Jakie kierunki rozwoju tczewskiej oświaty do 2014 roku?

Jakie będą kierunki rozwoju tczewskiej oświaty?
Jakie kierunki rozwoju tczewskiej oświaty do 2014 roku?
Tczewscy radni, jeszcze przed wakacjami, zajęli się kwestią oświaty w grodzie Sambora. Rajcy przyjęli dokument wyznaczający kierunki prowadzenia polityki oświatowej miasta Tczewa na lata 2011 - 2014. Członkowie rady sami przyznali, że ustawili samorządowi wysoko poprzeczkę, ale uważają, że ambitny plan jest do zrealizowania.

Samorząd lokalny odpowiada za działalność szkół i placówek oświatowych. Jego rola polega m. in. na zapewnieniu odpowiednich warunków działania - głównie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Władze odpowiadają także za wykonywanie remontów obiektów szkolnych, zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki oraz wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne. Wszystko to odbywa się w oparciu o wytyczone kierunki lokalnej polityki oświatowej.

- Na realizację tych zadań Gmina Miejska Tczew otrzymuje każdego roku subwencję oświatową. Nie zaspokaja ona jednak podstawowych potrzeb finansowych gminnej oświaty i nie wystarcza na pokrycie wszystkich kosztów związanych z działalnością placówek oświatowych. Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie oświaty, samorząd miasta Tczewa przeznacza dodatkowe środki finansowe. I tak np. kwota subwencji na 2011 r. wznosi blisko 33 mln zł, a wydatki to ponad 55 mln zł. Ponad 20 mln zł musiał też dołożyć samorząd w roku 2010 i 2009. - wyjaśnia Małgorzata Mykowska, rzecznik tczewskiego magistratu.

Przy pracach nad ustaleniem nowych kierunków polityki oświatowej pracował zespól, w zasiedli przedstawiciele wszystkich klubów Rady Miejskiej, który pracował pod kierunkiem Zenona Drewy, wiceprezydenta Tczewa ds. społecznych.


- Głównym celem polityki oświatowej samorządu terytorialnego jest określenie lokalnych priorytetów oświatowych. Kreowana i realizowana przez Gminę Miejską Tczew polityka oświatowa w ogólnych założeniach uwzględnia: finansowanie oświaty, stałą troskę o jakość pracy szkół i placówek, funkcjonowanie sieci szkolnej, system oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych, działania na rzecz zdrowia fizycznego uczniów. - wylicza Tomasz Tobiański, przewodniczący Komisji Edukacji , Kultury i Kultury Fizycznej.

Kierunki prowadzenia polityki oświatowej miasta Tczewa na lata 2011 -2014:

1. Żłobki i kluby dziecięce stanowią podstawową formę opieki nad dziećmi w wieku 0 - 3 lat. Założeniem jest aby powstała sieć żłobków prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Samorząd miasta będzie wspierał działania podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w tym zakresie poprzez dotację celową na każde objęte opieką dziecko. W przypadku braku miejsc w placówkach niepublicznych samorząd miasta rozważy możliwość utworzenia placówki publicznej.
2. Monitorowanie istniejącej sieci placówek wychowania przedszkolnego zapewniającą odpowiednią liczbę miejsc ze szczególnym uwzględnieniem dzieci pięcioletnich. Analizowanie działalności placówek niepublicznych w celu utrzymania właściwej jakości usług edukacyjno-opiekuńczych.
3. Utrzymanie aktualnej sieci szkół podstawowych i gimnazjów.
4. Utrzymanie liczebności uczniów w oddziałach klasowych na poziomie:
szkoła podstawowa 26 - 28
gimnazjum 28 - 30
5. Zapewnienie kształcenia integracyjnego na wszystkich poziomach kształcenia analizując na bieżąco potrzeby w tym zakresie.
6. Umożliwienie sprawowania właściwej opieki w świetlicach szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem świetlic, w których przebywają uczniowie niepełnosprawni i najmłodsi.
7. Objęcie uczniów i rodziców racjonalną pomocą pedagogiczną i psychologiczną.
8. Zapewnienie niezbędnej pomocy uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi poprzez realizację:
-zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- zajęć logopedycznych,
- gimnastyki korekcyjnej,
- zajęć rozwijających uzdolnienia indywidualne uczniów,
- wsparcia uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

9. Tworzenie warunków do nauki języków obcych na poziomie rozszerzonym w szkołach podstawowych i gimnazjach.
10. Wspieranie rozwoju fizycznego uzdolnionych dzieci i młodzieży poprzez prowadzenie klas sportowych i o poszerzonym programie wychowania fizycznego.
11. Monitorowanie na bieżąco wyników egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjach i stosownie do uzyskanych efektów, o ile to konieczne podejmowanie działań naprawczych.
12. Umożliwienie młodzieży efektywnego dostępu do doradców zawodowych w celu przygotowania do dokonania wyboru właściwego kierunku kształcenia.
13. Wspieranie podległych placówek w zakresie poprawy stanu technicznego budynków oraz wyposażenia szkolnego i dydaktycznego.
14. We współpracy ze wszystkimi służbami systematyczne monitorowanie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły oraz w najbliższym otoczeniu .
15. Udzielanie pomocy szkołom w celu tworzenia programów podnoszących jakość pracy szkoły, szczególnie finansowanych ze środków pozabudżetowych.
16. Podjęcie prac koncepcyjnych i projektowych związanych z utworzeniem nowej siedziby Szkoły Podstawowej nr 8 zaspakajającej potrzeby edukacyjne dla osiedli: Wincentego Witosa i Bajkowego.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (5)
dodaj komentarz

  • zenek_gość

    10.08.2011, 14:59

    a kasa

    Nic nie piszą o finansowaniu tych zadań - politycznie obiecać możba wszystko a będzię...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx4 
  • baju_gość

    10.08.2011, 22:04

    baju,

    ...i żyli długo i szczęśliwie. koniec !

    Cytuj
    IP: 83.7.xx2.xx7 
  • ja_gość

    10.08.2011, 15:46

    no nieźle!!!

    Czy liczba uczniów w klasie 26-28, a w gimnazjum 28-30, to normalne??? Może dojdzmy do 40, bo zmieści się w sali!!! Ale jakie będą wyniki???? Do 24 i wystarczy.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx1.xx1 
  • ktoś_gość

    11.08.2011, 11:29

    liczba osób

    Ja miałem w klasie 32 osoby i nie było problemu, no ale moje pokolenie nie cierpiało na plagę adhd ,a nawet jak ktoś przejawiał jakąś nadpobudliwość i brak koncentracji zostawało mu to natychmiast wybijane całkiem fizycznie z głowy .Osobiście współczuję współczesnym pedagogom , nie mają żadnych skutecznych form dyscyplinarnych, dodając do tego jakieś dziwaczne przeświadczenie rodziców ze szkoła wychowie im dzieci i jest odpowiedzialna za wszelakie zło na świecie , niedługo 10 osób w klasie okaże się tłumem nie do ogarnięcia .

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx8 
  • iga_gość

    11.08.2011, 12:25

    bzdury !

    jaka edukacja w tczewie? z czym do ludu? szczytem marzeń jest skończenie liceum i do....pracy, albo na bezrobocie.. w tym mieście nie ma perspektyw edukacyjnych i niestety nikt kto tu zostanie wielkiej kariery naukowej nie zrobi ! więc o czym "radzą" radni? chyba nie mają się już naprawdę czym zająć !

    Odpowiedz
    IP: 83.30.xx2.xx7 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.