Budowa kościoła na Suchostrzygach zwieńczona

Nowa figura w sąsiedztwie świątyni (fot. J. Cherek)
Budowa kościoła na Suchostrzygach zwieńczona

zobacz galerię zdjęć: 3
Po 30 latach wspólnego wysiłku budowę świątyni pw. Matki Kościoła można uznać za zamkniętą - mówił ostatnio proboszcz suchostrzyckiej parafii, ks. Stanisław Cieniewicz. W ostatnią niedzielę (19.12) wyświęcono tam figurę Matki Królowej Rodzin, nowe wyposażenie dolnego kościoła i kaplicę pamięci.

Uroczystość zaplanowano na ostatnią niedzielę adwentu. Ks. Piotr Krupa, biskup pomocniczy diecezji pelplińskiej, poświęcił figurę Matki Królowej Rodzin, nowy krzyż misyjny (na zewnątrz kościoła), natomiast w dolnym kościele nowy ołtarz, ambonę, krzyż w prezbiterium i pobłogosławił Kaplicę Pamięci, w której umieszczono m in. relikwie błogosławionego Wincentego Stefana Frelichowskiego, błogosławionej Karoliny Kozkówny i najcenniejsze pamiątki, np. pierwszy ołtarz (krzyż i obraz Matki Bożej Częstochowskiej) z nieistniejącej już kaplicy drewnianej.

- Ten dzień jest dla naszej wspólnoty bardzo ważny, ponieważ zwieńczamy budowę naszego kościoła. 30 lat wysiłku jest zamknięte jakby piękną klamrą poprzez poświecenie krzyża misyjnego i przepięknej figury Matki Bożej Królowej Rodzin - mówił ksiądz Stanisław Cieniewicz, proboszcz NMP Matki Kościoła.

Na poświęceniu był obecny autor figury Matki Bożej Królowej Rodzin, ołtarza, ambony i krzyża w prezbiterium - polski rzeźbiarz prof. Stanisław Szwechowicz (jest on także autorem pomnika Jana Pawła II w Kaplicy Męczenników w górnym Kościele). Na uroczystość przybyli także byli wikariusze NMP Matki Kościoła m. in. prof. Jan Perszon, ks. Roman Spychalski proboszcz z Bytowa, Mirosław Bucholc oraz ks. Janusz Gojke proboszcz budowniczy kościoła Chrystusa Króla Wszechświata na Suchostrzygach. Byli też obecni infułat Stanisław Grunt i proboszczowie tczewskich parafii.


- Moją największą radością jest to, że nasi parafianie chodzą do kościoła bez względu na pogodę. Nic się nie zmienia się frekwencja, nasi parafianie chodzą do spowiedzi. Z tego się najbardziej cieszę, bo ten kościół nigdy nie jest pusty. On żyje - powiedział ks. Stanisław Cieniewicz.

Proboszcz największej tczewskiej parafii dziękował również wiernym za ofiarność na rzecz budowy kościoła.

- Ksiądz prałat Stanisław Cieniewicz - wasz proboszcz - jest dzisiaj bardzo wzruszony i muszę się wam przyznać, że bardzo jego wzruszenie mi się udziela. Zwykle mówię kazanie z miejsca przewodniczenia, ale przed chwilą poświęciłem tę nową ambonę, by z niej płynęło słowo o Bogu. Święciliśmy Krzyż i inne święte pamiątki, które jak widzę z wielką pieczołowitością przechowujecie - to wszystko to jakby wielkie kazanie - mówił ksiądz biskup Piotr Krupa.

Przypomnijmy, że 8 grudnia 1980 r. w święto Niepokalanego Poczęcia NMP odprawiono w nowej drewnianej kaplicy, dziś już nieistniejącej, pierwszą Mszę św. Z kolei 15 września 1982 roku oficjalnie rozpoczęto budowę nowej świątyni w tym miejscu. Konsekracja kościoła nastąpiła 15 września 1998 roku.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (51)
dodaj komentarz

  • Pjoter_gość

    24.12.2010, 00:10

    Muszę się pochwalić, że byłem pierwszy,

    tzn. w pierwszej grupie, która przystąpiła do pierwszej komunii św. w kościele pod wezwaniem Najświętszej Maryii Panny Matki Kościoła. Figura piękna, trochę wystawiona z przodu. Mam nadzieję, że jakiemuś wandalowi nie przyjdzie do głowy jej uszkodzenie. Chociaż, pomnik Ojca Świetego stoi już od dość dawna i dzięki Bogu, wszystko jest w porządku; miejmy nadzieję, że tutaj będzie podobnie. Wyrazy wielkiego szacunku należą się proboszczowi Cieniewiczowi za te wszystkie lata starań i ciężkiej pracy. Jest człowiekiem, ma jakieś wady (trwające w nieskończoność podziękowania na mszach itp.) ale to wspaniały człowiek. Każdej parafii życzę takiego proboszcza.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx8.xxx 
  • stary zając

    24.12.2010, 11:09

    E tam szkoda kasy w tym kierunku

    i tyle ...

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    _gość

    24.12.2010, 11:59

    rzeczywiście masz się czym chwalić, żal...

    niebawem szukaj obszernego artykułu na łamach The Washington Post .

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • Niezadowolony_gość

    24.12.2010, 00:41

    Kasa

    Wszystko w temacie: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=y1Ml_AZPTvs

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx5.xx0 
  • ssij-moja-blada-szyje

    24.12.2010, 08:56

    Jak zobaczyłam główne zdjęcie to pierwsze co pomyślałam-Stało się! Tczew chce zrobić konkurencję Świebodzinowi i zrobił najwyższą na świecie Maryję! Ale na szczęście to był tylko chwyt marketingowy fotografa, uff.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • asd_gość

    24.12.2010, 10:05

    no tez już tak pomyślalem. A nawet fajnie by to wyglądało

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx1 

    mieczyslaw

    24.12.2010, 13:25

    tak,

    i zbudowali by ją szybciej niż wiadukt na Wojska Polskiego :)

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    kruczek

    27.12.2010, 13:32

    A czy ktoś wie ze główny wykonawca świebodzińskiej rzeźby mieszka właśnie w Tczewie.. HE? To nie zart

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • matka_Polka_gość

    24.12.2010, 09:16

    Zwieńczenie... http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:2gZwtlq-I_UJ:opzz.org.pl/assets/ obj/dokument_organyue/d/ubostwo_dzieci_26_02.pdf+dzieci+ub%C3%B3stwo+wPolsce&hl=pl&gl=pl&p id=bl&srcid=ADGEESisWp6BWt2XywUlIfOxdZSEKkbkf1LoCXGjYe6oe1sG2b0ZYC7EhTPWvCOFqR1gBewL0VG1uY 7fUvkdMu-fTjQZYOQdkRIDd7HEuHQOC4fj3cTabDSBO08M9xamHX194ZqP3CLc&sig=AHIEtbRGYDnppAi249LkMxk AMVyjDQL9dg

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx0 
  • _gość

    24.12.2010, 11:53

    Dlaczego kult Maryjny został ustanowiony w Polsce?

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx8.xx8 
  • niewierny_gość

    24.12.2010, 13:54

    dla pieniędzy

    po prostu to dobry biznes,: obrazki , różańce, figurki i całe te nie biblijne ceremonie a i ludzi można trzymać w ciemnocie....

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx7 
  • _gość

    24.12.2010, 11:56

    co oznacza IHS?

    Internet High Speed???

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx0.xx2 
  • _gość

    24.12.2010, 14:58

    Poczytaj o Egipcie. Ishtar, Horus, Seth.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx8.xx8 
  • Casper

    24.12.2010, 14:14

    30 lat budowy, niby już wszystko zakończone, tworzy się na siłę figurki w koło a nadal wszystko wygląda jak niedokończone. Gołe cegły i to też 3 kategorii. Niedługo trzeba będzie przeprowadzać gruntowny remont i znów będą zbierane pieniążki.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • Jon_gość

    25.12.2010, 20:53

    Ile dałeś ze swoich na tę budowę?

    Prawdopodobnie nic. Bo ci, którzy nic nie dają, mają najwięcej do powiedzenia. Ci lubią liczyć cudze pieniądze.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx8.xx2 

    Casper

    26.12.2010, 11:48

    Drogi Jonie, czy ja liczę cudze pieniądze? Wystarczy myśleć i zobaczyć ilu jest wiernych, ile dają i jakie są efekty prac. Mogę nie dawać nic, ale jeśli ktoś cały czas "płacze" i zbiera pieniążki, bo mu potrzebne na to, na to i na tamto to ja mam prawo to skomentować, że za zebrane pieniądze nic się nie robi. Ale tzw. wierni są tak naiwni, że dają grube pieniądze i wystarczy raz na 5 lat postawić im figurkę, bezbarwną jak to miasto. Ale niektórzy nie widzą, że takie rzeczy są robione na pokaz, a tak jak gość 2 komentarze niżej zarzuca mi, że nie odpowiadają mi łyse, rozsypujące się cegły. Tak nie pasują mi, bo wolałbym widzieć mniejszy, skromniejszy kościół, ale za to przytulniejszy dla ludzi i bez zbędnych ozdób. Witraży, które nie wpuszczają światła i organów na pół balkonu, które grają tak samo jak te stare. Wg mnie pieniędzmi zebranymi z datków nie powinni zajmować się księża. Powinny to być osoby świeckie lub księża szkoleni w kierunku jak zarządzać tym wszystkim i minimalizować wydatki, a nie tylko jak przepić i przebujać pieniądze wiernych.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    max_gość

    26.12.2010, 20:10

    Decyzja o budowie tak dużego kościoła była podejmowana w czasach innego ustroju, kiedy o pozwolenie na budowę obiektu sakralnego było szczególnie trudno. Nie było też w planach Bajkowego ani powstania nowej parafii w centrum Suchostrzyg. Casper - z całym szacunkiem - posiadasz tzw. pierwszy stopień słuchu (tzn. słyszysz, że grają). Wnioskuję po Twoim stwierdzeniu, że nie ma różnicy w brzmieniu między organami a poprzednio słysznym instrumentem elektronicznym. Może zatem lepiej zrezygnować z komentarzy dotyczących muzyki...

    Cytuj
    IP: 109.197.xx7.xx3 

    C>K>M

    26.12.2010, 23:18

    Casper, z całym szacunkiem, ale czepiasz się i najwyraźniej nie masz bladego pojęcia jakie są koszta wybudowania i przede wszystkim bieżącego utrzymania obiektu o tak wielkiej powierzchni. A jakbyś dostał mały i przytulny kościółek to pewnie byś narzekał, że to krótkowzroczność, bo miasto się rozrasta. Przed wydzieleniem parafii Chrystusa Króla, kościół NMP praktycznie pękał w szwach.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • blaszka_gość

    24.12.2010, 20:46

    a co ci to przeszkadza DLA BOGA WSZYSTKO MUSI BYĆ NAJLEPSZE . A ILE DAŁEŚ Z ŻE TAK PISZESZ? JA DAJE I NIE GADAM

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx0.xx8 
  • casperku_gość

    24.12.2010, 21:00

    casperku ,chcialbys te cegly oblozyc styropianem i pomalowac na zolto ? czy moze otynkowac na szaro ? czy moze co z nimi zrobic ?

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx4 
  • Mhm_gość

    25.12.2010, 09:29

    Dzwonnica

    Ale z tą dzwonnicą na poziomie ziemi to ktoś pomyślał wyjątkowo. Niesie bliżej niż "wysoka" dzwonnica, a okolicznych mieszkańców bardziej denerwuje bo nie dość, że hałas to jeszcze drgania idą ziemią. Ale oczywiście nikt słowa nie powie, "bo kościół i ksiądz"...

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx3.xx5 
  • vvv_gość

    25.12.2010, 19:23

    Dzwonnica na obecnym poziomie to jawne przegięcie pały. Dzwonienie o 6 rano, w południe i wieczorem to również przegięcie. Mam pecha mieszkać w pobliżu i denerwuje mnie to strasznie. Ale wiem też, że kościół katolicki nie jest tolerancyjny i chyba już nigdy nie będzie. tak Nie łudzę się nawet, iż kiedyś ową dzwonnicę przeniosą na wyższy pułap.

    Cytuj
    IP: 78.88.xx6.xx3 
  • markwa@tlen.pl

    25.12.2010, 10:55

    parking dla wiernych powiększcie!

    kosztem trawnika w stronę plebani! A nie kolejny pomnik.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • płk. Kałmanawardze_gość

    25.12.2010, 11:02

    A dwa kilometry dalej już następny kościół powstaje...tzn jak na razie olbrzymia plebania.Księża trochę przeginają.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx6.xx7 
  • C>K>M

    26.12.2010, 23:20

    To popatrz jak wyglądały Suchostrzygi w 1990 a jak wyglądają teraz, do tego Bajkowe w miejscu gdzie kiedyś były pola.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • leo_gość

    25.12.2010, 17:23

    czekamy

    Czekamy na odpowiedz swiebodzina !!!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx5.xx6 
  • Kevin_gość

    25.12.2010, 18:01

    Właśnie - jest chociaż internet przez WiFi? Jak nie, to Cieniewicz nie wygra z McDonaldem.

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xxx.xxx 
  • _gość

    25.12.2010, 19:07

    sam piec do ogrzewania kosztował 85 tyś hahah na tej przyszłej plebanii, a ks. bardzo zarozumiały bezczelny i tyle

    Odpowiedz
    IP: 195.74.xx1.xx2 
  • BUCA_gość

    25.12.2010, 19:51

    ŻENADA!!!

    KSIĄDZ TO DZIŚ ZAWÓD, NIE POWOŁANIE...UCZĄ RELIGII W SZKOŁACH, ZABIERAJĄ KATECHETOM PRACĘ, DO TEGO CHRZTY, ŚLUBY, POGRZEBY... BEZROBOTNA MŁODZIEŻ- DO SEMINARIUM, KASA, KASA, KASA. ... CZŁOWIEK TO III KATEGORIA STWORZENIA- BÓG, KSIĄDZ, CZŁOWIEK...MAM NADZIEJĘ, ŻE MOJA OFIARA BĘDZIE PRZEZNACZONA NA ZBOŻNY CEL, A NIE POKERA...

    Odpowiedz
    IP: 77.254.xx7.xx0 
  • _gość

    25.12.2010, 23:29

    Kaplica istnieje i ma się dobrze. Została przeniesiona do parafii w Chojnicach.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx5.xx0 
  • maala_gość

    26.12.2010, 14:47

    Nie lepiej takie pieniądze poświęcić na szpital albo sierociniec? Żaden pożytek z figury czy pomnika, to kasa wyrzucona w błoto. Pieniądze są potrzebne ludziom, a nie rzeźbom.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx6 
  • C>K>M

    26.12.2010, 23:22

    Nie samym chlebem żyje człowiek. Naród, kultura, cywilizacja potrzebuje SYMBOLI.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • ktoś całkiem obcy_gość

    26.12.2010, 15:01

    i czym sie tu jarać :]

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx0 
  • ......................._gość

    26.12.2010, 15:47

    .....................

    JEŻELI MŁOKOS WYCHODZĄCY Z SEMINARIUM BIEGNIE DO SALONU SAMOCHODOWEGO PO SAMOCHODZIK, TO JAKA JEST TA ,,UCZCIWOŚĆ" KLERU? KSIĄDZ JEST NAJWIĘKSZYM ATEISTĄ, WROGIEM kk...W NIEMCZECH LUDZIE MASOWO WYPISUJĄ SIĘ Z KK, NASI KSIĘŻA NIECH POCHULAJĄ PÓKI MOGĄ, CZASY SIĘ ZMIENIAJĄ, LUDZIE TEŻ...KSIĄDZ ZNISZCZYŁ WIARĘ NIEJEDNEGO CZŁOWIEKA!!!

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx8.xxx 
  • C>K>M

    26.12.2010, 23:23

    Słaba to musiała być wiara, skoro ktoś wolał ją stracić niż np. zacząć chodzić na msze do innej parafii.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • danny_gość

    26.12.2010, 16:03

    wielka żenada

    tylko kościół i ksiądz -denerwuje mnie to obnoszenie sie ze swoim wyznaniem! tylko coraz większe i bogatsze budowle - i kasa kasa - ksiądz sie bogaci tylko !! zwykłe złodziejstwo i oszustwo w kościele ! a do tego ludziom ciemnotę do umysłu wciskają a sami inaczej na boku robią

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx8.xx0 
  • C>K>M

    26.12.2010, 23:27

    Tak, bo coraz większe budowle ksiądz buduje dla siebie, a kościół NMP taki wielki, żeby ksiądz mógł sobie z dumą na niego popatrzeć, a nie dlatego, że co niedziele do tego kościoła przychodzą tysiące wiernych:)

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    26.12.2010, 16:11

    nic tylko pokazówka

    nie ma słów na to :(

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx8.xx0 
  • BUCA_gość

    26.12.2010, 19:39

    ŻENADA!!!

    ksiądz bawi się, używa życia za nie swoje pieniądze, w niedzielę usłyszę: mało kasy, mało kasy...na fanaberie, auta, lokaty, obligacje , podróże do Ziemi Świętej......zamiłowań tych nie wynosi się z biednego domu, ale w seminarium wpaja się wyższość kasty kapłanów nad owieczkami...a ty miernoto płać, bo pan ksiądz każe, liczą się jego potrzeby, a one rosną...no i żołądki są inne...dobry zawód, bezrobotni...

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx8.xxx 
  • C>K>M

    26.12.2010, 23:24

    Skąd wiesz? Czytałeś fakty i mity? Czy GW?

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • olaf_gość

    26.12.2010, 19:52

    mądrzą się ci co nie płacili

    Najwięcej do powiedzenia zawsze mają ci co nie płacili i nie płacą na budowę Kościoła. Kościół zawsze ich kłuje w oczy, raczej własne poryrane sumienie. Zawsze coś mają przeciw. Piszą elaboraty, paszkwile i opowiadają sobie w różnych sytuacjach o księżach i o Kościele jaki to jest fe. Pewnie złotówki na potrzeby Kościoła nie dają. A jak dajecie to pytam po co ? Obłudnicy katolicy "ale", na równi z ateistami i innymi opcjami. A ja Bogu dziękuję i teraz już trzeci Kościół buduję a rozgadana i rozplotkowana wieża Babel tutaj w Tczewie, pomieszana w złośliwych jęzorach, nic mi nie zrobi.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx7.xx3 
  • ......................._gość

    26.12.2010, 20:22

    .....................

    no to wierni, mamy spokój...niejaki olaf wybuduje SAM kolejny przybytek... a świąteczną paczkę dla biednych wspomógł??? szukajmy pomocy dla człowieka, bo u plebana jej nie znajdziesz...

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx8.xxx 
  • C>K>M

    26.12.2010, 23:32

    Słuchajcie wszyscy, taki głos podsumowania, dla wszystkich krytykujących, ostro i dobitnie. Jeżeli POLSKI ATEIZM/ ANTYKLERYKALIZM ma wyglądać tak, jak zaprezentowaliście to w powyższych swoich wypowiedziach, to jestem spokojny o Kościół Katolicki na następne 2000 lat.:) 99% z Was krytykujących ubierało choinkę, śpiewało kolędy i było na pasterce, bo NIE MACIE JAJ, żeby przeciwstawić się presji rodziny i otoczenia. :) Z Bogiem

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • chrabia_gość

    26.12.2010, 23:45

    a to pewnie ksiadz sie jeży bo oczywiście tylko temat pieniędzy najważniejszy dla nich, aroganci , kaprysni małostkowi egoiści , nieodpowiedzialni.Kochany ksieże nie wszytskich stąc na ta złotówkę, ale najwazniejsze że idą pokłonnić sie Bogu!! Ale oczywiscie dla was to sie nie zupełnie liczy , tylko mamona i biznes rodzinny z waszymi nałozniczkami zero wiary i pokory , coz to ówczesni ksieża pałający ogniem do wiernych.Ks .cieniewicz dziekować potrafi i wspołczuć za np.cierpliwe oczekiwanie w kolejce do spowiedzi , a ci któzy którym sie przewróciło w głowie są chmscy i nieludzcy nie bede wymieniać z nazwisk , bo w sasiedztwie jest taki

    Odpowiedz
    IP: 195.74.xx1.xx2 
  • Tomo_gość

    27.12.2010, 09:44

    A czy to prawda że ksiądz dziekan odchodzi na emeryturę z końcem roku?

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx3.xx2 
  • danny_gość

    27.12.2010, 17:32

    coś dla C>K>M

    Czy ty nie widzisz obłudy kościoła?? żę chcą tylko się bogacić i w politykę mieszać! wkońcu w polsce cos się zaczeło dziać żę ludzie zuważyli żę przez wiele wieków były ukrywane wielkie grzechy - nawet rząd się burzy!! po prostu już nie mogę na to patzreć jak ludzie ( ty ) są zaślepieni! może poczytaj sobie historię kościoła katolickiego to otworzą ci się oczy

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx8.xx7 
  • C>K>M

    27.12.2010, 18:14

    Oprócz otwartych oczu mam do tego zdrowy dystans, a kwestie historyczne trzeba jeszcze umieć interpretować. 1) Obłuda. Księża nie przylatują z kosmosu, pochodzą z ludu i są tacy jakie jest społeczeństwo. Zdecydowana większość jest normalna, ale jak w każdej grupie społecznej znajdzie się pijak, wariat i złodziej. Skoro tak się powołujesz na kwestie historyczne, to musisz sobie zdawać sprawę, że w czasach PRL do seminarium było wysyłanych wielu agentów UB i SB w celu inwigilacji, po upadku systemu oni nadal są w Kościele i zagarniają wszystko dla siebie, bo nie są księżmi z powołania a z rozkazu. A propos obłudy, to idę o zakład, że 99% krzyczących o obłudzie Kościoła będzie brało ślub kościelny, ochrzci dzieci, a w piątek grzecznie równiutko pognało na pasterkę. To kto tu jest obłudny? 2) Pojedyncze przypadki z punktu 1 nie dają nikomu prawa do oceny całej instytucji. To chyba od pewnego wieku każdy zaczyna rozumieć. To, że miałeś głupiego nauczyciela od matmy nie znaczy, że wszyscy są tacy a szkoła jest niepotrzebna. 3) Mieszanie się w politykę. Tu to możemy dojść do paranoi. Czy stwierdzenia, że katolik powinien głosować na katolika jest mieszaniem się w politykę? Co jest polityką, a co nie jest? Czy kwestia aborcji to kwestia polityki? Raczej nie, bo życie i śmierć to nie polityka. 4) Kwestie historyczne. Wiadomo, że Kościół jako instytucja musiał sobie wywalczyć pozycję i potem przez wieki jej bronić. Za pewne nie zdajesz sobie sprawy, że w średniowieczu Kościół był elementem pewnego ładu kulturowego jakim w dzisiejszym świecie jest demokracja i każda walka z Kościoła była traktowana jako zamach na fundament kultury europejskiej.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • ......................._gość

    28.12.2010, 14:26

    .....................

    ZA PIĘĆ LAT KOŚCIOŁY BĘDĄ PUSTE, MŁODZIEŻ PRZEDE WSZYSTKIM SZKÓŁ ŚREDNICH POCZĄTEK IO KONIEC ROKU SZKOLNEGO NIE WIĄŻE Z MSZĄ , MSZA DLA KLAS MATURALNYCH W KOŚCIELE SZKOLNYM ZGROMADZIŁA DWIE NIEPEŁNE KLASY, PUSTKA W ŁAWKACH DAWAŁA WIELE DO MYŚLENIA. ZWŁASZCZA PROWADZĄCEMU MSZĘ KSIĘDZU. KSIĄDZ NIE JEST WZOREM DO NAŚLADOWANIA DLA MOICH DZIECI...

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx9.xx2 
  • _gość

    28.12.2010, 15:10

    Co za idiotyczny zwyczaj pisania dużą czcionką!

    Cytuj
    IP: 84.38.xx7.xx9 

    C>K>M

    28.12.2010, 18:00

    Bo dla Twoich dzieci wzorem do naśladowania jesteś Ty i mają takie samo zdanie na temat kleru, wiary itd jak Ty.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • krzyżer_gość

    28.12.2010, 14:29

    Komu się nie podoba?

    Czy spośród tych co płacili na budowę coś się w nowym kościele nie podoba? Bo nie zauważyłem. Najwięcej jęczą zawsze ci co nic nie zrobili, nie dali, albo nie zagłosowali. Czy chcecie tego czy nie to ludzie tworzą kościół. Pod krzyż pod pałacem, kościół nie organizował spędu fanatyków, sami przyszli. A że czynili to w imię źle pojętej wiary? W kościele tez jest wiele różnych punktów widzenia. Nie podoba mi się to co głosi się w tym kościele? Proboszcz jest pazerny? Politykuje? Idę do innego kościoła i już. Podobnie zauważyłem, że walka z krzyżami, gdziekolwiek miałyby one nie być, praktycznie zawsze jest walką z kościołem. Ludzie stawiają znak równości między krzyżem a klerem. A tak nie jest bo krzyż należy do wszystkich. pozdrawiam i zapraszam na mój blog o krzyżach http://www.tabutabu.pl/blog

    Odpowiedz
    IP: 178.37.xx5.xx5 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.