4 mld zł na poprawę dostępu do portów - m. in. odciążenie linii Tczew-Gdynia

Tory (fot. Marcin Burclaw)
4 mld zł na poprawę dostępu do portów - m. in. odciążenie linii Tczew-Gdynia
Wiosną ruszą przetargi na dokumentację projektową modernizacji portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji dla przewozów towarowych. W sumie na modernizację infrastruktury portowej oraz ciągu transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto PLK wydadzą 4 mld złotych.

Likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i odwozu ładunków a także zapewnienie jak najwyższej punktualności realizowanych kolejowych połączeń towarowych, to planowane efekty prac za ponad 4 mld złotych, które PLK zrealizują do 2020 roku. Program portowy, który obejmuje wszystkie cztery najważniejsze porty morskie wraz
z modernizacją trasy Bydgoszcz - Trójmiasto, pozwoli na wzrost konkurencyjności przewozów towarowych.

Port Gdańsk - most i dwutorowa linia 226 Pruszcz Gdański - Gdańsk Most Północny

Za ponad 304 mln złotych PLK prowadzi prace na linii 226, która stanowi jedyne połączenie kolejowe do Portu Północnego. Dzięki modernizacji 13,5-kilometrowej linii kolejowej od Pruszcza Gdańskiego przez most na Martwej Wiśle m.in. do gdańskiego terminala kontenerowego i portu pojedzie więcej towarowych składów. Po wymianie torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej oraz modernizacji 8 przejazdów kolejowych, pociągi towarowe pojadą z prędkością 100 km/h, co skróci czas przejazdu.
Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku PLK planują także ogłoszenie przetargu
na dokumentację projektową, dotyczącą inwestycji na obszarze Portu Gdańsk oraz ściśle dedykowanych transportowi towarowemu stacji wraz z łączącymi je liniami. Projekt jest zapisany w Krajowym Programie Kolejowym i ubiega się o dofinansowanie UE w II naborze CEF („Connecting Europe Facility”- Łącząc Europę), a jego realizację przewiduje się na lata 2017 - 2020. Szacunkowa wartość projektu według KPK wynosi 600 mln złotych.

Porty w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu

Projekty za blisko 1,5 mld złotych, których realizację przewidziano na lata 2017 - 2020 obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz inwestycje umożliwiające obsługę rosnącego transportu morskiego z wykorzystaniem transportu kolejowego. Obecnie trwa przygotowanie materiałów przetargowych na wybór wykonawcy prac projektowych dla wszystkich trzech portów - przetargi zostaną ogłoszone na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku. Projekty portowe obejmujące prace na liniach kolejowych w Gdyni, Świnoujściu i Szczecinie zostały również złożone w II naborze CEF.
Efektem prac za 850 mln złotych na liniach dojazdowych do portu w Gdyni będzie dostosowanie parametrów infrastruktury do standardów sieci bazowej TEN-T (dla ruchu towarowego) poprzez kompleksową przebudowę torów (z możliwością wjazdu cięższych pociągów a także możliwością obsługi pociągów o długości 740 m). Dodatkowo inwestycja umożliwi wzrost bezpieczeństwa
i efektywności ruchu kolejowego poprzez kompleksową przebudowę systemu sterowania ruchem i budowę Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port. Podobne efekty zakłada kompleksowa modernizacja portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Ciąg transportowy Bydgoszcz - Trójmiasto

Prace obejmujące linie 201 Maksymilianowo - Gdynia Główna oraz linię 203 łączącą stację Tczew ze stacją Kostrzyn są uzupełnieniem inwestycji poprawy dostępu do portu Gdynia. Poprawa parametrów, przepustowości oraz elektryfikacja linii kolejowych umożliwi skierowanie pociągów obsługujących port w Gdyni z ominięciem bardzo obciążonego odcinka Gdynia - Gdańsk - Tczew. Inwestycja została podzielona na dwa etapy i jest realizowane dla niej studium wykonalności. Zgodnie z KPK planowany koszt prac sięga 1,617 mld zł (finansowanie z POIiŚ). Realizację przewiduje się na lata 2018 - 2021.

Lepsze warunki przewozu towarów na koniec perspektywy PLK w nowej perspektywie finansowej UE intensyfikują prace na liniach towarowych.

To oprócz poprawy dostępu do portów morskich także udrożnienie wyjazdów ze Śląska oraz korytarzy towarowych na osi północ - południe. Zarządca infrastruktury realizuje prace, których celem na koniec obecnej perspektywy jest blisko dwukrotne zwiększenie prędkości handlowej dla przewozów towarów oraz uzyskanie efektu sieci, czyli jak najdłuższych i skorelowanych
ze sobą odcinków o parametrach odpowiadających potrzebom klientów kolei.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (3)
dodaj komentarz

  • Adam W._gość

    08.03.2016, 17:43

    Elektryfikacja linii do Starogardu ... wreszcie !

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx9 
  • Adam W._gość

    09.03.2016, 08:27

    cenzura działa !

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx9 
  • _gość

    09.03.2016, 09:06

    Polska kolej przespała ponad 20 lat. Jeśli teraz tego nie zrobią (zawsze wydawano kupę kasy, kilku kolesi się nieźle obłowiło i nie z tego nie wychodziło), to kiedy powstanie ta autostrada Via Carpatia, zabierze klientów polskim kolejom i polskim portom, bo ruch przekieruje się do portu w Kłajpedzie i będzie pozamiatane. Dlatego polska kolej musi we współpracy z polskimi portami już teraz wziąć się do roboty, co akurat w przypadku polskich kolei nie jest takie oczywiste (branie się do roboty oczywiście).. Tak, jak było w przypadku kolei dużych prędkości. Najpierw miały być. Zamówiono Pendolino w wersji dla dużych prędkości. Dwa razy droższe niż polskie pociągi z Bydgoszczy, bez możliwości serwisowania w Polsce, bez producentów części zamiennych w Polsce. Można je w Polsce tylko umyć i sprzątać. Potem minister Nowak zrezygnował z programu kolei dużych prędkości (zabrali chyba kasę kolei na drogi z okazji EURO 2012). Zmieniono warunki umowy z Alstom i Pendolino miały już być "normalne", a nie szybkie. Wczoraj podawano dane z 20 krajów, w których jeżdżą szybkie pociągi i polskie Pendolino było na miejscu n20, czyli ostatnim ze średnią prędkością 200 kmh. Średnia w pozostałych 19 krajach, to 270 kmh. Przy czym średnia polskiego Pendolino wpłynęła na obniżenie wyniku pozostałych 19 krajów, a średnia w tych 19 krajach wpłynęła na sztuczne zwiększenie prędkości Pendolino w tym wyliczeniu. Tak to właśnie jest z polskimi kolejami. Pewnie znawcy tematu mogliby niejedną pracę doktorską napisać o nieudolnym zarządzaniu polskimi kolejami po 1989 roku.

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.