu LED. Światło LED zastosowane jest w projektach na modernizacje linii. Perony i przejścia podziemne z LED-ami są jaśniejsze i dają pasażerom większe poczucie bezpieczeństwa. 202 lampy ze światłami typu LED pozytywnie wpłynęły na komfort obsługi odnowionej stacji Opole Główne.
Nowe oświetlenie to też oszczędność na serwisie. LED-y planowane są nawet na 12 lat świecenia - czyli blisko trzykrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od rtęciowych źródeł. LED-y są także bardziej przyjazne dla środowiska - nowe światła
to zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery nawet o około 500 ton/rok.

Dróżnik z baterią słoneczną

PLK zamontowały instalacje fotowoltaiczne na obiektach kolejowych w Nowym Sączu, Suchej Beskidzkiej i Muszynie. W tym roku umieszczone będą kolejne trzy baterie słoneczne na hali napraw sprzętu i budynku biurowym w Lublinie oraz na posterunku dróżnika w Zamościu. Każda instalacja działa jak elektrownia słoneczna. Baterie zamontowane na nowosądeckim budynku wytwarzają ok. 150-200 kWh energii dziennie, to tyle ile jednorodzinny dom zużywa przez miesiąc. Zasilana energią słoneczną nastawnia może być samowystarczalna. Zakładamy, że minimalny okres żywotności instalacji wynosi 25 lat, a koszty montażu i utrzymania urządzeń zwrócą się już po 10-11 latach.

- Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują instalacje solarne do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych, ale jeszcze w tym roku będzie testowane geotermalne ogrzewanie rozjazdów. Prowadzone próby pozwolą wybrać rozwiązania, które będą szerszej wdrażane na sieci kolejowej - mówi Andrzej Kazimierski, dyrektor projektu ds. gospodarki energetycznej PLK.

Instalacje fotowoltaiczne zamontowane i planowane do montażu pozwalają na odsprzedaż nadmiaru wyprodukowanej energii do sieci elektroenergetycznej. Jednak zarządca infrastruktury planuje testować możliwość magazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii szczególnie
dla celów oświetlenia zewnętrznego.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (4)
dodaj komentarz

  • _gość

    27.06.2016, 07:41

    Takie oświetlenia powinny być również na latarniach drogowych.

    Odpowiedz
    IP: 158.116.xx4.xxx 
  • Adam W._gość

    27.06.2016, 07:54

    A co to ma do Tczewa?

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx9 
  • gwajer_gość

    27.06.2016, 10:38

    A tczewskie perony nocą, kiedy ruch pociągów zamiera, rozświetlone jak Las Vegas :) Ot, oszczędność :)

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx0 
  • niezadowolony_gość

    27.06.2016, 18:11

    Co za portal...

    Dlaczego coraz więcej jest tu takich głupich i pustych treści? Co chciwle coś z PAP albo sponsorowane... czy komuś zależy żeby tcz już nikt nie czytał ??

    Odpowiedz
    IP: 167.114.xx2.xx0 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.