Władze Pelplina chciały zakupić udziały w spółce Szybka Kolej Miejska. Zależało im na tym, by kursy SKM, wydłużyć do Pelplina. Samorząd województwa nie chce jednak udziałów sprzedać.
Pelplin chciał przeznaczyć kwotę 300 tys. zł na wykupienie części udziałów. Z propozycją zwrócono się do władz województwa pomorskiego. Włodarzom Pelplina chodzi o to, by poprzez Szybką Kolej Miejską lepiej skomunikować kociewskie miasteczko ze stolicą województwa.
- Otrzymaliśmy jednak odpowiedź, że samorząd województwa nie jest zainteresowany zbyciem udziałów. - mówi burmistrz Pelplina, Patryk Demski.
Władze wojewódzkie poinformowały przedstawicieli Pelplina, by stosowne pismo w tej sprawie wystosować do resortu finansów. Na razie nie ma jeszcze odpowiedzi na zapytanie pelplińskiego ratusza.
Udziałów w SKM nie mają też ani Wejherowo, ani Tczew:
- Gminy wchodziły do tej spółki, gdy przez pewien czas pojawiła się idea SKM jako przewoźnika regionalnego, ale ostatecznie zmieniła się koncepcja i udział samorządów jest niewielki. W wypadku tworzenia siatki połączeń najważniejsze nie jest posiadanie udziałów, ale to, by były zlecenia na organizację konkretnych połączeń. A do tych dopłaca marszałek. Dlatego kładziemy nacisk na działania na poziomie marszałkowskim, by do Tczewa była organizowana jak największa liczba połączeń - mówi prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki.
Przypomnijmy, że od lat jakiegoś czasu środowiska kolejarskie podkreślają, że aby dobrze skomunikować Kociewie ze stolicą województwa poprzez kolejne regionalne, konieczna jest budowa dodatkowego toru z Trójmiasta do Tczewa. SKM chce sprawdzić, czy rozbudowa torowiska jest ekonomicznie uzasadniona.
- Dzisiaj linia 250 należąca do Szybkiej Kolei Miejskiej rozciąga się między Gdańskiem Głównym a Rumią. W marcu, po dwóch latach przerwy związanych z modernizacją linii E65 należącej do PKP PLK, pociągi SKM wróciły na trasę do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa. Jednak swoje kursy muszą odbywać po torach obsługujących połączenia dalekobieżne. Linia nr 9 będąca częścią korytarza E65 już teraz jest mocno przeciążona (korzystają z niej również pociągi towarowe i Przewozów Regionalnych), a jej przepustowość jeszcze spadnie, gdy na trasę między Trójmiastem a Warszawą pod koniec tego roku wyruszy pendolino. - pisała już jakiś czas temu "Gazeta Wyborcza".
Kapitał zakładowy Spółki SKM wynosi 137 405 500,00 złotych i dzieli się na 274 811 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Udziały w kapitale zakładowym Spółki objęte zostały w następujący sposób:
121 206 udziałów (44,11%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.
56 605 udziałów (20,60%) posiada Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów.
34 000 udziałów (12,37%) posiada Województwo Pomorskie.
42 000 udziałów (15,28%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
7 000 udziałów (2,55%) posiada Gmina Miasta Sopotu.
9 600 udziałów (3,49%) posiada Gmina Miasta Gdyni.
4 000 udziałów (1,45%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
400 udziałów (0,15%) posiada Gmina Miejska Rumia.
Pelplin chciał przeznaczyć kwotę 300 tys. zł na wykupienie części udziałów. Z propozycją zwrócono się do władz województwa pomorskiego. Włodarzom Pelplina chodzi o to, by poprzez Szybką Kolej Miejską lepiej skomunikować kociewskie miasteczko ze stolicą województwa.
- Otrzymaliśmy jednak odpowiedź, że samorząd województwa nie jest zainteresowany zbyciem udziałów. - mówi burmistrz Pelplina, Patryk Demski.
Władze wojewódzkie poinformowały przedstawicieli Pelplina, by stosowne pismo w tej sprawie wystosować do resortu finansów. Na razie nie ma jeszcze odpowiedzi na zapytanie pelplińskiego ratusza.
Udziałów w SKM nie mają też ani Wejherowo, ani Tczew:
- Gminy wchodziły do tej spółki, gdy przez pewien czas pojawiła się idea SKM jako przewoźnika regionalnego, ale ostatecznie zmieniła się koncepcja i udział samorządów jest niewielki. W wypadku tworzenia siatki połączeń najważniejsze nie jest posiadanie udziałów, ale to, by były zlecenia na organizację konkretnych połączeń. A do tych dopłaca marszałek. Dlatego kładziemy nacisk na działania na poziomie marszałkowskim, by do Tczewa była organizowana jak największa liczba połączeń - mówi prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki.
Przypomnijmy, że od lat jakiegoś czasu środowiska kolejarskie podkreślają, że aby dobrze skomunikować Kociewie ze stolicą województwa poprzez kolejne regionalne, konieczna jest budowa dodatkowego toru z Trójmiasta do Tczewa. SKM chce sprawdzić, czy rozbudowa torowiska jest ekonomicznie uzasadniona.
- Dzisiaj linia 250 należąca do Szybkiej Kolei Miejskiej rozciąga się między Gdańskiem Głównym a Rumią. W marcu, po dwóch latach przerwy związanych z modernizacją linii E65 należącej do PKP PLK, pociągi SKM wróciły na trasę do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa. Jednak swoje kursy muszą odbywać po torach obsługujących połączenia dalekobieżne. Linia nr 9 będąca częścią korytarza E65 już teraz jest mocno przeciążona (korzystają z niej również pociągi towarowe i Przewozów Regionalnych), a jej przepustowość jeszcze spadnie, gdy na trasę między Trójmiastem a Warszawą pod koniec tego roku wyruszy pendolino. - pisała już jakiś czas temu "Gazeta Wyborcza".
Kapitał zakładowy Spółki SKM wynosi 137 405 500,00 złotych i dzieli się na 274 811 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Udziały w kapitale zakładowym Spółki objęte zostały w następujący sposób:
121 206 udziałów (44,11%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.
56 605 udziałów (20,60%) posiada Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów.
34 000 udziałów (12,37%) posiada Województwo Pomorskie.
42 000 udziałów (15,28%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
7 000 udziałów (2,55%) posiada Gmina Miasta Sopotu.
9 600 udziałów (3,49%) posiada Gmina Miasta Gdyni.
4 000 udziałów (1,45%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
400 udziałów (0,15%) posiada Gmina Miejska Rumia.
Komentarze (8) dodaj komentarz
Tczewianin_gość
14.09.2015, 08:18
buahaaa
kupcie sobie psielpsiniaki akcje Latochy :)
Odpowiedz_gość
14.09.2015, 09:06
jo żem je psielpliniak i psija rano psiwo jak jada do roboty a w skm nie doli mia psić więc jada latocho wej mie nasteli czasy
OdpowiedzLOL_gość
14.09.2015, 12:48
JO JO Ja je Pelpsinak z Pelpsina lubia psić psiwo i psierdola wszystko no i ja je trocha gupsi ....!!!
OdpowiedzRico_gość
14.09.2015, 17:50
SKM
Czy nie ma normalnych ludzi w tym kraju,co komu przeszkadza jeżeli jakaś gmina chce wykupić udziały,czy zaraz muszą być prostackie komentarze?A gdzie moderator?
Odpowiedz_gość
14.09.2015, 21:24
Mamy demokrację i każdy może pisać co chce moderatorowi nic do tego , jak ci nie odpowiada to nie czytaj i d**y nie zawracaj była komuna ludzie mieli mordy pozamykane też było żle teraz mogą pisać co chcą to odzywa się burak i mu żle nie dogodzi .Jak mi coś nie pasuje to nie oglądam ,nie czytam itp wszystko w temacie
Cytujzbiszek_gość
14.09.2015, 20:56
300 tys?
Za 300 tys. zł to możecie sobie kupić co najwyżej używany autobus. Kapitał zakładowy SKM można podnieść. Tylko wtedy Pelplin musiałby kilka milionów lekko włożyć.
Odpowiedz_gość
14.09.2015, 23:11
patologia tczewska
Te cale "pelpsiniaki" potrafili sie przynajmniej zaangażować w akcji podwórko nivea i będą mieli swoją nagrodę. Szczewiaki to nawet tyle nie potrafili zrobić dla swojego miasta... :D
Odpowiedz_gość
15.09.2015, 10:38
ti żeś je gupsi
Odpowiedz