Chcą przywrócić rzece życie. "Potencjał żeglowny Wisły to nie jest idée fixe"

Od lewej - Piotr Całbecki, Mieczysław Struk i Mirosław Pobłocki (fot. tcz.pl)
Chcą przywrócić rzece życie. "Potencjał żeglowny Wisły to nie jest idée fixe"

zobacz galerię zdjęć: 9
Po raz pierwszy w tej kadencji samorządu, Sejmik Województwa Pomorskiego obradował poza murami Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. Sesja odbyła się w Urzędzie Miejskim w Tczewie. Głównym tematem była dyskusja na temat potrzeby przywrócenia dolnej Wisły dla gospodarki. Podkreślano, że jak najszybciej należy podjąć działania, by nasz kraj przestał być białą plamą na mapie żeglugi śródlądowej - Europy.

Okazją do organizacji sesji w Tczewie jest ustanowiony przez Sejmik Województwa Pomorskiego - Rok Pomorskiej Wspólnoty Obywatelskiej.

- Władze województwa chcą by mieszkańcy Pomorza identyfikowali się z naszym regionem, poznali i utożsamiali się z jego symbolami i osiągnięciami. W bieżącym roku obchodzić będziemy szereg rocznic doniosłych wydarzeń historycznych, w tym 550. rocznicę II pokoju toruńskiego, w wyniku którego znaczna część obecnego województwa pomorskiego przyłączona została jako Prusy Królewskie do Polski. - tłumaczy Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Rocznice te są okazją do zwrócenia uwagi na specyfikę dziejów naszego regionu.


- Chcemy zwrócić uwagę wszystkich Pomorzan na potrzebę ciągłego budowania i umacniania wspólnoty regionalnej, którą łączyłoby nie tylko zamieszkiwanie terytorium tej samej jednostki administracyjnej, ale także współpraca i współodpowiedzialność za Pomorze - mówi Jan Kleinszmidt, przewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego. - Jedną z cech wyróżniających nas tle innych polskich regionów była i jest dotychczas duża aktywność obywatelska i umiejętność samoorganizacji mieszkańców, przekładająca się na rozkwit życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego regionu.

Ważnym punktem obrad było podpisanie w Tczewie deklaracji woli współpracy na rzecz rewitalizacji, rozwoju i wykorzystania potencjału gospodarczego dolnej Wisły, którą podpisali marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk oraz marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.

- Na obszarze obu województw kumuluje się większość problemów związanych z gospodarką wodną dolnej Wisły - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Jednocześnie odcinek ten posiada nieporównywalny do innych, potencjał gospodarczy w postaci portów morskich, transportu śródlądowego (obecnie do rejonu Bydgoszczy - Solca Kujawskiego), korzystnych lokalizacji platform multimodalnych, hydroenergetyki, dużej retencji wody oraz turystyki i rekreacji. Potencjał ten wymaga podjęcia pilnych działań, dotyczących w pierwszej kolejności przygotowania ważnych dokumentów regulujących gospodarkę wodną oraz programowych, projektowych i wreszcie realizacyjnych.

Współpraca ma dotyczyć realizacji zadań dotyczących m.in.: rozwoju gospodarczego, bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, dostępności wody i jej retencji, a także ochrony środowiska. Strony podejmować będą wszelkie starania na rzecz gospodarczego wykorzystania potencjału dolnej Wisły i przywrócenia możliwości transportowych na Wiśle od Gdańska do Warszawy, zarówno pod kątem potrzeb wodnej żeglugi śródlądowej i turystycznej. Aby umożliwić wsparcie rozwoju regionu dolnej Wisły konieczne jest zbudowanie optymalnej infrastruktury transportowej ze szczególnym uwzględnieniem portów morskich i dynamiczny rozwój ich przeładunków, nowoczesnych centrów multimodalnych nad Wisłą pozwalających na integrację transportu wodnego, drogowego, kolejowego. W naturalny sposób wraz z rozwojem infrastruktury na Wiśle powstawałyby warunki do rozwoju turystyki, której atrakcyjność miałaby ogólnoeuropejskie znaczenie ze względu na nowoczesność, unikalność przyrodniczą i kulturową oraz zgodny z wymaganiami środowiskowymi charakter projektów infrastrukturalnych.

Bezpieczny rozwój dolnej Wisły uzależniony jest od sprawności systemu zabezpieczeń przeciwpowodziowych, jak również możliwości jej retencjonowania.

- Niedopuszczalne jest, by rocznie 32 mld metrów sześciennych wody Wisły spływały bezproduktywnie do Bałtyku. Rozwiązaniem tych problemów byłoby m. in. wznowienie - zgodnej ze współczesnymi wymogami środowiskowymi - prac nad kaskadyzacją tego odcinka Wisły, nowymi stopniami wodnymi, zaprojektowanie nowoczesnej infrastruktury melioracyjnej dbającej zarówno o jakość, jak i odpowiedni stan wody. - tłumaczą przedstawiciele marszałka.

Kolejne sesje zaplanowano m.in. w Słupsku i Kwidzynie.

Tuż przed sesją, na której pojawili się m. in. Bogdan Borusewicz oraz Leszek Czarnobaj, zorganizowano krótką konferencję prasową:

- Tczew powstał dzięki rzece - niestety od lat żaden rząd nie zajmował się drogami śródlądowymi, dlatego chcemy podpisać deklarację na rzecz ich rewitalizacji - mówił marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk - Od niedawna mamy ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Przez ostatnie 10 lat pracowaliśmy nad koncepcją rewitalizacji dróg śródlądowych na Pomorzu i w Kujawsko-Pomorskiem. Mamy nadzieję na dobrą współpracę z rządem - że powołany resort nie będzie istniał tylko na papierze.

Struk podkreślał również, że Wisła może być ważną drogą transportową, a na aspekty turystyczne zwracał uwagę marszałek województwa kujawsko-pomorskiego - Piotr Całbecki:


- Nie mogło nas tu zabraknąć. Tu w Tczewie - choć w Muzeum Wisły - widać, że potęga miasta budowała się dzięki rzece. Naszym celem jest odtworzenie tych połączeń. Dlatego trzymamy kciuki za działania nowego ministerstwa.

Z kolei prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki, podkreślał, że miasto od lat podejmuje na rzecz powrotu nad rzekę, ale potrzeba działań na wyższych szczeblach:

- Wisła wciąż stanowi niewykorzystaną drogę wodną - ale może mieć olbrzymią rolę logistyczną.



Wszyscy zgodnie podkreślali, że na odcinku obu województw konieczna jest odbudowa ostróg, czy budowa zapory wodnej na wysokości Ciechocinka. Władze województwa chcą też nakłonić rząd do przystąpienia do unijnej agendy AGN - na rzecz odbudowy wód śródlądowych. Jak podkreślali, Tczew miałby skorzystać na roli ośrodka, przez który następuje przepływ towarów oraz zsynchronizowaniem transportu rzecznego z budową suchego portu, który ma powstać w Zajączkowie.

- Potencjał żeglowny Wisły to nie jest idée fixe - podkreślał Struk. - Ożywienie dolnej Wisły może dać impuls do rozwoju - to największy niewykorzystany potencjał rozwojowy obu województw.

Z kolei dr hab. inż. Adam Bolt z Politechniki Gdańskiej podkreślał, że należy przystąpić do odbudowy portów rzecznych - wtedy można myśleć o ożywieniu żeglugi śródlądowej. Podkreślał, że Tczew ma idealne warunki do stania się dużym portem rzecznym - przypomniał, że do morza z Tczewa jest bliżej niż z portu w Szczecinie


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (18)
dodaj komentarz

  • _gość

    30.03.2016, 12:19

    A Wiórek gdzie? Nie przyszedł pełnomocnik ds. Wisły czy już nim nie jest? Jak jest i nie przyszedł to SKANDAL. Za co mu płacą? Nie miał nic ciekawego do powiedzenia o Wiśle?

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx8.xx1 
  • mieczyslaw_gość

    31.03.2016, 09:38

    Wiór się nie zna na Wiśle. Nie ma pojęcia co to Wisła, nie wie co z nią zrobić. On nie rozumie, dlaczego pracuje na stanowisku, w którego nazwę ma wpisaną nazwę naszej największej rzeki!

    Cytuj
    IP: 165.225.xx8.xx4 
  • Tczewianin_gość

    30.03.2016, 12:32

    łojezu

    a gdzie miszcz Wiórek?

    Odpowiedz
    IP: 91.224.xx9.xx2 
  • _gość

    30.03.2016, 13:02

    red Pobłocka GO wycięła, ale Pan Mariusz był obecny

    Cytuj
    IP: 195.191.xx0.xx2 
  • koloolo_gość

    30.03.2016, 12:34

    Na żadnym ze zdjęć nie widać Głównego Specjalisty ds. Wisły - Mariusza W.?? Zmienił stanowisko?

    Odpowiedz
    IP: 195.117.xx9.xxx 
  • _gość

    30.03.2016, 12:50

    Pełnomocnik ds. Wisły

    Dobre cięcie zdjęcia nr 7 pani redaktor. Z Urbana pozostało tylko ucho...

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx3.xx3 
  • tcz45

    30.03.2016, 12:52

    rzeka pełna życia

    może kiedyś ta ta nasza rzeka , królowa Polskich rzek Wisła będzie rzeką życia... tnij.tcz.pl/?u=962c40

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • Taki sobie gość_gość

    30.03.2016, 17:55

    Obiecanki cacanki a.............

    Może i będzie kiedyś tam..... Puki co to jedną wielką kloaką!! Beż infrastruktury rzecznej możecie panowie pomarzyć o przywróceniu Wisły gospodarce . Pan inż. Adam Bolt ma absolutną rację z, którą i ja się zgadzam. Odbudowa portów a nawet stoczni dała by wymierne rezultaty i korzyści nie tylko miastu Tczew ale także całemu regionowi

    Cytuj
    IP: 178.36.xx6.xx5 

    XXL_gość

    30.03.2016, 18:14

    Centrum Sportow WODNYCH nad WISŁĄ

    Może ta inicjatywa nowego ministerstwa jest szansą na budowę CENTRUM SPORTÓW WODNYCH NAD WISŁĄ W TCZEWIE. tnij.tcz.pl/?u=bf8dd0

    Cytuj
    IP: 88.156.xx9.xx3 

    tcz45

    30.03.2016, 22:33

    zmarnowane lata peło

    Przez ostatnie lata kiedy peło mogla coś zrobić w tym temacie rzeki , nie zrobili nic...Na tym polega ich hipokryzja,że kłamią nadal. Teraz czekamy na owoce pracy tego nowego rządu. Coś w temacie się ruszyło..czas pokaże co będzie..

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    30.03.2016, 14:03

    A gdzie rzecznik szuwarek Wiórek? Zawracał kijem Wisłę.

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx4 
  • _gość

    30.03.2016, 14:28

    Rzeką życia to Wisła jest teraz a w przyszłości to może będzie rzeką przemysłu...szkoda przyrody i pieniędzy

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx0.xx2 
  • _gość

    31.03.2016, 09:41

    Rzeką życia?! Przejdź się brzegiem, obojętnie którym i obojętnie gdzie. Znajdziesz tony śmieci. Pojedź na plażę w Mikoszewie, tam ten cały plastik spływający Wisłą z całej Polski, trafia na brzeg. Tego są ogromne ilości. Pojedź nad Wisłę do Warszawy, gdzie zagęszczenie "ekologów" przekracza wszelkie normy na kilometr kwadratowy, zobacz ile tam znajduje się petów, butelek, stłuczonego szkła, porzuconego plastiku oraz puszek. Poza tym, ścieki. Wisła jest zdegradowana, choć coraz czystsza, to należy przyznać. Ale to nie jest tak, że żegluga zniszczy rzekę. Może być wręcz przeciwnie.

    Cytuj
    IP: 165.225.xx8.xx4 
  • cvb_gość

    30.03.2016, 14:58

    cvb

    Żadne projekty i żadne pieniądze nie pomogą jak politycy będą organizować państwo  przeciwko obywatelom - obecnie życie czy prowadzenie firmy w Polsce to jest dramat

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx6.xx3 
  • mama_gość

    30.03.2016, 16:16

    Na zdjęciach nie widzę osób, które tak naprawdę zabiegały o tą żeglugę -dlaczego ich pominięto? Dlaczego famfary zbierają nie ci co powinni? Nie mam na myśli nikogo z władz.pozdrawiam

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx3.xx8 
  • _gość

    30.03.2016, 16:50

    Gdzie doktor wszech nauk Wiórek? Już nie zawraca Wisły grabiami? To za co brał kasę? Skandal!!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx1.xx4 
  • stan47.emeryt. żeglarz_gość

    30.03.2016, 17:11

    Hasła, ogólniki, pierdoły , nic konkretnego.

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx8.xx5 
  • grzes_gość

    30.03.2016, 18:36

    za dobrych czasow zanim wszystko zniszczyli wisla zyla.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx2 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.